💬حضرت امام رضا (عليه السلام) ميفرمايند:
🔰من زارني علي بعد داري اتيته يوم القيامه في ثلاث مواطن حتي اخلصه من اهوالها؛ اذا تطايرت الكتب يمينا و شمالا و عندالصراط و عندالميزان؛
هر كه مرا در ديار غربت زيارت كند، روز قيامت من در سه جا به داد او ميرسم و از هراسها و سختيها آنها نجاتش ميدهم؛
🔅در وقتي كه نامههاي اعمال از راست و چپ پراكنده شوند
🔅در هنگام گذشتن از صراط
🔅در موقع سنجيدن اعمال (ميزان)
📒عيون اخبار الرضا، ج۲، ص ۲۵۵.
☑ @ostadrafiei
💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌸💐
هدایت شده از افق حوزه
☸ علامه طباطبایی (ره) (22)
🔵 تمرین تمرکز در کلام علامه طباطبایی
🔘 در بیان استاد فقید حجةالاسلام والمسلمین محمدمهدی مهندسی
💎 این دلی که به حسب فطرت، عاشق خداست، این دلی که به حسب فطرت خداجوست، و میخواهد پرواز کند و به خدا برسد، اگر این دل متوجه امور دنیا شد، مشغول به امور این سویی شد، یقیناً از آن سو، باز داشته میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/d4MZt
🔰 @ofogh_howzah
💠مرنجُ و مَرَنجان
🔹آخوند ملاعلی همدانی که از علمای طراز اول همدان بود ، روزی در مشهد مقدس خدمت حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رسید و از ایشان تقاضای موعظه می کند .
حاج شیخ حسنعلی می گوید:
«مَرنجُ و مَرَنجان»
🔹مرحوم آخوند ملا علی همدانی می گوید: خوب مرنجان راحت است ما کاری می کنیم که خودمان را بسازیم و کسی را از خود ناراحت نکنیم ؛ اهانت به کسی نمی کنیم ؛ غیبت کسی را نمی کنیم؛ این را می شود؛ اما مرنج را چکار کنیم ؟
کسی به ما بدی می کند؛ غیبت مان را می کند؛ پول مان را می خورد؛ قهرا انسان رنجش پیدا می کند. می شود چنین چیزی که انسان نرنجد؟
فرمودند:بله.
گفت:چطور؟
فرمودند: خودت را کسی ندان، عیب کار ما همین جاست. ما خودمان را کسی می دانیم. به ثروت مان، به علم مان، به ریاستمان، به هر چیزی می بالیم ، بنابر این هیچ کس جرات ندارد به ما تو بگوید.
🔹بر مال و جمال خویشتن غرّه مشو
کان را به شبی برند و آن را به تبی!
📚سخنان آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
🌻کانال افق معرفت🌻
👇👇👇
@ofogh_marefat
هدایت شده از 🇮🇷روزی یک حدیث🇵🇸
امام صادق عليه السلام :
اِنَّ لاِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ : وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطيفٌ وَ قَلْبٌ رَحيمٌ وَ يَدٌ مُعْطيَةٌ؛
بهشتى ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
مجموعه ورام ج 2، ص 91 - امالی(طوسی) ص 683 ، ح 1454
#حدیث_اقتصادی
معالم دین:
🌳احادیث نورانی از امام رضا علیه السلام🌳
🌷ـ قال الرضا علیه السلام:«مَنْ کَانَ مِنَّا وَ لَمْ یُطِعِ اللهَ فَلَیْسَ مِنَّا»
هر کس خودش را با ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست(سفینة البحار(
هر چند زبان الکنم گویا نیست در طاقت این قطره ی دل دریا نیست
سلطان سریر ارتضا فرمودند : هر کس که مطیع حق نشد از ما نیست
🌹ـ قال الرضا علیه السلام:«مَنْ فَعَلَ مَا لَزِمَهُ مِنْ اَمْرِ الْمُؤْمِنِینَ بَاهَی اللهُ تَعَالَی بِهِ وَ مَلائِکَتُهُ »
هر کس وظایف خود را نسبت به مؤمنان انجام دهد خداوند و فرشتگان به او مباهات می کنند.(مستدرک الوسائل/ ج 2/ ص 413)
در حق برادران مراعات خوش است شب با غزل و اشک و مناجات خوش است
از سوی ملایک و خداوند کریم بر بنده ی اینچنین، مباهات خوش است
🌸 قال الرضا علیه السلام:«اِعْلَمْ اَنَّهُ لاوَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِ»
هیچ خویشتنداریی سودمندتر از دوری از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست.(فقه الرضا علیه السلام / ص356)
از کار حرام نفس را باز بدار بال و پر روح را به پرواز بدار
از ذهن بشوی مؤمن آزاری را در جامعه خویش را سرافراز بدار
🌺ـ قال الرضا علیه السلام:«فَقَالَ هُوَ(الْقُرْآنَ) حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ وَ عُرْوَتُهُ الْوُثْقَى»
قرآن ریسمان محکم الهی ورشته استوار و مطمئن او در میان بندگان است.(بحارالأنوار/ج 17/ص210)
برخیز و غرور نفس، بر سنگ بزن بر آیینه ی دل، آب بی رنگ بزن
خواهی که زتیرگی به خورشید رسی بر رشته ی محکم خدا، چنگ بزن
🌷 قال الرضا علیه السلام:«اَلْقُرْآنُ کَلامُ اللهِ لاتَتَجَاوَزُوهُ وَ لاتَطْلُبُوا الْهُدَی فِی غَیْرِهِ فَتَضِلُّوا»
قرآن، سخن خدا است از مرز آن مگذرید و هدایت و سعادت را در غیر آن نجویید که گمراه خواهید شد.(بحارالأنوار/ج2/ص30)
هرگز زگناه خود سعادت مطلب از ابر سترون، اشک رحمت مطلب
خواهی که به باغ رستگاری برسی از غیر کتاب حق، هدایت مطلب
🌻-قال الرضا علیه السلام:«مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَاِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً»
هر کس نمی تواند کفاره ی گناهانش را بپردازد، بر محمد و آل محمد بسیار صلوات فرستد زیرا صلوات گناهانش را کاملا از بین می برد.(عیون اخبارالرضا علیه السلام / ج1/ص294)
گر معصیتی نموده، کردی گنهی گر نیست تو را مال که کفاره دهی
بسیار درود بر محمد بفرست تا عاقبت از عقوبت بد برهی
🍀-قال الرضا علیه السلام:«اَلْاِمَامُ اَلْاَنِیسُ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِیقُ وَ الْاَخُ الشَّقِیقُ»
امام مونسی دلسوز، پدری مهربان و برادری همدل است.(مسند الامام الرضا علیه السلام / ج 1/ ص 69)
آقا ! پدرم ! برادرم ! مولایم ! هر روز به شوق دیدنت می آییم
امروز تو را حلقه به گوشم که شود لبریز صدای روشنت فردایم
💐🌸🌷💐🌸🌷💐🌸🌷💐
هدایت شده از افق حوزه
🔵 کار عملی برای از بین بردن حب دنیا
💎 در بخش عملی هم برای این که محبت دنیا از دل بیرون برود، باید ببیند بیشتر به چه علاقه دارد، با همان که علاقه دارد مبارزه عملی و اجرایی بکند.
💎 مثلاً کسی که مال، دوست دارد انفاقش را زیاد بکند. علاوه بر واجبات، یعنی خمس و زکات و امثال اینها انفاقهای مستحبی بکند. همین که این مال را دارد انفاق میکند، در واقع میخواهد علاقهاش را از دل بیرون بکند و شاید یکی از علتهای توصیه به انفاقات زیاد به لحاظ این باشد که علاقه به این مسایل کنار برود. وقتی که مال، روی هم جمع شد، تمرکز پیدا کرد روی هم، بالاخره تعلقاتی پیدا میشود، اما وقتی که اینها از دست خارج شود، این باعث میشود علاقهمندی به آن هم یواش یواش کم بشود.
💎 «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»؛ یعنی از آن چیزهایی که به آن محبت و علاقه داری، اگر انفاق بکنی، آنگاه به برّ و نیکی میرسی.
💎 اگر در ارتباط با بحث قدرت، محور قدرت، دلش را برده، ریاست و اینها، خب به خلافش عمل بکند. اگر محور شهوت، دلش را برده بر خلافش عمل بکند. غرض اینکه این جور بر خلاف انجام دادن، قطعاً باعث میشود که محبت دنیا از دل بیرون برود...
حجت الاسلام و المسلمین مهندسی (ره)
yon.ir/d4MZt
🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از مبلغان
💠قال على (علیه السلام):
«یا کُمَیْلُ! سَمِّ کُلَّ یَوْم بِاسْمِ اللهِ، وَ قُلْ لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ، وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللهِ، وَ اذْکُرْنا وَ سَمِّ بِاَسْمائِنا وَصَلِّ عَلَیْنا، وَ اَدِرْ بِذلِکَ عَلى نَفْسِکَ وَ ما تَحُوطُهُ عِنایَتُکَ، وَ تُکَفُّ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ اِنْ شاءَ اللهِ»; «اى کمیل! هر روز را با یاد خدا آغاز کن و ذکر «لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ» را هر روز فراموش نکن، و توکّل بر خدا بکن (هر روز «تَوَکَّلت عَلَى الله» بگو) و همه روز یادى از ما کن (و صلوات بر ما بفرست). سپس به خودت و خانه ات و خانواده ات فوت کن. (با انجام این اعمال) به فضل خداوند از شرّ آن روز ایمن خواهى بود»(1).
🔶شرح و تفسیر
انتخاب این جمله هاى چهارگانه و گذاردن آن ها در کنار هم، همان گونه که بارها گفته ایم، بى جهت و تصادفى نیست. بلکه به خاطر رابطه اى است که با یکدیگر دارند.
امّا «بسم الله الرحمن الرحیم» به خاطر این که هر کارى در فرهنگ اسلامى باید با یاد و نام خداوند شروع گردد و هر کار باارزشى بدون آن آغاز شود به سرانجام نمى رسد(2).
و امّا تکرار «لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ» در هر روز بدین جهت است که باور کنیم تمام قوّت ها و قدرت ها از اوست، و حایل و مانع بین ما و ناملایمات نیز آن قادر مطلق مى باشد. ما بدون اتّکا بر او نه توان انجام کارى را داریم و نه نیروى دفع موانع.
و امّا واگذارى همه امور به خداوندِ عالمِ بر سرّ و آشکار و توکّل بر آن قدرت مطلق، بدین جهت است که با تمام وجود به درگاهش عرض کنیم: «خدایا! ما از خود چیزى نداریم و بدون تکیه بر لطف تو و توکّل بر قدرت و علم تو، قادر بر هیچ کارى نیستیم. هر چه هست از ناحیه تو و به دست توست».
و بالاخره در پایان با جمله اى کوتاه، به چهارده معصوم (علیهم السلام) متوسّل شویم. مثل این که گفته شود: «اَللّهُمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِه وَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَ الاَْئِمَّةِ الْمَعْصُومینَ».
انسان با انجام این اعمال چهارگانه و اعتقاد به مضامین آن، هر روزه از شرّ آن در امان خواهد بود، از هر شرّى; هم شرّ نفس خویشتن و هم شرّ شیاطین جنّ و انس و هم آفات و بلاها و حوادث گوناگون و خلاصه از هر نوع شرّى در امان خواهد بود.
تخلّق به صفات الله
مسأله مهمّ در اذکار الله تخّلق به ذکرهاست; یعنى ذکر نباید صرفاً لقلقه زبان باشد، بلکه باید در روح و جان انسان نفوذ کند و اثر بگذارد و انسان را به رنگ خودش درآورد. یک قطعه آهن سیاه سرد وقتى که در درون آتش نهاده مى شود به رنگ آتش درمى آید و متخلّق به خُلق آتش مى گردد. بنابراین، ما هم که این ذکرها را تکرار مى کنیم باید همراه با تکرار آن، تدریجاً پلى از زبانمان به قلبمان بزنیم و مضامین آن را باور کنیم.
