#کنوانسیونهای_غربی به دنبال #تغییر_هویت_شهرهای_مذهبی هستند
✅ #محصولات_تراریخته که واردات غرب بشمار میآید
#سلامت_جامعه را با خطر روبرو کرده است.
✅امروز مردم با #کسب_و_کار_سنتی فاصله گرفتهاند.
در گذشته #مکاسب توسط روحانیون و علما در #بازار برای کسبه بیان میشد، ولی امروز از این خبری نیست.
بازار به دست « #اماکن » افتاده که تنها دستور میدهد و هیچ کس عمل نمیکند و امروز زنجیره بازار با حوزه علمیه قطع شده است.
✅ما در #نظام_مدیریت_شهری با مشکلاتی مواجه هستیم.
در برخی شهرها #سیتی_سنتر (مجتمع تجاری، تفریحی و توریستی) درست کردهاند
و مراکز شهر را که دارای بافت فرهنگی و دینی است خالی میکنند؛
این اقدام مدیران، موجب میشود که قلب شهر که نشان از #هویت_فرهنگی، دینی و مذهبی است
صرفا به #مرکز_تجاری تبدیل شود.
این #خطر، شهرهایی چون #مشهد، #قم و #اصفهان را تهدید میکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#چگونه_نظم_غلط_یک_جامعه_را_اصلاح_کنیم؟
مدیریت حاکم بر شهرهای مذهبی در صدد عوض کردن تصویرها است.
متاسفانه در شهری مانند قم
#نماهای_رومی ساختمانها بر نماهای اسلامی در ساختمانها، غلبه پیدا میکند
و یا دستهایی بدنبال این هستند که این شهر مذهبی و پایگاه اصلی انقلاب اسلامی را به شهری تجاری تبدیل کنند
و کم کم کلمه « #زائر » را حذف و به جای آن از « #توریست » استفاده کنند.
شهری در مرکز ایران را به عنوان پایلوت برنامه جهانی #مسکن_ملل_متحد قرار دادهاند.
نباید روبه روی جلوههای یک فرآیند ایستاد
بلکه باید نقاط حساس را مورد بررسی و برخورد قرار داد.
اگر بخواهیم نظم غلط یک جامعه را اصلاح کنیم باید
ابتدا «تعاریف»، سپس «تصویرها»
و در انتها «تصمیمها» را در اولویت قرار دهیم و آنها را به چالش بکشیم.
امروز بیشتر دغدغهها و چالشهای ما صرفا بر روی «تصمیم» هاست.
به عنوان مثال به #حجاب که جلوهای از یک آسیب است توجه میکنیم
که لازم است
اما به فوندانسیون و اسکله فکری و گفتمانی این آسیب کم توجهیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #محل_نزاع_در_فقه_آینده👇🏼
⚡️ محل نزاع اصلی در فقه آینده #پردازش_حداکثری_فقه است
ما باید سعی کنیم بر اساس استضائه حداکثری به وحی در #فرآیند_تصمیمسازی_کشور حضور داشته باشیم.
#فقه_آینده
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#منشاء_اصلی_پیدایش_محرومیت_در_کشور👇🏼
#تعریف_غلط از #محرومیت_زدائی
مانند تعریف غلطی که کتاب مرجع بخش اول سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ از مسئله توانمندسازی ارائه داده است
منشاء اصلی پیدایش محرومیت در کشور است.
#توسعه_محرومیت_زاست
#توانمند_سازی
#سند_توسعه_پایدار_2030
#نظریه_تَعَرُّف
#کتاب_توانمندسازی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه بدون استفاده از #منطق و #فلسفه در مخاطب اثر بگذاریم؟
با استفاده از قواعد #فقه_البیان بهتر از فلسفه و منطق می توانیم #فکر_مخاطب را تحریک کنیم.
#تحریک_فکر مبتنی بر #فقه_البیان شامل
۱.ایجاد تأمل
۲.ایجاد تَعَقّل
۳.ایجاد تَدَبُّر
۴.ایجاد تَجَرُّب
۵.ایجاد تَفَقُه در مخاطب است.
اساساً محدود نمودن تفکر به سطوح چرائی، چیستی و چگونگی،
نوعی تنزل در حوزه تفکر محسوب میشود.
اعتقاد ما این است که همه انواع فلسفه و منطقهای موجود، تفکر را تنزل میدهند
و به همین دلیل فاقد حجیت
و #مانع_رشد هستند!
حجیت عروة الوثقی است.
نمیتوان حجیت را نادیده بگیریم.
