هدایت شده از دولت قوی
⭕️ مدرنیته یک دین است؛ نه یک تطور عینی عالم
👤دکتر حسین کچویان
♦️همینطور که جلوتر آمدیم یکچیزهایی را از تمدن غرب پذیرفتیم و مجبور شدیم یکچیزهایی را عوضکنیم تا رسیدیم به جایی که به عنوان مثال بگوییم دین یک امر شخصی است چون دیدیم که این نوع زندگی، مستلزم این نوع تلقی از دیانت است؛ بنابراین اگر این تمدن ادامه پیداکند، ملزوماتش را هم میآورد.بعضی اوقات در بدو امر یکی مستقیماً مفهوم دین، خدا، اخلاق و مفهوم زندگی دینی را هدف میگیرد ولی این تمدن اصلاً در ظاهر با این مقولات کاری ندارد؛ ماشیناست که وارد میشود و فرهنگ خودش را میآورد.
♦️یکی از اشتباهات ما ازاول، نفهمیدن زیرکی ها و فریبکاریهای تمدن غرب است که خود را ازاول آنطوری که هست(به عنوان یک دین)عرضه نکرد، بلکه به عنوان یک تطور عینی عالم عرضه کرد. اگر از اول به عنوان یک دین خودش را به ما عرضه کرده بود، اینطور نمیشد که همه امور این تمدن را بگیریم و بعد هم بهطور ناخودآگاه عوض بشویم؛ مثلاً اگر شما علم بیشتری بخواهید تا اسلام را بهتر بشناسید میگویند کتب تفسیر و احادیث را بخوانید، حالا اگر شما بخواهید مدرن تر بشوید میگویند باید فوکو، هابرماس و گیدنز بخوانید یعنی این دین مدرنینه است و این ها هم پیامبرهای آن هستند و وقتی شما اینها را خواندید قبولش میکنید و دنیا را هم عوض میکنید؛ یعنی مستقیماً ضربه میزند. خیلی از دانشجوهای ما وقتی وارد این رشته ها میشوند، دچار تزاحم، بحران و مشکل میشوند؛ چون بلافاصله آنهارا نسبت به زندگی و هستیشان مسئله دار میکند.
♦️از علوم طبیعی هم نباید غافل شد، علوم انسانی صریحاً نفی میکند، ولی علوم طبیعی خدا را مسکوت میگذارد که در یک سیر طولانی تر عملاً به حذف اعتقاد به خداوند میانجامد.علوم طبیعی عملاً زندگی مان را تغییر میدهد و در درازمدت وقتی زندگی عینی ما تغییر یافت، مجبوریم که اخلاقیات و فرهنگ خود را هم عوض کنیم؛ کما اینکه این صدسال تاریخ هم به اصطلاح احیاگری به یک معنا همین است؛ یعنی زندگی ما عوض شده است. پی در پی به فهمهای جدید از دیانت پیدا کردیم و به اینجا رسیدیم.
♦️اگر از منظر دینی علوم اجتماعی را بررسی کنیم، علوم اجتماعی در بعضی از شاخه ها، الهیات دنیای مدرن است. ما دچار این توهّم شدیم که داریم علم عالم و هستی را میخوانیم؛ نه، بلکه این یک شکل معنا کردن جهان است؛ این ها یک روز، نظریه پایان تاریخ میدهند و ده سال بعد، آن را رها میکنند و پس ازآن پشیزی نمیارزد و ما تازه میآییم به عنوان نظریه علمی مطرحش میکنیم؛ اینها نظریه نیست، اینها در واقع ایدئولوژی است.
📕 گزیدهْمتن از صفحات ۱۷۶ و ۱۷۷ مقالهٔ مدرنیته یک دین است و نه تطور عینی عالم، نشریه سمات، بهار ۱۳۸۹،شمارهٔ ۱
#شبهه_عینی
#لکم_دینکم_ولی_دین
#جهتداری_علوم
#استحاله
🆔@Asre_jadid_57
... چگونه باید گفت از تاریکی عالم بعد از شما، از اینکه حنجر عدالت را بریدند ، از اینکه یتیمی ارثیه مظلومان شد ، و خنجرها و شمشیر ها و رگبارها به خونشان رنگین ...
فتنه های بعد فتنه ...
