eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
333 دنبال‌کننده
104 عکس
44 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴از آنجا که تأثیرات در خلق انسانی از امور مختلف ناشی می‌شود، پس انسان می‌تواند به واسطه امور دیگری مثل تغذیه مناسب آن تأثیرات را خنثی کند و آثار آن را از بین ببرد، یا کاهش دهد. در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز به تأثیر آب و هوا و زمین بر اخلاق و زندگی انسان اشاره شده است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «لَا تَطِیبُ السُّکنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ: الْهَوَاءِ الطَّیبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَة» [۱] ؛ هیچ مسکنی خوب و نیکو نمی شود، جز با سه چیز: هوای خوب و پاکیزه، آب فراوان و گوارا و زمین نرم و همواره و در توحید مفضل می‌فرماید: ای مفضل، درباره هوای صاف و ابری فکر کن که چگونه در این عالم در تعاقب اند؛ چرا که صلاح عالم در آن است که اگر یکی از آن دو استمرار و تداوم پیدا کند، موجب فساد و تباهی می‌شود. آیا نمی بینی باران وقتی مدتی به صورت مداوم ببارد، گیاهان و سبزیجات فاسد شده، حیوانات سست و بی رمق می‌شوند و هوا سرد گشته و امراض مختلف پدید می‌آید و راهها از بین می‌رود؟ و اگر بارندگی مدتی قطع گردد و هوا صاف باشد، زمین و گیاهان خشک می‌شود و ضرر به مردم وارد می‌شود و یبوست و خشکی بر هوا غالب گشته و امراض گوناگون دیگری پدید می‌آید؟ [۲] و نیز می‌فرماید: اگر کسی بگوید مگر نه این است که در بعضی از سال‌ها خشکسالی اتفاق می‌افتد و هوا گرم می‌شود و مردم به سختی و دشواری می‌افتند و گاهی سرما زیاد می‌شود و زراعت و غلات را از بین می‌برد و رطوبت هوا به قدری زیاد می‌شود که موجب امراض و آفات زیادی در انسان و غلات می‌شود؟ در جواب گفته می‌شود: آری گاهی اوقات این گونه است و این به مصلحت انسان است تا از معاصی دست برادرد و غرق در گناهان نشود؛ چرا که مصلحت دینی انسان مقدم بر مصلحت دنیوی اوست. [۳] 📚[۱]: تحف العقول، ص۳۱۹؛ بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۳۲. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۲۵. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۲۷. اخلاق فطری ، ص ۱۱۹ ، ۱۲۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴بدین ترتیب روشن شد که آب و هوا در انسان و حتی در حیوانات و گیاهان مؤثر است و نیز بدیهی است که سستی و شادابی و صحت و سلامت بدن نقش به سزایی در شکل گیری اخلاق و صفات نفسانی انسان دارد و روح و نفس وقتی شاداب و سرحال است که بدن سالم، و از صحت کامل برخوردار باشد. 🔴سوم: خوردنی‌ها و پوشیدنی ها اشاره خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها نیز در جسم و جان آدمی تأثیراتی دارند. قوام و پایداری جسم آدمی با غذا و خوردنی هاست. روح انسان نیز در دنیا با این بدن استوار و پایدار است. امیر مؤمنان حضرت على علیه السلام می‌فرماید: یَا كُمَیْلُ، اللِّسانُ يَنزَحُ مِنَ القَلبِ وَالقَلبُ يَقومُ بِالغِذاءِ فَانظُر فِيمَا تُغَذّي قَلبَكَ وَ جِسْمَک [۱] ؛ ای کمیل، زبان آدمی از قلب او سرچشمه می‌گیرد و قلب انسان با غذا استوار است. پس در غذای قلب و جسم خویش خوب بنگر. صحت و سلامتی بدن، روح را شاداب و پرنشاط، و ضعف و سستی و بیماری آن، روح آدمی را ضعیف و ناتوان می‌نماید. پس غذای بدن چنان که بدن را تقویت می‌کند، روح را نیز تقویت می‌نماید. صحت و شادابی روح تأثیر فراوانی در اخلاق و صفات نفسانی دارد و همین طور عقل و خرد وقتی کامل و قوی است که بدن رشد مناسب خود را داشته باشد و قوی و پرنشاط باشد. در این قسمت تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها در اخلاق را مورد بحث قرار می‌دهیم. [۲] 📚[۱]: تحف العقول، ص ۱۷۴؛ مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۲۱۷. 📌[۲]: منظور از تاثیرات غیر مستقیم، تأثیراتی است که غذاها و لباس‌ها در خرد و قلب آدمی می‌گذارند. چنان که پیش تر بیان شد، عقل و قلب آدمی از ارکان مهم و ریشه‌های اساسی شکل گیری اخلاق در انسان به شمار می‌آید و هر چیزی که در خرد و قلب تأثیر بگذارد، در اخلاق هم تأثیر خواهد گذاشت. اخلاق فطری ، ص ۱۲۰ ، ۱۲۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 1 ت 27 - 6 - 90.m4a
14.38M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴الف. نقش برخی خوردنی‌ها در اخلاق اشاره در این قسمت خوردنی‌هایی به بحث گذاشته می‌شود که در اخلاق انسانی نقش مستقیم دارند. ۱. گل و خاک امام باقر علیه السلام می‌فرماید: خوردن خاک از بزرگترین کمین گاه‌های شیطان و کار وسوسه است. خوردن خاک عامل امراض جسمانی و تحریک کننده دردهاست. آن که خاک می‌خورد قدرت بدنش از آنچه قبلاً داشت کمتر می‌شود و از انجام کارهایی که قبلاً انجام می‌داد، ناتوان می‌شود. پس کارهایی که پیش از آن انجام می‌داد و حالا نمی تواند انجام دهد، محاسبه می‌شود و مورد عذاب قرار می‌گیرد. [۱] و امام صادق علیه السلام می‌فرماید: أَكْلُ اَلطِّينِ يُورِثُ اَلنِّفَاقَ [۲] ؛ خوردن خاک نفاق می‌آورد. از آثار خوردن خاک این است که بدن را به تدریج از کار می‌اندازد و موجب پیدایش نفاق در دل آدمی می‌شود. البته از میان خاکها تنها تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام است که خوردن آن به قصد استشفا اشکالی ندارد. 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۵۳؛ المحاسن، ص ۵۶۵. 📚[۲]: الكافي، ج ۶، ص۲۶۵؛ بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۱۵۴. اخلاق فطری ، ص ۱۲۱ ، ۱۲۲ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 2 ت 28 - 6 - 90.m4a
12.97M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در روایات ضمن تصریح به این موضوع، آدابی برای خوردن تربت مقدس حضرت ابا عبدالله الحسين علیه السلام ذکر شده است. مردی از امام صادق علیه السلام پرسید: من از شما شنیدم که فرمودید: تربت حسین علیه السلام از داروهای خاصی است که به هیچ دردی نمی رسد، جز این که آن را از بین می‌برد. حضرت فرمود: آری این را من گفته ام. بعد فرمود: آیا در این مورد سؤالی داری؟ عرض کردم: من از آن تربت تناول کردم ولی مرا نفعی نبخشید. فرمود: بدان آن را دعائی است که اگر کسی از آن بخورد و آن دعا را نگوید و استعمالش کند، نفعی برایش نخواهد داشت. می‌گوید: پرسیدم: آن دعا چیست؟ فرمود: پیش از هر چیزی آن را می‌بوسی و بر روی چشمان خویش می‌گذاری و بیش از یک نخود نمی خوری... سپس حضرت دعا را تعلیم دادند. [۱] البته غیر از تربت امام حسین علیه السلام در روایات از خاک دیگری به نام «گل ارمنی» هم برای استشفا ذکری به میان آمده است. [۲] 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۱۵۶. 📚[۲]: بحارالانوار، ج۶۵، ص ۱۵۵. اخلاق فطری ، ص ۱۲۲ ، ۱۲۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 3 ت 29 - 6 - 90.m4a
12.94M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۲. استمرار شرب خمر امام باقر علیه السلام می‌فرماید: إِنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَ ثَنٍ وَ یُورِثُهُ الِارْتِعَاشَ وَ یَهْدِمُ مُرُوءَتَهُ وَ یَحْمِلُهُ عَلَی أَنْ یَجْسُرَ عَلَی الْمَحَارِمِ مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ وَ رُکُوبِ الزِّنَا حَتَّی لَا یُؤْمَنَ إِذَا سَکِرَ أَنْ یَثِبَ عَلَی حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا یَعْقِلُ ذَلِکَ وَ الْخَمْرُ لَا یَزِیدُ شَارِبَهَا إِلَّا کُلَّ شَرٍّ [۳] ؛ همانا آن که بر نوشیدن شراب مداومت دارد، مانند بت پرست است و نوشیدن شراب موجب ارتعاش (رعشه) در اوست و مروت و مردانگی او را از بین می‌برد و او را بر ارتکاب محرمات الهی مانند خون ریزی و زنا جسور می‌کند. و موقعی که مست می‌شود محارمش هم از دست او در امان نیستند؛ چرا که او حرمت آن امر را نمی فهمد. و شارب خمر هر شری از دستش بر می‌آید. 🔴۳. زیاده روی در خوردن گوشت و ترک آن در برخی روایات از تأثیر گوشت نخوردن به مدت چهل روز سخن گفته شده است. امام علی علیه السلام می‌فرماید: عَلَيكُم بِاللَّحمِ؛ فَإِنَّ اللَّحمَ مِنَ اللَّحْمِ، وَ اللَّحْمُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ، وَ قَالَ: مِنْ تَرَکَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ [۱] ؛ بر شما باد به گوشت، همانا گوشت از گوشت است و گوشت است که گوشت را می‌رویاند. و فرمود: کسی که چهل روز گوشت را ترک کند، بد خلق می‌شود. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: مَنْ تَرَکَهُ [اَللَّحْمِ] ارْبَعِینَ یَوْماً سَاءَ خُلُقُهُ کُلُوهُ فَإِنَّهُ یَزِیدُ فِی اَلسَّمْعِ وَ اَلْبَصَرِ [۲] ؛ کسی که گوشت را چهل روز ترک کند بد خلق می‌شود. گوشت بخورید که شنوایی و بینایی را می‌افزاید. و در روایت دیگر از امير المؤمنین علیه السلام نقل شده است که: کسی که چهل روز گوشت نخورد بد خلق می‌شود و آنگاه که خلق انسان یا حیوانی بد شد در گوشش اذان بگویید. 📚[۱]: من لا يحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۴۵؛ بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۱۶۳. 📚[۲]: قرب الاسناد، ص ۵۱: وسائل الشيعة، ج۲۵، ص ۴۲؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۵۶. 📚[۳]: المحاسن، ج ۲، ص ۴۶۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲۵، ص ۴۱؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۶۶ اخلاق فطری ، ص ۱۲۳ ، ۱۲۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 4 ت 30 - 6 - 90.m4a
12.79M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در این روایات ائمه علیهم السلام اصحابشان را به خوردن گوشت توصیه کرده و از ترک آن به مدت چهل روز بر حذر داشته اند. حتی در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به نقل شده که اگر بر کسی چهل روز گذشت و نتوانست گوشت تهیه کند، حتماً قرض کرده و گوشت بخورد. [۱] البته به همان اندازه که در برخی روایات به خوردن گوشت تأکید شده و آثار ترک آن بیان شده، در مقابل مصرف زیاد آن نیز توصیه نشده و آثاری همانند آثار ترک گوشت به مدت چهل روز برای آن هم بیان شده است. در روایتی نقل شده است که: مَنْ أَکَلَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ [۲] ؛ کسی که چهل روز گوشت بخورد بد خلق می‌شود. در روایتی دیگر به جای «ساء خلقه»، «قسا قلبه» نقل شده است. [۳] بنابراین چنان که اصل خوردن گوشت از نظر روایات برای انسان لازم شمرده شده است، زیاده روی در خوردن آن نیز مورد نکوهش قرار گرفته است. پس با اعتدال و میانه روی در آن و پرهیز از افراط و تفریط می‌توان سلامت جسم و روح را حفظ کرد. 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۵۶، ص۶۵؛ المحاسن، ج ۲، ص ۴۶۴. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۲۶ 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۶۲، ص۲۹۴. اخلاق فطری ، ص ۱۲۴ ، ۱۲۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 5 ت 3 - 7 - 90.m4a
12.52M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a