تلاش مدرسه تمدنی بینات و انتقادات آن برای ارتقای #مفهوم_تفکر،
با انتقادات #مکتب_تفکیک
و انتقادات #تفقهِ_کاشف_معذِّر_و_منجِّز
و انتقادات #مکتب_اصالت_فاعلیت
به فلسفه و منطق تفاوتهای روشنی دارد!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تربیت_قابل_تفویض_نیست
تربیت دارای پنج مرحله است:
۱.انتخاب همسر تا تولد فرزند
۲.هفت سال سیادت
۳.هفت سال ادب
۴.هفت سال مشورت
۵.دوران پختگی و تثبیت
هر کدام از این مراحل پنج گانه تاثیری بیبدیل بر #شکلگیری_شخصیت_انسان دارد.
#سیستم_آموزش_و_پرورش
مانعی برای تصور و تحقق این #مراحل_شخصیتساز محسوب میشود!
اشتباه مهلک مدیران و پدر و مادرهای عصر ما #تفویض_امر_تربیت به چنین ساختار معیوبی است.
لازم است که ساختار آینده آموزش و پرورش را به محوریت #خانوادههای_متکفل_تربیت طراحی کنیم.
#نظریه_آموزش_و_پرورش_آینده
به صورت تفصیلی
هدف، محتوا و روش آموزش و پرورش در آینده را ترسیم کرده است.
#فقه_التزکیه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مفاهيم_اصلی_تمدن_اسلامی_کدامند؟
برای دستیابی به نقشهای جامع برای تحقق #تمدن_اسلامی باید به دو پرسش پاسخ دهیم:
۱.مفاهیم تمدن اسلامی چیست؟
۲.چگونه باید مفاهیم تمدن اسلامی را محقق کرد؟
در پاسخ به پرسش اول:
اعتقاد ما این است که
مفاهیم تمدن اسلامی به دو دسته مفاهیم تقسیم میشود:
۱.مفاهیم اصلی
۲.مفاهیم بخشی
#مفاهیم_اصلی_تمدن_اسلامی
شامل سه دسته مفهوم میباشد:
۱.#تنظیم_روابط_انسان در حوزههای شانزده گانه
۲.#تسخیر_شئ_پایه
در مقایسه با تصرف عنصرپایه
۳.اتکاء به اسماء الهی
#مفاهیم_بخشی_تمدن_اسلامی هم در قالب ۱۰۰ نظریه فقهی در حوزههای
ساختمان
مدیریت شهری
آموزش و پرورش
سلامت
امنیت
برنامه و بودجه
میراث فرهنگی
خبر و...تئوریزه میشود.
در پاسخ به پرسش دوم:
اعتقاد ما این است که سه حوزه فعالیتی
زیر برای تحقق مفاهیم تمدن اسلامی ضرورت دارد.:
۱.برجسته کردن #پرسشهای_جهتساز
۲.#تدریس مفاهیم تمدن اسلامی
۳.#تصمیمسازی بر اساس مفاهیم فقهی
شایان ذکر است که برنامه اجرائی در هر سه حوزه اجرائی بر اساس نظریه چرخه چهاربخشی #تحریک_فکر تنظیم میشود.
#برنامه_جامع_تمدن_اسلامی
#نظام_سازی_فقهی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مسئله_فقه_البیان_چیست؟
قبل از اینکه به تبیین تفصیلی ساختار مباحث فقه البیان بپردازیم؛
مروری مجدد بر تبیین مسئله و دغدغه فقه البیان خواهیم داشت.
به بیان اول:
دغدغه #فقه_البیان تبیین ابعاد مختلف #زبان_شارع است.
به عبارت دیگر
ادلهای مانند #عدم_الردع شارع
و امتناع تخاطب در صورت تاسیس را علیل میدانیم
و معتقدیم شارع ضمن تاسیس یک زبان ویژه برای تفاهم،
تفاهم عمیقتری نسبت به #زبان_عرف با همه اعصار برقرار کرده است.
در #فقه_البیان ابعاد این تاسیس مبارک زبانی را شرح میدهیم.
(زبان شارع امضائی است یا تأسيسي؟)
به بیان دوم:
موضوع #فقه_البیان بررسی ۱۳ دسته از روایات و آیات مرتبط با #تاسیس_زبان توسط شارع است.
اگرچه شارع در همه مجالس گفتگوییِ خود اشارهای به قواعد زبانی نکرده است ولی در طول دوره تشریع این قواعد زبانی را تبیین نموده است.
به عنوان مثال
قواعدی مانند ظرفیت، مقایسه، مُکث و... در بیان #قواعد_زبانی_مورد_تاکید_شارع بوده است.
(بررسی آیات و روایات روشی)
به بیان سوم:
در فقه البیان به دنبال کشف روشمند معقولیت مطرح در آیات و روایات هستیم.
رعایت قواعد فقه البیان
به درایه و تدبر عمیق در وحی
و #کشف_معقولیت آن ختم میشود
و جامعه را از تکیه به #دستگاههای_فلسفی ناقص بینیاز میکند.
