eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
621 عکس
925 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
💢با سلام و عرض پوزش بخاطر جابجا شدن پخش دو قسمت اخیر آیه ۲۹. دو قسمت آیه ۲۹ به صورت مرتب دوباره بارگذاری شد. 👇👇👇👇
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۲۹_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 نکات آیه ❖اقسام تخصیص
.: •✧𑁍𑁍𑁍﷽𑁍𑁍𑁍✧•═ هُوَ اَلَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مٰا فِي اَلْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اِسْتَوىٰ إِلَى اَلسَّمٰاءِ فَسَوّٰاهُنَّ سَبْعَ سَمٰاوٰاتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۹﴾ ❇️ پیام آیه این آیه درصدد است بفرماید آن خدایی را بپرستید که شما را آفرید و آنچه که در زمین است را برای شما خلق کرد. سپس به خلقت آسمانها پرداخت و او به هرچیزی داناست. ✅نکات: ⓵- ضمیر «هُوَ» در ابتدای آیه آمده است؛ هرگاه این ضمیر در ابتدای یک جمله بیاید می‌خواهد به عبارت بعد از خودش توجه بدهد و اهمیت ادامهٔ بحث را نشان دهد. ضمیر «هُوَ» ضمیر فصل است. ⓶- هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا؛ هرآنچه که در زمین است را برای شما خلق کرد. از این عبارت یک استفاده فقهی می‌توان کرد؛ «إصالة الإباحه» یعنی زمین در اختیار ماست و تا زمانیکه منع شرعی نداشته باشد در زمین می‌توانیم تصرف کنیم. ❏‌‌‌‌اقسام تخصیص: عام و خاص ☜تخصیص عام: همه را در برمی‌گیرد؛ تمام انسانها با هر شرایطی می‌توانند از کرهٔ زمین استفاده کنند. ☜تخصیص خاص: فقط گروه خاصی مثل انبیاء، ائمه معصومین و اولیاءالهی می‌توانند بعضی چیزها را تسخیر کنند. مثلاً جن در اختیار حضرت سلیمان بود، حضرت صالح کوه را شکافت، پیامبر ماه را دو نیم کرد و... این تسخیرهای خاص مربوط به افراد خاصی در نظام خلقت می‌باشد. @ostad_adabi ═•✧𑁍𑁍𑁍✧𑁍𑁍𑁍✧•═
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۲۹_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 تفسیر آیه 📽مشاهده ویدئوهای
.: •✧𑁍𑁍𑁍﷽𑁍𑁍𑁍✧•═ هُوَ اَلَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مٰا فِي اَلْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اِسْتَوىٰ إِلَى اَلسَّمٰاءِ فَسَوّٰاهُنَّ سَبْعَ سَمٰاوٰاتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۹﴾ ❓چرا خداوند نفرمود اسْتَعلاء إِلَى السَّمَاءِ، فرمود اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ؟ ←اسْتَعلاء یعنی احاطه و تسلط دارد اما کیفیت تسلط در این واژه مشخص نیست. اسْتَوَىٰ یعنی احاطه دارد، به متن موضوع کاملاً واقف است و ضمناً فاصله‌اش از تک تک ذرات آن موضوع به یک اندازه است. 💠فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ؛ در اینجا نیز مادهٔ «سویٰ» آمده، یعنی وقتی که کاملاً بر آسمانها مسلط شد؛ هفت قسمت آسمان را به وجود آورد؛ باز هم فاصلهٔ خدا از تک تک ذرات این آسمان علی السَویه بود. 💠 وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ خداوند بر هر چیزی آگاه است. ✅ در عبارت «خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْض» یک قانون نهفته است: «دانی کمالش در اینست که خودش را صرف مرحلهٔ عالی‌تر بکند.» یعنی موجودی که در مرحلهٔ پایین‌تر است کمالش در این است که خودش را در مرحلهٔ بالاتر هزینه کند. جماد کمالش در این‌ است که خودش را خرج نبات بکند، نبات سعادتش در این‌است که وارد بدن حیوان شود و آنجا جابجا شود، حیوان کمالش در این‌است که وارد بدن فرد مومنی شود و ذراتش در وجود او اثر بگذارد. انسان هم باید خودش را خرج مسیر خدا کند تا لقاءالله صورت گیرد. همهٔ موجودات نظام خلقت اگر این مسیر را طی نکنند به کمال نمی‌رسند. @ostad_adabi ═•✧𑁍𑁍𑁍✧𑁍𑁍𑁍✧•═
13.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 چرا همهٔ موجودات باید مسخر انسان باشند؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
تفسیرسورهٔ مبارکه غافر.mp3
37.76M
┄┅•|•⊰❁ ﷽❁ ⊱•|┅┄ | 🎤 استاد ادبی 📌جلسه ۲۳ 🗓 مورخ: ۱۴٠۱/۲/۲۲ 📍مکان: اسلامشهر @ostad_adabi ┄┅•|•⊰❁〇⃟🌸❁⊱•|┅┄
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۲۹_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 چرا همهٔ موجودات باید مسخر انسان با
.: •✧𑁍𑁍𑁍﷽𑁍𑁍𑁍✧•═ هُوَ اَلَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مٰا فِي اَلْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اِسْتَوىٰ إِلَى اَلسَّمٰاءِ فَسَوّٰاهُنَّ سَبْعَ سَمٰاوٰاتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۹﴾ 💠سَبْعَ سَمَاوَاتٍ ◁نمادهای سبع: کثرتی و عددی. ◁نماد کثرتی: اشاره به حالت خشم و شدت عصبانیت دارد. ◁نماد عددی: عدد هفت. ↫در این آیه منظور عدد هفت است. ❓ در قاعدهٔ «دانی باید خودش را برای عالی هزینه کند.» که در موجودات نظام خلقت جاری است جایگاه جن و مَلَک کجاست؟ ↫ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در روایتی به امیرالمومنین‌علیه‌السلام می‌فرمایند: خداوند انبیاء را بر ملائک مقربین تفضیل داده است و من بر کل انبیاء و مرسلین افضلیت دارم؛ بعد از من این منزلت و جایگاه از آن شماست و ائمه‌ای که بعد از شما می‌آیند. ملائک خدمتگزاران ما و محبّین ما هستند. پس خداوند تمام نظام خلقت را برای انسان خلق کرده و همهٔ موجودات تحت تسخیر انسان هستند. البته منظور انسان کامل است نه هر انسانی. ☑️جن: در بین اجنه یک رهبر، امام و نبی پیدا نمی‌شود؛ چون منزلت‌ اجنه هم‌شأن انسان نیست. ❓چرا همه موجودات باید مسخر انسان باشند؟ ↫چون همه موجودات نظام خلقت «ابن السبیل» می‌باشند. مثلاً جماد، نبات و... از مراحل بالاترشان اطلاعی ندارند؛ هیچ حیوانی خبر از عالم برزخ، کمالات معنوی و... ندارد. مَلَک نیز در اوج، خیلی کمالات دارد اما از مقامات پایین خبری ندارد. پس تنها موجودی که ابن السبیل نیست انسان است. @ostad_adabi ═•✧𑁍𑁍𑁍✧𑁍𑁍𑁍✧•═
13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 اقسام انسان‌ها از حیث ایمان و عمل 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۳۰_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 اقسام انسان‌ها از حیث ایمان و عمل
.: ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ ❉ ❁﷽❁ ❉ ჻ᭂ࿐✦ وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿۳۰﴾ 💢این کریمه به آیهٔ خلافت معروف است. ❇️ مفسرین سورهٔ حمد را براعت استهلال قرآن می‌دانند؛ یعنی فهرست کلی محتویات ۱۱۳ سورهٔ دیگر قرآن در سورهٔ حمد است. اعم از بحث الوهیت، رحمانیت، رحیمیت، مالکیت، استعانت، عبادت، قیامت، راه، مقصد، روندهٔ راه و راهنما. 💬 در پایان سورهٔ حمد از خداوند درخواست می‌کنیم «اهدنا الصراط المستقیم؛ ما را به راه راست هدایت کن» امّا در جواب نفرمود چه راهی؛ صراط الذی کذا و کذا. بلکه در جواب می‌فرماید راهی که رونده‌اش این صفات را دارد. این نشان می‌دهد روندهٔ راه بر خودِ راه غلبه دارد؛ روندهٔ راه حین حرکتش، راه را می‌سازد. ❓در پایان سورهٔ حمد درخواست هدایت کردیم، آیا غیراز راهنمای راه، هدایت‌گری وجود دارد ما را هدایت کند؟ ☜ در ادامه یعنی ابتدای سورهٔ بقره می‌فرماید: «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین» یک راهنمایی غیر از راهنمایان دیگر وجود دارد و آن قرآن است. ❍ انسانها در فضای زندگی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: ①- متقین و مومنین: ایمان دارند و به ایمان‌شان عمل می‌کنند. ②- کافرین: نه ایمان دارند و نه عمل می‌کنند. ③- منافقین: عمل می‌کنند اما ایمان قلبی ندارند. ④- فاسقین: ایمان دارند اما در عمل ضعف دارند. ❓ در نظام خلقت با حضور گروههای مختلف مومن، کافر، منافق و فاسق، برای طی طریق با این حجم تزاحم چه باید کرد؟ ←خداوند می‌فرماید: این راه را بدون راهنما نباید رفت و او خلیفه‌ای است که از طرف ما منصوب شده باشد. @ostad_adabi _-᪣_-_᪣-_-᪣_-_᪣-_-᪣_-
17.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 اقسام موجودات نظام خلقت ❖ جایگاه انسان در بین تمام موجودات نظام خلقت 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۳۰_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 اقسام موجودات نظام خلقت ❖ جایگاه
: ‌࿐჻ᭂ ❉ ❁﷽❁ ❉ ჻ᭂ࿐✦ وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿۳۰﴾ ✳️ موجودات نظام خلقت به چند دسته تقسیم می‌شوند: ⓵- جمادات: فقط فضا اشغال می‌کنند؛ رشد و تولیدمثل ندارند. ▣اقسام جماد: •↲فیزیکی: جامدات •↲فلسفی: مایعات، جامدات و گازها ⓶- نباتات: فضا اشغال می‌کنند و رشد و تولیدمثل نیز دارند. ⓷- حیوانات: علاوه بر اشغال فضا و رشدونمو، حرکت اختیاری نیز دارند. ⓸- انسانها: در بستر زندگی به چهار گروه مومن، کافر، منافق و فاسق تقسیم می‌شوند. ⓹- مجردات: شامل دو دسته ملائک و اجنه می‌باشد. •↲ ملائک: مقام بالایی دارند. •↲ اجنه: به دو گروه مومن و کافر تقسیم می‌شوند: ☜اجنه مومن: به بعضی از ملائک و بعضی از انسانها شباهت دارند. ☜اجنه کافر: شیاطین در این دسته قرار دارند. ✅ در بین تمام موجودات فقط انسان می‌تواند نمایندهٔ خدا و خلیفةالله باشد که سعادت دنیوی و اخروی تمام موجودات نظام خلقت را تدوین و برنامه‌ریزی کند. چون موجودات نظام خلقت به جز انسان همه ابن السبیل‌اند یعنی در راه مانده‌اند. نمی‌توانند خلیفة الله باشند و الگوی کاملی برای جامعه باشند. جماد، نبات و حیوان در سطح پایین قرار دارند و خبر از مراتب بالاتر از خود ندارند. جن که در سطح متوسط قرار دارد نمی‌تواند الگوی جامعه باشد. مَلَک نیز که در سطح بالا قرار دارد خبر از سطوح پایین ندارد. @ostad_adabi _-᪣_-_᪣-_-᪣_-_᪣-_-᪣_-