ه است.
راجع به كتب شيعه هم بايد به اطلاع ايشان برسانم كه كتب حديث زيادي قبل از سال 330 و قبل ا
ز كتاب كافي نوشته شدهاند مثلا برقي متوفاي سال 280 كتاب محاسنش را قبل از كتاب كافي نوشته است؛ و نيز ثقفي متوفاي سال 283 كتاب الغاراتش را قبل از كتاب كافي نوشته است؛ همچنين محمد بن حسن صفار متوفاي سال 290 كتاب البصائرش را قبل از كتاب كافي نوشته است؛ و از همه مهمتر كتاب سليم بن قيس كه متوفاي سال 76 است در اواسط قرن اول و قبل از هر كتاب حديثي شيعي و سني نوشته شده است؛ و نيز كتاب مصباح الشريعه كه منسوب به امام صادق است در نيمه اول قرن دوم نوشته شده است؛ و نيز كتاب توحيد المفضل كه به املاي امام صادق است در نيمه اول قرن دوم نوشته شده است؛ و نيز از ناحيه اصحاب ائمه جزوههاي چهارصد گانه شكل گرفت كه به اصول اربعمأة معروفاند و اين 400 اصل منابع اصلي كتب اربعه حديث شيعهاند كه بعدها توسط كليني و صدوق و شيخ طوسي به صورتهاي گوناگون فصل بندي شد و كتب اربعه از آنها استخراج شد؛ بنابراين ادعاي آقاي بازرگاه راجع به سال تدوين كتب حديثي شيعه كاملا خلاف واقع است .
۱ مرداد ۱۳۹۹
083 P148 - S 12.mp3
10.53M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص148 س 12
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۴ مرداد ۱۳۹۹
079 P114 - S 13.mp3
12.22M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتاد و نهم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 114 سطر 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۴ مرداد ۱۳۹۹
084 P151 - S 5.mp3
31.84M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص151 س 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۶ مرداد ۱۳۹۹
080 p114 - S 16.mp3
13.31M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتادم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 114 سطر 16
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۶ مرداد ۱۳۹۹
085 P154 - S 01.mp3
7.49M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و پنجم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص154 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۸ مرداد ۱۳۹۹
081 P116 - S 2.mp3
14.75M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد ويكم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 116 سطر 2
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۸ مرداد ۱۳۹۹
086 P156 - S 06.mp3
31.98M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و ششم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص156 س 6
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۹ مرداد ۱۳۹۹
082 P117 - S 7.mp3
12.22M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد ودوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 117 سطر 7
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۹ مرداد ۱۳۹۹
🔵 يادداشتهاي قرآني و روايي
🖌 موضوع: ارزيابي دلايل مرحوم مجلسي بر نفي انتساب ذيل دعاي عرفه به ائمه عليهم السلام
🔴 مرحوم مجلسي دو وجه براي تضعيف انتساب اين تتمه ذكر كردند كه هر دو وجه ضعيف است بلكه وجه اول نافي ديدگاه ايشان است نه مؤيد آن؛
1️⃣ وجه اول: اين تتمه در برخي نسخ عتيقه اقبال نيست :«لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الإقبال» ؛
🔶 پاسخ: نبود اين تتمه در برخي نسخ عتيقه، بودن آن را در برخي ديگر نسخ عتيقه نفي نميكند؛ بلكه اين عبارت ايشان نشان ميدهد كه اين ذيل در اكثر نسخ عتيقه اقبال موجود بوده است زيرا مجلسي مايل به نفي انتساب اگر واقعا تعداد معتنابهي از نسخ عتيقه فاقد اين تتمه بود او سعي در نشان دادن تعدد نسخ فاقده ميكرد و به تعبير «بعض النسخ العتيقة» اكتفاء نميكرد بنابراين همين تعبير ايشان خود گوياي اين است كه اكثر نسخ عتيقه اقبال واجد تتمه بوده است و بنابراين وجه اول ايشان نه تنها نافي تتمه نيست بلكه به عكس اين عبارت ايشان ناخواسته شهادتي است از جانب ايشان به ثبوت تتمه در اكثر نسخ عتيقه؛
🔸علاوه بر آن در تحقيقي كه اخيرا صورت پذيرفته، از حدود 25 نسخه عتيقه، تنها 5 يا 6 نسخه تتمه را نداشته است و بقيه واجد تتمه بوده است.
2️⃣ وجه دوم : مرحوم مجلسي ميگويند : «عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق أدعية السادة المعصومين أيضا».
🔶 پاسخ: اين نيز كملطفي در حق ائمه عليهم السلام است. كلمات ائمه عليهم السلام به وفور واجد مطالب بلند عرفاني است و نبايد ما انتظار داشته باشيم كه همه كلمات ائمه در سطح عوام باشد مخاطبان ائمه فقط عوام نيستند بلكه بزرگان معرفت نيز مخاطب ائمهاند و قطعا در كلمات ائمه ادعيهاي متناسب با اين گروه نيز وجود دارد مثل مناجاة شعبانيه. پس به صرف اين كه اين بخش هماهنگ با بخش اول نيست دليل بر اين نيست كه اين تتمه از ائمه نيست.
✳️دو نكته:
🔸نكته اول: اين تتمه در انتهاي بعضي از چاپ هاي كتاب «الحكم» ابن عطا (وفات:709ق) وجود دارد، و به او منسوب شده است. اما با توجه به سال وفات سيد بن طاووس(664ق) ، ابن عطا حدود نيم قرن بعد از سيد است. اگر بناست كسي از كسي اقتباس كرده باشد بايد گفت اين ابن عطا است كه از ابن طاووس گرفته نه بعكس
🔸نكته دوم: با توجه به روايات «احاديثنا صعب مستصعب» كه در آنها ائمه دستور دادند كه اگر احاديثي كه از ما رسيده است را نتوانستيد هضم كنيد آن را رد نكنيد بلكه توقف كنيد، واقعا از مرحوم مجلسي به عنوان يك محدث مطلع بر آثار ائمه خيلي بعيد است كه در نهايت عبارتشان، انتساب اين تتمه را رد ميكند و اين خلاف دستور ائمه است به عدم رد اين گونه احاديث.
#يادداشتهاي_قرآني_و_روايي
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۱۱ مرداد ۱۳۹۹
087 P159 - S 01.mp3
5.64M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و هفتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص159 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۱۱ مرداد ۱۳۹۹
083 P118 - S 3.mp3
12.87M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد وسوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 118 سطر 3
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۱۱ مرداد ۱۳۹۹