eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
336 دنبال‌کننده
105 عکس
45 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
ج 38 ت 3 - 10 - 90.m4a
13.13M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5870576830221652727.mp3
5.03M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه نهم - تجرید و انخلاع 🎙 فایل صوتی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: مَا جَفَّتِ اَلدُّمُوعُ إِلاَّ لِقَسْوَهِ اَلْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ اَلْقُلُوبُ إِلاَّ لِکَثْرَهِ اَلذُّنُوبِ [۱] اشک‌ها خشک نشود، جز به خاطر قساوت دل‌ها و دلها قساوت پیدا نمی کنند، جز به جهت کثرت گناهان. 🔴ششم: نقش تجارت در اخلاق در لسان روایات به هر کاری که انسان روزی خویش را به وسیله آن پیدا می‌کند، تجارت گفته می‌شود. امام رضا علیه السلام می‌فرماید: کُلُّ مَا اِفْتَتَحَ اَلرَّجُلُ بِهِ رِزْقَهُ فَهُوَ تِجَارَهٌ. [۱] ؛ هر چیزی که انسان درب‌های روزی خویش را با آن باز کند، تجارت است. تجارت در معارف اسلامی از اهمیت ویژه و فراوانی برخوردار است و بر آن تأکید فراوان شده است. تنبلی و ترک تجارت و کار نیز مورد نکوهش قرار گرفته است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: تَرْکُ اَلتِّجَارَهِ یَنْقُصُ اَلْعَقْلَ [۲] ؛ ترک تجارت عقل و خرد را ناقص می‌کند. ممکن است چنین تصور شود که فقر ناشی از ترک تجارت چنین اثری دارد [۳]، ولی با توجه به روایات دیگری که در این باب آمده، معلوم می‌شود که این امر اختصاص به کسانی ندارد که برای تأمین زندگی خویش نیاز به تجارت و کار دارند، بلکه اغنيا و ثروتمندان هم هیچ گاه نباید از کار و تلاش برای رفع نیازهای جامعه دینی و اسلامی دست بکشند. 📚[۱]: علل الشرایع، ج ۱، ص ۸۱؛ بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۵۴. 📚[۲]: الكافی، ج ۵، ص۳۰۵؛ وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۱۳۴. 📚[۳]: الکافی، ج ۵، ص ۱۴۸؛ التهذیب، ج ۷، ص۲؛ وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۳۱. 📌[۴]: آن که تجارت و کسب معاش را ترک می‌کند، ناچار می‌شود برای تامین معاش خویش دست به سوی هر کس دراز کند و این امر اضافه بر این که عزت و شخصیت او را از بین می‌برد، ذهن و قلب او را هم مشغول می‌کند و او را به طور مطلق از تفکر و تدبر و تعقل باز می‌دارد و چنین کسی روز به روز عقل خودش را از دست می‌دهد. اخلاق فطری ، ص ۱۵۷ ، ۱۵۸ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 39 ت 4 - 10 - 90.m4a
11.34M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5915541152081123012.mp3
8.22M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه دهم - قائم بالغیر بودن مخلوق و تباین 🎙 فایل صوتی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴معاذ بن کثیر به امام صادق علیه السلام عرض کرد: إِنِّي قَدْ أَيْسَرْتُ فَأَدَعُ التِّجَارَةَ قَالَ إِنَّكَ إِنْ فَعَلْتَ قَلَّ عَقْلُكَ [۱] ؛ همانا من توانگر شده ام، آیا خوب است تجارت را ترک کنم؟ حضرت فرمود: به یقین اگر این گونه کنی، عقلت کم خواهد شد. در حدیثی دیگر همین معاذ بن کثیر که شغل لباس فروشی داشت، می‌گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: إِنِّی قَدْ هَمَمْتُ أَنْ أَدَعَ اَلسُّوقَ وَ فِی یَدِی شَیْءٌ فَقَالَ إِذاً یَسْقُطُ رَأْیُکَ وَ لاَ یُسْتَعَانُ بِکَ عَلَی شَیْءٍ [۲] من قصد دارم بازار را ترک کنم و نیازی به تجارت هم نمی بینم؟ حضرت فرمود: در این صورت رأی و نظرت اسقاط خواهد شد و بر هیچ چیزی مردم از تو یاری نخواهند خواست. از این روایات استفاده می‌شود که اصل تلاش و کوشش و فعالیت در جامعه نه تنها به خاطر تأمین معاش و زندگی خوب است، بلکه حتی اگر انسان توانگر هم بود و معاش خود را تا آخر عمر هم فراهم کرده باشد، باز هم نباید کار و فعالیت را رها کند. این دلالت دارد که تجارت و فعالیت انسان تنها برای تأمین معاش خود نیست، بلکه شخص مسلمان باید جامعه مسلمان و برادران دینی خود را همچون خانه خویش به حساب آورد و همان طور که برای تأمین معاش خود و خانواده اش تلاش می‌کند، برای رفع نیاز جامعه اسلامی و برادران دینی هم تلاش کند؛ زیرا ممکن است در جامعه به کار او نیاز باشد، اگر چه خود او دیگر نیازی به آن نداشته است. 📚[۱]: الکافی، ج ۵، ص ۱۴۸؛ التهذیب، ج ۷، ص ۲، وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۱۴. 📚[۲]: الكافی، ج ۵، ص ۱۴۹، وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۱۵. اخلاق فطری ، ص ۱۵۸ ، ۱۵۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 40 ت 7 - 10 - 90.m4a
13.19M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_6028475573372720391.mp3
6.63M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه یازدهم - معنای در حکم عدم بودن مخلوق نسبت به خلق 🎙 فایل صوتی کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴نکتهء در خور توجه در این روایات این است که امام علیه السلام می‌فرماید: «ترک کار موجب کاهش عقل و خرد انسان است». با این نکته تأثیر کار به صورت کلی در اخلاق انسان به خوبی روشن می‌شود؛ زیرا همان طور که بیان شد، یکی از عوامل و مبادی مهم که در اخلاق تأثیر فراوانی دارد، بلکه ریشه اساسی اخلاق به شمار می‌آید، عقل و خرد انسانی است، حال اگر چیزی موجب کاهش و ضعف این ریشه در انسان گردد، بدیهی است که موجب ضعف اخلاق در او نیز خواهد شد. تا اینجا تأثیر اصل کار و ترک آن در اخلاق به طور کلی روشن شد، ولی اکنون می‌خواهیم بحث را در مورد تأثیر برخی از کارهای خاص در اخلاق ادامه دهیم. 🔴هفتم: نقش برخی پیشه‌ها در اخلاق باید توجه داشت که اسلام برخی از کارها را به عنوان شغل برای افراد جامعهء اسلامی خوب و مناسب نمی داند، بلکه توصیه می‌کند که همهء انسان‌ها این کارها را یاد بگیرند و همه به عنوان وظیفه در پی عمل به آن باشند. به عنوان مثال تغسیل و تجهیز میت نباید کار عده ای از افراد جامعه باشد، بلکه همه باید در این کارها دخالت کنند. امام باقر علیه السلام در مورد تغسیل میت می‌فرماید: کَانَ فِیمَا نَاجَی بِهِ مُوسَی رَبَّهُ قَالَ یَا رَبِّ مَا لِمَنْ غَسَّلَ اَلْمَوْتَی؟ فَقَالَ: أَغْسِلُهُ مِنْ ذُنُوبِهِ کَمَا وَلَدَتْهُ أُمُّهُ [۱] حضرت موسی علیه السلام در مناجاتی که با خدای تعالی داشت پرسید: پروردگارا اجر کسی که مردگان را غسل می‌دهد چیست؟ خدای تعالی فرمود: او را از گناهانش همچون طفل تازه متولد شده پاک می‌کنم. در غسل میت اولویت با ولی میت است و تغسیل توسط دیگران نیز باید به اذن ولی میت باشد. 📚[۱]: الكافي، ج ۳، ص ۱۶۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲، ص ۴۹۵. اخلاق فطری ، ص ۱۵۹ ، ۱۶۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 41 ت 10 - 10 - 90.m4a
12.38M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴امیر المؤمنین علیه السلام می‌فرماید: یُغَسِّلُ اَلْمَیِّتَ أَوْلَی اَلنَّاسِ بِهِ أَوْ مَنْ یَأْمُرُهُ اَلْوَلِیُّ بِذَلِکَ [۱] ؛ مرده را نزدیک ترین مردم به او غسل می‌دهد یا کسی که ولی میت به او اذن داده باشد. پس در جامعهء اسلامی تجهیز میت نباید کار عده ای از مسلمانان شود، بلکه باید همه آن را به خوبی یاد گرفته و به آن عمل کنند و بر اولیای میت واجب است که در مرحله اول خودشان مرده را تجهیز کنند و با این کار اضافه بر این که حرمت مرده خود را حفظ می‌کنند، فرهنگ این عمل پسندیده را ترویج می‌کنند. همچنین با این کار کمک بزرگی در حق تعدادی از مسلمانان می‌کنند که از روی ناچاری عمله موتی می‌شوند. از اموری که مسلمان نباید آنها را به عنوان شغل برای خود اختیار کند قصابی و گندم، طعام و كفن فروشی و صرافی است. امام على علیه السلام می‌فرماید: مَنْ بَاعَ اَلطَّعَامَ [۲] نُزِعَتْ مِنْهُ اَلرَّحْمَهُ [۳] طعام فروشی رحمت را از دل آدم بیرون می‌کند. 📚[۱]: من لا يحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۴۱؛ وسائل الشيعة، ج ۲، ص ۵۳۵؛ بحارالانوار، ج ۷۸، ص۳۰۸. 📚[۲]: طعام در کاربردهای قرآن و روایات بیشتر در گندم و جو و امثال آن دو از چیزهایی که قوت مردم از آنها تأمین می‌شود، به کار رفته است، نه در هر نوع خوردنی (ر. ک: مستدرک سفينة البحار، ج ۶، ص۵۱۳). 📚[۳]: من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۶۷؛ فقه القرآن، ج ۲، ص ۵۴؛ وسائل الشيعة، ج ۱۷، ص ۱۳۸؛ التهذيب، ج ۷، ص ۱۶۲. اخلاق فطری ، ص ۱۶۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 42 ت 12 - 10 - 90.m4a
11.76M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a