🔻پروژه تخریب استاد میرباقری و آقای جلیلی بعد انتخابات از چه جهت است ؟
🔰اینروز ها طوری رسانه های انوری و البته داخلی که همصدا با آنها هستند علیه این دو عزیز تیتر میروند هیاهو میکنند که اگر کسی نشناسد گمان میکند با نسخه جدید و البته افراطی تر و تندروتری از طالبانیزم طرف است ، حتی بنده ویدئویی دیدم که استاد #میرباقری عزیز را با عنوان ابوبکر البغدادی جدید معرفی میکرد ضد عقل ضد پیشرفت ، ضد فلسفه و ... که البته تماما لایق خودش بود .
و حتی این دو عزیز که چندان ربطی هم به هم ندارند را مرشد و مرید معرفی میکنند.
درست است که استاد پذیرش التقاطی غرب و ساده انگاری های پیشین در مورد آنرا قبول ندارد و درست است که باور به توسعه ندارد بلکه خود را در مقابل آن تعریف میکند اما ... .
اما اگر بدانید :
۱_ این مبارزه یک مبارزه #علمی و فکری است که باید خودش را به پذیرش و مقبولیت برساند، نه یک برخورد فیزیکی و صرفاً سلبی ، بلکه کاملاً ایجابیست .
۲_ تنها جریان فکری در حوزه علمیه است که پروژه اش توسعه اختیار است البته شاید دیگران هم نظراتی منباب آزادی و رواداری با جامعه داشته باشند اما فاقد یک دستگاه بنیادین و اندیشه ای که هم در دام استحاله نیفتد و عملا این #آزادی و کرامت بخشیدن به انسانها را به عمیق ترین لایه های فلسفی ، نظری و کلامی امتداد داده باشد نداریم .
۳_ نه تنها ضد فلسفه نیست که تنها جریان حوزوی بعد انقلاب است که دستگاه فلسفی جدیدی پایه گذاری و خلق کرده است ( البته این هنر استاد ایشون یعنی جناب سید منیرالدین ال هاشمی است که ایشان هم در همین فضای گفتمانی اندیشه ورزی میکند و ادامه دهنده آن #فلسفه در کلام بوده )
۴_ ایشان و جریان تحت رهبری ایشان نه تنها حمایت های خاص حکومتی نداشته بلکه خود دفتر فرهنگستان و مسائل مطرح در آن و پرونده فکری و علمی روی میز آن هم برای اکثریت حوزویان و هم برای خود حکومت تا حد زیادی ناشناخته است!
۵_ ایشون نه تنها مخالفانش را تکفیر نمیکند برعکس در نقد بسیار محتاط است تا شأن کسی را سبک و بی ارزش نکرده باشد و ویژگیهای مثبت آنها را برجسته میکند ، ایشان حتی نظریات خودش را به نزدیک ترین شاگردان خودش هم تحمیل نمیکند و هرکسی در فرهنگستان برای خودش یک پروژه جداگانه تعریف میکند و فقط برسر کلیات تفاهم هایی دارند آنها را دور هم جمع کرده.
۶_ ایشان برعکس جریان های سنتی دین را محصور در باید و نباید ها و احکام خشک نمیداند و قائل به ارتقاء فقه و اصول است تا بتوان نظم اجتماعی خلق کرد نه اینکه احکام را بر سر جامعه کوبید .
۷_ ایشان در برخورد با منکرات اجتماعی سه سطح قائل دارد که از شدت به ضعف میرود در اهمیت برخورد :
اقامه کننده منکر ، اشائه دهنده و مرتکب شونده و برخورد شدید با آن دستگاه #اقامه منکر است قائم منکر همان سازوکارهای علمی ، فرهنگی ، ساختاری و اجتماعی و قدرت است که این برخورد هم از جنس خودش است نه فیزیکی ، یعنی اقامه #فرهنگ در مقابل فرهنگ ، علم در مقابل علم ، ایجاد ساختار در مقابل ساختار و #نظم_اجتماعی متمایز.
مثال برای حذف تاکسی تلفنی پلیس و نیروی امنیتی آژانس ها را جمع نکرد بلکه با آمدن یک مدل کارآمدتری مانند اسنپ و مزایای فراوان آن تاکسی تلفنی ها از دور خارج شدند.
✴️علت تخریب دست پر آقای میرباقری برای رهبری جریان فکری_سیاسی آینده انقلاب است که کمی دیر متوجه شدند .
