eitaa logo
حاج آقا قرائتی
1.2هزار دنبال‌کننده
317 عکس
59 ویدیو
1 فایل
🔸به کانال حاجاقا قرائتی خوش آمدید . ✔با معرفی کانال ما به دیگران از ما حمایت کنید . 💐با تشکر از همراهی شما💐 . ⬇لینک کانال بله ما⬇ https://ble.im/qaraati
مشاهده در ایتا
دانلود
1_29306294.mp3
192.5K
📖 💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐 "صفحه #۲ کلام الله مجید" 🆔 @daghayeghi_ba_quran
[سوره بقره آیه ۳] 🔹اشاره👇 اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ مِمّٰا رَزَقْنٰاهُمْ یُنْفِقُونَ (۳) (متّقین) کسانی هستند که به غیب ایمان دارند و نماز را به پای می‌دارند و از آنچه به آنان روزی داده ایم، انفاق می‌کنند. 🔸نکته ها👇 قرآن، هستی را به دو بخش تقسیم می‌کند: عالم غیب [۲] و عالم شهود. متّقین به کلّ هستی ایمان دارند، ولی دیگران تنها آنچه را قبول می‌کنند که برایشان محسوس باشد. حتّی توقّع دارند که خدا را با چشم ببینند و چون نمی بینند، نمی خواهند به او ایمان آورند. چنان که برخی به حضرت موسی گفتند: «لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتّٰی نَرَی اللّٰهَ جَهْرَةً» [۳] ما هرگز به تو ایمان نمی آوریم، مگر آنکه خداوند را آشکارا مشاهده کنیم. این افراد درباره ی قیامت نیز می‌گویند: «مٰا هِیَ إِلاّٰ حَیٰاتُنَا الدُّنْیٰا نَمُوتُ وَ نَحْیٰا وَ مٰا یُهْلِکُنٰا إِلاَّ الدَّهْرُ» [۴] جز این دنیا که ما در آن زندگی می‌کنیم، دنیای دیگری نیست، می‌میریم و زنده می شویم و این روزگار است که ما را از بین می‌برد. چنین افرادی هنوز از مدار حیوانات نگذشته اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات می‌دانند و می‌خواهند همه چیز را از طریق حواسّ درک کنند. متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، که برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولی در علم، این مسائل نیست. ----------------------- [۲]: ۲). غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدی علیه السلام اطلاق شده است. [۳]: ۳). بقره، ۵۵. [۴]: ۴). جاثیه، ۲۴. •••••••••••••••••••••••••••• ✔️به کانال حاج آقا قرائتی خوش آمدید↙️ https://eitaa.com/joinchat/96796673Cbcddf7c10b
📖 💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐 "صفحه #۳ کلام الله مجید" فایل صوتی👇👇👇 🆔 @ostad_qaraati 👈
1_29446686.mp3
413.7K
📖 💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐 "صفحه #۳ کلام الله مجید" 🆔 @ostad_qaraati 👈
[سوره البقرة آیه ۶] 🔹اشاره👇 إِنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا سَوٰاءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاٰ یُؤْمِنُونَ (۶) همانا کسانی که کفر ورزیده اند، برای آنها یکسان است که هشدارشان دهی یا هشدارشان ندهی. آنها ایمان نخواهند آورد. 🔸نکته ها👇 قرآن، بعد از متّقین، کفّار را معرّفی می‌کند. آنها که در گمراهی و کتمانِ حقّ، چنان سرسختند که حاضر به پذیرش آیات الهی نیستند. [۴] چنان که گروهی از آن کافران معاند، در برابر دعوت پیامبران، زبان قال و حالشان این بود: «سَوٰاءٌ عَلَیْنٰا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَکُنْ مِنَ الْوٰاعِظِینَ» [۱] برای ما وعظ و نصیحت تو اثری ندارد، فرقی ندارد که پند دهی یا از نصیحت دهندگان نباشی. اگر زمینه مساعد و مناسب نباشد، دعوت انبیا نیز مؤثّر واقع نمی شود. باران که در لطافت طبعش، خلاف نیست در باغ لاله روید و در شوره زار، خَس 🔺پیام ها👇 ۱ لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه، انسان را جماد گونه می‌کند. «سَوٰاءٌ عَلَیْهِمْ» ۲ روش تبلیغ برای کفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نکند، بشارت و وعده‌ها نیز اثر نخواهند کرد. «سَوٰاءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ» ۳ انتظار ایمان آوردنِ همه ی مردم را نداشته باشید. [۲] («لاٰ یُؤْمِنُونَ» ------------------------------ [۴]: ۴). «کفر»، به معنای پوشاندن و نادیده گرفتن است. به کشاورز و شب، کافر می‌گویند. چون کشاورز دانه و هسته را زیر خاک می‌پوشاند و شب فضا را در برمی گیرد. کفران نعمت نیز به معنی نادیده گرفتن آن است. شخص منکر دین، به سبب اینکه حقایق و آیات الهی را کتمان می‌کند و یا نادیده می‌گیرد، کافر خوانده شده است. [۱]: ۱). شعراء، ۱۳۶، جواب قوم هود در برابر آن حضرت. [۲]: ۲). در آیه ی ۱۰۳ سوره یوسف می‌فرماید: «و ما اکثر النّاس و لو حَرصتَ بمؤمنین»هر چند آرزومند و حریص باشی، بسیاری از مردم ایمان نخواهند آورد. ******************** ✔️به کانال حاج آقا قرائتی خوش آمدید↙️ https://eitaa.com/joinchat/96796673Cbcddf7c10b
📖 💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐 "صفحه #۴ کلام الله مجید" فایل صوتی👇👇👇 🆔 @ostad_qaraati 👈
1_29593978.mp3
514.4K
📖 💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐 "صفحه #۴ کلام الله مجید" 🆔 @ostad_qaraati 👈
[سوره بقره آیه ۲۲] 🔹اشاره👇 اَلَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اَلْأَرْضَ فِرٰاشاً وَ اَلسَّمٰاءَ بِنٰاءً وَ أَنْزَلَ مِنَ اَلسَّمٰاءِ مٰاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ اَلثَّمَرٰاتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلاٰ تَجْعَلُوا لِلّٰهِ أَنْدٰاداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۲۲) آن (خداوندی) که زمین را برای شما فرشی (گسترده) و آسمان را بنایی (افراشته) قرار داد و از آسمان، آبی فرو فرستاد و به آن از میوه ها، روزی برای شما بیرون آورد، پس برای خداوند شریک و همتایی قرار ندهید با آنکه خودتان می‌دانید (که هیچ یک از شرکا و بت ها، نه شما را آفریده اند و نه روزی می‌دهند و اینها فقط کار خداست.) 🔸نکته ها👇 در این آیه خداوند به نعمت‌های متعدّدی اشاره می‌کند که هر کدام از آنها سرچشمه ی چند نعمت دیگر است. مثلاً فراش بودن زمین، اشاره به نعمت‌های فراوان دیگری است. همچون سخت بودن کوه‌ها و نرم بودن خاک دشت ها، فاصله زمین تا خورشید، درجه حرارت و دما و هوای آن، وجود رودخانه ها، درّه ها، کوه ها، گیاهان و حرکت‌های مختلف آن که مجموعاً فراش بودن زمین را مهیّا کرده اند. چنان که در قرآن برای زمین تعابیر چندی شده است، زمین هم «مهد» [۱] گهواره است، هم«ذلول» [۲] رام و آرام و هم«کفات» [۳] در برگیرنده. کلمه«سماء»در آیه یک بار در برابر«ارض»آمده است که به همه ی قسمت بالا اشاره دارد و یک بار مراد همان قسمت نزول باران از ابرها می‌باشد. 🔹پیام ها👇 ۱ یاد نعمت‌های الهی از بهترین راههای دعوت به عبادت است. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ اَلَّذِی جَعَلَ لَکُمُ» ۲ از بهترین راههای خداشناسی، استفاده کردن از نعمت‌های در دسترس است. «جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِرٰاشاً وَ السَّمٰاءَ بِنٰاءً» ۳ در نظام آفرینش، هماهنگی کامل به چشم می‌خورد. هماهنگی میان زمین، آسمان، باران، گیاهان، میوه‌ها و انسان. (برهان نظم) «جَعَلَ، أَنْزَلَ، فَأَخْرَجَ» ۴ آفریده‌ها هر کدام برای هدفی خلق شده اند. «رِزْقاً لَکُمْ» باران برای رشد و ثمر دادن میوه ها، «فَأَخْرَجَ بِهِ» و میوه‌ها برای روزی انسان. «رِزْقاً لَکُمْ» ۵ زمین و باران وسیله هستند، رویش گیاهان و میوه‌ها بدست خداست. «فَأَخْرَجَ» ۶ نظم و هماهنگی دستگاه آفرینش، نشانه ی توحید است، پس شما هم یکتا پرست باشید. «فَلاٰ تَجْعَلُوا لِلّٰهِ أَنْدٰاداً» ۷ ریشه ی خداپرستی در فطرت و و جدان همه مردم است. «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» ۸ آفرینش زمین و آسمان و باران و میوه‌ها و روزی انسان، پرتوی از ربوبیّت خداوند است. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ») («الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ» ۹ همه ی انسان ها، حقّ بهره برداری و تصرف در زمین را دارند. (در آیه «لَکُمُ» تکرار شده است. ) ۱۰ دلیل واجب بودن عبادت شما، لطف اوست که زمین و آسمان و باران و گیاهان را برای روزی شما قرار داده است. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ» «الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ» ۱۱ خداوند بر اسباب طبیعی حاکم است. «جَعَلَ، أَنْزَلَ، فَأَخْرَجَ» ۱۲ پندار شریک برای خداوند، از جهل است. «فَلاٰ تَجْعَلُوا لِلّٰهِ أَنْدٰاداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» ------------------------------ [۱]: ۱). «الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْداً» طه، ۵۳. [۲]: ۲). «هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولاً» ملک، ۱۵. [۳]: ۳). «أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفٰاتاً» مرسلات، ۱۵. °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° ✔️به کانال حاج آقا قرائتی خوش آمدید↙️ https://eitaa.com/joinchat/96796673Cbcddf7c10b
18.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
● برنامه تلویزیونی ●↶ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بخش اول حجم: 17.4 mb زمان: 3:52 دقیقه 🆔 @ostad_qaraati 👈
📖 💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐 "صفحه #۵ کلام الله مجید" فایل صوتی👇👇👇 🆔 @ostad_qaraati 👈
1_29735926.mp3
440.4K
📖 💐تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم💐 "صفحه #۵ کلام الله مجید" 🆔 @ostad_qaraati 👈
[سوره البقرة آیه ۲۸] 🔸اشاره👇 کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللّٰهِ وَ کُنْتُمْ أَمْوٰاتاً فَأَحْیٰاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (۲۸) چگونه به خداوند کافر می‌شوید، در حالی که شما (اجسام بی روح و) مردگانی بودید که او شما را زنده کرد، سپس شما را می‌میراند و بار دیگر شما را زنده می‌کند، سپس به سوی او باز گردانده می‌شوید. 🔹نکته ها👇 بهترین راه خداشناسی، فکر در آفرینش خود و جهان است. حضرت ابراهیم علیه السلام در مقام اثبات خداوند به دیگران فرمود: «رَبِّیَ الَّذِی یُحْیِی وَ یُمِیتُ» [۱] پروردگار من کسی است که زنده می‌کند و می‌میراند. تفکّر در پدیده ی حیات و اندیشیدن در مسئله مرگ، انسان را متوجه می‌کند که اگر حیات از خود انسان بود، باید همیشگی باشد. چرا قبلاً نبود، بعداً پیدا شد و سپس گرفته می‌شود؟! خداوند می‌فرماید: اکنون که دیدید چگونه موجود بی جان، جاندار می‌شود، پس بدانید که زنده شدن مجدّد شما در روز قیامت نیز همین طور است. مسئله حیات، حقیقتش مجهول، ولی آثارش در وجود انسان مشهود است. خالق این حیات نیز حقیقتش قابل درک نیست، ولی آثارش در هر چیز روشن است. 🔸پیام ها👇 ۱ سؤال از عقل و فطرت، یکی از شیوه‌های تبلیغ و ارشاد است. «کَیْفَ تَکْفُرُونَ» ۲ تفکّر در تحولات مرگ و حیات، بهترین دلیل بر اثبات وجود خداوند است. «کُنْتُمْ أَمْوٰاتاً» خودشناسی مقدّمه خداشناسی است. ۳ در بینش الهی، هدف از حیات و مرگ، تکامل و بازگشت به منبع کمال است. «ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» مولوی در دفتر سوّم مثنوی می‌گوید: از جمادی مُردم و نامی شدم از نما مُردم ز حیوان سر زدم مُردم از حیوانی و انسان شدم ----------------------------- [۱]: ۱). بقره، ۲۵۸. •••••••••••••••••••••••• ✔️به کانال حاج آقا قرائتی خوش آمدید↙️ https://eitaa.com/joinchat/96796673Cbcddf7c10b