eitaa logo
استاد مهدی طائب
10.5هزار دنبال‌کننده
304 عکس
229 ویدیو
53 فایل
❇ تنها کانال رسمی استاد مهدی طائب ✅ پایگاه نشر آثار استاد مهدی طائب 🖥 آدرس سایت: http://ostad-taeb.ir 📱 ارتباط با ادمین: @Admin_Ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 رنسانس؛ آغاز تمدن شیطانی غرب 🔰 با مهار ظاهری تمدن اسلامی در ایران و مجموعه خدمات دولت عثمانی به غرب، زمینه برای استقرار حاکمیتی که شیطان از روز نخست به دنبال ایجاد آن در زمین بود، فراهم شد. 🔰 این حاکمیت شیطانی لزوماً بدین معنی نبود که تمامی عناصر این تمدن ساخته و پرداخته شیطان باشد، چرا که اساساً شیطان چنین توان انجام چنین عملی را ندارد. 🔰 در جریان نفوذ در امت موسای کلیم و تشکیل حزب شیطان نیز دیدیم که نهایتاً ثمره تلاش‌های این پیامبر بزرگ در سازمان دهی قومی بود که یکسره در اختیار شیطان قرار گرفت. 🔰 در اینجا نیز مواد خامی که در اختیار این حزب(شیطانی) قرار داشت، عناصری تمدنی بود که از بقایای حکومت بیزانس، تمدن مصطلح اسلامی و از همه مهم‎تر تمدن واقعی اسلامی _ به ویژه در حوزه دانش _ در آن دوره موجود بود. 🔰 حدود هزار سال پیش(در سال 395 م) امپراتوری روم با الگوی تکراری اختلاف میان مردمی که نام دینی الهی را بر خود بر می‌گزینند، به دو پاره غربی و شرقی تجزیه شد. 🔰 در سال 476 روم غربی مورد تاخت و تازه اقوام ابتدایی و مهاجمی چون ژرمن‌ها، مجارها و فرانک‌ها قرار گرفت که همگی نیاکان کشورهای امروزی اروپا هستند. 🔰 در سال 313 کنستانتین(امپراتور روم) با صدور فرمان میلان، تساهل رسمی نسبت به مسیحیت را اعلام کرد و در سال 381 تئودوسیوس، مسیحیت را دین رسمی امپراتوری خواند. 🔻 ادامه دارد... 🔹 منبع: تاریخ تمدن و ملک مهدوی، ص 497 و 498 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_غرب #رنسانس #حزب_شیطان 💢 رنسانس؛ آغاز تمدن شیطانی غرب 🔰 با مهار ظاهری تمدن اسلامی در ایران
✅ غرب به دروغ رنسانس را محور تحلیل تاریخ تمدن قرار داد 💢 ولی پس از این دوران شاهد مسائل تمدنی اندکی هستیم و این نشان می‎دهد حزب شیطان حتی تحمل استقرار دین تحریف شده در اروپا را نداشت و مقدمات حمله به آن را فراهم کرد. 💢 در نتیجه این حملات شهر رم سقوط کرد و جلوه‌های تمدنی همانند شهرنشینی، تجارت و دانش به فراموشی سپرده شد. 💢 این آغاز دورانی بود که در مقابل قرون قدیم _ که دوران تمدن‎های یونان و روم باستان را در بر می‌گیرد _ و قرون جدید پس از رنسانس، دوره «قرن وسطا» نام گرفت. 💢 این نوع نامگذاری متأسفانه رنسانس را نقطه محوری تحلیل تاریخ تمدن قرار داد و از آنجا که عمده تاریخ نگاری‌ها و تحریفات آن مربوط به پس از این دوره است، این تصور قالبی به شکلی جداناشدنی به عنوان یکی از باورهای جدی مردم جهان در آمد. 💢 براساس این باور هر آنچه که در دوره قرون وسطا شکل گرفت – از جمله حاکمیت دین و کلیسا به عنوان مهم‌ترین ممیزه آن _ ابتدایی، عقب مانده و منفور است و تمدن واقعی بشر مربوط به دوران پس از این روزهای تاریک است که از حاکمیت دین خلاص شد و به سوی انسان محوری حرکت کرد. ❇️ منبع: تاریخ تمدن و ملک مهدوی، ص 497 و 498 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
✳️ زیر سقف سقیفه/ تلاش انصار برای پوشیدن جبه‌ی خلافت 💯 درک رخدادهای پس از رسول خدا(ص) در ارتباط با رهبری جامعه، بدون توجه به جناح بندی‌های مدینه ممکن نیست. 💯 یک گروه مهم انصار بودند که در جریان فتح مکه به این طرف در اندیشه مشکلات پس از رحلت رسول خدا(ص) افتاده و نگران آینده خود بودند. 💯 آنان به دلیل ترسی که از تسلط قریش داشتند بی توجه به بیعتی که در غدیر با امام علی(ع) کرده بودند و – شاید احتمال موفقیت او را نمی‎دادند – در سقیفه اجتماع کردند. 💯 حباب بن منذر یکی از سران انصار در سخنان خود در سقیفه انصار را برتر از قریش دانسته و گفت «این شمشیر آنان بوده که اسلام را پیروز کرده است.» 💯 او خطاب به انصار گفت «اینان(مهاجران) از فی شما و زیر سایه شما هستند و جرأت مخالفت با شما را ندارند.» 💯 از سخنان حباب چنین به دست می‎آید که آن چه انصار را به این اقدام نسنجیده واداشت، ترس همراه با رقابت در برابر قریش بوده است. 💯 از سوی دیگر چند نفر از مهاجران که در دو هفته پایان حیات رسول خدا(ص) دست به اقدامات مشکوکی زده بودند، با شنیدن اجتماع سقیفه به سرعت به آن محل رفته و به بحث گفت‌وگو با انصار پرداختند. 🔰 ادامه دارد... 📕 منبع: تاریخ اسلام جلد دو، تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص15 و 16 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
✳️ زیر سقف سقیفه/ تلاش انصار برای پوشیدن جبه‌ی خلافت 💯 درک رخدادهای پس از رسول خدا(ص) در ارتباط با
📚 ابن اعثم می‌نویسد «پیش از آمدن مهاجران به سقیفه، میان انصار بحث و گفت‌وگوی فراوانی شد. 📚 یکی از انصار گفت: شخصی را برگزینید که قریش ملاحظه هیبت او را بکند و انصار از او ایمن باشند. کسانی سعد بن عباده را پیشنهاد کردند. 📚 اسید بن حضیر که از اشراف اوس بود به مخالفت برخاست. او گفت: خلافت باید در قریش بماند. دیگران بر ضد او سخن گفتند؛ بشیر بن سعد نیز از قریش دفاع کرد. 📚 عویم بن ساعده گفت: خلافت جز از آن اهل‎بیت نبوت نخواهد بود، همان جایی قرارش دهید که خدا قرار داده است.» 📚 گزارش ابن اعثم نشانگر تضاد و رقابت داخلی انصار است. 📕 منبع: تاریخ اسلام جلد دو، تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص15 و 16 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
💢 استاد خسروشاهی دارفانی را وداع گفت 🔰 استاد سید هادی خسروشاهی محقق، نویسنده و مورّخ معاصر در سن ۸۱ سالگی به دلیل ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت. ✅ رسول جعفریان از شاگردان وی نوشت «استاد خسروشاهی که از چند روز پیش در قم گرفتار این بیماری(کرونا) شده بود، نهایتا دیروز ظهر به بیمارستان منتقل شده و پس از تأیید تست کرونا بستری گردید، اما مع الاسف بدلیل کهولت سن امروز صبح به رحمت حق واصل گردید. خداوند ایشان را مشمول رحمت واسعه خویش گرداند.» 📚 از جمله آثار ایشان عبارتند از: ترجمه و تحقیق کتاب امام علی(ع) صدای عدالت انسانی تألیف استاد جرج جرداق؛ جمع‌آوری، تحقیق و نشر مجموعه آثار سید جمال‌الدین حسینی(افغانی)، مجموعه حرکت‌های اسلامی معاصر، اسناد نهضت اسلامی ایران، مجموعه آثار استاد علامه طباطبایی. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
