eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
214 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
44.1K
❓سؤال سلام ایا حرف هایی که دیگران پیش ما میزنن ولی تاکید بر نگفتن ندارن رو به دیگران بگیم خیانت در امانت کردیم چون ممکن راضی نباشه ؟؟ باتشکر ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم گفته اند که المجالسُ بالامانات مجالس باید[وجه] امانت[بودنش]مراعات بشود، مگر این که انسان یقین داشته باشد که اشکالی ندارد نقلش برای دیگران، آنوقت بگوید دیگر اشکالی ندارد اما این که اگر یقین ندارد نباید جایی نقل کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
30.5K
❓سؤال سلام کسی که عمل زیبایی بینی انجام داده باید بینی رو از نامحرم بپوشاند؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه کسی که عمل زیبایی انجام داده، عرفاً نمی گویند که آرایش کرده. آنچه که باید از نامحرم بپوشد، آرایش است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
195.4K
❓سؤال: سلام وقت بخیر. من نوجوانی ۱۶ ساله ام که متاسفانه اعتقادم به دین اسلام سست شده است. چون با خودم فکر میکنم که اگر خدایی وجود دارد منبع وجود خدا از کجاست؟ چون نمیشود که چیزی بدون هیچ اتفاقی به وجود بیاید و هما چیز منشا دارد ولی شما میگویید که خدا بوده است اما حرفی از منشا و اینکه خدا از کجا بوجود امده است را نگفتید. ممنون میشم پاسخ بدید ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اگر خدا منشأ داشته باشد، دیگر خدا نیست؛ همان منشأ، خدا است. آنی که خدا از آنجا سرچشمه گرفته، همان سرچشمه می شود خدا، نه آنی که شما خدا فرضش کرده اید. خدا، "خود آ" است. نمک شوری اش را از کي گرفته؟ نمک را کسی شورش نکرده، شوری نمک از خودش است. چربی روغن، از خودش است؛ اگر روغن را چیز دیگری چربش کرده بود، دیگر آن روغن نبود! اگر خدا را کسی دیگر خلقش کرده بود، دیگر آن، خدا نبود! خود آ، خودش آمده، روی پای خودش است، قائم بالذات است. همۂ مخلوقات به او نیاز دارند، اگر او هم نیازمند بود، میشد مخلوق؛ باز باید یک خالقی میشد[و وجود میداشت]که او را ایجادش کرده باشد. این که می گویید همه چیز منشأ دارد، درست نیست. چیزی منشأ دارد که نبوده و می خواهد به وجود بیاید و منشأ می خواهد. امّا آن که "هست" دیگر منشأ نمی خواهد. اصل این فرضِ شما، غلط است؛ این که می گویید هر چیز بخواهد باشد، باید منشأ داشته باشد. این "منشأ" برای چیزهایی است که قبلا نبوده اند و حالا می خواهند به وجود بیایند؛ خب بله علّت[و منشأ]می خواهد. امّا آنی که، خودش، علّت همۂ مخلوقات است، آن دیگر منشأ ندارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین
142.9K
❓سؤال سلام علیکم می‌بخشید میشه لطفا بفرمایید به حاج آقا یه تفعل به قرآن بزنن به نیت جایگاه و حال مادر همسرم ،ممنون میشم ازتون. و اینکه تا روز چهلم چه ختم یا سوره هایی خوب هست که انجام بدیم ممنونم ازتون. ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قرآن کتاب فالگیری نیست؛ به این شکلی که شما گفتید این درست نیست. اوّلا تفأل با "أ" است نه با "ع". و ثانیاً تفأل به قرآن، یعنی استخاره گرفتن با قرآن؛ آنجایی است که انسان سرِ دو راهی گیر کرده، نمی داند کدام راه را انتخاب کند، با قرآن استخاره می کند تا از تحیّر و سرگردانی بیاید بیرون. امّا این که بخواهید جایگاه مادر را بفهمید این درواقع یک نوع کهانت و غیب گویی است و این درست نیست. تا چهلم، شما هر شب برایشان "سورۂ واقعه" را بخوانید، "سورۂ یاسین و الرّحمن" را بخوانید و "قُل هو اللّه و مُعَوّذَتین [یعنی]قل اعوذ بربّ النّاس، قل اعوذ بربّ الفلق"، و "آیت الکرسی" هر کدام را سه بار برایشان بخوانید. به زیارتشان بروید، کنار قبرشان هم هفت بار سورۂ قدر را بخوانید و در قبرستان یک بار حمد و یازده تا قل هو اللّه را بخوانید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
86.8K
❓سؤال آیا قرائت سوره نور هفته ای یک بار در جلسه بانوان به این نیت که با مداومت این سوره نسل پاک داشته باشیم درسته بعد از قرائت خانمی برای تفسیر سوره تشریف میارن تفسیر سوره اثر فکری خوب داره یا بعد بچه های خردسال و نوجوانان هم در جلسه حضور دارند ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم [اگر]این کار را به قصد ورود نکنید، به قصد رجا که حالا خدا ثواب بدهد ان شاءالله نسل پاک داشته باشید نمیدانم[از این موارد]این عیب ندارد. خانمهایی هم که تفسیر می گویند، اگر آگاه هستند از تفسیر یا این که یک منبعی را[دارند که]به آن مراجعه می کنند. یا یک تفسیری را حالا تفسیر المیزان باشد[یا تفسیر]نمونه باشد، اشکال ندارد؛ اما نباید از خودشان، تفسیر بگویند، مگر این که مبشّر باشند، به تمام معنا. شرکت نوجوانها و خردسالان هم اشکال ندارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
328.8K
❓سؤال سلام علیکم در زندگی نمیدانم با مسائل چه گونه باید رفتار کرد چه گونه قابل جمع است من میخوام ازدواج کنم توانایی مالی سطح میشه گفت پایین یا متوسط جامعه الان میتوانم بایک دختر هم سطح خودم یا کمی بهتر ازدواج کنم تا با کمک مالی او بتوانیم بخشی از نیاز های زندگی را بر طرف کنیم یا با دختری مذهبی تر ازدواج کنم ولی فقیر که توانایی ندارد ویکی از مهم ترین دلایل ازدواج با او ترحم باشد و بگوییم از چنین نکنم ممکن است به دلیل فقر ازدواج نکند (سؤال خلاصه شده است) 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال سلام علیکم در زندگی نمیدانم با مسائل چه گونه باید رفتار کرد چه گونه قابل جمع است من میخوام ازدواج کنم توانایی مالی سطح میشه گفت پایین یا متوسط جامعه الان میتوانم بایک دختر هم سطح خودم یا کمی بهتر ازدواج کنم تا با کمک مالی او بتوانیم بخشی از نیاز های زندگی را بر طرف کنیم یا با دختری مذهبی تر ازدواج کنم ولی فقیر که توانایی ندارد ویکی از مهم ترین دلایل ازدواج با او ترحم باشد و بگوییم از چنین نکنم ممکن است به دلیل فقر ازدواج نکند (سؤال خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه. نه داشتنِ ثروت، باید معیار انتخاب همسر باشد، که اگر این کار را بکنید از آن ثروت هم خیر نمی بینید، از آن همسر هم خیر نمی بینید. نه نداشتن ثروت، معیاری است که انسان بخواهد با او ازدواج کند؛[یعنی]چون وضع مالی اش خوب نیست[با او ازدواج کند]. معیارهای ازدواج را اسلام مشخص کرده؛ ایمان است و تقوا در درجۂ اول، حسن خلق و خوش اخلاقی است، اصالت خانوادگی است، اینها باید احراز بشود. وقتی که دو تایی کفو بودید، یکی از آن موارد که دیگر می رود مورد هشتم یا نهم، این است که از نظر اقتصادی خیلی با هم اختلاف نداشته باشید؛ بلکه مستحب است که وقتی که زن می آید خانه شوهرش، یک درجه سطح رفاهش برود بالاتر. این از نظر اسلام مستحبّ است، حالا واجب هم نیست. بهتر است که حالا فرض کن اگر در خانه خودشان مثلا فرض کنید که هفته ای مثلا فرض کنید که یک میلیون خرجش بوده، حالا وقتی می آید خانه شوهر مثلا هفته ای یک میلیون و دویست هزارتومان خرجش بشود.حالا اگر نشد مشکل ندارد. به هر حال برای انتخاب همسر، شما باید آن معیار هایی که اسلام گفته را در نظر بگیرید. حالا این بعدی ها دیگر عیبی ندارد که بگویید که خب این همسر من هست، کفو من هست، از لحاظ اخلاقی و از لحاظ دیانت و تقوا و اصالت خانوادگی و مثلا سطح فرهنگی و چیزهایی از این قبیل[کفو من هست] من با او ازدواج می کنم برای اینکه در همه این موارد کفویت هست [اما از نظر اقتصادی که کفو من نیست]،حالا از نظر اقتصادی یک کمکی به او بشود؛ این اشکالی ندارد، به این شکل باشد عیبی ندارد. اما کسی که هیچ[ کفویتی با شما ندارد] از[هیچ] نظر کفو شما نیست، صرفا به خاطر این که کمک مالی کرده باشید[با او ازدواج کنید] مگر شما کمیته امداد هستید که بخواهید از این طریق کمک کرده باشید! ازدواج که شوخی نیست که انسان بگوید من کمک مالی کنم ازدواج کنم. هیچ تناسبی ندارند. نه از نظر اخلاقی نه از نظر موارد مختلف. نه اگر کفو شما هست، عیبی ندارد بگویید من برای خدا من با ایشان که وضع مالی خوب خوبی هم ندارد ازدواج می کنم تا سطح مالی اش بیاید بالا. همان که گفتم،مستحب هم هست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
624.9K
سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی، در یکی از جوابها فرموده بودید که باید بحث فقه را از اخلاق جدا کنیم. چرا؟ خیلی گیج شدم. یعنی مسائل فقهی که در دین ما وجود دارد منطبق بر اصول اخلاقی نیستند؟ اصلا اگر قرار است مثلا در خانه بر اساس اصول اخلاقی عمل کنیم، نه فقهی، پس کاربرد فقه کجاست؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی، در یکی از جوابها فرموده بودید که باید بحث فقه را از اخلاق جدا کنیم. چرا؟ خیلی گیج شدم. یعنی مسائل فقهی که در دین ما وجود دارد منطبق بر اصول اخلاقی نیستند؟ اصلا اگر قرار است مثلا در خانه بر اساس اصول اخلاقی عمل کنیم، نه فقهی، پس کاربرد فقه کجاست؟ ✅ پاسخ: فقه، قانون است. قانون مال کسانی است که سر مرزشان راه نمی روند او[یعنی قانون به این وسیله آنها را] می آوردشان سر مرزخودشان. هر جا قانون هست، مال مال کسانی است که ممکن است اینها از حد خودشان تجاوز کنند، قانون می آوردشان سرِ حدّ خودشان. امّا مثلا فرض کنید که قانون راهنمایی رانندگی، به شما بگوید سر این پیچ، شما بیشتر از این سرعت، نباید حرکت کنید یا مثلا از این جا نباید [بروید]از این خیابان[نروید]اینجا ورود ممنوع است. این مال کسانی است که، اخلاق را مراعات نمی کنند،[مال] کسانی است که عرض کنم که در مرز خودشان راه نمی روند؛ آن قانون، به آنها می گوید نه مرز شما اینجاست،[به آنها می گوید] از اینجا باید بروید. امّا کسی که بر اساس اخلاق عمل می کند، دیگر نیاز به قانون ندارد که قانون بخواهد او را سر مرز خودش بیاورد. [فقه و اخلاق]؛ هر کدام از این دو تا، یک رسالتی دارند. رسالت فقه این است که حدّ و مرز را مشخص کند؛ بگوید اینجا