1_1345451059.mp3
1.67M
استاد در خصوص رزق و روزی فرمودند: «من طلب العلم تکفل الله برزقه»
سوال 1: این قبیل روایات را چطور می توان با وضعیت سخت معیشتی برخی از طلاب که از مصادیق طالب علم هستند جمع کرد؟
سوال 2: در صورت امکان استاد محترم به عنوان کسی که سال ها در حوزه حضور دارند، نظرشان را در خصوص کار غیر علمی طلاب که امروز با توجه به شرایط سخت اقتصادی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند بیان بفرمایند.
#رزق
#روزی
#طلاب
#معیشت_سخت
#کار_طلبه
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
در خصوص رزق و روزی فرمودند:« من طلب العلم تکفل الله برزقه»
سوال 1: این قبیل روایات را چطور می توان با وضعیت سخت معیشتی برخی از طلاب که از مصادیق طالب علم هستند جمع کرد؟
سوال 2: در صورت امکان استاد محترم به عنوان کسی که سال ها در حوزه حضور دارند، نظرشان را در خصوص کار غیر علمی طلاب که امروز با توجه به شرایط سخت اقتصادی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند بیان بفرمایند.
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اولاً که این گونه روایات ، این ها ، علّت تامّه را نمی رساند ، بلکه یکی از علل هست ؛ علّت ناقصه است و ثانیاً ممکن است که مقتضی را ایجاد بکند این مسأله ، ولی مانعی از جمله این که صلاح طلبه نیست که بخواهد خیلی ثروتمند باشد و این ها ، بخواهد جلوی پیشرفتش را بگیرد ؛ ممکن است مانعی بیاید جلوی این اقتضا را بگیرد ولی در حدّ اقتضا خُب عمل می کند . منتها باز هم تاکید می کنم ، نه به شکل علّت تامّه .
این هم که همۂ طلّاب وضعیتِ معیشتشان سخت است ؟
اوّلاً که این جوری نیست و ثانیاً برای پیشرفت واقعی اگر انسان بخواهد غرق در تنعّمات باشد :
*ناز پرورده تنعّم ، نبرد راه به عشق/ عاشقی شیوۂ رندان بلا کش باشد*
این جوری نمی شود که انسان خیلی برخوردار باشد و بعد این [را]هم بخواهد که ترقّی معنوی هم ، خیلی داشته باشد .
آن اشتغالات مادّی دنیا ، به هر حال موانعی است که حجاب هایی است که انسان را از راه باز می دارد .
نسبت به سؤال دوّمتان : آن هایی که استعداد بالاتر از حدّ معمول دارند ، هوش بهره مثلاً ۱۱۰ به بالا دارند ، و معدّلشان معمولاً بالای هجده ، نوزده می شود و احتمال مجتهد شدنشان هست ، جز درس خواندن هیچ کاری نکنند ؛ همۂ همّ و غمّشان را صرف درس کنند که مجتهد بشوند ، حالا در فقه یا اصول یا در رشته های دیگر .
آن هایی که در این حد نیستند ، هیچ اشکالی ندارد [بخواهند] کار کنند ، منتها حالا کار بخواهد کارِ فرهنگی باشد خیلی خوب است ، مثلاً فرض کنید که معلّمی باشد ، یا تحقیق و پژوهش باشد یا کارهایی از این قبیل خیلی خوب است .نشد هیچ اشکالی ندارد ، کارهای[دیگر] مثلاً فرض کنید که کارهای کشاورزی باشد یا سایر کارها ، هیچ اشکالی ندارد .
اگر خیلی نیاز به مطالعه ندارند که بخواهند مجتهد بشوند ، خُب امامان هم کار می کردند چون آن ها نیاز به مطالعه نداشتند ، کار می کردند ، پیامبران هم کار می کردند .
ولی خب طلبه گاهی ممکن است نیاز به مطالعه زیاد داشته باشند دیگر نمی شود کار کند . اما خب بقیۂ کارها را [مثلاً] کارهای فرهنگی را [می شود انجام دهد] خُب هم علمش زیاد می شود هم این که یک در آمدی هم دارد و خوب است که طلبه یک درآمدی هم داشته باشد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1332102705.mp3
1.1M
اخیرا درتحلیل جنگ ها وفتوحاتی که در ایران
دردوران پادشاهان خصوصا بعد ازخسروپرویز
رخ داد می گویند که حضرت امام حسن و امام
حسین علیهم السلام شرکت داشتند
لطفا دلایل متقن وصحیح تاریخی را توضیح
بفرمایید؟
#امام_حسن
#امام_حسین
#جنگ_اعراب_با_ایران
#تاریخ
#فتوحات_اسلامی
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
اخیرا در تحلیل جنگ ها وفتوحاتی که در ایران در دوران پادشاهان خصوصا بعد از خسرو پرویز رخ داد،می گویند که حضرت امام حسن( ع) و امام حسین( ع) شرکت داشتند، لطفا دلایل متقن وصحیح تاریخی را توضیح دهید؟
✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
نه! این مطلب صحت ندارد، این مطلب را طبری نقل کرده که خودش هم [ آن را] قبول نداشته ولذا با لفظ" قیل" که مشعر بر ضعف است نقل کرده ومعلوم است که خودش هم این حرف را قبول نداشته.
