eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
591 عکس
899 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸۹_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ کاربرد واژه‌ی «لَمّٰا» 📽مشاهده وی
°✺°⚜°✺°﷽°✺°⚜°✺° وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ ﴿۸۹﴾ 📖لِمٰا مَعَهُمْ 🔰کاربرد واژه‌ی «لَمّٰا»: ❇️«لَمّٰا» در قرآن به سه معنا آمده است: لَم، إِلّا، إِذا. ①- به معنای لَم: •↲«لَمّٰا يَذُوقُوا عَذٰابِ ﴿ص/۸﴾؛ هنوز عذاب را نچشیدند.» ②-به معنای إِلّا: •↲«إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمّٰا عَلَيْهٰا حٰافِظٌ ﴿طارق/۴﴾؛ هیچ نفسی نیست مگر اینکه حافظ و مراقبی دارد.» ③-به معنای إِذا: •↲«لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ؛ وقتی که کتاب برای آنها آمد.» ❓چرا «لَمّٰا جٰاءَهُمْ» در آیه مجدد تکرار شد؟ ⇐دو مطلب می‌تواند باشد: ⓵- چون خبر اولی محذوف است. ⇙خبر جمله‌ی «لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ» نیامده است. ↫یعنی «کذبوا به وَ استحانوا بِمَجیئه» اینها قرآن را تکذیب کردند و آنرا سبک شمردند. ⓶-چون کلام طولانی شد. ⇙«مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا»؛ حشو است. حشو یعنی فاصله. ☜فاصله‌ی اوّل کلام تا پایان کلام؛ به اصطلاح پرانتزی که باز می‌کنند حشو است. اگر زیبایی را بیان کند حشو ملیح و اگر کلمات رکیک و مشمئز کننده‌ای را بیان کند حشو غیر ملیح است. ☜فاصله‌ی دو کلام مرتبط بهم را حشو گویند. @ostad_adabi ✺°✺°⚜⚜✺°✺°
12.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: معنای واژه‌ها تفاوت معرفت و علمویژگی‌های تورات 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
تفسیرسوره مبارکه نساء .mp3
64.71M
❁⊰✼🍃❆ ﷽ ❆🍃✼⊱❁ | 🎤استاد ادبی 📌جلسه ۲۲ 🗓مورخ: ۱۴٠۳/۷/۲۸ 📍مکان: قم 📝مبحث جلسه 📖 تفسیر آیات ۳۹ - ۴٠ وَمَاذَا عَلَيْهِمْ لَوْ آمَنُوا بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقَهُمُ اللهُ ۚ وَكَانَ اللهُ بِهِمْ عَلِيمًا﴿۳۹﴾ إِنَّ اللهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ۖ وَإِن تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا﴿۴٠﴾ @ostad_adabi ❁⊰✼🍃❆❆🍃✼⊱❁
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸۹_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ معنای واژه‌ها ❖تفاوت معرفت و علم
°✺°⚜°✺°﷽°✺°⚜°✺° وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ ﴿۸۹﴾ ❇️معنای واژه‌ها: 🔸عَرَفَ: کسب اطلاع از یک چیزی که ممکن است مسبوق به جهل بوده باشد. 🌀تفاوت معرفت و علم: ☜علم: دانایی که مسبوق به جهل نیست. ←لذا به خداوند می‌توان عالِم گفت امّا عارف نمی‌توان گفت. چون نمی‌توانیم بگوییم نعوذ‌باللّٰه خداوند قبلاً فلان مطلب را نمی‌دانسته است حالا می‌داند و عارف شد. 📖وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ ●وقتیکه برای آنها کتاب آمد. ☑️ویژگی‌های این کتاب: «مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ» و «مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ» می‌باشد. ⇤یعنی شرافت داشتن به عندیت و مصدق بودن تورات است. ╯◄البته این دو وصف هم برای قرآن و هم برای پیامبر اکرم صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم می‌باشد. ╯◄یعنی هر دو از ناحیه‌ی خداوند آمده‌اند و همچنین تصدیق کننده‌ی متن تورات تحریف نشده و نسخ نشده هستند. 