حرام است، حق ندارید وارد بشوید. اینجا واجب است حتما باید وارد بشوید. اینجا هم مستحب است وارد بشوید بهتر است، نشدید هم عیبی ندارد. اینجا مکروه است وارد نشوید بهتر است، اگر وارد شدید هم عیبی ندارد. این مباح است دلت می خواهد انجام بده، دلت هم[ نمی خواهد انجام نده]. کار فقه این است. اما اخلاق نه. اخلاق می گوید آن چه که انسانیت اقتضا می کند. آنچه که عرض کنم که آن[چه که] فضائل انسانی محسوب می‌شود را انجام بده و آن چه که خلاف فضایل هست[یعنی]رذائل است، آنها را ترک کن. حالا گاهی ممکن است که اینها بر هم منطبق باشند. مثلا فرض کن که اخلاق می گوید که دروغ گویی خلاف انسانیت است، فقه هم می گوید دروغ گفتن حرام است. اخلاق می گوید غیبت کردن، این رذیله حساب میشود، فقه هم می گوید غیبت رذیله است. اخلاق می گوید حُسن خُلق خیلی خوب است. مثلا حالا این را فقه خیلی روی آن حرفی ندارد. مثلا فرض کنید فقه می گوید نماز واجب است که بخوانید. اخلاق هم می گوید که با نماز به انسانیت دست پیدا می کنید، به کمال می رسید، گاهی اینجوری منطبق هستند، گاهی هم نه؛ مثالی که من زدم؛ مثلا اخلاق می گوید که اخلاق و تربیت می گوید که کتک زدن و تنبیه بدنی جواب نمی دهد برای تربیت. فقه می گوید اگر لازم بود، پدر یا معلم می توانند بچه را بزنند منتها مشروط بر این که دیه لازم نیاید. [در پاسخ قبلی]گفتم در خانه، اگر شما بخواهید مطابق فقه عمل کنید؛ خب فقه می گوید خانمت در خانه هیچ تکلیفی ندارد، نه غذا درست کند نه ظرف بشورد، نه نمیدانم لباس بشورد؛ هیچ کار نکند. از آن طرف، خانم حق ندارد پایش را از خانه بیرون بگذارد؛ حرف فقه این است دیگر. آن وقت می شود در این خانه زندگی کرد ؟! خانم، پدرش مریض است یا به شدت پدر و مادرش[ به او]نیاز دارند می خواهد یک لحظه برود خانه شان[در حالی که اتفاقا]همسایۂ خانۂ خودشان است؛ فقه می گوید نه حق ندارد برود، باید شوهر به او اجازه بدهد؛[حالا خطاب به فقه بگوییم] اگر شوهرش اجازه نداد[چي] پدرش می میرد! [میگوید]خب بمیرد. میشود اینجوری زندگی کرد ؟! آن وقت او[یعنی] خانم می گوید من هیچ کار نمی کنم در خانه چون تکلیفی ندارم، آقا هم می گوید خیلی خوب من هم فرض کن[فلان کار را انجام نمی دهم] حالا بعضی از حرفهایش را هم نمیتوان گفت بعضی از حرفها هست در فقه که هر کس باید خودش نگاه کند. نه اینجوری سخت می شود زندگی. اما اگر اخلاق حاکم شد. شوهر می گوید بله وقتی پدرت مریض است تو اجازه داری هر موقع [لازم بود بروی] اصلا لازم نیست از من اجازه بگیری. از آن طرف خانم هم در خانه کار می کند، آقا بیرون کار می کند و فراتر از آن چه که فقه[راجع به نفقه] گفته [فراتر از میزانی]که نفقه واجب باشد به خانم؛ مثلا فرض کن[فراتر از آن نفقه] می دهد آن وقت زندگی شان زندگی شیرینی می شود. این است حرف! هر کدام یک رسالتی دارند. در راستای رسالت خودشان همه عالی هستند. هم فقه عالی است هم اخلاق و تربیت. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
252.6K
