⚠️توجیه گناه عملی حرام است و متاسفانه برخی از مردم برای توجیه گناه خود متوسل به پوشش هایی می شوند
⛔️برای توجیه روابط نا مشروع می گویند برای آشنایی بیشتر ازدواج است
⛔️برای توجیه انداختن طلا ، مردان می گویند برای نامزدی است یا نوعی سرمایه گذاری است
⛔️برای توجیه تراشیدن ریش می گویند به خاطر حساسیت پوست یا نشان دادن جوانی یا بهداشت صورت است
⛔️ برای توجیه غیبت و سخن چینی می گویند خب واقعیت است جلوی خودش هم می گویم
📚کتاب احکام دودقیقه ای / جلد3 / صفحه 120
#احکام
❌منافقان، وقتی کار خطایی انجام میدهند، برای توجیه آن خطا و برای پوشاندن و صاف کردن گودی این گناه، گناه دیگری انجام میدهند.
⬅️ نرفتن به جهاد و نپذیرفتن مسئولیّت، گناهی عظیم بود که جبران آن به این است که بعد از این، پذیرای مسئولیّت باشند و چنانچه وقایع مشابهی پیش آمد، با آمادگی کامل بهطرفِ آن بروند و اطاعت خدا و رسول کنند؛ ولی این افراد بیایمان برای هموار کردن این گودال، مرتکب قسم دروغ میشوند و با این گناه بر نفاق خویش میافزایند و خود را از خدا دورتر میکنند...‼️
⬅️اشتباه دیگری که حاکی از طبع منافقان است، این بود که اکنون که مرتکب چنین گناهی شدند، بهجایِ آنکه بیایند و از خدا و رسولش عذرخواهی نمایند و سعی در جلب رضای خدا و رسول(صلّیاللهعلیهوآله) و صاحب دین بنمایند، دنبال جلب توجّه و رضای مردم میروند؛ ❗️
✅درحالیکه شایسته است که در صدد عذرخواهی از خدا و رسولش باشند؛ امّا چنین نمیکنند؛ چرا؟ چون ایمان به خدا ندارند: «إِنْ کانُوا مُؤْمِنینَ». اگر مؤمن به خدایید و او را باور دارید و به خدا سوگند میخورید و اگر منافق نیستید، پس چرا سراغ خدا نمیروید؟
🗯این به آن سبب است که آنها ایمان ندارند. اگر ایمان داشتند، به سراغ خدا میرفتند و خدای متعال از آنها تکلیف دیگری میخواست و آن را انجام میدادند و در صف مؤمنان قرار میگرفتند؛
امّا آنها این کار را نمیکنند؛ چون میدانند که اگر به سراغ خدا و رسول(صلّیاللهعلیهوآله) بروند باز به آنها مسئولیّت خواهند داد؛ اینها هم که تحمّل بار تکلیف را ندارند و حاضر نیستند برای خدا از منافع خود بگذرند؛ لذا سراغ مردم میروند.
📚 تفسیر سوره برائت، حضرت آیتالله خامنهای، صص ۴۰۹ تا ۴۱۹(خلاصه).
#رهبری
✏️هر قدر گناه سنگین تر باشد، به سنگینی توجیه گناه نیست ، چرا که گنهکار معترف به گناه غالبا به سراغ توبه می رود.
اما مصیبت زمانی شروع می شود که پای توجیه گر در میان اید که نه تنها راه توبه را به روی انسان می بندد بلکه او را در گناه راسخ تر و جری تر می سازد.
این توجیه گری گاه برای حفظ ابرو و جلوگیری از رسوایی در برابر مردم است، اما از ان بدتر زمانی است که برای فریب وجدان صورت گیرد.
📌مصادیقی از توجیه گری در طول تاریخ
⭕️ مشرکان عرب برای توجیه شرک خود گاه متوسل به رسم نیاکان می شدند و می گفتند: (انا وجدنا اباءنا علی امه و انا علی اثارهم مقتدون؛ ما پدران خود را بر ایینی یافتیم و به اثار انان اقتدا می کنیم )
و گاه به جبر متوسل می شدند و می گفتند: (لو شاء الله ما اشرکنا؛ اگر خدا می خواست، ما مشرک نمی شدیم . و یا گمراهی خود را چنین توجیه می کردند: (ربنا انا اطعنا سادتنا و کبراءنا فاضلونا السبیلا؛ پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و ما را گمراه ساختند!)
⭕️شیطان برای توجیه نافرمانی خود گفت: (انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین؛ من از او بهترم؛ مرا از اتش افریده ای و او را از گل )
⭕️گاهی انسان ترس را به عنوان احتیاط، حرص را به تامین اینده، ضعف نفس را به حیا، بی همتی را به زهد، ارتکاب حرام را به کلاه شرعی، فرار از زیر بار مسیولیت را به ثابت نبودن موضوع و ضعف و کوتاهی های خود را به قضا و قدر توجیه می کند.
و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون[5]
و هنگامی که به انان گفته شود: (در زمین فساد نکنید) می گویند: (ما فقط اصلاح کننده ایم)
🔰شخصی امد خدمت امام صادق (ع) و عرض کرد یابن رسولالله! من در خانهام غنا ندارم موسیقی ندارم، ترانه ندارم، رقاصه ندارم اما همسایهی من رقاصه دارد، غنا دارد و من وقتی که به مستراح میروم ان جا یک مقدار طول میدهم و به ترانههای او گوش میدهم؛ به ساز و اوازهای او گوش میدهم چه طور است❔
امام صادق (ع) فرمودند: وای به تو❕بلند شو❕بلند شو برو غسل کن❕ (یعنی غسل توبه) و نماز بخوان و بعد از نماز توبه کن که اگر با این حال از دنیا رفته بودی وای بر تو❕
بعد فرمودند: هرچیزی اهلی دارد و شیعیان ما اهل ساز و اواز نیستند.
📚 آیات مرتبط
زخرف/ 23 ، انعام/ 148 ، احزاب/ 67 ،اعراف/ 12 ، بقره/ 11، یونس/ 12
#منبر_کوتاه
قبح توجیه گناه - حجت الاسلام رفیعی.mp3
10.38M
سخنرانی حجت الاسلام رفیعی درباره توجیه گناه
#سخنرانی
از جملهی چیزهایی که خیلی ذهن بنده را مشغول میکند به عنوان یک مسئول، خطاب به حضرت یونس (سلام الله علیه) است که ایشان یک حرکتی انجام دادند که ناشی از یأس و خستگی بود یعنی قومشان به ایشان جواب ندادند؛ آن وقت خدای متعال به این پیغمبر که یک عمر هم در [بین] این جمعیّت زحمت کشیده بود و خستگی برای او معنا نداشت میفرماید: وَذَا النّونِ اِذ ذَهَبَ مُغاضِبًا فَظَنَّ اَن لَن نَقدِرَ عَلَیه؛(۱) خیال کرد ما به او سخت نخواهیم گرفت؛ نخیر، بر او سخت میگیریم؛ و سخت هم گرفت و آن مجازات کذائی برای جناب یونس به وجود آمد. بنده غالباً وقتی که احساس بیعملی میکنم -چه در خودم، چه در دیگران، چه در مسئولین- به یاد این [آیه] میافتم که «فَظَنَّ اَن لَن نَقدِرَ عَلَیه»؛ خیال میکنیم که این بیتوجّهی، بیاهتمامی، بیعملی موجب واکنش تند از طرف حضرت باریتعالی (جلّ جلاله) نخواهد شد؛ چرا، خواهد شد؛ یعنی این معنا عملیّاتی میشود برای ما، عینی میشود و خودش را نشان میدهد.
تقوا یعنی تلاش و مراقبت برای انجام وظیفه؛ این معنای تقواست.
🔰بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
#رهبری
🔰(اهل تقوا) در اصطلاح قران یعنی کسانی که واجبات و محرماتشان را شناخته اند و در انجام واجب و ترک حرام اهل رعایت شده اند.
✅به عبارت دیگر (اهل تقوا) یعنی کسی که در انجام واجب و ترک حرام به عصمت عملی رسیده است، یعنی از روی عمد تکلیفی از او ساقط نمی شود و خلافی از او اشکار نمی شود
📔در روایات امده است که: (اصل علامات الشهوه الغفله عن الفرایض ) ریشه ی علامت های شهواتی که در انسان است، غفلت از انجام واجب و ترک حرام است. انسان شهوت حرف زدن دارد، شهوت حرف شنیدن دارد، شهوت نشست و برخاست با دیگران را دارد، شهوت خوردن و خوابیدن دارد... که ریشه ی این نوع شهوات غفلت از انجام واجب و ترک حرام است.
📕در حدیث دیگر می فرماید: (العمل الصالح فهو اداء الفرایض ) در کل قران شریف از (عمل صالح ) هشتاد و پنج بار سخن به میان امده است که در این روایت، (عمل صالح ) به ادای فرایض تفسیر شده است، یعنی این همه تبشیرهای قران و این همه اجر مادی و معنوی و اخروی برای انجام واجب و ترک حرام مطرح شده است و این نشان دهنده ی ارزش انجام واجب و ترک حرام در نزد خدای متعال است.
🔵شناخت وظایف و ادای وظایف ایجاب می کند که هر کس با حیطه مسیولیت خود بخوبی اشنا باشد و تمام همت خود را در ان حیطه به کار گمارد و از ترک وظیفه و دخالت در حیطه های دیگر و ایجاد بی نظمی در امور بپرهیزد.
♦️امیرمومنان علی (ع) نسبت به این امور بسیار حساس بود و اجازه نمی داد کارگزاران و کارکنانش ترک وظیفه نمایند و به امور دیگر بپردازند یا در حیطه وظایف دیگران دخالت کنند.
📎از نمونه های برجسته در این باره توبیخ نامه ان حضرت است به کمیل بن زیاد به دلیل ترک مسیولیت و پرداختن به کاری در حیطه وظیفه او نبود. در دورانی که گروههای غارتگر معاویه به مناطق حکومت علی (ع) حمله می کردند، کمیل بن زیاد فرماندار امام بر هیت به جای انکه در برابر دشمن بایستد و حوزه کارگزاری خدو را حفظ کند، از ان منطقه خارج شد و به قرقیسیا که تحت فرماندهی معاویه بود حمله برد و در واقع مسیولیت خود را ترک کرد و به کاری پرداخت که در حوزه وظایفش نبود و نباید چنان می کرد، پس امام (ع) نامه ای بدو نوشت که جنبه توبیخ داشت و در ان نامه او را از این گونه امور بشدت پرهیز داد و فرمود:
📜أمَّا بَعْدُ فَإِنَّ تَضْييعَ الْمَرْءِ مَا وُلِّي وَ تَکلُّفَهُ مَا کفِي لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْي مُتَبَّرٌ وَ إِنَّ تَعَاطِيک الْغَارَةَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِيسِيا وَ تَعْطِيلَک مَسَالِحَک الَّتِي وَلَّينَاک لَيسَ بِهَا مَنْ يمْنَعُهَا وَ لَا يرُدُّ الْجَيشَ عَنْهَا لَرَأْي شَعَاعٌ فَقَدْ صِرْتَ جِسْراً لِمَنْ أَرَادَ الْغَارَةَ مِنْ أَعْدَائِک عَلَى أَوْلِيائِک غَيرَ شَدِيدِ الْمَنْکبِ وَ لَا مَهِيبِ الْجَانِبِ وَ لَا سَادٍّ ثُغْرَةً وَ لَا کاسِرٍ لِعَدُوٍّ شَوْکةً وَ لَا مُغْنٍ عَنْ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لَا مُجْزٍ عَنْ أَمِيرِهِ
📄اما بعد، واگذاردن ادمی انچه را به عهده دارد و عهده دار شدن وی کاری را که دیگری باید گزارد، ناتوانی ای است اشکار و اندیشه ای تباه و نابکار. دلیری تو در غارت مردم قرقیسیا و رها کردن مرزهایی که تو را بر ان گمارده ایم، و کسی در انجا نیست که ان را بپاید، و سپاه دشمن را از ان دور نماید، رایی خطاست و اندیشه ای نارسا. تو پلی شده ای تا از دشمنانت هر که خواهد از ان بگذرد و بر دوستانت غارت برد. نه قدرتی داری که با تو بستیزند، نه از تو ترسند و از پیشت گریزند. نه مرزی را توانی بست، نه شوکت دشمن را توانی شکست. نه نیاز مردم شهر را براوردن توانی، و نه توانی امیر خود را راضی گردانی.
📚بحارالانوار ج 1، ص 130 / ج 27، ص 197 / ج 7، ص 181 / ج 5، ص 315
نهج البلاغه نامه 61 (به کمیل بن زیاد نخعی)
#منبر_کوتاه
حجت الاسلام انصاریان - ترک وظیفه.mp3
1.95M
حجت الاسلام انصاریان - ترک وظیفه مانع استجابت دعا
#سخنرانی
سؤال: خرید و فروش مواد مخدر چه حکمی دارد و وظیفه ما نسبت به اقوامی که مبادرت به انجام چنین کاری می کنند، چیست؟
جواب: تابع مقررات نظام جمهوری اسلامی است و تخلف از آن جایز نیست، نسبت به کسانی که تخلف می کنند، وظیفه شما ـ با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر ـ امر و نهی زبانی است و در صورت نیاز، برای انجام مراتب بالاتر، وضعیت را به مقامات مربوطه گزارش دهید.
سوال :استعمال دخانیات در اداره های دولتی و اماکن عمومی چه حکمی دارد؟
جواب : اگر بر خلاف مقرّرات داخلی ادارات و اماکن عمومی باشد و یا موجب اذیت و ناراحتی دیگران و یا ضرر رساندن به آنان شود، جایز نیست.
سوال : آیا استعمال انفیه جایز است؟ اعتیاد به آن چه حکمی دارد؟
جواب : اگر ضرر قابل ملاحظه ای داشته باشد استعمال و اعتیاد به آن جایز نیست .
#رهبری
🖍اثرات زیانبار استعمال مواد مخدر و محرک بر کسی پوشیده نیست، این مواد افیونی حساس ترین و اساسی ترین عضو بدن یعنی مغز و اعصاب 🧠 را مختل کرده و قوه عقلانی ادمی را زایل می سازد، قوه ای که به کارگیری ان موجب امتیاز انسان از سایر موجودات است.
📕فقها و مراجع عظام به دلیل زیان های جسمی، عقلی، اجتماعی و خانوادگی فراوان مواد مخدر، ان را تحریم کرده و فتاوای روشن گرانه ای درباره ان صادر نموده اند.
دلایل حرمت مواد مخدر را هم می توان موارد زیر دانست :
❗️1 - فساد اجتماعی
❗️2 - حرمت اسراف و تبذیر در عمر و مال
❗️3 - اضرار به نفس
🔰رسول خدا صلی الله علیه و اله، خطر این مواد را پیش بینی فرمود، و طی خطاب های شدیداللحنی امر به پرهیز مسلمانان از ان داده است، توجه کنید:
✨سیاتی زمان علی امتی یاکلون شیئا اسمه البنج، أنا بری ء منهم وهم بریئون منی✨
زمانی بر امتم خواهد رسید که چیزی بنام بنج می خورند. من از انها بری ء وانها از من بری ء هستند.
⭕️بنج معرّب بنگ است و اثر تخدیری دارد، این لغت در فارسی به حشیش معنا شده است.
✨من اکل البنج فکانما هدم الکعبه سبعین مره، وکانما قتل سبعین ملکا مقربا، وکانما قتل سبعین نبیا مرسلا، وکانما احرق سبعین مصحفا، وکانما رمی الی الله سبعین حجرا، وهو أبعد من رحمه الله من شارب الخمر واکل الربا والزانی و النمام.✨
هر انکه بنج بخورد، همانند ان است که هفتاد بار خانه کعبه را ویران کند، هفتاد فرشته را به قتل رساند، هفتاد پیامبر مرسل را شهید نماید، هفتاد مصحف را به اتش کشد، هفتاد سنگ بطرف خداوند پرتاب نماید. چنین کسی از شرابخوار، رباخوار، زانی، نمام و سخن چین دورتر است.
آن حضرت در جای دیگر فرموده اند: به یهودی و مسیحی سلام کنید ولی به استفاده کننده از این مواد سلام ننمایید.
✨سلموا علی الیهود والنصاری ولا تسلموا علی آکل البنج✨
💡عوامل و زمینه های اعتیاد به طور فهرست وار عبارت اند از:
1 - معاشرت با دوستان معتاد؛
2 - در دست رس بودن مواد؛
3 - وجود عضو معتاد در خانواده؛
4 - اختلافات و نابسامانی های خانوادگی؛
5 - فقر اقتصادی؛
6 - نداشتن سرگرمی و تفریح سالم؛
7 - بیماری های جسمانی؛
8 - بیماری های روانی؛
9 - بیکاری؛
10 - عدم آگاهی به مضرات مواد مخدّر؛
11 - تقلید و الگوبرداری از دیگران؛
12 - فقدان ایمان و ضعف مبانی مذهبی؛
🚨ضعف اخلاق و بی بند و باری در خانواده ها، یکی از علل اصلی انحرافات به شمار می رود. یافته های یک تحقیق نشان می دهد 44% بزه کاران در خانواده های بی بند و بار زندگی می کنند🚨
13 - وجود باندهای سودجوی قاچاق و سیاست های استعماری.
📚برگرفته از: شعله آتشین، ما، اعتیاد، جامعه
مستدرک الوسائل- جلد 17- صفحه 85 و 86
#منبر_کوتاه
سؤال: افراد عادی و عموم مردم در قبال شایعات و مطالب دروغی که در فضای مجازی پخش و منتشر میشود، چه وظیفهای دارند❔
✅پاسخ: وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به عهده همه افراد جامعه میباشد و باید از شایعات و مطالب دروغ جلوگیری کرد.
سوال2 : کسب درآمد ناشی از پخش دروغ و شایعه در فضای مجازی در ایام انتخابات چه حکمی دارد❔
پاسخ : اینگونه کسب درآمد، حرام است.✅
🔰از راههای بیاعتماد کردن مردم، همین شایعهپراکنیها و حرفهایی است که از روی بیمسؤولیتی زده میشود.۱۳۷۷/۰۴/۰۷بیانات در دیدار مسئولان دستگاه قضایی
🔰مسؤولان دولتی و قضایی باید با کسانی که شایعه پراکنی میکنند و دروغ به خورد مردم میدهند، برخورد کنند.۱۳۸۱/۰۵/۰۵بیانات در دیدار اعضای ستادهای نمازجمعه
#رهبری
🎷📱📡شایعه، اشاعه خبری است برای تحقق اهدافی معین
💢انواع شایعه
♦️1. شایعات خزنده : مانند شایعاتی که ارام صورت می گیرد. این شایعات، به صورت درگوشی و پنهانی منتقل می شوند.
♦️2. شایعات شناور (غواص) : این نوع شایعات، در صورتی که شرایط، مساعد باشند ظاهر می شوند و در غیر این صورت، مخفی می مانند تا در موقعیتی خاص و مناسب، ظاهر شوند، مانند شایعات مربوط به محیط زیست.
♦️3. شایعات تند و سریع : این گونه شایعات در مقطع زمانی کوتاه، گروه وسیعی را در بر می گیرند و با واکنش سریع مردم رو به رو می شوند، مانند شایعاتی در مورد قیمت برخی از کالاهای اساسی (گران شدن قیمت مرغ و...).
♦️4. شایعات شیطانی : این قبیل شایعات در زمان اضطراب و نگرانی مردم، شایع می شوند و چون مردم در حالت ترس و وحشت به سر می برند، اماده پذیرش خبر کذب هستند. این نوع شایعات در زمان های بحران (همانند جنگ و قحطی) به صورت حاد، منتشر می شوند.
♦️5. شایعات وحشت : این گونه شایعات به منظور ایجاد رعب و وحشت، شایع می شوند و هدف انها ایجاد فضای ترس و وحشت و ناامیدی در میان اقشار جامعه است. این دسته از شایعات نیز در زمان جنگ، رواج بیشتری می یابند.
‼️حرمت شایعه از آن نظر که چندین گناه را در ضمن خود دارد از تاکید بیشتری برخوردار است که برخی از این معاصی عبارتند از:
⛔️1- دروغ
قال علی علیه السلام: (انه سیاتی علیکم من بعدی زمان لیس فیه شی ء اخفی من الحق و لا اظهر من الباطل و لااکثر من الکذب علی الله و رسوله)
بدانید بزودی پس از من زمانه ای می رسد که چیزی پنهان تر از حق و اشکارتر از باطل و فراوانتر از دروغ به خدا و پیامبرش یافت نخواهد شد.
