💠مروری بر ماجرای فدک، از زبان امام کاظم
🌿از علی بن أسباط نقل شده است:
🍃وقتی امام موسی کاظم (علیهالسلام) بر مهدی عباسی1⃣ وارد شدند، دیدند که او در حال بازپس دادنِ اموال بهزورگرفتهشده است.
🔶پس به او فرمودند:
🔸«ای امیر مؤمنان!2⃣ پس چرا مالی که از ما به زور گرفته شده است، به ما برنمیگردد؟
🔷خلیفه گفت:
🔹کدام مال، ای ابوالحسن؟
🔶حضرت فرمودند:
🔸«زمانی که خداوند (تبارکوتعالی)، رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) را در فدک و مناطق اطرافش بدون لشکرکشی به پیروزی رساند،3⃣ این آیه را بر پیامبرش نازل فرمود که:
🔅«وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»؛ «حقِ نزدیکانت را بده» (إسراء:۲۶)
🔸رسول خدا متوجه نشدند که منظور چه کسانی هستند، بههمینخاطر برای دانستن آن، به جبرئیل (علیهالسلام) مراجعه فرمودند. جبرئیل نیز به پروردگارش مراجعه کرد.
🔅خداوند بر ایشان وحی فرمود که «فدک را به فاطمه (سلاماللهعلیهما) بده.»
🔸پس رسول خدا حضرت زهرا را خواستند و به ایشان فرمودند: «خداوند به من دستور داده است که فدک را به تو بدهم.»
🔸حضرت زهرا فرمودند: «ای رسول خدا! (این هدیه را) از خداوند و رسول خدا میپذیرم.»
🔸از آن پس، تا وقتی که رسول خدا زنده بودند، وکلا (نمایندگانِ) حضرت زهرا در فدک حاضر بودند. اما زمانی که ابوبکر حاکم شد، وکلای ایشان را از فدک اخراج کرد.
🔸حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) نزد ابوبکر رفتند و از او خواستند که فدک را به ایشان برگرداند.
🔹ابوبکر گفت: یک نفر را – چه سیاه باشد و چه سرخ – بیاور که شهادت دهد که فدک از آنِ توست.
🔸حضرت زهرا، امیرالمؤمنین و اُمأیمَن4⃣ را آوردند و آندو نفر به نفع ایشان شهادت دادند. ابوبکر نیز دستوری را برای توقّفِ تعرّض به فدک، مکتوب کرد. حضرت زهرا از نزد ابوبکر رفتند، درحالیکه آن نامه همراهشان بود.
🔹عُمر با ایشان روبهرو شد و گفت: ای دختر محمد! چیزی که همراهت است، چیست؟
🔸حضرت زهرا فرمودند: «نامهای است که ابن ابیقُحافه (ابوبکر) برایم نوشته است.»
🔹عمر گفت: آن را به من نشان بده.
🔸حضرت زهرا نامه را به او ندادند. آن را از دستان ایشان ربود و نگاه کرد. سپس آب دهان روی آن انداخت و نوشتههایش را پاک کرد و پارهاش کرد.
🔹آنگاه به ایشان گفت: پدرت فدک را با لشکرکشی نگرفته است که تو بخواهی ریسمان به گردن ما بیاندازی (و ما را محکوم کنی!)»
🔷مهدی عباسی به امام کاظم (علیهالسلام) گفت:
🔹ای ابوالحسن! محدوده فدک را برایم بگو.
🔶امام کاظم (علیهالسلام) فرمودند:
🔸«یک مرزِ آن؛ کوه احد است5⃣، یک مرزش: عَریش مصر6⃣ است، یک مرزش ساحل دریا7⃣ است و یک مرزش نیز دومةالجَندَل8⃣.»
🔷خلیفه به حضرت گفت:
🔹همه این سرزمینها؟!
🔶حضرت فرمودند:
🔸«بله، ای امیر مؤمنان! همهاش. همه اینها از سرزمینهایی است رسول خدا به آنها لشگرکشی نکرده است.»
🔷خلیفه گفت:
🔹این خیلی زیاد است، دربارهاش فکر میکنم.
📚الكافي، ج۱، ص۵۴۳
📚تهذيبالأحكام، ج۴، ص۱۴۹
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــ
1⃣مهدی عباسی؛ فرزند منصور دوانیقی و پدر هارون الرشید، سومین خلیفه بنیعباس بوده است و بین سالهای ۱۵۸ تا ۱۶۹ حکومت میکرده است.
2⃣همانطور که در مطالب پیشین بیان شد، این لقب، مختصِ علیبنابیطالب (علیهماالسلام) است، اما اهلبیت (علیهمالسلام) بنا به شرایط تقیه، خطاب به سلاطین زمانهشان از این لقب استفاده میکردند.
3⃣فدک، دهکدهای حاصلخیز در نزدیکیِ خیبر و در ۱۶۰کیلومتری مدینه بوده است که در سال هفتم هجری با مصالحهی یهودیان، به ملکیت پیامبر در آمد.
4⃣اُم أیمَن، کنیزی اهل حبشه آزادشدهی پیامبر بوده است. وی از نخستین زنانی بود که اسلام آورد و بعدها به همسریِ زید بن حارثة که او نیز آزادشدهی پیامبر و فرزندخوانده ایشان بود، در آمد. حاصل ازدواج آندو، اسامة بن زید؛ فرمانده جوان انتخابیِ پیامبر برای مقابله با لشکر روم، بود.
5⃣احد، کوهی است در شمال شهر مدینه.
6⃣عَریش، شهری است در شمال مصر.
7⃣ظاهراً مقصود، ساحلِ دریای سرخ است.
8⃣دومةالجَندَل، شهری است در شمال عربستان.
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــ
👈مرحوم شیخ مفید در کتاب «الإختصاص» جزئیات دردناکتری از این حادثه را نقل کرده است که در مطلب بعدی، إنشاءالله، بخش انتهایی آن نقل خواهد شد.
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_علی_علیه_السلام #حضرت_زهرا_علیها_السلام #امام_کاظم_علیه_السلام #فدک #غصب_خلافت #ابوبکر #عمر #مهدی_عباسی #بنی_عباس #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠روایت امام صادق از تهدید حضرت زهرا به نفرینِ غاصبان خلافت
🌿رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ:
🍃«لَمَّا اسْتُخْرِجَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مِنْ مَنْزِلِهِ خَرَجَتْ فَاطِمَةُ ص خَلْفَهُ فَمَا بَقِيَتِ امْرَأَةٌ هَاشِمِيَّةٌ إِلَّا خَرَجَتْ مَعَهَا حَتَّى انْتَهَتْ قَرِيباً مِنَ الْقَبْرِ فَقَالَتْ لَهُمْ: «خَلُّوا عَنِ ابْنِ عَمِّي فَوَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً أَبِي ص بِالْحَقِّ إِنْ لَمْ تُخَلُّوا عَنْهُ لَأَنْشُرَنَّ شَعْرِي وَ لَأَضَعَنَّ قَمِيصَ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى رَأْسِي وَ لَأَصْرُخَنَّ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَمَا صَالِحٌ بِأَكْرَمَ عَلَى اللَّهِ مِنْ أَبِي وَ لَا النَّاقَةُ بِأَكْرَمَ مِنِّي وَ لَا الْفَصِيلُ بِأَكْرَمَ عَلَى اللَّهِ مِنْ وُلْدِي.» قَالَ سَلْمَانُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: كُنْتُ قَرِيباً مِنْهَا فَرَأَيْتُ وَ اللَّهِ أَسَاسَ حِيطَانِ مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ ص تَقَلَّعَتْ مِنْ أَسْفَلِهَا حَتَّى لَوْ أَرَادَ رَجُلٌ أَنْ يَنْفُذَ مِنْ تَحْتِهَا لَنَفَذَ فَدَنَوْتُ مِنْهَا فَقُلْتُ يَا سَيِّدَتِي وَ مَوْلَاتِي إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَعَثَ أَبَاكِ رَحْمَةً فَلَا تَكُونِي نَقِمَةً فَرَجَعَتْ وَ رَجَعَتِ الْحِيطَانُ حَتَّى سَطَعَتِ الْغَبَرَةُ مِنْ أَسْفَلِهَا فَدَخَلَتْ فِي خَيَاشِيمِنَا.»
📚الإحتجاج (للطبرسي)، ج۱، ص۸۷
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🍃«زمانی که امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را از منزلشان بیرون بردند، حضرت زهرا (علیهاالسلام) نیز پشتسر حضرت امیر بیرون رفتند و هیچیک از زنان بنیهاشم نمانده بودند، مگراینکه همراه حضرت زهرا راه افتادند. رفتند تا نزدیک مزار رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) رسیدند.
🔶حضرت زهرا به آن جماعت فرمودند:
🔸«قسم به خدایی که پدرم محمد (صلیاللهعلیهوآله) را بهحق مبعوث نمود، اگر او را رها نکنید، موهایم را آشکار و پراکنده میکنم و پیراهن رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) را روی سرم میگذارم و با فریاد از خداوند (تبارکوتعالی) یاری میطلبم. نه حضرت صالح نزد خداوند از پدرم ارجمندتر است و نه آن بچهشتر از فرزندانم.»
🔷سلمان فارسی (رضیاللهعنه) گوید:
🔹من نزدیک حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) بودم. به خدا قسم، دیدم پایههای دیوار مسجد رسول خدا از جا کنده شد، طوریکه اگر مردی میخواست، میتوانست از زیر آن عبور کند.
🔷سلمان گوید:
🔹من به ایشان عرض کردم: ای سرور من! و ای مولای من! بهراستیکه خداوند (تبارکوتعالی) پدرتان را بهعنوان رحمت و مهربانی مبعوث نمود، شما انتقام و عذاب نباشید.
🔹پس حضرت زهرا بازگشتند و دیوار مسجد نیز به جای خود بازگشت؛ آنچنانکه گرد و خاکی از پایههای دیوار بلند شد و در بینیهایمان فرو رفت.»
#حضرت_زهرا_علیها_السلام #امام_علی_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #سلمان_فارسی #غیرت #غصب_خلافت #ولایت #دفاع_از_ولایت #سلمان_فارسی #ابوبکر #نفرین #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث:
🌿أَبُو مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «...ثُمَّ انْصَرَفَتْ فَقَالَ عَلِيٌّ ع لَهَا: «ائْتِي أَبَا بَكْرٍ وَحْدَهُ فَإِنَّهُ أَرَقُّ مِنَ الْآخَرِ وَ قُولِي لَهُ ادَّعَيْتَ مَجْلِسَ أَبِي وَ أَنَّكَ خَلِيفَتُهُ وَ جَلَسْتَ مَجْلِسَهُ وَ لَوْ كَانَتْ فَدَكُ لَكَ ثُمَّ اسْتَوْهَبْتُهَا مِنْكَ لَوَجَبَ رَدُّهَا عَلَيَّ فَلَمَّا أَتَتْهُ وَ قَالَتْ لَهُ ذَلِكَ قَالَ: صَدَقْتِ قَالَ فَدَعَا بِكِتَابٍ فَكَتَبَهُ لَهَا بِرَدِّ فَدَكَ. فَقَالَ: فَخَرَجَتْ وَ الْكِتَابُ مَعَهَا فَلَقِيَهَا عُمَرُ فَقَالَ: يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ مَا هَذَا الْكِتَابُ الَّذِي مَعَكَ؟ فَقَالَتْ: «كِتَابٌ كَتَبَ لِي أَبُو بَكْرٍ بِرَدِّ فَدَكَ.» فَقَالَ هَلُمِّيهِ إِلَيَّ فَأَبَتْ أَنْ تَدْفَعَهُ إِلَيْهِ فَرَفَسَهَا بِرِجْلِهِ وَ كَانَتْ حَامِلَةً بِابْنٍ اسْمُهُ الْمُحَسِّنُ فَأَسْقَطَتِ الْمُحَسِّنَ مِنْ بَطْنِهَا ثُمَّ لَطَمَهَا فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى قُرْطٍ فِي أُذُنِهَا حِينَ نُقِفَتْ ثُمَّ أَخَذَ الْكِتَابَ فَخَرَقَهُ فَمَضَتْ وَ مَكَثَتْ خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً مَرِيضَةً مِمَّا ضَرَبَهَا عُمَرُ ثُمَّ قُبِضَتْ فَلَمَّا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ دَعَتْ عَلِيّاً ص فَقَالَتْ: «إِمَّا تَضْمَنُ وَ إِلَّا أَوْصَيْتُ إِلَى ابْنِ الزُّبَيْرِ.» فَقَالَ عَلِيٌّ ع: «أَنَا أَضْمَنُ وَصِيَّتَكِ يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ.» قَالَتْ: «سَأَلْتُكَ بِحَقِّ رَسُولِ اللَّهِ ص إِذَا أَنَا مِتُّ أَلَّا يَشْهَدَانِي وَ لَا يُصَلِّيَا عَلَيَّ.» قَالَ: «فَلَكِ ذَلِكِ.» فَلَمَّا قُبِضَتْ ع دَفَنَهَا لَيْلًا فِي بَيْتِهَا وَ أَصْبَحَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ يُرِيدُونَ حُضُورَ جِنَازَتِهَا وَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ كَذَلِكَ فَخَرَجَ إِلَيْهِمَا عَلِيٌّ ع فَقَالا لَهُ: مَا فَعَلْتَ بِابْنَةِ مُحَمَّدٍ أَخَذْتَ فِي جَهَازِهَا يَا أَبَا الْحَسَنِ؟ فَقَالَ عَلِيٌّ ع: «قَدْ وَ اللَّهِ دَفَنْتُهَا.» قَالا: فَمَا حَمَلَكَ عَلَى أَنْ دَفَنْتَهَا وَ لَمْ تُعْلِمْنَا بِمَوْتِهَا؟ قَالَ: «هِيَ أَمَرَتْنِي.» فَقَالَ عُمَرُ: وَ اللَّهِ لَقَدْ هَمَمْتُ بِنَبْشِهَا وَ الصَّلَاةِ عَلَيْهَا فَقَالَ عَلِيٌّ ع: «أَمَا وَ اللَّهِ مَا دَامَ قَلْبِي بَيْنَ جَوَانِحِي وَ ذُو الْفَقَارِ فِي يَدِي إِنَّكَ لَا تَصِلُ إِلَى نَبْشِهَا فَأَنْتَ أَعْلَمُ.» فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: اذْهَبْ فَإِنَّهُ أَحَقُّ بِهَا مِنَّا وَ انْصَرَفَ النَّاسُ.»
📚الإختصاص، ص۱۸۵
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠غیرت عصمت کبری، نسبت به امیرالمؤمنین
🌿...عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالا:
🍃«إِنَّ فَاطِمَةَ ع لَمَّا أَنْ كَانَ مِنْ أَمْرِهِمْ مَا كَانَ أَخَذَتْ بِتَلَابِيبِ عُمَرَ فَجَذَبَتْهُ إِلَيْهَا ثُمَّ قَالَتْ أَمَا وَ اللَّهِ يَا ابْنَ الْخَطَّابِ لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ يُصِيبَ الْبَلَاءُ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ لَعَلِمْتَ أَنِّي سَأُقْسِمُ عَلَى اللَّهِ ثُمَّ أَجِدُهُ سَرِيعَ الْإِجَابَةِ.»
📚الكافي، ج۱، ص۴۶۰
🌿عبدالله بن محمد جُعفی از امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) نقل کرده است:
🔶«زمانی که آنان (ابوبکر و عمر و یارانشان) آن کارها را کردند (به خانه حمله کردند و امیرالمؤمنین را برای بیعت به مسجد بردند)، فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) یقهی عُمَر را گرفت و کشید. سپس فرمود:
🔸«بدان که به خدا قسم، ای پسر خطّاب! اگر بدم نمیآمد از اینکه کسی که گناهی ندارد، دچار بلاء شود، خودت میدانی که خدا را قسم میدادم (که عذاب نازل شود) و او نیز سریع اجابت میکرد.»»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣این فاطمه زهرا، همان فاطمه زهرایی است که در مقابل مرد کور نیز حجاب میگرفت. باید شرایط بحرانی این مقطع زمانی را تصور کنیم، تا بتوانیم این رفتار حضرت (سلاماللهعلیها) را هضم کنیم.
2⃣زینب کبری، دختر این مادر بوده است. سلام الله علیهما.
#حضرت_زهرا_علیها_السلام #غیرت #غصب_خلافت #ولایت #دفاع_از_ولایت #ابوبکر #عمر #نفرین #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث:
🌿...عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ: لَمَّا وَرَدَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع عَلَى الْمَهْدِيِّ رَآهُ يَرُدُّ الْمَظَالِمَ فَقَالَ: «يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَا بَالُ مَظْلِمَتِنَا لَا تُرَدُّ؟» فَقَالَ لَه:ُ وَ مَا ذَاكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ؟ قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا فَتَحَ عَلَى نَبِيِّهِ ص فَدَكاً وَ مَا وَالاهَا لَمْ يُوجَفْ عَلَيْهِ بِ خَيْلٍ وَ لا رِكابٍ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ ص «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» فَلَمْ يَدْرِ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ هُمْ فَرَاجَعَ فِي ذَلِكَ جَبْرَئِيلَ وَ رَاجَعَ جَبْرَئِيلُ ع رَبَّهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنِ ادْفَعْ فَدَكاً إِلَى فَاطِمَةَ ع فَدَعَاهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهَا: «يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَ إِلَيْكِ فَدَكاً» فَقَالَتْ: «قَدْ قَبِلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مِنَ اللَّهِ وَ مِنْكَ» فَلَمْ يَزَلْ وُكَلَاؤُهَا فِيهَا حَيَاةَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَمَّا وُلِّيَ أَبُو بَكْرٍ أَخْرَجَ عَنْهَا وُكَلَاءَهَا فَأَتَتْهُ فَسَأَلَتْهُ أَنْ يَرُدَّهَا عَلَيْهَا فَقَالَ لَهَا ائْتِينِي بِأَسْوَدَ أَوْ أَحْمَرَ يَشْهَدُ لَكِ بِذَلِكِ فَجَاءَتْ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ أُمِّ أَيْمَنَ فَشَهِدَا لَهَا فَكَتَبَ لَهَا بِتَرْكِ التَّعَرُّضِ فَخَرَجَتْ وَ الْكِتَابُ مَعَهَا فَلَقِيَهَا عُمَرُ فَقَالَ مَا هَذَا مَعَكِ يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ؟ قَالَتْ: «كِتَابٌ كَتَبَهُ لِيَ ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ» قَالَ: أَرِينِيهِ. فَأَبَتْ فَانْتَزَعَهُ مِنْ يَدِهَا وَ نَظَرَ فِيهِ ثُمَّ تَفَلَ فِيهِ وَ مَحَاهُ وَ خَرَقَهُ فَقَالَ لَهَا هَذَا لَمْ يُوجِفْ عَلَيْهِ أَبُوكِ بِ خَيْلٍ وَ لا رِكابٍ فَضَعِي الْحِبَالَ فِي رِقَابِنَا.» فَقَالَ لَهُ الْمَهْدِيُّ: يَا أَبَا الْحَسَنِ حُدَّهَا لِي. فَقَالَ: «حَدٌّ مِنْهَا جَبَلُ أُحُدٍ وَ حَدٌّ مِنْهَا عَرِيشُ مِصْرَ وَ حَدٌّ مِنْهَا سِيفُ الْبَحْرِ وَ حَدٌّ مِنْهَا دُومَةُ الْجَنْدَلِ» فَقَالَ لَهُ: كُلُّ هَذَا؟ قَالَ: «نَعَمْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ هَذَا كُلُّهُ إِنَّ هَذَا كُلَّهُ مِمَّا لَمْ يُوجِفْ عَلَى أَهْلِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص بِخَيْلٍ وَ لَا رِكَابٍ» فَقَالَ: كَثِيرٌ وَ أَنْظُرُ فِيهِ.
📚الكافي، ج۱، ص۵۴۳
📚تهذيب الأحكام، ج۴، ص۱۴۹
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث:
🌿...حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهُرْمُزَانِيُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ: «لَمَّا قُبِضَتْ فَاطِمَةُ ع دَفَنَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سِرّاً وَ عَفَا عَلَى مَوْضِعِ قَبْرِهَا ثُمَّ قَامَ فَحَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ عَنِ ابْنَتِكَ وَ زَائِرَتِكَ وَ الْبَائِتَةِ فِي الثَّرَى بِبُقْعَتِكَ وَ الْمُخْتَارِ اللَّهُ لَهَا سُرْعَةَ اللَّحَاقِ بِكَ قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ عَفَا عَنْ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ تَجَلُّدِي إِلَّا أَنَّ لِي فِي التَّأَسِّي بِسُنَّتِكَ فِي فُرْقَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ نَفْسُكَ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي بَلَى وَ فِي كِتَابِ اللَّهِ لِي أَنْعَمُ الْقَبُولِ «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ وَ أُخْلِسَتِ الزَّهْرَاءُ فَمَا أَقْبَحَ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ وَ هَمٌّ لَا يَبْرَحُ مِنْ قَلْبِي أَوْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا مُقِيمٌ كَمَدٌ مُقَيِّحٌ وَ هَمٌّ مُهَيِّجٌ سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا وَ إِلَى اللَّهِ أَشْكُو وَ سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ فَكَمْ مِنْ غَلِيلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَى بَثِّهِ سَبِيلًا وَ سَتَقُولُ وَ يَحْكُمُ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَاهَ وَاهاً وَ الصَّبْرُ أَيْمَنُ وَ أَجْمَلُ وَ لَوْ لَا غَلَبَةُ الْمُسْتَوْلِينَ لَجَعَلْتُ الْمُقَامَ وَ اللَّبْثَ لِزَاماً مَعْكُوفاً وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ الثَّكْلَى عَلَى جَلِيلِ الرَّزِيَّةِ فَبِعَيْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ ابْنَتُكَ سِرّاً وَ تُهْضَمُ حَقَّهَا وَ تُمْنَعُ إِرْثَهَا وَ لَمْ يَتَبَاعَدِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلَقْ مِنْكَ الذِّكْرُ وَ إِلَى اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَكَى وَ فِيكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَحْسَنُ الْعَزَاءِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَيْهَا السَّلَامُ وَ الرِّضْوَانُ.»»
📚الكافي، ج۱، ص۴۵۸
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
🔰امیرالمؤمنین به خلیفه اول و دوم چه گفت که قصد کشتنش را کردند؟ (بخش اول)
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔶زمانی که ابوبکر فدک را از حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) گرفت و وکیل حضرت را از آنجا اخراج کرد، امیرالمؤمنین (علیهالسلام) به مسجد رفتند، درحالیکه ابوبکر نشسته بود و مهاجرین و انصار نیز اطرافش بودند.
🔸حضرت فرمودند: «ای ابوبکر! چرا فدک را از فاطمه (علیهاالسلام) گرفتی؛ حالآنکه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فدک را به او داده بودند و وکیل فاطمه از سالها پیش آنجا بوده.
🔺ابوبکر گفت: فدک، غنیمتی بوده که به مسلمانان تعلق دارد، اما اگر شاهدان عادلی بیاورد که فدک را به او پس میدهم و الّا او حقی در این مورد ندارد.
🔸امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمودند: «ای ابوبکر! در مورد ما، بهخلاف روشی که در مورد سایر مسلمانان حکم میکنی، حکم مینمایی.»
🔺ابوبکر گفت: نه (چنین نیست.)
🔸حضرت فرمودند: «به من بگو! اگر دست مسلمانان مالی باشد و من مدعی شوم برای من است، از چه کسی میخواهی که بَیِّنه (دلیل قانعکنندهای) بیاورد؟»
🔺ابوبکر گفت: معلوم است که از تو میخواهم (دلیلی برای ادعایت بیاوری.)
🔸حضرت فرمودند: «حال اگر در دست من مالی باشد و مسلمانان مدعی شوند که برای آنهاست، باز هم از من میخواهی که بیّنه بیاورم؟!»
🔺ابوبکر سکوت کرد، اما عُمر گفت: فدک، غنیمتی است که برای مسلمانان است و ما در مورد چیزی با تو دشمنیای نداریم.
🔸امیرالمؤمنین (علیهالسلام) به ابوبکر فرمودند: «ای ابوبکر! قرآن را قبول داری؟»
🔺ابوبکر گفت: بله.
🔸حضرت فرمودند: «درباره این سخن خداوند (عزّوجلّ) برایم بگو:
🔅«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»؛ «خداوند اراده کرده است که ناپاکیها را فقط از شما اهلبیت دور کند و شما را کاملاً (از هر آلودگیای) پاک نماید.» (احزاب:۳۳)
🔸آیا این آیه درباره ما نازل شده است یا غیر ما؟»
🔺ابوبکر گفت: در مورد شما.
🔸حضرت فرمودند: به من بگو! اگر دو شاهد از مسلمانان شهادت دهند که فاطمه (سلاماللهعلیها) کار زشتی را مرتکب شده، آیا چه میکنی؟
🔺ابوبکر گفت: همانطور که به زنان مسلمانان حد جاری میکنم، بر او نیز حد جاری میکردم.
🔸امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمودند: «دراینصورت تو نزد خداوند جزء کافران خواهی بود.»
🔺گفت: برای چه؟!
🔸حضرت فرمودند: «زیرا تو شهادت خداوند (به پاکیِ او) را رد کردهای و شهادت غیر خدا را پذیرفتهای؛ چراکه خداوند (عزّوجلّ در این آیه) به پاکی و طهارت او شهادت داده است، اما تو شهادت خداوند را رد کردی و شهادت غیرخدا را پذیرفتی. تو نزد خداوند از کافران هستی.»
🔹مردم (که شاهد این گفتگو بودند) گریه کردند و بعد پراکنده شدند و (از این سخن ابوبکر) خشمگین شدند.
🔺وقتی ابوبکر به منزلش برگشت، (شخصی را) بهدنبال عمر فرستاد و (وقتی عمر نزد او رفت) به او گفت: وای بر تو، ای ابن خطّاب! مگر علی را ندیدی که با ما چه کرد؟ به خدا قسم، اگر یک جلسهی اینچنینِ دیگر (با ما) داشته باشد، به این امر (خلافت ما) آسیب میزند و تا وقتی زنده باشد، هیچ آسودگی نخواهیم داشت.
🔺عمر گفت: کسی غیر از خالد بن ولید برای این کار مناسب نیست.
🔺ابوبکر و عمر (شخصی را) بهدنبال خالدبنولید فرستادند. (وقتی خالد آمد،) ابوبکر به خالد گفت: ما میخواهیم وظیفه سنگینی به عهدهات بگذاریم.
👈ادامه دارد...
📚عللالشرائع، ج۱، ص۱۹۱
#امام_علی_علیه_السلام #حضرت_زهرا_علیها_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #فدک #غصب #غصب_خلافت #ابوبکر #عمر #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
😔ماجرای دردناک پس گرفتن قباله فدک، از زبان امام صادق
♦️در مطلب پیشین خلاصهای از ماجرای فدک از زبان امام کاظم (علیهالسلام) نقل شد. ذکر شد که پس از غصب فدک، حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) نزد ابوبکر رفتند و بالاخره حکم مکتوبی از او گرفتند تا فدک به ایشان بازگردد.
🔺مرحوم شیخ مفید نقل کاملتری از این ماجرا دارند که در ادامه، بخش انتهایی آن نقل میشود؛ از گفتگوی حضرت زهرا با ابوبکر و مواجههشان با عُمر، تا شهادت و ماجراهای بعدی...
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🍃«(...پس از آنکه حضرت زهرا سلاماللهعلیها نزد معاذ بن جَبَل رفتند و برای بازپسگیری فدک از او یاری خواستند و او همراهی نکرد و ایشان از او غضبناک شدند،) به خانه برگشتند.
🔸امیرالمؤمنین (علیهالسلام) به ایشان فرمودند: «نزد ابوبکر برو؛ چراکه او از آندیگری (عُمر) دلنازکتر است. به او بگو: تو ادعای جانشینی پدرم را کردی و خلیفه و جانشینش شدی. اگر فدک برای تو بوده و من آن را به تو هدیه داده بودم، پس واجب است که آن را به من برگردانی.»
🔹وقتی حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) نزد ابوبکر رفتند و این سخنان را به او گفتند، ابوبکر گفت: درست میگویی.
🔹پس کاغذی خواست و نامهای برای ایشان نوشت تا فدک را به ایشان برگردانند. ایشان از نزد ابوبکر خارج شدند، درحالیکه آن نامه همراهشان بود.
🔹عُمر با ایشان روبهرو شد و گفت: ای دختر محمد! این نامهای که همراهت است، چیست؟
🔸حضرت زهرا فرمودند: «نامهای است که ابوبکر برایم نوشته است، برای بازپسگیری فدک.»
🔹عمر گفت: آن را به من بده. حضرت زهرا نامه را به او ندادند. پس با پایش به سینه ایشان کوبید، درحالیکه ایشان پسری را حامله بودند بهنام «مُحَسِّن». محسن (بلافاصله) سقط شد. سپس به ایشان سیلی زد.
🔸(امام صادق فرمودند:) انگار گوشوارهای را که در گوششان بود را میبینم که شکست.
🔹سپس نامه را از ایشان گرفت و پاره کرد.
🔸گذشت. (مادرمان) هفتاد و پنج روز بر اثر ضربههای عمر بیمار بودند و بعد از دنیا رفتند.
🔸وقتی مرگشان فرا رسید، امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را خواستند و فرمودند: «(وصیتی دارم که) یا به من ضمانت بده (که به وصیتم را عمل میکنی) یا به پسر زبیر وصیت میکنم.
🔸امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمودند: «من به تو ضمانت میدهم که وصیتت را عملی سازم، ای دختر محمد!»
🔸حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) فرمودند: «از تو میخواهم که – به حق رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) – هرگاه من مُردم، آن دو نفر (ابوبکر و عمر) بر جنازهام حاضر نشوند و بر من نماز نخوانند.»
🔸امیرالمؤمنین فرمودند: «اختیار با توست.»
🔸وقتی که از دنیا رفتند، امیرالمؤمنین ایشان را شبانه در منزلشان دفن کردند.
🔸وقتی صبح شد و اهل مدینه خواستند کنار جنازه ایشان حاضر شوند و ابوبکر و عمر نیز این درخواست را داشتند، امیرالمؤمنین نزد آنها رفت.
🔹آن دو نفر به امیرالمؤمنین گفتند: با دختر محمد چه کردی؟ آیا تجهیزش (غسل و کفن کردنش) را آغاز کردهای، ای ابوالحسن؟
🔸امیرالمؤمنین فرمودند: «به خدا قسم، او را دفن کردهام.»
🔹آندو گفتند: چه چیزی تو را مجبور کرد که او را دفن کنی، بدون اینکه ما را از مرگش باخبر سازی؟
🔸امیرالمؤمنین فرمودند: «خودش به من دستور داده بود.»
🔹عُمر گفت: به خدا قسم، قصد دارم قبرش را بشکافم و بر او نماز خوانم.
🔸امیرالمؤمنین فرمودند: «بدان که به خدا قسم، تا زمانی که قلبم در بدنم است، ذوالفقار در دستم، تو نمیتوانی قبرش را بشکافی. حال خود دانی!»
🔹ابوبکر (به عمر) گفت: برو. او نسبت به همسرش بیش از ما حق دارد.
🔸 آنگاه مردم نیز پراکنده شدند.»
📚الإختصاص، ص۱۸۵
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_علی_علیه_السلام #حضرت_زهرا_علیها_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #فدک #ابوبکر #عمر #بنی_عباس #غصب #ظلم #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠ماجرای عیادت زنان مدینه از حضرت زهرا
🌿...عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، قَالَ:
🍃«لَمَّا رَجَعَتْ فَاطِمَةُ إِلَى مَنْزِلِهَا فَتَشَكَّتْ وَ كَانَ وَفَاتُهَا فِي هَذِهِ الْمَرْضَةِ، دَخَلَ إِلَيْهَا النِّسَاءُ الْمُهَاجِرَاتُ وَ الْأَنْصَارِيَّاتُ، فَقُلْنَ لَهَا: كَيْفَ أَصْبَحْتِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ؟ فَقَالَتْ: «أَصْبَحْتُ وَ اللَّهِ عَائِفَةً لِدُنْيَاكُمْ، قَالِيَةً لِرِجَالِكُمْ، شَنَأْتُهُمْ بَعْدَ إِذْ عَرَفْتُهُمْ وَ لَفَظْتُهُمْ بَعْدَ إِذْ سَبَرْتُهُمْ، وَ رَمَيْتُهُم بَعْدَ أَنْ عَجَمْتُهُمْ، فَقُبْحاً لِفُلُولِ الْحَدّ وَ خَطْلِ الرَّأْيِ وَ عُثُورِ الْجَدِّ، وَ خَوْفِ الْفِتَنِ...»».
دلائلالإمامة، ص۱۲۵
🌿از امام صادق، از امام باقر، از امام سجاد (علیهمالسلام) نقل شده است:
🍃«(پس از حوادثی که در مسجد و کوچه گذشت،) زمانی که حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) به منزلشان برگشتند، بر اثر درد و زخمهای وارده، بیمار شدند و درگذشتشان نیز در (ادامهی) همین بیماری بود.
🔷(روزی) زنان مهاجر و انصار نزد ایشان آمدند و به ایشان عرض کردند:
🔹 ای دختر رسول خدا! شب را چگونه صبح کردید (اوضاع بیماریتان چهطور است؟)
🔶حضرت فرمودند:
🔸«به خدا قسم، شب را صبح کردم، درحالیکه از دنیایتان سیر شدهام و از مردانتان خشمگینم.
🔸از آنان کینه دارم، بعد از آنکه شناختمشان و آنان را کنار گذاشتم، بعد از آنکه امتحانشان کردم و آنان را دور انداختم، بعد از آنکه آزمودمشان.
🔸چهقدر زشت است شکستن شمشیرها (عمل نکردن به وعده مبارزه مسلحانه) و تردید در نظرات و از دست دادنِ سرمایهها و ترس از فتنهها...»»
#حضرت_زهرا_علیها_السلام #امام_سجاد_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #غصب_خلافت #بیماری #درد #زخم #عیادت #ولایت #دفاع_از_ولایت #انصار #مهاجرین #شهر_مدینه #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠تهدید حضرت زهرا به نفرین غاصبان خلافت، در حمایت از امیرالمؤمنین
🌿...عَنْ أَبِي هَاشِمٍ قَالَ: لَمَّا أُخْرِجَ بِعَلِيٍّ ع خَرَجَتْ فَاطِمَةُ ع وَاضِعَةً قَمِيصَ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى رَأْسِهَا آخِذَةً بِيَدَيِ ابْنَيْهَا فَقَالَتْ: «مَا لِي وَ مَا لَكَ يَا أَبَا بَكْرٍ تُرِيدُ أَنْ تُؤْتِمَ ابْنَيَّ وَ تُرْمِلَنِي مِنْ زَوْجِي وَ اللَّهِ لَوْ لَا أَنْ تَكُونَ سَيِّئَةٌ لَنَشَرْتُ شَعْرِي وَ لَصَرَخْتُ إِلَى رَبِّي.» فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ: مَا تُرِيدُ إِلَى هَذَا؟ ثُمَّ أَخَذَتْ بِيَدِهِ فَانْطَلَقَتْ بِهِ.
📚الكافي، ج۸، ص۲۳۷
🌿مرحوم کلینی از شخصی بهنام ابوهاشم نقل کرده است:
🔶زمانیکه امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را (از خانهشان) بیرون کشیدند، حضرت زهرا (علیهاالسلام) نیز خارج شدند، درحالیکه پیراهن رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) را بر سرشان قرار داده بودند و دستان دو پسرشان (حسنین علیهماالسلام) را گرفته بودند.
🔶آنگاه فرمودند:
🔸«ای ابوبکر! مرا با تو چه کار؟ میخواهی دو پسرم را یتیم کنی و مرا بیوه کنی؟
🔸به خدا قسم، اگر کار بدی نبود، موهایم را آشکار و پریشان میکردم و با فریاد از پروردگارم یاری میجستم.»
🔷مردی از میان جمع گفت:
🔹قصدت از این کار چیست؟
🔶حضرت زهرا دستِ امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) را گرفتند و با ایشان بهسرعت رفتند.
♦️مرحوم کلینی پس از نقل این روایت، بلافاصله این حدیث صحیح را از امام باقر (علیهالسلام) نقل کرده است:
🌿...عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ الطَّائِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: «وَ اللَّهِ لَوْ نَشَرَتْ شَعْرَهَا مَاتُوا طُرّاً.»
📚الكافي، ج۸، ص۲۳۸
🌿از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«به خدا قسم، اگر موهایشان را آشکار و پریشان میکردند، آن جماعت همگی میمردند.»
📝پانوشتــــــــــــــــــــــــــ
👈امام صادق (علیهالسلام) این ماجرا را با کمی اختلاف و با جزئیات بیشتری نقل کردهاند که إنشاءالله در مطلب بعدی ذکر خواهد شد.
#حضرت_زهرا_علیها_السلام #امام_علی_علیه_السلام #امام_باقر_علیه_السلام #غیرت #غصب_خلافت #ولایت #دفاع_از_ولایت #ابوبکر #نفرین #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
📜متن کامل حدیث:
🌿...عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، قَالَ: «لَمَّا رَجَعَتْ فَاطِمَةُ إِلَى مَنْزِلِهَا فَتَشَكَّتْ وَ كَانَ وَفَاتُهَا فِي هَذِهِ الْمَرْضَةِ، دَخَلَ إِلَيْهَا النِّسَاءُ الْمُهَاجِرَاتُ وَ الْأَنْصَارِيَّاتُ، فَقُلْنَ لَهَا: كَيْفَ أَصْبَحْتِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ؟ فَقَالَتْ: «أَصْبَحْتُ وَ اللَّهِ عَائِفَةً لِدُنْيَاكُمْ، قَالِيَةً لِرِجَالِكُمْ، شَنَأْتُهُمْ بَعْدَ إِذْ عَرَفْتُهُمْ وَ لَفَظْتُهُمْ بَعْدَ إِذْ سَبَرْتُهُمْ، وَ رَمَيْتُهُم بَعْدَ أَنْ عَجَمْتُهُمْ، فَقُبْحاً لِفُلُولِ الْحَدّ وَ خَطْلِ الرَّأْيِ وَ عُثُورِ الْجَدِّ، وَ خَوْفِ الْفِتَنِ، لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ فِي الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ، لَا جَرَمَ لَقَدْ قَلَّدْتُهُمْ رِبْقَتَهَا، وَ شَنِنْتُ عَلَيْهِمْ عَارَهَا، فَجَدْعاً وَ عَقْراً وَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ. وَيْحَهُمْ أَنَّى زَحْزَحُوهَا عَنْ رَوَاسِي الرِّسَالَةِ، وَ قَوَاعِدِ النُّبُوَّةِ وَ مَهْبِطِ الرُّوحِ الْأَمِينِ بِالْوَحْيِ الْمُبِينِ، الطَّبِينِ بِأَمْرِ الدُّنْيَا وَ الدِّينِ أَلَا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ! مَا الَّذِي نَقَمُوا مِنْ أَبِي حَسَنٍ؟ نَقَمُوا- وَ اللَّهِ- مِنْهُ شِدَّةَ وَطْأَتِهِ وَ نَكَالَ وَقْعَتِهِ، وَ نَكِيرَ سَيْفِهِ، وَ تَبَحُّرَهِ فِي كِتَابِ اللَّهِ، وَ تَنَمُّرَهُ فِي ذَاتِ اللَّهِ. وَ ايْمُ اللَّهِ لَوْ تَكَافَوْا عَنْ زِمَامٍ نَبَذَهُ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ لَاعْتَلَقَهُ ثُمَّ لَسَارَ بِهِمْ سَيْراً سُجُحاً، لَا يَكْلِمُ خِشَاشُهُ، وَ لَا يُتَعْتَعُ رَاكِبُهُ، وَ لَأَوْرَدَهُمْ مَنْهَلًا رَوِيّاً صَافِياً فَضْفَاضاً تَطَفُح ضِفَّتَاهُ، ثُمَّ لَأَصْدَرَهُمْ بِطَاناً قَدْ تَخَيَّرَ لَهُمُ الرِّيُّ غَيْرَ مُتَحَلٍّ مِنْهُ بِطَائِلٍ إِلَّا بِغَمْرِ الْمَاءِ وَ رَدْعِهِ سَوْرَةَ السَّاغِبِ، وَ لَانْفَتَحَتْ عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٌ مِنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ، وَ لَكِنَّهُمْ بَغَوْا فَسَيَأْخُذُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ. أَلَا فَاسْمَعْنَ، وَ مَنْ عَاشَ أَرَاهُ الدَّهْرُ الْعَجَبَ، وَ إِنْ تَعْجَبْنَ فَانْظُرْنَ إِلَى أَيِّ نَحْوٍ اتَّجَهُوا؟ وَ عَلَى أَيِّ سَنَدٍ اسْتَنَدُوا؟ وَ بِأَيِّ عُرْوَةٍ تَمَسَّكُوا؟ وَ لِمَنْ اخْتَارُوا؟ وَ لِمَنْ تَرَكُوا؟ لَبِئْسَ الْمَوْلَى، وَ لَبِئْسَ الْعَشِيرُ. اسْتَبْدَلُوا وَ اللَّهِ الذُّنَابَي بِالْقَوَادِمِ، وَ الْعَجُزَ بِالْكَاهِلِ، فَرَغْماً لِمَعَاطِسِ قَوْمٍ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ، أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ؟ أَمَا لَعَمْرُ اللَّهِ لَقَدْ لَقِحَتْ، فَانْظُرُوهَا تُنْتِجُ ثُمَّ احْتَلِبُوا طِلَاعَ الْقَعْبِ دَماً عَبِيطاً وَ ذُعَافاً مُمْقِراً، هُنَالِكَ خَسِرَ الْمُبْطِلُونَ، وَ عَرَفَ التَّالُونَ غِبَّ مَا أُسِّسَ الْأَوَّلُونَ. ثُمَّ طَيِّبُوا بَعْدَ ذَلِكَ نَفْساً، وَ اطْمَئِنُّوا لِلْفِتْنَةِ جَأْشاً، وَ أَبْشِرُوا بِسَيْفٍ صَارِمٍ، وَ هَرْجٍ شَامِلٍ، وَ اسْتِبْدَادٍ مِنَ الظَّالِمِينَ، يَدَعُ فَيْئَكُمْ زَهِيداً، وَ جَمْعَكُمْ حَصِيداً، فَيَا خُسْرَى لَكُمْ، وَ كَيْفَ بِكُمْ وَ قَدْ عَمِيَتْ عَلَيْكُمْ؟ أَ نُلْزِمُكُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها كارِهُونَ؟!»»
📚دلائلالإمامة، ص۱۲۵
💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
درسهایى از فاطمهعلیهاالسلام براى زنان .pdf
647.1K
#درسهایی_از_فاطمه_برای_زنان
📩pdf
✅✅ #فیش_منبر
#فاطمیه
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
امیر بیان. نقطه اشتراک قیام فاطمی و قیام خمینی.pdf
481.1K
#نقطه_اشتراک_قیام_فاطمی_و_قیام_خمینی
📩pdf
✅✅ #فیش_منبر
#فاطمیه
#دهه_فجر
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
مدیریت زندگی با الگوی فاطمی.pdf
697.3K
#مدیریت_زندگی_با_الگوی_فاطمی
📩pdf
✅✅ #فیش_منبر
#فاطمیه
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
رنج های فاطمه علیهاالسلام از زبان على علیه السلام.pdf
162K
#رنجهای_فاطمه_از_زبان_علی
📩pdf
✅✅ #فیش_منبر
#فاطمیه
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
جايگاه «عفت» در زندگي حضرت فاطمه عليها السلام.pdf
349.4K
#جایگاه_شناسی_عفت_در_زندگی_حضرت_فاطمه سلام الله علیها
📩pdf
✅✅ #فیش_منبر
#فاطمیه
#مَتْنِ_رُوضِـہ_وَ_سُخَنْرَانِے
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
بسم الله الرحمن الرحیم.pdf
168.4K
متن کامل خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدید بعضی ها میگن اگر الان شاه بود همین پیشرفت هایی که الان داریم رو می کردیم
پاسخی محکم و مستدل به این شبهه رو ببینید
@BisimchiMedia
#دستور_فرمانده
🔴 توصیه جدید امامخامنه ای به جوانان:
✨آرمانها همیشه باید مقابل چشم باشد و الا راه را گم میکنید
🔸به گزارش خط حزبالله در آغازین روزهای ماه بهمن، جمعی از خانوادههای شهدا از گوشه و کنار میهن اسلامی میهمان رهبرانقلاب بودند. در این روز سرد زمستانی اما عطر یاد شهیدان و کلام نافذ آقا گرمابخش محفل بود. در جریان گفتگوی صمیمی رهبرانقلاب با آنان، یکی از جوانان حاضر در جلسه از فعالیت فرهنگی هم سن و سالانش در کانونهای فرهنگی گزارشی ارائه کرد و از رهبرانقلاب توصیه و راهنمایی خواست. آقا در جواب اینگونه فرمودند:
🔹رفتن در گروههای سازندگی و گروههای جهادی بسیار خوب است، راهپیمایی اربعین بسیار خوب است، سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری بسیار خوب است؛ همهی اینها خوب است، اینها را باید دنبال کنید و انشاءالله سعیتان این باشد که ثبات قدم داشته باشید. عمده این است که شما جوانها سعی کنید در خط مستقیم باشید و هدف را گم نکنید.
🔹میگویند کسانی که میخواهند خطی بکشند و میخواهند این خط کج نشود، باید به آن نقطهی نهایی نگاه کنند... آن آخر را نگاه کنید. در رانندگی هم همینجور است، وقتی دارید رانندگی میکنید اگر جلوی پایتان را نگاه کنید حتما ماشین در چاله میافتد یا به دیوار ميخورد؛ باید دور را نگاه کنید.
🔹در حرکت عمومي جوان انقلابی آرمانها همیشه باید در مقابل چشم باشد و به طرف آرمانها بروید؛ و الا اگر آنها را گم کردید، راه را گم میکنید، مثل اینکه خیلیها هستند که اول انقلاب وضعشان خوب بود، به تدریج تغییر کردند و الان جوری هستند که شما از آنها شکایت دارید؛ علت آن چیست؟ چون آرمانها را در مقابل چشم نگه نداشتند و گم کردند.
🔹آرمان، اعتلای_اسلام است؛ آرمان عبارت است از رسیدن به حاکمیت به معنای واقعی اسلامی و تحقق شریعت اسلامی در کشور. آرمان این است که ملت ایران به رشد فکری و معنوی و ایمانی و مادی کامل برسد؛ اینها آرمانهای بزرگ است. اگر اینها را در نظر داشته اشید، آنوقت انشاءالله در این راه، خط مستقیم را دنبال خواهید کرد.
💠 @ammar_iran
⭕️بیعت با #انقلاب، بیعت با #پیغمبر(ص)
🔻امام خامنه ای: شما امروز وقتی با #انقلاب بیعت میکنید و بیعتتان را تازه میکنید و تجدید میکنید، با #پیغمبر بیعت کردید.
🔻آنکسی که امروز با #امام_خمینی بیعت میکند، با #پیغمبر بیعت کرده. وقتی شما #خطّ انقلابی امام را زنده نگه میدارید و نمیگذارید مندرس بشود، نمیگذارید رنگ #کهنگی بگیرد، در واقع با #پیغمبر بیعت کردید؛ با پیغمبر که بیعت کردید،
👈 آنوقت: اَنزَلَ اللهُ سَکینَتَهُ عَلی رَسولِه وَ عَلَی المُؤمِنینَ؛ [این] در یک آیهی دیگر [است]؛ در این آیه: فَاَنزَلَ السَّکینةَ عَلَیهِم؛ خدای متعال آرامش را به دلها خواهد داد.
🔻وقتی آرامش داشتید، اطمینان قلب داشتید، آنوقت در عرصهی مقابلهی با دشمن دچار حیرت نمیشوید، دچار ناامیدی نمیشوید، دچار تزلزل نمیشوید؛ امروز براساس این سکینه و این آرامش، انسان میتواند یقین کند که ملّت ایران بر آمریکا و توطئههایش قطعاً #پیروز خواهد شد.
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
⭕️حدیث کرد محمد بنام هامام - رحمه الله - از جعفر بن محمد بن ملک از عباد بن یعقوب از یحیی ابن یعلی و او از زراره که گفت
:.
شنیدم ابا عبد الله امام صادق علیه السلام میفرمود امام قائم (ع) پیش از آنکه قیام کند،غیبتی است.
.
پس فرمود: ای زرارة او است کسی که او را تشویق می کند و او همان کسی است که در مشاجره اش می گوید بعضی می گویند که پدرش مرد است، در حالی که هیچ جایگزینی ندارد و بعضی می گویند مادرش حامل است و بعضی می گویند که فراموش شده است و بعضی می گویند چند سال قبل از مرگ پدرش بدنیا آمده است و بنا به دلایلی، خداوند دوست دارد که آزمایشهای شیعه را امتحان کند. این وقت است که زرارة که باطلگرایان بشک میشوند.
.
زراره گويد: گفت: فدایت شوم اگر بآن دوران رسیدم چه می توانم انجام دهم؟
.
فرمود: اي زراره هرگاه به آن دوران رسيدی بايد اين دعا را بخوانيد
. "اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک ، اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک ، اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی ".
.
سپس فرمود: اي زرارة ناچار باید پسر بچه اي در مدینه کشته شود .عرض کردم: فدایت شوم این همان نیست که سپاهیان سفیانی میکشندش؟ فرمود: نه ولی او را سپاه بنی فلان میکشد، او خروج میکند تا بمدینه داخل میشود و مردم نمیدانند بچه منظوري داخل شده است پس آن پسر بچه را میگیرد و میکشد همین که او را از روي ستم و تعدي کشت دیگر خدا مهلتشان ندهد و در این هنگام است که امید فرج میرود .. انشاءالله
.
اصول كافی جلد 2 ص 565
#نکات_معارفی
✅ موضوع: لزوم همراهی پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام
📝گزیده سخنرانی #حجت_الاسلام_میرباقری
🔹🔹🔹🔹
🔸خداوند در سوره توبه وقتی به رسول خدا دستور میدهد برائت خود را از دشمنان و مشرکان بهصورت علنی ابراز نماید، در این موقع با ورود حضرت به میدان اعلان برائت، یک صفبندی تاریخی شکل میگیرد.
🔸وجود مقدس نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله شخصیتی اثرگذار و محور کائنات بودند، زمانی که رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد میدان شدند اتفاقات متعددی روی داد و صفبندی آشکار و تاریخی صورت گرفت.
🔸بعد از اعلان برای رسول خدا صلی الله علیه و آله ، جمعیتها به سه دسته مؤمنین، منافقان و مشرکان تقسیم شدند و این صفبندی سه وجهی صورت گرفت.
🔸خداوند سپس به معرفی علامات منافقان و موانع توسعه دین پرداخت و درآیات پایانی این سوره خطاب به مؤمنین آمده است که ای مؤمنین تقوای الهی پیشه نمایید و همراه صادقین حرکت نمایید که منظور از صادقین وجود مقدس نبی گرامی اسلام و اهلبیت علیهم السلام میباشد.
🔸حرکت با صادقین که همان حضرات معصومین هستند، نیاز به یک تقوا دارد و تمام هدف دشمن نیز جدا کردن عموم مؤمنین از همراهی با صادقین است؛ زمانی که انسان با معصوم همراه نشود به نتیجه نخواهد رسید.
🔸عدم حرکت در کنار اهلبیت علیهم السلام باعث محو و نابودی تمام اعمال عبادی انسان میشود لذا مواظبت در مقابل طرحها و نقشههای دشمنان جهت جدایی انداختن مردم با ائمه معصومین امری ضروری است.
🔸 همراه بودن با رسول خدا صلی الله علیه و آله یعنی عدم تخلف در صفبندیها و پشت سر حضرت حرکت کردن و عدم غفلت از رسول خدا است که در این صورت هیچ سختی و مشکل و رنجی به انسان نخواهد رسید.
🔸نتیجه همراهی با حضرت باعث میشود تمام اعمال انسان جزو اعمال صالح بهحساب آید و انسان جزو محسنین قرار بگیرد، درحالیکه جدا شدن از ائمه معصومین باعث میشود معیار و ملاک اعمال صالح و غیر صالح با همدیگر مخلوط شود و حتی اگر انسان نماز هم بخواند این عملش صالح محسوب نخواهد شد و هیچ خاصیت و ارزشی نخواهد داشت.
🔸 بر اساس آیات سوره برائت یکی از طرحهای مهم منافقین برای جدا کردن مردم از همراهی با رسول خدا صلی الله علیه و آله ممانعت از فراهم نمودن امکانات مالی در کنار نبی گرامی اسلام بود تا بتوانند با کاهش امکانات مؤمنین را متفرق نمایند، اما خداوند خطاب به منافقین میگوید اگر قرار بود جبهه پیامبر با امکانات ساخته و محکم شود هر آنچه میتوانستیم و میخواست در اختیارش قرار میدادیم و فراهم میکردیم، اما خواستیم مؤمنین با سختیهایی که دستوپنجه نرم میکنند پولادین و محکم شوند.
🔸خداوند در این سوره بعد از خطاب قرار دادن منافقین، مؤمنین را نیز خطاب قرار داده و میفرماید نباید اموال و ثروتهایی که دارید شمارا از ذکر خداوند غافل نماید؛
🔸منظور از ذکر الهی، رسول خداست که منافقین تلاش میکردند با کاهش امکانات، اطراف پیامبر صلی الله علیه و آله را خالی نمایند و جبهه حق را تضعیف کنند، اما مؤمنین باید مواظب باشند که اموال خود را از رسول خدا دریغ نکنند و به دست حضرت برسانند و در راه دین و رسول خدا انفاق نمایند و امکانات را به سمت جبهه حق سرازیر کنند.
🔸عمر انسان کوتاه و اجلش حتمی و فرصتها هم کم و هم کوتاه است، لذا انسان باید تا میتواند در راه خدا انفاق نماید و صدقه دهد، چراکه قرار دادن امکانات و اموال درراه رسول خدا در حقیقت باعث اصلاح خود انسان میشود.
🔸اهل بیت علیهم السلام بههیچ وجه اصلاً نیازی به اموال انسانها ندارند و اگر کسی اموالش را درراه رسول خدا و اهلبیت علیهم السلام هزینه نماید بهنوعی یک توفیق الهی را برای خود فراهم آورده و باعث رستگاریاش خواهد شد.
🔘حرم حضرت معصومه (س) - 97/11/18
💠💠💠
کانال حرم حضرت معصومه(س)
@AstanQom
mirbagheri 20-11-97.mp3
9.17M
🎵 #منبر_حرم
💠 #حجت_الاسلام_میرباقری
🔸موضوع: لزوم همراهی با پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام
🔸20 بهمن 97
کانال حرم حضرت معصومه (س)
@AstanQom
mirbagheri 19-11-97.mp3
14.32M
🎵 #منبر_حرم
💠 #حجت_الاسلام_میرباقری
🔸موضوع:همراهی با پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام
🔸19 بهمن 97
کانال حرم حضرت معصومه (س)
@AstanQom
mirbagheri 18-11-97.mp3
14.71M
🎵 #منبر_حرم
💠 #حجت_الاسلام_میرباقری
🔸موضوع: همراهی با پیامبر و ائمه علیهم السلام
🔸18 بهمن 97
کانال حرم حضرت معصومه (س)
@AstanQom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سخنان مهم دکتر حسن عباسی در کرج
🔸
barkat telavat quran.ali.mp3
1.67M
🎙برکات تلاوت قرآن... حجتالاسلام عالی
@Farsna
3 - آیا در مجالسی که در حضور اهل بیت علیهم السلام و انبیاء الهی در بهشت وجود دارد خانم ها هم حضور دارند ؟.mp3
484.7K
آیا در مجالسی که در حضور اهل بیت علیهم السلام و انبیاء الهی در بهشت وجود دارد خانم ها هم حضور دارند ؟
وضعیت خانم ها در بهشت ❤️
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
👇کانال سخنرانی تاثیرگذار👇👇
👌رسانه دینی 👇💯
╭┅─────────┅╮
🌺 @mediamenbar
╰┅─────────┅╯
مردم 6 دسته اند-عالي.mp3
11.7M
مردم به شش حیوان
تشبیه میشوند😳🙈🙊
🎙 #استاد_رفیعی
بسیار جذاب و شنیدنی👂
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
👇کانال سخنرانی تاثیرگذار👇👇
👌رسانه دینی 👇💯
╭┅─────────┅╮
🌺 @mediamenbar
╰┅─────────┅╯