eitaa logo
افق معرفت
120 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
184 فایل
ارائه معارف دینی و مطالب اخلاقی و حدیث و احکام و مطالب تفسیری و اطلاعات مفید روز
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
💠 سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 🔺 به اندازه طاقت 🔅 : 🔸 ما كَلَّفَ اللّهُ العِبادَ إلاّ ما يُطيقونَ ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ ، وكَلَّفَهُم مِن كُلِّ مِئَتَي دِرهَمٍ خَمسَةَ دَراهِمَ ، وكَلَّفَهُم صِيامَ شَهرِ رَمَضانَ فِي السَّنَةِ. 🔹 «خداوند، بندگان را به چيزى كه تاب نياورند، موظّف نكرده است. همانا آنان را در شبانه روز، به پنج نماز، موظّف ساخته است و از هر دويست درهم، به پنج درهم مكلّف نموده و در سال، به روزه ماه رمضان تكليف كرده است.» 📚 عيون الحكم و المواعظ : ٤٩٤ 🔸 @hadithnet
💠 راه پیوند با قرآن ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹ماه مبارک [رمضان]، ماه ارتباط با قرآن است نبايد از قرآن دوري کرد. براي ايجاد اين پيوند، بايد با آن مأنوس شويم. يقين داشته باشيد ما را هدايت خواهد کرد، "لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في کتابٍ مُبین" قرآن فقط مرکّبِ سياهي بر صفحات نيست. اگر آن را اين‌گونه مي‌بينيم، بايد مشکل را در خودمان جست‌وجو کنيم. 🔸 اگر حيات را در قرآن نمي‌بينيم، بايد دل‌مردگي را از خودمان ببينيم. حق‌تعالي قرآن را براي همه زمان‌ها از آسمان فروفرستاده‌ است. مراتبِ انسان‌ها، در قيامت و در بهشت، به مقدار اين ارتباط و اين ادراک است که ارتقا مي‌يابد. 🔹گاهي بايد تلاوت را تکرار و به آن توجه کرد؛ چون نفس در مسير احياست و هرچه پيش مي‌رود بهتر مي‌شود. روزي مي‌رسد که از درونِ خويش پاسخِ آن‌ را مي‌شنويم؛ به اين معنا که احساس مي‌کنيم، با تلاوتِ آيات، رشد کرده‌ايم. سرانجام، با قرآن ارتباط خواهيم يافت و اين ارتباط، روزافزون خواهد شد. ‌ ‌ 🌻🌻🌻
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
🗓 🔘 ۱۰ رمضان وفات حضرت خدیجه سلام‌الله علیها 💠 حضرت خدیجه(س) پانزده سال پیش از عام الفیل در مکه ولادت یافت. پیش از ازدواج با رسول خدا(ص) در درجه ای از پاکی بود که به «طاهره» ملقب گشت. او که از راست گویی، امانت داری و اخلاق پسندیده ی محمد(ص) در طی سفر تجاری اش به شام آگاه شده بود و آثار نبوت را در وجود او دیده بود، با تمایل خود و خواستگاری پیامبر(ص)، آن دو پیمان ازدواج بستند و در پی آن، خدیجه(س) تمام دارایی و غلامان خود را در اختیار حضرت قرار داد. حاصل این ازدواج، دو پسر و چهار دختر بود که آخرین دختر، حضرت فاطمه(س) بود. خدیجه به دلیل اسلام خواهی، و مقاومت در این راه، حدود سه یا چهار سال همراه پیامبر(ص) و بنی هاشم، در شعب ابی طالب، در محاصره ی شدید اقتصادی قرار گرفت. ☑️ فشارهای بسیار سخت و گوناگون جسمی و روحی در شعب، آثار منفی سخت و کمرشکنی بر سالخوردگانی چون خدیجه و ابوطالب گذاشت. از این رو چیزی از پایان محاصره نگذشت که این دو بزرگوار با فاصله چند روز رحلت کردند، بلکه به شهادت رسیدند. تاریخ ارتحال این دو متفاوت نقل شده است؛ 🔅(ص) : أَفضَلُ نِساءِ أَهلِ الجَنَّةِ أَربَعٌ: خَدِيجَةٌ بِنتُ خُوَيلِدٍ، وَفاطِمَةُ بِنتُ مُحَمَّدٍ، وَمَريَمُ بِنتُ عِمرانَ، وَآسِيَةُ بِنتُ مُزاحِمٍ امرَأَةُ فِرعَونَ. ▪️برترين زنان اهل بهشت، چهار نفرند: خديجه دُخت خُوَيلِد و فاطمه دُخت محمّد و مريم دُخت عمران و آسيه دخت مُزاحم، همسر فرعون. الخصال: ص ۲۰۶ ح ۲۲ 🔅 : صَلَّيتُ مَعَ رَسولِ اللّهِ(ص) كَذا وكَذا لا يُصَلّي مَعَهُ غَيري إلّا خَديجَةُ. ▪️با پيامبر خدا، چنين و چنان نماز گزاردم و جز خديجه، كس ديگرى همراه من با او نماز نگزارد. الاستيعاب: ج ۳ ص ۲۰۱ ح ۱۸۷۵. ➡️ http://hadith.net/post/64492/ 🔸 @hadithnet
