eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷سه نکته دربارۀ شک در غسل 🔹1.اگر مکلف نمی داند غسل کرده یا نکرده، چنانچه نمازی خوانده، صحیح است ولی برای نمازهای بعدی باید غسل کند. 🔹2. اگر پس از تمام شدن غسل شک کند که غسلش صحیح است یا نه، بنا را بر صحت می گذارد و به شک اعتنا نمی کند. 🔹3. اگر در بین غسل شک کند که سر و گردن را غسل داده یا نه، اگر وارد سمت راست بدن شده، نباید به شک خود اعتنا کند و اگر وارد سمت راست بدن نشده، آن قسمت از سر و گردن را که شک دارد، غسل داده باید بشوید و غسل را ادامه دهد. همچنین اگر شک کند که قسمتی از سمت راست را غسل داده یا نه، اگر وارد سمت چپ بدن شده، نباید به شک خود اعتنا کند و اگر وارد سمت چپ بدن نشده، آن قسمت از سمت راست را که شک دارد، غسل داده و غسل را ادامه دهد. 📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 29)
◻️حضرت آیت الله خامنه ‌ای در پاسخ به استفتائی درباره انجام غسل و کفن بر میّتی که براثر ویروس کرونا فوت کرده فرمودند: باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد. ◽️متن استفتاء: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار کرونا ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص غسل، کفن و نماز چنین میتی وظیفه چیست؟ در پاسخ به این سوال مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای فرمودند: جواب: مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی – هر چند با صرف هزینه – باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد. در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و - هر چند از روی لباس - کفن کرده و دفن نمایند.
❓درباره غسل و اهمیت آن توضیح دهید؟ 🔰«وَ إِنْ کُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا »؛مائده (۵ )، آیه ۶. ؛ «هنگامى که جنب شدید، خود را بشویید (غسل دهید )». «غسل» در لغت به معناى شستن چیزى براى از بین بردن چرک آن است و در اصطلاح فقه عبارت است از: «شستن تمام بدن، به قصد قربت و اطاعت از فرمان الهى». غسل دو نوع است: غسل واجب و غسل مستحبى. غسل هاى واجب عبارت است از: غسل جنابت، حیض، نفاس، استحاضه، مس میت، غسل میت و غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند آن واجب مى شود. تعداد غسل هاى مستحبى فراوان است که در کتاب هاى مفصل از آنها نام برده شده است. 🔸در میان غسل هاى واجب مهم ترین آنها غسل جنابت است. اصل غسل جنابت به تنهایى واجب نیست ؛ بلکه براى انجام برخى کارها (مانند نماز، مس قرآن و... ) به دستور شرع واجب شده است و انجام دادن این گونه اعمال بدون غسل، گناه است ؛ بلکه در برخى موارد عمل باطل خواهد بود. 🔻غسل جنابت داراى دو فایده و فلسفه مهم است: 🔸۱. طبق تحقیقات دانشمندان، در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد که تمام فعالیت هاى بدن را کنترل مى کند: اعصاب سمپاتیک و اعصاب پاراسمپاتیک. این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گسترده است. وظیفه اعصاب سمپاتیک، تند کردن و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک، کند کردن فعالیت دستگاه هاى مختلف بدن است. گاهى جریان هایى در بدن رخ مى دهد که این تعادل را به هم مى زند ؛ از جمله آنها حالت ارگاسم (اوج لذت جنسى ) است که معمولاً مقارن خروج منى صورت مى گیرد. از امورى که مى تواند اعصاب سمپاتیک را به کار وا دارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند، تماس آب با بدن است و از آنجا که تأثیر ارگاسم روى تمام اعضاى بدن به طور محسوس دیده مى شود، دستور داده شده که بعد از آمیزش جنسى یا خروج منى، تمام بدن با آب شسته شود. 