از لحاظ اعتقادی هم ما این را خلاف اعتقادات خودمان می دانیم، چون امام نمی تواند تحت فرمان غیر امام باشد.
اگر این ها[ ائمه ] درجنگ ها شرکت می کردند ،باید فرمانده کل خودشان بودند نه این که دیگری فرمان دهد ، امام بخواهدتحت فرمان او باشد.
هرگز امیرالمومنین در هیچ جنگی تحت فرماندهی هیچ کس نبوده مگر پیغمبر،خب! خود پیامبر امام بود[ درآن لحظه].
اما بقیه چرا !! مثل...که همه آن ها تحت فرمان مثلا اسامه بن زید که جوان ۱۹ ساله ای بود قرار داشتند.
امام نمی تواند تحت فرماندهی دیگری باشد ،چون آن وقت دیگر امام نیست،ماموم است.
این خلاف عقل است و خلاف برهان است.
بنابراین اصل قضیه غلط است .هرگز آنها نیامدند.ضمن این که اهل البیت( ع) بایکوت بودند.امیرالمومنین( ع) رفته زیر زمین دارد قنات حفر می کند و نخلستان آباد می کند.
نمی خواستند که آن ها [ائمه ] مطرح باشند وکلا اهل البیت( ع) را آن موقع بایکوت کرده بودند.
نه! این مطلب غلط است.
🖋پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1331453241.mp3
1.19M
چرا در قرض ۱۸ مرتبه ثواب است
ولی در بخشش این طور نیست
در صورتی که قرض دادن خیلی راحت تر است ، ولی دل کندن از مال خیلی سخت تر.
#قرض_الحسنه
#بخشش
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
چرا در قرض[دادن] ۱۸مرتبه ثواب است ولی در بخشش این طور نیست در صورتی که قرض دادن خیلی راحت تر است، ولی دل کندن از مال خیلی سخت تر است؟
✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
اجر اعم ازثواب است. ثواب ، نفع مستحق است که همراه تعظیم واجلال باشد، اما اجر فقط نفع است ؛ ممکن است همراه تعظیم واجلال باشد ، ممکن است نباشد، ممکن است تفضل باشد. اجر اعم از ثواب است.
اما علت این که ثواب قرض الحسنه ۱۸ تا است و صدقه ۱۰ تا است، چند تا وجه می تواند داشته باشد:
یکی این که :
قرض الحسنه حتما به اهلش می رسد، چون کسی تا نیاز نداشته باشد قرض نمی کند، ولی کسانی که گدایی می کنند و انسان به این ها انفاق می کند، بسیاری از آن ها ممکن است وضعشان از ان انفاق کننده هم بهتر باشد. انفاق و بخشش، ممکن است به اهلش نرسد درحالی که قرض الحسنه حتما به اهلش می رسد.
نکته دوم این که:
در قرض الحسنه تحقیر مومن نیست .قرض است، دیگر. می خواهد بگیرد و پس بدهد.
امادر انفاق ودر بخشش تحقیر است.
نکته بعدی این که:
در قرض الحسنه گدا پروری نیست.با قرض الحسنه گدا پروری نمی شود، اما دربخشش گدا پروری می شودو متکدی در جامعه زیاد می شود.
آخرین نکته این که:
در قرض ، به اقتصاد جامعه لطمه نمی خورد، چون به هر حال آن پول به کار می افتد،غالبا اگر هم بکار نیفتد لطمه ای نمی خورد ولی این جا[ در بخشش] ممکن است جمع آوری بشود، یعنی ان جا کنز بشود ،در مورد بخشش.
آن سه نکته ای که اول گفتم مهم بود.
🖋پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1343388222.mp3
1.45M
فرقه ی بهائیت باورشان چی هست و فرقش با وهابیت چیست؟
#بهائیت
#وهابیت
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
فرقه ی بهائیت باورشان چیست و فرقش با وهابیت چیست؟
✅ پاسخ : بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
بهائی ها ، معتقدند که ( حالا این ها از سید محمد علی باب شروع شده ، خیلی مفصل است.) حرف هایشان خلاصه ، خودشان را باب الله می دانند و نماینده خدا می دانند ، نبوت پیامبر خاتم انبیاء [را] نمی دانند [قبول ندارند] و اول سید محمد علی باب ادعا کرد که ، نماینده امام زمان است ؛بعد گفت ، خود امام زمان هستم ؛ بعد گفت من پیغمبر جدید هستم ؛ بعد هم گفت که ، من نماینده خدا هستم .
این ها در واقع ، از دین خارج هستند ، و کافر محارب هم حساب می شوند .
وهابی ها ، یک شاخه ای از اهل سنت هستند ، که عرض کنم که ، محمد بن عبدالوهاب پایه گذارشان شد ؛ البته ، قبل از ایشان ابن تیمیه بود ؛قبل از آن ، خود برخی از حرفهایشان ،[را] از احمد حنبل گرفتند .
این ها بسیاری از مسلمانان ها را ، تکفیر می کنند . مثلاً می گویند که ، کسی قائل به شفاعت باشد ، یا قائل به توسل باشد ، و چیزهایی از این قبیل را ، ان ها می گویند کافر هستند . از اهل سنت هستند و اصل بنیانگذارشان ، انگلستان بود . یک جاسوس انگلیسی ، به اسم مستر همفر ، این ها را به وجود آورد .
راجع به وهابی ها ، شما کتاب ما «در ساحل حقیقت »را مطالعه کنید ، فکر کنم در اینترنت هم باشد . «در ساحل حقیقت» کتابی است که ، بنده در پاسخ به شبهات وهابی ها نوشتم . آن جا یک سخنرانی داشتم راجع به ، تاریخچه پیدایش وهابیت ، آن را از آن سخنرانی پیاده کردم ، به عنوان مقدمه کتاب آوردم . آن جا مفصلا ما ، راجع به این ها ، (خلاصه اش را مفصل که نه) ولی تاریخچه برخی از باورهایشان را گفتیم .
آن کتاب هم ، پاسخ به همین شبهات وهابی ها است .
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1343372529.mp3
779K
خیلی از مردم دنیا مثل کشور کره و ژاپن و سایر بلاد از دین اطلاعی ندارند و یا نمی خواهند داشته باشند این ها مسلما در ان دنیا عذاب الهی شامل حالشان می شود از طرفی این سوال برای من پیش امده خب با این همه هدف خداوند از خلقت این همه جمعیت بی دین چیست؟
گاهی به شدت دلمان به خاطر این اوضاع آخرالزمانی ، اوضاع زندگی معیشتی بیماری ها و بی مهری هاو بی حجابی ها و... می گیرد می شود یک راهکار جدی و مثمر ثمر پیشنهاد کنید.
#مستضعف_فکری
#نابسامانی_اوضاع
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
1.خیلی از مردم دنیا مثل کشور کره و ژاپن و سایر بلاد از دین اطلاعی ندارند و یا نمی خواهند اطلاع داشته باشند این ها مسلما در ان دنیا عذاب الهی شامل حالشان می شود از طرفی این سوال برای من پیش امده خب با این همه هدف خداوند از خلقت این همه جمعیت بی دین چیست؟
2.گاهی به شدت دلمان به خاطر این اوضاع آخرالزمانی ، اوضاع زندگی معیشتی بیماری ها و بی مهری ها و بی حجابی ها و... می گیرد می شود یک راهکار جدی و مثمر ثمر پیشنهاد کنید.
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
این ها بسیاری شان مستضعف فکری و فرهنگی اند یعنی اگر حق بر این ها اشکار می شد حق را می پذیرفتند
اما این که ایا باید خداوند برای تک تک افراد پیغمبر بفرستد یا این که بخواهد تک تک افراد را هدایت کند این هم که می شود جبر .
اگر این ها کوتاهی کرده باشند و جاهل و مقصر باشند خب مقصرند .
اما اگر جاهل قاصر باشند می شوند جزء مستضعفین فکری و فرهنگی که در بحث های گذشته ما تکلیف مستضعفین را گفتیم که این ها برزخشان شبیه خواب سپری می شود و در اخرت هم باید زمانی که برگذار می شود تکلیفشان مشخص می شود.
[جواب] سوال دومتان بهترین راه همان یاد خداست برای این که دل ارام بشود
و تحمل کند ،« یاد خدا» و[برای این که] صبر کند [هم] « یاد خدا» ، « الا بذکر الله تطمئن القلوب» اگر بخواهد دست را [ بر] قلب بگذارد همین ذکر را بگوید یا ذکر « یا فتاح» را صبح بعد از طلوع فجر بگوید باعث ارامشش می شود.
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
🌟 الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام: حَقُّ اللِّسانِ إکرامُهُ عَنِ الخَنا و تَعویدُهُ الخَیرَ، و تَرکُ الفُضولِ التی لا فائدَةَ لَها، و البِرُّ بالنّاسِ، و حُسنُ القَولِ فیهِم.
✳️امام زین العابدین علیه السلام: حقّ زبان، منزّه داشتن آن از زشت گویی است و عادت دادنش به خوبی و فرو گذاشتن زیاده گوییهای بیهوده و نیکی به مردم و خوب گفتن درباره آنان.
📚میزان الحکمه با ترجمه فارسی ،اللسان، جلد۱۰، ۳۵۰۶
حکمت 59 نهج البلاغه.mp3
1.3M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 59
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
💢 ارزش نصیحت و نصیحت کننده
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 آن که تو را هشدار داد، چون کسی است که مژده داد.
🔹 منْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ
📚 نهج البلاغه حکمت 59
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi