🔻س: شخصی مبلغی پول را برای تجارت با آن نزد فرد دیگری سپرده و هر ماه مبلغی را علی الحساب از او میگیرد و سر سال مبادرت به محاسبه سود و زیان میکنند، اگر صاحب پول و آن شخص با رضایت هم سود و زیان را به یکدیگر ببخشند، آیا انجام این کار توسط آنان صحیح است؟
🔺ج: اگر آن مال را به عنوان انجام مضاربه بهطور صحیح، به او داده باشد، اشکال ندارد که صاحب سرمایه هر ماه مبلغی از سود را علیالحساب از عامل بگیرد و همچنین مصالحه آن دو نسبت به آنچه که هر کدام از آنان شرعاً مستحق دریافت آن از دیگری است، اشکال ندارد، ولی اگر به عنوان قرض باشد و شرط کند که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به قرض دهنده بدهد، سپس در آخر سال نسبت به آنچه که هر کدام از آنان مستحق دریافت آن از دیگری است، مصالحه کنند، این همان قرض ربوی است که حرمت تکلیفی دارد و شرط در ضمن آن هم باطل است، هرچند اصل قرض صحیح میباشد و این کار به مجرّد توافق آن دو بر هبه سود و زیان به یکدیگر حلال نمیشود، بنا بر این قرض دهنده نمیتواند هیچ سودی بگیرد، همانگونه که ضامن هیچ خسارتی هم نیست.
#استفتاء
#رهبری
❓❓❓می خواستم در رابطه با علت حرام بودن تفلب درامتحانات سوال کنم مگه چه اشکالی داره وقتیکه شخص دهنده تقلب خودش راضیه و شخص گیرنده هم فقط درحد یک نمره یا کمتر به آدم رو میندازه یا میگه که مریض بوده یا مشکلی براش پیش اومده که نتونسته بخونه اونوقت من باید با سنگدلی تمام بگم که نمیدم درحالیکه دلم براش میسوزه؟
🔶بدون تردید تقلب در امتحان یک عمل ضد اخلاقى است که عقل نیز بر قبیح بودن آن شهادت مى دهد و عملى که عقلاً قبیح باشد شرعاً نیز ممنوع است. زیرا اولاً موجب رکود علمی می شود و چه بسا افرادی که سعی درس خواندن دارند انگیزه اش را از دست می دهند و شخصی که تقلب نموده است نیز کم کم عادت نموده و همواره از راه تقلب پیش می رود. ثانیا، امنیت روانی ازبین رفته و چهره دانشگاه و درس را مشوه جلوه می دهد. اما این که تقلب در امتحان حق کسى را ضایع مى کند یا نه؟ اولاً: موجب تضییع مى شود چه این که تقلب کننده به ناحق بر کسانى که تقلب نکرده اند پیشى مى گیرد و به دروغ خود را با سوادتر از دیگران نشان مى دهد و این در موفقیت هاى بعدى مؤثر است. ثانیاً: ضد اخلاقى بودن یک عمل مشروط به این نیست که حقى را از دیگرى ضایع کند بلکه همین که عملى مانع راه تکامل انسان باشد و عقل آن را قبیح بداند کافى است که آن را ممنوع بدانیم و خود را براى انجام آن عمل سرزنش کنیم و اما کسى که مصمم به ترک این عمل باشد به نظر مى رسد که با توجه به مشکلات جبران خاص این عمل؛ یعنى، پس دادن نمره هایى که با تقلب به دست آورده است، راهى جز استغفار و تصمیم جدى بر ترک عمل نیست و خداوند ارحم الراحمین است.
#پرسش_و_پاسخ
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
▫️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
#رهبری
🔷خسارت به بیت المال
🔰برخی افراد به اموال عمومی مانند اتوبوس ها و یا تلفن های عمومی و یا ساختمان های اداری و پارک ها و... خساراتی وارد می آورند، این افراد ضامن هستند و باید خسارت آن را به ادارۀ مربوطه بپردازند. و اگر نمی دانند مربوط به کدام اداره است، در اختیار مجتهد جامع الشرایط بگذارند تا به مصرف شرعی برساند.
( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 65 )
#احکام
16.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙درس آیت الله جوادی آملی با موضوع تفسیر آیه ۶ سوره هود #سخنرانی
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞احکام حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده #پاسخ_به_سؤالات_شرعی
🔷چهار نکته دربارۀ رد مظالم
1️⃣هرچه از حقوق مالی دیگران تضییع شده و بر ذمۀ انسان است، مظالم نامیده می شود.
2️⃣ رد مظالم، واجب فوری است. و وصیت به آن در آستانۀ مرگ، بر فردی که مظالم بر عهده دارد، واجب است.
3️⃣ مالی که از سوی میت به عنوان مظالم برگردانده می شود از اصل ترکه برداشت می گردد.
4️⃣ چنان چه مالک مال معلوم باشد، عین مال در صورت موجود بودن آن و مثل یا قیمت آن در صورت تلف شدن، به وی بازگردانده می شود، اما اگر مالک ناشناخته باشد، پس از یأس از دستیابی به وی، مال را از جانب صاحبش صدقه می دهند.
5️⃣ در صورتی که مقدار مظالم معلوم نباشد، می توان تخمین زد.
6️⃣ مصرف مظالم، فقرا و نیازمندان هستند.
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 65 )
#احکام