دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
توضیح متمم جعل؛ برای روشن شدن عنوان متمم جعل، لازم است بدانیم در مواردی که مولا عملی را از عبد میخ
باتوجه به توضیح بالا، فرق اطلاق مقامی با لفظی این است که:
۱. در اطلاق لفظی همان دلیل اول قابل تقیید است؛ برخلاف اطلاق مقامی؛
۲. اطلاق لفظی، مقابل تقیید لفظی است، اما اطلاق مقامی، مقابل تقیید به وسیله متمم جعل میباشد.
6️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
توضیح متمم جعل؛ برای روشن شدن عنوان متمم جعل، لازم است بدانیم در مواردی که مولا عملی را از عبد میخ
فائدة مهمة؛
آوردن قید از طریق متمم جعل را «نتیجة التقیید» میگویند، زیرا هر چند تقیید اصطلاحی نیست، اما در نتیجه با تقیید لفظی مشترک است و همان کار تقیید (تضییق دایره مامور به) را انجام میدهد. هم چنین، به عدم ذکر متمم جعل «نتیجة الاطلاق» میگویند؛ زیرا در نتیجه با اطلاق لفظی مشترک است.
7️⃣
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
توضیح متمم جعل؛ برای روشن شدن عنوان متمم جعل، لازم است بدانیم در مواردی که مولا عملی را از عبد میخ
مثال اطلاق مقامی؛
اگر مولا در مقام بیان باشد و به فعلی امر کند، مثل این که بگوید: «ادفنوا امواتکم» و امر دیگری به عنوان مبیّن امر اول نیاورد و نگوید: «افعلوا هذا الفعل مع قصد القربة»، کشف میشود که قید قصد قربت در غرض مولا دخالت نداشته، وگرنه حتماً بیان میکرد؛ به این اطلاق، «اطلاق مقامی» گفته میشود.
8️⃣
35.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
داستانی تاثیر گذار از خطابه برادر عزیزم استاد شکرزاده
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
توضیح متمم جعل؛ برای روشن شدن عنوان متمم جعل، لازم است بدانیم در مواردی که مولا عملی را از عبد میخ
با توجه درخواست دوستان عزیز طلبه،توضیحی مختصر درباره تقسیمات اولیه و ثانویه که در بحث تبیین عنوان متمم جعل به آنها اشاره شد،میدهیم
👇👇👇👇
9️⃣
تقسیمات اولیه، یعنی تقسیماتی که با قطع نظر از این وجوبی که روی صلات مثلا آمده، صلات ممکن است دارای اقسام باشد،
مثل صلات با طهارت یا بدون طهارت، صلات مستقبل به قبله یا بدون آن و...
تقسیمات ثانویه، به تقسیماتی گفته می شود که بعد از آمدن وجوب برای صلات مثلا، پیدا می شود. مثلا گفته می شود نمازی که واجب شده یا در آن قصد امتثال امر لازم است یا لازم نیست.
🔟
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
تقسیمات اولیه، یعنی تقسیماتی که با قطع نظر از این وجوبی که روی صلات مثلا آمده، صلات ممکن است دارای ا
توضیح بیشتر؛
تقسیمات ثانوی، تقسیماتی است که پس از ثبوت و تحقق حکم، محقق میشوند. یعنی تا زمانی که حکم ثابت و مستقر و محقق نشده است این تقسیم و انقسام اصلا معنا ندارد. تنها زمانی میتوانیم این انقسام را داشته باشیم که حکم ثابت و جعل شده است، آنگاه بعد از ثبوت حکم اقسام پدیدار میشوند.
لذا گفته میشود تقسیمات ثانویه یعنی تقسیمی که در مرتبه دوم و مرحله بعد از ثبوت حکم حاصل میشود.
مثلا تقسیم مکلف،به عالم به حکم یا جاهل به حکم، یک تقسیم ثانویه است که مقسمش عبارت است از انسان مکلف؛ اما این تقسیم غیر از تقسیم انسان به عادل و فاسق است.
در تقسیم دوم، اگر هیچ حکمی هم نباشد انسان، قابل انقسام به عادل و فاسق است و اصلا ارتباطی با حکم ندارد، اما در تقسیم انسان مکلف به عالم به حکم و جاهل به حکم، تقسیم وقتی معنا پیدا می کند که اول حکم ثابت شده باشد. بعد از ثبوت حکم نوبت به این میرسد که آیا انسان، عالم به این حکم است یا جاهل به حکم.
1️⃣1️⃣
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستی دارم از اساتید بسیار خوب وفوق العاده ادبیات عرب است (أدام اللّه ظله)
سخنان نغز پر مغزی دارد که ذیلا چند موردش را میآورم؛
میگوید؛
۱- اگر ملتفت باشیم که انسانها با چه سرعتی فراموش میکنند و خدا با چه دقتی حفظ میکند، دیگر هیچکاری را برای غیرِخدا انجام نخواهیم داد.
۲- اینکه آدم توانایی ندارد خودش را گول بزند، از نعمات خفیّهی باري عزّ و علا است.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
دوستی دارم از اساتید بسیار خوب وفوق العاده ادبیات عرب است (أدام اللّه ظله) سخنان نغز پر مغزی دارد که
۳- از کسانی نباشیم که دمل و ضائعهای بهاندازهی یک سیب را روی صورت خودشان نمیبینند اما یک جوشِ ریز روی انگشتِ کوچکِ دستِ راستِ دیگران را با أبعاد و شکل و رنگش حفظ میکنند.
چه سعید است کسی که مشغولشدن به عیوبِ خود، او را از پرداختن به عیبِ دیگران باز دارد
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
دوستی دارم از اساتید بسیار خوب وفوق العاده ادبیات عرب است (أدام اللّه ظله) سخنان نغز پر مغزی دارد که
۴- یارو گفت: نشستم با خودم فکر کردم دیدم با هر دین و مذهبی حساب میکنم، اهل جهنم هستم
حالا ما هم با هر عقیده و مسلک و هدف و غایتی حساب کنیم، بیسوادی قطعاً موجب ظلمت و منتهي به هلاکت است.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
دوستی دارم از اساتید بسیار خوب وفوق العاده ادبیات عرب است (أدام اللّه ظله) سخنان نغز پر مغزی دارد که
#نکته_ادبی
۵- فرق لا و کلّا
لا برای نفی محتویٰ میآید، و کَلّا برای نفی محتویٰ و نهی از تکلّم و اعتقادِ به آن
مثلاً کسی به شما میگوید «پرویز شاعر است»، شما میگویید لا: یعنی نه، شاعر نیست. ولی وقتی بگویید: کلّا، یعنی نه، شاعر نیست، تو هم دیگر چنین حرفی نزن.
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
تطبیقات ج۲.ogg
8.67M
📌📌📌⬇️⬇️⬇️
#تطبیقات_الاصول
ثمره فقهی تقسیمات وضع به حسب مقام تصور
جلسه ۲
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
✳️⬇️ #کتاب_شناسی. ⬇️✳️
📚📚مبتدیان و گاه متخصصان به دلیل آشنایی کم با پاره ای از روش های علما و محدثان در تدوین، و نیز روش کاتبان در استنساخ، با مشکلاتی مواجه هستند. کسانی که عهده دار تحقیق و احیاء نسخه های خطی هستند، لازم است با فنون متعدد از قبیل علم خطوط، منبع شناسی، اصطلاحات ناسخان، رموز و... آشنا باشند و الا خواننده را به اشتباه می اندازند.
از آنجا که نویسنده ی «معجم الرموز و الاشارات» متوجه اشتباهات فراوان محققان در این زمینه شده، اقدام به تألیف این کتاب، با رعایت ترتیب الفبا کرده است. وی به رموز رایج میان اهل سنت و زیدیه در کتاب های رجالی و حدیثی نیز پرداخته است.
بعضی رمزها مخصوص کتابی خاص اند اما برخی پژوهشگران با این تصور که این رموز عمومیت دارند، به اشتباه افتاده اند. مثلا محدث نوری در مستدرک الوسائل در پایان فایده ی پنجم خاتمه، تعداد ۴۲۵ رمز را برای عده ای از راویان در کتاب خویش قرار داده است اما نمی توان این رموز را به دیگر کتاب ها سرایت داد.