⛔️2- تهمت و افتراء
قال رسول الله صلی الله علیه و اله: قال الله عز و جل:(من اهان لی ولیا فقد ارصد لمحاربتی)
کسی که دوستی از دوستانم را اهانت کند برای محاربه با من در کمین نشسته است.
⛔️3- فتنه گری
قال علی علیه السلام:(یاتی علی الناس زمان لایبقی فیهم من القران الا رسمه، و من الاسلام الا اسمه، مساجدهم یومیذ عامره من البناء، خراب من الهدی، سکانها و عمارها شر اهل الارض، منهم تخرج الفتنه و الیهم تاوی الخطییه، یرودون من شذ عنها فیها، و یسوقون من تاخر عنها الیها، یقول الله سبحانه: فبی حلفت لابعثن علی اولیک فتنه تترک (اترک) الحلیم فیها حیران)
بر مردم زمانی خواهد امد که در میان انها از قران جز خطوطش و از اسلام جز نامش باقی نماند، مساجدشان از جهت ساختمان، اباد؛ ولی از جهت هدایت خراب است. ساکنان و اباد کنندگان ان بدترین خلایق زمینند، فتنه و فساد از انها برمی خیزد و خطاها در انها لانه می کند. ان کس که از فتنه ها کناره گیری کرد او را به ان باز می گردانند و هرکس عقب افتاده به سوی ان سوقش می دهند. خداوند می فرماید: به ذاتم سوگند بر انها فتنه ای برانگیزم که عاقل و بردبار در ان حیران ماند.
⛔️4- سعایت : (بدگویی کردن )
معاندان اهل بیت علیهم السلام به واسطه عناد ذاتی و یا جلب منفعت بارها، شایعه کردند که امام شیعه در تدارک نیرو بر علیه دستگاه خلافت است. این شایعات بی اساس موجب می شد امام به دارالحکومه احضار گردد، هتک حرمت شود، زندان گردد و...
⛔️5- مدح و ذم بیجا
امروزه دستگاه های اطلاعاتی امنیتی جهان گروه هایی خاص جنگ های روانی تعلیم می دهند تا در وقت نیاز برای پیشبرد مقاصد حکومتی با ترویج شایعات، افکار عمومی را متزلزل نمایند و یا به سویی معین سوق دهند و شرایط ذهنی را برای شنیدن اخبار دیگر ایجاد نمایند.
🚨اثرات منفی شایعه🚨
⬅️جنگ روانی و اضطراب و نگرانی یکی از میوه های تلخ شایعه در جامعه است. پیامدهای دیگرشایعه عبارتند از:
❌الف) تشدید کینه ها، خصومت ها و تفرقه و تضاد در میان افراد;
❌ب) اوج گیری رذایل اخلاقی از جمله: اخلاق ناروای غیبت، دروغ، افتراء و...;
❌ج) روحیه بدخواهی و تقویت روحیه انتقام جویی;
❌د)حریم شکنی و نادیده گرفتن حرمت افراد و زیرپا رفتن بسیاری از مولفه ها و قوانین اخلاقی واجتماعی;
❌ه) به مخاطره افتادن انتظام اجتماعی;
❌و) تضعیف روحیه دگر دوستی، فداکاری و مولفه های اتحاد، یگانگی و حس اخوت.
📚روان شناسی اجتماعی، هدایت الله ستوده، تهران: اوای نور، 1374، ص 21
نهج البلاغه- خطبه 147.
وسایل الشیعه- جلد 8- صفحه 588.
الغارات- جلد 1- صفحه 6.
نهج البلاغه- حکمت 361 به ترتیب فیض و 369 به ترتیب صبحی.
#منبر_کوتاه
حجت الاسلام قرائتی - شایعه پراکنی.mp3
2.55M
حجت الاسلام قرائتی
شایعه و شایعه پراکنی
#سخنرانی
🖍سخن گفتن و ارتباط داشتن با نامحرم از جمله مواردی است که می تواند زمینه برخی انحرافات جنسی را در بین افراد فراهم کند.
⚠️امروزه متاسفانه حتی مرسوم است که در مراسمات و مهمانی ها محرم و نامحرم و فامیل و غیر فامیل با یکدیگر دست می دهند و می گویند هیچ مدرکی بر حرمت این نوع دست دادن وجود ندارد.
✨پیامبر گرامی فرمود:✨
🔰 کسی که با زن نامحرمی دست بدهد در روز قیامت در حالی که به زنجیر کشیده شده است محشور می شود و سپس فرمان می رسد که او را راهی دوزخ سازند.
✨امام صادق علیه السلام فرمود:✨
🔰 هر کس با زنی که به او محرم نیست دست بدهد، بدون تردید به غضب و خشم خداوند روی اورده و این خشم و غضب را برای خود خواسته است🔰
💡❕گاه صحبت کردن با جنس مخالف اجتناب ناپذیر می شود. از این رو، لازم است با رعایت مواردی که در پی می اید، اثار منفی اینگونه گفتگوها به حداقل برسد:
✅به کارگیری محتوای پسندیده
از اداب اسلامی در گفتگو با نامحرم ان است که از محتوای پسندیده در مکالمات استفاده و از به کارگیری مطالب مرتبط با تمایلات غریزی اجتناب شود.
✅پرهیز از شوخی با نامحرم
از انجا که شوخی کردن با نامحرم، حریم میان انها را کم رنگ نموده و احتمال وقوع گناه را در بین انان تقویت می کند، اولیای دین افراد را از مزاح با نامحرم برحذر داشته اند.
✨از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) نیز نقل شده است که فرمودند:✨
🔰من فاکه امراه لا یملکها- حبس بکل کلمه کلمها فی الدنیا الف عام فی النار؛🔰
کسی که با زن نامحرمی مزاح کند، به ازای هر کلمه ای که با او سخن گفته، هزار سال در دوزخ حبس می شود.
✅پرهیز از فروتنی در گفتگو
علاوه بر انکه لازم است محتوای مطالبی که بین دو جنس مبادله می شود، پسندیده باشد، همچنین ضرورت دارد که افراد لحن کلام خود را به گونه ای قرار دهند که از ایجاد هر گونه تحریک، تطمیع و وسوسه در مخاطب جلوگیری شود
✅اختصار و اکتفا به حد ضرورت در کلام و ارتباط
📚وسایل الشیعه ج20 ص198
بحار الانوار، ج 73، ص 363
الفقیه ج4 ص14
#منبر_کوتاه
حجت الاسلام رفیعی - ارتباط دختر و پسر.mp3
3.19M
حجت الاسلام رفیعی
روابط دختر و پسر
#سخنرانی
سوال : آیا صحبت یا شوخی با نامحرم به شکل صوتی، تصویری یا نوشتاری و نیز فالو یا لایک کردن جنس مخالف در فضای مجازی حرام است❔
✅ج. به طور کلی ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده بوده و یا خوف وقوع در حرام در میان باشد، جایز نیست.
سوال : ورود به دانشگاه یا دانشکده ای که باعث اختلاط با زنانی که بدون پوشش برای تحصیل در آن جا حضور دارند می شود، چه حکمی دارد❔
✅ج. وارد شدن به مراکز آموزشی برای تعلیم و تعلّم اشکال ندارد، ولی بر زنان و دختران حفظ حجاب واجب است و بر مردان هم واجب است از نگاه حرام خودداری نموده و همچنین از اختلاط که موجب خوف فتنه و فساد است، اجتناب نمایند.
سوال : نگاه های ممنوع و حرام کدام اند❔
✅ج. ۱- نگاه به بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست ها تا مچ ).
۲- نگاه به دست و چهره آرایش شدهی زن نامحرم.
۳- نگاه به زیور آلاتی که زن پوشیده بدون این که محل زیور دیده شود، بنابر احتیاط واجب.
۴- نگاه مرد نامحرم به عکس بی حجاب زن آشنایی که مُتهتّک نیست.
۵- نگاه با ریبه (ترس افتادن به حرام ).
۶- نگاه زن به بدن مرد نامحرم (به جز صورت و دست ها و پاها به مقداری که معمولاً نمی پوشانند).