فرقه های بعد تفرقه ...
قداره کشان از پی هم ...
مروان ، چنگیز ، نادر ، هیتلر ...
آه از روزی که کمر تاریخ شکست...
تا در عصر شیاطین مدرن با صورت بر زمین خورد ...
أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ
میگویند تاریخ اثری از انبیا ندارد
جز باورهای اساطیری ...
حتی چند ده میلیون سال قبل را هم کاویده اند به عصر دایناسورها ها سفر کرده اند اما اثری از انبیا نیافتند ...
آسمان را تا ناکجا آباد نظر کرده اند ...
اتم شکافتهاند ...
چه کنم نه رنگی در دوات دارم و نه دستی بر قلم ...
و نه زبانی ...
روایت رنج بر انسان ...
در عصر آهن و تن از جان گفتن ...
در عصر دوربین ها ، که دور دیدن عادت است و نزدیک بینی خرق عادت...
عصر زره بین های ریزبین که بزرگ ها گمند ...
از هیولای شهر که روح ها را میبلعد ...
در هیاهوی جاهلین عقل فروش از دل نوشتن ...
وای از زرنگی درازگوش ها...
... وقتی روضه به گودی قتلگاه میرسد ، گردبادی عظیم در سرم میچرخد ، تصاویری تند و مبهم، از کنده شدن و بی پناه شدن از نظر میگذرد ، جیغ مادری باردار از دیدن برق شمشیر سربازان مغول ، چکمه های نادر در هند ، کروات نجس های ادکلون زده ،صدای بمب های هیروشیما، اشک خشک شده روی گونه کودک یمنی ، قه قه ی شیخ های نفتی بعد انفجار ...
ما یقین داریم ان سوی افق مردی هست
گر سبوی سرخ شکست، نرگس مستی هست .
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از احمد اولیایی
«شناخت جبهه ها در تبلیغ»؛ به بهانه فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با حوزویان
🔸 یکی از نکات مهمی که حضرت آقا ذکر کردند لزوم شناخت و حمله به منطق و مکتب پشتیبانی ست که انحراف ایجاد کرده است. تغذیه توده ای ها و بعضی جوانان گمراه از مارکسیسم را در زمان انقلاب مثال زدند. و تقابل اصلی امروز را تقابل دو جبهه نظام اسلامی با نظام لیبرال دموکراسی عنوان کردند.
🔹نظام لیبرال دموکراسی، جبهه سیاسی مقابل ماست که البته تبعات اجتماعی و ... نیز دارد اما این یادداشت می خواهد اشاره به یک نظام فکری دیگری کند که وضعیت فرهنگی را تغییر داده و آن، «پست مدرنیسم» است.
🔸در تبلیغ، ما به سمت خلأهایی می رویم که در دینداری ایجاد شده و پیرو فرمایش رهبری باید منبع تغذیه این خلأها را بیابیم. در کنار نظام لیبرال دموکراسی به عنوان مکتب سیاسی، پست مدرنیسم به عنوان مکتب فکری، بزرگترین منبع تغذیه خلأهای دینداری در ایران امروز به ویژه در عرصه سبک زندگی و فرهنگ است.
🔹پست مدرنیسم (Postmodernism) را می توان پشتوانه فرهنگ امروز و فضای مجازی به عنوان زیست اصلی دنیای مدرن دانست. در یک یادداشت نمی توان درباره پست مدرنیسم به طور کامل نوشت اما اختصارا این مکتب و اندیشه با ما چه می کند؟!
🔹فردگرایی (Individualism) افراطی؛ در عین حال که افراد به ظاهر در فضایی با ارتباطات گسترده حاضر هستند، اما در فردیت خود سیر میکنند و به عبارت دیگر از اجتماع فاصله میگیرند و جمع را از دست میدهند و در فردیت خود حضور دارند.
