eitaa logo
دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه
708 دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
968 ویدیو
625 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می کند: 🔹پنجمین دوره مسابقات اندیشه مطهر با گرایش خلاصه نویسی. اين دوره ويژه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و با شرکت اساتيدهيأت علمي، دانشجويان در تمامی مقاطع، كاركنان و خانواده كاركنان و اساتيد برگزار خواهد شد. 🔸منبع مسابقه: کتاب «اندیشه مطهر» تدوين آقاي دكتر مهدي حمزه السلمان، جلد ششم، بخش هفتم، امام مهدي عليه السلام و مهدويت (از صفحه 253 تا 294) است. ▪️علاقه مندان تا جمعه 12 اسفند 1401 فرصت دارند ارسال خلاصه كتاب را در پيام رسان ايتا به نشاني: https://eitaa.com/admin_farhangi1 ارسال نمایند. ♦️شرط سن برای شرکت در مسابقه حداقل 15 سال 🟢جوایز: نفرات اول تا سوم به ترتیب: 10/000/000ريال 000‏/000‏/8 ريال و 000‏/000‏/5 ريال و به 9 نفر دیگر هر کدام 000‏/000‏/2 ريال اهدا خواهد شد. https://eitaa.com/farhangidaneshjooei
امروز سه شنبه 02 اسفند 1401 30 رجب 1444 21 فوریه 2023 🔸 سوره توبه آیه 20: 🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿٢٠﴾ آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جان هایشان در راه خدا به جهاد برخاستند، منزلتشان در پیشگاه خدا بزرگ تر و برتر است، و فقط اینانند که کامیابند. (۲۰)
💠حدیث روز💠 🔸امام علی علیه السلام: «انْظُرْ إِلى أَهْلِ الْمَعْكِ وَالْمَطْلِ وَدَفْعِ حُقُوقِ النَّاسِ مِنْ أَهْلِ الْمَقْدُرَةِ وَالْيَسَارِ مِمَّنْ يُدْلِي بِأَمْوَالِ الْمُسْلِمِينَ إِلَى الْحُكَّامِ ، فَخُذْ لِلنَّاسِ بِحُقُوقِهِمْ مِنْهُمْ، وَبِعْ فِيهَا الْعَقَارَ وَالدِّيَارَ،... 🔹«در بدهكارانى كه [در پرداخت بدهى] تأخير و امروز و فردا مى‌‏كنند و نيز در ستاندن حقوق مردم از اهل قدرت و ثروت كه مى‌‏توانند بدهى خود را بدهند ولى حقوق مسلمانان را به سوى قاضيان و حاكمان سرازير مى‌‏كنند ـ دقت كن و حقوق مردم را از آنان بگير، و بدين منظور مزرعه و خانه‌‏هاى [بيش از نياز ايشان] را بفروش...». 📚التهذيب ج ۶ ص ۲۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام - قابل توجه دانشجویان محترم مقطع کارشناسی (خواهران) لطفا به تغییر ساعت و روز درس فقه الحدیث 1 در برنامه کلاسی دقت بفرمائید . و نیز درس تدبر در قرآن ویژه خواهران به دلیل عدم حدنصاب از برنامه حذف گردید . با تشکر - آموزش دانشکده
اختتامیه سیزدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآنی» در قم آغاز شد مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با حضور مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، محققان و پژوهشگران علمی از مراکز مختلف آغاز شد. در این مراسم پس از قرائت آیات کلام الله مجید از سوی دکتر علی اصغر شعاعی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و قاری بین المللی قرآن ، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به عنوان رئیس همایش ، حجت الاسلام دکتر سید کریم خوشنظر معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه به عنوان دبیر همایش و ... به ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش پرداختند. سخنرانی اساتید مطرح علمی کشور و ارائه مقالان نفرات برتر در دو بخش مقالات داخلی و مقالات خارجی و همچنین تقدیر از نفرات برتر، از برنامه های این مراسم می باشد. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
حجت الاسلام نقیب: نیازمند اجتهاد در پژوهش‌های قرآنی هستیم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه تا قبل از شیوع بیماری کرونا این همایش به‌صورت سالانه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می‌شد که سال ۹۸ قبل از شیوع کرونا تصمیم بر این شد همایش مذکور از حالت عمومی و ترویجی خارج شده و به یک همایش علمی و نظریه‌پردازی تبدیل شود، اظهار کرد: در کنار بخش قرائت و تلاوت مسابقات قرآن کریم، بخش معارفی هم برگزار شد که متولی آن نیز اداره اوقاف و امور خیریه قم بود که این همان بخش ترویجی و عمومی همایش بود تا به‌دنبال کثرت مقالات و جمعیت نباشیم و با جمع علمی و حضور صاحبان مقالات و اندیشه برگزار کنیم. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
حجت الاسلام نقیب با اشاره به اینکه موضوع «روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان» از سوی صاحبان قلم و فکر مورد استقبال قرار گرفت، ادامه داد: تصمیم داریم این موضوع را در دانشگاه ادامه دهیم و در آبان‌ماه سال آینده کنگره بین‌المللی علوم اسلامی انسانی برگزار کنیم. با توجه به اینکه کمیته قرآن و علوم انسانی به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم واگذار شده است، این موضوع در کنگره نیز ادامه خواهد یافت. رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۹ مسئله توجه به علوم انسانی قرآن‌بنیان را مطرح کردند و در سال ۹۴ فرمودند: «ما در زمینه علوم انسانی عقب هستیم، علوم انسانی بسیار مهم است تحول در علوم انسانی که به دلایلی بسیار لازم و ضروری است نیاز به جوشش درونی دارد» و یا در سال ۸۹ نیز فرمودند: «علوم انسانی ما برخواسته از تفکرات پوزیتیویسم قرن ۱۵ و ۱۶ است» مبانی ما با آن‌ها متفاوت است و باید تلاش کنیم خودمان مبانی را استخراج کنیم. همچنین در سال ۹۰ فرمودند: «آنچه در باب علوم انسانی گفتیم و تکرار می‌کنم این است که باید در علوم انسانی اجتهاد کنیم در باب علوم انسانی کار عمیق انجام بگیرد و صاحبان فکر و اندیشه در این زمینه کاری کنند و در علوم انسانی مقلد نباشیم و حرف ما در زمینه علوم انسانی این است.» نقیب بیان کرد: در علوم انسانی باید به‌دنبال قوائد و همان روش اجتهاد باشیم و شاید روش اجتهاد همان چیزی باشد که خود اهل بیت(ع) فرمودند که ما باید قرآن را به حرف بیاوریم «ذلك القرآن فاستنطقوه ولن ينطق لكم» و این همان انس با قرآن است که سر سفره خدا باید از آن بهره ببریم. اهل بیت(ع) فرمودند: «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ اَلتَّفْرِيع»؛ نظام اقتصاد قرآن به این معنا نیست که قرآن روش‌های کنترل تورم را گفته باشد بلکه محکمات ام‌الکتاب را گفته است و سپس بیان کرده که از این محدوده خارج نشو و عقل خودت را به‌کار بگیر و این همان اجتهاد است.
ارسال ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی حجت‌الاسلام والمسلمین سید کریم خوب‌بین خوش نظر، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر علمی همایش و اظهار کرد: این همایش در واقع بخش پژوهشی مسابقات بین‌الکللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است عنوان این همایش عنوان قابل توجهی است و کار و اندیشیدن را سخت می‌کند و ۱۵۰ مقاله دریافت کردیم که از بین این مقالات ۵۰ مقاله ارزیابی شده و داوری انجام شد و از این تعداد ۸ مقاله شایسته تقدیر شناخته شد. وی ادامه داد: این همایش در چهار محور کلی «ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها»، «قلمرو و گونه‌ها»، «پیامدها، آسیب‌ها و چالش‌ها» و «راهکارها» برگزار شد. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واکاوی دلایل نظام‌مندی علوم انسانی قرآن بنیان استاد دانشگاه گفت: نگاه نظام‌مند به موضوعات باعث می‌شود تا مقوله‌های مختلف علمی که بر پایه قرآن استخراج شده است به طور کامل تبیین شود و نیازهای علمی و حتی عملی مردم در جنبه‌های گوناگون به صورت کامل روشن شود. احد داوری، پژوهشگر قرآنی و استاد دانشگاه در سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی که امروز دوم اسفندماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، به ارائه مقاله «واکاوی دلایل نظام‌مندی علوم انسانی قرآن بنیان» پرداخت و اظهار کرد: در تبیین علوم انسانی قرآن بنیان می‌توان به صورت جزئی از نگاه همان علم خاص به مسئله نگاه کرد و هم می‌توان با نگرش کلان و با در نظر گرفتن ارتباطات علوم مختلف با علم مورد بحث، به صورت نظام‌مند به بررسی و واکاوی مباحث آن علم پرداخت. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
وی ادامه داد: نگاه نظام‌مند به موضوعات باعث می‌شود تا مقوله‌های مختلف علمی که بر پایه قرآن استخراج شده است به طور کامل تبیین شود و نیازهای علمی و حتی عملی مردم در جنبه‌های گوناگون به صورت کامل روشن شود؛ اگر مثال ساده‌ای از مشکلات جامعه بزنیم به بحث عفو رهبری اشاره کنیم که عفو جدید است و از دیدگاه قضایی به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه نگاه اجتماعی، اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی و نظامی داشته باشیم. این پژوهشگر اضافه کرد: به شکل اتمیک نمی‌توان به موضوعات علمی نگاه کرد بلکه باید دلایل نظام‌مند قرآنی باشیم؛ در نظام‌مندی باید توجه داشته باشیم که برای بررسی مسائل علمی از روش خاصی استفاده کنیم و و در کنار نگاه روش‌مند و روشی به قضیه به نظام‌مندی و نگاه جامعه نیز توجه کنیم. داوری گفت: در بحث ادله نظام‌مندی، آیات قرآن، برخی از آیات و روایات و سیره برخی از علما مطرح می‌شود در حوزه قرآن برخی مصادیق را در این مقاله ذکر کردیم که این مصادیق و موضوعات حوزه ارتباطی چند جانبه دارند در حوزه مسائل اقتصادی در قرآن موضوعات معنوی مثل تقوا مطرح شده و یا هم‌نشینی اقامه نماز و زکات که در آیه ۴۳ و ۱۱۰ سوره بقره آمده نشان می‌دهد قرآن کریم همه جنبه‌ها را در نظر گرفته است و ارتباط نظام‌مندی بین نماز و زکات به عنوان مالیات اسلامی خاص برقرار است. این پژوهشگر بیان کرد: قرآن کریم در برخی موضوعات ارتباط و نظامی برقرار کرده و یا در سیره موضوعاتی مطرح شده که به عنوان مثال در حکمت ۴۳۷ نهج‌البلاغه آمده که: «وَ سُئِلَ (عليه السلام) أَيُّهُمَا أَفْضَلُ، الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا؛ وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ؛ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا.» در واقع حضرت علی(ع) نگاه جامعی مطرح می‌کنند و ارتباط میان نظام فردی و اجتماعی را در نظر می‌گیرند. وی تصریح کرد: در روایتی در کتاب تهذیب الاحکام آمده که گوشت برخی حیوانات حرام است که نگاه مفسران و شارحان مختلف است و کراهت و حرام نیست برخی هم روایت را قبول نمی‌کنند و از روی تقیه مطرح کردند و از امام باقر(ع) پرسیدند که ایشان فرمودند: دلیل این تحریم در برهه خاصی از اسلام بود به دلیل اینکه از این حیوان به عنوان حمل و نقل استفاده می‌کردند پس پیامبر(ص) در جنگ خیبر گفتند حرام است و مسائل سیاسی و نظامی را به مسائل شرعی ارتباط دادند و این نظام‌مندی در دیدگاه اهل بیت(ع) مطرح است. این پژوهشگر با اشاره به سیره علما و نظام‌مندی در نظریات شهید صدر، گفت: به عنوان مثال طرفداران نظام ولایت فقیه موضوعات حفظ نظام را که سیاسی است به عنوان مسئله شرعی قلمداد کردند و مطالعات میان رشته‌ای نشان می‌دهد میان علوم انسانی به معنای تعامل بین افراد ارتباط برقرار است و نمی‌توان بدون توجه به این ارتباط نظریه‌پردازی کرد. وی یادآور شد: در مسائل مختلف باید حوزه‌های مختلف سیاست، حکومت، فرهنگ، قومیت‌ها، اقتصاد و سایر جنبه‌ها را در نظر گرفت و بدون توجه نظام‌مند به هر یک از این موضوعات، تحلیل‌های ارائه شده ناقص شده و برای زمان یا مکان یا موضوع محدودی کارایی خواهد داشت.
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀. •‌═━🍃❀💠❀🍃━═• 🏢حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه برگزار می کند: 🌐فراخوان همایش ملی مهدویت و آینده پژوهی محورهای همایش: ◀️جایگاه مهدویت در آینده پژوهی اسلامی ◀️رویکردهای آینده پژوهی اسلامی در مهدویت پژوهی ◀️آینده پژوهی اسلامی و زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) ◀️جایگاه آینده پژوهی اسلامی در آیات قرآنی ◀️جایگاه آینده پژوهی اسلامی در روایات ◀️نقش آینده پژوهی اسلامی در تعالی جامعه دینی ◀️چشم انداز جامعه منتظر در آینده پژوهی دینی ◀️کاربردهای آینده پژوهی اسلامی در جامعه اسلامی ◀️نقش زنان منتظر در آینده سازی و تحقق تمدن نوین اسلامی ◀️آینده پژوهی روندهای جهانی منتهی به ظهور امام زمان (عج) 📆مهلت ارسال مقالات: ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ 🎁جوایز: مندرج در پوستر فوق 🔸نحوه ارسال: ارسال فایل word و pdf به نام کاربری زیر در پیام رسان ایتا: ✏️ @kahkeshan114 📎ارسال مشخصات زیر همراه اثر الزامی است: نام و نام خانوادگی، کد ملی، آخرین مدرک تحصیلی، پایه تحصیلی، شماره همراه 🔺توجه: حتما منتظر تایید دریافت اثر از کاربری فوق باشید در غیر این صورت اثر شما ثبت نشده است. 🔸قالب اثر: مقاله حداقل (۳۰۰۰ کلمه) 🔸سایت همایش: kermanshah.whc.ir 🔸تلفن جهت اطلاعات بیشتر: ۰۸۳۳۴۲۸۲۸۵۲ (داخلی ۱۰۷) با همکاری: 💠 بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج کرمانشاه 💠 مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه 💠 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 💠 دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه 💠 اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه
در همایش پژوهش‌های قرآنی مطرح شد: سه رویکرد مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب چیست پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه در مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب همواره سه رویکرد جریان روشنفکری غرب‌گرا، اکثریت جامعه علمی کشور و نظریه مواجهه استقلالی است، گفت: هر پژوهشگری که می‌خواهد از نظریه استقلالی بهره‌مند شود باید علوم غربی را تنها یک پیشینه علمی دانسته و بدون گرفتن حتی ایده‌ای اندک، به دنبال رفع نیازهای علمی جامعه با استفاده از منابع دینی باشد که این رویکرد در تولیدات علمی ایران و هیچ کشور مسلمان دیگری قابل مشاهده نیست. زهرا حیدری، پژوهشگر قرآنی در سیزدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآنی» که امروز، دوم اسفندماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حال برگزاری است، با ارائه مقاله «روش تفسیر استقلالی؛ تحولی بنیادین در گستره روش‌شناسی علوم قرآن‌بنیان» پرداخت و اظهار کرد: روش تفسیر استقلالی یک روش به معنای واقعی کلمه است و اصطلاحات به‌ویژه در حوزه تفسیر و فهم قرآن عاریه‌ای از اصول حدیث و یا علوم دیگر هستند. در این مقاله روش را تعریف کردیم و دارای چارچوب مشخص است که از نقطه‌ای به نقطه دیگر علم ترمونولوژی را انجام دادیم و تأکید کردیم اصطلاحات علوم قرآنی نباید عاریه گرفتن از علوم دیگر و بسط معنای بدون پایه و بدون ارتباط باشد. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
وی با اشاره به دلایل عدم موفقیت رویکردهای قرآن‌گرا(همچون قرآنیسم) ادامه داد: بنا بر گفته علامه طباطبایی، قرآن در دلالت‌های خودش مستقل است، قرآن‌گراها نظریات شخصی خودشان را در قالب بازگشت به قرآن انجام دادند، در حالی که باید روش ارائه می‌کردند و ما معتقدیم باید روش ارائه دهیم و این روش برگرفته از خود قرآن باشد؛ در این مقاله مبنا را تعریف کردیم و مبنای نوشتاری را خاص کردیم و مبانی روش تفسیر استقلالی به مبنای نوشتاری بودن قرآن بر می‌گردد و ورود به این مهم به بنیان و مجوز استناد به ظواهر الفاظ قرآن انجام می‌شود. این پژوهشگر افزود: این مقاله دو بعد نظری و عملی دارد و در بعد نظری به تعریف مبنا و اصل و در بعد عملی وارد شبکه سیاقی شدیم که به‌وسیله آن می‌توان ضوابط و متن علوم مختلف را از فحوای این متن وحیانی استخراج کرد؛ اما متاسفانه آنچه کم دیده شده شبکه دیدن سیاق است که پژوهشگران قرآنی باید به این مهم توجه داشته باشند. وی با اشاره به آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور بیان کرد: امروزه موضوع عفاف و حجاب در جامعه بسیار مورد توجه است که برخی می‌گویند حجاب یک موضوع شخصی است و با سیاق در این مقاله اثبات کردیم که این حق اجتماعی است و ناقض این حق مستلزم جاری شدن حد هستند و جنبه عمومی بودن حق افراد جامعه مورد توجه باشد. حیدری ادامه داد: در سیاق آیه هم به مردان و هم به زنان امر به حجاب شده و در واقع حجاب یک اصل انسانی و فطری است که قرآن کریم اصل حجاب را مورد قبول افراد جامعه دیده که اصلا صحبتی مبنی بر داشتن حجاب نشده است؛ حجاب امری فطری است و زنان و مردان جامعه آن را طلب و رعایت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب همواره سه رویکرد جریان روشنفکری غرب‌گرا، اکثریت جامعه علمی کشور و نظریه مواجهه استقلالی است، گفت: هر پژوهشگری که می‌خواهد از نظریه استقلالی بهره‌مند شود باید علوم غربی را تنها یک پیشینه علمی دانسته و بدون گرفتن حتی ایده‌ای اندک، به دنبال رفع نیازهای علمی جامعه با استفاده از منابع دینی باشد که این رویکرد در تولیدات علمی ایران و هیچ کشور مسلمان دیگری قابل مشاهده نیست. حیدری گفت: تفاوت رویکرد سوم با دو رویکرد دیگر، تفاوت آینده‌پژوهی با آینده‌نگاری است، به این‌ معنا که در آینده‌پژوهی، تجارب گذشته و دستاوردهای فعلی بشری به‌‌عنوان الگوها و عوامل تغییر و ثبات در کنار هم تحلیل شده و نمایی از آینده تصویر می‌شود، اما در آینده‌نگاری، براساس منابع انتخاب‌ شده توسط محققان برای ترسیم آینده، به دنیای فردا شکل داده شده یا به تعبیر دقیق‌تر تمدن‌سازی انجام می‌شود.
❗️هر کس از حدودی که خدا تعیین نموده تجاوز کند به خود ستم می کند. 📖سوره طلاق، آیه ۱
فرصتی برای جاودانگی 💠یک دنیا فرصت 💫دایره وقف گسترده تر از آن است که تصور می شود. هر کجا، هر چیزی و برای هر کسی می توان وقف کرد. نگاه انسان به هر طرف که باشد، کمبودی هست که بخواهد آن را رفع کند؛ یک فرش برای نمازخانه مدرسه، یک آبسردکن وسط بازار، یک ویلچر در اماکن عمومی برای خدمت به سالخوردگان و ... تا وقف خانه، مدرسه، دانشگاه، خوابگاه دانشجویی، زمینه ازدواج و جهیزیه و کمک هزینه تحصیلی و ... . 💠امام صادق علیه السلام می فرمایند: « قَضَاءُ حَاجَةِ اَلْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ حِجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ بِمَنَاسِكِهَا وَ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ لِوَجْهِ اَللَّهِ وَ حُمْلاَنِ أَلْفِ فَرَسٍ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ بِسُرُجِهَا وَ لُجُمِهَا» 🌿 برآوردن حاجت مؤمن برتر است از هزار حج مقبول با همه آدابش و از آزاد كردن هزار بنده براى رضاى خدا،و پيشكش هزار اسب در راه خدا با زينتها و دهانه‌هاى آنها. 📚بحار الأنوار، ج ۷۱، ص۲۸۵. 🌾 مشارکت در ترویج فرهنگ قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام، با وقف و پشتیبانی از بنیاد خیریه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در عرصه های: 1️⃣ دانشجویی 2️⃣ آموزشی و پژوهشی 3️⃣ فرهنگی، قرآنی و تبلیغی 4️⃣ هزینه های جاری 5️⃣ هزینه های عمرانی ☎️شماره تماس: 📞
03532338601
📞
05138429389

💳لینک مشارکت و پرداخت آنلاین: https://b2n.ir/e60463 💳 شماره حساب بنیاد نزد بانک ملی:
0114700666005
💳شماره کارت:
6037997599362333

💫 لطفاً با بازنشر این پیام به دوستانتان آنها را هم در ثواب این عمل خیر مشارکت دهید. 🌐 khayeran.quran.ac.ir @khayeran_quran
بنابراین گزارش عنوان و رتبه مقالات برتر پس از داوری آثار، بدین شرح اعلام گردید: مقاله «چرایی مرجعیت یافتگی قرآن کریم در نظریه اسلامی سازی علوم انسانی آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)» با نگارش دکتر رامین طیاری نژاد، رتبه اول مقاله «منهجیه استنباط العلوم الانسانیه وفق لرویه القرآن الکریم من قبل المفسرین المعاصرین» با نگارش خانم دکتر مواهب الخطیب، رتبه دوم مقاله «تحلیل رویکرد تنزیلی در حل مسأله اجتماعی در قرآن با محوریت مسأله زن » با نگارش حجت الاسلام محمدتقی احمدی پرتو، رتبه سوم مقاله «واکاوی دلایل نظام مندی علوم انسانی قرآن بنیان» با نگارش دکتر احد داوری، رتبه چهارم مقاله «روش تفسیر استقلالی، تحولی بنیادین در گستره روش شناسی علوم قرآن بنیان» با نگار دکتر زهرا حیدری آبروان، رتبه پنجم مقاله «جستاری در کاربست روش نظام واره تنزیلی در رفع موانع استخراج علوم انسانی قرآن بنیان (مطالعه موردی سوره علق و بقره)» با نگارش دکتر مجید چهری و دکتر مسعود اقبالی، رتبه ششم مقاله «راهبرد زبانی روشی کارا در تربیت انسانی قرآن بنیان (مطالعه موردی پرسشگری و تصویر آفرینی) با نگارش دکتر بهمن هادیلو، رتبه هفتم مقاله « اثر قصه القرآنیه فی استنباط علوم الانسانیه المبتنیه علی القرآن الکریم» با نگارش خانم دکتر هیام طعمه مطلک، رتبه هشتم
از نویسندگان مقالات برتر سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی تقدیر شد مقالات برتر سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در مراسم اختتامیه این دوره از همایش معرفی و نویسندگان این آثار، با حضور چهره های علمی و پژوهشی تقدیر شدند. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣🔴اطلاعیه 🔴📣 ⏱️تمدید مهلت ثبت نام راهیان نور تا جمعه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ 💵هزینه ثبت نام با ۵۰ درصد تخفیف به مناسبت میلاد امام حسین علیه السلام ⭕ ثبت نام به صورت مجازی می باشد. 🔸 برادران @Mahdi_m1858 🔸 خواهران @Moradifar_T 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @basij_qurani
📣 فراخوان همکاری 🔻بیستمین دوره انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی(مجازی) ▪️ثبت نام از فعالان نشریات جهت همکاری در کمیته اجرائی انتخابات و هیات نظارت بر انتخابات 🔴 وظایف کمیته اجرایی انتخابات: 📝 مسئولیت کلیه روند اجرایی انتخابات در روزهای برگزاری انتخابات (در صورت تمدید) را بر عهده داشته و ترکیب اعضای آن به شرح زیر می‌باشد: 1- مدیر فرهنگی دانشگاه به عنوان رئيس کمیته 2- کارشناس نشریات دانشگاه به عنوان دبیرکمیته با حکم رئيس کمیته 3- دو یا چهار نفر دانشجو از میان فعالان نشریات (به نسبت حجم کار و گستردگی انتخابات) 🔴 وظایف هیأت نظارت بر انتخابات: 📝 مسئولیت نظارت بر کل روند انتخابات از ابتدا تا انتها اعم از ثبت نام کاندیداها، اخذ رأی، شمارش آراء و اعلام نتایج نهایی انتخابات، رسیدگی به تخلفات و شکایات و تنظیم صورتجلسه نهایی انتخابات را بر عهده دارد. ترکیب اعضای آن به شرح زیر می‌باشد: 1- مدیرفرهنگی دانشگاه به عنوان دبیر کمیته بدون حق رأی 2- عضو حقوقدان کمیته ناظر 3- دو نفر دانشجو از میان فعالان نشریات دانشگاهی 🔴 علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام به آیدی زیر @quran99anjoman نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را ارسال نمایند 📢کسب اطلاعات بیشتر 🕙 ساعات اداری 📱 09158847650
حجت‌الاسلام رضایی‌اصفهانی: تحول علوم انسانی براساس قرآن فعالیت مستمر می‌طلبد استاد تمام جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیه با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی براساس قرآن فعالیت مستمر می‌طلبد، گفت: تحول علوم انسانی و بازسازی آن براساس قرآن کریم وظیفه یک ارگان یا نهاد مشخص نیست و در کوتاه‌مدت به وقوع‌ نمی‌پیوندد و نیازمند چندین دهه تلاش و استمرار اندیشمندان، دانشجویان، اساتید، پژوهشگران دینی، قرآنی و متولیان مربوطه در این مسیر است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی، استاد تمام جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیه در سیزدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآنی» که امروز، دوم اسفندماه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حال برگزاری است، به ارائه نظریه «دانش‌های قرآن‌بنیان از دیدگاه مقام معظم رهبری» پرداخت و بیان کرد: شخصیت قرآنی و شخصیت فقهی مقام معظم رهبری تحت‌‌الشعاع شخصیت سیاسی ایشان قرار گرفته است، در حالی که رکن رکین نظام جمهوری اسلامی هستند و باید نسبت به دیدگاه‌های قرآنی ایشان اهتمام ویژه داشت. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
وی با اشاره به اینکه توجه به نظریه «ابتنای علوم انسانی بر قرآن از منظر مقام معظم رهبری» از نیازهای امروز جامعه ما به‌شمار می‌رود، افزود: استفاده از قواعد تفسیری به‌ویژه قاعده جری و تأثیرپذیری از تفسیر المیزان علامه طباطبایی از ویژگی‌های تفسیری مقام معظم رهبری است. رضایی‌اصفهانی با اشاره به عناصر نظریه «ابتنای علوم انسانی بر قرآن کریم»، اظهار کرد: یکی از این عناصر آن است که علوم انسانی فعلی ترجمه غرب است و براساس مبانی اومانیستی و سکولاریستی مانند جدایی دین از سیاست شکل گرفته است و مقام معظم رهبری در این نظریه به‌ روشنی از این مسئله سخن گفته‌اند. وی با اشاره به اینکه عبارت «هدی للناس» در سوره بقره به عام بودن هدایت قرآن اطلاق دارد، ادامه داد: از دیگر عناصر نظریه «ابتنای علوم انسانی بر قرآن کریم» می‌توان به این موضوع که هدایت قرآن عام است و شامل همه علوم می‌شود و در مبانی و اهداف علوم انسانی اثر دارد، اشاره کرد. رضایی‌اصفهانی بیان کرد: علوم انسانی باید براساس قرآن بازسازی ‌شود، زیرا قرآن خطاناپذیر است؛ در نتیجه تغییر علوم انسانی که همان تغییر مبانی، اهداف و اصول علوم است باید براساس قرآن انجام شود و در چنین شرایطی است که علوم انسانی جدید متولد می‌شود. وی با اشاره به اینکه مرجعیت علمی قرآن بر علوم انسانی پایه و مبنای نظریه ابتناء است، افزود: روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تحول در علوم و اسلامی‌سازی آن مانند تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای وجود دارد که از مبانی نظریه ابتناء به‌شمار می‌رود. رضایی‌اصفهانی با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی براساس قرآن فعالیت مستمر می‌طلبد، بیان کرد: تحول علوم انسانی و بازسازی آن براساس قرآن کریم وظیفه یک ارگان یا نهاد مشخص نیست و در کوتاه مدت به وقوع‌ نمی‌پیوندد و نیازمند چندین دهه تلاش و استمرار اندیشمندان، دانشجویان، اساتید، پژوهشگران دینی، قرآنی و متولیان مربوطه در این مسیر است. یادآور می‌شود، در پایان نوبت صبح این همایش از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی، استاد تمام جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیه برای تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی در عرصه پژوهش‌های قرآنی و جریان‌سازی مباحث میان‌رشته‌ای تقدیر به عمل آمد.
با سلام 🔹هفتمین جلسه از سلسله نشست های ماهانه مستندات قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) 🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ♦️زمان: شنبه، 6 اسفند ماه 1401 ساعت 19 ▪️آدرس فضای مجازی: https://meet.quran.ac.ir/farhangi دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
پژوهشگر قرآنی: زمان آن رسیده که غرب سر سفره علوم انسانی قرآن‌بنیان بنشیند حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی احمدی‌ پرتو گفت: قرن‌ها غرب سر سفره اسلام نشست و خود را ساخت و ما هم قرن‌هاست سر سفره غرب نشسته‌ایم آن هم به صورت ناخواسته و الان دوباره وقت آن است که غرب بر سر سفره اسلام بنشیند و از اندوخته‌های ما بهره ببرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی احمدی‌ پرتو، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی به ارائه مقاله خود به عنوان یکی از هشت مقاله برتر پرداخت و گفت: بحث بنده تغییر رویکرد تنزیلی در حل مسئله اجتماعی در قرآن با محوریت مسئله زن است. قرن‌ها غرب سر سفره اسلام نشست و خود را ساخت و ما هم قرن‌هاست سر سفره غرب نشسته‌ایم آن هم به صورت ناخواسته و الان دوباره وقت آن است که غرب بر سر سفره اسلام بنشیند و از اندوخته‌های ما بهره ببرد؛ این موضوعی است که بارها مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرموده‌اند. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
وی افزود: در حل مسئله در علوم انسانی غربی، روش‌های متنوعی داریم ولی به صورت کلی این روش‌ها با رویکردهای جزئی‌ و یا کلی‌گرایانه و رویکرد بازتولیدکننده مسئله را بیان می‌کند و به سیاستگذاری‌ها می‌پردازد. بنده در این تحقیق قصد دارم نظر قرآن را در روش حل مسئله زن بررسی کنیم. این پژوهشگر با بیان اینکه مسئله زن از قدیمی‌ترین مسئله بشری است، گفت: غربی‌ها ۴۰۰ سال قبل سعی کردند آن را حل کنند و فمینیسم ایجاد شد و از ۲۰۰ سال قبل شروع به نظریه‌پردازی کردند و مباحث آن‌ها وارد قوانین سازمان ملل شد ولی خروجی آن صنعت فحشایی است که از پردرآمدترین صنایع در دنیا به شمار می‌رود. در حالی که روش حل دین این است که زن می‌تواند به مقام کسانی چون حضرت زهرا(س)، حضرت آسیه و .... برسد. احمدی‌پرتو بیان کرد: در روش‌شناسی بنده از روش شهید صدر استفاده کرده‌ام یعنی روش استنطاق از متون دینی و عرضه برخی پرسش‌ها از بیرون به قرآن و روایات و از قرآن هم به صورت تنزیلی استفاده شده است. براین اساس نموداری از ترتیب نزول تهیه شده است که استاد بهجت‌پور براساس آن تفسیر خود را نوشتند. این مدرس دانشگاه اضافه کرد: این سبک معتقد است که برای رهایی هر کدام از مشکلات عصر پیامبر(ص) آیات نازل شده راهگشا بوده است و خداوند به موقع آیاتی را برای حل مشکلات بشر نازل کرده است. یعنی قرآن کتاب اخلاق نیست که کاری به جامعه نداشته باشد بلکه ناظر به تحولات جامعه است و وقتی به یک مفهوم کلیدی پرداخته است یعنی الان مورد نیاز است. وی تأکید کرد: قرآن در این سبک به سخن آمده و راه حل مشکلات را بیان می‌کند. در این روش هم با مهندسی جامعه براساس ترتیب نزول قرآن آشنا می‌شویم. احمدی پرتو بیان کرد: غرب برای حل مشکل خود بدون توجه با ساختارهای بازتولیدکننده مشکل، سراغ آن رفت و با به رسمیت شناختن تساوی در حقوق بین زن و مرد خواست مشکلات را حل کند ولی الان خود غرب این راه رفته را پر از اغلاط می‌داند و کتب زیادی در نقد آن نوشته شده است. وی تأکید کرد: ولی قرآن برای حل آن ضمن توجه به پیچیدگی‌های مسئله به ساختارهای بازتولیدکننده مسائل توجه کرده است و با رویکردی نه کاملاً کل‌نگرانه و نه کاملاً جزء‌نگرانه سراغ این موضوع رفته است و حتی سیاستگذاری‌ها مورد توجه قرآن واقع شده است.(مثل لنین که می‌گوید در جامعه باید زلزله رخ دهد و از نو مسئله زن را بسازیم) احمدی پرتو اظهار کرد: دو تفاوت اساسی میان حل مسئله قرآنی و غربی وجود دارد؛ در روش غربی تا جنبشی رخ نداد مسئله زن برجسته نشد ولی در اسلام، ۱۴ قرن قبل بدون اینکه جنبشی رخ دهد، وارد حل مسئله شد. قرآن کریم در بین این همه مسئله از مسائل به حل مسئله زن در ابتدا می‌پردازد. همچنین قرآن مبتنی بر وحی است؛ غربی‌ها فکر کردند کنارگذاشتن منبع وحیانی افتخار است ولی الان آسیب آن را ملاحظه می‌کنند. این پژوهشگر گفت: قرآن کریم در سیر نزول چند مرحله و روش را برای حل مسئله زنان مطرح کرده است، اولین سوره‌هایی که به پیامبر(ص) نازل شده است قرآن کریم فرمود بای ذنب قتلت؛ یعنی به مسئله زنده به گورشدن دختران توجه فرموده است، در اینجا قرآن با انسان سخن می‌گوید نه با مؤمنان و دنبال ایجاد تغییر بینشی است. وی اضافه کرد: اتفاق دیگر در سوره کوثر به عنوان پانزدهمین سوره نازله رخ می‌دهد و می‌فرماید ما به تو کوثر دادیم؛ در اینجا این انگاره وجود داشت که نسل یک فرد از طریق پسر منتقل می‌شود ولی قرآن کریم در این سوره تأکید دارد نسلی که از طریق دختر منتقل می‌شود کوثر است. قرآن این انگاره را مردود کرد و برتری‌طلبی به خاطر داشتن فرزندان پسر متعدد را زیر سؤال برد. احمدی پرتو اظهار کرد: مسئله دیگر سوره‌هایی است که به معرفی برترین زنان مانند آسیه و حضرت مریم و ... پرداخت و اینکه این زنان بزرگ‌ترین مسائل بشریت را حل کردند. حضرت مریم و آسیه چالش‌های متعددی داشتند و توانستند چالش‌ها را حل کنند و به نمونه برای تمام بشر تبدیل شده و قهرمان همه شدند. قرآن کریم در حقیقت با بیان داستان آسیه فرموده است که ای زنی که شوهر تو رئیس کفار است، تو می‌توانی رئیس مؤمنان باشی. این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: قرآن در گامی دیگر به برنامه‌های تربیتی مشترک برای زن و مرد پرداخت. گاهی این تصور وجود داشت که زنان اعمال عبادی متفاوتی باید داشته باشند ولی خداوند در بسیاری از موارد عبادات مشترک وضع کرد. وی افزود: مسئله دیگر اینکه قرآن کریم سنت‌های غلطی را که در مباحث ازدوج و طلاق و جنسی و ... وجود داشت به صورت ضابطه‌مند و منظم حل کرد و استقلال مالی زنان را به رسمیت شناخت و زنان را در مسائل سیاسی، اجتماعی و حاکمیت مشارکت داد.