📖 وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا ▫️«وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ» یعنی روش‌شان این بود؛ استمرار را می‌رساند. ▫️«يَسْتَفْتِحُونَ»: دو معنا را برای آن می‌توان در نظر گرفت. ①- یهودیان تورات را نزد مشرکین باز می‌کردند و می‌گفتند متن کتاب را بنگرید، پیامبری با این مشخصات و با این کتاب ظهور می‌کند و ما با او متحد می‌شویم و شما مشرکین را از بین می‌بریم. ②-کتاب را نمی‌آوردند و شفاهاً این مطالب را به مشرکین می‌گفتند. @ostad_adabi ✺°✺°⚜⚜✺°✺°
10.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ:تفسیر آیه ۸۹وصف «مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ» در قرآنمضمون و منطوق قرآن کریم منظور از تصدیق 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸۹_قسمت۴ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ تفسیر آیه ۸۹ ❖ وصف «مِنْ عِنْدِ اَللّ
°✺°⚜°✺°﷽°✺°⚜°✺° وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ ﴿۸۹﴾ 📖 فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ●آنچه را که می‌شناختند وقتی آمد به آن کفر ورزیدند. ☜منظور از «آنچه که می‌شناختند» پیامبر اکرم صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم و قرآن شریف است. 📖 فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ ●پس لعنت خداوند بر آن کسانی که اهل کفر هستند. 🔰نکته: ↩️در مورد قرآن وصف «مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ» آمده است و این امتیازی برای قرآن نسبت به سایر کتب وحیانی است. ✓مضمون و لفظ قرآن از ناحیه‌ی خداوند است. اینطور نیست که مضمون را خدای متعال داده باشد و لفظ را به پیامبر صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم سپرده باشد. •↲امّا در مورد سایر کتب وحیانی مانند تورات، انجیل و... فقط مضمون بر پیامبر نازل می‌شد. جمله‌بندی، سطر‌بندی، پاراگراف‌بندی و... بر عهده‌ی آن پیامبر بود. ↫لذا در مورد قرآن داریم؛ إِنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا اَلذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ﴿حجر/۹﴾ ☑️مضمون و منطوق قرآن هر دو الهی است. 📖مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ ●تصدیق کننده‌ی آن چیزی است که در بین اهل کتاب بود. ⇙منظور تصدیق چیزی است که تحریف و نسخ نشده است. چون چیزی که تحریف شده قابل تصدیق نیست و چیزی که نسخ شده و تاریخ مصرفش گذشته که نباید حکم آن اجرا شود. @ostad_adabi ✺°✺°⚜⚜✺°✺°
🔊 🔹ضمن عرض سلام خدمت همراهان گرامی به اطلاع برسانیم 🔰کلاس تفسیر[شنبه‌ها] و جلسه شرح کتاب رسائل عرفانی[چهارشنبه‌ها] "استادادبی" در قم 🔖تا اطلاع ثانوی 👈تعطیل می‌باشد. شروع کلاس‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد. با سپاس از همراهی شما.💐 @ostad_adabi
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ:علت عناد و کفر یهود پس از مبعوث شدن پیامبر صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
شرح کتاب رسائل عرفانی.mp3
69.42M
᪣᪣🌼᪣ ﷽ ᪣🌼᪣᪣ 📩شرح کتاب رسائل عرفانی ☜(بخش نامه‌ها) آیت ﷲ سعادت پرور (پهلوانی) 🎤استاد ادبی 📝ادامه شرح نامه ۱۶ 🗓مورخ: ۱۴٠۳/۸/۹ 📍مکان: قم «موسسه معارفی فقهی برهان» @ostad_adabi ᪣᪣᪣🌼🌼᪣᪣᪣