💠ضیافت حقیقی(11) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 💠خضوع و خشوع و پرهیز از استکبار 🌻 جمله ای که بیادم افتاد به شما بگویم. امیرالمؤمنین سلام الله علیه در نهج البلاغه می گوید خداى متعال آن مَلکَش را ـ از جن بود نه از ملک (و کان من الجنّ) ـ بواسطه استکبار از بهشت بیرون کرد، شما می خواهید با داشتن این استکبار به بهشت راه پیدا بکنید؟ 🌻 به انسانها خطاب می کند. نکته بسیار ظریف و عمیقى است! شیطان را خدا از بهشتى که بهشت حاضر و آماده اش بود که زحمت کشیده بود به آنجا رفته بود، با قدم عبودیت، با مجاهدت خیلى بالا رفته بود، در منزلتهاى بالا، در بهشت قرار گرفته بود، در زمره ملائکه و ملائکه حساب مى شد! وقتى خطاب آمد، خطاب شامل شیطان هم شد بعنوان اینکه در زمره ملائکه بود، که فرمود به آدم سجده بکنید، یک ظهور منیّتى شد از شیطان، که گفت: «اَنَا خیرٌ منه» من از او بهترم!! در آنچه که خدا دستور فرموده بود خضوع و خشوع محض نداشت که اطاعت بکند. منیّتش را اینجور نشان داد خواستِ خودش را مطرح کرد که همان استکبار است. 🌻 این خواستِ خود را مطرح کردن چیزى است که شما مى توانید بگوئید که از من و شما چقدر سرزده؟ یعنى خواست خود را، آنچه که دلمان می خواهد، آنچه من می خواهم، آنچه من خوشم می آید، آنچه که هوسم می خواهد، این خواست خود را مطرح کردن می شود استکبار. دربرابر امر خدا و نهى خدا، خواست خود را مطرح کردن. شما می توانید در عمر خودتان بشمارید چقدر بوده؟ یعنى شمارشش براى شما امکان دارد؟ مال شیطان یکبار بود. در ما و شما، شمارش مخالفت با خدا را می توانید؟ که همان امر خدا را کنار گذاشتن و خود را مطرح کردن می شود، همان که شیطان کرد. شمارشش را که نمی دانید! حالا که شمارشش را نمی دانید به بیان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دقت کنید ـ خیلى نکته ظریفى است، مانند همه بیاناتش داراى نکات ظریف است، مانند بیانات همه ائمه علیهمالسلام ـ می فرماید: شما فکرتان چیست؟ خدا وقتى مَلَکش را از بهشتى که در آن بود بلحاظ استکبار بیرونش کرد، شما می خواهید باداشتن آن استکبار به بهشت قدم بگذارید؟!! 🌻 خیلى نکته عجیبى است، یعنى هرکس هراندازه بفهمد، اگر نبود نهى خدا، که مأیوس نشود، انسان می خواست مأیوس بشود. یعنى بعد از اینکه امیرالمؤمنین علیهالسلام می گوید و انسان فکر می کند، مى فهمد که واقعاً حقیقت همین است آنکه از بهشت آماده ای که رفته بود و نشسته بود و متنعم بود و به لحاظ مجاهدتهاى طولانى که شیطان به لحاظ عبودیت داشت، آزمایش که پیش آمد، درآن آزمایش خودش را مطرح کرد و حرف خدا را گوش نکرد، بیرونش کردند، نمی سازد با آنجا! 📚بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق معرفت🌻
سلام الله علیها 🔸 استاد علی صفایی حائری ✅ خديجه چه كرده كه اين گونه در دل رسول(ص) نشسته؛ تا آنجا كه عايشه حتى پس از مرگ بر او حسادت مى‌برد؟ من از اين سؤال سمج نمى‌توانم دامن جمع كنم. اين همه ارزش آيا از معرفت و شناخت و يا عشق و ايمان و يا عمل و تقوا، از كدامين ريشه، سر برگرفته؟ ريشه‌ها را بايد در جايى ديگر جست؛ چون حتى تقوا توشه‌ى راه است. و توشه براى رفتن كافى نيست. و همانطور كه گذشت، حتى عصمت، كفاف اين مقصد بلند و راه دراز را نمى‌دهد و تحليلى ديگر مى‌خواهد.[1] ✅...با اين نگاه، مى‌توانى بلوغ و تماميت خديجه‌ى كبرى و فاطمه‌ى زهرا را بفهمى؛ كه خديجه در برابر رسول خدا براى خودش حدى نگذاشت و سهمى نگرفت و فاطمه(س) در برابر ولىّ رسول خدا، از تمامى توانش كمك گرفت و سينه و صورت نيلى گرفت، ولى رخ از مولى نهان كرد و چهره به او نشان نداد.[2] ✅ همانطور كه بارِ رسالتِ رسول بر دوش ابوطالب و جعفر و مصعب و جمعى ديگر بود و به وسيله آنها رسالت رسول گسترده و پخش شد، با مال خديجه و ثروت او نيز پيوند خورد و هنگامى هم كه آن ثروت تمام شد، نوبت ديگران است تا شروع كنند و در زمين بگردند و منبعى براى توليد و برداشت، داشته باشند.[3]  ✅ وفا و صفا و فناى خديجه، او را محبوبترين در وجود رسول مى‌سازد. تا آنجا كه هميشه او را پيش چشم دارد تا آنجا كه عايشه‌ى جوان با تمامى اقتدار و اعتماد به نفسش، حتى پس از مرگ خديجه، به حسادت مبتلا مى‌شود؛ چون مى‌بيند در زبان و چشم و دل رسول جايى براى جلوهى او نيست. و بالاتر از حسادت به شماتت مى‌پردازد كه چرا اين قدر به ياد كسى هستى كه خداوند بهتر از او را به تو داده است. تا آنجا كه رسول برمى‌آشوبد و تأكيد مى‌كند كه بهتر از خديجه را به دست نياورده است.[4] ..................................... 📚 1- روزهاى فاطمه(س)، ص: 15 📚 2- روزهاى فاطمه(س)، ص: 17 📚 3- حركت، ص: 205 📚 4- تطهير با جارى قرآن(2)، ص: 348 🌿 @einsad
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
💠 چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 🔺 بدبخت واقعى! 🔅 (ص) : 🔸 إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِّ مَن خَرَجَ عَنهُ هذَا الشَّهرُ ولَم يُغفَر ذُنوبُهُ ، فَحينَئِذٍ يَخسَرُ حينَ يَفوزُ المُحسِنونَ بِجَوائِزِ الرَّبِّ الكَريمِ . 🔹 «بدبخت واقعى، كسى است كه اين ماه از او بگذرد؛ ولى گناهانش آمرزيده نشوند. پس آن گاه كه نيكوكاران به جوايز پروردگار كريمشان دست مى يابند، او زيانكار (بازنده) مى گردد .!» 📚 فضائل الأشهر الثلاثة ص ٧٣ ح ٥٣ 🔸 @hadithnet
🔺 یاوری خوب 🔅 : 🔸 نِعمَ العَونُ عَلى أسرِ النَّفسِ وَ كَسرِ عادَتِهَا التَّجَوُّعُ ؛ 🔹 «گرسنگى ، چه خوب ياورى براى اسير كردن نفْس و شكستن عادت آن است!.» 📚 عيون الحكم و المواعظ : ٤٩٤
💠ضیافت حقیقی(12) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 💠خضوع و خشوع و پرهیز از استکبار(2) 🌻 گوشهایتان را باز کنید که بهشت با چى نمى سازد؟ این نمی سازد، هم تکوینى است یعنى در خلقت اینجور است، نمی سازد. نمی سازدِ حرف نیست، نمی سازد تکوینى است. تکوین بهشت و جوار خدا این است که با این مسئله نمی سازد و این با آن نمی سازد. دقیقاً در تضاد هستند یا باید آن باشد، یا این باشد. حالا چطور؟ چرا نمی سازد؟ فعلاً عقول ما بعید است که بیابد. روى این حساب من به شما تاکید می کنم که در ماه مبارک، همیشه باید استغفار کنیم، ولى باید براى آن استکبارهاى بى شمارمان، ما باید با پشیمانى استغفار بکنیم بلکه شد. اگر نشده باشد بیان امیرالمؤمنین سلام الله علیه را بخاطر بیاورید. آن استکبار اگر بخشیده نشود، اگر خدا آن را از عالم وجود ما محو نکند، اگر آن را از وجود و عالم ما در تکوین از میان برندارد، آن استکبارها با ما باشد و ما بخواهیم آنها را با خود حمل بکنیم، با حمل آن نمى گذارند به بهشت نزدیک شویم! کما این که شیطان این مسئله را چون با خود داشت، بیرونش کردند! حالا ما را هم با حمل آن به آنجا نمی گذارند. این باید با مغفرت خدا از میان برود. اینهم یکى از تذکراتى است که در ماه مبارک حتما به آن عمل بکنید. 🌻 این مسئله را هم که گفتم سعى بکنید انجام دهید. در نماز اگر یک وقتى سعى کردید و تصمیم گرفتید که با حضور نماز بخوانید، پراکنده شدید، دوباره فکرتان رفت بدانید که راه سخت تر شد، برگردید دوباره به حال حضور ولى بدانید که یک مقدار راه حضور داشتن را براى خودتان سختتر کردید یک مانعى در اینجا بوجود آوردید، یک تیرگى کسب کردید ولى هنوز میدان هست، شما می توانید دوباره به حضور برسید. ولى دوباره خطا کردید زیادتر سخت شد ولى با سومین خطا دیگر راه را میبندد. البته من خودم سه بار، چهار بار، پنج بار هم که می شود، با خودم می گویم بالاخره من باید سعى بکنم که با حضور باشد، بلکه خدا عنایت کرد بخشید، من این کار را می کنم ولى روایت اینجور مى گوید، نه اینکه کار من درست است آنچه که در روایت هست آن درست است. خیلى من تأکید می کنم براى نماز اوَل وقت و حضور نماز. قبلاً هم گفتم باز هم می گویم اگر بخواهید درست شوید از همانجا شروع خواهد شد. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق معرفت🌻 👇👇👇 @ofogh_marefat
💠ضیافت حقیقی(13) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 💠استغفار 🍂 مخصوصاً باز من تاکید می کنم به چیزى که بارها گفته ام از حالا براى توفیق استغفار که خدا شما را در ماه مبارک، تا حالا که نشده است، بلکه در این ماه مبارک شد مشمول مغفرت قرار بدهد، دعا کنید. این چیزى است که شما ظاهراً تا بحال بدست نیاورده اید، چون کسى که بدست بیاورد آثارش در او معلوم می شود، کسى گناهانش مغفور بشود آثارش بعد از آن در تمام حرکات و سکناتش در وجودش معلوم می شود. ما فعلاً این آثار را در وجود خودمان ندیده ایم. 🍂 ماه مبارک بهترین فصل است، بهترین مقطع است براى این منظور و بندگان خدا اگر در مواقع دیگر موفق نشده اند خودشان را مشمول مغفرت خدا بکنند، سعى مى کنند در ماه مبارک این کار بشود، مشمول مغفرت باشند. 💠روزه حقیقی سؤال: آن روزه ای که خدا می فرماید جزایش من هستم چگونه روزه ای باید باشد؟ جواب: اگر کسى آن حدود را که در دعاى امام سجاد علیه السلام آمده است رعایت بکند، [روزه اش روزه واقعى می شود.] واقعاً اگر کسى حدود را و آن آداب را رعایت کند؛ غیر از اجتناب از مفطرات که آنجا هست و غیر از آن مسائلى که ما معمولاً یاد گرفتیم؛ حتى اعضاء و جوارح از گناه اجتناب بکند، زبان چگونه باشد و... این مسئله هم آمده است که خدایا مرا موفق بکن که حدود نماز را مراعات بکنم، آن میقات را خوب بجا بیاورم الى آخر؛ که اگر کسى واقعاً مجموع اینها را در ماه مبارک انجام بدهد، روزه اش می شود روزه واقعى. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق معرفت🌻 👇👇👇 @ofogh_marefat
