🔻صلاة العُسرة:
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ:
«إِذَا عَسِرَ عَلَيْكَ أَمْرٌ فَصَلِّ عِنْدَ اَلزَّوَالِ رَكْعَتَيْنِ:
- تَقْرَأُ فِي اَلْأُولَى «فَاتِحَةَ اَلْكِتَابِ» وَ «قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ» وَ «إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً» إِلَى قَوْلِهِ: «وَ يَنْصُرَكَ اَللّٰهُ نَصْراً عَزِيزاً»؛
- وَ فِي اَلثَّانِيَةِ «فَاتِحَةَ اَلْكِتَابِ» وَ «قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ» وَ «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ»؛
وَ قَدْ جُرِّبَ.
▫️امام صادق عليه السّلام:
هرگاه امرى بر تو دشوار شد هنگام ظهر دو ركعت نماز بگزار كه:
- در ركعت اول سورۀ حمد و اخلاص و
«إِنّٰا فَتَحْنٰا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً» تا آيۀ
«وَ يَنْصُرَكَ اَللّٰهُ نَصْراً عَزِيزاً»؛
- و در ركعت دوم سورۀ حمد و اخلاص و انشراح را بخوان؛
و اين مُجرّب است.
📖 مکارم الأخلاق (الطبرسی)، ج۱، ص۳۳۲ ؛ ~احمدزاده
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
💠 عناوین #مراقبه در چله موسوی:
▫️نفی خواطر
▫️قطع علایق
▫️ترک رذائل
▫️کسب فضائل
14030220.02.mp3
34.41M
🌸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
🌼شب میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها🌼
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
◻️بخش اول: اهمیت اربعینگرفتن (به مناسبت آغاز #اربعین موسوی)
▫️نقش #شب در برنامه سیر و سلوک
▫️اثر #اشک چشم و عامل اشکنداشتن
▫️ذکر #برنامه سلوکی
◻️بخش دوم: فضیلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و ذکر کراماتی از ایشان
👈🏻 «مراقبهها سختی دارند، اما خستگی ندارند.»
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻 احادیث و روایات:
🏷 قَالَ رسولُ الله صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ خَافَ أَدْلَجَ ، وَ مَنْ أَدْلَجَ بَلَغَ اَلْمَنْزِلَ.»
▫️آن کس که [از خطرات در راهماندن] بترسد، شبانه راه میپیماید، و هر که چنین کند به منزل میرسد.
📖 نُزهة الناظر (الحُلوانی - قرن ۵هـ)، ج۱، ص۲۴
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رسولُ الله صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«... إِنَّهُ مَنْ خَافَ اَلْبَيَاتَ أَدْلَجَ وَ مَنْ أَدْلَجَ اَلْمَسِيرَ وَصَلَ ...»
هر کس از شبماندن بترسد، شبانه حرکت میکند و هرکس شبانه راه را بپیماید، میرسد.
اعلام الدین (دیلمی)، ج۱، ص۳۳۴
🔅🔅🔅
🏷 عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ آبَائِهِ، قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«وَ اَللَّهِ مَا دُنْيَاكُمْ عِنْدِي إِلاَّ كَسَفْرٍ عَلَى مَنْهَلٍ حَلُّوا إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ فَارْتَحَلُوا؛
وَ لاَ لَذَاذَتُهَا فِي عَيْنِي إِلاَّ كَحَمِيمٍ أَشْرَبُهُ غَسَّاقاً وَ عَلْقَمٍ أَتَجَرَّعُهُ زُعَاقاً وَ سَمِّ أَفْعًى أَسْقَاهُ دِهَاقاً وَ قِلاَدَةٍ مِنْ نَارٍ أُوهِقُهَا خِنَاقاً؛
وَ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِي هَذِهِ حَتَّى اِسْتَحْيَيْتُ مِنْ رَاقِعِهَا، وَ قَالَ لِيَ: اِقْذِفْ بِهَا قَذْفَ اَلْأُتُنِ لاَ يَرْتَضِيهَا لِيَرْقَعَهَا.
فَقُلْتُ لَهُ: اُعْزُبْ عَنِّي، فَعِنْدَ اَلصَّبَاحِ يَحْمَدُ اَلْقَوْمُ اَلسُّرَى وَ تَنْجَلِي عَنَّا عُلاَلاَتُ [غَلاَلاَتُ] اَلْكَرَى؛
وَ لَوْ شِئْتُ لَتَسَرْبَلْتُ بِالْعَبْقَرِيِّ اَلْمَنْقُوشِ مِنْ دِيبَاجِكُمْ، وَ لَأَكَلْتُ لُبَابَ هَذَا اَلْبُرِّ بِصُدُورِ دَجَاجِكُمْ، وَ لَشَرِبْتُ اَلْمَاءَ اَلزُّلاَلَ بِرَقِيقِ زُجَاجِكُمْ، وَ لَكِنِّي أُصَدِّقُ اَللَّهَ جَلَّتْ عَظَمَتُهُ حَيْثُ يَقُولُ:
«مَنْ كٰانَ يُرِيدُ اَلْحَيٰاةَ اَلدُّنْيٰا وَ زِينَتَهٰا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمٰالَهُمْ فِيهٰا وَ هُمْ فِيهٰا لاٰ يُبْخَسُونَ * أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي اَلْآخِرَةِ إِلاَّ اَلنّٰارُ»... ».
▫️امام صادق عليه السّلام از پدرش از جدش از پدرانش اين خطبه را از امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السّلام نقل كرده:
به خدا دنياى شما در نزد من نيست جز منزلگاه مسافران كه بر سر آب فرود آمدند و چون قافله سالار بر آنها بانگ زند بايد بكوچند؛
و لذتهاى آن در پيش من چون حميم دوزخ است كه داغ مینوشم و چون شربت تلخى است كه ناگوار جرعه وار فرو میدهم و زهر ماری است كه بر من تزريق مىشود و گردن بند آتشى است كه گلوگير من است؛
من اين پالتو خود را آن قدر وصله زدم كه از وصلهكننده آن شرم دارم و آخر به من گفت: آن را چون سنگ سوخته به دور افكن، و نپسنديد كه وصله زند.
گفتم: از من دور شو، بامدادان شبروها كار خود را بستايند و رنج بیخوابى از ما سترده شود؛
اگر بخواهم پيراهن عبقرى نقشهدار ديباى شما را توانم پوشيد، و مغز گندم با سينه جوجه توانم خورد، و آب صاف در ظرف بلور توانم نوشيد، ولى من خداى جلّت عظمته را تصديق كنم كه میفرمايد:
هر كه دنيا و زيورش را خواهد كردارشان را در آن عوض دهيم و در دنيا كم و كاستى ندارند. * آنهايند كه در آخرت جز دوزخ ندارند ...» (هود ۱۵)
📖 الامالی (الصدوق)، ج۱، ص۶۲۰ ؛ کمرهای
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«مَا جَفَّتِ اَلدُّمُوعُ إِلاَّ لِقَسْوَةِ اَلْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ اَلْقُلُوبُ إِلاَّ لِكَثْرَةِ اَلذُّنُوبِ.»
▫️اشکها خشک نمیشود مگر به سبب سختی دلها و دلها سخت نمیشوند مگر به سبب زیادی گناهان.
📖 علل الشرایع، ج۱، ص۸۱
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ أَصْبَحَ وَ لاَ يَذْكُرُ أَرْبَعَةَ أَشْيَاءَ أَخَافُ عَلَيْهِ زَوَالَ اَلنِّعْمَةِ:
أَوَّلُهَا أَنْ يَقُولَ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي عَرَّفَنِي نَفْسَهُ وَ لَمْ يَتْرُكْنِي عَمْيَانَ اَلْقَلْبِ»،
وَ اَلثَّانِي يَقُولُ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي جَعَلَنِي مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ»،
وَ اَلثَّالِثُ يَقُولُ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي جَعَلَ رِزْقِي فِي يَدَيْهِ وَ لَمْ يَجْعَلْ رِزْقِي فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ»،
وَ اَلرَّابِعُ يَقُولُ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي سَتَرَ ذُنُوبِي وَ عُيُوبِي وَ لَمْ يَفْضَحْنِي بَيْنَ اَلنَّاسِ». »
▫️هرکه صبح کند و چهار چیز را به یاد نیاورد، بیم زوال نعمت از او را دارم:
اول آن که بگوید:
ستایش مخصوص خداوندی است که خودش را به من شناساند و کوردل رهایم نکرد؛
دوم آن که بگوید:
ستایش مخصوص خداوندی است که مرا از امت حضرت محمد صلی الله علیه و آله قرار داد؛
سوم آن که بگوید:
ستایش مخصوص خداوندی است که روزیام را به دست خودش گرفت و در دستان مردم نگذاشت؛
چهارم آن که بگوید:
ستایش مخصوص خداوندی است که گناهان و زشتیهایم را پوشاند و مرا بین مردم رسوا نکرد.
📖 سلوة الحزین (الدعوات للراوندی)، ج۱، ص۸۱
🔅🔅🔅
👈🏻 «... اَللَّهُمَّ لاَ تَسْلُبْنِي مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1743
(روایت سوم)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ:
«مَنْ قَالَ فِي كُلِّ يَوْمٍ سَبْعَ مَرَّاتٍ:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ نِعْمَةٍ كَانَتْ أَوْ هِيَ كَائِنَةٌ»
فَقَدْ أَدَّى شُكْرَ مَا مَضَى وَ شُكْرَ مَا بَقِيَ.»
▫️از امام صادق عليه السّلام روايت است كه فرمود:
هر كس در هر روز هفت مرتبه بگويد: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ نِعْمَةٍ كَانَتْ أَوْ هِيَ كَائِنَةٌ» (ستایش مخصوص خداوند است بر هر نعمتی که بوده است یا هست و خواهد بود)
شكر نعمتهاى گذشته و آينده را ادا نموده است.
📖 ثواب الاعمال، ج۱، ص۹ ؛ ~غفاری
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ جَاوَزَ اَلْأَرْبَعِينَ وَ لَمْ يَغْلِبْ خَيْرُهُ شَرَّهُ فَلْيَتَجَهَّزْ إِلَى اَلنَّارِ.»
▫️هر كه از چهل سالگى بگذرد و خيرش از شرّش بيشتر نباشد، بايد آماده دوزخ شود.
🏷 و قَالَ صلی الله علیه و آله:
«إِذَا بَلَغَ اَلرَّجُلُ أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ لَمْ يَغْلِبْ خَيْرُهُ شَرَّهُ قَبَّلَ اَلشَّيْطَانُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ قَالَ: هَذَا وَجْهٌ لاَ يُفْلِحُ.»
▫️هرگاه انسان به چهل سالگى رسد و خيرش از شرش بيشتر نباشد، شيطان بين دو چشمش را ببوسد و گويد: اين چهرهاى است كه رستگار نگردد.
📖 مشکاة الانوار (الطبرسی)، ج۱، ص۱۶۹ ؛ ~محمدی و هوشمند
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
➕ #مثبت_نسیمرحمت
🏷 «… وارد شده است که:
«مَن بَلغ اربعین و لَم یَأخُذ العَصا فَقد عَصَی.»
[هرکس به چهل سالگی برسد و عصا به دست نگیرد، عصیان کرده است]
چه، عصا علامت سفر است … و چون چهل سال تمام شد هنگام سفر است. تأویل عصا مهیا شدن سفر آخرت است و جمع کردن خود از برای رحلت.»
📖 رساله سیر و سلوک (منسوب به علامه بحرالعلوم)، ص۳۳-۳۴
💬 توضیح استاد درباره عبارت مذکور:
«اخذ عصا» به معنی احتیاط در عملکرد است [در فارسی «دست به عصا رفتن» کاربرد دارد]، یعنی هر که به چهل سالگی برسد و در رفتار خود اهل احتیاط نباشد، عصیان کرده است.
(روایت بودن این گزاره معروف است، اما در مصادر روایی ذکر نشده.)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════