eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
333 دنبال‌کننده
103 عکس
44 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️هفتم صفر سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را به محضر آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان ایشان تعزیت و تسلیت عرض می نمائیم.
🔴۵. خمر زندیقی از امام صادق علیه السلام پرسید: چرا خدای تعالی شراب را حرامکرده با این که لذتی بهتر از آن وجود ندارد. حضرت فرمود: حَرَّمَهَا لِأَنَّهَا أُمُّ اَلْخَبَائِثِ وَ رَأْسُ كُلِّ شَرٍّ يَأْتِي عَلَى شَارِبِهَا سَاعَةٌ يُسْلَبُ لُبُّهُ فَلاَ يَعْرِفُ رَبَّهُ وَ لاَ يَتْرُكُ مَعْصِيَةً إِلاَّ رَكِبَهَا وَ لاَ یَترُکُ حرْمَةً إِلاَّ اِنْتَهَكَهَا... وَ اَلسَّكْرَانُ زِمَامُهُ بِيَدِ اَلشَّيْطَانِ إِنْ أَمَرَهُ أَنْ يَسْجُدَ لِلْأَوْثَانِ سَجَدَ وَ يَنْقَادُ حَيْثُمَا قَادَهُ؛ [۱] شراب را بدان جهت حرام کرده است که اصل و ریشهء همهء خبائث و سرآغاز همه شرور است. شراب خوار را وقتی می‌رسد که عقل از او مسلوب شود و پروردگارش را نشناسد و از هیچ معصیتی فروگذار نکند و هیچ حرمتی را نرسد، جز آن که هتک کند... زمام مست به دست شیطان است، اگر به او دستور دهد که بر بتها سجده کن، می‌کند. و شیطان او را هر جا ببرد، می‌رود. بدیهی است کسی که با ارزش ترین عطای پروردگارش؛ یعنی عقل و خرد را از دست می‌دهد، بی مبالات خواهد شد و هر کاری در توانش باشد، انجام خواهد داد. چنین شخصی از هیچ کس ابایی ندارد و برای هیچ کسی احترام قائل نخواهد شد؛ زیرا عقل و خرد است که راه را به انسان می‌نماید و مسیر به کارگیری قدرت را برای او مشخص می‌کند. 📚[۱]: احتجاج، ج ۲، ص ۳۴۶؛ وسائل الشيعة، ج ۲۵، ص ۳۱۷، بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۱۶۲. اخلاق فطری ، ص ۱۳۶ ، ۱۳۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 19 ت 2 - 8 - 90.m4a
12.13M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴ج. نقش پرخوری و برخی خوردنی‌ها در قلب اشاره در برخی از روایاتی که گذشت علاوه بر بیان نقش خوردنی‌ها در عقل به نقش آنها در قلب نیز اشاره شده بود. چنان که پیش تر بیان شد، جایگاه عقل و خرد، قلب است. از این رو آنچه موجب افزایش عقل گردد، نورانیت و روشنایی قلب را نیز افزایش خواهد داد. در اینجا به روایات دیگری در این باره اشاره می‌کنیم. 🔴۱. پر خوری *پر خوری [۱] رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: نُورُ اَلْحِکْمَهِ اَلْجُوعُ وَ اَلتَّبَاعُدُ مِنَ اَللَّهِ اَلشِّبَعُ.. لاتُمیتُوا القُلُوبَ بِکَثْرَهِ الطَّعامِ و الشَّرابِ؛ فَإنَّ الْقلبَ یَمُوتُ کَالزَّرْعِ إذا کَثُرَ عَلَیْهِ الْماءُ. لاَ تَشْبَعُوا فَتَطْفَأَ نُورُ اَلْمَعْرِفَهِ مِنْ قُلُوبِکُمْ [۲] ؛ گرسنگی، حکمت و سیری، دوری از خداست... دل‌های خویش را با زیادی غذا و نوشیدنی نمی رانید؛ زیرا که دل‌ها همانند زراعتها با آب زیاد از بین می‌روند. سیر نخورید که نور معرفت در دلهایتان خاموش می‌شود. پرخوری نه تنها نور قلب را سلب می‌کند، بلکه شادابی و طراوت بدن را هم از بین می‌برد و صورت جوانی را از انسان می‌گیرد [۳]، بلکه صحت و سلامتی جسم و جان آدمی را به خطر می‌اندازد. 📌[۱]: عنوان پرخوری اگر چه از زیر مجموعه خوردنی‌ها نیست، ولی به مناسبت بحث خوردنی‌ها در اینجا مورد بحث قرار گرفت 📚[۲]: جامع الاخبار، ص۱۸۳؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۳۱. 📚[۳]: ر. ک: علل الشرایع، ج ۲، ص۱۸۳؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۴. اخلاق فطری ، ص ۱۳۷ ، ۱۳۸ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 20 ت 4 - 8 - 90.m4a
12.72M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
34.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه دوم - شبهه مالکیت خداوند 🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت : https://biabanioskouei.ir/شبهه-مالکیت-خداوند 🔸 لینک مشاهده در یوتوب: https://youtu.be/765tcnUQq8U 🔸 لینک مشاهده در آپارات: https://aparat.com/v/FaCRZ 🔸لینک فایل صوتی: https://t.me/biabanioskouei/535 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امام رضا علیه السلام می‌فرماید: لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ قَصَدُوا فِی اَلمَطْعَمِ لاَسْتَقَامَتْ أَبْدَانُهُمْ. [۱] ؛ اگر مردم در خوراکشان میانه روی کنند، بدن هایشان پایدار و استوار خواهد بود. این سخن معصوم دلالت دارد که نه تنها پرخوری امری مذموم است، بلکه گرسنه ماندن هم امر پسندیده ای نیست. باید مراعات سلامتی و صحت بدن را نمود و نیازهای آن را برآورد؛ نه آن قدر کم خورد که احساس ضعف، مانع کار شود و نه آن قدر پرخوری کرد که احساس سنگینی و کسالت مجالی برای چابکی نگذارد. به همین جهت است که حضرت عیسی علیه السلام بنی اسرائیل را این چنین توصیه می‌کند: نخورید تا گرسنه شوید و آن گاه که گرسنه شدید به اندازه ای بخورید که سیر نشوید؛ زیرا اگر به اندازهء سیری بخورید، گردن هایتان کلفت و پهلوهایتان از چربی می‌شود و پروردگار خویش را فراموش می‌کنید. [۲] 📚[۱]: المحاسن، ج ۲، ص ۴۳۹؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۳۴. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۷؛ المحاسن، ج ۲، ص ۴۴۷ اخلاق فطری ، ص ۱۳۸ ، ۱۳۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۲. عسل امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: العَسَلُ شِفاءٌ مِن کُلِّ داءٍ، وَ لا دَاءَ فیهِ یُقِلُّ البَلغَمَ وَ یَجلُو القَلبَ [۱] ؛ عسل شفای هر دردی است. و در آن دردی نیست. بلغم را کم می‌کند و قلب را جلا می‌دهد. در روایت دیگر آمده عسل آن گاه که خالص و شهد باشد در آن شفا قرار داده شده است. [۲] در حدیثی دیگر تأکید شده است که عسل حافظه را زیاد می‌کند [۳] و عسل مانند عطر و نگاه کردن به سبزی و سواری نشاط آور است. [۴] پس خوردن عسل از چند جهت در اخلاق تأثیر می‌گذارد: اول این که نشاط و شادابی می‌آورد و حزن و اندوه را برکنار می‌کند و نشاط چنان که در جنود عقل اشاره شد از اخلاق و آداب پسندیده آدمی است. دوم این که قلب و دل آدمی را جلا و صفا می‌دهد. و وقتی دل آدمی صفا پیدا کند و زنگارها از آن زدوده شود و مشغولیت هایش کاهش یابد، پرخاشگری و عصبانیت در انسان کاهش می‌یابد. سوم این که امراض جسمانی را علاج می‌کند و بدیهی است که اگر بدن صحیح و سلامت باشد، راه اخلاق خوب و عبادت و قرب به خدا برای انسان هموار می‌گردد. 📚[۱]: مستدرک الوسائل، ج ۱۶، ص ۳۶۷؛ مکارم الأخلاق، ص ۱۶۶؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۲۹۴ 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص۲۹۲؛ المحاسن، ج ۲، ص ۴۴۹. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص۲۹۰؛ عيون الاخبار، ج ۱، ص ۴۲ 📚[۴]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۹۱؛ عيون الاخبار، ج ۱، ص ۴۴. اخلاق فطری ، ص ۱۳۹ ، ۱۴۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 21 ت 7 - 8 - 90.m4a
18.9M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
21.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه سوم - مخالفت مرحوم آیت الله میرزای اصفهانی و مرحوم آیت الله مجتبی قزوینی با فلسفه 🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت : https://biabanioskouei.ir/مخالفت-میرزای-اصفهانی-و-مجتبی-قزوینی 🔸 لینک مشاهده در یوتوب: https://youtu.be/VwH099zJOh0 🔸 لینک مشاهده در آپارات: https://aparat.com/v/IbaVK 🔸لینک فایل صوتی: https://t.me/biabanioskouei/547 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️فرا رسیدن سالروز اربعین حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه را به محضر مبارک آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تعزیت و تسلیت عرض می نمائیم.
