ادامه از بالا👇
از عبارت «فلما فرغ علي وانصرف من اليمن راجعا، أمّر علينا إنسانا فأسرع هو فأدرك الحج» در روايت فوق بخوبی روشن است که از گروهی که هم زمان با حجه الوداع، به یمن رفته بودند تنها علی بن أبیطالب از یمن به مکه آمد و در حجه الوداع به پیامبر ملحق شد؛ اما بقیه أفراد، تحت امر شخص ديگري در یمن ماندند تا این که علی (ع) دو مرتبه به آنها ملحق شد؛ و همچنین از عبارت «فلما قدمنا المدينة غدوت إلى رسول الله» روشن میگردد که افرادی که از علی شکایت کردند بعد از برگشت از یمن، و در مدینه این شکایت را کردند نه قبل از مراسم روز غدیر خم که هنوز پیامبر به مدینه برنگشته بود؛ بنابرین این که واقعه غدیر خم عکس العمل شکایت برخی يمنرفتهها از علی باشد کاملا خلاف وقایع تاریخی است.
2️⃣ : عمرو بن شاس اسلمی گفت من در گروهي بودم كه همراه علی بن أبیطالب توسط پیامبر به یمن اعزام شدند؛ علی به من، برخی جفاها کرد و من در درونم بر علیه او احساس بدی داشتم؛ وقتی به مدینه برگشتم از او در مجالس مدینه و نزد کسانی که آنان را میدیدم شکایت میکردم؛ روزی وارد مسجد شدم در حالی که پیامبر در مسجد نشسته بود؛ وقتی پیامبر دید که من به چشمانش نگاه میکنم به من نگاه کرد تا این که کنار او نشستم؛ وقتی نشستم پیامبر گفت بخدا قسم ای عمرو بن شاس تو من را آزار دادی؛ گفتم إنا لله وإنا إليه راجعون؛ پیامبر فرمود هر کس علی را بیازارد مرا آزار داده است (البدایة و النهایة ج 7 ص 382).
✳️ از این روایت نيز، مخصوصا از عبارت : «فلما قدمت المدينة، اشتكيته في مجالس المدينة» بخوبی فهمیده میشود که شکایت از علی نزد پیامبر بعد از برگشت از یمن و در مدینه انجام شد، نه قبل از مراسم روز غدیر خم که هنوز پیامبر به مدینه برنگشته بود؛ بنابرین نباید واقعه غدیر را عکس العمل شكايت يمنرفتهها دانست؛ و بنابراين به استناد واقع يمن، نميتوان مولا را به معناي دوستدار گرفت.
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_056 P65 - S 16.mp3
6.8M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 56
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 65 سطر 16
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_057 P68 - S 1.mp3
7.47M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 57
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 68 سطر 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_047 P493-S22.mp3
435.6K
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 47
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص493 س 22
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
02_048 P494-s1.mp3
9.12M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة نفثية في كلمة شيثية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 48
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص494 س 1
پايان فص شيثي🍀
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_058 P69 - S 3.mp3
6.82M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 58
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 69 سطر 3
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_059 P70 - s 7.mp3
6.82M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 59
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 70 سطر 7
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
05_001 P 569 - S1.mp3
4.56M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 01
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 569 س 1
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
05_002 P 570 - s13.mp3
5.01M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 02
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 570 س 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_060 P70 - s 15.mp3
6.54M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 60
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 70 سطر 15
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
05_003 P 571 - S17.mp3
5.56M
📕 #شرح_فصوص_الحكم (قيصري)
🍀فص حكمة مهيمية في كلمة ابراهيمية🍀
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 03
📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص 571 س 17
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
asfar3_061 P71 - s 13.mp3
7.47M
📕 #اسفار
#جلد_سوم
#استاد_عشاقی
📌 جلسه 61
📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸
صفحه 71 سطر 13
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram