رویای امت
چگونگی جریان معارف وحیانی، عقلانی و تجربی در روشتحقیق تکاملی چکیده: فرهنگستان علوم اسلامی قم به دن
یکی از اصلی ترین تکیه گاه های پیامبران و ائمه اطهار برای دعوت به دین و مقابله با بی دینی مسئله علم بوده ، از مناظرات علمی تا ادعای نبوت (نبٱ (خبر)) و ساختن بستری برای رشد ، سعادت و عدالت جوامع ...
ایا بدون علم سخن از حقیقت گفتن ممکن است؟
چگونه است که امروز منکران وحی خود را صاحبان علم میدانند و مروجان دین حوزه مداخله شان را به اعمال عبادی و معنویات خنثی تقلیل داده اند .
ایا این عقب نشینی باعث پیشروی جریان مقابل در جوامع مسلمین و حتی اعتقادات انها نشده ؟
از این راه کج باید توبه کرد... .
#تمدن
#علم_دینی
✅@roeyaiomat
هدایت شده از مرکز راهبری برهان
چگونگی جریان معارف وحیانی، عقلانی و تجربی در روشتحقیق تکاملی
چکیده:
فرهنگستان علوم اسلامی قم به دنبال ارائه الگویی برای علم دینی است که:1- از نظر مناشی معرفتی از هر سه منشأ وحی (نقل)، عقل و تجربه استفاده کند. 2- از نظر معیار صحت هر سه معیار حجیت، قاعدهمندی (تفاهمپذیری) و کارآمدی را به صورت توأمان تامین نماید. 3- از نظر نسبت بین معارف، محوریت وحی را حفظ نموده، تحمیلی بر معارف وحیانی صورت نداده و نسبت تولی و استضائه را با وحی حفظ نماید. روش تحقیق تکاملی برای تولید علم دینی بر اساس اصول فوق طراحی شده است که فرایند و مراحل آن به قرار زیر است:
در این دیدگاه هر نظریه علمی، مدلی ساده شده از واقعیتی پیچیده است که دارای سه سطح توسعه، کلان و خرد است. «سطح توسعه» نظریه علمی، وضعیت مطلوب و آرمانی پدیده را بیان میکند، وضعیتی که کلیه معادلات و تصرفها برای رسیدن به آن تنظیم شده و بر اساس آن معنا مییابد. در نظریه علم دینی وضعیت مطلوب و کمال، از بررسی نسبت پدیده با دین به مثابه یک کل -نه تک تک معارف وحیانی- اخذ میشود. توضیح داده خواهد شد که چرا برای این منظور باید نقش و سهم تأثیر پدیده در نظام تعبد بررسی شود.
فرایند ارائه «سطح کلان» نظریه علمی با تولید مفاهیمی که اصطلاحا وصف تکاملی خوانده میشوند، شروع میگردد. وصف تکاملی با وصف انتزاعی متفاوت بوده و معیار صحت آن قدرت حکایتگری توامان از ثبات هویت پدیده و کشیدگی تاریخی آن است. امری که به وسیله نظامی (مدل وصفی) از اوصاف انجام میشود که هر چند در همه مراحل تغییر پدیده حضور دارند (حذف یا اضافه شدن در آنها رخ نمیدهد) اما با «تغییر جایگاهشان» از تغییرات پدیده حکایت میکنند. این اوصاف حضور بالاشاعه در یک پدیده داشته و به صورت مستقیم، تصرفپذیر نیستند. مدل موضوعی که بخش دیگری از سطح کلان نظریه علمی را شکل میدهد، ابزاری برای ایجاد تغییرات مطلوب در اوصاف است. برای تولید مدل موضوعی ابتدا با بهرهگیری از معارف دینی، موضوعات مطلوب و متغیرهای مشاهدهپذیر لازم در تحلیل چگونگی تحول پدیده تعیین میگردد. سپس در صورت نیاز به کمک اطلاعات تجربی و گمانهزنیهای جدید، موضوعات و متغیرهای مشاهدهپذیر پدیده تکمیل میشود. به کمک منطق نظام ولایت با سنجش نسبت میان موضوعات و خصوصیات آنها با خصوصیات هر کدام از منزلتهای مدل وصفی، جایگاه و سهم تأثیر هر موضوع در مدل موضوعی مطابقت داده میشود.