پایان
ا--------------
📚1. بحار الانوار، جلد 74، صفحه 412.
2. شرح این مطلب در حدیث اوّل گذشت.
#شرح_حدیث #ذکر_خدا #توکل
https://eitaa.com/moballeghan
هدایت شده از حکمت
R M M:
🔴 روزی عقربی یکی از دوستان امیرالمومنین عليه السلام را نیش زد ، و سریعا نزد امیرالمومنین عليه السلام آمد...
حضرت به او فرمود:
«بر اثر این نیش نمی میری برو»
او رفت و پس از مدتی آمد و عرض کرد : یاامیرالمومنین بر اثر آن نیش عقرب دوماه زجر کشیدم
حضرت به او فرمود:
«میدانی آن عقرب چرا تو را نیش زد؟ »
عرض کرد: خیر
حضرت فرمودند :
«چون یک بار در حضور تو سلمان را به خاطر دوستی ما مسخره کردند و تو هیچ نگفتی و از سلمان دفاع نکردی این نیش عقرب بخاطر آن است.»
نیش و کنایه زدن به محبین و موالیان حضرات معصومین(علیهم السلام) اینقدر مهم و حساس است.دفاع نکردن از سلمان این عقوبت را داشت
📚مستدرک الوسایل جلد 12 صفحه 336
هدایت شده از 🇮🇷روزی یک حدیث🇵🇸
امام صادق علیه السلام :
لَيْسَ فِيمَا أَصْلَحَ الْبَدَنَ إِسْرَاف ... إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِيمَا أَفْسَدَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَن.
در آنچه بدن را سالم نگه مى دارد اسراف نيست ... بلكه اسراف در چيزهايى است كه مال را از بين ببرد و به بدن صدمه بزند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 54 ، ح 10
#حدیث_اقتصادی
هدایت شده از 🇮🇷روزی یک حدیث🇵🇸
امام صادق علیه السلام :
لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: يَشتَرى ما لَيسَ لَهُ وَ يَلبِسُ ما لَيسَ لَهُ و َيَاكُلُ ما لَيسَ لَهُ؛
اسراف كننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نيست خريدارى مى كند، آنچه در شأنش نيست مى پوشد و آنچه در شأنش نيست مى خورد.
خصال ص 121 ، ح 113 -تفسير نورالثقلين ج1، ص772، ح 313
#حدیث_اقتصادی
احمدحیدری:
🔹🔸داستانی در مورد فضیلت #امیرالمومنین (علیه السلام)🔹🔸
روزی #پیامبر اکرم به خانه حضرت #زهرا آمدند . حضرت #علی و #حسنین (ص) هم در خانه حضور داشتند .
پیامبر خطاب به اهل بیت خود فرمودند :
چه #میوه ای از میوه های #بهشتی میل دارید بمن بگوئید تا به #جبرائیل بگویم از بهشت برایتان بیاورد.
امام #حسین که در آن روزگار در سنین کودکی بودند از بقیة اهل خانواده سبقت گرفتند. رفتند در دامن رسول خدا نشستند و عرضه داشتند :
پدر جان به جبرائیل بگوئید از #خرماهای بهشتی برای ما بیاورد .
و حضرت رسول اکرم هم به خواستة حسین خود جامه عمل پوشانیدند و به جبرئیل دستور دادند یک طبق از خرماهای بهشتی برای اهل بیت بیاورد.
مدتی نگذشت که جبرائیل یک طبق #خرمای بهشتی را آورده و در حجرة حضرت زهرا (سلام الله علیها)گذاشت.
پیامبر خطاب به دختر خود فرمودند : #فاطمه جان یک طبق خرمای بهشتی در حجره تو نهاده شده است ، آنرا نزد من بیاور .
حضرت زهرا آن طبق را آوردند و نزد پدر گذاشتند.
پیامبر خرمای #اول از درون ظرف برداشتند و در دهان سرور جوانان اهل بهشت امام #حسین نهادند و فرمودند « حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » سپس خرمای #دوم را از درون ظرف برداشتند و در دهان دیگر سرور جوانان اهل بهشت امام #حسن نهادند و باز فرمودند «حسن جان نوش جانت ، گوارای وجودت ». خرمای #سوم را در دهان جگر گوشة خود حضرت #زهرا نهادند و همان جمله را هم خطاب به حضرت زهرا بیان کردند.
خرمای #چهارم را هم در دهان حضرت #علی نهادند و فرمودند « علی جان نوش جانت، گوارای وجودت » خرمای #پنجم را از درون ظرف برداشتند و باز دوباره در دهان حضرت #علی نهادند و همان جمله را تکرار نمودند .
خرمای #ششم را برداشتند، #ایستادند و در دهان حضرت #علی گذاشتند و باز همان جمله را تکرار کردند.
در این هنگام حضرت زهرا فرمودند : پدر جان به هر کدام از ما #یک خرما دادید اما به علی #سه خرما و در مرتبه سوم هم ایستادید و خرما در دهان علی گذاشتید . چرا بین ما اینگونه رفتار کردید ؟
رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) خطاب به دختر خود فرمودند :
فاطمه جان وقتی خرما در دهان #حسین نهادم ، دیدم و شنیدم که #جبرائیل و #مکائیل از روی عرش ندا بر آورده اند که : «حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به تبع آنها این جمله را تکرار کردم وقتی خرما در دهان #حسن نهادم باز جبرائیل و مکائیل همان جمله را تکرار کردند و من هم به تبع آنها آن جمله را گفتم که « حسن جان نوش جانت ».
#فاطمه جان وقتی خرما در دهان تو نهادم دیدم #حوری های بهشتی سر از غرفه ها در آورده اند . و می گویند « فاطمه جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به پیروی از آنها این جمله را تکرار کردم .
اما وقتی خرما در دهان #علی نهادم شنیدم که #خداوند از روی عرش صدا می زند « علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت » . به اشتیاق شنیدن صوت حق خرمای دوم در دهان علی نهادم باز هم #خداوند از روی عرش ندا زد که «هنیأ مرئیاً لک یا علی » نوش جانت ، گوارای وجودت علی جان .
به #احترام صوت حق از جا برخاستم و خرمای سوم در دهان #علی نهادم ، شنیدم که باز خداوند همان جمله را تکرار کرد و سپس به من فرمود :
« یا رسول الله #بعزت و #جلالم قسم اگر تا #صبح قیامت خرما در دهان #علی بگذاری من خدا هم می گویم علی جانم #نوش جانت ، گوارای وجودت».
منبع: جلاالعیون علامة مجلسی
#فضائل_امیرالمومنین
#کرامات
🌼🌻💐🌸🌼🌻💐🌸
افق حوزه :
💎 امام علی علیهالسلام
💠 إِنَ لِلْجِسْمِ سِتَّةَ أَحْوَالٍ الصِّحَّةَ وَ الْمَرَضَ وَ الْمَوْتَ وَ الْحَیَاةَ وَ النَّوْمَ وَ الْیَقَظَةَ وَ کَذَلِکَ الرُّوحُ فَحَیَاتُهَا عِلْمُهَا وَ مَوْتُهَا جَهْلُهَا وَ مَرَضُهَا شَکُّهَا وَ صِحَّتُهَا یَقِینُهَا وَ نَوْمُهَا غَفْلَتُهَا وَ یَقَظَتُهَا حِفْظُهَا.
💠 جسم و بدن را شش حالت است: صحت، بیمارى، مرگ، زندگى، خواب و بیدارى، و روح هم، چنین است، دانش موجب زندگانی آن میشود، جهل، مرگ روح است، شک بیماری آن، یقین، صحت آن؛ غفلت؛ خواب روح و نیز حفظ و یادآوری؛ بیداری روح است.
📚 توحید صدوق؛ ص300
🔰 @ofogh_howzah
🌼💐🌸🌼💐🌸🌼