🔻اما خیلی خلاصه علت تخریب آقای #جلیلی آن است که ایشان توانسته رای بدنه اجتماعی جریان انقلابی را بدون ورود به محافل قدرت و دعوت از اهل محافل به سمت خودش جذب کند و عملا آرایش سیاسی درون اصولگرایان که البته آقای جلیلی چندان به اصولگرایی نمیخورد را تغییر دهد و جریانات رقیب یا معاند او را به عنوان قدرت سیاسی نزدیک به نظام زین پس رقیب و حریف خود میبینند ، فلذا با وجود عدم رای آوری ایشون سعی دارند برای پیشگیری از اقبال بیشتر در اینده ایشون رو ترور رسانهای و شناختی کرده باشند.
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بفرمایید یک فنجان کارشناسی با طعم پزشکیان...
ما که با دولت متصدی اقتصاد مخالفیم و دولت تسهیلگر را تسامحاً موافقیم.
اما آیا میشود بفرمایید به چه دلیل دولت جاده اقتصاد را برای بنگاه داران بزرگ و ابر سرمایه داران صاف کند و برای مردم ، نه ؟
چرا مردم را نهایتا در حد جیره خوار و ریزه خوار اضافه و دور ریز سفره تان میخواهید .
چه کسی گفته باید ثروت ملی و عمومی را تبدیل به ثروت خصوصی برای یک عده نیم درصدی کنیم ؟
كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
33.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙️ پادکست _تصویر زندگی
🔥سالهاست در این اندیشه ام که کدامین شیطان فرشته نما و کدام دزد رفیق قافله توانست این چنین فطرت آدمی را لگد مال کند و منت پیشرفت و توسعه را بر سرش بگذارد.
#زیست_شهر
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
Jalal_Naghsh_Nilchi_-_گفتگوی_سه_تار_و_پیانو_1_2_1_2_1.mp3
4.09M
🎙️ پادکست _تصویر زندگی
🔥سالهاست در این اندیشه ام که کدامین شیطان فرشته نما و کدام دزد رفیق قافله توانست این چنین فطرت آدمی را لگد مال کند و منت پیشرفت و توسعه را بر سرش بگذارد.
#زیست_شهر
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توسعه به روایت چارلی چاپلین
ما هیچ وقت درد توسعه سرمایه دارانه را نچشیده ایم فلذا همیشه یک نگاه شیفتگی و آزمندی به آن داشته ایم چه مردم عادی و چه روشنفکران فرنگ رفته که فقط مظاهر آن را به عنوان یک توریسم دیده اند یا نرفته هایی که از قاب رسانه دیده اند
اما هرگز تجربه یک ملت راه توسعه پیموده و صنعتی با سلطه سرمایه داری را نداشته ایم ، همیشه جهان فرنگ از پشت لنز دوربین و از جلوی مانیتور تلویزیون ها و شبکه های اجتماعی جهان پر زرق و برقی بوده که محصولاتش به اینجا می آمده و همین مصرف تکنولوژی و عدم توانایی در ساخت یا رقابت با کالاهای ان ما را در یک خودتحقیری یا خودناباوری انداخته که نمیتوانیم هویت خود را بازیابیم و نگاه نقادانه به دیگریِ تولید کننده و استعمارگر داشته باشیم
اما هرگز سوال نکردیم این همه کالا در کشور های تولیدی چه حجم از فشار را بر نیروی کار ایجاد کرده تا در تیراژ جهانی کالا تولید کند ؟!
وقتی پدربزرگ های ما از چراغ فانوس انگلیسی استفاده میکردند و مبهوت فن آن میشدند ، نمیدانست وضعیت امپراتوری بریتانیای کبیر برای مردمش بهتر از وضعیت کشورهای استعمار شده نبود .
فراموش نکنیم انقلاب های خونین کارگری در اروپا شکل گرفت نه جای دیگر .
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 انقلاب اسلامی میتواند در "صنعت" در جهان حرفِ اول را بزند.
✅ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
🌀 «باورِ اینکه آلمانها قوم برترند، صنعت آنها را آنقدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند!
اگر شما هم "آن تلاشی که در جبهه شهید میداد" را نظاممند کنید تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم حرف اول را خواهید زد!