🔸۲. غسل جنابت یک دستور اسلامى براى پاک نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت، در طول زندگى است. همواره عده اى از نظافت خود غافل مى شوند ؛ ولى این حکم اسلامى آنان را وادار مى کند که در فاصله هاى مختلف خود را شست و شو دهند و بدن را پاک نگه دارند. البته موارد یاد شده، تنها به عنوان حکمت و فلسفه غسل به شمار مى آید و به هیچ وجه ملاک اصلى وجوب غسل نیست ؛ چه اینکه غسل یک واجب تعبدى است و نیاز به قصد قربت دارد. از این رو کسى که تازه بدن خود را شسته ؛ ولى از او منى خارج شده است، باز باید غسل را انجام دهد. تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۹۴. 🔻غسل را به دو صورت مى توان انجام داد: ترتیبى و ارتماسى. در غسل ترتیبى ابتدا سر و گردن، سپس نیمه راست و بعد از آن نیمه چپ بدن شسته مى شود. باید دانست که برخى مراجع در ترتیب شستن اعضا احتیاط واجب دارند. در غسل ارتماسى بدن یکباره در آب قرار مى گیرد (مانند غسل در استخر ). در هر دو روش، دست کشیدن لازم نیست ؛ بلکه همین اندازه که به نیت غسل، آب به تمام نقاط بدن برسد، کافى است. تمام شرطهایى که براى صحیح بودن وضو لازم است، در صحیح بودن غسل نیز شرط است ؛ ولى در چند چیز با وضو تفاوت دارد: 🔸۱. در غسل موالات شرط نیست. 🔸۲. در غسل شستن از بالا به پایین لازم نیست. البته برخى مراجع (آیةاللَّه بهجت ) شستن از بالا به پایین را احتیاط واجب مى دانند. 🔸۳. در غسل باید آب به پوست بدن برسد ؛ ولى در وضو اگر پوست صورت از لاى موها پیدا نباشد، لازم نیست. کیفیت انجام دادن غسل براى انواع واجب و مستحب آن، به یک شکل است و هیچ تفاوتى با هم ندارد.
📓قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ): الْوُضُوءُ مُدٌّ وَ الْغُسْلُ‏ صَاعٌ‏ وَ سَیَأْتِی أَقْوَامٌ‏ بَعْدِی یَسْتَقِلُّونَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ عَلَى خِلَافِ سُنَّتِی وَ الثَّابِتُ عَلَى سُنَّتِی مَعِی فِی حَظِیرَهِ الْقُدْس‏ ✔️ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: آب وضو یک مدّ است و آب غسل یک صاع، و در آتیه نزدیک پس از من گروههائى خواهند آمد که این مقدار آب را اندک شمارند و آن جماعت بر خلاف سنّت من هستند و هر که استوار و پا بر جا بر سنّت من است در حظیره قدس (بهشت) با من خواهد بود. منبع: من لا یحضره الفقیه، جلد ‏۱ ، صفحه ۳۵، باب مقدار الماء للوضوء و الغسل نکته : یک مد یعنی ۷۵۰ گرم و یک صاع یعنی ۳ لیتر (۲ بطری نوشابه ی خانواده)
🔰👇🔰👇🔰👇🔰👇🔰👇🔰👇 🔹یکی از شاگردان تعریف میکند که: 🔹یک روز با اصرار بعد از کلاس درس استاد را برای ناهار به منزل خودمون بردم، بعد از یک بار غذا کشیدن از من خواست دوباره برایشان غذا بکشم ، خیلی تعجب کردم اما چیزی نگفتم، بعد از جمع کردن سفره طاقت نیاوردم از ایشان پرسیدم حضرت استاد ببخشید که ازتون این سوال رو میپرسم ، آخه شما اهل غذا نیستید چطور دوبار غذا کشیدید؟ البته برای من باعث افتخار و خوشحالیست... 🔹استاد فرمودند سوال رو از من کردی برو جوابشو از خانومت بگیر. رفتم از همسرم پرسیدم موقع پختن غذا چه کردی؟ کمی فکر کرد و گفت با بودم. رفتم به ایشان گفتم خانومم با وضو بوده. فرمودند اینکه کار همیشگی شان است، بپرس دیگر چکار کرده؟ 🔹رفتم پرسیدم، خانومم کمی فکر کرد و گفت وقتی داشتم غذا میپختم کمی باخودم روضه سیدالشهدا علیه السلام رو زمزمه کردم و قطره اشکی هم ریختم . نزد استاد رفتم و این را گفتم لبخندی زدند و گفتند بله دلیل رفتارم این بود. 🔹اگر نیت کنید ثواب این غذای هر روز یکی از ائمه شود، آنوقت هم آشپزی برایت دلنشین تر است، هم اینکه خانواده هر روز سر سفره یکی از ائمه نشسته اند. 🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013659171C5b2d884d14
18.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 (ره) 🔵 (ص) فرمود: ای على، جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد. 🔵 آن خصلتها (عبارت است از) نماز را به جماعت خواندن، همنشینی او با دانشمندان، آشتی دادن بین دو نفر، احترام نهادن (و خدمت به) یتیم، عیادت بیمار، و تشییع جنازه کردن و آب دادن در حج. پس (علی جان!) بر (حفظ) این خصلتها حریص باش. 🔵 یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ وَ عِیَادَه الْمَرِیضِ وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه وَ سَْقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ 📚مواعظ العددیه 🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013659171C5b2d884d14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️♦️♦️شبهه. 🔸🔸بیان حدیث جعلی 🔻 از امام علی 👆👆👆👇👇👇
♦️اصل شبهه👆👆👆 ظاهرا حدیث که خوانده می شود به نقل از کتاب عظائم الدهور از ابن دبیزی که در ٩٠٠ سال پیش نوشته شده با این مضمون در بین مردم و شبکه های اجتماعی پخش شده است. 🔻اصل متن حدیث عندما تحين العشرون.. قرون و قرون و قرون يحتاح الدنيا كورون.. من فعل البشر الضالون فيميت كبارهم ... ويستحيي صغارهم يخشاه الاقوياء .. ولا يتعافى منه الضعفاء يفتك بساكني القصور..ولا يسلم منه ولات الامور يتطاير بينهم كالكرات..ويلتهم الحلقوم والرئات لا تنفع معه حجامه...ويفترس من أماط لثامَه يصيب السفن ومن فيها..وتخلو السحب من راكبيها تتوقف فيه المصانع..ولا يجدون له من رادع مبدؤه من خفاش الصين..وتستقبله الروم بالآنين وتخلو الاماكن من روادها..وتستعين الاقوام بأجنادها يضج منه روم الطليان..ولا يشعر من جاورهم بأمان يستهينون بأول اجتياحه.. 🔸در قرن بیستم دنیا به «کورون» مبتلا میشود. از فعل انسانهای گمراه که بزرگانشان را میمیراند و کوچکترها را زنده میگذارد قدرتمندان از آن میترسند وضعفاء از آن سالم نمی مانند. ساکنین قصرها را ترور میکند و والیان امور از آن سالم نمی مانند. به مانند توپها بین آنان به پرواز در میاید و حلقوم و ریه ها را پُر میکند. هیچ حجامتی نفعی برای آن ندارد و هر کس جلو دهانش را ببندد نیز به اوحمله میکند. به کشتی ها واهلش اصابت میکند وابرها از راکبینش خالی میشود. کارخانه ها و صنعت ها متوقف میشود و هیچ رادع و مانعی برای آن نمی یابند. شروعش از خفاش چین است و  «روم» با ناله و ناراحتی به استقبالش میرود اماکن از اهلش خالی میشود و تمامی اقوام  لشگریانشان را به کمک میگیرند. اروپا از آن به ضجه در می آید و مجاورین آن در امان نخواهند بود. در اول گرفتاری به این بلا آن راسبک میشمارند و علم پزشکیشان از درمانش مایوس میشود و... ♦️از این کتاب نامی تاکنون دیده نشده و حتی در فهرست کتابخانه امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نامی از این کتاب و مؤلف وجود ندارد. لذا به هیچ وجه نمی‌‌توان چنین حدیثی را به حضرت نسبت داد. پر واضح است که این عبارات ساختگی است. ضمنا کسانی که با عبارات نهج البلاغه آشنایی دارند می‌‌دانند که بیان این همه خصوصیات که تماما هم در حال وقوع است، دأب و روش حضرت(علیه السلام) نبوده است 🔻یکی دیگر از نکات جالب توجه این که ترجمه ها دقیق نقل نشده و برخی از موارد صحیح بیان نشده اما نکته جالب تر این که منشا آن را از خود چین نقل می شود درحالی که بحث ترور بیولوژیکی از قوت بیشتری برخوردار است و کشورهای مختلف به این مساله اشاره کرده و منشا را آمریکا ذکر کرده اند گرچه به بیماری های واگیردار در دوره آخرالزمان با عنوان مرگ سفید در روایات اشاره شده است اما چنین نقل هایی بیشتر جنگ روایت هاست به منظور غلبه روایت جعلی ♦️امیرالمومنین صاحب عظمت وشکوه هستند که در روایات به بخشی از آن ها اشاره شده است وبرای نمایش این شکوه نیازی به این جعلیات ندارند 💧💧💧روحنا وجسمنا بفداک 💧💧💧 یا امیرالمومنین
🔷چهار قاعدۀ کلی دربارۀ تیمم 🔹1.تمام کارهایی که با وضو صحیح است، با تیمم بدل از وضو هم صحیح است. 🔹2. کسی که بدل از غسل تیمم کرده، تا وقتی تیمم و عذر او باقی است، مانند کسی است که غسل کرده است. 🔹3. تمام مبطلات وضو، تیمم بدل از وضو را باطل می کند. 🔹4. در صورتی که عذر برطرف شود، به صورت طبیعی تیمم باطل می شود. 📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 29)
◻️تیمم به فتوای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی) ◽️تيمّم بدين ترتيب است: نيّت می‌ كند و سپس كف هر دو دست را بر چيزی كه تيمّم به آن صحيح است می‌ زند و آنگاه كف هر دو دست را به تمام پيشانی و دو طرف آن، از جايی كه موی سر می‌رويد تا ابروها و بالای بينی می ‌كشد و بالاخره كف دست چپ را بر تمام پشت دست راست و كف دست راست را بر تمام پشت دست چپ می ‌كشد. و احتياط واجب آن است كه پس از اين، بار ديگر دست‌های خود را بر زمين بزند و كف دست چپ را بر پشت دست راست و كف دست راست را بر پشت دست چپ بكشد، اين ترتيب در تيمّم بدل از وضو و غسل يكسان است.
❓درباره دلیل تیمم و فایده آن برایم توضیح دهید؟ 🔰«فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیداً طَیِّباً »؛نساء (۴ )، آیه ۴۳. ؛ « (اگر) آب (براى غسل یا وضو) نیابید، با خاک پاکى تیمم کنید». «تیمم» در لغت به معناى قصد و اراده کردن است و در اصطلاح فقه «عملى است که در شرایط خاص، جایگزین وضو و غسل مى شود». ✔️تیمم به این صورت انجام مى گیرد: ابتدا کف دو دست را بر چیزى که تیمم بر آن جایز است، مى زنیم. سپس هر دو دست را بر تمام پیشانى و دو طرف آن - از جایى که موى سر مى روید تا روى ابروها و بالاى بینى مى کشیم. بعد با کف دست چپ، بر تمام پشت دست راست - از مچ تا سر انگشتان و در آخر کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ مى کشیم (انگشتان هم جزو کف دست است ). بنا بر نظر آیةاللَّه خامنه اى، احتیاط واجب آن است که بار دیگر دست ها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست و کف دست راست را به پشت دست چپ بکشد (خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، ۲۰۹ ). 🔻تیمم دو فایده و فلسفه مهم دارد: ✔️۱. فایده بهداشتى: خاک به جهت داشتن باکترى هاى فراوان، مى تواند آلودگى ها را از بین ببرد. این باکترى ها معمولا در سطح زمین - که از هوا و نور آفتاب بهتر استفاده مى کنند فراوانند. از این نظر خاک مى تواند تا حدودى جانشین آب شود. با این تفاوت که آب حلّال است ؛ یعنى، میکروب ها را حل کرده و با خود مى برد ؛ ولى خاک میکروب کش است و خاکى این اثر بخشى را دارد که کاملاً پاک باشد. از این رو قرآن از آن به «طیّب» تعبیر کرده است. ✔️۲. فایده اخلاقى: تیمم یکى از عبادات است ؛ زیرا انسان پیشانى خود را - که شریف ترین عضو او است با دستى که بر خاک زده، لمس مى کند تا فروتنى و تواضع خود را در پیشگاه خداوند متعال آشکار سازد و به دنبال این کار، متوجه نماز و یا سایر عباداتى شود که در آن وضو و غسل شرط است. به این ترتیب تیمّم در پرورش روح تواضع و عبودیت و شکر گزارى در بندگان اثر دارد. تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۴۴۳. ✅تیمم بر دو نوع است: تیمم بدل از وضو و تیمم بدل از غسل. کسى که وظیفه اش تیمم است، تا هنگامى که عذر او باقى است، مى تواند تمام کارهایى را که با وضو و غسل انجام مى دهد، با تیمّم به جا آورد. اگر یکى از امور باطل کننده وضو، از او سر بزند، تیممش باطل مى شود. باید دانست که تیمم تنها بر زمین و هر چه که این عنوان بر آن صدق مى کند (خاک، ریگ، کلوخ، سنگ مرمر و سایر اقسام سنگ ها ) جایز است. البته در مواردى میان مراجع تقلید اختلاف نظر هست (مانند تیمم بر آجر، گچ و مانند آن ) که هر کس باید بر طبق فتواى مرجع تقلید خود عمل کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه۴۳
✔ ️ایتاگرام به نسخه جدید v5.2 آپدیت شد .apk
20.74M
📎 ایتاگرام متفاوت نسخه v5.2 منتشر شد. 🔘 اصلاح کادر های Glass 🔘 همچنین اضافه شدن نماد ✉️ پیام های سنجاق شده کانال ها و کادر 📩 پیام های جدید… 🔘 اصلاح لوگوی ابتدای نصب 🔘 نماد جدید ✍ نوشتن پیام جدید 🔘 رفع اشکالات گزارش شده •┈┈••✾•🌟•✾••┈┈• تقدیم به اعضای کانال @as13941394 💞💞💞
✅اقدام هوشمندانه حضرت استاد ... در پی پاسخ آیت الله سبحانی به استفتائات جهت دار. 👈 طی روز های گذشته استفتایی از حضرت آیت الله سبحانی در رابطه با موضوع روزه گرفتن صورت گرفته بود .در این استفتاء چنین مطرح شده بود که؛ «اگر به تشخیص گروه بزرگی از پزشکان متخصص یا وزارت بهداشت، روزه موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری کرونا و خوف زیان شود حکم روزه های نگرفته در این شرایط چیست؟» 🔸پاسخ معظم له به این سوال جهت دار بسیار جالب و قابل تامل است.👇 «با تشکر از توجه آقایان به این مسئله، فعلاً نمی توان تصمیم قطعی گرفت تا وضع در آینده روشن تر شود، احیاناً ممکن است برخی بخواهند این موضوع را بهانه ای برای روزه خواری قرار دهند.» ✳️ ایشان به خوبی دست سوال کننده را خواندند و با بیان اینکه "فعلا نمی توان تصمیم قطعی در این رابطه گرفت" مسئله را به آینده محول نمودند. ▪️این روزها عده ای با مطرح کردن فرض هایی نادر که هنوز در میدان عمل و علم به اثبات نرسیده اند، قصد دارند پاسخ هایی از مراجع معظم تقلید دریافت نمایند تا روزه گرفتن در ایام رمضان را با اشکال روبه رو سازی سازند. 🔔 از مراجع و علما نیز انتظار می رود حساسیت زیادی نسبت به این موضوع داشته باشند تا زمینه سوء استفاده افراد بیمار دل قرار نگیرد. 🖋عباس محمدی @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️طرح جهادی 🔸 قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون (س) برای بیماران کووید-19 🔻باهمکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران نماهنگ های خود را برای ما ارسال کنید
🔷چهار نکته دربارۀ وقت طهارت 🔻یکی از مسائلی که در باب نماز مطرح است این است که وضو، غسل و تیمم به قصد وجوب تا زمانی که وقت نماز نشده، صحیح نیست. در این زمینه به چند نکته اشاره می شود: 🔹1.اگر پیش از وقت نماز به قصد اینکه با طهارت باشد وضو بگیرد یا غسل کند، صحیح است. و نزدیک وقت نماز هم اگر به قصد مهیا بودن برای نماز وضو بگیرد، اشکال ندارد. 🔹2. کسی که یقین دارد وقت داخل شده اگر نیت وضوی واجب کند و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او صحیح است. 🔹3. یقین کند وقت نماز شده و نیت غسل واجب کند بعد معلوم شود که پیش از وقت غسل کرده، غسل او صحیح است. 🔹4. کسی که وظیفه اش تیمم است، بنا بر احتیاط واجب نباید پیش از وقت نماز برای نماز تیمم کند. ولی اگر برای کار واجب دیگر یا مستحبی تیمم کند و تا وقت نماز عذر او باقی باشد، می تواند با همان تیمم نماز بخواند. 📚(احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 30)
❓نقش طهارت در تنظیم رزق : 🔰طهارت هم تنظیم کنند ه ی رزق ظاهری است و هم موجب افزایش رزق معنوی. امّا طهارت هرگز رزق مادّی را زیاد نمی کند. برای این که بدن که کارخانه ی تنظیمی حق است بیش از مایحتاج رزق مادّی خویش نیاز ندارد تا طلب کند. لذا رزق مادّی به مقدار ظرفیت هر بدنی تنظیم شده و به او داده می شود. ✔️امّا راجع به جان انسان – در معرفت نفس فرمودند به این که : نفس ناطقه ی انسانی یک ظرفی است که هر چه در او غذای علم بریزند، به مقدار همان غذا وسیع می شود. ... نفس انسان به گونه ای است که هر چه در آن علوم و معارف وارد کنید، به همان مقدار وسیع تر می شود که این را به مقام «لا یقفی نفس» تعبیر می فرمایند. خلاصه این که طهارت، تنظیم کننده ی رزق ظاهری و موجب ازدیاد رزق باطنی است. ✔️دلیل آن نیز این است که چون در رزق مادّی، بدن مرزوق محدود است. طهارت، وضو و پاکی این مقدار رزق را تنظیم کرده و به مقداری که معلوم و مقسوم اوست، در مقام دل و جانش به او می رساند و از آن جا که نفس غیر متناهی است و هر چه بیش تر مرزوق گردد، بیش تر طلب می کند. لذا طهارت موجب زیادی رزق در مرتبه ی ظاهر نیز هست. تا آن جا که نفسِ طهارت، موجب تأمین رزق زن و فرزند و مهمان های فرد طاهر نیز می گردد. (مجلس سوم : نقش طهارت در تنظیم رزق) 📚برگرفته از کتاب شریف «شرح مراتب طهارت»؛ از رساله ی وحدت از دیدگاه عارف و حکیم حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله/ شارح: استاد صمدی آملی حفظه الله / نشر رَوح و ریحان
📖فضیلت دائم الوضو بودن قال رسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله : أکثِرْ مِن الطَّهورِ یَزِدِ اللّه‏ُ فیعُمرِکَ ، وإنِ استَطَعتَ أن تَکونَ بِاللَّیلِ والنَّهارِ على طَهارَهٍ فافعَلْ ؛ فإنَّکَ تَکونُ إذا مُتَّ علَى الطَّهارَهِ شَهیدا . ✅پیامبر خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله : فراوان وضو بگیر تا خداوندعمر تو را زیاد گرداند. و اگر توانستى شب و روز با طهارت باشى این کار را بکن ؛ زیرا اگر در حال طهارت بمیرى، شهید خواهى بود. قال رسولُ اللّه صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله : الطّاهِرُ النّائمُ کالصّائمِ القائمِ . ✅پیامبر خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله: کسى که با طهارت بخوابد،همانند روزه‏ دارِ شب‏ زنده‏ دار است. منبع: میزان الحکمه، جلد ۱۴، صفحه ۶۸۶۶ ❇️داستان : مادر سردار شهید حسن تهرانی مقدم درباره ی فرزند شهیدش می فرماید : من که یاد ندارم از ۹ سالگی نماز اول وقتش ترک شود همیشه وضو داشت و دائم الوضو بود.
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙درس آیت الله جوادی آملی با موضوع تفسیر آیات ۱ و ۲ سوره بقره - بخش یکم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️♦️♦️آیه الله مجتهدی 🔸نیازمندیهای طلاب می‌فرمودند طلبه باید چنگ رگ داشته باشد. 🔻اول رگ مقدّسی است. باید اهل نماز جماعت، نماز شب، خواندن مفاتیح و قرآن و نهج‌البلاغه باشد. نماز را اول وقت بخواند و … . ولی مقدّسی طلبه باید کم باشد مبادا به خاطر مقدّسی درس را تعطیل کند و به مسافرت برود. مبادا شب چهارشنبه که شب درس است به مسجد جمکران برود. اگر دو ساعت به اذان تهجّد کند و فردا سر درس چرت بزند فایده ندارد. تهجّد و مقدسّی نباید خللی به درس طلبه وارد کند. 🔻رگ دوم رگ عوامی است یعنی در اعمال و رفتارش یک نحوه عوامی وجود داشته باشد، با مردم بنشیند و تکبر نداشته باشد. علم حجاب اکبر است لذا طلبه باید مثل عوام مقید به انجام یک سری کارها باشد. 🔻رگ سوّم رگ طلبگی است. طلبه باید نگران بحث و درس باشد و به دنبال علم برود. 🔻رگ چهارم توسل به اهل بیت «علیهم‌السلام» است