اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت معارف وحکمتهای قرآنی وعمل به آنها وتوفیق سحرخیزی
روز یکشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاذلاجلال والااکرام
نقش سحرخیزی و نماز شب درتکامل وتعالی روحی ومعنوی برکاته مادی برای انسان
اهمیت نماز شب در قرآن کریم
نماز شب و سحرخیزی از دیدگاه قرآن و اهل بیت (علیهمالسلام) اهمیت ویژهای دارند و همواره به این اعمال معنوی توصیه شده است. در قرآن و روایات متعدد از پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) بر فضیلت و برکات آن تأکید شده است.
قرآن کریم در چندین آیه به اهمیت و فضیلت نماز شب اشاره میکند. برخی از این آیات عبارتند از:
«وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا»
در این آیه، خداوند به پیامبر (ص) امر میکند که در شب برای تهجد (نماز شب) برخیزد تا او را به مقام محمود برساند. از این آیه میتوان دریافت که نماز شب راهی برای کسب مقامات معنوی و قرب الهی است.
شب را برای عبادت برخیزد و قرآن را با تأمل قرائت کن
> «یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا، نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا، أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا»
در این آیات، خداوند به پیامبر اسلام (ص) امر میکند که شب را برای عبادت برخیزد و قرآن را با تأمل و ترتیل بخواند. این آیات تأکید بر عبادت شبانه و نماز شب به عنوان راهی برای تقویت روح و نزدیکی به خداوند دارد.
ویژگی بندگان صالح خداوند درقرآن
> «کَانُوا قَلِیلًا مِّنَ اللَّیْلِ مَا یَهْجَعُونَ، وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»
در این آیات، ویژگی بندگان صالح خداوند ذکر شده است که شبها کمی میخوابند و در سحرگاهان به استغفار میپردازند. این آیات بیانگر ارزش بالای سحرخیزی و استغفار در ساعات سحر است.
مومن نورش در چهرهاش بواسطه سحرخیزی نمایان میشود
احادیث فراوانی از پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) درباره فضیلت نماز شب و سحرخیزی نقل شده است:
پیامبر اکرم (ص):
«اَلْمُؤْمِنُ یَتَجَلَّى نُورُهُ فِی وَجْهِهِ بِلَیْلِهِ، یُصَلِّی وَالنَّاسُ نِیَامٌ»
(مومن نورش در چهرهاش نمایان میشود به خاطر شبزندهداری و نماز گزاردن در حالی که دیگران در خواباند).
این حدیث اشاره به نورانی شدن چهره و جذابیت معنوی افرادی دارد که شبهنگام به عبادت و نماز مشغول هستند.
نماز شب موجب خشنودی پروردگار و راهی برای جلب رحمت الهی است
امام علی (ع):
«قِیَامُ اللَّیْلِ مَصَحَّةٌ لِلْبَدَنِ وَ مَرْضَاةٌ لِرَبِّ وَ تَعَرُّضٌ لِلرَّحْمَةِ»
(شبزندهداری سلامتی برای بدن، خشنودی پروردگار و راهی برای جلب رحمت الهی است).
این حدیث نشاندهنده تأثیرات جسمانی و معنوی نماز شب است، از جمله سلامت بدن و جلب رضایت و رحمت خداوند.
سه گروهی که خداوند آنها را دوست دارد
امام صادق (ع):
>«ثَلَاثَةٌ یُحِبُّهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ... وَ مَنْ لَهُ امْرَأَةٌ حَسَنَةٌ وَ فِرَاشٌ لَیِّنٌ فَیَقُومُ مِنَ اللَّیْلِ فَیَدَعُ شَهْوَتَهُ فَیُصَلِّی .
(سه گروه را خداوند دوست دارد ... کسی که در کنار همسر و بستر نرم خود شب را رها میکند و برای نماز شب برمیخیزد و شهواتش را کنار میگذارد...
این حدیث نشاندهنده ارزش والای نماز شب و این است که خداوند به افرادی که از راحتی و خواب شبانه خود میگذرند، محبت ویژهای دارد.
شیرینی و لذت قلبی محصول قیام شبانه و نماز شب
امام سجاد (ع) در مناجاتالذاکرین: امام سجاد (ع) در مناجات خود با خداوند
میگوید:
"الهی لَذَّتُ قِیَامِی بَیْنَ یَدَیْکَ تَذُوقُ قَلْبِی حَتَّی تَنْقَطِعَ نَفْسِی"
این دعا نشان از شیرینی و لذت قلبی است که امام سجاد (ع) از قیام شبانه و نماز شب درک میکردند و نشاندهنده اوج قرب و ارتباط معنوی با خداوند است.
نورانیت قلب و روشنی چهره
اهل بیت (علیهمالسلام) آثار و برکات بیشماری برای نماز شب ذکر کردهاند
نورانیت قلب و روشنی چهره: نماز شب موجب نورانی شدن قلب و روشنایی چهره میشود و به انسان جذابیت معنوی خاصی میبخشد.
تقویت ایمان و اعتماد به نفس
تقویت ایمان و اعتماد به نفس: بیداری شبانه و راز و نیاز با خداوند به انسان ایمان و اطمینان بیشتری نسبت به آینده میبخشد.
سلامتی جسم و روان
سلامتی جسم و روان: از دیدگاه روایات و علم پزشکی، سحرخیزی و نماز شب موجب سلامتی بدن، نشاط روحی و آرامش ذهن میشود.
برکت در رزق و روزی
برکت در رزق و روزی: بر اساس روایات، سحرخیزی و نماز شب موجب افزایش برکت و رزق میشود.
سوره اسراء، آیه ۷۹:
سوره مزمل، آیات ۱ تا ۶:
سوره ذاریات، آیات ۱۷ و ۱۸:
التماس دعا دارم
هدایت شده از جهاد کبیر
🧡✨سلام ، صبحتون بخیر و شادی همراهان گرامی
🧡✨آرزو مــیکــنـــم
🤍✨امروز و هر روزتون
🧡✨قـلـبـتـون پـر بـاشــد
🤍✨از مـهـر و مـحـبــت
🧡✨تــنــتــون ســلامــت
🤍✨روحتون سرشار از آرامش
🧡✨و روزی و برکتتون روز افزون
🤍✨روزتـون زیـبـا و در پـنــاه خـدا
🧡✨دوشـنـبـه تــون پــر از آرامــش
هدایت شده از جهاد کبیر
142 (1).mp3
3.79M
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
📖🍁📖🍁📖🍁📖
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
فایل صوتی تفسیر آیه ۱۴۲ سوره انعام توسط استاد قرائتی:
وَمِنَ الْأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
ﻭ ﺍﺯ ﺩﺍم ﻫﺎ ، ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﺑﺎﺭﺑﺮ ﻭ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻛُﺮﻙ ﺩﺍﺭ ﻭ ﭘﺸﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺭﺍ [ ﺁﻓﺮﻳﺪ ] ; ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯﻱ ﺷﻤﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﮔﺎم ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﻛﻪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ .(١٤٢)
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت حکمتهای اخلاقی وتربیتی قرآن کریم وتوفیق عمل به آنها
روز دوشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاقاضی الحاجات
چه افعالی از کارهایِ ما خشمِ خدا رو به همراه داره، و خدا بر ما غضب میکنه.
بیشترین خشم و غضبِ خدا
امّا فکر میکنید بیشترین خشم و غضبِ خدا برای چه موضوعی است؟!
جواب در ابتدای سوره صف اومده:
یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا، لِمَ تَقُولُونَ مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ؟! کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ
کسی است که حرف بزنه، ولی خودش عمل نکنه
ای کسانی که ایمان آوردهاید!
چرا سخنی را میگوئید که خودتان عمل نمیکنید؟!
این امر بسیار موجبِ خشم و غضبِ خداست که سخنی بگوئید، که خودتان عمل نمیکنید!!
کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَللهِ...
مَقْت یعنی بغضِ شدید، نسبت به کسی که کار قبیحی انجام داده.
در زمانِ عرب جاهلی، اگر کسی با زن بابای خودش ازدواج میکرد، به این ازدواج میگفتند "نِکاح مَقْت". یعنی ازدواجی که بسیار زشت و ناپسند است.
کلمه "کَبُرَ" هم قبلش اومده، که به معنی کبیر و بزرگ است. پس:
کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اَلله
یعنی کاری که نزد خدا بسیار بسیار زشت و ناپسند است. کاری که غضبِ خیلی خیلی شدیدِ خدا رو به همراه داره.
این غضبِ خیلی خیلی شدیدِ خدا برای کسی است که حرف بزنه، ولی خودش عمل نکنه.
حرف زدن آسونه، امّا عمل کردن دشوار.
جمله معروفی هست که میگن:
زبان، ترجمان دل است"
اگه راهِ این دو تا از هم جدا بشه، یعنی زبان یه چیز بگه و دل یه چیز دیگه، حرف یه چیز باشه و عمل یه چیز دیگه، این نشانهی نفاق است.
نفاق از طرف هر کسی اتّفاق بیفته بد است، امّا کجا بدتر است؟!
اگر نفاق برای مسئولینِ یک جامعهی اسلامی و حکومت_اسلامی اتّفاق بیفته بدتر و زشتتر است.
یعنی کسانی که امورِ مسلمین رو بدست میگیرند، اگه خودشون اهلِ عمل نباشند و فقط حرف بزنند، این خیلی بدتره.
"از اینکه به مردم وعده بدهی، و تخلّف کنی سخت بپرهیز
لذا امام علی (ع) این آیه رو در فرمانِ خود به مالک اشتر یادآوری میکنه و میفرماید:
"از اینکه به مردم وعده بدهی، و تخلّف کنی سخت بپرهیز، زیرا این کار موجبِ خشمِ عظیم در نزد خدا و مردم خواهد شد، چنان که قرآن میگوید:
کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّٰهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لاٰ تَفْعَلُونَ".
قابل توجه کسانی که فقط اهل شعارند
قابل توجّه اونایی که بلدند فقط برای ما حرف بزنند، و عمل نکنند.
وعده بدن، بزنن زیر قولشون..
اونایی که خیلی خوب برای ما صحبت میکنند، ولی وقتی میری زندگیهاشون، خونههاشون، ویلاهاشون، ماشینهاشون، زن و بچههاشون، و... رو میبینی، حالت ازشون بهم میخوره.
نهج البلاغه، نامه ۵۳.
سوره صف آیات ۲و۳
التماس دعا دارم
هدایت شده از جهاد کبیر
❄️ سلام
🕊 صبحتون بخیر
❄️امیدوارم که
🕊روزتون قشنگ
❄️عمرتون باعزت و بلند
🕊سفره هاتون پر برکت
❄️مشکلاتتون اندک
🕊شادی هاتون بسیار
❄️و لطف خدا همراهتون باشه
هدایت شده از جهاد کبیر
28 (2).mp3
6.07M
🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋
📖🎋📖🎋📖🎋📖
🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋
فایل صوتی تفسیر آیه ۲۸ سوره انفال توسط استاد قرائتی:
وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ
ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺘﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺷﻤﺎﺳﺖ ، ﻭﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﻧﺰﺩ ﺍﻭﺳﺖ .(٢٨)
اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت معارف وحکمتهای قرآنی وعمل به آنها
روز سهشنبه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاالرحم الراحمین
اینکه فقط بدونیم «خدا» وحی رو نازل کرده، کافی نیست..
بلکه باید بدونیم «چگونه خدایی» این وحی رو نازل كرده
«خدای رحمن» یا «خدای جبّار»؟!
خودِ قرآن، خیلی صریح و روشن در ابتدای سوره فصلت به این سوال جواب میده:
مبداءِ نزولِ وحی، «رحمانيّت و رحيميّت» خداست.
تَنزِیلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
این قرآن، کتابی است که از سوی خداوندِ بخشنده مهربان نازل شده است.
درکِ این مطلب، بر فهمِ ما از قرآن خیلی تأثیر داره.
مفهومِ «رحمتِ الهی»، بر تمامِ مفاهیم و تفاسیر و تعابیر از قرآن حاکمه..
یعنی تمامِ قرآن رو باید با توجّه به مبدأ نزولش که «رحمانیّتِ» خداست، بفهمیم.
تعبیر «رحمن»، «رحیم» و مشتقّاتِ «رحمت» در سرتاسرِ قرآن
تعبیر «رحمن»، «رحیم» و مشتقّاتِ «رحمت» در سرتاسرِ قرآن، دهها بار تکرار شده... و در تفسیر و تأویلِ وحی، نقشِ تعیینکنندهای داره.
تمامِ سورههای قرآن (غیر از سوره توبه) با «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» شروع میشن، و این «رحمانیّت» بر تمام سورهها سایه میندازه.
تعبیر «جبّار» دربارهی خد
ا
حتّی قرآن، «جباریّتِ خدا» رو در کنارِ «رحمانیّتِ خدا» قرار نداده..
مثلاً قرآن بجای «بسمالله الرحمن الرحیم» نگفته «بسمالله الجبّار الرحیم».
تعبیر «جبّار» دربارهی خدا، در کلّ قرآن فقط یکبار، و اون هم در میانِ بقیّهی اسماءِ الهی اومده، تا کسی وزنِ بیشتری براش قائل نشه:
هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ
حتّی اون جایی که در قرآن صحبت از هدایت میشه، باز هم رحمت کنارشه:
هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ
و جاهایی که صحبت از «عزّت»، «غفران» و «احسان» میشه، باز هم «رحیم» کنارشون هست:
إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
إِنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ
تا جائی که، خدا از پيامبرش میخواد که این «شالودهی نبوّت» رو به مردم برسونه، و به مردم بگه که من «رحیم» هستم:
نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
ای پیامبر! بندگانم را آگاه کن، که آمرزندهی مهربان منم.
امّا با این وجود، بعضیها از سرِ «جهل و نادانی» یا از روی «عَمد و غَرَض» خواستند این «رحمتِ» جاری و مؤکّد و مکرّر در قرآن رو با «جباریّت» خدا هم وزن بگیرند، و چهرهی خشنی از اسلام معرّفی کنند، که امثالِ داعش و سلفیها و تکفیریها در نوکِ قُلّهی این تفکّر هستند.
البته اسلام تکبُعدی نیست
البته اسلام تکبُعدی نیست. «غضبِ خدا» و «جبّاریتِ خدا» در جای خود درست است، ولی اینجا صحبت از «سبقتِ رحمت بر غضب» هست:
يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ.
شیوهی مسلمانیِ ما هم، در زندگی فردی و اجتماعی و حکومتداری و... باید بر این مبنا باشه:
سبقتِ رحمت الهی بر غضب.
اسلام_رحمانی بازی با کلمات و ادا اطوار نیست. بعضیها از این کلمه سوء استفاده میکنند.
ولی واقعیت اینه که، #اسلام دینِ رحمت است، و پیغمبر هم رحمتللعالمین، کاش اینو بفهمیم:
وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ
ما تو را جز برای رحمتِ جهانیان نفرستادیم
انبیاء/۱۰۷
(فصلت/۲)
(حشر/۲۳).
(دعای جوشن کبیر)
(حجر/۴۹)
هدایت شده از جهاد کبیر
ســــلام ✋
صبح زیبـاتون بخیر🌸🍃
امروزتون به طراوت گــل🌸🍃
دعا میکنم از همین لحظہ که🌸🍃
دوباره برای زندگی نـو
چشم گشودی
خداوند گره از کارت بگشاید🌸🍃
و به تو قلبی آرام
و پـر از عــشق هـدیـه دهـد.🌸🍃
چهارشنبه تون سرشاراز🌸🍃
لطف بی کران خــدا🌸🍃
هدایت شده از جهاد کبیر
54.mp3
4.59M
🌾🎋🌾🎋🌾🎋🌾
📖🌾📖🌾📖🌾📖
🌾🎋🌾🎋🌾🎋🌾
فایل صوتی تفسیر آیه ۵۴ سوره توبه توسط استاد قرائتی:
وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ وَلَا يُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ
ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﻧﻔﺎﻗﺸﺎﻥ ﺑﺎﺯﻧﺪﺍﺷﺖ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻟﺖ ﻭﺳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺟﺰ ﺑﺎ ﺑﻲ ﻣﻴﻠﻲ ﻭ ﻧﺎﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(٥٤)
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت حکمتهای اخلاقی وتربیتی سیره رفتار عملی اهلبیت علیهمالسلام
روز چهارشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاحی یاقیوم
هُنرِ مومن، خوب شنیدن است.
مومن هر حرفی رو میشنوه، امّا بهترینِ اون حرفها رو تبعیّت میکنه
از ما خواستند که آزاداندیش و آرمانخواه باشیم
در منابعِ دینیِ ما، خیلی تاکید شده که به فکر و ذهنِ خودمون زنجیر نبندیم، و اون رو در چارچوبِ خاصی محدود نکنیم.
از ما خواستند سخنانِ مختلف رو گوش کنیم، و از بهترینِ اونها پیروی کنیم
فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ، فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ، وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
بندگانِ مرا بشارت بده.
همان کسانی که سخنان را میشنوند، و از نیکوترینِ آنها پیروی میکنند.
آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.
حرفِ خوب رو از هر کسی که دیدید، بگیرید
امام_علی (ع)، امامِ آزاداندیشانِ عالم در نهجالبلاغه میفرماید حرفِ خوب رو از هر کسی که دیدید، بگیرید. حتّی منافق و مشرک.
نگاه نکنید کی این حرف رو میزنه، ببینید چی داره میگه:
: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ، حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.»
حكمت را بياموز، در هر جا كه باشد، زيرا حكمتى كه در سينۀ شخص #منافق باشد مضطرب و ناآرام است، تا اين كه از دل او بيرون آيد و در سينۀ مومن، صاحبِ اصلى حكمت قرار گيرد».
نگاه كن به آن چه گفته میشود، نه به گويندهی سخن
«خُذِ الحكمَةَ ممّنْ اَتاكَ بِها و انظُرْ الي ما قالَ».
حكمت را از هر كسی كه نزد تو میآورد فرابگير، و نگاه كن به آن چه گفته میشود، نه به گويندهی سخن.»
: «خُذ الحكمَةَ حَيثُ كانَتْ وَ انْظُر اِلی ما قالَ و لا تنظُرْ الی مَنْ قال».
حكمت را هر جایی که هست فرا بگير، و نگاه كن به آنچه گفته میشود، نه به گويندهی سخن»
حکمت گمشدهی مومن است.
«الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ».
حكمت گمشدۀ مومن است، پس حكمت را فراگير هر چند كه از شخص منافق باشد
دقّت کنیم.
الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ.
حکمت گمشدهی مومن است.
آدم وقتی که گمشده داره، هر جایی که باشه میره سراغش.
حرف خوب رو، هر جایی که هست باید شنید
اگر من یه گوهر یا طلایی گم کنم، هر جایی میرم دنبالش میگردم.
توی لجنزار... یا سبزهزار...
اینطوری نیست که فقط توی سبزهزار دنبالش بگردم. بلکه توی لجنزار هم دنبالش میگردم.
اگر توی لجن هم باشه برمیدارم و تمیزش میکنم و استفاده میکنم.
.
حکمت ۷۱ نهجالبلاغه
. زمر/۱۷و۱۸
حکمت ۷۲ نهجالبلاغه
غررالحکم و دررالکم
حکمت ۷۷ نهجالبلاغه
هدایت شده از جهاد کبیر
🖤💫سلام صبحتون مهدوی روزتون فاطمی 💫🤍
🥀 فرا رسیدن ایام شهادت بانوی دو عالم
🖤حضرت زهرا سلام الله علیها
🥀تسلیت باد
🖤امیدوارم
🥀گل باغ نبی اکرم( ص)
🖤گره گشای مشکلاتتون باشه
🤍💫اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها
🖤💫وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
هدایت شده از جهاد کبیر
12-13 (1).mp3
5.16M
🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳
📖🌳📖🌳📖🌳📖
🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳
فایل صوتی تفسیر آیات ۱۲ و ۱۳ سوره یونس توسط استاد قرائتی:
وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺭﺳﺪ ، ﻣﺎ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺣﺎﻟﺎﺕ ] ﺑﻪ ﭘﻬﻠﻮ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻩ ﻳﺎ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻳﺎ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ [ ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ ]ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪ ، ﭘﺲ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﻨﻴﻢ ، ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﺮﺩﻥ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﻴﺪﻩ [ ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ ] ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ! ! ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ [ ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺯﺷﺘﻲ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﻓﻬﻤﻨﺪ . ](١٢)
وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻗﻮﺍم ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺳﺘﻢ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ، ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ; ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭ ﺭﺍ ﻛﻴﻔﺮ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ .(١٣)