eitaa logo
رویای امت
328 دنبال‌کننده
557 عکس
348 ویدیو
7 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
🎬 فیلم 🔸“آرمان شهر بِتُنی” به اولین اکران خود در تاریخ 9 آگوست 2023 در سینماهای کره جنوبی و سنگاپور رسید و در گیشه جهانی به فروش تقریبی 25.8 میلیون دلار دست یافت. ✨خلاصه داستان : در دنیایی که شهر سئول پس از وقوع زلزله‌ای نهایی به خاک فرو رفته و تنها ساختمان باقیمانده به نام “هوانگ گونگ” است، بازماندگان در تلاش هستند تا به این ساختمان برسند. یونگ تاک (با بازی لی بیونگ هون) به عنوان رهبر موقت ساکنان “هوانگ گونگ” می‌آید و سعی دارد از ساکنان در برابر تهدیدهایی که از جانب افراد بیگانه برای محافظت از این مکان پیش می‌آید، محافظت کند. اما… فلسفی ترین سوال فیلم این است ، آیا (بدون ، و ) اجازه دارم زنده بمانم ؟ ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از بیداری ملت
دکتر در مراسم یادبود دکتر : سال 86 من و مرحوم دکتر داوودی با دلاری‌سازی اقتصاد و گران کردن حامل‌های انرژی به شدت مخالف بودیم. احمدی نژاد فکر می‌کرد هدفمندی فقط یک عملیات حسابداری است و از این جیب به آن جیب می‌شود. هر چه گفتیم این کار تبعات دارد، تولید و دارایی‌ مثل مسکن گران خواهد شد، نفهمید! 🔴 👇 @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️در ستايش رمان! چگونه رمان یک ملت را از شر مدرنیته رهاند؟! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به قلب جهان زده ایم تسخیر قلب ها جذاب است . ذات اتفاقات نظامی خشن است اما چه فناوری انسانی پشت عملیات جبهه مقاومت است که به جای تنفر ، محبت می آفریند . https://eitaa.com/ommat_Dream
ذهن سیاله و هرجا دلش می‌خواد میره و رویا و تصویرهای خودشو می‌سازه، رویا و تصویر از آینده هم اگه نباشه، امید نخواهد بود و بدون امید با تاکید بر تکلیف و وظیفه و ... نمیشه حرکت کرد، همش درجا خواهی زد. داشتم با خودم فکر می‌کردم، در ماجرایی که تمام جهان روزها باهاش اشک ریخته و خشمگین شده و جنگیده اگر ما مداخله کنیم و جنگ رو نه با مذاکره که با اقتدار و اتحاد تمام کنیم و منجی مردم غزه باشیم، آیا کشوری در عالم به محبوبیت ما در قلوب جهانیان بخصوص مسلمانان خواهد بود؟ آیا این محبوبیت تولید قدرت سیاسی نخواهد کرد؟ حامیان ایران رو در کشورهای منطقه و جهان صاحب کرسی‌های سیاسی و نفوذ گفتمانی نخواهد کرد؟ آیا چنین قهرمانی و محبوبیتی فرصت‌های بی شمار اقتصادی فراهم نخواهد کرد؟ جمع جهانی مبارزان علیه کالاهای اسراییلی رو به سمت کالاهای ایرانی هدایت نخواهد کرد؟ آیا باطل السحر پروژه تکفیر و تفرقه در عالم اسلام نخواهد بود؟ آیا موثرترین ابزار بی هزینه و غیر تکفیری و جدلی در اثبات حقانیت مکتب و معارف اهل بیت نخواهد بود؟ آیا اندیشه‌ی فرهنگی مقاومت و انقلاب اسلامی رو تو دنیا مثل انفجار نوری منتشر نخواهد کرد؟ آیا پروژه‌ی عادی سازی و پذیرش سلطه و ظلم و جهان ابرقدرتها رو به باد نخواهد داد؟ آیا این چیزها تولید قدرت، رفاه، عزت و غرور ملی، انگیزه‌ی مقاومت فرهنگی در برابر فرهنگ ولنگار صهیونیستی و امنیت پایدار برای مردم ایران نخواهد کرد؟ آیا واقع گرایی اینه که فقط از هزینه های احتمالی مبارزه بگیم؟ نباید از برکاتش گفت؟ آیا حاکمیت و دولت و ارکان نظام جز این اهدافی برای کار و فعالیت دارند؟؟ ما را چه می شود؟ حتی جنگی به گستردگی دوران دفاع مقدس هم در برابر این دستاوردها قیمت ناچیزی است. بماند. که وعده‌ی صادق ثابت کرد جنگی در کار نخواهد بود، حداقل تا وقتی که در این بازه فرصت طلایی هستیم، زمانی که اسراییل با لبنان و عراق و یمن و فلسطین مشغول و درمانده است و آمریکایی ها بابت انتخاباتشان توان و علاقه‌ی درگیری نظامی ندارند و قلوب مردم جهان اینطور منسجم و یکپارچه برای فلسطین می تپد. رویای شیرینی است... تصویر زنی ایرلندی که تک و توک موهای بلوندش از زیر روسری سوزن دوزی شده‌ی بلوچش بیرون زده و در سواحل چابهار برای میلیون‌ها فالورش فخر فروشی می کند که در ایران بوده است و فرصت زندگی با خانواده‌اش در محیطی امن، عفیف و با حیایی را یافته بی آن که نگران نگاه های هرزه باشد. روسری ای که قصد کرده همیشه با خودش داشته باشد و گه گاه در کشورش هم بپوشد. و اینکه در سفر شور انگیزش مهمان چه خانواده هایی که از لنگرود تا مشهد و تفت و اصفهان و سنندج و ... نبوده و چقدر محبت بی دریغ و مهمان نوازی دیده، و چون ما ایرانی ها در وداع با حرم روبه روی بین الحرمین، روی پله های هواپیمای بازگشت به تمدن فروپاشیده و فردیت زده و فمنیستی خودش، اشک دلتنگی و حسرت نریخته، حسرت نداشتن چیزهایی که ما در ایران برای داشتنش جنگیده‌ایم و حاج قاسم‌ها داده‌ایم... @aghaeimohsen
هدایت شده از دولت قوی
⭕️بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب می‌کند. 👤دکتر محمدرضا قائمی‌ نیک ▪️در این دیدگاه دقیق استاد قنبریان، نکته ناگفته‌ای وجود دارد و آن این‌که فقاهت انقلابی، ناگزیر از بیان هستی‌شناسی موضوعات فقهی خود است. ▪️ما در ماجرای ساخت بناهای اسلامی و تفاوت آن‌ها از بناهای غیر اسلامی، نیازمند توضیح هستی‌شناختیِ این امور هستیم و بدون این توضیح، عملاً این رویکرد فقاهت انقلابی، تبدیل به مسئله‌ای ایدئولوژیک شده و قابل اقناع برای مخاطب نیست. ▪️معماری، تکنولوژی، شهر و نظایر آن‌ها یک وجه هستی‌شناختی دارند که بدون توجه به آنها نمی‌توان حکم فقهی قانع‌کننده‌ای مطرح کرد. بخشی از این وجه هستی‌شناختی در اشارۀ آیت‌الله جوادی آملی به خیال متصل و منفصل قابل مشاهده است؛ مخصوصاً اگر توجه داشته باشیم که انقطاع خیال متصل از خیال منفصل در هنر مدرن، تابع اراده‌ای سیاسی بوده است. ▪️به نظر می‌رسد بایستی به سنتِ قدما در فقه که همواره در کنار دانش‌های دیگری نظیر کلام و حکمت بوده‌اند، توجه جدی داشت. بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب می‌کند. 🌐https://eitaa.com/ijtihad 🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از چرخه حیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معجزهٔ چاله‌های هلالی در ایجاد پوشش گیاهی ▫️ این شکل از آبخیزداری در استان فارس برای درختان انجیر با بارش باران موجب نفوذ آب داخل زمین در بلند مدت خواهد شد. 🌳 در هم‌راهِ هم باشیم؛ 🇮🇷 https://tree.lc360.ir 🔘 @LC360IR
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود. ۱۴۰۳/۲/۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از بسلام آمنين
٠ ۲ اردیبهشت ۱۴٠۳/ سال چهارم شجره نامه یا کد ملی؟ یکی از اساسی ترین مسائل زندگی انسان، روشی است که خود را با آن معرفی می کند و متقابلا دیگران را شناسایی. از گرانقدر ترین آیات قرآن که دلالت های روشنی بر اهمیت این موضوع دارد، آیه ۱۳ سوره حجرات است. خداوند متعال تصریح دارد که اساسا شما را گروه گروه و قبیله قبیله قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. بی اغراق صدها اثر بر این بار می شود که در محیط زندگی، انسان ها همدیگر را بشناسند یا در فضای زیست کنند. مثلا در حال حاضر بسیاری از افراد برای ازدواجشان با مشکلات جدی مواجهند، چرا که اساسا کسی دیگری را نمی شناسد! یا کثیری از جرائمی که در جامعه رخ می دهد، به دلیل از بین رفتن و مفهوم تمدنی . امری که برآمده از شناخت و آشنایی گسترده است و بی معنا در محیط های کلان مدرن. در واقع ساختارهای ضد انسان غربی، ما را به سمت تنهایی، فردیت و ارتباطات واقعی حداقلی سوق داده است. در سالهای اخیرا هم تبدیل به چند عدد و رقم شده ایم () و تنها برایمان باقی مانده، البته اگر هدف پنجم سند ۲٠۳٠ توسعه پایدار () اجازه دهد. مهم این است که بدانیم سرنوشت محتوم همین است. مدیریتی که هرچه بیشتر انسانها را تنها، وابسته و ضعیف بار می آورد، تا توان کنترل بیشتری بر آنها داشته باشد. بدیهی است که نمود این ساختار طاغوتی کنترل گر در معرفی افراد، چیزی فراتر از کد ملی نخواهد بود. امری که پایه های ابتدایی اش را در زمانه منحوس پهلوی اول بنا نهادند( تاریخ مؤسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۵۷). اما در عالم اسلام که به دنبال تجمع حداکثری، افزایش روابط و شناخت طرفینی گسترده است، برای معرفی افراد و هویت بخشی به آنها راه دیگری پیشنهاد می شود. در دنیای زیبای اسلام، نویسی معرف انسان هاست که علاوه بر این که سند و طهارت نسل اندر نسل فرد است، القای هویت جمعی، پشتوانگی و دلگرمی هم دارد. حضرت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: خویشاوندان انسان، بزرگ ترین گروهى هستند که از او حمایت مى کنند و اضطراب و ناراحتى او را مى زدایند و در هنگام مصیبت ها نسبت به او پر عاطفه ترین مردم مى باشند(خطبه ۲۳ نهج البلاغه). علاوه بر این ها، شجره نامه به مثابه نقشه ای خانوادگی برای راهبرد تمدنی نیز محسوب می شود. ریشه این نوع از هم به قرآن کریم باز می گردد. مثلا خداوند متعال برای معرفی مهم ترین خاندان مؤثر در درگیری های حق و باطل تاريخ( خاندان نبوت و امامت و خاندان بنی امیه) از مفهوم استفاده می کند: «شجرة طيبة و شجرة مباركة» و در مقابل «شجرة خبيثة و شجرة ملعونة».( آیات ۲۴ ابراهیم/ ۳۵ نور/ ۲۶ ابراهیم/۶٠ إسراء). مبتنی بر همین مفهوم قرآنی، نبی مکرم اسلام نیز در معرفی خودشان می فرمایند: يَا عَلِيُّ: خَلَقَ اَللَّهُ اَلنَّاسَ مِنْ أَشْجَارٍ شَتَّى وَ خَلَقَنِي وَ أَنْتَ مِنْ (الأمالي للطوسی ج ۱ ص ۶۱۰). البته باید در نظر داشت که احیای شجره نامه ها در ثبت اطلاعات، سومین مرحله کار است. ابتدا باید ساختار را احیا کنیم و در دومین قدم جایگاه را. فرد عریف واسطه بین حکومت و محله در جمع آوری اطلاعات است و حقوقش هم باید از بیت المال تامین شود. @besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم. چگونه روستا تبدیل به آبادی می شود ❓. با دیمه زار های وسیع که در سالهای کم بارش چیزی کاشت نمی شود چه باید کرد ❓ آیا می دانید اگر در جهت تبدیل شدن روستا به آبادی گام برنداریم جبر روزگار یا روستا را خالی از سکنه می کند ویا تبدیل به روستای صنعتی 😳❓. از آنجا که در اقلیم خراسان حدود ۸۵درصد تبخیر نزولات جوی داریم وبخش قابل توجهی از این تبخیر ها توسط باد صورت می پذیردلذا با احداث باد شکن که شامل سه ردیف نهال اطراف دیمه زارها صورت می گیرد می شود تا حد زیادی از تبخیر رطوبت زمین جلوگیری کرد وبه عنوان مثال گندمی که به صورت دیم کشت شده به ثمر می رسد . یعنی در سال آبی گذشته که حدود ۱۵۰میلیمتر بارش داشته ایم وکشاورزی دانه ای نکاشت چرا که طبق تجربه می داند که به ثمر نمی رسد با احداث باد شکن می شود با همین مقدار بارش گندم کاشت ودرو کرد به فضل الهی. بادشکن یک راهبرد جهانی است که کشور های توسعه یافته از آن استفاده می کنند. از مجموعه آیات و روایات هم این چنین بر می آید که اطراف مزارع ومرتع درخت کاشت شود . سنجد گونه ای جنگلی وباغی 🌱. برای احداث باد شکن چه گونه ای بکاریم ❓❓❓ تویی که نمی شناختمت. در طول سه سال که سنجد را بکارید کمتر از ۵۰لیتر آب می خواهد تا مستقر شود و کاملا دیمه باشد 🔰نیاز آبی سالانه ۱۲۰میلیمتر بارش . 🔰تاب آوری بالامنفی ۴۰درجه ومثبت ۴۰درجه. 🔰بدون افت ونیازبه سم وکود 🔰قدرت سازگاری بالا ومستقر شدن در خاکهای شور ،اهکی وگچی، به قول پدر سنجد ایران :ما منابع چی ها هر جا گونه ای جواب نمی دهد آنجا را سنجد می کاریم . 🔰غنی کردن خاک و... ✅ونکته اینکه وقتی در حد وسیع اطراف مزارع وبه خصوص دیمه زارها درختکاری شد باعث تغییرات آب و هوایی مثبت شده ،ایجاد رطوبت وابر کرده و سبب بارور شدن ابر وباران می شود . 🌱اول جنگل بعد باران 🌱
📌قصه آینده 🔰از وقتی که بچگیم داشت تموم میشد و لای حرف های جدی بزرگ تر ها سرک میکشیدم یادمه که میگفتن ما تو خیلی از چیزها تولیدات خوبی داریم اما خوب بلد نیستیم براش بازاریابی کنیم چون بلد نیستیم بسته بندی زیبا و شکیل داشته باشیم که ذائقه پسند بشه مثل که یِکِ دنیاییم اما اسمی از ما نیست و به نام دیگران و البته کام انها به فروش میره 🔺امروز که دوباره همون‌طور مثل یک بچه کنجکاو توی بحث های بزرگان علوم انسانی سرک میکشم تا شاید چیزی بفهمم به همان اِشکال رسیده ام ما حرف های خوبی تولید کرده ایم اما نمیدانیم چطور این ها را با ذائقه مخاطب همگام کنیم یا ذائقه سازی کنیم تا در درون زندگی مصرف شوند . ✨ و همان بسته بندی کردن کالا یا محصولات فکری ماست که میتواند ذائقه سازی کند در خدمت مخاطب قرار بگیرد و مصرف شود ... غافلیم ... غافل 🔺همه میخواهیم استدلال تولید کنیم چِ قَ دَر استدلال ... گاهی از استدلال بوی استبداد فکری هم میاد اگر نیاد هم چندان قدرت تولید همدلی و همراهی نداره ... و نمیگیم چون خودمان هم نمیدانیم چطور باید آن محصولات را وارد زندگی کنیم نهایتا چیز جالبیه که وقتی به کسی بفروشیم هم خریدار نمیدونه باید کجای زندگیش بزاره و ازش استفاده کنه این از وضعیت فکر کردن به زندگی امروز ماست ... حالا منه دیوونه رو ببین دنبال قصه‌های آینده میگردم ... از آیت الله گوگل فارسی می‌پرسم رمان های آینده ؟؟ میگه چی رمان ... آینده ، ببین این چه ترکیبیه من یا اینده میفهمم که پر از شهرهای ماشینیه اگه میخوای بیا کلی سایت بهت بدم راستی از هوش مصنوعی هم کلی حرف دارم ... رمان هم خیلی دارم ، رمان ، رمان نویس ، داستان نویسی ، نویسنده ، خواننده ... عاشقانه ، جنایی معمایی ، اجتماعی ، همه چی هست فقط نمیفهمم این ترکیب چیه ساختی نکنه سرکاریم رمان آینده باز چیه ؟!! اصلأ چیه خوردنیه ، بویی دنییه ... نه ترجمه نه تالیف هیچی . 🔸از گوگل ترنس میپرسم میگه 2030، 2040،2050 تا 10 هزار کدوم دهه کدوم هزاره؟ پِدِشو بدم قوطی شو بدم 😊 هر کدوم رو میزنم کلی رمان ردیف می‌کنه رومانهای سوسیال ها ، آنارشیست ها ، لیبرال ها ، قصه های فردی ، آخرالزمانی و و و از خودم متاسف میشوم که جرات اندیشیدن به را نداریم چطور اینده بسازیم و چطور بقیه برامون نسازن ... ماهی رو هروقت از آب بگیری تازه است ... 🤲خدایا ماهیگیری بیاموز ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰استاد میرباقری: برای فعال شدن جنبش‌های دانشجویی، گفت‌وگوهای سازمانی و قاعده‌مند در دانشگاه‌ها بر سر موضوعات حساس انقلاب راه بیندازید. 🔗 @mirbaqeri_ir فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
هدایت شده از چرخه حیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمایی از جنگل‌های هیرکانی ... من ندیدم دو صنوبر را باهم دشمن من ندیدم بیدی، سایه‌اش را بفروشد به زمین رایگان می‌بخشد‌، نارون شاخهٔ خود را به کلاغ هر کجا برگی هست شور من می‌شکفد بوته خشخاشی، شست و شو داده مرا در سيلان بودن مثل بال حشره وزن سحر را می‌دانم مثل یک گلدان، می‌دهم گوش به موسیقی روییدن مثل زنبیل پر از میوه تب تند رسیدن دارم ... تا بخواهی خورشید‌، تا بخواهی پیوند‌، تا بخواهی تکثیر من به سیبی خشنودم  و به بوییدن یک بوتهٔ بابونه من به یک آیینه، یک بستگی پاک قناعت دارم! ... 🌳 در هم‌راهِ هم باشیم؛ 🇮🇷 https://tree.lc360.ir 🔘 @LC360IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک عمر گروه های اپوزیسیون و مخالف جمهوری اسلامی را اینور و آنور بردند مثل عروسک های نمایشی تا آنها را آزادی‌خواه و مظلوم نشان دهند که از استبداد اخوندی در ایران آواره شده اند و در غربت به مبارزه فرهنگی علیه این نظام مشغولند ... بزک کردند ... رنگشان کردند ... و حالا زیر باران حقیقت چطور شسته میشوند و زشتی هایشان عیان... حالا که بوی تعفن غده صهیونیستی عالم را گرفته اینان چه جاهلانه و چه احمقانه خود را در سمت بی آبروی عالم گذاشته اند تا خود سندی شوند علیه بافته های دروغشان ... چه باران رحمتیست ، لکه هایی که بر دامن جمهوری اسلامی انداخته بودند را میشوید تا حقیقت پاک و زیبایش عیان گردد و زشتی بزک شدگان نیز همینطور . چه روز های خوبیست https://eitaa.com/ommat_Dream
 🌹تو را میبینم و میبویمت یاد گل های محمدی می افتم که وقتی کلاس سوم دبستان بودیم پایین جوی آب اول راهِ باغ های ده به دست پیرزن مهربان کاشته و روییده بود. فاصله اش تا مدرسه زیاد بود اما ما با اینکه دیرمان میشد دوان دوان می‌رفتیم تا اول صبح تازه غنچه های سرباز کرده همراه آفتاب را بچینیم ، رویشان شبنم بلورین صبحگاهی نشسته بود که وقتی بهش میرسیدی همچون دخترک عاشق پیشه که نگاه به معشوق دارد چشمک میزد . چه عطری داشت ... تو چه تنهایی درون این مجتمع شلوغ از زیبایی کم نداری اما چرا کسی هوس بوییدن و بوسیدن تو را ندارد ، آدم ها می ایند و میروند کسی متوجه رقص نور صبحگاهی تو نیست ، میدانم که حیا داری ، سر به زیر انداخته ای و نمیخواهی التماس توجه کنی ، اما تو افریده شده ای برای دلبری برای نازکشیدن و چه بد اگر کسی ناز تورا نکشد کسی تو را نچیند تا در اغوش کشد لب بلوار ایستاده ای رهگذر ها با بی حوصلگی گاهی هم با عجله میگذرن ... در خُنکای صبح هم وقتی مرد از خانه بیرون آمد به جای نوازش دود ماشینش نصیبت شد چه قدر غریب و چه تنها ... راستش را بخواهی من هم حالی بهتر از تو ندارم روزی بیرون خواهم زد و از این ادمک های مترسکی فرار خواهم کرد ، میروم و یک جا برای خودم یک خانه میسازم خانه ای در پایین ان جوی اب ، تو را هم با خودم میبرم ، خواهی دید ، تو را از چشم نامحرمان دور خواهم کرد و خودم به تماشایت ساعت ها مینشینم ، میبویمت و میبوسمت و خدا را شکر میکنم برای افریدن زیبا رویی چون تو ... . ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پل صراط شنیده ای ! پل راه ، دره ایست از اتش که باید از روی ان پل بزنی تا در مسیر بیفتی ! چند سالی تا نوجوانی مانده بود شبی خانه عمو ، زن عمو کتاب میخواند برای ما و عمو که سواد خواندن نداشت از عوالم و اتفاقات بعد از مرگ ... بعضی ها مثل برق از روی پل صراط میگذرن و بعضی ها مدت های زیادی طول می‌کشد ، برای بعضی پل هموار و پهن است و برای بعضی از تار مو نازکتر ، بسیاری پرت در جهنم میشوند و عده ای عبور میکنند ، انها که عبور میکنند بعضی بسیار راحت و بعضی به اندازه سیراب شدن چهل شتر عرق میریزند تا عبور کنند ... این چه پلی است که بزرگ و کوچک و سخت و آسان میشود،ان اتش زیر پل چیست ؟!! ان آتش، آتش دنیاست که تو را از آخرتو عاقبتو حقیقت باز میدارد ، اتش هوس ها ، خواسته ها ، آرزوها ، راحتی ها ... و ان مصاعب روی پل ترس ها ، تردید ها ، شک ها و ... وقتی میخواهی قدم ها را برداری تا از پل بگذری و به صراط برسی و خلوص پیدا نکرده ای و دل در گرو دنیا داری هر قدم به سک جان کندن سخت و سهمگین است ، طوفان تردید ها و ترس ها به سراغت می آید و آنطرف پل و اطرافت مه غلیظی افق دیدت را کور میکند، فرشته کوچولوی درونت میگوید باید بگذری و بروی، اما ... مه نمیگذارد ، به کدام طرف، اتش را هم نمی‌بینی و این کندن و رفتن پی نوری کم سو در مه بدون دلیل اشکار و نترسیدن از این که نکند اگر قدم برداری زیر پایت خالی شود ، نکند انجا چیزی نباشد و پی سراب رفته ای نکند این زمین سفت زیر پایت را از دست بدهی و نکند و نکند و نکند ها . و من دوست دارم ترس های انتخاب شده را برای رفتن چه زیباست این معصومیت های کوچک ✍️ مهدی اخلاقی @ommat_Dream
مزایای فوق العادۀ باغبانی بدون شخم ؛ بیل را کنار بگذارید! 👇 https://agronic.ir/fa/post/2460/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B4%D8%AE%D9%85-(no-dig-method)-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F این مدل کشاورزی متفاوت و جذاب ( بدون شخم ) با توجه به تجربه چند ساله خودم در کشاورزی ، به گمانم برای زمین های بزرگ جواب نمیدهد یعنی هزینه بسیار دارد . کاریست که زمان میبرد تا بافت خاک کاملاً تغییر کند و آماده کشت بدون شخم به همراه بهره وری شود . اما برای زمین های خرد که چرخه دام داری و کشاورزی را باهم داریم ، کاملاً امکان پذیر است مثل ایده زیست شهر . مقیاس کوچک و مردمی رفتار اقتصادی و مفهوم بهره وری را هم متفاوت میکند. https://eitaa.com/ommat_Dream
آدام اسمیت: مکانیزم جادویی تبدیل نفع شخصی به نفع عمومی است! اسلام: مکانیزم جادویی تبدیل انسان منفعت خواه به انسان خیرخواه است! 🆔 @social_theory
🟢 یک گونه رویت نشده: جامعه ای که واحد بنیادین آن خانواده باشد! 📝حسین مهدیزاده 1️⃣ از 3️⃣ چند سالی است که دارم به این موضوع فکر می کنم که وقتی اساتید و پیشکسوتان انقلاب اسلامی در نوشتند که «از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است...» واقعا می فهمیدند که چه حرف ای می گفتند؟!!! واقعا خودشان هم از ساختار جدیدی که آن را ملی مردم ایران می کردند داشتند؟ یا فقط حدس می زدند که اسلام اینگونه است و مثل خیلی ها، برایشان فقط یک شعار و رتوریک انقلابی و دینی بود؟! البته مثل همه جاها، می دانم که خیلی ها حرف برای گفتن داشتند و بعضی ها هم صرفا شعار بودند و البته در سالهای دهه 50 به طور عجیبی، آدمها، حرفهای سنجیده و پخته می زدند! اما مطمئن هستم که اگر کمی به این موضوع بیشتر دقت کنید، وحشت و مخالفت، ذهن خیلی از شما را خواهد گرفت! و بر علیه چیزهایی که در پایین نوشته ام، حتما چیزی خواهید نوشت تا زهر برداشت بنده از این اصل قانون اساسی را بگیرد! یک ساختار متشکل از انسانها و امکانات و محیط است که بر محور روابط جمعی انسان (که یک موجود مختار و دارای عقل و احساس و عمل است) تشکیل شده. حالا می دانید الان به جای خانواده، چه چیزی سلول بنیادین جامعه است؟ الان بصورت علمی، شرکت ها و واحدهای جمعی محصول، در یک نظام بازار شده که به آن می گویند سلول جامعه است! حالا می دانید در نظامی که firmها سلول جامعه هستند، خانواده ها، اساسا یک واحد اجتماعی هستند و به همین دلیل هم نظام اجتماعی مدرن نمی تواند بگوید که خانواده یک واحد بنیادین برای ساخت جامعه است؟! کدام نظام اجتماعی، خرج کردن و مصرف کردن را کانون جامعه پردازی می گیرد؟ واحد بنیادین جامعه باید باشد! در جامعه مدرن، سخن از این است که اگر شرکت ها و واحدهای موثر تولیدی در بازار رقابتی، سلول اصلی جامعه هستند، حالا علم باید توضیح دهد که ما در بنیادی ترین حالت با چند نوع ساختار اجتماعی در این مدل جوامع طرف هستیم و این یکی از سوالات بسیار مهمی است که علم باید جواب آن را بدهد تا حکومت و نهاد توسعه بر اساس آن جامعه را هدایت کنترل کند. اما خب در نهاد علم امروز ما درباره آن کم حرف زده می شود. جامعه از واحدهایی تشکیل شده است که آنها هم باید از جنس جامعه باشند نه فرد! یعنی چی؟ یعنی یک فرد، با فردیتش، نمی تواند بنیاد یک جامعه باشد. بنیان جامعه هم باید از کوچکترین واحدهای معنادار اجتماعی تشکیل شده باشد. نکته دیگر این است که اگر یک گله کوچک یا بزرگ انسان را در کف خیابان و از بالا تماشا کنید، این یک جامعه نیست! هر وقت شما واحدهای درون آن جامعه را اسم بردید، مثلا گفتید که اینها انتظامات هستند، اینها شعار می دهند، اینها تراکت توزیع می کنند، اینها بلندگوها را مراقبت می کنند و حرکت می دهند، اینها شب قبل شعار ها را سروده اند، اینها رهبرانی هستند که به اعتبار آنها، این عده در این فضا تجمع کرده اند و... دست آخر می توانید بگویید، این یک تجمع و گله نیست و زیرپوست این پدیده ناآشنا که داری از توی هلکوپتر می بینید، یک راهپیمایی با تعداد زیادی جزئیات قرار دارد! حالا سوال این است که وقتی می گوییم یک کشور، واحدهایش فقط استان و شهر و خیابان و محله و خانه نیست! اینها اساسا توضیح واحدهای سیاسی و کالبدی است! تا نتوانید بگویید انسانها چطور به هم خط و ربط پیدا کرده اند، هنوز اطلاعاتی که می دهید با اطلاعاتی که از یک ماشین مکانیکی می دهید تفاوت چندانی ندارد! همانطور که در بالا گفتم، پاسخ به این سوال برای نهادهای حکمرانی و دیوانی بسیار مهم است. مثلا سازمان برنامه که پول را از طریق برنامه های توسعه و آینده نگرانه در کشور خرج تقسیم می کند، به پاسخ بالا واقعا احتیاج دارد که از چه واحدهایی بنیادینی تشکیل شده است؟ اولا هم لیست واحدها را نمی خواهند، بلکه کلان ترین دسته بندی ها را احتیاج دارد که بتواند خط دهنده و مدیریت کننده مسیر حرکت باشد. 📌قسمت دوم یادداشت: https://eitaa.com/social_theory/2393 📌قسمت سوم یادداشت: https://eitaa.com/social_theory/2394 🆔 @social_theory
5 اردیبهشت 1403 روز واگذاری تیم استقلال و پرسپولیس، از -بخوانید نماینده اراده سیاسی ملت- به بانک و پتروشیمی-بخوانید صاحبان قدرت ایران را باید به عنوان روز نمادین اعلام واگذاری از دولت به بازار دانست. این افتخار هم به نام ثبت شد! شان باشد! 🆔 @social_theory
«آینده های ممکن»1️⃣ 🔰انچه از جهان می‌شنویم یا در قالب محصولات سینمایی و ... میبینیم یک کلیشه تکراریست . روایت اول از و پیچیده تر شدن ماشین ها ... و روابت دوم تخریب زیست گاه انسان و افزایش بلایای طبیعی یعنی رسیدن به زمین نامسکون است . این نگاه تمدنیست که کل دارایی خود را در ماشین و ابزار میبیند و اعتراف دارد به رَقم توسعه ابزار ، زیست انسان دچار تحدیدات جدیست ، اما دروغ بزرگ این نوع روایت آن است که هیچ آینده ممکن دیگر را نمیخواهد ببیند و متصور شود ، مدعیست که این عاقبت سیاه ولی جذاب به لحاظ ماشینی چه خوب و چه بد تنها راه ممکن است و هیچ مسیر دیگری پیش روی انسان نیست ! چرا ؟ چون تمدن در حال افول برای خریدن زمان بیشتر باید همچنان خود را برترین و تنها راه ممکن نشان دهد ، اما آنکه مدعیه تمدن جدید است ( حامیان جمهوری اسلامی ) باید چگونه به آینده بنگرند؟! کدام آینده ها برای او ممکن است ؟ اصلأ بدون اندیشیدن به آینده متفاوت و متناسب چطور میشود حرف از تمدن زد؟! برای وارد شدن به این عرصه سخت چه باید کرد و از کدام راه وارد شد ... ✨امکان های ممکن انسان خالق نیست به معنای ایجاد از عدم ، بلکه اراده تغییر ارتباط بین موجودات را دارد میتواند روابط و نسبت های جدید ، بین خود و اشیاء ، بین خود و دیگران و همچنین بین خود و خالق بر قرار کند که موجبات امکان های جدید در عالم هستی شود . چه کسی گمان میکرد تغییر نگاه و پارادایم به جهان مادی اینهمه تحول در زندگی انسان ، روابط و جهان ایجاد کند ، ابزار هایی که روزی بشر خیالش را هم به سختی میکرد و جزئیاتش را نه . گفته میشد نیاز مادر اختراعات است اما امروزه فیلسوفان تکنولوژی میگویند تکنولوژی مادر نیازهای انسان است . این تغییر فهم از ان جهت است که متوجه شدیم هر حادثی حادثه دیگری می آفریند ، مثلاً بدون تکامل و ارتقاء تکنولوژی های قبل و توسعه انها هرگز هوش مصنوعی و فرا جهان های دیجیتالی متولد نمیشدند حتی اگر کسی انرا اختراع هم میکرد فضایی برای زیست ان تکتولوژی پیدا نمیشد و از بین می‌رفت ، برای مثال همین متاورس که صحبتش داغ است گفته میشه که برای اینترنت نسل پنج و شش (5G) است و الی اینترنت الان نمیتواند در صورت همه گیر شدن آنرا پشتیبانی کند . و اما تکرار این مکررات برای چیست ؟ ما میدانیم که با رشد تکنولوژی قدرت های ذاتی انسان تحلیل رفته ، قدرت حافظه ، توانایی جسمی ، ارتباط حقیقی پیدا کردن و ... گسترش شبکه های ارتباطی ارتباطات حقیقی را به شدت تضعیف کرده و ارتباطات مجازی هم اصلأ نمیتوانند روح انسان و عواطف و احساساتش را تغذیه درست کنند ، تنهایی روند سعودی دارد ، زندگی ها معنای ماشین گرفته و خالی از حقیقت شده ، برعکس ادعاهای ابتدایی امروزه تقریبا همه اذعان دارند که نه تنها شبکه های اجتماعی به گسترش دموکراسی منجر نشد بلکه فاشیزم را دامن زده و توسعه اختیار تبدیل به کنترل اراده ها شده ، در اقیانوس اطلاعات گم میشویم اما کمتر به حقیقت میرسیم ، سرمایه داری نه تنها تضعیف نشده بلکه تشدید شده ... و بسیاری دیگر که میشود شمرد . چگونه میشود از این نگاه ماشینی خلاص شد و اینده بشر را صرفاً تکنولوژیک ندید (نه به این معنی که تکنولوژی نداشته باشیم) ... ادامه در قسمت دوم👇 https://eitaa.com/ommat_Dream/1447 ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
«آینده های ممکن»2️⃣ میخواهم به یک آینده ممکن متوجه شویم و آن تغییر رویکرد انسان است از ماده به خالق ماده ، از بیرون به درون، از (هورمون هیجان) به آرامش ، از تست هوش به عقل ( در معنای دینی) از آزادی به آزادگی، از شلوغی به خلوت ، از دانش به حکمت و و و . راهبان معابد ، مرتاضان اهل ریاضت ، صوفیان اهل طریقت و عالمان اهل را دیده یا شنیده ایم که مجهز به قدرت های غیر معمول میشوند ، البته هرکدام از اینها طریقی دارند که گاه باطل و گاه صحیح است و ما نه در مقام تایید و نه در مقام رد ان هستیم ، اما مسئله وجود کسب نوعی تصرف در جهان بدون ابزار مادی به معنای ابزار مدرن است چیزی که جهان مدرن خودش را از دیدن و گفتن در مورد ان به نادانی میزند ... روایاتی در مورد اهل بیت و یاران غیر معصومشان داریم که نشان میدهد انسان در وادی دیگری غیر سلوک در ماده هم میتواند پا بگذارد که برای دیگران غیر طبیعی به نظر میرسد اما این یک طبیعت و یک ظرفیت متفاوت از عالم است والی وقوع اش غیر ممکن بود . قران کریم از به هم پیچیدن زمین زیر پای وزیر سلیمان نبی خبر میدهد که تخت بلقیس را در چشم بر هم زدنی منتقل کرد . و روایت های ظهور که از همنشینی آدمیان با فرشتگان خبر میدهد . حتی مومنین هم در این عصر نمیتوانند خودشان را از نگاه مادی و توجه به ماده رها کنند و ان بستر برایمان فراهم نیست گرچه اختیار انسان هیچوقت از او سلب نمیشود. یک ادعا این است که تکنولوژی های مدرن همگانی و دموکراتیک است اما اینگونه امور شخصی و مهمتر برای افراد خاص است ، برخلاف ادعا تکنولوژی هم اینگونه است چند سال است خودرو اختراع شده برای استفاده انسان اما همین الان آیا همه هفت میلیارد انسان دست رسی به این امکان جدید دارند ایا به دست اوردن این امکانات سلوک و تلاش مادی نمیخواهد ایا بهترین جت های شخصی و ابر خودرو ها و ... در اختیار معدود افرادی نیست که بقیه به چنین جایگاهی نمیرسند ، ایا مطمئن هستیم اگر همین مقدار که یک فرد عادی تلاش میکند برای رسیدن به ابزارهای مادی ، برای ارتقای روحی ، معرفت حقیقی و خلوص باطنی وقت و زحمت خرج کند به بیشتر از اینها نمیرسد ؟! البته واضح است که تفاوت بنیادینی بین این و آن است و در مثال مناقشه نیست اما چگونه میشود بستر افزایش اراده انسان را ایجاد کرد و اینده های بدیل ساخت ؟! تلاش این متن فقط دادن یک توجه بود که کمی ذهنمان از اسارت ماشین رها شود ، آینده فقط انچه مدرنیته میگوید نیست و توسعه وجودی غیر از توسعه ماشین است ، این را هم به یاد داشته باشیم تغیرات اقلیمی بخش بزرگی از ان وابسته به نگاه آدمی و تغییر رفتار اوست و الا _ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ ۚ _ را وعده داده اند که إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ _ برای اهل تفکر نشانه ها دارد . قسمت اول 👇 https://eitaa.com/ommat_Dream/1446 ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
اکنون چیزیست که در گذشته ساخته ایم ، و آینده چیزیست که اکنون میسازیم. ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
اردوغان غیر از نفاق و دورویی خودش اگر بخواهد هم نمیتواند در مقابل بدهی خارجی ۱۷۷ میلیارد دلاری دوام بیاورد . ترکیه در حال سقوط آزاد است . https://eitaa.com/ommat_Dream