من آرمانگراییِ اسلامی را در همه ابعاد قطعاً بسیار شدیدتر از آرمانگرایی آلمان میدانم. در مقنّن کردنِ نظامِ فلسفی حتماً قویتر میدانم. در فلسفه حرکت، حرف اسلام بیشک بالاتر از حرف هگل است. نظام مناسکِ پرورشی اسلام هم از مناسک پرورشی آلمان قطعاً قویتر است. در ارتباط با حقایق عالم هم حرف و فعل آنها به عُجْبِ ملی، یعنی به شیطان و انانیتِ نفس، بازمیگردد. انانیت انسان، قدرتش کمتر از حقایقی است که به دستِ ائمه طاهرین (علیهمالسلام) است.
اگر شدتِ اینها پشتسرِ تولید، نظاممند شود، تولید ناخالص ملی قطعاً تولید ناخالص رشدآور میشود.»
🌀 «همانگونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار میدهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از آنها پیشرفتهتر خواهیم شد.
شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از آنها بالاتر باشد.» (۱۳۷۸)
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🏡 خانه اهالی روایت انسان
12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 نقطه شروع
📍داستان عجیب التماس دعای فرشتهها به ابلیس (عزازیل)
✅ نقاشی با شن - اختصاصی روایت انسان
این داستان رو خیلیهامون نشنیدیم...
ماجرای کامل عزازیل و خلقت انسان رو توی دورهی «روایت خلقت» گفتیم.
🔻پیوند ثبتنام و ورود رایگان به دوره:
🔗http://B2n.ir/Revayat_khelghat
🔗http://B2n.ir/Revayat_khelghat
#روایت_خلقت
⭕️ @Revayate_ensan_home
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کارشناسانی که هفته قبل به رئیس جمهور محترم نامه نوشتند و مدعی شدند که راه حل مشکل مسکن، عمودی سازی و انبوهسازی است و حالا هم برخی از همانها، به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی معرفی شدهاند این دو دقیقه را مشاهده بفرمایند.
آیا میدانستید که از سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ۱۰.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور ما ساخته شده است اما فقط ۲.۵ میلیون نفر به صاحب خانههای ما اضافه شده است؟!
از مهمترین دلایل این وضع، الگوهای اشتباه ساخت بوده است. متراکمسازیها و عمودیسازیهایی که معمولا اقشار مستضعف به دلیل آنکه از عهده پرداخت اقساط تحمیلی آن برنمیآیند، واحد در حال ساخت خود را بعد از چند قسط، به دلّال و سرمایهدار میفروشند و به این ترتیب واحدهای ساخته شده در نهایت به دست مصرف کننده واقعی نمیرسد و منجر به صاحبخانه شدن مردم نمیشود. لطفا این ویدئو را مشاهده بفرمایید.
بلد طیب/کانال دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه مکرر میشنویم که دوره زمونه بدی شده ، آدم ها بد شدن ، مثل قدیم صفا و صمیمیت نیست ...
آدم ها بد شدن یا زندگی های ما بد شده ؟!
نمیبخشیم یا چیزی نداریم که ببخشیم .
وقتی یک متر زمین خدا هم از آدم ها دریغ شد ، زمینی که اولین هدیه خدا به آدم ع بود .
شیطانی که روزی آدم را از بهشت به زمین راند حالا در زمانه بد شده ما توانسته همان زمین را هم بگیرد .
یک آلونک در طبقات روی هم در هوا ، مثل آلونک یک پرنده روی شاخه ...
خوش به حال پرنده که پرنده دیگری پیدا نمیشود تا لانه اش را روی لانه او بسازد تا لانه خراب شود .
کدام دادگاه حکم علیه لانه خراب ها میدهد .
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
🔰«نسبت تمدن دینی با دانش های موجود»
🔺نفی توسعه و مدرنیته و همچنین پرداختن به تمدن دینی به چه معناست و تعاملش با دانش های مدرن چگونه است ؟
دستگاه علمی که قرار باشد تمدن دینی را محقق کند در مبانی ، چهارچوب ها ، اهداف و مطلوبیت ها ، روشها و مجاری متمایز از دستگاه علمی مدرن است اما این به معنای دور انداختن تمامی دانش های مدرن نیست !
🔺فرض کنید تراکم دانش برای ساختن ابزار به جهت تسهیل فرآیند کشاورزی به ماشینی به نام تراکتور رسیده و شما با هدف دیگری میخواهید ماشین محرک دیگری بسازید این به معنای دور ریختن دانش ها و تجربیات ساخت تراکتور نیست و چون تنها دارایی شما به لحاظ تجربی و دانش است اما هدف شما تمایز پیدا کرده ، شما یک ماشین برای جابهجایی انسان میخواهید که ظرفیت متفاوت ، شکل متفاوت و امکان متفاوتی میخواهد. دانش لاستیک سازی به درد شما میخورد اما ساخت یک لاستیک حجیم و بزرگ به درد ماشین جدید نمیخورد بلکه مقیاس و هدف کار تغییر میکند اما لاستیک ، لاستیک است قالبش متفاوت میشود و البته برای بهینه کردن ممکن است در در فرمولاسیون مواد آنهم دست ببرید ، همین طور پیچ ها ، قطعات بدنه و ... ، مثلاً گیربکس لازم دارید اما با یک ضریب سرعت و قدرت دیگر و بهینه سازی های مستمر .
البته در مسیر متوجه خواهید شد که این خودرو آپشن ها و امکاناتی لازم دارد که نیاز به دانش های جدید دارد و همچنین بعضی لوازم تراکتور با تغییر مقیاس و ... هم به کار شما نمی اید و به صورت طبیعی حذف می شوند .
🔺تغییر مقیاس ها ، نسبت ها و حذف و اضافه کردن سوژه های مطالعاتی به خاطر تغییر در هدف ها ، مطلوبیت ها نیازها و مبانی ها اتفاق می افتاد که در یک بازه دراز مدت دو حوزه دانشی متفاوت را خلق میکند .
🔺در اینجا فقط ابزار نیست که دست خوش تغییر می شود بلکه روابط انسانی هم به نسبت تغییر ابزار تغییر میکند برای مثال ممکن بود روی زمین رابطه بین کارگر و کارفرما باشد و در نسبت با خودرو خانوادگی روابط دیگری با احساسات دیگری حاکم باشد .
🔺وقتی هدف فقط رشد اقتصاد باشد این یک نوع رابطه و دانش و ابزار نیاز دارد (مبنای جهان مدرن )
اما اگر مبنا تحقق عبودیت خداوند ، رابطه ولایت و محبت و اخوت بین مومنین باشد ، یعنی انسان و رابطه اش با الله مسئله باشد دانش و ابزار دیگری خلق خواهد کرد .
چون که صد آید نود هم پیش ماست ، یعنی اقتصاد این انسان هم به عنوان یک ملزوم طلب می شود که خودش یکی از لوازم عبودیت است ، یعنی اینطور نیست که عالم دنیا چیز زائدیست عزلت نشینی برای عبادت است اینکه صوفی گری است و عزلت نشینی اگر غایت ما باشد که تمدن به چه کار می آید ، اتفاقا همین امکانات دنیا مجرای عبودیت است در همین تمدن مدرن هم به نحوی هرچند پر رنج و ملالت تامین میشود اما اولا با رنج بیشتر و دوما با متوسل شدن به رذالت ها و جنایت ها و ظلم ها که خوردن از شجره ملعونه و خبیثه است اما میتوان از شجره طیبه و پاک خورد .
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
27.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همین تعریف ساده ، فلسفه پول از ابتدای خلقت است .
این جنس کالای واسط نیست که اهمیت دارد این اعتماد آدم ها به اون کالاست که با ان معنای پول میدهد .
ولو اگر یک عدد دیجیتال و مجازی باشد .
اما برای شکل گیری اعتماد و نظم بخشیدن به آن همیشه یک سازوکار قدرتمند پشتیبان قرار میگیرد ، حالا یا دستگاه حکمرانی پادشاهی ، دولت مدرن ، بانکها ، سهامی ابر شرکت ها یا یک جهان شبکه ای مثل اینترنت و ...
حالا اگر ولی جامعه بخواهد پشتیبان اعتماد مردم باشد مگر چه چیز عجیبی است که بعضی در تحقق آن تردید دارند ؟!
بحثی که با عزیزان پول طلا داشتم از این منظر بود که جهان بدون پول جهانیست که آدم ها بت ها را برای اعتماد رها میکنند و در جامعه « ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون» زیر سایه ولایت زیست میکنند .
لینک فایل صوتی گفتگو با عزیزان پول طلایی 👇
https://eitaa.com/ommat_Dream/1261
#پول #پول_طلا
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
6.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 #جمهوریت باید در فرایند تصمیمسازی و تصمیمگیری هم حضور پیدا کند، نه صرفاً در انتخابات.
البته این فرایند، با حضور تودهای محقق نمیشود، بلکه بایستی ساختارهایی طراحی شود تا مشارکت عمومی را بهشکل شبکهای (نه متمرکز) محقق کند.
این مدل، آرامآرام #دولت_مردم را شکل خواهد داد و جامعه اسلامی شکل خواهد گرفت. (۱۴۰۰)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir