eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
332 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6044328340611930546.mp3
4.14M
💠 - جلسه نهم 🎙مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴پیامبران پیشین تنها منبع صحیح برای آگاهی از پیامبران پیشین، قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام می باشد؛ چراکه بر مبنای آیات قرآن، هیچ یک از کتاب های پیامبران پیشین بدون تحریف به دست بشر امروزی نرسیده و هیچ کدام از آن ها به تنهایی و بدون تأیید قرآن کریم برای هیچ کس حجّت نیست. علاوه بر این، تمام آثار پیامبران پیشین به توارث به پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت رسیده است. در مورد تعداد پیامبران الهی، عددهای متفاوتی در روایات اهل بیت علیهم السلام ذکر شده است؛ امّا آنچه از بین این روایات مشهور است، آن است که پیامبران الهی صد و بیست و چهار هزار نفر بوده اند. در قرآن کریم تنها نام بیست و شش نفر از این پیامبران آمده است و به تصریح خود قرآن، رسولانی هم هستند. در این که پیامبر خاتم حضرت محمّدصلی الله علیه و آله و حضرت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی علیهم السلامپیامبران اولو العزم می باشند و نسبت به سایر پیامبران از درجه و مقام بالاتری برخوردارند، هیچ تردید و اختلافی وجود ندارد. امّا در مورد علّت نامگذاری این پیامبران به «اولو العزم »، دلایل مختلفی در روایات ذکر شده است. از جمله صاحب شریعت بودن آنان، مبعوث شدن فراگیر آنان به کرانه های زمین و جن و انس، کمال ولایت و دوستی آنان نسبت به اهل بیت علیهم السلام و پیشی گرفتن آنان در اقرار به خداوند متعال ذکر شده است. همۀ پیامبران الهی به زبان قوم خویش سخن می گفتند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد تعداد کتاب هایی که بر پیامبران الهی نازل گشته می فرمایند: خدا صد و چهار كتاب نازل كرد. پنجاه صحیفه بر شیث و سی صحیفه بر ادریس و بیست صحیفه بر ابراهیم و تورات و انجیل و زبور و فرقان را نازل كرد. که بر مبنای روایات می دانیم  اصل همۀ آن کتاب ها نزد حضرت ولیّ عصر، خاتم الائمه عجل الله تعالی فرجه الشریف محفوظ است. ——————————————- [ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ٩٠-٩٩] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
28.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 - جلسه دهم 📹 مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانیه با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️شهادت مظلومانه امام موسی بن جعفر الکاظم سلام الله علیهما را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت، تعزیت و تسلیت عرض مینمائیم.
🔴پیامبر اسلام / پیامبر خاتم امیرالمؤمنین علی علیه السلام زمان بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله را این چنین توصیف می فرمایند: او را به هنگام انقطاع رسولان و خواب زدگی طولانی امّت ها و فراگیری نادانی و گسترش فتنه و از هم گسستن تار و پود واقعیّت ها فرستاد. به تصریح قرآن کریم و به دلالت روایات اهل بیت علیهم السلام رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله جهانی می باشد. اگرچه نبوّت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به ظاهر و از نظر زمان، بعد از همۀ پیامبران الهی واقع گشته، ولی در حقیقت، پیش از همۀ آنها بوده و آن حضرت بر همۀ پیامبران الهی برتری و فضیلت دارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله در جواب قریش که از ایشان دربارۀ پیشی گرفتنشان بر پیامبران دیگر سؤال کرده بودند،  می فرمایند: همانا من اوّلین كسی بودم كه به پروردگارم اقرار كردم و اوّلین كسی بودم كه [او را] اجابت كردم، آنگاه كه از پیامبران پیمان گرفت و آنان را بر نفس خویش شاهد ساخت: «آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا ». پس من نخستین پیامبری بودم كه « بلی » گفتم. پس در اقرار به خدای تعالی بر آنها پیشی گرفتم. 🔴اُمّی بودن ایشان با توجّه به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، امّی بودن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله  دو معنا خواهد داشت: معنای اوّل که بیش تر در آیات قرآن به آن اشاره شده، آن است که آن حضرت پیش از نبوّت ، سابقۀ درس خواندن و نوشتن نداشته اند البتّه باید توجّه داشت که این موضوع به معنی عدم توانایی آن حضرت در خواندن و نوشتن نمی باشد؛ چراکه به تصریح برخی از روایات، آن حضرت خواندن و نوشتن را می دانستند.  بنابراین باید گفت: آن حضرت با وجود توانایی خواندن و نوشتن، بنا بر مصالحی این کارها را انجام نمی دادند. و امّا معنای دوم که در برخی از روایات به آن اشاره شده است، منسوب بودن آن حضرت به «امّ القریٰ » یعنی شهر مکّه می باشد. ——————————————- [ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۹۹-۱۰۳] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️سالروز وفات حضرت ابوطالب سلام الله علیه را به محضر حضرت صاحب الزمان سلام الله علیه عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان ایشان، تعزیت عرض مینمائیم.
4_6044328340611930548.mp3
3.58M
💠 - جلسه دهم 🎙مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💠۲۷ ام رجب، سالروز بعثت خاتم النبیین حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله را محضر آقا بقیه الله الاعظم حضرت مهدی سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تبریک و شادباش عرض می نمائیم.💐
🔴راه های شناخت پیامبر خاتم همانطور که پیش از این گفتیم، بهترین راه شناخت صدق نبوّت هر پیامبری _ از جمله پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله_، عقل و خرد انسانی است که حجّت باطنی خداوند متعال است. علاوه بر این راه، دو راه دیگر نیز برای شناخت پیامبران معرّفی نمودیم که یکی از آن ها عبارت بود از تنصیص و بشارت های پیامبران پیشین. به گواهی قرآن کریم این معرّفی و بشارت، در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به گونه ای بوده است که اهل کتاب آن حضرت را همچون فرزندان خود میشناختند. مرحوم علّامۀ مجلسی در جلد پانزدهم از کتاب بحار الأنوار ،صفحات ۱۷۴ الی ۲۴۸ بخشی از این بشارات را تحت عنوان « البشارة بمولده و نبوّته » جمع کرده است و بحثهای مفصّل تری در این زمینه در کتاب هایی نظیر « انیس الأعلام » «محضر الشهود » ،« بشارات عهدین » و « نقش ائمّه در احیای دین » مطرح گشته است. راه دیگری که برای شناخت پیامبران الهی معرّفی گردید، آیات و معجزات بود که در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله  به جهت رعایت اختصار، فقط دربارۀ مهم ترین معجزۀ آن حضرت یعنی قرآن کریم بحث می نماییم. قرآن کریم همگان را به معارضه طلبیده و از آنان می خواهد که اگر در نبوّت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله شک و تردید دارند، سوره ای مانند یکی از سوره های آن و یا کتابی نظیر آن بیاورند. 🔴ختم نبوت و جاودانگی شریعت طبق آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله  آخرین فرستادۀ الهی، و آیین و شریعت آن حضرت آخرین شریعت الهی است و بعد از آن حضرت نه پیامبر جدیدی و نه شریعت جدیدی خواهد آمد. نکتۀ مهم آن که ختم نبوّت و شریعت مسأله ای نیست که با عقل انسانی قابل اثبات باشد و دلیل اصلی آن مشیّت و خواست خداوند متعال است نه هیچ امر دیگری. لذا اگر خدای تعالی اراده می فرمود بعد از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و آیین او، پیامبر و آیین جدیدی برای بشر بفرستد، هیچ اشکال و استبعادی وجود نداشت. [ برای دریافت آیات و روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب نبوت، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص ۱۰۳-۱۱۰ مراجعه فرمائید. ] ——————————————- [ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۱۰۳-۱۱۰] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
30.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 - جلسه یازدهم 📹 مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴وحی «وحی » در لغت به معنای القای مطلبی است به دیگری به صورت پنهان و سریع.  این واژه در قرآن کریم و روایات نیز به همین معنا استعمال گشته است. در بیش تر مواردِ کاربرد واژۀ وحی در قرآن و روایات، فاعل آن خداوند متعال می باشد؛ اگرچه گاهی به غیر خدا نیز نسبت داده شده است. و امّا در مورد وحی الهی که فاعل آن خدای تعالی م یباشد، بیش ترین موارد استعمال آن در قرآن و روایات مربوط به وحی خداوند به پیامبران و رسولانش می گردد، و در مواردی دربارۀ انسانهای دیگر، فرشتگان، جانداران و موجودات بی جان نیز به کار رفته است. همانند وحی الهی به مادر حضرت موسی علیه السلام ، زمین  و زنبور. با توجّه به روایاتی که در توضیح ۵۲ سوره شوری از ائمّه علیهم السلام رسیده است، به نظر می رسد منظور از روح در این آیه، نوری است که وقتی به پیامبر و امام داده میشود، بر معلومات و علوم او افزوده میشود. وحی در قرآن کریم یکی از اقسام سخن گفتن خدای تعالی شمرده شده است: ۵۱ سوره شوری در برخی از روایات نیز چنین آمده که هر گاه جبرئیل واسطۀ وحی نبود و یا وحی از پس پرده صورت نمی گرفت و خداوند متعال بی هیچ واسطه و حجابی با پیامبرش سخن میگفت، رسول خدا صلی الله علیه و آله به حالت غش و بیهوشی می افتادند. [ برای دریافت آیات و روایات؛ توضیحات و شرح این بخش به کتاب نبوت، از خلاصه کتب دروس عقاید، انتشارات ولایت، صص ۱۱۰-۱۱۵ مراجعه فرمائید. ] ——————————————- [ نبوت، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه ۱۱۰-۱۱۵] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6044328340611930553.mp3
3.79M
💠 - جلسه یازدهم 🎙مباحث معارفی با رویکرد تطبیقی با دیدگاه های فلسفی و عرفانی با بیانات استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a