🔴۳. انار امام صادق علیه السلام می‌فرماید: مَا مِنْ رُمَّانَةٍ إِلَّا وَ فِيهَا حَبَّةٌ مِنَ الْجَنَّةِ فَإِذَا شَذَّ مِنْهَا شَيْ ءٌ فَخُذُوهُ وَ مَا وَقَعَتْ أَوْ قَالَ مَا دَخَلَتْ تِلْكَ الْحَبَّةُ مَعِدَةَ امْرِئٍ قَطُّ إِلَّا أَنَارَتْهَا أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ نَفَتْ عَنْهُ مِنَ الشَّيْطَانِ الْوَسْوَسَةَ [۱] هیچ اناری نیست، مگر این که در آن دانه ای بهشتی وجود دارد. پس هرگاه دانه ای از انار افتاد آن را برگیرید. آن دانه در معده مردی واقع نمی شود، جز این که آن را چهل شب نورانی می‌کند و شیطان وسوسه خود را از آن بر می‌گیرد. در این حدیث و برخی از احادیث دیگر که در این زمینه وارد شده، اگر چه در ظاهر مرجع ضمير «ها» در «أنارتها» و «عنه»، معده و مرد است، ولی در حقیقت نورانی شدن صفت قلب است؛ زیرا وسوسه شیطان به قلب منتسب می‌شود. شاهد این مطلب روایتی است که صدوق رحمة الله در خصال از امیر المؤمنين علیه السلام نقل می کند که فرمود: کُلُوا اَلرُّمَّانَ بِشَحْمِهِ فَإِنَّهُ دِبَاغٌ لِلْمَعِدَهِ وَ فِی کُلِّ حَبَّهٍ مِنَ اَلرُّمَّانِ إِذَا اِسْتَقَرَّتْ فِی اَلْمَعِدَهِ حَیَاهٌ فِی اَلْقَلْبِ وَ إِنَارَهٌ لِلنَّفْسِ وَ تَدْفَعُ وَسَاوِسَ اَلشَّیْطَانِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً [۱] انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی و پاکیزه می‌کند و در هر دانه ای از آن وقتی در معده قرار می‌گیرد، حیاتی برای قلب و نوری برای نفس است و وسواس شیطان را چهل شب ناتوان و مریض می‌کند. در حدیثی دیگر، امام صادق علیه السلام می‌فرماید: مَنْ أَکَلَ حَبَّهً مِنْ رُمَّانٍ أَمْرَضَتْ شَیْطَانَ اَلْوَسْوَسَهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً [۲] ؛ آن که دانه ای از انار را بخورد، شیطان وسوسه گر را چهل روز ناتوان می‌کند. در این دو روایت ناتوانی وسوسه شیطان و دباغی معده به هر دانه ای از انار منتسب شده است. روشن است که وجود این خصوصیت برای هر دانهء انار، وجود اثر یا آثاری دیگر برای دانه بهشتی را نفی نمی کند. به خاطر همین نکته است که در برخی از روایات تأکید شده است که انار را به تنهایی میل نمایید و کسی را در آن شریک نکنید و اگر دانه ای بر زمین افتاد، آن را هم بردارید. 📚[۱]: دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۱۱۲؛ المحاسن، ج ۲، ص ۵۴۰؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۵۷؛ 📚[۲]: خصال، ج ۲، ص ۶۳۶؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۵۶. 📚[۳]: الكافي، ج ۶، ص ۳۵۳؛ وسائل الشيعة، ج ۲۵، ص ۱۵۳. اخلاق فطری ، ص ۱۴۰ ، ۱۴۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a