eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
620 عکس
923 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹۱۳: اصلاح در امور مالی و اقتصادی 🌹گر تو خواهی باشی از خیرالعباد وارهی از کج‌روی در اقتصاد🌹 برای اصلاح مسائل اقتصادی و مالی باید 🌹حبّ دنیا را ز دل بیرون نما🌹 با چه عاملی بیرون کنیم؟ 🌹با عبادات و اطاعات و دعا🌹 اگر کسی از این مسیر حرکت کرد، دنیا، برزخش و قیامتش تامین است، آبروی اجتماعی دارد. وضع اقتصادیش هم به نسبت از خیلی از انسان‌های دیگر بهتر خواهد بود. چرا؟ چون تمام کارها را سپرده به خدای متعال. زمام امور دستِ خدای متعال است. 🌹«میرزا» هر کس شود عبد خدا بی‌توقع گردد و بی‌ادعا🌹 🔸لذا هدف از پرستش چیست؟ عمل و رفتاری که بتواند سعادت دنیا و آخرت مرا تامین بکند.🔸 🌹ای خالق رئوف منم عبد کمترین لطفی بر این ضعیف نما رب العالمین در بندگی نسخۀ ایّاک نعبد است در استعانت از تو همه مات نستعین🌹 ما اصلاَ آنچه را که داریم فیض ربّانی است. و هر عبادتی که انجام می‌دهیم باید در ناحیۀ عرض ارادت به خدای متعال باشد. @ostad_adabi
إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ﴿۵﴾ 🔸اولین اصل ،اصل پرستش است که جزء اصول بندگی است. 🔸 ❇️ شرایط پرستش‌شونده : 🔹۱- مستجمع جمیع کمالات باشد. یعنی هیچ نقص و عیبی در او نباشد. در اوج تکبیر و در اوج تنزیه، یعنی تمام کمالات در ذاتش باشد و هیچ نقصی در حوزۀ او ورود نداشته باشد. 🔹۲- هستی بخش باشد آن کسی را که می‌پرستیم باید هستی‌بخش بوده باشد که به گردن ما حقی داشته باشد. هرکسی را و هرچیزی را نمی شود پرستید. 🔹۳- مهربان باشد. از بسم الله الرحمن الرحیم سه تا استفاده می‌کنیم که سه ویژگی را برای پرستش شونده تابلو می‌کند : ♦️(بسم الله ) یعنی به نام آن خداوندی که مستجمع جمیع کمالات است و هیچ نقصی در او راه ندارد. (الرحمن) یعنی به ما هستی می‌بخشد (الرحیم) یعنی از همه به ما مهربانتر است. ♦️ 🔹۴- قدرت پرورش ما را داشته باشد (رب العالمین) بتواند ما را پرورش بدهد و ربوبیتش محدود نباشد. تمام موجودات نظام خلقت تحت پرورش او باشند. چنین ذاتی قابل پرستش است. 🔹۵- ابتدا و انتها دست او باشد (مالک یوم الدّین) فردی را که ابتدای کار اگر دست اوست، پایان کار هم دست او باشد 🔹۶- وجودهمه عالم ازاوباشد تمام نظام خلقت به سوی او در حرکت باشد و ماهیت نظام خلقت ماهیت انّا لِلّهی و انّا الیه راجعونی دارد پس همه باید بندۀ آن ذاتی باشند که وجود از او نشأت می‌گیرد، به سوی او برمی‌گردد. @ostad_adabi
16.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای_ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_حمد | #استاد_ادبی #آیه۵_قسمت۶ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 شرایط پرستش کننده 📽مشاهده ویدئوهای تف
إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ﴿۵﴾ ❇️ ویژگی های پرستش کننده: ♦️۱-درمقابل خدا قرار نگیرد. ♦️۲- دیگری را در مقابل خدا نباید قرار بدهد. ♦️۳- به خودش استقلال ندهد. ♦️ ۴- به موجود دیگری استقلال ندهد. ♦️ ۵- موجود دیگری را نباید بپرستد. ♦️۶- هیچ موجودی را حق ندارد به پرستش خودش وادار کند. 🔸یعنی نه خودش را در عرض خدا قرار بدهد، نه موجودات را. نه استقلال به خودش بدهد نه به موجودات. نه موجودی را در عبادت خدا ورود بدهد، نه موجودی را وادار کند که خودِ او را نعوذبالله مورد پرستش قرار بدهند. هیچ کدام از اینها نباید در وجودش باشد.🔸 @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_حمد | #استاد_ادبی #آیه۵_قسمت۷ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای_ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ 📽مشاهده
إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ﴿۵﴾ 🔸همان حرف‌هایی را که راجع‌به ایّاک نعبد زدیم اینجا در واقع باید بیان کرد. که اینجا مفعول مقدم شد ایّاک نستعین در حالی که باید نستعینُکَ گفته می‌شد اما از باب این است که می‌خواهد بفرماید اگر من کمک می‌گیرم فقط از تو کمک می‌گیرم، مفعول را مقدم می‌کنیم، تا کلمه ( ایاک ) فقط حصر را برساند، یعنی اینکه فقط و فقط تو هستی که می توانی کمک برسانی و دیگران توان کمک‌رسانی به من را ندارند. 🔸 🔺واژه‌های هم معنا: 🔹 گاهی می‌گوییم معاضدت؛ از عضد می‌آید: یعنی بازو. وقتی کسی رو کمک فیزیکی می‌کنیم، می‌گوییم معاضدت کرد. 🔹وقتی یک شیء را برای فردی جابجا می‌کنیم، می‌گویند مساعدت کرد. 🔹وقتی چیزی را روی پشت‌مان می‌گذاریم برای کسی مثلاً حمل می‌کنیم، می‌گویند مظاهرت کرد. 🔸که البته اینها باز ظاهر و باطن دارند. کمک ظاهری، باطنی، مادی، معنوی، فردی، شخصی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی که در جای خودش معانی متعددی خواهد داشت. لکن اینها در واقع مصادیق کمک‌رسانی هستند. 🔹گاهی به کسی کمک می‌رسانیم چه کمکی؟ شفاعتش می‌کنیم. 🔹گاهی به کسی کمکی می‌رسانیم او را نصرت می‌کنیم. 🔸هرکدام از اینها یک تعریف خاصی دارند. ✅نکته: هیچ کدام از این الفاظ و معانی و مفاهیمی که عرض شد جای استعانت و عون را نمی‌گیرند. چرا؟ 🔸چون این الفاظی را که تا حال بیان کردیم اینها محدودند. ممکن است یک تاثیر جزئی داشته باشند. 🔸 معاضدت، مساعدت، مظاهرت، نصرت مثل اینکه سیدالشهدا (علیه‌السلام ) در کربلا می‌فرماید: «هل مِن ناصر ینصرنی» ☑️نصرت یعنی کمک‌کردن در مقابل دشمن. همه اینها معنای کمک رسانی می‌دهد و محدود است. اما وقتی صحبت از عون و استعانت پیش می‌آید یعنی کمکی که محدود به زمان، مکان، فرد و موقعیت نیست. یک کمک جامعِ فراگیری که هم فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، دنیوی، اخروی، مادی و هم معنوی باشد چنین کمکی رو در ادبیات عرب عون می‌گویند. این نحو کمک با بقیه کمک‌ها فرق می‌کند. و ما در این کریمه از خدای متعال درخواست عون داریم. استعانت یعنی درخواست عون، کمک گرفتن از خدای متعال به این معنا، نه هر کمک گرفتنی. پس این در واقع یک کمک‌گرفتن جامع است که ما از خدای متعال درخواست می‌کنیم. ❓ممکن است بپرسند که وقتی این کمک‌خواستن رو نسبت به بعضی از انسان‌ها انجام می‌دهید، یا به دیگران، کمک می‌رسانید آیا با توحید ناسازگار نیست؟ ❓ایّاک نعبد تنها خدا را می‌پرستم و ایّاک نستعین و فقط از خدا کمک می‌گیرم پس چطور شما از دیگران کمک می‌گیرید؟ 💡 اگر کسی این کمک گرفتن از دیگران را در عرض کمک گرفتن از خدای متعال قرار داد این شرک است. این قطعاً حرمت دارد. اما اگر قائل شدیم به اینکه نظام خلقت اسباب و مسبباتی دارد، یک عواملی در نظام خلقت تاثیر دارد، یک سری چیزها رفع تشنگی می‌کند، یک‌سری چیزها رفع گرسنگی می‌کند، یک‌سری چیزها برای مریض لازم است، یک‌سری مسائل برای کودکان لازمند، اگر اینطور مسائل را در نظام خلقت ورود دادیم نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است که از این اسباب و مسببات باید کمک گرفت. @ostad_adabi
18.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰چرا میگوییم_ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
خلاصه‌ای_از_تفسیر_سوره_مبارکه_حمد إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ﴿۵﴾ ❓سوال : ما می‌گوییم (ایّاک نستعین تنها از خدای متعال کمک می‌گیریم) درحالیکه که ما از افراد مختلفی کمک می‌گیریم، در مسائل خانوادگی‌، اجتماعی‌، فرهنگی‌، اقصادی‌، مالی‌، رفت‌وآمدها، ایاب ذهاب‌، خورد و خوراک‌، از خیلی‌ها کمک می‌گیریم آیا منافاتی با ایّاک نستعین ندارد؟ ◀️ نه، نظام خلقت یک نظامی است که خدای متعال اِبا دارد از اینکه این اسباب و مسببات در نظام نباشد. قال الصادق (علیه‌السلام )«أبی اللهُ أن یَجْرِیَ الامور الّا باسبابها» خدای متعال اِبا دارد از اینکه اسباب از مجرای خودشان نگذرند. ( الکافی، ج۱،ص ۱۸۳) 🔹 ما علت و معلول داریم و سبب و مسبب داریم. در نظام خلقت اینها تاثیر دارند، نمی‌شود اثراینها را نادیده گرفت. در نظام خلقت اسباب زیر چتر فرمانِ الهی هست،اما ظاهراً گمان می شود که استقلالی هم دارند که صحیح نیست. 🔸مثال: هیچ وقت نمی‌گوییم اگر آب رفع عطش ‌کند بدون اذن ربّ است، یا باران اگر می‌بارد مثلاً عادت کنیم به اینکه از آسمان باران می‌بارد باران را خدای متعال نازل می‌کند. رفع عطش اگر صورت می‌گیرد خدای متعال اجازه می‌دهد که آب از ما رفع عطش کند و گرنه به ما یک عطشی را می‌دهد که هرچه آب بخوریم تشنگی‌ ما رفع نشود. یک گرسنگی به ما می‌دهد که هرچه غذا بخوریم سیر نشویم. پس اگر خدای متعال بعنوان علت العلل، بعنوان آن ذاتی که مسبب همۀ اسباب است، اگر سرِ یک رشته‌ای رو جایی بست ( یعنی قطع کرد) دیگر همه اسباب بی‌اثر خواهند شد. 🔸مثال: این است که برق از کارخانه قطع شود، دیگه شما هرقدر لامپ عوض کنید، سیم‌کشی کنید، ترانس وصل کنید، تیرِ برق بگذارید هیچ تاثیری نخواهد داشت. ما نباید اسباب را در عرض خدای متعال یا در مقابل خدای متعال قرار بدهیم، تمام نظام خلقت نظام اسباب و مسببات است و خدای متعال اثر گذار همه اسباب است و در حال مددرسانی است. زمین ،گیاهان به ما مدد می‌رسانند، ما به گیاهان مدد می‌رسانیم، این گیاه به حیوان مدد می‌رساند، آن حیوان به من و شما مدد می‌رساند، ما از گوشت و چربی و پروتئین آن‌ها استفاده می‌کنیم که سرِپا هستیم، انسان‌ها بهم دیگر کاملاً مدد می‌رسانند. پس این جهانی که در آن هستیم، یک جهانی است مجموعۀ از اسباب و مسببات. 🌷جهانی که در آن اسباب جاری است در آنجا نصرت و امداد ساری است اگر افلاک دائم در مدارند بدان قانون جذب و دفع دارند دو نیرو ناصر و منصور هستند به نصرت هر دو تا مامور هستند یکی از این دو گر ناصر نباشند تمام کهکشان از هم بپاشد🌷 در نظام خلقت طبق آیه سوم سوره مبارکه ملک اگر یک سرِ سوزن چیزی فوت شده باشد کلّ نظام خلقت بهم می‌ریزد. الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ لذا می‌فرماید تفاوت را نمی‌بینید؟ یعنی نقطۀ خالی در نظام خلقت نداریم، تمام نظام خلقت چینش شده است مثل مجموعۀ اعداد طبیعی چیده شده‌اند پشت سر همدیگر و جای هیچ عددی در نظام خلقت خالی نیست. یکی از این سیارات اگر از مدارش خارج بشود تمام کهکشان‌ها، تمام منظومه شمسی، تمام ابَر کیهان، همۀ اینها بهم می‌ریزند. 🌷گیاهی که ثمر بخشد به انسان ثمرهایش زِ عونِ آب و گِل دان🌷 اگر ما از این گیاه استفاده می‌کنیم، از این سبزی استفاده می‌کنیم، این سبزی خودش از زمین مدد گرفت، از این آب و خاک و موادمعدنی استفاده کرده است. 🌷اگر طاووس زیبا و قشنگ است غذایش دانه‌های چندرنگ است🌷 🔸اگر می‌بینیم طاووس زیبایی دارد، این زیبایی و جمال برمی‌گردد به اینکه از همین فضای طبیعی نظام خلقت استفاده کرده است. 🌷اگر نسل بشر اندر وفور است غذایش لحم احشام و طیور است 🌷 🔸انسان‌ها اگر به ۷ میلیارد و.... در کرۀ زمین رسیدند اینها از همین حیوانات در واقع استفاده کردند.🔸 🌷خلاصه از زمین تا عرش باری بُوَد قانون استمداد و یاری🌷 🔸مرتب داریم به همدیگر مدد می‌رسانیم، به قول مثل معروف نان به هم قرض می‌دهیم، نجار به بقال کمک می‌کند، بقال به کفاش کمک می‌کند، کفاش به خیاط کمک می‌کند، خیاط به بنّا کمک می‌کند، بنا به مهندس کمک می‌کند، مهندس به کشاورز می‌کند، کشاورز به پزشک کمک می کند، همینطور این سیر کمک و استمداد در نظام خلقت هست. 🌷ولیُّ الله و اهل بیتِ خاتم شدند سرچشمۀ امداد عالم🌷 🔸بله بعضی از انسان‌ها هستند که تاثیرشان در نظام خلقت بیشتر است، اثرشان بیشتر است، ولایت‌شان ادامه👇👇👇
در واقع شدتش بیشتر است، آ‌ن‌ها تاثیر بیشتری دارند. 🔸 🌷ولیُّ الله و اهل بیتِ خاتم شدند سرچشمۀ امداد عالم پس از سرچشمۀ اصلی مدد گیر مدد از حضرت حیّ صمد گیر🌷 همۀ اینها باز زیر چترخدای متعال هستند. 🌷بیا ای «میرزا» در استعانت تو درس از قل هو اللّه اَحد گیر🌷 🌹شعر از استاد ادبی🌹 🌸و صلّ الله علی محمد و آل محمد. 🌸 @ostad_adabi
20.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰حکمت جمع بستن_ (إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ) 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
| {پرچم طاغوت} پرچم طاغوت را هر کس که دید بود رنگش قرمز و سبز و سفید زیر هر رنگش هزاران ننگ بود شاه با دین مبین در جنگ بود رنگ قرمز شد نماد جنگ و کین خون ناحق ریختن روی زمین رنگ سبزش بود خضراء دِمَن در چَرا بودند جمله مرد و زن سر در آخور غافل از یوم معاد غرق عصیان و به ظاهر جمله شاد رنگ ابیض یا بگو رنگ سیاه چونکه خالی بود از اسم إله شیر آن هم شیر بی‌یال و دُم است عزت و آزادگی در وی گم است زیر این پرچم هر آنکس سینه زد سینه زد بر ضد اللّه الصمد 🇮🇷پرچم جمهوری اسلامی🇮🇷 پرچم ما سرخ و سبز است و سفید پرچم ما رمز فتح است و نوید سرخ یعنی، سینه سرخانیم ما رهروِ راهِ شهیدانیم ما سبز یعنی مژدۀ صبح سپید منتظِر با منتظَر گردد سعید رنگ ابیض صبغۀ حیِّ حمید راه و رسمِ نیکِ قرآن مجید پرچم ما پرچم عِزّ و امید بادِ این پرچم، دل شیران دَرید "میرزا" این پرچمِ عِزّ و وِقار بهرِ کلّ شیعه باشد افتخار @ostad_adabi