📍التحقیق في کلمات القرآن الکریم .
✍ علامه حسن مصطفوي .
در زمینه لغتی که بدرد فقیه میخورد دو کتاب لغت چشم نوازی میکند ؛ یکی مجمع البحرین طریحی و دیگری التحقیق علامه مصطفوی که دومی ارجح است نسبت به اولی .
#ادب_نبوی
@osol_fegh
.
الوافي
📍التحقیق في کلمات القرآن الکریم . ✍ علامه حسن مصطفوي . در زمینه لغتی که بدرد فقیه میخورد دو کتاب لغ
📍شروح رضي .
✍استرآبادي .
بهترین کتب دستور زبان قرآني حدیثي شروح رضي الدین استرآبادی است .
به حدی این شروح عالی است که حاشیه امیر می گوید اگر شروح رضی به ابن هشام میرسید آن گونه مغنی را نمی نوشت .
ما گفتیم که ادبیات عرب عرف استعمالی عرب است .
رضی عرف روایی قرآنی را تبدیل به استعمال کرده است .
#ادب_نبوی
@osol_fegh
.
May 11
بسمه تعالی
توهین به حضرت أیوب بن أموص علیه السلام را به شدید ترین وجه ممکن محکوم میکنم .
و از ورود دادستانی کمال تشکر را دارم .
محي الدین
قم المقدسة .
@osol_fegh
.
📍منهج الرضي و مذهبه النحوي من خلال شرحه علی الکافیة .
✍أدم حسن عمر علي .
@osol_fegh
.
الوافي
📍أخباریه و إنسدادیه دو روی یک سکهٔ . @osol_fegh .
از خلال مطالب سابق دو نکته دانسته شد :
نکته اول آنکه هر دوی این دو گروه خبر حدسی را قبول ندارند .
بعبارتی دیگر نمی توانند مناط ها را جمع کنند و جمله ای جدید بسازند بمنزله یک قاعده و خبر جدید .
نکته دوم آنکه هر دو علم به احکام را به زمان ظهور حضرت حجت منوط می کنند .
درست است که در ظاهر اخباریه ادعای این را دارند که کل احادیث صحیح است و شاید متبادر بشود که اینان انفتاحی اند در صورتی که مشهور است در بین محققین که اینان اهل توقف اند و توقف جز از انسداد بیرون نیاید .
با جمع این دو نکته می بینیم که اخباریه و انسدادیه دو روی یک سکه اند که در باب اجتهاد یا توقف می کنند یا به ضرورت جامعه (در مقابل ضرورت احکام که فقهاء قائل اند) و بناء عقلا فتوا می دهند که حکم بناء عقلا قطعا تلازمی ندارد که حکم شارع باشد !
@osol_fegh
.
الوافي
از خلال مطالب سابق دو نکته دانسته شد : نکته اول آنکه هر دوی این دو گروه خبر حدسی را قبول ندارند . ب
چگونه است که ضرورت جامعه و مذاق جامعه حجت است
اما خبر حدسی و ضرورت احکام [مثل مقاصد شریعت] و جمع بین مناطات و مذاق شارع حجت نیست !
@osol_fegh
.
📍لاضرر و نهي حکم تکلیفي .
دردفاع از شیخ الشریعة اصفهاني [ایشان از اصحاب فقهاء (انفتاحیان) می باشند] .
ایشان در قاعده لاضرر معتقد شده است که مفاد قاعده حکم تکلیفی است .
ما نمی خواهیم گفته ایشان را صحه بگذاریم اما یکی از اشکالات به ایشان را پاسخ می هیم تا مشخص شود اهل انسداد معنی مصطلحات اصولی فقهی را هم نمیدانند .
به ایشان اشکال شده که لاضرر هر حکمی را نفی می کند نه حکم تکلیفی را از برای اینکه در دو حدیث عقبة بن خالد که یکی شفعه است و دیگری منع فضل ماء، مستشکل گفته است که شفعه که حکم وضعی است پس ادعای شیخ الشریعة باطل است !!!
به مستشکل می گوییم چه کسی گفته شفعه حکم وضعی بتنهایی است ؟! آیا احکام وضعی چون حضانت در کلام حضرت رسول مورد حکم قرار نگرفته ؟!
ثانیا باید انسدادی بداند که حکم وضعی بما هی وضعی است یعنی حکم تکلیفی هم اگر علامت برای حکم تکلیفی دیگری شد حکم وضعی می شود . در اینجا شفعه علامت است برای لاضرر و لاضرار.
یعنی هرجا شفعه باشد لاضرر .
عجیب از شیخ الشریعة اصفهاني که برای پاسخ از این اشکال سست دست به دامن این شده که این دو جمله دو روایة است عقبة جمع کرده بین آن دو .
بهر حال باید دانست که تصور انسدادیان از حکم وضعی کاملا غلط است و ما مدارک آن را در سابق گذاشتیم
همینطور که گمان می کنند بحث حکم وضعی از اختراعات فاضل تونی است و نمی دانند که متن فاضل در این بحث کپی از یکی از کتاب های شهید ثانی است .
@osol_fegh
.