eitaa logo
مجله الکترونیکی اخوت
651 دنبال‌کننده
388 عکس
335 ویدیو
6 فایل
﷽ 💠 رسانه‌ی بازخوانی اندیشه وحدت و برادری 🌱 جایی برای وحدت و تقریب ادیان و مذاهب ☀️✨ مجله علمی رسانه‌ای اخوت 🔸 وب‌سایت okhowah.com 🔹 اینستاگرام instagram.com/okhowahmag 🔸 تلگرام t.me/okhowahmag مشتاق شنیدن از شما📩: @Hadi_hri72 ‌‌
مشاهده در ایتا
دانلود
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فرزندان واقعی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها چه کسانی هستند؟ 🔆 جملات ۶۰ سال پیش امام خمینی (ره) که بعید است تاکنون در رسانه‌ای شنیده باشید! 🆔 @Hablollahir
⭕️قالت فاطمة الزهراء سلام الله علیها: 🔻جَعَلَ اللَّهُ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ خداوند جهاد را براى عزت اسلام قرار داد. (فرازی از خطبه فدکیه) ⚫️ شهادت دخت پیامبر اسلام «صلوات الله علیه»؛ حضرت صدیقه طاهره؛ فاطمه مرضیه «سلام الله علیها» را تسلیت عرض میکنیم. @okhowahmag
⭕️قالت فاطمة الزهراء سلام الله علیها: 🔻جَعَلَ اللَّهُ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ خداوند جهاد را براى عزت اسلام قرار داد. (فرازی از خطبه فدکیه) @okhowahmag
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 نماهنگ زیبای «غزه تنها نیست» 🎙 با نوای حاج علی ملائکه قلب دنیا غصه دار قصه های غزه است غزه تنها نیست دنیا هم صدای غزه است ابرهه اندیشه بیت المقدس کرده است وقت پرواز ابابیل از فضای غزه است ای مسلمانان نجات قدس در دست شماست اتحاد مسلمین مشکل گشای غزه است ای امید جان مظلومان عالم العجل ذکر تعجیل فرج در ربّنای غزه است. 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️ وظیفه اسلامی در مواجهه با عقاید مخالف 📌شهید استاد مطهری: ‏ 🔻وظیفه داریم درباره مسلمان‌ها و برادران مؤمن، تا هر حد که مقدور است، «حمل به صحت⁩» کنیم؛ مگر آنجا که شرعاً راه بسته است، اما ما ضد این دستور اسلام رفتار می‌کنیم. ‏مثلا کسی «کتاب» در باب «علم امام» می‌نویسد که امام حسین از شهادت خود در کربلا بی‌خبر بوده. ما باید چه کنیم؟ 🔻 خود آن آقا را می‌خواهیم. اصلًا «وظیفه اسلامی» این است. قبل از اینکه جار و جنجال راه بیندازیم و سر و صدا بکنیم و قبل از اینکه حرفی بزنیم، باید خود او را بخواهیم. ‏بگوییم ما از شما خواهش می‌‌کنیم نظر خودتان را درباره این مسئله توضیح بدهید. 🔻او نظر خودش را می‌گوید. یک وقت به طور صریح و قاطع می‌گوید خیر، من این مطلب را قبول ندارم. ‏اما اگر سخنی گفت که برخلاف ما بود و این عقیده از عقایدی بود که جزء «ضروریات مذهب»⁩ است، می‌گوییم راه تو از راه ما جداست. 🔻اما اگر خودش توضیح داد، ولو توضیحش برخلاف ظاهر عبارتش بود، و ما دیدیم آنچه که او می‌گوید چیز بدی نیست، دیگر نباید «حمل به فساد» کنیم و جار و جنجال راه بیندازیم و «تکفیر»⁩ و «تفسیق» کنیم و احیاناً (واویلا چه چیزهایی هست!) افرادی بگویند من یقین دارم این آدم ولدالزنا است. از کجا؟ چون می‌گویند فلان حرف را زده. چه صغرا و کبراهایی می‌چینند! و چه گناهان بزرگی را به نام «نهی از منکر» مرتکب می‌شوند. 🔸 اسلام⁩ می‌گوید: انْ شَهِدَ عِنْدَک خَمْسونَ قَسامَةً عَلی أنَّهُ قالَهُ وَ قالَ لَمْاقُلْهُ فَصَدِّقْهُ وَ کذِّبْهُمْ. اگر پنجاه بینه شرعی حرفی را می‌زنند، اما از خودش پرسیدید و گفت من چنین چیزی نگفتم، حرف خودش را بپذیرید. وقتی از خودش پرسیدیم و گفت نه، حرف خودش را قبول کنیم. 🔸حالا که حرف او را قبول کردیم، با کسانی که علیه وی نظر دادند، چه رفتاری کنیم؟ آن‌ها را تفسیق کنیم که شما چرا تهمت زدید؟ ‏نه، با آن‌ها هم بد رفتار نمی‌کنیم و می‌گوییم شما هم اشتباه می‌کنید. دیگران می‌گویند پس آن‌ها چه گفتند؟ می‌گوییم آن‌ها هم اشتباه کرده‌اند،سوء تفاهم برایشان شده است. ✅ اگر به این دستور عمل کنیم، این همه «نفاق» و «اختلاف» در میان ما پیدا نمی‌شود. ‏تا جای ممکن، هر دو‌ طرف را حمل به صحت کرده‌ایم.دستور اسلام است که ضَعْ فِعْلَ اخیک عَلی احْسَنِهِ. فعل آن فرد را حمل به احسن و اصلحش کن، فعل این را هم حمل به صلاحش کن. ‏▫️آشنایی با قرآن، ج۳ 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️ وحدت اسلامی برای تفاهم است نه برای غلبه کلامی 📌امام موسی صدر 🔻دعوت به تقریب مذاهب به منظور شناساندن مذاهب اسلامی است زیرا علت اصلی دوری مذاهب از یکدیگر فقدان شناخت است. این دعوت، در واقع، تا حد بسیاری موفق شده است و میتوان با تأکید بر آن در رسانه ها، این موفقیت را تقویت کرد. 🔻 اساس این کار نزدیکی و تفاهم است نه جدل و تلاش برای غلبه کلامی اما گام پیشنهادی برای تحقق این امر آن است که مشکلات و دشواری هایی که امروزه مسلمانان با آنها روبه رو هستند مانند مسائل جوانان، زن، دانشجویان، کارگران و سرمایه های معادن، نزد علمای اسلام مطرح شود و از آنان درخواست شود تا برای هر یک از آنها راه حلی اسلامی به دست دهند. 🔘 کتاب ارج‌ نامه انسان 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️مسلمین حق تکفیر هم را ندارند! 📌شهید آیت الله بهشتی 🔻این یک واقعیت انکار ناپذیر است که مسلمانان از مذاهب فقهی و کلامی متعددی پیروی می کنند که‌‌ معروفترین آنها در فقه؛ حنفی، شافعی، جعفری، مالکی، حنبلی و زیدی و در کلام؛ اشعری و معتزلی و به یک نظر شیعی است. 🔻بسیار بعید به نظر می رسد که ما بتوانیم همه مسلمانان را به پیروی یکی از این مذاهب و رها کردن مذهبی که تاکنون پیرو آن بوده اند بکشانیم، ممکن است صد یا هزار با یک میلیون نفر با بیشتر را به این کار بکشانیم ولی همه را نه. 🔻این هم عملی به نظر نمی رسد که همه مذاهب موجود را به یک سو بگذاریم و همه را به مذاهب تازه ای درآوریم. تجارب مكرر نشان داده است که هر وقت به این فکر افتاده اند که مشکل اختلاف در مذاهب فقهی و کلامی را به این صورت حل کنند نه تنها موفق نشده اند بلکه اختلاف را شدیدتر و وسیع تر کرده و در حقیقت، مذهبی بر مذاهب قبلی افزوده اند. 🔻 راه حل، این است که بر طبق نص کتاب و سنت، هر مسلمان که به خدای یکتا و نبوت پیغمبران او و پیغمبر بزرگوار اسلام معتقد باشد و کتاب خدا و سنت رسول خدا(ص) را بی چون و چرا بپذیرد و اساس عقل و عمل خود بشناسد و به تعالیم مسلم اسلام از قبیل معاد و جزای اعمال، نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، دوستی خاندان رسول خدا(ص)، اطاعت از ائمه عدل و مبارزه با ائمه جور، دفاع از سرزمین اسلام، امربه معروف و نهی از منکر و معتقد باشد، چنین شخصی مسلمان و عضو رسمی امت اسلام است . 🔻و اختلاف نظر در جنبه های دیگر که مربوط به طرز استنباط مطالب از کتاب و سنت و تابع علل و عوامل گوناگون است هرگز نباید سبب شود که صاحبان آراء فقهی یا کلامی گوناگون، یکدیگر را تکفیر کنند و هر یک، دیگری را خارج از اسلام و غیر مسلمان بشمارند. 📚کتاب اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، ص ۳۱ 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
⭕️ مجله علمی_رسانه ای اخوت برگزار میکند 🔻نشست نقد و بررسی رساله دکتری با موضوع اندیشه تقریب مذاهب اسلامی 📚عنوان رساله: مطالعه جامعه شناختی _تاریخی اندیشه تقریب مذاهب اسلامی در بین روحانیون شیعه و دلالت های آن برای سیاستگذاری فرهنگی 🔸ارائه دهنده: دکتر رسول زرچینی 🔸ناقدین: حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی دکتر محمدصادق حسین زاده ⏰زمان: پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ 🏫مکان: قم، میدان روح الله، حسینیه هنر، دفتر اخوت 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag
🔸️جولان آزاداندیشی در حوزه علمیه ✍مهدی مسائلی آزاداندیشی در حوزه علمیه جولان می‌دهد اما فقط در سخنرانی‌ها و شعارهای مسئولان حوزه. ولی در عمل، طلبه و پژوهشگر فقط در چهارچوب معین شده‌ای که حساسیت‌های مذهبی بر روی آن وجود ندارد، می‌تواند اظهارنظر کند. وگرنه به جای نقد، با او برخورد می‌کنند و در لیست سیاه قرار می‌گیرید. برای آقایان مهم نیست که پژوهشگر با استنادات علمی سخن می‌گوید یا نه، بلکه مهم این‌ است که او درباره بعضی موضوعات اصلا سخن نگوید! اینها را گفتم که بگویم حدود سه هفته پیش در یادداشتی به بیان ضرورت رعایت الزامات وحدت اسلامی در نقل وقایع تاریخی مرتبط با شهادت حضرت زهرا(س) پرداختم و جزئیاتی از تحمیل عقیده توسط مجادله‌گران مذهبی را نشان دادم. این یادداشت حواشی زیادی برای بنده داشت، غیر از فحاشی‌ها و حتی تکفیرها، جانشین مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه اصفهان نقدی بر آن یادداشت نوشت، بنده نیز محترمانه به آن پاسخ گفتم. آقایان احضارم کردند خدمت‌شان رفتم و توضیحات کافی را دادم تا درباره دین و مذهبم به شبهه نیافتند. اما به هر حال اسم بنده در لیست سیاه قرار گرفت، چون یک روز قبل از نوشتن آن یادداشت، به عنوان برگزیده جشنواره علامه حلی در اصفهان برگزیده شده بودم و قرار بود در مراسمی این تقدیر انجام بشود، آن جلسه به علت آلودگی هوای اصفهان به تعویق افتاد و به چهارشنبه ۶ دی موکول شد. اما این‌بار اسم بنده را خط زدند. خدمت مسئولان حوزه رفتم، گفتند علتش همان یادداشت است، کمی نصیحتم کردند. در مقابل من از نقد علمی سخن گفتم و خدمت‌شان عرض کردم اگر مطالبم اشتباه است محترمانه نقد بنویسید، من هم در کانالم می‌گذارم. بیش از آن‌که به تضعیف اعتقادات شیعه بیانجامد موجب تقویت مبانی آن می‌شود. گفتند توضیحی بنویس از مطلبت شبهه‌زدایی کن، ما هم می‌گوییم مشکل را حل کنند و اسمت را از لیست سیاه خارج کنند. یادداشت‌ را نوشتم و توضیحات کافی را دادم، ولی ایشان به عهد خود وفا نکردند. بنده سال‌هاست در حوزه علمیه اصفهان به نقد افراط‌گرایی مذهبی و شبهه‌زدایی از وحدت اسلامی می‌پردازم، اما مسئولان حوزه تاکنون نه تنها حمایتی از بنده نکرده‌اند بلکه در سال‌های اخیر با سعایت‌کنندگان همراهی کرده‌اند و بر محدودیت‌ها برای من افزوده‌اند که فضای مخاطب عام جای درددل درباره همه آنها نیست. من نمی‌گویم هرچه می‌نویسم صحیح است و عاری از خطا و ابهام است، ولی گویا طرد کردن و نفی انتساب به حوزه، راحت‌ترین راه‌کار مسئولان در نقد سخنانی این‌چنین است. آری سخن گفتن از وحدت اسلامی که از مهم‌ترین اصول جمهوری اسلامی به شمار می‌آید، اگر فراتر از شعار برود و به جزئیات آن پرداخته شود، چنین عواقبی را به دنبال دارد. .......... @azadpajooh
⭕️حدیث غربت، نمادی از تقابل دو جریان (نگاهی به بزرگترین نمایشگاه سوگواره فاطمی در قم ) ✍ علی اکبری 🔻قم، عشّ آل محمد و یکی از مهمترین مراکز دینی جهان اسلام بشمار می آید. علاوه بر وسعت مراکز آموزشی، و پژوهشی این شهر مقدس، وجود فعالیت های فرهنگی و مذهبی گسترده در تمام ایام سال، باعث شده تا از قم به عنوان پایتخت مذهبی ایران یاد کنند. شاید برای ارزیابی این توصیف، لازم باشد تا از قم در ایام خاصی همچون محرم و فاطمیه بازدیدی به عمل آید. 🔻در این ایام خاص، که از آن به عنوان فاطمیه یاد میشود، در قم علاوه بر مجالس وعظ و خطابه، و دسته عزاداری، و دیگر فعالیت های مشابه، نمایشگاه های خاصی نیز تحت عنوان احیاء شعائر و بیان تاریخ، برپا می کنند. نمایشگاه حدیث غربت از مهمترین آنها به شمار می آید. در ادامه به گزارشی کوتاه از نمایشگاه و خط فکری آنان خواهیم پرداخت. 👈 متن کامل یادداشت را در سایت اخوت مطالعه نمایید: okhowah.com/fa/13964 🔴 به کانال اخوت بپیوندید👇👇👇 @okhowahmag