(چگونه معقولیت شارع را کشف و بیان کنیم؟)
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تفاوت_فقه_معذر_و_فقه_نظام
گفتگوهای مرتبط با #فقه_نظام و #الگوی_اداره_جامعه
در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی روز به روز گسترش بیشتری مییابد
و بالتبع پرسشهای مرتبط با این حوزه،
هر روز عمیقتر و بیشتر میشود.
یکی از پرسشهای مهم این حوزه #تبیین تفاوتها در #استنباط محدود به #کشف_معذر_و_منجز
و #استنباط_نظامساز است.
#قواعد_اصولی_فقه_البیان
متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است
و تبیین این قواعد اصولی
ضمن تبیین تفاوتهای میان این دو مکتب فقاهتی
سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز"
به سطح فقه نظام ارتقاء میدهد.
یکی از تفاوتهای این دو نوع فقاهت،
مسئله مهم #نظام_مقایسه است.
فقه نظام به بدعتها و غیّهای مقابل یک حکم شرعی توجه دارد
و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق میکند
ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحثها به نحو حداقلی وجود دارد.
به عنوان مثال
در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاقهای واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است
ولی احکام مرتبط با انفاق با ایدههائی معیوبی مانند
#تعریف_کینزی_پسانداز (Savings)
و
مفهوم #هدایت_نقدینگی در اقتصاد کلان
-که در نقطه مقابل انفاق عمل میکنند
مقایسه نمیشود.
عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد جلوی اجرای حکم شرعی را برای مردم میگیرد
و در خوشبینانهترین وضعیت
"بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه"
به #مهار_بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمیکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
به عنوان مثال دیگر
وقتی درباره #عمومی_شدن_تجارت و ابزارهای آن مانند #بازارهای_موقت
-که ایده اصلی فقه برای #محرومیت_زدایی و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و #سیتی_سنترها مقایسه کنیم.
برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظامسازی،
علاوه بر اصل نظام مقایسه،
۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به
۱.اصل تأمل
۲.اصل مُکث
۳.اصل رفق
۴.اصل ظرفیت
۵.اصل منزلت
۶.اصل انفتاح
۷.اصل سیاق
۸.اصل کَمیت
در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد.
#فقه_البیان
#کشف_معذر_و_منجز
#تفقه_نظام_ساز
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #دروس_استنباطی_مدرسه_بینات
#دروس_استنباطی
دروس سطح سوم مدرسه
مدرسه بینات عمدتاً به چهار #سوال اصلی در حوزه تفقه پاسخ میدهد.
#سوال_اول دروس استنباطی
به تحلیل تکاملی #مسئله_صدور میپردازد.
در تحلیلِ مسئله صدور علاوه بر احراز صدور روایت به تبیین #ساختارسازی_امام علیهالسلام برای دستیابی مردم به #هدایت و #علم میپردازیم.
به عبارت بهتر امام علیهالسلام برای #جهتدهی_صحیح به مردم همه اعصار، از روشهای خاصی استفاده میکند.
تأکید امام علیهالسلام بر #مسئله_کتابت_حدیث یکی از شناخته شدهترین این روش هاست.
رجوع شود به
#نظریه_وثوق_صدور_به_معنای_تکاملی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#خطر_کلی_گویی_برای_تمدن_اسلامی
بعد از شکست محسوس و حداکثری #جریان_توسعهگرا در حوزههای مختلفِ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی؛
بار دیگر شرایط برای اجرای نظریات کارآمد فقهی
مانند #نظریه_فقهی_خانه_حیاطدار
آماده شده است.
به فضل الهی دوران تلخِ تدبیر و امیدِ "مبتنی بر #توسعه_غربی"
زمینه برائت مردمی از دیدگاههای غیر بومی توسعه غربی را فراهم آورده است...
👌مهمترین شرط موفقیت در سالهای آینده برای جریان فکری انقلاب اسلامی؛ ارائه #نظریات_فقهی_مسئله_محور برای #اداره_جامعه است.
به عبارت دیگر ارائه بحثهای کلی و انتزاعی درباره "#اداره_دینی_جامعه" به نوعی فرصتدهی برای بازسازی جریان ناکارآمد توسعه غربی محسوب میشود.
همانطور که غربگراها بر ضد منافع مردم عمل میکنند؛
کلیگوها هم ناخواسته بخشی از این پازل شوم محسوب میشوند.
به همه برادران انقلابی خود توصیه میکنیم برای #زمینهسازیظهور و #حل_مشکلات_مردم
مراقب خطر کلی گوها درباره #تمدن_اسلامی و #الگوی_پیشرفت_اسلامی باشند...
#نظام_سازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir