eitaa logo
افق معرفت
123 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
182 فایل
ارائه معارف دینی و مطالب اخلاقی و حدیث و احکام و مطالب تفسیری و اطلاعات مفید روز
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزی یک حدیث🇵🇸
🖌 على بن ابراهیم در حدیث مرفوعى (که سندش به معصوم رسد) حدیث کند که فرمود: هنگامى که حضرت على بن الحسین علیهما السلام را نزد یزید بن معاویه بردند و در برابر او نگهداشتند یزید که خدایش از رحمت خود دور کرده گفت: ""و آنچه بشما مصیبت رسد از آن چیزى بود که خود کردید"" (و این آیه شریفه را خواند) حضرت على بن الحسین علیهما السلام فرمود: این آیه درباره ما نیست، همانا درباره ما گفتار خداى عزوجل است: هیچ مصیبتى در زمین نرسد و نه بجانهاى شما جز اینکه در کتابى است پیش از آنکه آنها را بیافرینیم همانا این بر خدا آسان است. (سوره حدید آیه 22) 🖌 رَفَعَهُ قَالَ لَمَّا حُمِلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ص إِلَى يَزِیدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ فَأُوقِفَ بَيْنَ يَدَيْهِ قَالَ يَزِیدُ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِیكُمْ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع لَيْسَتْ هَذِهِ الْآيَةُ فِینَا إِنَّ فِینَا قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِی كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِیرٌ. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 187 روایة: 3
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 به ما گفتند با کفار اختلاط و اتحاد و هو هویت پیدا نکنید: «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرينَ أَوْلِياَء؛ کفار را دوست خود نگیرید»،[نساء١۴۴] ولی ما با آنها اختلاط پیدا کردیم و آنها اول دین ما را گرفتند که دنیا به ما بدهند، و بعد دنیا را هم از ما گرفتند. بین ما مسلمان‌ها و کفار سد آهنین بود، چطور شد که این سد را شکستند! 🔸 آنها برای تسلط بر بلاد اسلامی این‌گونه تبلیغ نمودند که انبیا علیهم‌السلام آمدند تا شما را از دنیا دور کنند، ولی ما برای شما وسایل راحتی (لوازم ماشینی، هواپیما و...) آورده‌ایم. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص١٣٨ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
💢 پاسخ به یک ایراد در مورد «انْ شاءَ الله»: این عبارت بر خلاف آنچه عده‌ای می‌گویند نشانه تردید یک مسلمان نیست، نشانه توحید اوست 🔸این لفظ «انْ شاءَ الله» که ما این‌همه به کار می‌بریم - و باید هم به کار ببریم- برای همین است. ما در مورد قطعی‏‌ترین کارها می‌گوییم «اگر خدا بخواهد». 🔹 البته این تعبیر را الآن ما به کار نمی‌بریم ولی اگر هم بگوییم «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد» باز درست است. یک وقت می‌گوییم «اگر خدا بخواهد و ما تا فردا زنده باشیم» این خیلی عادی است. حال اگر بگوییم «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد»، برخی می‌گویند این دیگر «خدا بخواهد» ندارد؛ ممکن است ما در فردا نباشیم ولی فردا که به هر حال هست. 🔸اما با منطقِ قرآن همین را هم اگر بگویید باز درست گفته‌اید: «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد»؛ یعنی فردا بودن فردا هم به مشیت الهی است. من یقین دارم فردا خواهد آمد از باب اینکه یقین دارم مشیت الهی این است که فردایی باشد. 🔹این «اگر خدا بخواهد»ی که یک مسلمان حتی در مورد قطعی‌‏ترین مسائل می‌گوید، نه به نشان تردید است. بعضی خیال می‌کنند این به نشان تردید است. می‌گویند یک مسلمان همواره مردد است، نمی‌‏داند فلان کار را می‌کند یا نمی‌کند؛ اگر خدا بخواهد انجام می‌دهد اگر نه، نه. 🔸این، نشان تردید نیست، نشان توحید است؛ یعنی یک نفر مسلمان می‌خواهد بگوید قطعی‌‏ترین کارها هم بسته به مشیت الهی است و مستقل نیست. هیچ چیزی در عالم، در دنیا و آخرت، به صورت جبری و قطعی و قهری، چه خدا بخواهد چه نخواهد، وقوع پیدا نمی‌کند. 📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۵، ص۹۰-۹۱ (با تلخیص) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
هدایت شده از روزی یک حدیث🇵🇸
گناه نکردن آسانتر است یا توبه؟ 🖌 حضرت صادق علیه السلام فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده: گناه نکردن آسانتر از توبه است، و بسا ساعتی شهوترانى که اندوه درازى بجا گذارد. 🖌 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام:تَرْكُ الْخَطِیئَةِ أَيْسَرُ مِنْ طَلَبِ التَّوْبَةِ وَ كَمْ مِنْ شَهْوَةِ سَاعَةٍ أَوْرَثَتْ حُزْناً طَوِیلًا. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 188 روایة: 1