💠قرآن واستقامت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹توجه ما به قرآن ما را وارد فضای موشکافانه‌ای از کلمه به کلمۀ قرآن می‌کند که الان نوع نگاهمان خیلی فاصله دارد. [برای ارتباط با قرآن مراحلی هست، اولین مرحله] تلاوتی است که ما می‌کنیم، بر فرضی که ملتزم باشیم؛ بر فرضی که «مِن البدو الی الختم» بخوانیم؛ بر فرضی که با توجه بخوانیم؛ بر فرضی که روزانه قابل توجه بخوانیم؛ مدام سر و ته آن را نزنیم، التزام و ایستادگی و ثبات قدم لازم است. 🔸نفس حالتش این است که اگر زیاد گرفتید، به کمش راضی می‌شود. اگر گفتی که من باید روزی یک جزء، دو جزء بخوانم، نفس می گوید: حالا یک جزء دو جزء زیاد است، مثلاً نیم جزء، یک حزب... مدام آن را کم می‌کند و نفس را باید وا داشت به اعمال بیشتر و نظم بیشتر. 🌻🌻🌻
💠ضیافت حقیقی(14) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 💠گناه دل 🍂 یکى از آن چیزهایى که روزه را خراب می کند گناه دل است. یعنى دل هم از گناه پاک باشد. یعنى آنچه که در دل می گذرد و گناه است. دل را هم مراقبت بکند یعنى مراقبتتان هم بر اعضاء و جوارح باشد و هم بر باطن باشد. چون اهل الله، بندگان خدا، فقط به اعمال ظاهرى خودشان مراقبت نمی کنند که خلاف دستور نباشد. هم مراقب بر حرکات ظاهرى خودشان هستند، هم مراقب بر باطن. فلذا اسم آنها این است که آنها اهل آداب قلبیه هستند، یعنى غیر از ظاهر آداب قلبى را هم مراعات می کنند. آنها را مراقبت کنید. 💠تاثیر رعایت نکردن آداب سؤال: آیا رعایت نکردن آداب در شبهاى ماه مبارک هم اثر بر روزه دارد؟ جواب: البته اگر خلاف آداب را روز بکند خیلى لطمه اش بالاست. مثلاً اگر غیبتى در روز انجام داد اثر آن بر روزه فردا خیلى زیاد است و روزه اش خیلى خراب خواهد شد. ولى اگر این غیبت را در شب انجام داد کمتر است ولى بى اثر نیست. توجه داشت باشید که مثلاً من بعضى از چیزها را انجام می دهم خودم می فهمم آنقدر تکرار شده که فهمیده ام که مثلاً گناه را شب انجام می دهم، اگر بعدش خوب استغفار کردم، یعنى اگر با صدق نیت موفق به استغفار شدم اثر گناه از وجود من پاک شد، در روزه فردا اثر نمی گذارد. مثلاً شب عصبانى شده ام، جمله ای گفته ام، اگر خوب موفق شدم جانانه استغفار کردم، مسئله درست می شود. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق معرفت🌻 👇👇👇 @ofogh_marefat
💠ضیافت حقیقی(15) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 💠تاثیر گناه و لغو 🌾 حالا در ماه مبارک، اگر شب گناه کردید، این طور نیست که گناه شبتان در روز اثر نگذارد، گرچه گناه روز نخواهد شد؛ ولى نمی شود گناه انسان در سلب توفیقاتش در عالم انسان بی اثر باشد و هیچ اثرى در سلب توفیقات در انسان نگذارد این نشدنى است. دقت کنید! شما شب گناه بکنید و این بهیچ وجهى در اعمال شما و روزه فرداى شما اصلاً اثرى نگذارد، این مانند این است که آتش باشد و پنبه ای را در آن بیندازید و نسوزد. اگر این انتظار را از آتش داشتید، این را هم انتظار داشته باشید که گناهى از شما سر بزند و در سلب توفیق از شما چه در روزه تان، چه در کیفیت روزه تان و چه در اعمال دیگرتان اثر نگذارد! این محال است. حتماً محال است. آنقدر دقیق است که دقت کنید خواهید فهمید. 🌾 هر چیزى در جاى خودش، غیبت در جاى خودش، حرف اضافى زدن در جاى خودش. گناه نشد، کبیره نشد، همان حرف اضافى در شب ماه مبارک زدید، حرف بی جا زدید لطمه اش براى روزه فردایتان وارد می شود. اما اگر آن حرف را خود روز می زدید لطمه اش بیشتر بود. اما این هم لطمه دارد هم براى روزه و هم براى اعمال دیگرتان. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق معرفت🌻 👇👇👇 @ofogh_marefat