۷- نگاه هوس آلود (هر چند به صورت و دست ها و یا به بدن هم جنس).
سوال : هرگاه نهی از منکر باعث نگاه به زنان بی مبالات و آرایش کرده شود، آیا باز هم واجب است❔
✅ج. نگاهِ اول اگر بدون قصد باشد، اشکال ندارد، ولی نگاه عمدی به غیر از صورت و دست ها تا مچ به شرطی که بدون آرایش باشند، جایز نیست، هر چند به قصد امر به معروف باشد.
#رهبری
سوال: خرید و به گردن انداختن صلیب و نماد فروهر چه حکمی دارد❔
اگر کسی با این نمادها نمازبخواند آیا نماز باطل است❔
✅پاسخ:
اگر از طلا نباشد، نماز صحیح است ولی استفاده از زیورآلاتی که استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمی دشمنان اسلام و مسلمین محسوب شود، جایز نیست.
🔰اشیائی که به شکل بت ساخته میشود و عنوان عبودیت و حتی بت را ندارد؛ مثل عروسکی که به شکل یکی از بتهای معروف کنونی هند، به عنوان اسباببازی میسازند یا در مناطقی که بتپرستی رایج نیست، مجسمهای را به شکل یکی از بتهای هند -برای نصب در پارک یا سالن پذیرایی- میتراشند، بدون آنکه عنوان عبودیت یا بت داشته باشد. یا گردنبندی به شکل صلیب میسازند و جوان مسلمان به تقلید از مسیحیان برای زینت، نه برای تقدیس آن، به گردن میآویزد ، معامله در این موارد حرام نیست، مگر آنکه ترویج فرهنگ یا مذهب کفر باشد که در آن صورت جایز نیست .
#رهبری
✏️مسیحیان به نشانه مصلوب شدن حضرت عیسی(ع) در راه گناهان بشر نشان صلیبی به گردن می آویزند.
⚠️حضرت عیسی بارها به تأکید گفته است که پیرو واقعی او کسی است که صلیب خود را بردارد و به دنبال او برود.
✅از این سخن می توان به روشنی دریافت که سابقه آویختن نشان صلیب به دوران زندگی آن حضرت باز می گردد و نباید آن را نشانه مصلوب شدن او دانست.
📔چند نمونه از سخنان حضرت عیسی که موید مطلب ماست :
✨«و هنگامی که جمعی کثیر همراه او می رفتند روی گردانیده بدیشان گفت: اگر کسی نزد من آید و پدر و مادر و زن و اولاد و برادران و خواهران، حتی جان خود را نیز دشمن ندارد، شاگرد من نمی تواند بود و هرکه صلیب خود را برندارد و از عقب من نیاید نمی تواند شاگرد من گردد.»✨
نجیل لوقا، 14: 25-27
✨«پس مردم را با شاگردان خود خوانده گفت: هرکه خواهد از عقب من آید، خویشتن را انکار کند و صلیب خود را برداشته مرا متابعت نماید. زیرا هرکه خواهد جان خود را نجات دهد، آن را هلاک سازد و هرکه جان خود را به جهت من و انجیل بر باد دهد، آن را برهاند.»✨ انجیل مرقس، 8: 34-35
🔰طبق آیات کریمه قرآن حضرت عیسی (علیه السلام) به صلیب کشیده نشده و فرد دیگری بجای ایشان به دار آویخته شد .
این مطلب از آیه 157 و 158 سوره مبارکه نساء استفاده می شود که می فرماید:
✨وقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا ﴿۱۵۷﴾ بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا ﴿۱۵۸﴾✨
و گفته ايشان كه ما مسيح عيسى بن مريم پيامبر خدا را كشتيم و حال آنكه آنان او را نكشتند و مصلوبش نكردند ليكن امر بر آنان مشتبه شد و كسانى كه در باره او اختلاف كردند قطعا در مورد آن دچار شك شده اند و هيچ علمى بدان ندارند جز آنكه از گمان پيروى مى كنند و يقينا او را نكشتند (۱۵۷)بلكه خدا او را به سوى خود بالا برد و خدا توانا و حكيم است (۱۵۸)
#منبر_کوتاه