01_060 P375 -S 16.mp3
7.1M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص375 س 16
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_059 P374 -S 12.mp3
7.26M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه پنجاه و نهم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص374 س 12
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_061 P377 -S 21.mp3
7.88M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و يكم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص377 س 21
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_062 P380 -S 13.mp3
4.88M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و دوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص380 س 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_063 P382 -S 14.mp3
5.92M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و سوم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص382 س 14
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_064 P385 -S 5.mp3
7.96M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و چهارم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص385 س 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_065 P387- S 13.mp3
7.04M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و پنجم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص387 س 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_066 P389 -S 5.mp3
7.58M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و ششم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص389 س 5
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
01_067 P390 -S 15.mp3
6.16M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀 فص حكمة إلهية في كلمة آدميَّة🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه شصت و هفتم
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص390 س 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
🖌 يادداشتهاي قرآني و روايي شماره (28) :
🔵 موضوع : توحيد وجودي در قرآن
🌸 بررسي آيه 62 سوره حج 🌸
🍀«ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْباطِلُ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبير»🍀
🌸 ترجمه : اين كه (كارهاي مذكور را خدا انجام ميدهد) بخاطر اين است كه خداوند فقط همان متحقق است و هر چه را بهغير او ميخوانند فقط همان لاشئ است و خداوند است كه همان والاي بزرگ است.
🔶 نكته اول: «زيد قائم» معنايش اين است كه زيد از مصاديق قائم است ولي «زيد هو القائم» معنايش اين است كه زيد تنها مصداق قائم است؛
🔸بر اين اساس دو عبارت: «أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ» و « أَنَّ ما يَدْعُونَ... هُوَ الْباطِلُ» بر انحصار «الحق» در الله، و انحصار «الباطل» در مايدعون دلالت دارند؛
🔶 نكته دوم: دو كلمه «حق» و «باطل» اگر در مورد ذوات بكار روند به معناي متحقق و لامتحققاند؛ و اگر در مورد گزارهها بكار روند، به معني درست و نادرستاند؛
🔸 آيه فوق از قبيل اول است؛ چون حق و باطل درباره خداوند و «مايدعون» به كار رفته است. ؛ پس معني آيه اين ميشود كه ذات خداوند همان متحقق است و ساير اموري كه خوانده ميشوند همان لامتحقق است؛ و اين، همان ادعاي #وحدت_شخصي_وجود است.
🔴 به لحاظ عقلاني نيز مسئله روشن است؛ زيرا هستي و نيستي نقضيناند؛ و هستي، بالذات و بخودي خودش (بدون هر قيد و شرطي) با نيستي مناقضه و ناسازگاري دارد؛ زيرا اگر هر قيد و شرطي در مناقضه هستي با نيستي دخالت داشته باشد، لازمهاش اين است كه بدون آن قيد و شرط، هستي با نيستي مناقضه و ناسازگاري نداشته باشد؛ بلكه با آن سازگار باشد؛ و اين بدين معني است كه اجتماع هستي و نيستي بخودي خودشان محال نيست؛ بلكه اين عوامل بيگانهاند كه اجتماع اين دو را ناسازگار كردهاند؛ و اين انكار بديهيترين اصل عقلاني است، كه آشكارا باطل و نامقبول است؛
🔻پس هستي، بالذات و بخودي خودش (بدون هر قيد و شرطي) با نيستي مناقضه و مطارده دارد؛ و چون چنين است پس هستي، واجب الوجود بالذات است؛ زيرا هيچ قيد و شرطي در معدوم نبودن آن و بالتبع در تحققش دخيل نيست؛ از سوئي طبق ادله #توحيد_ذاتي، واجب الوجود بالذات هيچ تعددي ندارد بلكه منحصر در فرد است؛ پس هستي، (كه همان اللهِ واجب الوجود است)، يگانه و منحصر به فرد است؛
ازين رو هر آنچه با عنوان ديگري خوانده ميشود همان «عدم»، و «لاشئ» است؛ فاللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْباطِلُ؛ و صدق الله العلي العظيم و نحن علي ذلك من الشاهدين و الحمد لله رب العالمين.
#يادداشتهاي_قرآني_و_روايي
#توحيد_عرفاني
#توحيد_ذاتي
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram