قد صرح الفقهاء أن التفريع على الشيء من علامات ترجيحه .
«مسلم العرادي»
@osol_fegh
.
📍 کتاب نجاشی حاشیه بر فهرست طوسی است .
📍 کتاب را نجاشی بریده بریده نوشته .
🎙 استاد مهدی سبزواریان .
@osol_fegh
----------------------------
📍لیست جلسات فراز هایی از رجال نجاشی:
📌جلسه اول :
https://eitaa.com/osol_fegh/1371
📌 جلسه دوم :
https://eitaa.com/osol_fegh/1376
📌جلسه سوم :
https://eitaa.com/osol_fegh/1380
📌جلسه چهارم :
https://eitaa.com/osol_fegh/1381
📌جلسه پنجم :
https://eitaa.com/osol_fegh/1384
📌جلسه ششم :
https://eitaa.com/osol_fegh/1386
📌جلسه هفتم :
https://eitaa.com/osol_fegh/1387
📌جلسه هشتم :
https://eitaa.com/osol_fegh/1388
@osol_fegh
.
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع .
وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲.
✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء .
✔️ التفریع .
@osol_fegh
.
📍التحقیق في کلمات القرآن الکریم .
✍ علامه حسن مصطفوي .
در زمینه لغتی که بدرد فقیه میخورد دو کتاب لغت چشم نوازی میکند ؛ یکی مجمع البحرین طریحی و دیگری التحقیق علامه مصطفوی که دومی ارجح است نسبت به اولی .
#ادب_نبوی
@osol_fegh
.
الوافي
📍التحقیق في کلمات القرآن الکریم . ✍ علامه حسن مصطفوي . در زمینه لغتی که بدرد فقیه میخورد دو کتاب لغ
📍شروح رضي .
✍استرآبادي .
بهترین کتب دستور زبان قرآني حدیثي شروح رضي الدین استرآبادی است .
به حدی این شروح عالی است که حاشیه امیر می گوید اگر شروح رضی به ابن هشام میرسید آن گونه مغنی را نمی نوشت .
ما گفتیم که ادبیات عرب عرف استعمالی عرب است .
رضی عرف روایی قرآنی را تبدیل به استعمال کرده است .
#ادب_نبوی
@osol_fegh
.
May 11
بسمه تعالی
توهین به حضرت أیوب بن أموص علیه السلام را به شدید ترین وجه ممکن محکوم میکنم .
و از ورود دادستانی کمال تشکر را دارم .
محي الدین
قم المقدسة .
@osol_fegh
.
📍منهج الرضي و مذهبه النحوي من خلال شرحه علی الکافیة .
✍أدم حسن عمر علي .
@osol_fegh
.
الوافي
📍أخباریه و إنسدادیه دو روی یک سکهٔ . @osol_fegh .
از خلال مطالب سابق دو نکته دانسته شد :
نکته اول آنکه هر دوی این دو گروه خبر حدسی را قبول ندارند .
بعبارتی دیگر نمی توانند مناط ها را جمع کنند و جمله ای جدید بسازند بمنزله یک قاعده و خبر جدید .
نکته دوم آنکه هر دو علم به احکام را به زمان ظهور حضرت حجت منوط می کنند .
درست است که در ظاهر اخباریه ادعای این را دارند که کل احادیث صحیح است و شاید متبادر بشود که اینان انفتاحی اند در صورتی که مشهور است در بین محققین که اینان اهل توقف اند و توقف جز از انسداد بیرون نیاید .
با جمع این دو نکته می بینیم که اخباریه و انسدادیه دو روی یک سکه اند که در باب اجتهاد یا توقف می کنند یا به ضرورت جامعه (در مقابل ضرورت احکام که فقهاء قائل اند) و بناء عقلا فتوا می دهند که حکم بناء عقلا قطعا تلازمی ندارد که حکم شارع باشد !
@osol_fegh
.