🌺موضوع گروه تعاملی زیست شهر نوین مولد🌺
نهاد خانواده در نظام و جامعه #بازار یک نهاد بی هویت است. آنچه در این رویکرد مورد توجه ویژه قرار دارد بالا رفتن تراکنش های مالی و افزایش نرخ GDP در اقتصاد است. یکی از کارویژه ها برای رسیدن به این هدف، مصرفی کردن حداکثری نهاد خانواده است به شکلی که تمام کاربری های سنتی خانه و خانواده از او گرفته شده و بازاری شده است. فعالیت هایی همچون نگهداری از کودکان، پخت غذا، نگهداری از سالمندان، تفریح، فراوری های غذایی ساده و ... در نگاه جامعه بازار، بهینه روابط زمانی است که تمام این موارد از بازار تهیه شود تا تراکنش مالی و GDP افزایش پیدا کند.
اما در رویکرد امامت-امت، به علت بنیادین بودن نهاد خانواده -به علت بهینه بودن روابط ایثار، محبت و دگریاری در آن- تلاش حداثری برای استقلال خانواده صورت میگیرد. به همین منظور تمام کاربری هایی که از خانواده جدا شده بود به آن بازگردانده میشود.
♦️کاربریهایی که از نهاد خانواده با کوچک کردن مساحت خانه و آپارتمانی سازی آن، از آن گرفته شده و در مدل اجتماعی انبیاء به آن بازگردانده میشود .
توضیح تصویر: خانه 6 متر مربعی در هنگ کنگ با اجاره ماهانه 487 دلار
https://eitaa.com/joinchat/2692022606Cc776878848
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
❌تحلیل رفتارهای اخلاقی جامعه
♨️در نگاه جریان غالب اقتصاد، افراد در تصمیماتی که میگیرند فقط خود را لحاظ میکنند و به چیزی که به آنها مربوط نمیشود توجهی ندارند؛ زیرا فرآیند ارزش گذاریها، یک فرآیند ذهنی است که در درون ذهن هر فرد انجام میشود.
💢حاکمیت این نگاه بر اذهان بهگونهای است که حتی اگر نکات اخلاقی که در جامعه وجود دارند را به اقتصاددانان تذکر دهید، آنها را «خطای دید» تلقی میکنند و پاسخ میدهند که فقط ظاهر رفتار مردم، یک رفتار اخلاقی است و در این میان پاداشها و جریمههای پنهانی وجود دارد که مردم اینگونه رفتارهای به ظاهر اخلاقی را در واکنش به آنها بروز میدهند.
💯در پاسخ باید گفت: چرا ما یا حداقل کسانی که دوندگان خوبی هستند، هنگام پیاده شدن از تاکسی بدون پرداخت کرایه فرار نمیکنیم؟ آیا به دلیل وجود شرافت در نهاد ما نیست و یا صرفاً به خاطر جریمههای احتمالی، این کار را انجام نمیدهیم؟
پیش چشمت داشتی شیشه کبود
ز آن سبب، عالم کبودت مینمود
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
رویای امت
❌تحلیل رفتارهای اخلاقی جامعه ♨️در نگاه جریان غالب اقتصاد، افراد در تصمیماتی که میگیرند فقط خود را
✍️ تکمله ای بر یادداشت جناب مشیری عزیز
🔹 مسئله صرفاً یک تحلیل و نگاه غلط به موضوع اقتصاد نیست که انسانِ فاعل در انرا منفعت خواه صرف و خالی از اخلاق میبیند، بلکه این پیشفرض که حاکم بر کل علم اقتصاد مدرن است خودرا در خروجی و اثرگذاری بر جامعه تحمیل میکند .
یعنی این علم که پشت دستش حاوی این نوع ارزش گذاری و پیشفرض هاست ، الگوهایش نیز کاتالیزور این ارزش های پنهان در جامعه است و اتفاقا همین را دنبال میکند و نمیخواهد که اقتصادی مبتنی بر اخلاق ، فرهنگ ، عقیده و ... را ببیند .
🔸 در مقابل طرح اجتماعی انبیأ اخوت ، محبت و ایثار است و همین ارزش ها را در الگوها و کنش های اقتصادی مومنین جاری میکند (جامعه اربعینی)
به عبارتی جریان حق و باطل دو سر طیف اند که در عین اختلاط و وجود هر دو نوع رابطه ( رابطه دیگر خواهانه و منفعت طلبانه ) هرکدام جامعه را به یک سر طیف هدایت میکنند.
✅ انسان منفعت طلب همه چیز را ابزاری برای کندن و تصاحب کردن میبیند فلذا همه چیز را مورد معامله قرار میدهد و قابل عرضه و تقاضا بودن و بازاری شدن ...
برای مثال در#جامعه_بازار و بازاری شدن جامعه ، رابطه جنسی در اماکن خاص فروخته میشود ، تربیت در مدارس خصوصی ... تغذیه در رستوران و ...
و در این سر طیف بازار ها کوچک تر و نحیف تر میشوند و میل به صفر شدن میکند.
که برای بسط #جامعه_نابازار الگوهایی را پیشنهاد میدهد مانند تقویت نهاد #خانواده به جای فرد گرایی جهان مدرن و توسعه ارتباطات انسانی (صله رحم) ، تعارف (حد همسایگی ) و ... .
🔹همچنین تولید در مقیاس خرد و وخانوادگی باعث بزرگتر شدن خانواده و افزایش جمعیت میگردد ، خانواده افزایش فرزند را موجب رونق کسب و کار ، تولید ، درآمد و بهینه شدن زندگی می بیند همچنین روابط در خانواده ، استخدامی و مزدبگیری نیست یعنی کار قیمت نمیخورد.
اما در مدلهای اقتصادی مدرن که متکی بر استخدام در کارخانه ها و شرکت هاست ، در جامعه مستخدم خانواده امری دست و پاگیر و خرج تراش است .
کما اینکه بازاری شدن روابط نیاز مبرم دارد به فرد گرایی و له شدن هرگونه وابستگی ها و پیوند های خانوادگی ، همسایگی و ...
از سویی دیگر انسان اجیر و مزدبگیر چه چیزی برای بخشیدن و ایثار دارد .
الغرض این یک سلوک اجتماعی است نه صرفاً یک تحلیل و عینک اشتباهی .
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
سلام آقای گنجوئی
خدا قوت میگم به شما که این گونه پیگیر قنوات هستید .
مردم در شهر کهریزسنگ حامی قنات هستند ومدتی هست که دارند قنات تاریخی این شهر را احیا میکنند وهمش به صورته جهادی از طرف مردم است وهزینه های ان را خود مردم دارند میدهند ویک کار بسیار زیبا ویک اتحاد دل نشین صورت گرفته است .
امیدوارم که در تمامی شهر ها این گونه اتحاد ها قرار گیرد ومردم خودجوش قناتها را آباد کنند .
امیدوارم شما هم به قنات تاریخی شهر کهریزسنگ یه سر بزنید واز روند احیای آن با خبر شوید.
با تشکر فراوان از لطف شما
👇👇👇👇👇👇👇
علیکم السلام بزرگوار:: تمامی مکانیزم کارشان که از مدیریت صحیح اجرائی برخوردار میباشد ، دنبال میکنم، ضعفی در کارشان وجود ندارد، به این فکر میکنم ، که چگونه میتوان این فرهنگ قنات و قنات داری رو به سایر نقاط کشورمان منتقل نمود. موفق باشید
🏴
{امت امام حسین(ع) نیاز به سقائی دارند}
🌐 ستاد مردمی تامین آب شرب و احیاگران چشمه سارها و قنوات استان کرمان.
👇👇👇👇👇
@qanat_kerman
رویای امت
سلام آقای گنجوئی خدا قوت میگم به شما که این گونه پیگیر قنوات هستید . مردم در شهر کهریزسنگ حامی قنات
🔺نکاتی پیرامون احیای قنات کهریزسنگ
✅ اینگونه کار تعاونی کردن ، یک تعاونی طبیعی و صحیح است که در ان عده ای به صورت خودجوش و مشترک بدون انگیزه سود شخصی کار را پیش میبرند گرچه در نهایت انها هم منتفع میشوند نه تعاونی های مدرن که بعضی از دوستانمان به اشتباه آنرا الگویی مطلوب برای اقتصاد معرفی میکنند.
🔹نکته ی بعدی اینکه نیروی پیشران و انگیزه بخش در اینجا نه انسان سرمایه دار است (مدل های سرمایه گذاری خصوصی ) و نه دولت ، بلکه کار در یک فرایند مردمی با الگوی تعاون و همیاری و پیشرانه یک انسان ایثارگر شکل میپذیرد.
⭐ مسئله مهم دیگر رقم خوردن این اتفاق که خروجی اقتصادی دارد در یک #نابازار است.
⚡ همچنین خالی از لطف نیست که بدانیم ، به تعبیر آینده پژوهان ، در اینده نه چندان دور دولت ملت ها به شکل امروزی وجود نخواهند داشت و شرکت ها جای دولت ها را خواهند گرفت ...
میتواند راه صحیح ما برای رفتن به سوی اینده همین باشد که با کوتاه شدن دست دولت در حکمرانی ، بازوی مردم قوی تر شود برای واگذاری امور به مردم به جای واگذاری به شرکت ها و پلت فرم ها ...
یادداشت تعاونی دیگریِ سرمایه داری یا صورت دیگر آن 👇
https://eitaa.com/ommat_Dream/829
#حکمرانی_مردمی
#اقتصاد_مردمی
#جامعه_نابازار
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
3- محیط زیست.mp3
47.78M
🎙 کاشت یک میلیارد درخت فرصتی برای امنیت غذایی و خودکفایی کشاورزی
💎 با ارائه جناب آقای محمدجواد مسعودینیا
🎉 دومین همایش همافزایی فعالان زیستشهرهای نوین مولّد
در محورهای:
🔹نقش درخت در حفظ "خاک، آب، هوا و انرژی" به عنوان مهمترین نیازهای زندگی انسان
🔸کاشت یک میلیارد درخت؛ گامی برای جبران عقبماندگیهای قبلی ما
🔹حذف انسان از طبیعت؛ نقطه اصلی دعوای ما با سایر مکاتب
🔸اولویتها در کاشت درخت: حفظ تنوع، تراکم و امنیت غذایی، کاشت گونههای بومی، ایجاد نهالستان خانگی
شیپا 👈 عضوشوید
@shipaa
هدایت شده از منبثات ✍
تلخ تر از وام ربوی #اربعین ، توسل مردم به بانک ها بر اثر ناامیدی از اطرافیان است ..
#روابط_انسانی
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 اگر بخشی از گذشته باشد که باید برای از دست دادنش حسرت بخوریم چنین چیزهایی است...
سیدحسین صافی، از مستندسازان نامی ایران است. جدای از علم و فن و پشتکار، بیشک بخشی از این تولیدات خوب را از جهانبینی و نگاه خدامحور خویش دارد.
این که همیشه نوستالژیهای گذشته و روابط افراد قدیم برای ما اسطوره و دستنیافتنی شده را اینجا باید بفهمیم. نگاه نوع انسان به جهان تغییر کرده. راستی چرا؟!
🆘 @Roshangari_ir
🆘 rubika.ir/Roshangari_ir
طبقه متوسط علیه فرودستان
امشب خبر ۲۰۳۰ از اعتصاب کسبه و پایین کشیدن کرکره مغازه هایشان به خاطر عدم برخورد با دست فروشان گزارش میکرد و خواستار برخورد با دست فروشی ...
گلایه داشت که دست فروش جایش را تنگ ، نانش را بریده و جلوی رزقش را گرفته ...
اینهمه خودخواهی و تنگ نظری از کجا امد !
میگوید مالیات میدهد ، اجاره مغازه میدهد (حتی اگر مالک باشد معادل اجاره را چرتکه میندازه) اب ، برق ...
میگویم جناب کاسب اینها را که تو نمیدهی از جیب مشتری بیرون میکشی به اضافه سود منطقی و سود مازاد بابت دکور مغازه و برند و ...
مشتری حق دارد پول اینها را نخواهد بدهد و فقط پول جنس رو پرداخت کنه ، نکنه با ارزونی مشکل داری جناب کاسب !
البته خب دست فروش صدا نداره ، ولی شما صنف داری ، نفوذ داری صدا داری ، البته یکی رو میشناسم که صدای شما و البته صدا و سیما رو خوب بلده خفه کنه ، شماهم میشناسی ، یعنی اینروز ها همه میشناسن ، سرای ایرانی ، شهر فرش ، مهد فرش ...
