eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷سه نکته دربارۀ احترام 1️⃣ارج نهادن به هر چیزی متناسب با آن است. برای مثال احترام انسان، تعرض نکردن به مال و جان اوست و احترام قرآن جلوگیری از نجس شدن آن است و.... 2️⃣ بی احترامی نسبت به آنچه از نظر شرع احترام آن واجب می باشد، حرام است. خواه از زمان ها مانند ماه رمضان و ماه های حرام باشد، یا از مکان های شریف مانند مساجد و مشاهد مشرفه و یا اشخاص همچون پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمۀ معصومین (علیه السلام). 3️⃣ توهین یا از قبیل به کار بردن کلمات توهین آمیز است یا از قبیل انجام کاری است که توهین محسوب می شود یا از قبیل نوشتار است، همچون کتاب ها و مجلات توهین آمیز. 📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 61 )
23.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عالی با موضوع احترام به مقدسات
🔷انواع امانت 🔰امانت به گونه های مختلفی در احکام شرعی مطرح شده است. به چند نمونه از آنها اشاره می شود: 1️⃣مال مورد اجاره، امانتی است در اختیار مستأجر. 2️⃣ اموالی که در دست صاحبان صنعت قرار می گیرد. همچون پارچه ای که در اختیار خیاط قرار می گیرد یا ماشینی که برای تعمیر در اختیار مکانیک قرار می گیرد و .... امانت است. 3️⃣ مالی که در گرو دیگری است، امانت است. 4️⃣ مالی که به عنوان عاریه در اختیار دیگری قرار می گیرد، امانت است. 📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 62 )
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد با موضوع ادای امانت
🔷سه نکته دربارۀ ضرر و زیان 1️⃣ضرر رساندن به خود و دیگری، خواه به جان یا آبرو و یا اموال او حرام است. 2️⃣ اگر چیزی تنها زیادش زیان آور باشد، مصرف زیاد آن حرام خواهد بود. همچنین اگر به تنهایی ضرر داشته باشد نه همراه چیز دیگری، مصرف آن به تنهایی حرام خواهد بود. 3️⃣ استعمال و خوردن چیزی که برای بدن ضرر دارد حرام است. 🔻پرسش: آیا در حرمت استعمال چیزی که ضرر دارد، علم به ضرر لازم است یا گمان و یا احتمال ضرر نیز کافی است؟ 🔺پاسخ: ظن به ضرر، بلکه احتمال ضرر کفایت می کند. 📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 62 )
❓❓❓دفع ضرر محتمل آیا واجب است یا نه؟ توضیح دهید. 🔰در امور زندگی انسان ها وقتی که احتمال خطر متنابهی را می دهند به بررسی و جستجو می پردازند تا آنجا که مطمئن شوند خطر از بین رفته یا احتمال تحقق آن بسیار ضعیف گشته و این حکم و الزام یک حکم عقلانی است نه شرعی. 🔸عقل است که در چنین مواردی ما را ملزم به تحقیق می سازد تا گرفتار خطر نشویم بلکه لزوم تحقیق و بررسی در موارد خطر و ضرر ولو احتمال آن قدر واضح و روشن است که بعضی دانشمندان بحث عقاید فرموده اند: فطرت انسان در چنین مواقعی او را ملزم به تحقیق می کند. از این رو واژه وجوب در متن سؤال به معنای الزام و ضرورت عقلی است نه شرعی (ر.ک: عقاید اسلامی، سطح ۱، ص ۱۰، معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی). از جمله موارد به کارگیری این قانون عقلی یا فطری اعتقاد به خدا و احکام الهی در مورد فردای قیامت است. 🔹توضیح این که بر فرض که در مورد عالم قیامت و عذاب دوزخ ما اعتقاد به هیچ کدام از حقایق دینی نداشته باشیم همین که احتمال وجود ضرر و خطر دوزخ را بدهیم کفایت می کند که عقل ما را ملزم سازد به کارگیری یک سلسله تمهیدات لازم در جهت دفع خطر محتمل که این مقدمات و تمهیدات چیزی نیست جز ایمان به خدا و کتاب آسمانی و انبیاء الهی و حضرات معصومین(ع) و در یک کلمه دین. بنابراین: ▫️1- مقصود از وجوب دفع ضرر محتمل، لزوم عقلی است نه وجوب شرعی. ▫️۲- عقل در صورت احتمال ضرر معتنابه و یا احتمال قوی یک ضرر حکم به لزوم دفع آن می کند. ▫️۳- حکم عقل بدیهی است و نیاز به اثبات ندارد. ▫️۴- از موارد بارز حکم عقل مسأله شناخت خداست.
🖊شرح حدیث جلسه چهلم/همه ضرر و زیان‌های جامعه در اثر چهار صفت ♦️من مواعظ علی علیه السلام: من استطاع أن یمنع نفسه من أربعة اشیاء فهو خلیق بأن لاینزل به مکروهٌ أبداً قیل: وما هنّ یا أمیرالمؤمنین! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّوانی. 📚(تحف العقول صفحه 222) 🔰هرکس این چهار صفت را از خود دورکند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دست‌اندرکاران و رؤسای جامعه، هیچ‌گاه حادثه و واقعه ناخوشایندی، متوجه او نخواهدشد: 🔸1- عجله، بدون تأنّی و دقت، تصمیم‌گیری کند یا کاری را اجراء نماید (عجله غیر از سرعت در عمل است). 🔸2- لجاجت، یکی از مسائل خطرناک و بلاهای دامن‌گیر، اصرار و پافشاری ناحق، در مسأله‌ای است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعی اتخاذ کرده حاضر نیست عقب‌نشینی کند و لو خلاف آن ثابت شود. 🔸3- مغرورشدن و خودشگفتی، که انسان نقص‌ها و ضعف‌های خود را ندیده و احیاناً محسناتش را بزرگ بشمرد. 🔸4- کاهلی و سستی، کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن. ✅بنده، در اثر تجربیاتی که در سالهای متمادی پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که این سخن علی (علیه السلام) واقعاً حکمت تمامی است و همه ضرر و زیان‌هایی که متوجه جامعه شده است در اثر این امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفیق خودش از این صفات دور بدارد. رهبری ۱۳۷۸/۱۰/۲۷
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سخنرانی آیت الله آقا مجتبی تهرانی در ارتباط با ضرر و زیان