eitaa logo
افق معرفت
120 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
184 فایل
ارائه معارف دینی و مطالب اخلاقی و حدیث و احکام و مطالب تفسیری و اطلاعات مفید روز
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ضیافت حقیقی(10) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 💠مواظبت بر اوقات نماز(2) 🌿 در این دعائى که امام سجاد علیه السلام در اوَل ماه مبارک می خواند، یکى از چیزهایى که از خدا می خواهد که بتواند آن آداب را رعایت کند، این است که، خدایا مرا به آدابى که در میقاتهاى نماز است، در این ماه مبارک مرا به آن موفق بکن حدودش را در آن میقات مراعات کنم، ارکانش را مراعات بکنم. ارکانش که عبارتست از، نیت، قیام، رکوع و سجود و اینها را مراعات بکنیم. اینجا جمله ای بیادم افتاد که بگویم، فکر نکنید که اینجور چیزها که گاهى در دعاها هست از جمله در این دعا که رفتید مطالعه کردید که خدایا مرا موفق کن که حدود و ارکان آن را خوب بجا بیاورم، ارکان آن عبارتست از مثلاً نیت و قیام و رکوع و امثال اینها، یعنى صورت ظاهرش را! 🌿 همه وقتى اینجور چیزها را می خوانند. فوراً ذهنشان می رود و به ظاهر قضیه که خدایا من رکوع نماز را، سجود نماز را که ارکان نماز است خوب بجا بیاورم! فکر می کنید که همان صورت ظاهرش است؟ نه، خوب بجا آوردن این است که حق رکوع را ادا بکنم، رکوع رکن است. حق سجده را ادا بکنم، رکن است. یعنى آن جنبه باطنى رکوع را که رکن است مراعات بکنم و جنبه باطنى این رکن را من بجا بیاورم. مطلب را باز می کنیم: در رکن گفته می شود، ـ در رساله خوانده ای ـ که ارکان نماز را اگر انسان سهواً و عمداً فراموش بکند، نمازش باطل می شود. این حرف را همه می زنند به ارکان ظاهرى نماز که هر کس حتى سهواً هم ارکان نماز رافراموش کند نمازش باطل است! نه تنها در ظاهر این طور است بلکه اصلش ناظر به حقیقت رکوع است ـ که انسان در رکوع چه حالتى باید داشته باشد ـ اگر حق رکوع را که رکن است این رکن را در عبودیت اگر بجا نیاوردى ـ چه عمداً باشد چه سهواً باشد ـ نماز باطل است! 🌿 یعنى تو اگر تعظیم در برابر خدا را نداشتى یا عظمت خدا را در ۲۴ ساعت در احوال خودت مراعات نکردى، خداى عظیم در نزد تو در وجود تو عظمتش حساب نداشت، آیا تو در رکوع هستى یا نیستى؟ رکوع را بجا آورده‌ ای یا نیاورده اى؟ خضوع در برابر عظیم را بجا آورده ای یا نیاورده ای؟ نیاورده ‌ای!!! گرچه ظاهر رکوع را بجا آورده باشى، در ظاهر خم شده باشى! وقتى تو در خم شدن، شکسته شدن در برابر عظیم، در حضرت عظمت را نداشته باشى، عمدى باشد یا سهوى باشد، تو رکوع را جا گذاشته ‌ای! یعنى نماز تو دیگر حقیقت نماز نیست! 🌿 اینها را در حاشیه گفتم. خلاصه آن دعا را بخوانید. دعاى اوَل ماه مبارک صحیفه سجادیه را مطالعه کنید، ببینید آداب چیست. از حالا خودتان را آماده بکنید و هم اوَل ماه مبارک، آن دعا را با خضوع با تضرع بخوانید. هم بخوانید و هم از الان معانیش را مطالعه بکنید و خودتان را آماده بکنید که خدایا زبانم چگونه باشد، نیتم چگونه باشد. اینجا امام تا آخر شمرده تا اینکه نمازم چگونه باشد. مرا موفق کن در میقاتها، حدود نماز را مراعات کنم الى آخر.خیلى قدرش را بدانید. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق معرفت🌻 👇👇👇 @ofogh_marefat