❓سؤال سلام علیکم شهید مطهری در یکی از سخنرانی هایشان از قول خواجه عبدالله انصاری می فرماید .۱. بدی را بدی کردن سگ ساری است ۲. خوبی را خوبی کردن خر کاری است . ۳. بدی را خوبی کردن کار خواجه عبدالله انصاری است . این مورد را خود ایشان می فرماید ۴. نیکی را بدی کردن کار ما مردم ایرانی است . بنده برای مورد اول و سوم مشکلی ندارم اما مورد دوم و چهارم بی احترامی نیست و نیکی را نیکی کردن مگر خداوند در قرآن نمی فرماید . می شود توضیح بفرمایید 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال سلام علیکم شهید مطهری در یکی از سخنرانی هایشان از قول خواجه عبدالله انصاری می فرماید .۱. بدی را بدی کردن سگ ساری است ۲. خوبی را خوبی کردن خر کاری است . ۳. بدی را خوبی کردن کار خواجه عبدالله انصاری است . این مورد را خود ایشان می فرماید ۴. نیکی را بدی کردن کار ما مردم ایرانی است . بنده برای مورد اول و سوم مشکلی ندارم اما مورد دوم و چهارم بی احترامی نیست و نیکی را نیکی کردن مگر خداوند در قرآن نمی فرماید . می شود توضیح بفرمایید ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ادبیات، خوب نیست. قرآن می فرماید هل جزاءُ الإحسان، الإحسان» آیا جزای نیکی، جز نیکی است؟ پس اگر انسان در مقابل نیکی نیکی کرد، خب وظیفه‌اش را انجام داده. بله بهتر است که انسان، عرض کنم که حتّی بدی را هم با خوبی جبران بکند. امّا این هم کلّیت ندارد؛ این اگر باشد می شود مسیحیت. همان که انجیل می گوید اگر کسی سیلی به صورت شما زد، به سمت راستتان زد؛ سمت چپ تان را هم بیاورید تا بزند! خواست قبایتان را بِبَرَد، ردایتان را هم بدهید بِبَرَد! نه این درست نیست که بگوییم که اگر یک انسان زورگوی قلدرِ بی ادب آمد زد توی گوش ما، و ما هم بتوانیم از خودمان دفاع بکنیم، بگوییم نه من بدی ایشان را با خوبی می خواهم جبران کنم. نه کلّیت ندارد. اما خب حالا اگر در فضای ایمانی باشد، خوب است که انسان حتی بدی آن شخص مؤمن را هم، با خوبی جبران کند. نه این کلّیت دارد، نه آن دو تای دیگرش، که[ می گوید] بدی را بدی کردن سگ ساری است، یعنی چه؟ ما در قرآن داریم که « فمن اعتدی، اعتدی علیه » خودِ "اعتدی" یعنی تجاوز، یعنی اگر تجاوز کرد، شما هم تجاوز کنید. «جزاءٌ سیّئةِ سیّئةُ مثلها» "سیّئه"؛ نمی گوید جزاءُ السیئة مثلا فرض کنید که «حسنةُ الاسلام» نه. [می فرماید]جزاءُ سیئةِ سیئةُ مثلها» بدی را با بدی جبران کنید. نه. این که بگوییم که[بدی را با خوبی جبران کردن کلّیت دارد و مطلق است] اینها گفتم در فضای اخلاق و در فضای عرفان که حاج عبدالله دارد صحبت می کند، آن یک حرف است. اما در جامعه، حرف، حرف دیگری است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
138.4K
سلام میخواستم بپرسم اگه دریک خانواده ثروتمند چند دخترویک پسروجودداشته باشه و پدر خانواده قبل از مرگش همه ی اموال روبه پسرببخشه تادخترهاسهمی نبرن آیا چنین پدری ظلم بزرگی نکرده هرچند بخشش درکارباشه؟ وچه جوربایدباهاش برخوردکرد؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
623.2K
۱-هیچ پیغمبری لباسش ، متفاوت از لباس امتش نبود و چنین بود که اگر فرد بیگانه ای وارد مجلسی میشد ، تشخیص نمیداد که کدام یک پیغمبر است ؛ پس به عنوان یک مسئله شرعی ، چه دلیل اصولی بر جواز یا استحباب پوشیدن لباس برای روحانیون وجود دارد که اتفاقا مراجع و علما اینقدر به پوشیدنش توصیه میکنند؟ ۲- اگر که این لباس استحباب ذاتی دارد ، پس چرا الان همه آزاد نیستند که بپوشند این لباس را؟ ۳-گاهی نیز پیامبر فقط عبا می انداخت ، گاهی فقط قبا میپوشید ، گاهی نیز تنها عمامه میگذاشت ؛ کلا ملتزم نبود که یک پوشش خاصی داشته باشد ؛ پس چرا ما همیشه یک فرم خاص لباس میپوشیم؟ ۴- در روایت آمده که شاخص عمامه مومنین از کفار و مشرکین تحت الحنک است و همچنین آمده که : الطابقیه عمامة الشیطان (طابقیه یعنی عمامه هایی که امروزه روحانیون میبندند) ؛ پس ما چرا تحت الحنک نمیبندیم؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
با سلام و عرض ادب خدمت عزیزان و همراهان گرامی 💐 🔴با توجه به مشغله و کمبود وقت استاد و تعداد بالا سوال ها لطفا سوال های خود را کوتاه،واضح و.... بفرستید که انشالله شرمنده تون نشیم 🙏🌹 🔷️سوال های که جنبه عمومی داشته باشه در کانال قرار داده میشه ⏪ می توانید پاسخ را در کانال پرسمان اعتقادی نیز بیابید و یا به ادمین کانال پیام دهید @Sardar69 🔺️برای دریافت پاسخ از آیدی زیر صبور باشید😊 👇 @aliembise 🟥 لطفا فقط سوال های اعتقادی خود را ارسال کنید و از طرح سوال های متفرقه خودداری کنید 💐 🌹❤معرف کانال استاد به دیگران باشید ❤🌹 🔷️🔷️🔷️کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 با تشکر از همراهی گرمتان 💐 ادمین کانال اصول دین
📣📣 ضمن خوش آمدگویی به شما عزیزان برای طرح سوال به نکات زیر دقت بفرمایید: ۱. سوال‌های 🌺اعتقادی🌺 خود را به آی دی @osooledin_110 (یکی از ادمین های کانال) ارسال نمایید و برای پاسخ عجله نفرمایید🤲 ۲. سوالات 🌺احکام🌺 خود را به آی دی @Tavasoli313 ارسال کنید. در اولین فرصت پاسخ شما داده می‌شود. نام مرجع تقلید خود را نیز بنویسید 💐 ۳. لطفا سوال را کوتاه، بدون ابهام و 🌺 به صورت کتبی🌺 ارسال کنید و از ارسال عکس، کلیپ و صوت خودداری نمایید فقط کتبی 🤲 ۴. لطفا 🌺مسائل مشاوره‌ای🌺 را در کانال‌های مربوطه (مثل کانال همسران خوب) مطرح نمایید ۵.امکان پاسخ به شبهاتی که نیاز به پاسخ مفصل و مناظرات گونه دارد در این مجال کوتاه نیست. 💐 ۶. حتما قبل از طرح سوال کانال اصول دین یا کانال پرسمان اعتقادی را جستجو کنید تا سوال تکراری نباشد💐 ۷.مجددا تاکید میشه سوال رو مکتوب و ⏪ حداکثر در یک بند🌹 بنویسید ۸. از طرح چند سوال در یک پیام خودداری کنید.🌺 اگر سوالات متعددی دارید بعد از دریافت پاسخ، سوال بعدی رو بفرستید ۹. اگر بعد از دو روز پاسخ نگرفتید دوباره سوال رو ارسال کنید . تعداد پیام ها فراوان است و گاهی سوال شما جا می‌ماند با آرزوی موفقیت برای همه عزیزان💐 کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ای علی، ... به خدا سوگند اگر یك نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است كه خورشید بر آن می تابد، در حالی كه ولایت تو را پذیرفته باشد . همراهان عزیز کانال اصول دین، دیگران رو هم به کانال دعوت کنید تا در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک باشید التماس دعا💐💐💐 لینک و بنر کانال اصول دین⬇️⬇️⬇️
278.9K
پیام تشکر استاد محمدی از همراهان کانال کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
پرسش و پاسخ مباحث معارفی با پاسخ های استاد رضا محمدی شاهرودی ⏪⏪ ویژگی انحصاری کانال ما ⬇️⬇️ 📢📣 اگه سوالی دارین ما پاسخ ویژه استاد رو برای شما خواهیم گرفت آدرس کانال اصول دین ... زیر نظر استاد محمدی https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 ⏪⏪ پوشش برنامه های هفتگی استاد در مسجد ایشان شامل: تفسیر، شرح صحیفه، شرح اصول کافی و ....💐💐💐
💢 طغیانگری در پی توانگری 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 منْ نَالَ، اسْتَطَالَ. 🔹 كسى كه به نوايى رسد طغيان مى كند. 📚 حکمت 216 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/203695 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 216 نهج البلاغه.mp3
1.61M
💠 شرح 🔸 حکمت 216 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187843 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
201.3K
سلام ببخشید یک سوال. این که میگن دختر برکت خونه‌ست و دختر خیلی خوبه و... ، یعنی پسر هیچ برکت و خاصیت معنوی نداره؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
🔰 اینم کانال دیگه استاد محمدی شاهرودی هست که پاسخ های استاد به سوالات و شبهات اعتقادی را که در رادیو و تلویزیون مطرح شده است را قرار می دهند👇👇 🔴 حتما عضو شوید 👇👇👇 ♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
من کبوتر نیستم اما ندیدم در بقیع یاکریمی را برانی از حریمت یا کریم یا امام حسن مجتبی ادرکنی به نیابت از شهدا و اموات ۱۴ صلوات نثار امام حسن مجتبی (ع) لعنت بر یزیدیان زمان یاحسن
💢 شناخت افراد در تحول روزگار 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 في تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ 🔹 در دگرگونى حالات گوهر مردان شناخته مى شود. 📚 حکمت 217 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/203753 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 217 نهج البلاغه.mp3
1.71M
💠 شرح 🔸 حکمت 217 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187846 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
529.5K
❓سؤال سلام چه لزومی داره من که فارس هستم قران راعربی بخونم درحالیکه یک کلمه اش رانمیفهم 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال سلام چه لزومی داره من که فارس هستم قران راعربی بخونم درحالیکه یک کلمه اش رانمیفهم ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم برای این که قرآن کلام خداست. اگر شما بخواهید به هر زبانی بخوانید، دیگر آن، کلام خدا نیست. کلام مترجم. و ثانیاً این که می گویید من یک کلمه اش را نمی فهمم یعنی چه؟ مثلا شما حمد و سوره که می خوانید؛ کلمۂ "بِسم الله"؛ نمی فهمید "بِسم اللّه" یعنی چه؟ "رحمان" نمی فهمید یعنی چه؟ "رحیم" نمی فهمید یعنی چه؟ اگر فارسی زبان باشید و واقعا فارس باشید "الحمدُ" نمی فهمید یعنی چه؟ للّه نمی فهمید یعنی چه؟ ربّ،عالَمین، کدامش را نمی فهمید؟! نه اینها وسوسه شیطان است که ما خیال می کنیم که نمی فهمیم. مطلب بعدی این که حالا فرض کنید شما[اصلا متوجّه نمی،شوید] این را توجه داشته باشید لغاتِ اکثرِ قرآن، که اگر انسان، این لغاتِ اکثرِ قرآن را بلد باشد هشتاد درصد قرآن را می تواند راحت بفهمد—حدود هشتصد کلمه را داریم که به اینها می گویند لغات اکثر؛ اینها تکرار زیاد دارد در قرآن؛ و کسی بخواهد این لغات اکثر را بلد باشد هشتاد درصد قرآن را خیلی راحت می فهمد. از این هشتصدتا کلمه چهارصد، چهارصد و پنجاه تایش را ما فارسی زبانها کاملا بلدیم. می مانَد سیصد، سیصد و پنجاه تا. چقدر طول می کشد که انسان بخواهد سیصد، سیصد و پنجاه تا واژه را در طول عمرش[مثلا در] یک سال، دو سال، سه سال یاد بگیرد کلّ نماز را[در نظر بگیرید]؛ شما کلماتی که در نماز هست را دقّت کنید ببینید چند تا کلمه شما بلد نیستید که باید یاد بگیرید؟! [آیا] بیشتر از یک ساعت وقت لازم است که انسان بخواهد کل معنی نمازش را یاد بگیرد که کل عمرش یادش نرود؟ مطلب بعدی این که، هر زبانی اینجوری است. الان شما بخواهید گاتاهای زرتشت را بخوانید می فهمید؟! یک موقعی من بیست تا از واژه های زرتشتی را یادداشت کردم، دیدم خودِ بنده که در ادبیات کار کرده ام، مدرّس ادبیات فارسی بوده ام، نمی دانم در مسابقات درسی ادبیات فارسی اول شده ام، یک کدام از این بیست تا واژه را من بلد نبودم! در هر زبانی اینجوری است. شما[مطلبی را] به هر زبانی که باشد، مثلا بخواهید اوستا را بخوانید می فهمید ؟! خب نمی فهمید. مطلب بعدی این که الان دیگر اینقدر نزدیکی و قرابت بین زبان عربی و زبان فارسی هست که اگر ما بخواهیم عربی را از زبان فارسی حرف کنیم، تقریبا دیگر صحبت نمی توانیم بکنیم. من که الان با شما صحبت می کنم، درصد بالایی از حرف های من عربی است؛ [مثلا همین که]می گویم "صحبت"، خب "صحبت" لغتی عربی است، "حرف" عربی است؛ اینها را چطور می شود حذف کرد؟ "حذف" عربی است! خب هر چه که ما استفاده می کنیم عربی است! مگر می شود اینها را حذف کرد ؟ البته اینها را دیگر نمی شود گفت عربی، اینها فارسی است. اینهایی که ما در فارسی استعمال می کنیم، مثلا می گوییم انقلاب، عربها به انقلاب، انقلاب نمی گویند، می گویند الثوره ؛ کودتای نظامی را می گویند انقلاب. اینها دیگر الان فارسی شده. این اسم هایی که الان ما [استفاده میکنیم]مثلا "حسن" ، "حسین" اینها اسم عربی نیست. شما بروید در عربستان[ببینید] از صد تا اسم یکی اش حسن نیست، یکی اش حسین نیست. اسمهای فرهنگ خودشان[را استفاده می کنند]؛ أحد و صمد و نمیدانم این چیزهایی که اصلا در فرهنگ ما نیست. بنابراین الان عربی ای که ما در قرآن داریم که عربی مبین باشد، به فارسی ما نزدیک تر است تا عربی عراق و مصر و آنجا ها. عربی مبین که عربی قرآن باشد به زبان فارسی ما نزدیکتر است تا به زبان و آن لهجه های عجیب و غریب عربها مثل فرض کن مصر و جاهای دیگر. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
120.6K
❓سؤال: سلام حاج آقا چرا سوره توبه بسم الله الرحمن الرحیم نداره یه صحبت ساده بفرمایید تا من برای بچه هام بتونم توضیح بدم ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم دو تا نکته است. یکی این که خب بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم، بحث رحمان و رحیم و رحمت است و بعد بلافاصله [در این سوره] می گوییم « برئت رسوله »[یعنی] بیزارم از خدا...؛ خب اینها با هم تناسب ندارند. رحمان و رحیم و برائت و بیزاری. و لذا گفته اند بگویید أعوذبالله من النار و الغضب الجبّار» [پس]یکی این که بِسم الله با اول سوره برائت یا سوره توبه تناسب ندارد. و دوم این که گفته اند که سورۂ توبه، ادامۂ سوره انفال بوده، یعنی سورۂ مستقلی نیست. ادامه سورۂ انفال است. هر دو قول را گفته اند. هر کدام را هم که به بچّه ها بگویید عیب ندارد. این که چون توپ و تشر هست اول سوره، [این]با بِسم الله، تناسب ندارد. و این که ممکن است ادامۂ سوره انفال باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