"۲ -۵(بقره/ ۲)
الباقر (علیه السلام)- لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ الْکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لَا شَکَّ فِیهِ أَنَّهُ إِمَامُ هُدیً.
امام باقر (علیه السلام) منظور از کتاب، امیرالمؤمنین (علیه السلام) است که هیچ شکّی در این نیست که او امام هدایتگر است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۲ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵۱/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص"
"۴ -۱(بقره/ ۲)
الصّادق (علیه السلام)- المُتَّقُونَ شِیعَتُنَا.
امام صادق (علیه السلام) متّقین، شیعیان ما هستند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۱۴ بحارالأنوار، ج۲، ص۲۱/ العیاشی، ج۱، ص"
امروز در مورد «هدی للمتقین» با شما صحبت داریم. میدانید که «للمتقین» سه تا کلمه است، یکی حرف لام، یکی الف و لام «المتقین» و یکی هم خود متقین. راجع به لام تقریبا همه خواهند گفت که لام اختصاص است؛ چون اینجا لام ملک نیست، لام استحقاق هم نیست، لام تعلیل هم نیست. از میان 20 معنایی که برای لام مطرح شده است، در اینجا معنای اختصاص فهمیده شده است. لام اختصاص جایی میآید که قبلش اختصاصدادهشده باشد، بعدش هم بهرهمند از اختصاص. نمیدانم کسی گفته یا نگفته که آیا میشود این لام را لام تقویت دانست. پس در مورد لام احتمالاتی مطرح است؛ از جمله اختصاص که همه آن را گفتند و احتمال تقویت.
الف و لام المتقین هم میتواند موصول باشد، میتواند الف و لام جنس باشد. «متقین» از نظر ادبی، هم ظرفیت دارد اسم فاعل باشد، هم ظرفیت دارد صفت مشبهه باشد. اگر گفتیم اسم فاعل است اسم فاعل دال بر حدث و کار است. بر این اساس معنای آیه این است قرآن هدایت است برای کسانی که تقوا پیشه میکنند. صفت مشبهه بیان حالت است یعنی کسانی که حالت تقوایی دارند. بعضی وقتها کسی حالت تقوا دارد ولی ریز ریز همه اعمال را انجام نمیدهد، بالعکس برخی در عمل فعل واجب میکنند، ترک حرام میکنند ولی روح تقوا ندارند. شیخ عبدالکریم حائری فرموده بود انسانهای عادلی داریم که بدتر از شمر هستند یعنی برخی بر اساس فقه ما عادل هستند ولی بدتر از شمر هستند یعنی ضوابط فقهی را رعایت میکنند ولی اخلاق ندارند. پس حدث را باید از ثبوت جدا کرد. شاید اینجا صفت مشبهه بگیریم بهتر باشد چون در آیات بعد، خداوند کارهایشان را بیان میکند.
تا اینجا سه تا کار کردیم؛ راجع به لام بحث کردیم و گفتیم یا لام اختصاص است یا تقویت، راجع به الف و لام المتقین گفتیم یا موصول است یا جنس است، در مورد متقین هم گفتیم یا اسم فاعل است یا صفت مشبهه است.
✳️
استاد آیت الله علیدوست
🔹 نظر علامه طباطبایی؛
این است که «هدی للمتقین» (بقره/ سوره 2، آیه 2) برای این است که انسان ها دو هدایت دارند: یکی فطری و دیگری غیر فطری. تکوینی و تشریعی. هدایت غیر غریزی که «خلقه فهدی» (اعلی/ سوره 87، آیه 2) هدایتی است برای انسان های با تقوا است. مرحوم علامه به هدایت نتیجه ای و پاداشی و ابتدایی تقسیم می کنند. میفرمایند: سرّ اختصاص هدایت به متقین این است که اینها از سرمایه اصلی شان استفاده کردند و فطرتشان را به سلامت عبور دادند. حافظ فطرت بودند و تقوای فطری داشتند و تقوای دیگری هم داشتند که نتیجه اش هدایت خاصه است. «اولئک علی هدی من ربهم» (بقره/ سوره 2، آیه 5) می شود. «قد افلح من زکاها و قد خاب من دسّاها» (شمس/ سوره 91، آیه 9 و 10) 💠
هدایت شده از چریک انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴گزارش تلخ از حرم حضرت رقیه س در دمشق
✍شخصی که صحبت میکنه سیدحیدر موسوی از مداح های اهل بیت و کسیه که مستمر تو سوریه حضور داره و کاروان زیارتی میبره و میاره ؛اینکه چه اتفاقی افتاده که انقد دل شکسته داره کلیپ میفرسته نمیدونم؛ولی ان شاءالله به حق حضرت زهرا این حرم امکان ندارد لحظه ای تنها بماند....
✍ #چریک_انقلابی
📌به کانال #چریک_انقلابی بپیوندید 👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2400125148C641b5bf1ba
اتفاقات باور نکردنی و تلخ چه زود وپشت سر هم روی میدهد.
خدايا صاحب عالم را زودتر برسان.
بزرگواران دعایی که به عنوان حرزی از امام زمان علیه السلام فرستادم فراموش نکنیم.
یا صاحب الزمان ادرکنی
یا صاحب الزمان اغثنی ▪️▪️▪️▪️▪️