در نهایت در «سطح خرد» نظریه علمی برای مقایسه وضعیت مطلوب (که در سطح توسعه و با محوریت معارف وحیانی اخذ شده بود) و با کمک شاخصهای اندازهگیری (که بخش کمی مدل موضوعی است که در سطح کلان به دست آمده بود) ابتدا به جمعآوری دادههای تجربی از پدیده پرداخته و میزان عدم توازن وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب تعیین میگردد و بدین ترتیب مسألهها و نیازمندیها معین میشود. لذا یکی از مهمترین کاربردهای روش تحقیق تکاملی در احداث نظام مسائلی است که ارتباط قاعدهمند با بستر فرهنگی و ارزشی هر جامعه دارد. (احداث مساله در برابر اکتفا به پاسخ به مسائل مستحدثه) بدیهی است تفاوت نظام مسائل، دو جامعه علمی و دو مسیر دانشی متفاوت را ایجاد خواهد نمود. در مرحله بعد و در مسیر پاسخ به این نظام مسائل، در بستری که سطح توسعه و کلان ایجاد نمودهاند و با توجه به احکام موضوعی متغیرها که توسط کارشناسان دینی ارائه شده است، به گمانهزنی برای حل مسألهها اقدام میگردد و هماهنگی فرضیههای تولید شده برای حل مسألهها به گونهای که منجر به ایجاد موازنه مطلوب در پدیده گردد به کمک دستگاه منطقی نظام ولایت بررسی میشود و کارآمدی این فرضیهها در عینیت مورد آزمایش تجربی قرار میگیرد.
📢 فقهی میخواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را برعهده بگیرد. وظیفه فقه فقط دورکردن از عقوبت نیست.
📢 مفهوم «پرستش» از علم #کلام در قالب «حجیت» به علم #اصول سرریز شده و در #فقه در قالب «حکم».
💠 آیتالله میرباقری:
🔸 ما فقهی میخواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را برعهده بگیرد و در ذیل آن هم ساختارها ساخته و هم متحول میشوند. لذا مأموریت فقه فقط ساخت نظام نیست و تکامل حیات اجتماعی هم جزء ماموریتهای فقه است.
🔸 مفهوم پرستش از علم کلام در قالب حجیت به علم اصول سرریز شده و در فقه در قالب حکم.
در این صورت سهگانه «پرستش، حجیت و حکم» تشکیل میشود بنابراین اگر فلسفه فقه را علم درجه دو و ناظر به فقه بدانیم اصلیترین مفهومی که در فلسفه فقه باید بحث شود، مفهوم حکم خواهد بود و اگر در آن توسعه ایجاد نکنیم امکان گسترش فقه را نخواهیم داشت.
🔸 اگر نتوانیم مفهوم پرستش را فراوری کرده و توسعه دهیم، فقه وارد حیات و عرصه اجتماعی هم نخواهد شد؛ بنابراین رسالت آن فقه سرپرستی اجتماعی در ذیل نظامات تاریخی است که فقط معصومین عهدهدار آن هستند و ایشان نسبت به تاریخ ولایت مطلقه اجتماعی دارند.
🔗 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68631
#پرستش
#حکم
#حجیت
☑️ @mirbaqeri_ir
✅@roeyaiomat
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
15.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 یک شرکت فرانسوی بعد از اینکه قراردادش در بوركينافاسو تمام شد کلیه ماشین آلات و وسایلی که نمی توانست منتقل کند را نابود کرد تا مردم محلی از آن استفاده نکنند
⚡️تمدن غرب و فرانسه این است.
🌍 #انتشار_حداکثری_با_شما
🌐 به دیـــــــده بــــــان بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/691208313Ce043051afa
هدایت شده از دروس خارج استاد میرباقری
فلسفه اصول 043 02-08-01.mp3
17.45M
🔷فلسفه اصول
📢 صوت جلسه ٠۴۴
دوشنبه 1401/08/02
🔹دیدگاه مرحوم سید منیرالدین حسینی در نسبت شریعت و حکومت
#صوت_فلسفه_اصول ۰۴۴
@mirbaqeri_dars
هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
نیلی و درودیان.mp3
47.29M
🔺مناظره فرهاد نیلی و حسین درودیان با موضوع حکمرانی بانک
۲۳ آبان ۱۴۰۱
#بشنوید
@shiveh_tv4
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
36.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آپارتمان سازی یا خانه های حیاط دار یک طبقه؟ کدام مقرون به صرفه تر و مطلوب تر است؟
🖥 ببینید | فیلم گفت و گو دکتر جهانبخش(عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و مسئول اندیشکده زیست شهر) با نماینده راه وشهرسازی قم در برنامه ی گفت و گوی ویژه خبری
15.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انیمیشن زیست شهر
معرفی ایده شهر اسلامی
که در ان تبلیغات وجود ندارد
محله محور است با ۱۶۰ خوانواده در چهار بلوک چهل تایی
با محوریت مسجد ، منازل ویلایی با امکان اشتغال در منزل
بازارچه محلی در زیر زمین برای رفع نیاز های محله و ...
ما رویایمان را میسازیم
#تمدن_نوین_اسلامی
@roeyaiomat
9.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان بسیار مهم و زیبای رهبری در مورد معماری و ارتباط آن با ساخت انسان و فرهنگ
#معماری_اسلامی
@roeyaiomat
لیبرال دموکراسی
واژه حاکم بر تمدن امروز
برخلاف انچه مدعیانش شعار میدهند نه لیبرالیسم و نه دموکراسی تحفهای برای انسانها به ارمغان نیاورد!
در مورد لیبرالیسم سخن بسیار گفته شده و به تکرار مکررات نمیپردازم و نتیجه زشت و پلید ان از کثافت اخلاقی به بار امده در روابط جنسی غیر متعارف تا امار دهشتناک زنازادگی ، افسردگی ، تنهایی ، فروپاشی خانواده و همچنین اقتصاد برامده از نگاه لیبرال که منجر به نابرابری . شکاف طبقاتی بی سابقه ، فقر نیمی از مردم جهان و ...شده جلوی چشم همگان است .
اما دموکراسی همچنان واژه پر زرق و برقیست که حتی موضع منتقدان تمدن پیش رو (مدرن ) هم نسبت به ان یا تمجید است یا سکوت .
دموکراسی چیست ؟
در تعریف دموکراسی میگویند حکومت مردم بر مردم و روش تحقق ان رای اکثریت.
دموکراسی در مقابل و علیه دیکتاتوری قد علم کرده یا به عبارتی دموکراسی امده تا پوزه دیکتاتورها را به خاک بمالد.
اما یک سوال آیا دموکراسی در ادعای خود صادق است؟؟!
ایا این خودش گونه ای دیگر از دیکتاتوری نیست که در ان اکثریت دیکتاتوری میکنند ؟!
ایا اکثریت همیشه موضع حق دارند ؟!
اگر موضع صحیح و حق را اقلیت داشته باشند چه؟
چگونه است که گاهی یک محقق و اندشمند به یک نتیجه علمی میرسد که با باور هفت میلیارد انسان در تضاد است ؟
اما همین موضع مخالف هفت میلیارد انسان معیار قرار میگیرد و اتفاقا همین باعث پیشرف و تعالی جامعه میشود ؟
بهتر نیست به جای حاکمیت اکثریت ، حقیقت حاکم باشد ...
البته بر سر حقیقت باید به توافق رسید و معیار حقیقت را مشخص کرد ،اما دموکراسی در درون خودش تضاد بزرگی دارد .
✍️مهدی اخلاقی
@roeyaomat