🔸نکته بعدی افول فراروایتهاست. در فرهنگ مدرن و پستمدرن، مسئلهای به عنوان روایت اعظم (Metanarratives) نداریم. به این معنا که یک روایت درست مانند علم، مذهب و... که حرفی بزند و همه آن را قبول داشته باشند، وجود ندارد. اینها را فراروایت یا روایت اعظم میگویند. به عبارت دیگر ما تنوع سبک داریم، اما از محتوا خالی هستیم. همانطور که میبینید در فضای مجازی، مهم نیست که چه محتوایی را بارگذاری میکنید. میگویند ما تنوع ایجاد میکنیم. اگر میخواهید فیلم بارگذاری کنید، در اینستاگرام یا یوتیوب این کار را انجام بدهید. اگر میخواهید در توئیتر توئیت کنید، در کلاب هاوس صوت بگذارید و... .آنها برای تمام سلیقهها، قالب و سبک دارند، اما محتوا برای آن ها موضوعیت ندارد.
🔸 حس عدم تعلق مسأله بعدی ست. در این حس، فرد به جایی تعلق ندارد، چون زمان و مکان درنوردیده میشود و مرزها از بین میرود و تعلقات ملی، مذهبی، جغرافیایی و... از بین میرود، بلکه انسان هیچ تعلقی پیدا نمیکند و ممکن است تعلقهای عاطفی خود را از دست بدهد و در نهایت دچار فقدان هویت شود.
🔹مبلغ در ایران امروز با انسانی روبروست که زیست اصلی ش در فضای مجازی ست. به روایت اعظمی وفادار نیست و بیشتر، از سبک و قالبی به سبک و قالب دیگر مهاجرت می کند. این انسان پویایی خود را از دست داده و کرختی و رخوت را به خود گرفته است. اگر مبلغ، این نظام پشتیبان را نشناسد اساسا خرده شبهاتی را پاسخ می دهد که در نهایت، مشکل اصلی را حل نمی کند.
@ahmad_olyaei
هدایت شده از رویای امت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کفشدوزک ها نقش بسیار موثری در کنترل آفات شته و پسیل پسته دارند، جمعیت بالای کفشدوزک ها در باغات پسته با تغذیه از پوره های پسیل پسته، باعث کنترل طبیعی این آفت می شوند. بالتوری و زنبور پسیلافاگوس نیز از حشرات مفید و شکارگر پسیل هستند. کاربرد سموم پرخطر که باعث از بین بردن حشرات مفید می شوند به هیچ وجه توصیه نمی شود.
✅ تغیر پارادایم در کنترل افات کشاورزی به جای استفاده از سموم که هم اثرات منفی زیست محیطی دارند هم از جهت سلامتی انسان و هم از این جهت که حشرات مفید را هم از بین میبرد الزامیست و راهکار جایگزین نه حذف حشرات بلکه تقویت حشرات مفید که از حشرات مضر تغذیه میکنند است .
برای اینکار باید تحقیقات صورت بگیرد مثلا چه عاملی باعث افزایش حشرات مفید در زمین کشاورزی میشود .
برای مثال ما میدانیم کدام محصول چه افاتی دارد و حشره دفع ان کدام است در این الگو از چند روش میشود استفاده کرد :
۱_ پرورش حشره در یک محیط ایده آل
(مانند پرورش کفش دوزک و زنبور تریگوکراما که تجربه موفق داشته )
۲_ شناسایی و کشت گیاهانی که مستعد جذب حشرات مفید هستند متناسب با نوع محصول
۳_ ایجاد تله در زمین کشاورزی برای شکار حشره مورد نظر نه حذف همه انها با استفاده از سموم شیمیایی (تله نوری برای حذف پروانه گوجه فرنگی ... )
و روش های طبیعی دیگری که حتی کارآمد تر از سموم هستند و مهم تر اینکه ، غیر از کارامدی در سال کشاورزی ، اثرات مفید دراز مدتیست که بر جای میگزارد و هرساله جمعیت افات را کمتر کرده و کشاورزی را آسانتر و بسیار کم هزینه تر میکند بدون اثار سوء سموم شیمیایی
#کشاورزی_سالم_کم_هزینه
✍️ مهدی اخلاقی
@Dream_ommat
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
ابوسفیان نقطهی آغاز یک جریـــان تاریخی است که امروز تجلی اجتماعی آن بهصورت «مدرنیته» ظهــور یافته است.
با شکست امویـــان از عباسیان و انتقال بقایای آنها به غرب این جریان به صورت یک «حزب مخفـے» به غرب منتقل گردید. با تلاش امپراتوریِ اسلامی در غرب و اسلامزداییِ شبهجزیرۀ ایبری و شکست مسیحیان در جنگ های ۳۰ ساله این جریان فرصت تاریخی لازم را به دست آورد تا بهشت موعود خود را بنا کند و «جنت لذت» را در اروپای غربی و سپس آمریکای شمالی و «جهنم عقبماندگی و وابستگی» را در بقیه جهان به ویژه آفریقا، آمریکای لاتین و به خصوص در قلمروی تمدن اسلامی بنیان نهد.
#درسگفتــــار
| امویـــان در اروپـــا |
🔰 ریشههاے سکولاریسم؛ روایتـے تازه از امویان از عصر پیامبــــر تا امـــروز
مدرس: دکتـــر محمدحسن زورق
نویسنده و پژوهشگـــر تاریخ اســـلام
تعدادجلسات: ۶ جلسه (سههفته متوالی)
شروع: ۱۸ مردادماه
زمان: چهاشنبهها، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲
🎴شیوه برگزاری: حضورے | مجازے
قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه۴
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهید👇👇
@sch_negah_admin
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/omavian/
🎁 پیش از ثبتنام #تخفیفها را ببینید.
مشاهده تخفیفها
#پرونده_تفکر_تاریخ_تمدن
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
برساخت رسانه ای که غربگراها و رسانه های برون مرزی دشمنان انقلاب ایجاد کرده اند این است که مذهبی ها و ایده #دین_اجتماعی، در کف جامعه یک #اقلیت هستند که مردم آنها و خواسته هایشان را نمی خواهند و تنها نیرویی که مذهب را در ایران نگه داشته است، نیروی قدرت سیاسی و امنیتی و قضایی است.
صاحبان شبکه های مجازی تلگرام و اینستاگرام هم با الگوریتمهای حمایتی و لشکرهای سایبری اجاره ای، سعی در دادن این احساس به نیروهای معارض درونی ایران است که شما یک ملت کامل هستید در حالی که مذهبی ها امتداد اجتماعی ناچیزی دارند!
لذا طرفداران انقلاب اسلامی، نیاز دارند که قدرت و جایگاهشان در کف و بخش مدنی جامعه (یا همان #جامعه_مدنی)، به معارضین ثابت کنند! به گمان من از سال 96 تا امروز، خط مقدم راهبرد دشمن ایجاد احساس جامعه بودن برای غربگرایان و قدرتگرا بودن مذهب است...
در ماجرای #طاقچه، #دیجی_کالا، #ازکی و... جریان مذهبی از مبارزه اجتماعی شروع کرد، اما خیلی زود آن را به دوستان خود در حوزه قدرت #پاس داد و خودش کنار رفت. در حالی که اگر یک راهبرد اثربخش محدود در حوزه عمومی و بدون اتکا به قدرت را امتحان می کرد، این برساخت رسانه ای که نیروهای ضد مذهب را گستاخ کرده است را شکسته بود و حداقل طرف مقابل متوجه می شد که کف جامعه هم دو قطبی است، نه اینکه دعوای اقلیت قدرتمند و اکثریت مدنی در جریان است.
حیف و صد حیف که در ماجرای بسته شدن دفعی و #بدون_اخطار طاقچه توسط دولت، همین پیام غلط که معارضان جامعه هستند و طرفداران حجاب، یک اقلیت سیاسی به جامعه معارضین داخلی مخابره کردیم!
🆔 @social_theory
ای برادر تو همان اندیشه ای
مابقی تو استخوان و ریشه ای
...شاید سالها پیش که مولوی این بیت را سرود؛ تصور اینکه روزی توهم جدایی علم و معرفت، از پیش داشته های جهان بینانه تقریبا همه پذیر شود، بسیار سخت می نمود.
📍دکتر مهدی گلشنی از جمله کسانی است که بر سطحی بودن تلقی امکان تولید علم تجربی بدون دخالت پیشفرض های متافیزیکی توجه و تذکر ویژه داده اند.
📚 ایشان در کتاب "دیدگاه های فلسفی فیزیکدانان معاصر" در پاسخ به این سوال که "آیا علم فارغ از متافیزیک و پیشفرض هاست؟" اینطور پاسخ داده اند که کنارگذاشتن فلسفه، امری ظاهری و خود نوعی ورود به متافیزیک خاص بود.