یادش بخیر قدمای ما که وقتی همسایه کاسبی نکرده بود مشتری رو به یه بهونه براش حواله میکردن ... روزیشون دست خدا بود و با آسمون بسته بودن.
#اقتصاد_مردم
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
آرتور فرستنبرگ در کتاب افسانه روشنایی، حاصل چهل سال تحقیق خود بر روی تاریخچه ارتباط پزشکی و زیست شناسی با الکتریسیته را ارایه کرده است و از این نظر، کتاب علاوه بر طرح موضوعات جنجالی، دارای منابع بسیار زیاد (در حدود 120 صفحه) است.
کتاب از تاریخچه شروع استفاده از برق در قرن هجدهم و کاربردهای پزشکی گسترده آن در این قرن می پردازد و در ادامه اشاره می کند که پزشکان مخالف عمومی شدن استفاده از برق در زندگی مردم بودند چون به خوبی از مضرات زیاد آن اطلاع داشتند ولی از آن جا که جریان صنعتی شدن به برق نیاز داشت دانش گسترده پزشکی شکل گرفته حول کاربردهای درمانی برق را کنار زد طوری که امروزه کمتر پزشکی از این کاربردها اطلاع دارد و این در حالی است که این دانش فراموش شده، امروزه نیز تا حد زیادی می تواند کارآمدی داشته باشد.
نویسنده، برقکشی سراسر جهان و در ادامه آن، استفاده گسترده از امواج مختلف را عامل بسیاری از بیماریها مانند دیابت، سرطان، بیماریهای قلبی، نوراستنی، سندرم خستگی مزمن، وزوز گوش و... میداند که بعضی از آنها ظاهرا جزو بیماریهای نادر محسوب میشوند ولی از نگاه نویسنده کتاب، بسیار شایع هستند. فرستنبرگ، بسیاری از بیماریهای همهگیر از جمله آنفلوانزا را ناشی از اختلالات الکتریکی طبیعی (مانند طوفانهای خورشیدی) یا مصنوعی (مانند استفاده از ماهوارهها یا پروژههایی مانند هارپ) در بیوسفر زمین میداند و معتقد است بسیاری از علایم این بیماریها در واقع علائم حساسیت به الکتریسیته هستند.
کتاب افسانه روشنایی، به رشتههای مختلف علوم از گیاهشناسی و جانورشناسی گرفته تا رشته های مختلف پزشکی و مهندسی توجه کرده و از این رو دایره مخاطبین زیادی دارد. این کتاب با این که کتابی فلسفی نیست اما میتواند بسیار مورد استفاده علاقهمندان به مباحث فلسفه علم و تاریخ علم قرار بگیرد. افسانه روشنایی همچنین میتواند زمینه خوبی برای معرفی حوزه جدید علمی اقلیم فضایی به مراکز علمی کشور باشد؛ حوزهای که در دهههای اخیر بسیار مورد توجه نهادهای تحقیقاتی جهان قرار گرفته است.
https://eitaa.com/ommat_Dream
باهم بودن هم توکلمون قوی میکنه هم باهم بودن برامون لذتبخش میکند
نور اتحاد و همدلی چنان قدرتمند است که می تواند تمام زمین را روشن کند وما همشهریان این همدلی واتحاد را روز به روز قدرتمندتر خواهیم کرد
لینک کانال احیاگران قنات کهریزسنگ 👇
@Ehyagaraneghanat
مقنی تبریزی :
کاریز (قنات) شیر زمین را میدوشد ، چاه عمیق خون زمین را میمکد.(مرتضی فرهادی)
و من حیرانم که چرا چنین تعاون و یاریگری احیاگرانه را با انسان طماع ، سود جو و سوداگرانه اسمیتی عوض کردیم ... چه بر سرمان آوردند .
رقصی چنین میانه میدانم آرزوست اقای اقتصاد .
#اقتصاد_تعاون
یا
#تعاونی_اقتصادی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از دولت قوی
۳۰ تیر ۱۴۰۲ - طرحی برای فردا ۱۴۰۲ _ شبکه 1 - ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۲.mp3
36.35M
🔈 خطر کنترل از راه دور نهادهای علمی - پژوهشی کشور توسط هلدینگهای نیویورک
♦️پروژهٔ isi و دلالان داخلی ''بردگی علمی''
👤استاد رحیمپور
🆔@Asre_jadid_57
16.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴مداحی بینظیر و جدید
کاش یارت باشم
رونق بازارت باشم
یا اباعبدالله
#حسین_طاهری
رویایی که تعبیرش حسین است ...
https://eitaa.com/ommat_Dream
استاد می گفت سه چیز انسان را به پیش میراند !
ترس
طمع
عشق
ترس که از حضرت ادم به بعد تا همین چند نسل قبل برجهان بشر حاکم بود ...
طمع که مدرنیته به ارمغان اورد و تنها شماره تماس بشر با یکدیگر شد و مابغی خط ها اشغال ... یا لااقل تا اطلاع ثانویه از دسترس خارج شده ...
گرچه طمع هم شعبه ای از ترس است ، ترس از تهی بودن ، نداشتن ...
سکونت در سرزمینی ناامن از خواهش های بی جواب ، عطش های در سراب ، تشنگی و بی کامی ها ...
اما
چه زیبا جهانیست جهان شیدایی ...
جهان داراها ، به شعف رسیده ها ...
چه رقابت طوفانیست، نه برای کندن ...
برای دادن ... سر، دست ، پا ، جان ، مال ...
و عشق انست که من حضور ندارد تا بترسد هرچه است از اوست و هرچه دارم برای او ...
لاخوف عليهم ولاهم يحزنون...
عقل عارف در قلب است و قلب عاقل درسر ...
کاش کمی معرفت داشت این قلب ...
تا ببیند
آنکه تورا دارد چه کم دارد؟ و انکه تورا ندارد چه دارد؟
اللهم ارزقنا #اَرْبَعٖینْ
#رویای_امت
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
پاسخگویی به #مسائل_مستحدثه حتماً يك وظيفه است، اما در شرایطی كه شما قدرت نداشته باشيد! ولی آنگاه که صاحب قدرت بودید بايد #محدِث_حادثه باشيد؛
يعنی بايستی بتوانيد «نظامات تكامل» اجتماعی را بر اساس مقاصد الهی تأسيس كنيد. تأسيس اين مطلب و هماهنگی آن حتما به يك #روش_علوم نيازمند است.
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از گاه نوشتهای حکمرانی تربیتی - عبداله اسدی
#روایت_دیدار
3) جایی گفته شد "باید این قربانی (آموزش و پرورش) را از زیر دستوپای قُوای مستعجل کشور - اعمّ از دولت و مجلس - نجات داد و اجازه ثباتِ راهبردی و استمرارِ حکمرانی به آن داد."
اینجا آقا دستهایشان باز کردند و با لبخندی گفتند: خب، چجوری این کار رو بکنیم؟ جمعیت خندید.
🟢 اساساً کانون گفتگوهای این جلسه حول محور «چگونگی» بود. تقریباً هرکس هرچه می گفت آقا از همین بُعد ماجرا می پرسیدند. از امکان تحققش، لوازم تحققش، روش تحققش. در قالب سوالاتی از این دست که "چه کسی انجام بدهد؟ شدنی است؟ تعاملش با نظام موجود چطور است؟" که بعضی پاسخ می گرفت و بعضی هم نه.
🔴 برای رفقایی که دارند روی طراحی های جدید فکر می کنند می نویسم:
بحث از ضرورت و ماهیت و باید و نباید و شاید و نشایدها، همه اش محترم! اما اگر بُعد چگونگی تحقق، در طرح ها کمرنگ باشد، بود و نبود آن طرح، چندان توفیری ندارد!
@Abd_Asadi
🔻مهندسی معکوس ظهور🔺
یکی از روزنه هایی که میتواند مارا به دولت و جامعه اسلامی و سپس تمدن اسلامی نائل کند سفر به عصر ظهور با مرکب روایات و احادیث است ، تصویری که روایات و احادیث از دوران ظهور به ما میدهند مارا باید به پرسش «چگونه شدن» برساند شبیه مسافری که راه گم کرده ، اما دیار و وطنش را خوب میشناسد .
چگونه رفتن ، از کدام سمت رفتن با چه تجهیزاتی رفتن ...
باید به مطلوبیت ها و صحنه های متصور از ظهور نگریست و برای پیدا کردن و تحقق الگوهای ان فکر و تلاش مداوم انجام داد.
فرض کنید تکنیسین یا مهندسی را که کارش تولید محصولات تکنولوژیک است و میخواهد محصول شرکت دیگری رو کپی یا به عبارتی مهندسی معکوس کند ، اینبار کمی پیچیده تر ، یک انسان قرون وسطایی را در نظر بگیرید که در بیابان با یک ماشین فوقالعاده پیچیده روبه رو شده ، ماشینی که از چندین قرن اینده به گذشته پرتاب شده و میداند اینده پیش رو و حتمی همین است و سعی میکند کارکردها ، روابط بین قطعات ، راه اندازی و ... را با ذهن ابتدایی نسبت به ماشین کشف کند ...
یا مانند باستان شناسی که با یک خط یا شیع بسیار مبهم باستانی برای اولین بار بر خورده که باید رمز گشایی کرد ...
البته کار به مراتب از این حرف ها پیچیده تر است و مثال ها فقط برای تقریب ذهن بیان میشود چرا که با یک موضوع تک ساحتی روبه رو نیستیم ، موضوع ما یک جامعه پیچیده انسانی و در حال حرکت و تحول است .
باید نشست و فکر کرد به این قطعات دین (احکام ، قاعده ها، توصیه ها ، توصیف ها ، روایت ها ... در متن دین) و ان مطلوبیت های ظهور به روابط بین انها ، چرایی ها. ، چگونگی ها ، فرآیند ها ، روندها و ... ، شاید نمی از یمی حاصل شد .
اینکه حضرت حکومت جهانی تشکیل میدهد، جهان را عدل فرا میگیرد ، زمین خزائنش را بیرون میریزد ، طلا روی زمین افتاده و کسی به ان اعتنا نمیکند ، زمین از کویرها تا نوک قله ها سبز میشود ، درندگان نرم خو میشوند ، نیازمند دست در جیب دیگری میکند و به اندازه نیازش برمیدارد، فقیر پیدا نمیشود ...
البته که گمانه های از دین باید به دین عرضه شود ، فهم فقیهانه لازم است اما لزوماً کل کار به فقیه سپرده نمیشود
اختیار و اراده همه ی مومنین در کیفیت حرکت به سمت ظهور دخیل است فلذا هر کس که به نسبتی فهمی مبتنی بر تحقیق و مطالعه و تفکر دینی دارد فرضیه یا نظریه ای را مطرح میکند در نهایت به داوری فقها یعنی گمانه های تخصصی سپرده میشود تا به حجیت برسد.
شاید کاری مشابه داوری پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی ... و کانال های ثبت اختراع ، اثبات نظریه و ارائه طرح و الگو برای انسجام و نظم بخشیدن بر اساس عقلانیت غیر دینی و سکولار که امروزه وجود دارد.
البته فرایندی که در رسیدن به عقلانیت دینی طی خواهد شد ممکن است با تفاوت هایی روبنایی و تمایزات بنیادینی روبه رو شود.
( پرانتز، امروز بسیاری از علمای صاحب نظر در فقه اجتماعی معتقدند دستگاه فقه و اصول برای چنین توانمندی باید ارتقاء یابد که از حیطه سواد بنده خارج است )
و این همان مقدمات شکل گیری یک نظام کارشناسی مبتنی بر عقلانیت دینی است .
جامعه مطلوب و اینده وعده داده شده ما ظهور است نه ان ارمان شهرهای مدرن و ... که امت های کافر یا بی تفاوت به ادیان ترسیم و تصویر میکنند.
روانشناسان میگویند هدف ها و ارزوهایتان را نقاشی کنید یا بنویسید و جلوی چشمانتان به دیوار اتاقتان بزنید تا زندگی و ذهن شما رنگ ان هدف را بگیرد تا نه تنها جدیت های شما بلکه فراغت ها ، علایق ، شادی ها و انتخاب هایتان به شکلی نا خوداگاه به سمت هدف میل کند ، فلذاست که ویرانشهر ها و مدینه های مفسده شان را برایمان با هزار ترفند هنری، تبلیغاتی ، سینمایی و رسانه ای رنگ میزنند تا دچار دوبینی ها ، اختلالات ، تغییر تمایلات ، ارزش ها و زیبایی شناسی ها شویم.
و انسان عصر مدرن را به جای انسان عصر ظهور به ما قالب کنند .
عصر ظهور و جامعه ارمانیمان باید عینک چشمانمان ، قطب نمای راهمان ، چراغ شبهایمان ، لالایی شیرخواره ها ، قصه کودکانمان و پروژه فکری اندیشمندانمان باشد .
پیشرفت و پسرفت هایمان را در نسبت با ان بسنجیم ، شاخص هایمان را با خطکش ظهور شاغول کنیم ،
و خودمان را در ایینه ظهور ببینیم .
#رویای_امت
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
قصه شهر ۴
مدرنیته | بیگانگی فراتر از روابط انسانی 👇
https://eitaa.com/ommat_Dream
رویای امت
قصه شهر ۴ مدرنیته | بیگانگی فراتر از روابط انسانی 👇 https://eitaa.com/ommat_Dream
🔸قصه شهر ۴
🔻مدرنیته | بیگانگی فراتر از روابط انسانی
ساعت یازده است نزدیک ظهر و هوا گرم
یکی از کارگرهای شهرداری در میان کاج های داخل بلوار در حال جمع آوری خشکه برگه های سوزنی کاج هاست ...
چند دقیقهای به کار و رفتارهایش خیره شدم ...
گمان نمیکنم هیچوقت در طول تاریخ ، اِنقدر انسان با درخت و درختچه بیگانه بوده باشد ، اینجا نه درخت به پرستارش برکت و بهره میدهد و نه او به درخت و شکفتنش لبخند میزند .
🔆گرمای هوا و سردی دل به هم آمیخته ، او حتی مثل گذشتگانش باغبان اجیر هم نیست نه درخت او را میشناسد و نه او درخت را از ابتدای بلوار که کارش را شروع کرده تا انتهای بلوار که لای آخرین درختان پریشان و شلوغ کاج را پاکسازی میکند تفاوتی برایش نمیکند ، احتمالا او فردا در بلوار دیگری مامور است .
جهان امروزمان عالم غریبه ها و غریبگیست او آنقدر با شاخ و برگهای نوک تیز غریب است که با خودرو های در حال عبور از بلوار ، همانقدر که با من !
درخت از دیر زمان برای انسان ها ایت برکت ، سرزندگی و رزق بوده و مایه شکرگزاری میگویند پیامبر درختانش را حتی نام گذاری میکرد .
درختی که به دست انسان کاشت ، داشت و برداشت میشد حکم فرزندی را داشت که حاصل دستان ترک خورده و زمخت اما مهربان باغبان بود که از عرق جبینش نوشیده بود و به وقتش جواب زحمت های بی دریغ را با سخاوتی بیشتر میداد.
یادش به خیر شهسوار مرد خوش مشرب زواِرمی ... راستی من اهل خراسانم شمالی ، طریق الرضا ، شیروانی کرمانج ، زواِرم (زو ، اِرم (دره بهشت)) روستایی در بیست کیلومتری ما...
شهسوار میگفت کل جوانیم کوه های بالای زوارم رو درخت گردو کاشتم ، یه چشمه بالای باغ هست که هر وقت میرم سر چشمه میشینم با آب همصحبت میشم و فکر میکنم این تلاطم آب و صدای شرشر آن سلام و خوش آمدیه که آب به من میگه و روبه من میاد ، با کیفیت کمی از آن را به آغوش دستانم میکشم و ممنونم از این همه زلالی و خنکی که به من و درختانم میبخشه...
اخر عمری به شهر امده بود اما دلش در روستا، کنار درختان گردو و چشمه جا مانده بود ... در دلم کسی به شهسوار میگفت از دره بهشت به شهر هبوط نکن ...
بگذار اینجا باشد و اهلش ...
درختان شهر و باغبانش هم رنگ شهر و آدم هایش را دارد.
#قصه_شهر
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از بیداری ملت
"اربعین، رقابت در ارائه خدمات رایگان است"
علم اقتصاد!!! کنونی پنچر است در تحلیل این عبارت👌
#اقتصاد_اسلامی
@hzamanim