بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ
شمارهٔ ۹۰۵
سَلامٌ عَلَیْکُمْ
سرورانِ بزرگوار
رخصت میفرمایید به این آیهٔ شریفه توجّه کنیم:
وَ لَئِنْ لَمْ یَفْعَلْ ما آمُرُهُ لَیُسْجَنَنَّ وَ لَیَکُونَاً مِنَ ٱلصّاغِرینَ
کلام زلیخا است که قرآن مجید نقل قول میفرماید.
اگر آنچه را که به یُوسُف أمر میکنم انجام ندهد حتماً حتماً زندانی می شود و حتما از گروه خوارشدگان خواهد بود.
سؤال اینجاست که چرا ( لَیُسْجَنَنَّ= حتماً حتماً زندانی خواهد شد ) با نونِ مشدّد همراه شده ولی نون در ( وَ لَیَکُوناً= حتماً خواهد بود ) بصورت تنوین و بدون تشدید آمده است؟
گاهی به هدف تأکید، به آخر بعضی از کلمات، تحت شرایط خاص یک عدد ( نون ) افزوده میشود که آن را نون تأکید میگویند.
نون تأکید به دو صورت کاربرد دارد:
۱— با تشدید که آن را ثقیله گویند برای کارهائی که بسیار مورد تأکیدِ گوینده است.
۲— بدون تشدید که آن را خفیفه گویند برای کارهائی که مورد تأکید هست ولی نه به شدّت مورد قبلی.
حال عرض کنم که در آیهٔ شریفهٔ فوق ٱلذّکر یکی از فعل ها با نونِ ثقیله و با تشدید آمده ( لَیُسْجَنَنَّ ) و دیگری با نونِ خفیفه و بدون تشدید ( که بصورت تنوین نگارش شده است= لَیَکُوناً ).
برای أولیاء خداوندِ متعال أنواع سختی ها ممکن است ولی خوار شدن و ننگ و عار هرگز.
زلیخا قطعاً آن بزرگوار را زندانی میکند چون ملکهٔ قلمرو پادشاهی است. هر کار که بخواهد، میتواند.
لذا نظر به اینکه خود واقف است که زندان کردنِ آن عالیجناب ممکن و میسّر است، با نون تأکیدِ ثقیله بیان میکند.
امّا آیا با زندان رفتن جناب یُوسُف ( عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ وَ عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) چیزی از عظمت و عزّت او کاسته میشود؟ هرگز.
إِذلال و خوارکردن و إلحاق ننگ و عار به دامانِ پاکِ آن بزرگوار موضوعی است که زلیخا نخواهد توانست.
زلیخا میداند که قادر به زندان کردن هست.
اما شک دارد که بتواند زندانی خود را إذلال هم کند.
او برهان پروردگار دیده است. هرگز به چنان عملی همت نمی گمارد. کسی که در معرض گناه قرار بگیرد ولی گناه نکند هرگز خوار نمیشود. نمونه ها فراوان است از جمله صاحب تعبیر خواب ( إبن سیرین ) و مرحوم رجبعلی خیاط و غیرهما.
بله. هارون ملعون میتواند حضرت مولانا جناب باب الحوائج إمام موسی بن جعفر ( عَلَیْهِمَا ٱلسَّلامُ ) را زندان کند. اما خواری و ننگ و سیاهی فقط نصیب دشمنان ولایتِ حضراتِ معصومین ( عَلَیْهِمُ ٱلسَّلامُ ) است. دشمن میتواند غائلهٔ کربلاء را به پا کند. اما إِذلال هرگز.
أَلْمَوْتُ أَوْلیٰ مِنْ رُکُوبِ ٱلْعارِ
بزرگ فلسفهٔ قتل شاه دین این است
که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است
لذا فعل ( خوار شدن ) و ( از گروه صاغرین و ذلیلان بودن ) را با تأکید کمتری همراه کرده.
اینکه نون خفیفه به شکل تنوین نگارش شده، گویای إدغام است و با إدغامِ نون در میم گویا تأکیدی در کار نباشد چون در إدغام همیشه مدغَم حذف و مُدغَمٌ فیه مشدد میشود:
وَ لَیَکُونَ مِّنَ ٱلصّاغِرینَ
نکتهٔ دیگری هم در اینجا هست که ترجیح دادم إطالهٔ کلام نشود.
بگذریم.
عرض کردم زندان و قتل و تبعید و إسارت، برای أولیاء خداوندِ متعال ممکن است امّا پذیرشِ ذلّت هرگز.
اولیاء خدا، مظلوم هستند ولی مُنْظَلِم نیستند. ستمدیده هستند ولی ستمکش نیستند.
یکی مثل زلیخا که إشاره شد که مدّتها در بند شهوت أسیر بود. یکی هم مثل أَشْقَی ٱلْأَوَّلینَ وَ ٱلْآخِرینَ یعنی مرادیِ ملعون که نفسِ أمّاره او را به ورطهٔ هلاکت افکند. اینجا این نانجیب شمشیر زهر آلود بر تارُک مبارک حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( عَلَیْهِ آلافُ ٱلتَّحیّاتِ ) فرود آورد، یک تارُک غرق به خون دیگر هم سراغ داریم. آنجا که عمود آهنین فرق مبارک حضرت مولانا جناب قمر منیر بني هاشم را هدف گرفت. صدا زد
یا أَخایَ أَدْرِکْ أَخاکَ : برادر بیا برادرت را دریاب.
ألسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَبا عَبْدِ ٱللّٰهِ
خدایا. پروردگارا.
إسلام و مسلمین نصرت عنایت بفرما.
توفیق عبادت و بندگی و دوری از معاصی به همهٔ ما عنایت بفرما.
تا ما را نیامرزیده ای از دنیا مبر.
گناهانمان ببخش و بیامرز.
أمواتمان غریق رحمت واسعه قرار بده.
آبرویمان در دو دنیا حفظ بفرما.
باران رحمتت به این مرزوبوم نازل بفرما.
مطالعه کنندگان این وجیزه و راقم این سطور حاجت روا بفرما.
ویروس هائی که به جان این جامعهٔ إسلامی افتاده است أعمّ از ویروس گرانی و إختلاس و إعتیاد و دروغ و ربا و ریا و ویروس منحوس کرونا از جان این مردم مفلوک برطرف بفرما.
وجود نازنین حضرتِ مولانا جناب إمام بَقیَّة ٱللهِ ٱلأَعظم ( أَرْواحُنا فِداهُ ) از بلایای أَرضیّه و سماویّه مصون و محفوظ بدار.
در فَرَج آن بزرگوار تعجیل بفرما.
آمین
التماس دعاء
هشتم شعبان المعظّم ۱۴۴۳
ألحقیر: محمّد بن ٱلمرحوم عليّ ٱلقمصريّ
🌷راهيان كوي شهادت 🌷
❤️❤️❤️
پس از شهادت، نخستين مژده دريافتي شهيد از خداوند در برزخ، آگاهي از وضع همراهان، همسنگران و مجاهدان راه خداست:
✍️(ويَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم ألاّخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون).
✍️زمخشري از صحنه گزارشي كه در آيات مورد بحث آمده معنايي را برداشت كرده و درباره آن سخني
لطيف گفته است[1]
؛ بدين بيان كه اولاً بازگو كردن همين صحنه، عامل تشويق و تحريك رزمندگان و راهيان كوي شهادت است؛ ثانياً همين تعبير، عظمت مقام شهيد را بازگو مي كند كه او بعد از ارتحال هم مانند قبل از رحلت، به فكر نجات ديگران و نگران آنان است. خداوند به شهدا درباره همرزمانشان بشارت مي دهد و بشارتْ ويژه شخص منتظر و نگران است نه بيگانه و بي تفاوت. شهيد، چنان وارسته و والاست كه رسيدن به مقصد و نيل به مقام امن، سبب نمي شود تا نگران همراهان بازمانده خود نباشد، بنابراين ذكر استبشار شهيد، تحميد حال اوست.
به هر روي، از آنجا كه شهيد ايثارگر است و با همين فضيلت سفر كرده است، جوياي خبر از وضع همراهان خود است؛ نه از حال كساني كه در خانه هاي خود نشسته بودند، زيرا درباره اينان گفته نمي شود: (لَم يَلحَقوا بِهِم).
عبارت (بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم) عدم ملكه است؛ يعني كساني مرادند كه راهي كوي شهادت و در بين راه اند و هنوز به شهيد نرسيده اند، چون درباره كسي كه راه نيفتاده است مي گويند «حركت نكرده است»؛ نه «هنوز نرسيده است»، بنابراين تعبير «لَم يَلحَقوا» درباره پوينده و سالكي است كه هنوز به مقصد نرسيده است، از اين رو كساني كه در پي شهيدان و پوياي راه آنان نيستند، هرگز مصداق اين آيه نخواهند بود، زيرا اينان اصلاً حركت نكرده اند؛
===========
[1]ـ الكشاف، ج1، ص440:✍️ و في ذكر حال الشهداء و استبشارهم بمن خلفهم بعث للباقين بعد هم علي ازدياد الطاعة و الجد في الجهاد و الرغبة في نيل منازل الشهداء و إصابة فضلهم و إحمادٌ لحال من يري نفسه في خير فيتمنّي مثله لإخوانه في الله و بشري للمؤمنين بالفوز في المآب.
بلكه مشمول تعبير قرآني 🌷✍️ (ألَّذينَ قالوا لإخوانِهِم وقَعَدوا)🌷
هستند
هدایت شده از اساتید انقلابی و نخبگان علمی
🔴 پرده های نفاق و تزویر اردوغان کنار رفت
🔹آن روزهایی که اردوغان در اجلاس داووس سوئیس نمایش مزوّرانه و ریاکارانه ای را بازی می کرد و علیه شیمون پرز (رئیس وقت رژیم صهیونیستی) عربده می کشید و ما از این حرکت ، به شدت کیفور شده بودیم ، اظهار نظر مرحوم نجم الدین اربکان در بین اخبار گم شد.
وی نخست وزیر وقت ترکیه و مخالف پیوستن به اتحادیه اروپا و معتقد به نزدیکی به ایران بود که طی کودتای ۱۹۹۷ برکنار شد!
🔺او از تزویر و نفاق اردوغان و حزبش پرده برداشت و معتقد بود که حزب عدالت و توسعه ساخته دست صهیونیست هاست و آن ها برنامه های این حزب را تنظیم می کنند!!
آن روزها درک این مطلب برای ما سخت بود اما الان کاملا به صدق گفته های مرحوم اربکان پی می بریم تا جایی که اردوغان دیروز گفت: اسرائیل برادری است که نمی توان او را نادیده گرفت!! ...
#جهاد_تبیین
#نفوذ
✍#قاسم_اکبری
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*﷽*
🔖 *فعالیت های امام زمان (عج) در زمان غیبت*
🎤 *استاد عالی*
⏰ *3:02*
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
📿 *برای سلامتی و تعجیل در ظهور آقا امام زمان (عج) ۳ صلوات*🌻
https://chat.whatsapp.com/CrmuotyLbLDGjUoTGRg3qE
هدایت شده از معیار
525.pdf
389.6K
🇮🇷
📝 #یادداشت/ الزامات گام دوم انقلاب اسلامی
🍃🌹🍃
❌ قسمت ششم/ مرزبندی با رقیبان و دشمنان
✍️دکتر قاسم حبیبزاده
#روشنگری | #ثامن
🆔 eitaa.com/meyarpb
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی رضوانشهر
صلوات شعبانیه🌷
دعایی نقل شده از امام سجاد (ع) که مستحب است در هر روز ماه شعبان هنگام ظهر شرعی و نیز شب نیمه شعبان خوانده شود.
شیعیان آن را غالبا بین نماز ظهر و عصر میخوانند.
مضمون اصلی این صلوات بیان جایگاه اهل بیت علیهم السلام و تأکید بر ولایت ایشان است.
سند🌱
شیخ طوسی در مصباح المتهجد نقل کرده است که امام سجاد (ع) در هر روز ماه شعبان هنگام زوال و نیز در شب نیمه شعبان این صلوات را میخوانده است.
کتابهای دیگر مثل اِقبال الاعمال و جمال الاسبوع آن را از شیخ طوسی نقل کردهاند.
آنچه در جمال الاسبوع نقل شده تفاوت هایی با سایر روایتها دارد.
در مفاتیح الجنان نیز این دعا در اعمال مشترکه ماه شعبان نقل شده است.
و مولی احمد واعظ یزدی ( متوفی ۱۳۱۰ق ) کتابی به نام « شرح دعای شجرة النبوة » در شرح صلوات شعبانیه نوشته است و این کتاب مشتمل بر هشت هزار بیت شعر است.
آموزه ها 🌿
در این دعا عبارت صلوات چندین بار تکرار شده است.
خواننده این عبارات از خداوند میخواهد که درود خویش را بر حضرت محمد (ص) و خاندان او نازل کند.
آنچه در صلوات شعبانیه آمده بیشتر تأکید بر جایگاه اهل بیت پیامبر (ص) و امامان شیعه است.
اهل بیت پیامبر (ص) ، گنجینه علم ، محل رفت و آمد فرشتگان ، جایگاه رسالت الهی و محل نزول وحی هستند.
اهل بیت هم چون کشتی نجات در موجهای سهمگین هستند که هر کس به آن متمسک شود نجات مییابد و هر کس از ان باز ماند غرق خواهد شد.
پیشتر رفتن از اهل بیت یا بازپس ماندن از ایشان مانع نجات است و کسانی به مقصود میرسند که همراه و ملازم اهل بیت باشند.
خداوند رعایت حقوق اهل بیت و اطاعت از ایشان و پذیرش ولایت آنها را بر دیگران واجب کرده است.
دعا کننده در این دعا از خداوند میخواهد که خانه قلبش را با اطاعت آباد کند و او را با معصیت به رسوایی نکشد.
مضمون دیگر دعا طلب توفیق همیاری مستمندان و فقیران است.
ماه شعبان ماهی است که پیامبر (ص) به خواندن نمازهای آن و گرفتن روزه و شب زنده داری در آن مداومت داشته است.
طلب توفیق پیروی از پیامبر اکرم (ص) در عمل به اعمال ماه شعبان و نیز طلب شفاعت ایشان و طلب عفو و رحمت الهی نیز جزو مضامین این دعاست.
متن صلوات شعبانیه 🌹
شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ ، وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ ، وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ
وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ ، وَ اَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ
مُحَمَّدٍ ، الْفُلْکِ الْجارِیَةِ ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ ، یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها ، وَ یَغْرَقُ
مَنْ تَرَکَهَا ، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ
لاحِقٌ ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، الْکَهْفِ الْحَصینِ ، وَ غِیاثِ
الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ ، وَ مَلْجَأِ الْهارِبینَ ، وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ ، اَللّهُمَ
صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، صَلوةً کَثیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً ،
وَ لِحَقِ محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَ قَضآءً ، بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ ،
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، الطَّیِّبینَ الْأَبْرارِ الْأَخْیارِ ، الَّذینَ
اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ ، وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى
مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَاعْمُرْ قَلْبی بِطاعَتِکَ ، وَ لا تُخْزِنى بِمَعْصِیَتِکَ ،
وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ
فَضْلِکَ ، وَ نَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ ، وَ اَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّکَ ، وَ هذا شَهْرُ
نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ ، شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ ،
الَّذى کانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِه وَ سَلَّمَ ، یَدْاَبُ فى صِیامِهِ
وَ قِیامِهِ ، فى لَیالیهِ وَ اَیَّامِهِ ، بُخُوعاً لَکَ فى اِکْرامِهِ وَ اِعْظامِهِ ، اِلى مَحَلِ
حِمامِهِ ، اَللّهُمَّ فَاَعِنَّا عَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ ، وَ نَیْلِ الشَّفاعَةِ لَدَیْهِ ،
اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفیعاً مُشَفَّعاً وَ طَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً ، وَاجْعَلْنى لَهُ
مُتَّبِعاً ، حَتّى اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَنّى راضِیاً ، وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِیاً ، قَدْ اَوْجَبْتَ
لى مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ ، وَ اَنْزَلْتَنِى دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیارِ ،
شایسته یادآوری است که در روایت آمده یک صلوات در ماه شعبان برابر است با ده صلوات در غیر ماه شعبان.
کتب وسائل الشیعه ، ج 10 ، ص 492 ، باب 28 ، و مصباح المتهجد ، ص 28
💫نماز بسیار با فضیلت شب چهاردهم ماه شعبان (امشب)
🌷پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله:
هر کس در شب چهاردهم ماه شعبان ۴رکعت نماز (۲تا نماز ۲ رکعتی) در هر رکعت بعد از حمد، ۵ بار سوره والعصر بخواند، خداوند پاداش نمازگزاران از زمان حضرت آدم علیهالسلام تا روز قیامت را برای او مینویسد و نیز خداوند متعال او را در حالیکه چهرهاش نورانیتر از خورشید و ماه است، برمیانگیزد و او را میآمرزد.
(اقبال الاعمال سید ابن طاووس)
15.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 شهدای قطیف
⚠️ نژادپرستانی که فقط مظلومیت مردم اوکراین را مسأله میدانند، شریک ظلم طواغیتی مثل آل سعودند
#تصویری