جلسه۶۳_شناخت قرآن.m4a
11.97M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_سوم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴ب. قلب
اشاره یکی دیگر از مبادی و ریشههای اخلاق و صفات نفسانی، قلب انسان است. همهء امور اخلاقی انسان به قلب منتسب است.
پیش از آن که رابطه قلب واخلاق را مورد بحث قرار دهیم، به جاست اندکی درباره قلب و حقیقت آن و نیز ارتباط عقل و قلب تامل کنیم و به آیات قرآن کریم و روایاتی که در این باره وارد شده، نظری بیافکنیم تا جایگاه قلب در انسان و ارتباط آن با علم و عقل به خوبی روشن گردد.
پس از آن به بررسی قلب و نقش آن در اخلاق میپردازیم.
🔴معنا و حقیقت قلب
در روایات قلب به سه مورد اطلاق شده است: ۱. عقل؛ ۲. عضوی که در سینه قرار دارد؛ ۳. روح. قلب در لسان شرع گاهی به معنای نخست، یعنی عقل به کار رفته است. خدای تعالی میفرماید:
«اِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ» [۱]
همانا در این یادآوری است برای کسی که دارای قلب است. امام موسی بن جعفر علیهماالسلام قلب در این آیه را به عقل معنا کرده است. [۲]
📚[۱]: ق (۵۰)، آیهء ۳۶.
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۳۵، تحف العقول، ص ۳۸۵
اخلاق فطری ، ص ۸۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۴_شناخت قرآن.m4a
11.3M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_چهارم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴مرحوم ملا صالح مازندرانی در شرح اصول کافی میگوید: استعمال لفظ قلب به معنای عقل در میان لغویان عرب و عرف عرب شایع است. [۱]
گاهی نیز قلب در لسان شرع به معنای عضو صنوبری شکل - که در داخل سینه انسان قرار گرفته و کارش رساندن خون به تمام اعضای بدن است - به کار رفته است.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
يَا اِبْنَ آدَمَ لَوْ أَكَلَ قَلْبَكَ طَائِرٌ لَمْ يُشْبِعْهُ وَ بَصَرُكَ لَوْ وُضِعَ عَلَيْهِ خَرْقُ إِبْرَةٍ لَغَطَّاهُ تُرِيدُ أَنْ تَعْرِفَ بِهِمَا مَلَكُوتَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ [۲]
ای فرزند آدم دل تو را اگر پرنده ای بخورد، سیر نمی شود و به دیده ات اگر شکاف سر سوزنی وارد شود بینایی آن از بین میرود. با وجود این میخواهی با آن ملکوت آسمانها و زمین را بشناسی؟!
📚[۱]: شرح اصول کافی، ج ۱، ص ۴۳.
📚[۲]: الکافی، ج ۱، ص۹۳؛ توحید صدوق، ص ۴۵۵.
اخلاق فطری ، ص ۸۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۵_شناخت قرآن.m4a
11.71M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_پنجم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
فِى الاِْنْسانِ مُضْغَةٌ اِذا هىَ سَلِمَتْ وَ صَحَّتْ سَلِمَ بِها سائرُ الْجَسَدِ، فَاذا سَقِمَتْ سَقِمَ بِها سائرُ الْجَسَدِ وَ فَسَدَ، وَ هِىَ الْقَلْبُ [۳] .
در انسان تکه گوشتی است که با صحت و سلامتی آن اعضای دیگر بدن هم سالم و با مریضی آن سایر اعضا هم مریض خواهد شد و آن قلب است.
گاهی هم قلب به روح انسان اطلاق شده است. خدای تعالی میفرماید:
«وَ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ» [۴] ؛
و هنگامی که چشمها حیران شد و جانها به گلو رسید.
📚[۱]: الخصال، ج ۱، ص ۳۱؛ بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۵۰
📚[۲]: احزاب (۳۳)، آیهء ۱۰
اخلاق فطری ، ص ۸۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۶_شناخت قرآن.m4a
11.55M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت_و_ششم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
36.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بیانات حضرت آیت الله علامه سید جعفر سیدان ( حفظه الله ) در خصوص فرمایشات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ( حفظه الله ) پیرامون آیت الله العظمی میرزامهدی اصفهانی رحمت الله علیه و مطالب نادرستی که به ایشان نسبت داده شده است.
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در برخی روایات دربارۀ خلقت ارواح پیش از بدنها، آمده است:
اَلْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَهٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا اِئْتَلَفَ وَ مَا تَنَاکَرَ مِنْهَا اِخْتَلَفَ [۱]
همانا ارواح لشکریانی جمع شده اند. ارواحی که در میثاق با هم انس و الفت داشتند، در اینجا هم مأنوس اند و ارواحی که در میثاق میان آنها دوری و نفرت بود در اینجا هم از یکدیگر نفرت دارند.
در روایتی دیگر به جای لفظ «ارواح»، «قلوب» آمده است: «إِنَّ اَلْقُلُوبَ جُنُودٌ مُجَنَّدَهٌ... ». [۲]
در روایاتی که در مورد خلقت ارواح و ابدان امامان معصوم علیه السلام و شیعیان آمده است، در برخی از آنها واژهء «روح» به کار رفته است.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ عِلِّیِّینَ وَ خَلَقَ أَرْوَاحَنَا مِنْ فَوْقِ ذَلِکَ... قُلُوبُهُمْ تَحِنُّ إِلَیْنَا [۳]
همانا خداوند متعال ما را از علیین خلق فرمود و ارواح ما را از فوق آن آفرید و ارواح شیعیان ما را از علیین و اجسادشان را از پایین تر از آن خلق کرد.
به همین جهت است که... دل هایشان به سوی ما تمایل دارد.
📚[۱]: علل الشرایع، ج ۲، ص ۴۲۶؛ بحارالانوار، ج ۵۸، ج ۱۳۹
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۱، ص ۱۴۹.
📚[۳]: الكافي، ج ۱، ص ۳۸۹؛ بحارالانوار، ج ۵۸، ص ۴۴.
اخلاق فطری ، ص ۸۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a