❓❓❓ فرق بین فحشاء و منکر چیست؟
🔷 در چندین آیه از قرآن کریم، فحشا و منکر در کنار هم آمده اند: «و من یتبع خطوات الشیطان فانه یأمر بالفحشاء و المنکر» (نور ، ۲۱).«ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر» (عنکبوت، ۴۵).«ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و اتیاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی، یعظکم لعلکم تذکرون» (نحل، ۹۰).آنچه مناسب با معنای لغوی و قرینه مقابله این صفات با یکدیگر است آن است که «فحشا» اشاره به گناهان پنهانی و منکر اشاره به گناهان آشکار است (تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۳۷۰، ذیل آیه ۹۰ سوره نحل). بعضی از مفسران گفته اند: سرچشمه انحرافات اخلاقی سه قوه است: قوه شهوانی و غضبی و نیروی وهمی شیطانی. اما قوه شهوانی انسان را به لذت بردن هر چه بیشتر می خواند و غرق در «فحشا» و زشتی ها می کند. اما قوه غضبیه، انسان را به انجام «منکرات» و اذیت و آزار مردم وامی دارد.
🔸 اما قوه وهمیه شیطانیه، حس برتری طلبی و ریاست خواهی و انحصار جویی و «بغی» و تجاوز به حقوق دیگران را در انسان زنده می کند (تفسیر کبیر فخر رازی، به نقل تفسیر نمونه، ج ۱۱ ، ص ۳۷۰، ذیل آیه ۹۰ سوره نحل).
🔹 بعضی از اهل لغت گفته اند: «فحش و فحشا» به کردار یا گفتاری می گویند که زشتی آن زیاد و بیش از حد و خارج از اندازه باشد. مثلا: عرب به ضرر زیاد و فوق حد تحمل، ضرر و عبن فاحش می گوید.
🔶 و منکر، عملی را می گویند که در نزد مردم ناشناخته و غیرمعمول است و آن را به خاطر زشتی و قبحش ترک و رها می کنند (مفردات راغب، به نقل المیزان، ج ۱۲،ص ۳۳۳، منشورات مؤسسه اعلمی۱۴۱۱ هجری قمری).
#پرسش_و_پاسخ
📙 چندسالی است که هر روز انواع و اقسام خبرها را در فضای مجازی می شنویم.
از منبع و سند خبرها که بگذریم(عموما سندی ندارند).
🌀 اخلاق اسلامی در مورد شنیدن خبر از فحشا چه نظری دارد؟ فورا منتشر کنیم تا همه باخبر شوند؟
در قرآن به این موضوع اشاره شده، ماجرایی در مورد خبر انتساب فحشا پیش آمد و آیه ۱۹ سوره مبارکه نور نازل شد.
🔸 اصطلاحی معروف شد بنام: اشاعه فحشا
میل و علاقه به اشاعه فحشا، در میان مؤمنان حرام است:
«ان الذین یحبون ان تشیع الفحشة فی الذین ءامنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا والاخرة والله یعلم وانتم لا تعلمون؛
کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند می داند و شما نمی دانید.»
🔹 اما معنای فحشا چیست؟
کلمه فاحشه یا فحشاء در قرآن مجید غالبا در موارد انحرافات جنسی و آلودگیهای ناموسی به کار رفته، ولی از نظر مفهوم لغوی چنانکه راغب در مفردات گوید: فحش و فحشاء و فاحشه به معنی هر گونه رفتا رو گفتاری است که زشتی آن بزرگ باشد، و هر گونه نشر فسادو اشاعه زشتیها و قبائح و کمک به توسعه آن را اشاعه فحشا می گویند.
#منبر_کوتاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نور آیه ۱۹ و ۲۰ #سخنرانی
May 11
❓❓❓چرا در لباس نمازگزار اگر یک دکمه یا نخ از راه حرام به دست آمده باشد و به قول معروف غصبى باشد نمازش باطل است؟
🔷دلیل این که نمازخواندن در لباس و یا مکان غصبى موجب بطلان نمازشود - حتى اگر دکمه اى از لباس غصبى باشد- آیات و روایاتى است که در این زمینه وجود دارد.
در قرآن مجید آمده است: «إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ ». مائدة (۵)، آیه ۲۷؛ خدا، تنها از پرهیزگاران مى پذیرد!
🔹در وصایاى على(علیه السلام) به کمیل آمده: «یا کُمَیلُ انْظُرْ فِى مَا تُصَلِّى وَ عَلَى مَا تُصَلِّى إِنْ لَمْ یکُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ». وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۱۱۹؛ اى کمیل نگاه کن که در چه چیزى و بر روى چه مکانى نماز مى خوانى که اگر آنها از راه حلال نباشد قبول در کار نیست. بنابراین حتى یک دکمه غصبى هم مى تواند مبطل نماز باشد.
#پرسش_و_پاسخ
📒نکاتی در مورد مال غصبی
1️⃣ خرید و فروش مال غصبی
معامله مال غصبی حرام است و اثر شرعی نداشته و برای خریدار ملکیت آور نیست، بلکه مال در مالکیت مالک اصلی آن باقی بوده و غصب کننده ضامن پولی است که خریدار داده است.
▫️قال الصادق علیه السلام:
«لایصْلُحُ شِراءُ السَّرِقَةِ وَ الْخِیانَةِ اذا عُرِفَتْ»[1]
جایز نیست خریدن مال مسروقه و غصب شده اگر دانسته شود.
2️⃣ جواز تقاص
غاصبی که حقّی را غصب نموده است و حاضر به اعطاء مال مغصوبه نیست، صاحب مال می تواند مال خود را از او به هر صورت ممکن بازپس گیرد و یا از اموال او به قدر مال خود بردارد، این عمل را که اصطلاحاً تقاص می نامند غصب شمرده نمی شود.[2]
3️⃣ عدم مالکیت آلات لهو و لعب
تمام اقسام آلات لهو و لعب و هر وسیله ای که به هیچ وجه منفعت حلال نداشته و تنها در راه حرام از آن استفاده می شود چون آلات موسیقی، آلات قمار، آلات و ادوات شراب و نیز وسایل ساخت آنها و امثال اینها مالیت شرعی نداشته و از بین بردن آنها هیچ گونه ضمانی ندارد.
▫️قال الباقر علیه السلام:
«مَنْ کسَرَ بَرْبَطاً، اوْ لُعْبَةً مِنَ اللُّعَبِ، اوْ بَعْضَ الْمَلاهی، اوْ خَرَقَ زِقَّ مُسْکرٍ اوْ خَمْرٍ، فَقَدْ احْسَنَ وَ لاغُرْمَ عَلَیهِ»[3]
کسی که عود یا هر وسیله از وسائل بازی را بشکند و یا مشک شراب را از بین برد، کار نیکی کرده و ضامن نیست(زُقْ به معنای شراب و زِقْ وسیله حمل آن است).
4️⃣ لزوم استحلال
غصب مال، معاصی بسیاری از جمله ایذاء غیر، تصرف غیر مجاز و... را در پی دارد و این گناهان حقّ النّاس محسوب می شوند و لذا علاوه بر وجوب ردّ مال به مالک، استحلال از او نیز لازم است.
«فَمَنْ نالَ مِنْ رَجُلٍ شَیئاً مِنْ عِرْضٍ اوْ مالٍ وَجَبَ عَلَیهِ الْاسْتِحلالُ مِنْ ذلِک و التَّنَصُّلُ مِنْ کلِّ ما کانَ مِنْهُ الَیهِ»[4]
کسی که چیزی از عرض یا مال شخصی نزد اوست، می بایست از آن طلب حلالیت کند و خود را از آن و همه تبعاتش بری ء نماید.
✅مخصوصاً اگر از ارزش عین مالی که غصب شده نسبت به زمان غصب، کاسته شده باشد، در این صورت استحلال اکیداً توصیه می شود.
📚پی نوشت ها
[1] وسايل الشيعه- جلد 17- صفحه 314.
[2] در اين رابطه به كتب فتاوى مراجعه كنيد.
[3] مستدرك الوسايل- جلد 17- صفحه 94.
[4] دعائم الاسلام- جلد 2- صفحه 485.
#منبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ی ۱۹۴ #سخنرانی