🔎 دلایل و شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد دانشمندان در فعالیت های علمی خود دانسته یا ندانسته به اصول غیرتجربی پایبندند و پیشفرضهای متافیزیکی شان را دخالت می دهند.
📚 ایشان همچنین در کتاب "از علم دینی تا علم سکولار" پس از بررسی لایه های مختلف از حضور پیشداشته های متافیزیکی دانشمند در حاصل کار وی، فقط در خصوص تاثیرپذیری مراحل مختلف کار علمی از پیشفرض ها، از این موارد نام برده و برای هر کدام مثال های خوبی از تاریخ علم می آورند:
💡تاثیر پیشفرضها در انتخاب مساله
💡تاثیر پیشفرضها در آزمایش و گزینش مشاهدات
💡تاثیر پیشفرضها در تعبیر و تعمیم نتیجه ها
💡تاثیر پیشفرضها در نظریه پردازی های علمی (با نقش محوری و کلان)
💡تاثیر پیشفرضها در اعلان نظریه های علمی
💡تاثیر پیشفرضها در تعبیر نظریه های علمی
💡تاثیر پیشفرضها در انتخاب ملاک های ارزیابی و نقد نظریه علمی
💡تاثیر پیشفرضها در جهتگیری کاربردی علم (با نقش قابل توجه)
@kojahastim
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🔴 «گرما|گرمایش زمین» فرصت تا تهدید؟
🖌حسین مهدیزاده
1️⃣ از 2️⃣
از دیروز که کشور بخاطر گرما تعطیل شده است، عده ای از دوستانی که سابق بر این در کرونا، با #نفی_کرونا میدان داری می کردند، با همان دست فرمان به #نفی_گرما دست زدند.
یادم هست که چند روز مانده به محرم سال اول کرونا، استاد میرباقری فرمودند که یکی از بزرگترهای این جریان نفی کرونا درخواست جلسه داشته و به دفتر ایشان آمده. ایشون از ما خواستند که بدون ایشان جلسه را برگزار کنیم. یادم هست که در آن جلسه میهمان محترم اذعان داشتند که بیماری در کار هست و یکی از همراهان خود را نشان دادند که چند هفته قبل، خیلی سخت و نگران کننده این بیماری را داشته، اما معتقد بود این بیماری اینقدر کشنده نیست که گفته می شود و غالب کشته ها از سر ترس می میرند. بعد گفتند که نکته ای که برای آن تقاضای جلسه کرده بودند این بود ایشان دلایلی داشتند که کشتاری شبیه به آنچه در آنفلانزای آغاز قرن بیستم در ایران رخ داد، قرار است موج بزرگی از این بیماری در #دهه_محرم ایجاد کند و به کمک برخی امکانات بیماری زای دیگر(که او معتقد بود در راس آنها ابزارهای تغذیه ای، مثل #سیلوهای_آرد و #نظام_تصفیه_آب_سراسری است) این وضعیت بیماری عمومی اما کم قدرت، به سمت کشندگی واقعی سوق داده شود و بعد با ضرب شدن در احساس ترس و تحریم و... به یک نسل کشی واقعی و فروپاشی اجتماعی بدل خواهد شد.
قسمت مهم ماجرا راه حل وی بود، معتقد بود نظام در مقابل این سناریو فقط یک راه حل دارد: باید در همین چند هفته مانده به آغاز محرم، به جمع معدود کشورهای #منکر_کرونا بپیوندد تا این سناریویی قطعه اصلی اش که قطعه روانی آن است را از دست بدهد!
در ماجرای اخیر هم چنین سناریو مقابله ای در حال شروع شدن است. همه دیدیم که روز چهارشنبه واقعا گرمای عجیبی در کشور حاکم بود. این دوستان محترم، با تاکید بر اینکه تعطیلی برای گرما، ریشه در #سناریو_گرمایش_زمین (که چند سالی است در جهان جدی شده و سازمان ملل پشتیبان اصلی آن است) دارد و هدفش کنترل پیشرفت کشورها، در فناوری های فرهنگی(مثل #اربعین که در سرزمین های گرم عراق در جریان است) و اقتصادی (که وابسته به استفاده بیشتر از #سوخت_های_فصیلی است) است.
به نظر من هم چنین است! اما راه حل واقعا فقط نفی و انکار است؟
به نظر میرسد دوستان متوجه شده اند که ما از اغتشاشات سیاسی و اجتماعی تا فرآیند های توسعه، در #چنبره_روایت_رقیب گیر کرده ایم، اما واقعا بدیلی کارآمدتر از انکار واقعیت برای خلاصی از روایت وجود ندارد؟ ما در کرونا دست آخر موفق شدیم بر بیماری غالب شویم و ترس اجتماعی را تا حد زیادی کنترل کنیم، اما در #جنگ_روایت_ها، چون روایتی خلق نکردیم، روایت آنها پیروز شد. آنها گفته بودند که این بیماری بصورت طبیعی، به سوی آرام شدن حرکت خواهد کرد و تنها چند سال زمان لازم است. امروز مردم چه روایتی از کرونا و پایان آن دارند؟ آیا همین روایت نیست؟ پس روایت ما کجا رفت؟
🔺لینک بخش دوم این یادداشت:
https://eitaa.com/social_theory/1862
🆔 @social_theory
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🔴 «گرما|گرمایش زمین» فرصت تا تهدید؟
🖌حسین مهدیزاده
2️⃣ از 2️⃣
امروز روایتی که ما می خواهیم از ماجرای گرمایش بدهیم چیست؟ می دانیم که نسخه ها، به روایت از مساله وابسته هستند و هر روایتی که مقبول تر بیفتد، راه حل هایش عمومیت خواهد یافت. در این جنگ روایت ها، تنها راه حل ما انکار گرما، برای نفی گرمایش زمین است؟ آیا این انکار، بعد از ده ها سال نگرانی و دلواپسی، که از کتابهای درسی تا اخبار تا جریانهای سبز تا رمانها و سینما دست مایه تولیدات فکری و فرهنگی بوده است، می تواند به روایت اصلی بدل شود؟
تصور من این است که گرمایش زمین، مشکلات برآمده از گازهای گلخانه ای و... چیزهایی واقعی هستند اما با درجه اهمیتی کمتر از آنچه نهادهای دانش و اخبار و سینما به آن باور دارند. ابرشرکتها و چند دولت معدودِ حاکم بر جهان، سالها برای صورت بندی کردن یک بسته توصیفی و تجویزی از #بحرانهای_آینده که در یکی از آنها، گرمایش زمین اصل است کار کرده اند. به این ترتیب دانش آموختگان نهادهای علمی، حامل این نگاه شده اند و در نهادهای تصمیم ساز کشورهای جهان پخش شده اند تا به وقت خود فعال شوند و برای مدیریت جهان به سوی آینده مدنظر آنها بکار بیایند. در این میان حتی آدمهای دقیق و دلواپس محیط زیست هم به مرور در معماری و صحنه پردازی جهانی اسیر شده و خواهند شد! اما راه حل چیست؟ #افشاگری؟ #انکار گرمایش؟ پس واقعیت گرما را چه کنیم؟ نمودار بیاوریم؟ رسانه های اصلی و فیلم های سینمایی و سریالهایی که مردم در پیرنگ آن گرمایش زمین را دیده اند و اضطراب آن را به ناخودآگاه جمعی جهان بدل کرده اند را چه کنیم؟ زور آنها بیشتر است یا افشاگری ما؟ اخبار بنگاه های خبرپراکنی قدرت بیشتری خواهند داشت یا ضدخبرهای ما برای اثبات شایعه بودن این اخبار؟
برداشت من این است که مبارزه با یک #روایت_پرقدرت، یک #ضدروایت_پرقدرت است نه انکار روایت. ضدروایت، شبیه ضد حمله در بازی فوتبال است. یعنی از ترکیب تهاجمی حریف استفاده کنیم و توپ را به زمین بی دفاع حریف شوت و سانتر کنیم و با سرعت و تکنیک، توپ را به زیر طاق دروازه حریف بچسبانیم! و الا بازی تدافعی به غیر از استرس و خستگی و دلسردی چه آورده ای دارد؟!
روایت گرمایش زمین بهترین وقت برای اصلاح الگوی سکونت انبوه و گله ای در شهرهای مصرفی نیست؟ بهترین وقت برای احیای شهرهای کوچک و سبک زندگی های انسانی تر و فرهنگ پذیرتری است که مدرنیته در آنها مزینت کمتری دارد نیست؟ روایت گرمایش بهترین وقت برای توسعه تکنولوژی های کوچک برای ایجاد صنایع واقعا کوچک و انسانی نیست؟ بهترین وقت برای کوچک کردن سهم ابرشرکتها در ثروت اقتصادی نیست؟ بهترین وقت برای کوچک کردن قدرت نظام سرمایه داری در اقتصاد (حداقل در ایران خودمان( نیست؟ سناریو گرمایش زمین بهترین وقت برای مبارزه با مصرفگرایی و زمین خواری اشراف، در جغرافیای کشاورزی زاگرس و البرز نیست؟ بهترین وقت برای استفاده از این نگرانی و رفع مشروعیت از #بهشت_های_ویلایی_اشراف و #احیاء_منضبط_زمین_های_مستعد_کشاورزی نیست؟ گرمایش زمین بهترین وقت است در ایران تا مردم را از تقاضای زندگی در شهرهای مناطق کویری منصرف کنیم و آنها را به مناطق طبیعی زیست در فلات ایران، یعنی دامنه های زاگرس و البرز و خلیج فارس برگردانیم، و مردم باور کنند که این جابجایی طبیعی است و یک خواست سیاسی و اجبار نیست!
ایران امروز به یک ضدروایت از #کلاف_سردرگم_توسعه ایرانی به نفع #رویای_پیشرفت_ایرانی_اسلامی احتیاج دارد. این ضد روایت، با سندنویسی بالادستی در نظام سیاسی ممکن نمی شود! با نظریه پردازی دانشمندان بخشی نگر و مفهوم زده درست نمی شود! بلکه یک بهانه بزرگ و قدرتمند می خواهد برای رویاپردازی عمومی! کرونا یک بهانه خوب بود، اما با انفعال محض، تنها به دفاع از حداقل ها گذشت. بیاییم از ماجرای گرمایش زمین برای تغییرات بزرگ استفاده کنیم و آن را بهانه کنیم برای ایجاد و ضریب دادن به یک #رویای_بزرگ_ایرانی_اسلامی، برعلیه توسعه مدرنیته وحشی شده در آغاز قرن بیست و یکم...
🔺لینک بخش اول این یادداشت:
https://eitaa.com/social_theory/1861
🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 در گذشته تهویه و خنک کردن هوای درون خانه ها توسط بادگیرهایی که هم زیبا بودند و هم عملکردی صورت می گرفت، ولی امروز با دستگاههای برقی و آبی با صرف انرژی های سرسام آور گرمای فضاهارا کاهش می دهند، که خود این دستگاهها باعث گرم تر شدن منطقه و آن شهر می شوند،
آیا نمی شود این سیستم کهن و پیشرفته را بروزرسانی کرد ؟
متاسفانه نظم اقتصادی حاکم که تولید ، توزیع و فروش متمرکز است به دنبال یافتن راهکار های غیر کالایی و خودگردان جهت رفع نیاز های انسان نیست و همین مسأله تحقیقات و تلاش های علمی و استعدادها را در جهتی غیر بهینه و دارای عارضه های زیست محیطی و گرانی زندگی جهت میدهد .
نمیدانم بشر باید چه بحران های جدید و چه میزان تشدید بحرانهای فعلی را تحمل کند تا به یک توبه از راه معیوب فعلی و یافتن راهی نو فکر کند .
الودگی هوا و مشکل رفت و امد در کلانشهر ها ، پدیده ریزگرد ها ، کم ابی و خشک سالی ها و حالا گرم شدن زمین ...
توسعه ای که بزرگ شدنش مساوی با کوچک شدن امکان حیات و از بین رفتن اخلاق و حق زندگیست قطعا سلوکی مخرب برای جوامع است .
#گرمای_زمین
#توسعه
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از کشاورزی به سبک نیاکان🇯🇴🇮🇷
44.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام طبیعت کارخودش میکنه سم پاشی ممنوع
درجایی که گیاهان ضعیف کنده بشن افت جذب کمتری دارد چون افت جذب گیاهان ضعیف میشود وتکثیر می یابد
@pestmanagement
@keshavarzi_313