eitaa logo
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
379 دنبال‌کننده
61 عکس
17 ویدیو
20 فایل
📌 تمامی دروس و تقریرات استاد هر روز در کانال قرار می‌گیرد. 📌 ارائه مطالب گوناگون و قابل استفاده در علوم مختلف اعم از فقه،اصول،حدیث،کلام،ادبیات،فلسفه و.... 📌بيان مسائل کاربردی که در کتب فقهی و اصولی نوعا بيان نشده است. ارتباط با ادمین @Morteza92110
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
توضیح متمم جعل؛ برای روشن شدن عنوان متمم جعل، لازم است بدانیم در مواردی که مولا عملی را از عبد می‌خ
با توجه درخواست دوستان عزیز طلبه،توضیحی مختصر درباره تقسیمات اولیه و ثانویه که در بحث تبیین عنوان متمم جعل به آنها اشاره شد،میدهیم 👇👇👇👇 9️⃣
تقسیمات اولیه، یعنی تقسیماتی که با قطع نظر از این وجوبی که روی صلات مثلا آمده، صلات ممکن است دارای اقسام باشد، مثل صلات با طهارت یا بدون طهارت، صلات مستقبل به قبله یا بدون آن و... تقسیمات ثانویه، به تقسیماتی گفته می شود که بعد از آمدن وجوب برای صلات مثلا، پیدا می شود. مثلا گفته می شود نمازی که واجب شده یا در آن قصد امتثال امر لازم است یا لازم نیست. 🔟
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
تقسیمات اولیه، یعنی تقسیماتی که با قطع نظر از این وجوبی که روی صلات مثلا آمده، صلات ممکن است دارای ا
توضیح بیشتر؛ تقسیمات ثانوی، تقسیماتی است که پس از ثبوت و تحقق حکم، محقق می‎شوند. یعنی تا زمانی که حکم ثابت و مستقر و محقق نشده است این تقسیم و انقسام اصلا معنا ندارد. تنها زمانی می‎توانیم این انقسام را داشته باشیم که حکم ثابت و جعل شده است، آن‎گاه بعد از ثبوت حکم اقسام پدیدار می‎شوند. لذا گفته می‌شود تقسیمات ثانویه یعنی تقسیمی که در مرتبه دوم و مرحله بعد از ثبوت حکم حاصل می‎شود. مثلا تقسیم مکلف،به عالم به حکم یا جاهل به حکم، یک تقسیم ثانویه است که مقسمش عبارت است از انسان مکلف؛ اما این تقسیم غیر از تقسیم انسان به عادل و فاسق است. در تقسیم دوم، اگر هیچ حکمی هم نباشد انسان، قابل انقسام به عادل و فاسق است و اصلا ارتباطی با حکم ندارد، اما در تقسیم انسان مکلف به عالم به حکم و جاهل به حکم، تقسیم وقتی معنا پیدا می کند که اول حکم ثابت شده باشد. بعد از ثبوت حکم نوبت به این می‎رسد که آیا انسان، عالم به این حکم است یا جاهل به حکم. 1️⃣1️⃣
دوستی دارم از اساتید بسیار خوب وفوق العاده ادبیات عرب است (أدام اللّه ظله) سخنان نغز پر مغزی دارد که ذیلا چند موردش را می‌آورم؛ می‌گوید؛ ۱- اگر ملتفت باشیم که انسان‌ها با چه سرعتی فراموش می‌کنند و خدا با چه دقتی حفظ می‌کند، دیگر هیچ‌کاری را برای غیرِخدا انجام نخواهیم داد. ۲- اینکه آدم توانایی ندارد خودش را گول بزند، از نعمات خفیّه‌ی باري عزّ و علا است.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
دوستی دارم از اساتید بسیار خوب وفوق العاده ادبیات عرب است (أدام اللّه ظله) سخنان نغز پر مغزی دارد که
۳- از کسانی نباشیم که دمل و ضائعه‌ای به‌اندازه‌ی یک سیب را روی صورت خودشان نمی‌بینند اما یک جوشِ ریز روی انگشتِ کوچکِ دستِ راستِ دیگران را با أبعاد و شکل و رنگش حفظ می‌کنند. چه سعید است کسی که مشغول‌شدن به عیوبِ خود، او را از پرداختن به عیبِ دیگران باز دارد
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
دوستی دارم از اساتید بسیار خوب وفوق العاده ادبیات عرب است (أدام اللّه ظله) سخنان نغز پر مغزی دارد که
۴- یارو گفت: نشستم با خودم فکر کردم دیدم با هر دین و مذهبی حساب می‌کنم، اهل جهنم هستم حالا ما هم با هر عقیده و مسلک و هدف و غایتی حساب کنیم، بی‌سوادی قطعاً موجب ظلمت و منتهي به هلاکت است.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
دوستی دارم از اساتید بسیار خوب وفوق العاده ادبیات عرب است (أدام اللّه ظله) سخنان نغز پر مغزی دارد که
۵- فرق لا و کلّا لا برای نفی محتویٰ می‌آید، و کَلّا برای نفی محتویٰ و نهی از تکلّم و اعتقادِ به آن مثلاً کسی به شما می‌گوید «پرویز شاعر است»، شما می‌گویید لا: یعنی نه، شاعر نیست. ولی وقتی بگویید: کلّا، یعنی نه، شاعر نیست، تو هم دیگر چنین حرفی نزن. https://eitaa.com/ostadabasalipoor
تطبیقات ج۲.ogg
8.67M
📌📌📌⬇️⬇️⬇️ ثمره فقهی تقسیمات وضع به حسب‌ مقام تصور جلسه ۲ https://eitaa.com/ostadabasalipoor
معرفی کتاب 👇👇👇👇