💠کیفیت تلاوت قرآن ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻گاهی رفقا در مورد كيفيت خواندن قرآن می‌پرسيدند؛ عرض می کردم در غير ماه مبارک رمضان انسان با تأمل و توجه به معاني و كلمه به كلمه و با دقت به معانی و تفسير بخواند اشكالی ندارد، ولی در ماه مبارک رمضان کثرت تلاوت مطلوب است. بزرگان زياد می‌خواندند و سفارش هم شده است. خود ختم قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسی نه اين كه بی‌توجه بخواند، ولی طبق روال عادی هر 25 دقيقه، نيم ساعتی يك جزء قرآن را بخواند خوب است... منبع: نرم‌افزار الهادی 🌻🌻🌻
💠قرآن و حضور قلب ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری : 🔻شخص می‌گوید اگر این مقدار قرآن بخوانم، توجه [و حضور قلب] ندارم. درحالی که توجه را باید درستش کرد، نه اینکه تلاوت را از خودت بگیری؛ توجهش کم است باید توجه را به قرائت اضافه کرد. بر فرضی که این التزام را داشته باشی که، تلاوت خوب، قابل توجه (یعنی زیاد خواندن)، بر فرضی که بخشی از این تلاوت را سحر انجام بدهی، با توجه انجام بدهی و برای خودت دورۀ ختم قرآن داشته باشی باز دشمن‌شناسی لازم است. 🔸«فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ ؛ پس آنگاه كه قرآن بخوانى از شيطان مطرود به خدا پناه ببر. (نحل، 98)» حالا که می‌خواهی وارد فضای قرائت بشوی، نگذار شیطان بر تو مسلط شود، شیطان با همین افکاری که انسان را متشتت و پراکنده می‌کند و ذهنیاتی که مشغول می‌کند، انسان را دور می‌کند. 🔹انسان این قدر در این راستا و ارتباط با قرآن می‌تواند ورزیده بشود که یک نوع نوری او را راهنمایی کند به این نظام‌نامۀ قرآنی، این داروخانۀ قرآنی، این شفای قرآنی، این رحمت قرآنی... ‌ ‌🌻🌻🌻
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
🌸 آداب افطارى دادن به روزه داران 🔅 (ص) : هر كس روزه دارى را افطارى دهد ، مثل پاداش و هر عمل خوبى كه روزه دار با نيروى آن غذا انجام مى دهد ، بدون آن كه از پاداشش چيزى كم شود ، براى افطارى دهنده است. 📚 تهذيب الأحكام ج ۴ ص ۲۰۲ 💢 عالم ربّانى مرحوم آية اللّه ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى گفته است : ▫️از مهم ترين كارهاى اين ماه، افطارى دادن به روزه داران است. پاداش آن را در خطبه پيامبر صلى الله عليه و آله شنيده اى. مهم تر ، آن است كه در اين كار، نيّت خالص و مؤدّب شدن به ادب الهى باشد و اين كه انگيزه آن جز به دست آوردن رضاى خدا نباشد، نه ابراز شرافت دنيا و نه شرافت آخرت ، نه تقليد و نه رسم و عادت. بايد بكوشد تا عمل خود را از اين هدف ها خالص سازد و آن را با برخى آزمون ها بيازمايد و از فريبكارى هواى نفْس و شيطان ، خاطرجمع نباشد و هم در اصل افطارى دادن ، هم در تعيين كسانى كه به آنان افطارى مى دهد (مؤمنان) ، هم در نوع غذا و هم در كيفيّت برخورد با ميهمانش ، از خداوند مدد بجويد؛ چرا كه همه اينها با اهداف مختلف ، كيفيّت هاى متفاوت مى يابند. بيداردلان ، راه هاى ورود شيطان را در اين موارد مى شناسند و از آنچه موافق دستور شيطان است ، پرهيز مى كنند و پيرو چيزى مى شوند كه موافق فرمان و رضايتِ مالك دين و دنيايشان است. در نتيجه به پذيرش الهى نايل مى شوند و از پاداش هاى او بيش از حدّ آرزوهايشان برخوردار مى گردند. المراقبات : ص ۱۳۹ . 📚 ماه خدا، ص 323 🔸 @hadithnet
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
💠 سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 🔺 به اندازه طاقت 🔅 : 🔸 ما كَلَّفَ اللّهُ العِبادَ إلاّ ما يُطيقونَ ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ ، وكَلَّفَهُم مِن كُلِّ مِئَتَي دِرهَمٍ خَمسَةَ دَراهِمَ ، وكَلَّفَهُم صِيامَ شَهرِ رَمَضانَ فِي السَّنَةِ. 🔹 «خداوند، بندگان را به چيزى كه تاب نياورند، موظّف نكرده است. همانا آنان را در شبانه روز، به پنج نماز، موظّف ساخته است و از هر دويست درهم، به پنج درهم مكلّف نموده و در سال، به روزه ماه رمضان تكليف كرده است.» 📚 عيون الحكم و المواعظ : ٤٩٤ 🔸 @hadithnet
💠 راه پیوند با قرآن ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹ماه مبارک [رمضان]، ماه ارتباط با قرآن است نبايد از قرآن دوري کرد. براي ايجاد اين پيوند، بايد با آن مأنوس شويم. يقين داشته باشيد ما را هدايت خواهد کرد، "لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في کتابٍ مُبین" قرآن فقط مرکّبِ سياهي بر صفحات نيست. اگر آن را اين‌گونه مي‌بينيم، بايد مشکل را در خودمان جست‌وجو کنيم. 🔸 اگر حيات را در قرآن نمي‌بينيم، بايد دل‌مردگي را از خودمان ببينيم. حق‌تعالي قرآن را براي همه زمان‌ها از آسمان فروفرستاده‌ است. مراتبِ انسان‌ها، در قيامت و در بهشت، به مقدار اين ارتباط و اين ادراک است که ارتقا مي‌يابد. 🔹گاهي بايد تلاوت را تکرار و به آن توجه کرد؛ چون نفس در مسير احياست و هرچه پيش مي‌رود بهتر مي‌شود. روزي مي‌رسد که از درونِ خويش پاسخِ آن‌ را مي‌شنويم؛ به اين معنا که احساس مي‌کنيم، با تلاوتِ آيات، رشد کرده‌ايم. سرانجام، با قرآن ارتباط خواهيم يافت و اين ارتباط، روزافزون خواهد شد. ‌ ‌ 🌻🌻🌻
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
🗓 🔘 ۱۰ رمضان وفات حضرت خدیجه سلام‌الله علیها 💠 حضرت خدیجه(س) پانزده سال پیش از عام الفیل در مکه ولادت یافت. پیش از ازدواج با رسول خدا(ص) در درجه ای از پاکی بود که به «طاهره» ملقب گشت. او که از راست گویی، امانت داری و اخلاق پسندیده ی محمد(ص) در طی سفر تجاری اش به شام آگاه شده بود و آثار نبوت را در وجود او دیده بود، با تمایل خود و خواستگاری پیامبر(ص)، آن دو پیمان ازدواج بستند و در پی آن، خدیجه(س) تمام دارایی و غلامان خود را در اختیار حضرت قرار داد. حاصل این ازدواج، دو پسر و چهار دختر بود که آخرین دختر، حضرت فاطمه(س) بود. خدیجه به دلیل اسلام خواهی، و مقاومت در این راه، حدود سه یا چهار سال همراه پیامبر(ص) و بنی هاشم، در شعب ابی طالب، در محاصره ی شدید اقتصادی قرار گرفت. ☑️ فشارهای بسیار سخت و گوناگون جسمی و روحی در شعب، آثار منفی سخت و کمرشکنی بر سالخوردگانی چون خدیجه و ابوطالب گذاشت. از این رو چیزی از پایان محاصره نگذشت که این دو بزرگوار با فاصله چند روز رحلت کردند، بلکه به شهادت رسیدند. تاریخ ارتحال این دو متفاوت نقل شده است؛ 🔅(ص) : أَفضَلُ نِساءِ أَهلِ الجَنَّةِ أَربَعٌ: خَدِيجَةٌ بِنتُ خُوَيلِدٍ، وَفاطِمَةُ بِنتُ مُحَمَّدٍ، وَمَريَمُ بِنتُ عِمرانَ، وَآسِيَةُ بِنتُ مُزاحِمٍ امرَأَةُ فِرعَونَ. ▪️برترين زنان اهل بهشت، چهار نفرند: خديجه دُخت خُوَيلِد و فاطمه دُخت محمّد و مريم دُخت عمران و آسيه دخت مُزاحم، همسر فرعون. الخصال: ص ۲۰۶ ح ۲۲ 🔅 : صَلَّيتُ مَعَ رَسولِ اللّهِ(ص) كَذا وكَذا لا يُصَلّي مَعَهُ غَيري إلّا خَديجَةُ. ▪️با پيامبر خدا، چنين و چنان نماز گزاردم و جز خديجه، كس ديگرى همراه من با او نماز نگزارد. الاستيعاب: ج ۳ ص ۲۰۱ ح ۱۸۷۵. ➡️ http://hadith.net/post/64492/ 🔸 @hadithnet
💠ضیافت حقیقی(11) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 💠خضوع و خشوع و پرهیز از استکبار 🌻 جمله ای که بیادم افتاد به شما بگویم. امیرالمؤمنین سلام الله علیه در نهج البلاغه می گوید خداى متعال آن مَلکَش را ـ از جن بود نه از ملک (و کان من الجنّ) ـ بواسطه استکبار از بهشت بیرون کرد، شما می خواهید با داشتن این استکبار به بهشت راه پیدا بکنید؟ 🌻 به انسانها خطاب می کند. نکته بسیار ظریف و عمیقى است! شیطان را خدا از بهشتى که بهشت حاضر و آماده اش بود که زحمت کشیده بود به آنجا رفته بود، با قدم عبودیت، با مجاهدت خیلى بالا رفته بود، در منزلتهاى بالا، در بهشت قرار گرفته بود، در زمره ملائکه و ملائکه حساب مى شد! وقتى خطاب آمد، خطاب شامل شیطان هم شد بعنوان اینکه در زمره ملائکه بود، که فرمود به آدم سجده بکنید، یک ظهور منیّتى شد از شیطان، که گفت: «اَنَا خیرٌ منه» من از او بهترم!! در آنچه که خدا دستور فرموده بود خضوع و خشوع محض نداشت که اطاعت بکند. منیّتش را اینجور نشان داد خواستِ خودش را مطرح کرد که همان استکبار است. 🌻 این خواستِ خود را مطرح کردن چیزى است که شما مى توانید بگوئید که از من و شما چقدر سرزده؟ یعنى خواست خود را، آنچه که دلمان می خواهد، آنچه من می خواهم، آنچه من خوشم می آید، آنچه که هوسم می خواهد، این خواست خود را مطرح کردن می شود استکبار. دربرابر امر خدا و نهى خدا، خواست خود را مطرح کردن. شما می توانید در عمر خودتان بشمارید چقدر بوده؟ یعنى شمارشش براى شما امکان دارد؟ مال شیطان یکبار بود. در ما و شما، شمارش مخالفت با خدا را می توانید؟ که همان امر خدا را کنار گذاشتن و خود را مطرح کردن می شود، همان که شیطان کرد. شمارشش را که نمی دانید! حالا که شمارشش را نمی دانید به بیان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دقت کنید ـ خیلى نکته ظریفى است، مانند همه بیاناتش داراى نکات ظریف است، مانند بیانات همه ائمه علیهمالسلام ـ می فرماید: شما فکرتان چیست؟ خدا وقتى مَلَکش را از بهشتى که در آن بود بلحاظ استکبار بیرونش کرد، شما می خواهید باداشتن آن استکبار به بهشت قدم بگذارید؟!! 🌻 خیلى نکته عجیبى است، یعنى هرکس هراندازه بفهمد، اگر نبود نهى خدا، که مأیوس نشود، انسان می خواست مأیوس بشود. یعنى بعد از اینکه امیرالمؤمنین علیهالسلام می گوید و انسان فکر می کند، مى فهمد که واقعاً حقیقت همین است آنکه از بهشت آماده ای که رفته بود و نشسته بود و متنعم بود و به لحاظ مجاهدتهاى طولانى که شیطان به لحاظ عبودیت داشت، آزمایش که پیش آمد، درآن آزمایش خودش را مطرح کرد و حرف خدا را گوش نکرد، بیرونش کردند، نمی سازد با آنجا! 📚بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق معرفت🌻
سلام الله علیها 🔸 استاد علی صفایی حائری ✅ خديجه چه كرده كه اين گونه در دل رسول(ص) نشسته؛ تا آنجا كه عايشه حتى پس از مرگ بر او حسادت مى‌برد؟ من از اين سؤال سمج نمى‌توانم دامن جمع كنم. اين همه ارزش آيا از معرفت و شناخت و يا عشق و ايمان و يا عمل و تقوا، از كدامين ريشه، سر برگرفته؟ ريشه‌ها را بايد در جايى ديگر جست؛ چون حتى تقوا توشه‌ى راه است. و توشه براى رفتن كافى نيست. و همانطور كه گذشت، حتى عصمت، كفاف اين مقصد بلند و راه دراز را نمى‌دهد و تحليلى ديگر مى‌خواهد.[1] ✅...با اين نگاه، مى‌توانى بلوغ و تماميت خديجه‌ى كبرى و فاطمه‌ى زهرا را بفهمى؛ كه خديجه در برابر رسول خدا براى خودش حدى نگذاشت و سهمى نگرفت و فاطمه(س) در برابر ولىّ رسول خدا، از تمامى توانش كمك گرفت و سينه و صورت نيلى گرفت، ولى رخ از مولى نهان كرد و چهره به او نشان نداد.[2] ✅ همانطور كه بارِ رسالتِ رسول بر دوش ابوطالب و جعفر و مصعب و جمعى ديگر بود و به وسيله آنها رسالت رسول گسترده و پخش شد، با مال خديجه و ثروت او نيز پيوند خورد و هنگامى هم كه آن ثروت تمام شد، نوبت ديگران است تا شروع كنند و در زمين بگردند و منبعى براى توليد و برداشت، داشته باشند.[3]  ✅ وفا و صفا و فناى خديجه، او را محبوبترين در وجود رسول مى‌سازد. تا آنجا كه هميشه او را پيش چشم دارد تا آنجا كه عايشه‌ى جوان با تمامى اقتدار و اعتماد به نفسش، حتى پس از مرگ خديجه، به حسادت مبتلا مى‌شود؛ چون مى‌بيند در زبان و چشم و دل رسول جايى براى جلوهى او نيست. و بالاتر از حسادت به شماتت مى‌پردازد كه چرا اين قدر به ياد كسى هستى كه خداوند بهتر از او را به تو داده است. تا آنجا كه رسول برمى‌آشوبد و تأكيد مى‌كند كه بهتر از خديجه را به دست نياورده است.[4] ..................................... 📚 1- روزهاى فاطمه(س)، ص: 15 📚 2- روزهاى فاطمه(س)، ص: 17 📚 3- حركت، ص: 205 📚 4- تطهير با جارى قرآن(2)، ص: 348 🌿 @einsad
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
💠 چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 🔺 بدبخت واقعى! 🔅 (ص) : 🔸 إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِّ مَن خَرَجَ عَنهُ هذَا الشَّهرُ ولَم يُغفَر ذُنوبُهُ ، فَحينَئِذٍ يَخسَرُ حينَ يَفوزُ المُحسِنونَ بِجَوائِزِ الرَّبِّ الكَريمِ . 🔹 «بدبخت واقعى، كسى است كه اين ماه از او بگذرد؛ ولى گناهانش آمرزيده نشوند. پس آن گاه كه نيكوكاران به جوايز پروردگار كريمشان دست مى يابند، او زيانكار (بازنده) مى گردد .!» 📚 فضائل الأشهر الثلاثة ص ٧٣ ح ٥٣ 🔸 @hadithnet
🔺 یاوری خوب 🔅 : 🔸 نِعمَ العَونُ عَلى أسرِ النَّفسِ وَ كَسرِ عادَتِهَا التَّجَوُّعُ ؛ 🔹 «گرسنگى ، چه خوب ياورى براى اسير كردن نفْس و شكستن عادت آن است!.» 📚 عيون الحكم و المواعظ : ٤٩٤