🍃تهذیب نفس در پرتو تفکّر توحیدی🍃
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین طباطبائی تبریزی رضوان الله علیه
💠طریقۀ اختصاصى اسلام (برای تهذیب نفس) ...در پرتو توحیدِ خالص صورت مى گیرد؛
💠زیرا هنگامى كه انسان یقین پیدا كرد كه هستىِ حقیقى ویژۀ خداست، خواهد دانست كه مالك تمام وجود و هستى و آثار آن و پروردگار كلّیه جهانیان، اوست و دیگران در برابر او مالك نفع و ضرر، مرگ و زندگى و یا زنده كردن نیستند.
💠در این حال است كه انسان جز آنچه را كه خدا بخواهد، اراده نمى كند، و جز از آن كه خدا از آن كراهت دارد، متنفّر نیست.
📚 «علی علیه السلام و فلسفه الهی» ص ۳۶
🆔 @nooremojarrad_com
🌷فضیلت روزۀ ماه رجب🌷
رسول خدا صلّی الله علیه وآله
🔸فمَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ يَوْماً إِيمَاناً وَ احْتِسَاباً اسْتَوْجَبَ رِضْوَانَ اللَّهِ الْأَكْبَر
🍃هر کس یک روز از ماه رجب را از روی ایمان و قصد قربت روزه بگیرد، مستوجب بزرگترین رضوان الهی می شود.
📚 «ثواب الاعمال» ص ۵۴
🆔 @nooremojarrad_com
🔵آیا عبارتِ معروف: «کلّ ما حکم به العقل حکم به الشرع؛ و کلّ ما حکم به الشرع حکم به العقل» صحیح است؟🔵
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🍃اگر مراد از كلمۀ عقل در اين دو قاعده، همين عقلهاى نظرى باشد كه عامّۀ بشر دارند، و با آن ترتيب امور منزل و اجتماع و تنظيم مدنيّت خود را مى دهند، هيچ كدام از دو ملازمه بطور كلّى صحيح نيست.
🍃زيرا در بسيارى از موارد مى بينيم كه عقلاء حكمى را دارند كه شرع بر خلاف آن را آورده است؛ مثل معاملاتِ ربويّه و اصول مسائل بانکدارى...
🍃و اگر مراد، همان عقل انسانىِ واقعى و حقيقى باشد كه در انبياء و ائمّه موجود است كه با عنايت به جنبۀ ملكوتى و عِلوى انسان، نه با ملاحظات حيوانى وى ملحوظ گرديده است...در اين صورت هر دو قاعده و هر دو ملازمه صحيح است.
📚 «نور ملکوت قرآن» ج ۲ ص ۵۰۲ و ۵۰۳ با تلخیص
🍃 تأکید قرآن کریم بر ضرورت تبعیّت از #یقین
🆔 @nooremojarrad_com
🔹از برترین صدقات🔹
حضرت امام موسی الکاظم علیه السلام
▫️عوْنُكَ لِلضَّعِيفِ مِنْ أَفْضَلِ الصَّدَقَة
▪️کمک کردن به شخص ضعیف از برترین صدقات است
📚«تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام» ص ۴۱۴
🆔 @nooremojarrad_com
🔹در میانۀ دو زندان🔹
آیت الله حاج شیخ محمّدحسین مظفّر رضوان الله علیه
◾️حضرت امام موسى كاظم عليه السّلام ايَّام امامتش را در ميان دو زندان سپرى نمود: زندان خانه اش كه بعيد از تماس با مردم از خوف بنى عباس بود، و زندان بنى عباس كه شديد الظُّلم و الظُّلمة بوده است.
◾️اين محدوديّت و تنگنائى تا به جائى رسيده است كه چون راوى حديث بخواهد روايتى را به او نسبت و استناد دهد با نام صريح او نمى توانسته است إسناد دهد؛
◾️بلكه گاهى به كنيه او مثل ابوابراهيم، و ابوالحسن و گاهى با ألقاب او مثل عَبْدِ صَالِح، و يا عَالِم و أمثالها إسناد مى داده است. و گاهى با اشاره مثل گفتار راوى: عَنِ الرَّجُلِ «از آن مرد» به علّت آنكه چون تقيّه در ايّام حضرت شديد بوده است، نام مبارک حضرت بسيار اندک در حديث به ميان آمده است.
📚«امام شناسی» ج ۱۶-۱۷ ص ۱۹۹ از «تاریخ الشیعة»
🆔 @nooremojarrad_com
14390725-1.mp3
19.97M
🏴 روضه شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام
◾️آقای حاج جواد شکری
🆔 @nooremojarrad_com
14390725-3.mp3
17.25M
🏴 نوحه و سینه زنی شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام
◾️آقای حاج جواد شکری
🆔 @nooremojarrad_com