مطالب کتاب در دو بخش «رموز» و «اشارات» تنظیم شده اند. غرض از «رموز» یک یا چند حرف است که برای کلمه یا جمله ای خاص قرار داده شده اند. رموز نیز در دو قسمت سامان یافته اند. در قسمت «حروف رمزی»، حرف ها به ترتیب الفبا ذکر و توضیح لازم ارائه شده است. مثلا «بخ» رمز بخاری و صحیح اوست. در قسمت «علامات رمزی» به بیان علامت ها پرداخته شده است. علامت هایی چون: * ^ : – • O — ( ) ؟ اعداد. مثلا عدد ۳ برای اشاره به ابوداود، ترمذی و نسائی است.
گاهی برای برخی عالمان بزرگ که نامشان در کتاب ها فراوان تکرار می شود، به کنیه یا لقب یا اسمی خاص شهرت پیدا می کنند. مثلا «الفارسی» به ابوعلی محمد فتال نیشابوری اشاره داردکه در این به آنها نیز اشاره ای شده است.
نویسنده پیش از آنکه وارد دو بخش اصلی کتاب شود، تحت عنوان «الفوائد» تعداد ۵۳ نکته و مطلب در خور توجه را که به موضوع کتاب مربوط می شوند، ذکر کرده است.
1️⃣
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
معرفی کتاب 👇👇👇👇
اینکه برخی سوال میکنند متقدمین چه کسانی هستند متاخرین کیانند؟
جواب این نوع سوال ها در این کتاب شریف مفصلا آمده است.
2️⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: حوزههای علمیه احتیاج به تحول دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: حوزههای علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید و مختلفی همچون مسائل پولی و اقتصادی و رمزارزها نظر بدهند.
📌⬇️. #نکات_فقه ⬇️📌
📜اصطلاحات قبل الاجماع و بعد الاجماع
در کتب فقهی؛
وقتی عبارت به این صورت باشد (یدل علیه قبل الاجماع روایة ...) مشخص می شود اجماع مدرکی است و حجیت ندارد؛ زیرا از این عبارت استفاده می شود که به نظر نویسنده مدرک مجمعین همین دلیلی است که به دست او رسیده است.
اما اگر عبارت به این صورت باشد (یدل علیه بعد الاجماع روایة ....) مشخص می شود طبق نظر نویسنده این اجماع حجت است. یعنی هر چند روایت وجود دارد، اما به دلایلی قطعا این روایت نمی توانسته مدرک مجمعین باشد.
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
✴️⬇️. #نکات_اصولی. ⬇️✴️
📃اصطلات حکم -موضوع -متعلق در کتب فقهی واصولى
حکم: آنچه شارع آن را جعل کرده باشد؛ چه حکم تکلیفى (مانند وجوب) و چه حکم وضعى (مانند طهارت)
موضوع حکم: آن چیزی که حکم روی آن رفته است، که گاهی به آن «متعلق المتعلق» نیز اطلاق میشود.
متعلق حکم: فعل اختیاری مکلف که مولی انجام یا ترک آن را ازمکلف خواسته است. به همین جهت متعلق حکم مختص احکام تکلیفیه است، ولی در احکام وضعیه -که بر افعال اختیاری عبد تعلق نمی گیرد- متعلق حکم وجود ندارد.
متعلق موضوع: وصف یا قیدی که مربوط به موضوع حکم است.
مثال اول: در جمله «اکرم العالم العادل»:
وجوب که از فعل امر «اکرم» فهمیده میشود، «حکم» است. اکرام کردن که فعل مکلف است، «متعلق حکم» میباشد. عالم که وجوب اکرام روی آن رفته است، موضوع حکم است و العادل که قید موضوع است، متعلق موضوع میباشد.
مثال دوم: «الخمر نجس».
نجاست که حکم وضعی است، «حکم» است و خمر که نجاست روی آن رفته، موضوع حکم است. اما از آنجائی که نجاست خمر، حکم وضعی است، متعلق حکم در اینجا وجود ندارد و از آنجایی که خمر قیدی ندارد، متعلق موضوع نیز وجود ندارد.
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علّامه امینی صاحب کتاب الغدیر:
اگر تحقیقاً کار نداشتم والله شب و روز پیش قبرش مینشستم و گریه میکردم...
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه امینی(ره) :
علی عزت ما است، علی ناموس ما است ...
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان مهم رهبری معظم در مورد مدارک حوزوی
✳️⬇️. #کتاب_شناسی. ⬇️✳️
📚📚معرفی کتاب هایی در نقد صوفیه
و فلاسفه(كتاب های چاپ شده)؛
۱- آثار علمای سلف (رحمهم الله)؛
💠حديقة الشيعه مقدس اردبيلي
💠رد صوفیه ملا محمدطاهر قمی
💠تحفة الاخیار ملا محمدطاهر قمی
💠رسالة الانصاف فيض كاشاني
💠اثنا عشریه در رد صوفیه شیخ حر عاملی
💠عین الحیاة علامه مجلسي
💠رساله عقائد علامه مجلسي
💠حق اليقين علامه مجلسي
💠بحار الانوار و مرآة العقول و بسياری از آثار علامه مجلسی مملو از نقدهای متعدد بر عقائد صوفيه و فلاسفه می باشد.
💠الانوار النعمانية سيد نعمة الله جزائري
💠رد صوفيه علم الهدى پسر فیض
💠رد صوفية ملا اسماعيل خواجويي
💠خیراتیه محمدعلی بهبهانی
💠سه رساله در نقد عرفان از میرزای قمی
💠فضایح الصوفیه محمدجعفر بهبهانی
💠منهاج البراعه (شرح نهج البلاغه) هاشمی خوئی جلد چهاردهم
💠رسالة التوحيد شيخ هادي تهراني
💠کفایة الموحدين سيد اسماعيل طبرسي
۲- آثار معاصرين؛
💠ابواب الهدی میرزا مهدی اصفهانی
💠حکمت بوعلی محمدصالح حائری سمنانی
💠التوحید الفائق سید علی بهبهانی رامهرمزی
💠بيان الفرقان شيخ مجتبى قزوينى
💠عارف و صوفی چه میگویند میرزا جواد تهرانی
💠ميزان المطالب ميرزا جواد تهراني
💠توحید الامامیة ميانجي
💠هداية الامة شيخ جواد خراساني
💠البدعة و التحرف شيخ جواد خراساني
💠محاضرات في اصول الفقه ج٢ (جبر و تفويض) سيد ابوالقاسم خوئي
💠تنبيهات علامه مرواريد
💠تاريخ تصوف نمازي شاهرودى
💠توضیح المراد سید هاشم حسینی تهرانی
💠نگرشی به فلسفه و عرفان صافی گلپایگانی
💠شرح حديث عرضه دين صافي گلپایگانی
💠معارف دین صافی گلپایگانی
💠مبدأ اعلى محمدتقى جعفرى
💠آيات العقائد سيد جعفر سيدان
💠بينونت يا سنخيت سيد جعفر سيدان
💠ابن عربی سنی متعصب سيد جعفر مرتضى عاملي
💠الامر بين الامرين سيد حسين شمس خراساني
💠عرفان اسلامی محمدتقی مدرسی
💠تزكية النفس سيد كاظم حائري
💠سد المفر شيخ باقر علم الهدى
💠الهيات الهي و الهیات بشری محمد رضا حکیمی
https://eitaa.com/ostadabasalipoor
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
✳️⬇️. #کتاب_شناسی. ⬇️✳️ 📚📚معرفی کتاب هایی در نقد صوفیه و فلاسفه(كتاب های چاپ شده)؛ ۱- آثا
🪧 #نکته. 🪧
باید عرض کنم که آوردن اسامی این کتب در اینجا به معنی قبول وپذیرش محتوای آنها نیست
از آنجایی که بنده برخی از این کتب را دیده ومطالعه کرده ام لذا باید بگویم که تعدادی از این کتب، در نقد فقط ابن عربی است وتعداد زیادی در نقد جریان صوفیه و تعداد قابل توجهی از این کتابها از طرف علمای معظم مکتب تفکیک می باشد بنابراین به ذهن عزیزان نبایدخطور کند که با وجود این همه نقد بر فلسفه، چرا باید فلسفه خوانده شود چون تعداد بسیار کمی از این کتب حاوی اشکالات جدی بر فلسفه صدرایی می باشند.
خلاصه فلسفه با این به قول بعضی، علم بشری است ولی حقا وانصافا الهيات فلسفه، موحد ساز است.
🌹🌹🌹🌹تقدیم به همه دوستان، چه فلسفه دوستان وچه غیر ایشان
https://eitaa.com/ostadabasalipoor