079 P114 - S 13.mp3
12.22M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هفتاد و نهم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 114 سطر 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۴ مرداد ۱۳۹۹
084 P151 - S 5.mp3
31.84M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص151 س 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۶ مرداد ۱۳۹۹
080 p114 - S 16.mp3
13.31M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتادم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 114 سطر 16
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۶ مرداد ۱۳۹۹
085 P154 - S 01.mp3
7.49M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و پنجم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص154 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۸ مرداد ۱۳۹۹
081 P116 - S 2.mp3
14.75M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد ويكم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 116 سطر 2
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۸ مرداد ۱۳۹۹
086 P156 - S 06.mp3
31.98M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و ششم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص156 س 6
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۹ مرداد ۱۳۹۹
082 P117 - S 7.mp3
12.22M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد ودوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 117 سطر 7
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۹ مرداد ۱۳۹۹
🔵 يادداشتهاي قرآني و روايي
🖌 موضوع: ارزيابي دلايل مرحوم مجلسي بر نفي انتساب ذيل دعاي عرفه به ائمه عليهم السلام
🔴 مرحوم مجلسي دو وجه براي تضعيف انتساب اين تتمه ذكر كردند كه هر دو وجه ضعيف است بلكه وجه اول نافي ديدگاه ايشان است نه مؤيد آن؛
1️⃣ وجه اول: اين تتمه در برخي نسخ عتيقه اقبال نيست :«لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الإقبال» ؛
🔶 پاسخ: نبود اين تتمه در برخي نسخ عتيقه، بودن آن را در برخي ديگر نسخ عتيقه نفي نميكند؛ بلكه اين عبارت ايشان نشان ميدهد كه اين ذيل در اكثر نسخ عتيقه اقبال موجود بوده است زيرا مجلسي مايل به نفي انتساب اگر واقعا تعداد معتنابهي از نسخ عتيقه فاقد اين تتمه بود او سعي در نشان دادن تعدد نسخ فاقده ميكرد و به تعبير «بعض النسخ العتيقة» اكتفاء نميكرد بنابراين همين تعبير ايشان خود گوياي اين است كه اكثر نسخ عتيقه اقبال واجد تتمه بوده است و بنابراين وجه اول ايشان نه تنها نافي تتمه نيست بلكه به عكس اين عبارت ايشان ناخواسته شهادتي است از جانب ايشان به ثبوت تتمه در اكثر نسخ عتيقه؛
🔸علاوه بر آن در تحقيقي كه اخيرا صورت پذيرفته، از حدود 25 نسخه عتيقه، تنها 5 يا 6 نسخه تتمه را نداشته است و بقيه واجد تتمه بوده است.
2️⃣ وجه دوم : مرحوم مجلسي ميگويند : «عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق أدعية السادة المعصومين أيضا».
🔶 پاسخ: اين نيز كملطفي در حق ائمه عليهم السلام است. كلمات ائمه عليهم السلام به وفور واجد مطالب بلند عرفاني است و نبايد ما انتظار داشته باشيم كه همه كلمات ائمه در سطح عوام باشد مخاطبان ائمه فقط عوام نيستند بلكه بزرگان معرفت نيز مخاطب ائمهاند و قطعا در كلمات ائمه ادعيهاي متناسب با اين گروه نيز وجود دارد مثل مناجاة شعبانيه. پس به صرف اين كه اين بخش هماهنگ با بخش اول نيست دليل بر اين نيست كه اين تتمه از ائمه نيست.
✳️دو نكته:
🔸نكته اول: اين تتمه در انتهاي بعضي از چاپ هاي كتاب «الحكم» ابن عطا (وفات:709ق) وجود دارد، و به او منسوب شده است. اما با توجه به سال وفات سيد بن طاووس(664ق) ، ابن عطا حدود نيم قرن بعد از سيد است. اگر بناست كسي از كسي اقتباس كرده باشد بايد گفت اين ابن عطا است كه از ابن طاووس گرفته نه بعكس
🔸نكته دوم: با توجه به روايات «احاديثنا صعب مستصعب» كه در آنها ائمه دستور دادند كه اگر احاديثي كه از ما رسيده است را نتوانستيد هضم كنيد آن را رد نكنيد بلكه توقف كنيد، واقعا از مرحوم مجلسي به عنوان يك محدث مطلع بر آثار ائمه خيلي بعيد است كه در نهايت عبارتشان، انتساب اين تتمه را رد ميكند و اين خلاف دستور ائمه است به عدم رد اين گونه احاديث.
#يادداشتهاي_قرآني_و_روايي
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۱۱ مرداد ۱۳۹۹
087 P159 - S 01.mp3
5.64M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد و هفتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص159 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۱۱ مرداد ۱۳۹۹
083 P118 - S 3.mp3
12.87M
📕 #اسفار
#جلد_ششم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه هشتاد وسوم
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 118 سطر 3
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۱۱ مرداد ۱۳۹۹
۱۳ مرداد ۱۳۹۹
🔵 يادداشتهاي قرآني و روايي
🖌 موضوع: تفسیر «قسیم الجنه و النار» بودن امیرالمؤمنین حضرت علی(ع)
🔴 از فضائلی که در احادیث شیعه و اهلتسنن راجع به فضائل امیرالؤمنین وارد شده است این است که پیامبر اکرم (ص) خطاب به امیرالمؤمنین فرمود «یا علیّ أنت قسیم الجنه و النار» (صدوق، الخصال، ج ۲ ص ۵۸۰- ابن حجر، الصواعق المحرقه، ج ۲ ص ۳۶۹)؛
🍀منظور از تعبیر «قسیم الجنه و النار» بودن امیرالمؤمنین چیست؟🍀
🔶 از روایات دو تفسیر برداشت میشود:
1️⃣ تفسير اول: «قسیم» به معنای «قاسم» یا قسمتکننده است؛ یعنی صیغه «فعیل» در مفهوم فاعلی بکار برده شود. براساس اين معنا حضرت امیرالمؤمنین به عنوان قسمتکننده، ساحت قیامت را به دو بخش بهشت و جهنم بین بهشتیان و جهنمیان تقسیم میکند؛ و بخش بهشت را به بهشتیان و بخش جهنم را به جهنمیان میدهد؛ اين تفسير معروفتر است و بیشتر مورد توجه واقع شده است.
استعمال قسيم به معناي قاسم در برخي موارد به كار رفته است؛ مثلا عرب به «سَحَر» قسیمه میگوید چون دو بخش شب و روز را از هم جدا میکند (سمّی السحر قَسِیمَه لأَنه یَقْسِم بین اللیل و النهار؛ لسان العرب، ج ۱۲ ص ۴۸۲).
2️⃣ تفسیر دوم: قسیم به معنای مفعولی باشد؛ وقتي مجموعهی مَقسم را به اجزائی تجزیه میکنند؛ در این صورت، هر یک از آن اجزاء نسبت به آن مجموعه، قسم؛ و نسبت به همدیگر قسیم نامیده میشود؛
طبق این تفسیر، خداوند به عنوان قسمتکننده، مجموعهی مَقسم یعنی ساحت قیامت را، به سه بخش تجزیه میکند، این سه بخش عبارتند از جهنم و بهشت و ساحت وجود امیرالمؤمنین؛ و انسانها یا به جهنم میروند یا به بهشت میروند یا در حریم وجود امیرالمؤمنین قرار میگیرند؛ بنابراین در این تفسیر حقیقت امیرالمؤمنین خود بخشی است کنار دو بخش جهنم و بهشت نه قسمت کننده؛ ازینرو تعبیر «قسیم» برای آن حضرت بکار رفته است .
🔶 دليل ارجح بودن تفسير دوم:
1️⃣ استعمال قسيم در معناي مفعولي بر استعمال آن در معناي فاعلي غلبه دارد.
2️⃣ در روایتی که هر دو تفسير آمده امام تفسیر دوم را ترجیح میدهند؛
🌺 آن روايت اين است:
مأمون از امام رضا (ع) درباره همين تعبير سوال ميكند و امام در تفسير با تکیه بر کلام پیامبر اكرم که فرمودند «حُبُّ عَلِیٍّ إِیمَانٌ وَ بُغْضُهُ کُفْرٌ» برای مأمون توضیح میدهند که چون ملاک بهشت، ایمان مستند به حب علی است و ملاک جهنم، کفر مستند به دشمنی با علی است؛ پس علی (ع) تقسیم کننده مجموعهی «بهشت و جهنم» بین بهشتیان و جهنمیان است (تفسير اول)؛
🔸بعد از رجوع امام به خانه خودشان، اباصلت هروی از تفسیری که امام برای مأمون کرده بود ابراز شگفتی میکند و امام میفرماید ای اباصلت من در این تفسير (تفسير اول) در حد و اندازه مأمون سخن گفتم «یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّمَا کَلَّمْتُهُ مِنْ حَیْثُ هُوَ»
🔸از این جمله امام فهمیده میشود که قسیم به معنای قاسم گرچه فی حد نفسه درست است و قطعا برخی از احادیث این باب را به همین صورت باید معنی کرد؛ ولی این که این تفسیر، مراد پیامبر در آن حدیث باشد چندان درست نیست؛ و نمیتوان مراد پیامبر را از این حدیث این معنی دانست؛ یا لااقل نمیتوان آن را مراد اصلی پیامبر دانست؛
🔸در ادامه حدیث، امام این حدیث را از طریق اجدادشان به گونهای روایت میکند که بر اساس آن، امیرالمؤمنین خود بهعنوان قسیمی که عِدل بهشت و جهنم است، قرار میگیرد؛ (عیون أخبار الرضا، ج ۲، ص ۸۶)
ادامه دارد👇👇
#يادداشتهاي_قرآني_و_روايي
#انسان_كامل
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
۱۷ مرداد ۱۳۹۹