2.mp3
9.04M
(ع) (ع) 🎧 صوت 🔰 بیانات منتشر نشده حضرت آیت‎‌الله خامنه‌ای درباره زندگی نورانی حضرت امام علی النقی(ع) 💢 در شهر سامرا عده‌ی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی(علیه‌السّلام) جمع شدند و حضرت توانست آن‌ها را اداره کند. 💢 این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه‌ی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند. 💢 یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه(علیهم‌السّلام) - به قدر سال‌ها اثر می‌گذاشت. 💢 اگر اهل‌بیت(ع) نبودند، چیزی از اسلام و شیعه باقی نمی‌ماند، اگر هم می‌ماند، از معارف چیزی باقی نمی‌ماند؛ مثل مسیحیت و یهودیت. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
#تاریخ_اهل_بیت(ع) #امیر_مؤمنان(ع) #صعصعه_بن_صوحان 💢 صعصَعَة‌بن‌صُوحان؛ یاوری که مورد تمجید ائمه(ع) بود 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اهل_بیت(ع) #امیر_مؤمنان(ع) #صعصعه_بن_صوحان 💢 صعصَعَة‌بن‌صُوحان؛ یاوری که مورد تمجید ائمه(ع)
(ع) (ع) 💢 صعصَعَة‌بن‌صُوحان؛ یاوری که مورد تمجید ائمه(ع) بود 🔹 شرح حال‌نگاران، صعصعه را با عناوینی چون: شریف، فصیح، سخنور، دیندار و فاضل ستوده‌اند. 🔹 زمانی که امیرالمؤمنین(ع) به خلافت رسید، این‌چنین به حضرت خطاب نمود «و اللهِ يا أميرَ المؤمنين لقد زَيَّنتَ الخلافةَ و ما زانَتك، و رَفَعتَها و ما رَفَعَتك، و لَهي إليكَ أحوَجُ منك إليها؛ ای امیر مؤمنان! به خدا سوگند، تو خلافت را زینت بخشیدی و آن، تو را زینت نداد. و تو خلافت را بالا بردی و آن، تو را بالا نبرد. و نیاز خلافت به تو بیشتر از نیاز تو به آن است.» 🔹 چون فتنه‌افروزان، آتش جنگ با علی(ع) را برافروختند، او همگام با آن حضرت بود و در جنگ جمل، پس از آن که دو برادرش زید و سَیحان -که پرچمدار سپاه بودند- به شهادت رسیدند، پرچم آنان را برافراشت و نبرد را پی گرفت. 🔹 صعصعه در جنگ صفین نیز فرستاده امام(ع) به‌سوی معاویه و از فرماندهان لشکر بود و وقایع صفین را گزارش کرده است. 🔹 او در جنگ نهروان در کنار علی(ع) ایستاد و بر استواری و حقانیت موضع او در برابر خوارج، احتجاج کرد. 🔹 صعصعه بارها در مقابل معاویه و تهی‌مغزان بنی‌امیه، والایی‌های علی(ع) را بیان کرد و حماسه شکوه و عظمت علی(ع) را در برابر چشمان بی‌شرم آنان سرود و زشتی‌ها و ناشایستگی‌های معاویه را بی‎باکانه افشا کرد. 🔹 در عظمت او همین بس که امام صادق(ع) درباره‌اش فرمودند «مَا كَانَ مَعَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع) مَنْ يَعْرِفُ حَقَّهُ إِلَّا صَعْصَعَةُ وَ أَصْحَابُهُ؛ در میان آنان که با امیر مؤمنان(ع) بودند، کسی جز صعصعه و یارانش حق علی(ع) را نمی‌شناختند.» 🔹 همچنان‌که خود امیرالمؤمنین(ع) در حق صعصعه و خطاب به او فرمود «إن كُنتَ لمَا عَلِمتُ لَخَفيفَ المَئُونَةِ عظيمَ المَعُونَة؛ تا آنجا که من می‌دانم، تو کم‌هزینه و پربهره‌ای.» 🔻 منابع: 1️⃣ الاختصاص، صص121-122 2️⃣ اسد الغابة، ج2، ص403 3️⃣ تاریخ الیعقوبی، ج2، ص179 4️⃣ رجال الکشی، ص68 5️⃣ سیَرُ أعلام النُبَلاء، ج3، ص529 6️⃣ الطبقات الکبری، ج6، ص244 7️⃣ الغارات، ج2، ص524 8️⃣ مروج الذهب، ج3، ص42 9️⃣ وقعة صفین، ص160-161 و ص206 و ص457 و ص480 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
💯 حکومت ترکان؛ آغاز سقوط تمدن اسلامی 📚 دوره حاکمیت عباسیان به دو مقطع اقتدار و ضعف تقسیم می‌شود. دوره نخست از سال 132 تا 334 هجری قمری و دوره دوم از 334 تا 656 هجری قمری و فتح بغداد به دست هلاکوخان مغول رخ داد. 📚 عوامل درونی ضعف حاکمیت عباسیان شامل فساد دستگاه عباسی، تحجر و کنار گذاشتن عقل و استبداد خلفا بود. 📚 عوامل بیرونی نیز این بود که در نیمه قرن چهارم حکومت‌های شیعی آل بویه در شرق و فاطمیان در غرب شکل گرفتند. 🔻 سه دوره حکومت عباسیان؛ 1️⃣ خلافت خلفای عرب از سال 132 تا پایان خلافت هارون در سال 198. حضور و نفوذ ایرانیان در دستگاه خلافت و تدبیر امور به دست آنان از ویژگی‌های مهم این دوره بود. 🔹 این نفوذ از نقش جدی ابومسلم خراسانی آغاز و در دوره برمکیان به اوج خود رسید. با این حال سرنوشت این گروه‎های ایرانی قتل بود. 2️⃣ دوره بیست ساله خلافت مأمون – مادری ایرانی الاصل داشت – تا سال 218 مقطع حضور جدی ایرانیان در دستگاه خلافت و کنار گذاشتن رسمی عرب از صحنه سیاست بود. 🔹 در این دوره خلافت گرفتار شورش‌های متعددی شد و در نهایت فضل بن سهل، وزیر ایرانی مأموین برای دلجویی از بزرگان بنی عباس همانند پیشینیانش به قتل رسید. 3️⃣ با آغاز خلافت معتصم که مادرش ترک بود، نفوذ ترکان در دربار خلافت عباسی آغاز و تا پایان سقوط آنان ادامه داشت. 📚 این ترکان دارای روحیه‌ای خشن، تعصب آلود بودند و از آنجا که اسلام را به شیوه اهل سنت پذیرفته بودند، موضع بسیار تندی علیه شیعیان داشتند. 💢 منبع: کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی، محمدهادی همایون، ص465تا 468 🔰 ادامه دارد... 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
استاد مهدی طائب
#تاریخ_اسلام #ترکان #سقوط #تمدن_اسلامی 💯 حکومت ترکان؛ آغاز سقوط تمدن اسلامی 📚 دوره حاکمیت عباسیان
✅ با بروز ضعف جدی در دستگاه خلافت و فتح بغداد توسط شیعیان آل بویه، ترکان سلجوقی با حمله به سمت غرب به یاری عباسیان شتافتند. ✅ اینان قبایلی بودند که از زمان حکومت محمود غزنوی از سرزمین‌های میان چین و رود سیحون به مناطق مرزی خراسان آمده بودند. ✅ با مرگ محمود آشفتگی در دربار غزنه بوجود آمد و سلجوقیان بر خراسان چیره شدند، دو شهر مهم نیشابور و مرو را به تصرف درآوردند. ✅ حرکت این طایفه به سمت غرب نهایتاً آنان را با بیزانس و روم شرقی همجوار ساخت و در نبرد ملازگرد(463ه.ق) آلب ارسلان سلجوقی با شکست امپراتور بیزانس، بر آسیای صغیر چیره شد. ✅ در پی این اتفاق گروهی از ترکان مهاجر نیز در آسیای صغیر سکونت داده شدند که در تاریخ به سلاجقه روم مشهورند. ✅ بدین ترتیب سرزمین‌های مهم ایران، عراق و آسیای صغیر به تصرف ترکان متعصب ضد شیعه درآمد. ✅ در کنار این، اقدام برای فتح و انضمام سرزمین سوم یعنی مصر نیز صورت گرفت و با شکست فاطمیان به دست ایوبیان این حلقه کامل شد. ✅ ایوبیان از ترکانی بودند که با سلجوقیان نسبت خویشی داشتند. در این دوران نوریه که سلسله خود را به نام «نورالدین محمودبن زنگی» نامیده بودند، با دو طایفه سلجوقیان و ایوبیان خویشاوند بودند در شام مستقر شدند. ✅ پس از سلجوقیان نیز خوارزمشاهیان از همین نژاد از نواحی شمال ماوراء النهر و جنوب دریاچه آرال در اواسط قرن ششم جانشین آنان شدند. ✅ جهان آن روز از شرق تا غرب به تصرف ترکان متعصب ضد شیعه درآمد و این می‌توانست به معنای از دست رفتن هر آن چه باشد که تاکنون از سوی امامان معصوم(ع) و دانشمندان شیعه بنا شده بود. 📚 منبع: کتاب تاریخ تمدن و ملک مهدوی، محمدهادی همایون، ص465تا 468 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ص) 💢 تشکیل مثلث یهودی در مدینه پیش از هجرت نبی اکرم(ص) 🔰 هنگام هجرت رسول خدا به یثرب، قبایل زیادی از یهود در این شهر زندگی می‌کردند(1) که مشهورترین آنان سه قبیله بنی نضیر، بنی قریظه و بنی قینقاع بودند. 🔰 به نظر می‌رسد شهرت این سه قبیله به جهت رویارویی آنان با مسلمانان است؛ به خصوص که این گروه‌ها در پیمان عمومی مدینه شرکت نداشته و قرارداد مخصوصی با پیامبر(ص) امضا کرده‌اند. 🔰 این سه قبیله در یک محدوده مثلثی شکل در شمال شرق قبا زندگی می‌کردند. بنی قینقاع در داخل مدینه و در حد فاصل حره شرقی و غربی ساکن بودند. 🔰 بنی نضیر نزدیک‌ترین گروه به محل قبا بودند و بنی قریظه در بلندی‌های سنگلاخ شرقی سکونت داشتند در حالی که مرکز مدینه و مسجد النبی در قسمت پایین بود.(2) 🔰 درباره دیگر قبایل یهودی مدینه مکان مستقلی در منابع ذکر نشده و به نظر می‌رسد در کنار مسلمانان هم قبیله خود از اوس و خزرج زندگی می‌کرده‌اند. 🔰 بخش دیگری از مهاجران یهود در شمال مدینه و در مناطق خیبر، فدک، وادی القری و تیماء سکونت داشتند. 🔰 برتری خیبر بر همه بخش‌های یهودی نشین حجاز به امکانات نظامی و قلعه‌های استوار آن بود. 🔰 یاقوت حموی می‌گوید «خیبر در زبان عبری به معنای قلعه است و علت این نام گذاری، اشتمال این منطقه بر هفت قلعه است که عبارتند از: ناعم، قموص، شق، نطاه، سلالم، وطیح و کتیبه»(3) 🔰 به جهت همین موقعیت بود که بزرگان بنی نضیر پس از کوچانده شدن توسط رسول اکرم(ص) به خیبر رفتند و در انتظار فرصت مناسبی برای انتقام جویی برآمدند و بارها عرب‌ها و یهودیان را برای حمله به حکومت مدینه برانگیختند. 📚 منبع: کتاب پیامبر و یهود حجاز، ص 35 و 36 🔻 پی نوشت؛ 1 – الاغانی، ج22، 344 2 – الصحیح، ج8، ص95 به بعد 3 – معجم البلدان، ج2، ص468 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
11.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_معاصر #انگلیس #ایران #هولوکاست ✅ هولوکاست انگلیس در ایران/ قتل عام 9 میلیون نفر 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید