❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی
4⃣ امیرالمؤمنین عليه السلام:
«ﻛُﻦْ ﻓِﻲ اﻟْﻔِﺘْﻨَﺔِ ﻛَﺎﺑْﻦِ اﻟﻠَّﺒُﻮﻥِ ﻻَ ﻇَﻬْﺮٌ ﻓَﻴُﺮْﻛَﺐَ ﻭَ ﻻَ ﺿَﺮْﻉٌ ﻓَﻴُﺤْﻠَﺐَ.»
(نهج البلاغه، حکمت ۱)
🔹 تعداد جلسات: ۲ جلسه
🔸 حجم کل جلسات: 39 Mb
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
https://drive.google.com/folderview?id=1Mj-jXaYRgYCvbOlRYFa7KWzhLPcJaxsW
‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است.
#نکات_بلاغی_روایات #استاد_فتوحی #ادبیات_تطبیقی #تجزیه_و_ترکیب
🆔 @ostadfotouhi
👇👇👇
۱۷ مهر ۱۳۹۹
۱۷ مهر ۱۳۹۹
۱۷ مهر ۱۳۹۹
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی
5⃣ امیرالمؤمنین عليه السلام:
«قُرِنَتْ الهَیْبَةُ بِالخَیْبَةِ و الحَیاءُ بِالحِرمانِ و الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ فانْتَهِزُوا فُرَصَ الخَیْرِ»
(نهج البلاغه، حکمت ۲۱)
🔹 تعداد جلسات: ۳ جلسه
🔸 حجم کل جلسات: 100 Mb
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
https://drive.google.com/folderview?id=1w_fYlNFwtVgfHC3-skM90kKtCWyaMDuv
‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است.
#نکات_بلاغی_روایات #استاد_فتوحی #ادبیات_تطبیقی #تجزیه_و_ترکیب
🆔 @ostadfotouhi
👇👇👇
۱۹ مهر ۱۳۹۹
۱۹ مهر ۱۳۹۹
۱۹ مهر ۱۳۹۹
۱۹ مهر ۱۳۹۹
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی
6⃣ امیرالمؤمنین عليه السلام:
«إیّاک و مُعاشَرَةَ الأشرارِ فإنَّهم کالنارِ مباشَرَتُها تُحرِقُ.»
(غرر الحکم، حدیث ۹۸۲۱)
🔹 تعداد جلسات: ۳ جلسه
🔸 حجم کل جلسات: 80 Mb
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
https://drive.google.com/folderview?id=1-HXYmiI0sJ6C-p2OXzvKIbW4j5mrgm4q
‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است.
#نکات_بلاغی_روایات #استاد_فتوحی #ادبیات_تطبیقی #تجزیه_و_ترکیب
🆔 @ostadfotouhi
👇👇👇
۲۷ مهر ۱۳۹۹
۲۷ مهر ۱۳۹۹
۲۷ مهر ۱۳۹۹
۲۷ مهر ۱۳۹۹
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی
7⃣ رسول اعظم صلی الله علیه و آله:
«لو أنکم تَوَکَّلُونَ علی اللهِ تعالیٰ حقَّ تَوَکُّلِه لَرَزَقَکم کما یَرزُقُ الطَّیرَ، تغدو خماصاً و تَرُوحُ بطاناً.»
(نهج الفصاحه، حدیث ۲۳۱۰)
🔹 تعداد جلسات: ۲ جلسه
🔸 حجم کل جلسات: 36 Mb
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
https://drive.google.com/folderview?id=14PqwFqJnsIFAcYEZt3lzASdox6pdAJCw
‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است.
#نکات_بلاغی_روایات #استاد_فتوحی #ادبیات_تطبیقی #تجزیه_و_ترکیب
🆔 @ostadfotouhi
👇👇👇
۱۸ آبان ۱۳۹۹
۱۸ آبان ۱۳۹۹
۱۸ آبان ۱۳۹۹
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
دوستداران حضرت آیتالله مصباح یزدی حفظه الله مکررا جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. با توجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان و دوستان و عموم ولایتمداران و علاقهمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
💻 @mesbahyazdi_ir
۱۲ آذر ۱۳۹۹
ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت اعضای محترم کانال
#صدقه_جاریه
کانال استاد فتوحی از دوستانی که اصوات جواهرالبلاغه، مختصرالمعانی یا ادبیات تطبیقی استاد را گوش میدهند، درخواست همکاری دارد.
نحوه همکاری:
دوستانی که صوتهای استاد را گوش میدهند، اگر استاد در لابهلای آن صوتها نکات صرفی، نحوی یا بلاغی خاصی را ذکر کردند، #عنوان_درس، #شماره_جلسه را به همراه ذکر #دقیقهی ابتدا و انتهای آن نکته برای خادم کانال میفرستند تا در صورت صلاحدید برای استفاده سایر اعضا، در کانال قرار داده شود. همچنین دوستانی هم که تقریر مینویسند، میتوانند با ذکر موارد فوق، تقریرهاشون رو بفرستند.
دوستانی که تمایل به همکاری دارند، به خادم کانال اطلاع دهند:
@Khadem110313
ان شاء الله که با نشر این علوم، بتوانیم زمینهساز فهم دقیق و عمیق ثقلین را فراهم آوریم.
باتشکر
🆔 @ostadfotouhi
۱۵ آذر ۱۳۹۹
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی
8⃣ امیرالمؤمنین عليه السلام:
ذَكِّ عَقْلَكَ بِالْأَدَبِ كَمَا تُذَكَّی النَّارُ بِالْحَطَبِ
(غرر الحکم، حدیث ۵۱۰۰)
🔹 تعداد جلسات: ۲ جلسه
🔸 حجم کل جلسات: 70 Mb
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
https://drive.google.com/folderview?id=1EYBm0ih36sVjyOLoYOfxhc-l4erawMqu
‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است.
#نکات_بلاغی_روایات #استاد_فتوحی #ادبیات_تطبیقی #تجزیه_و_ترکیب
🆔 @ostadfotouhi
👇👇👇
۱۶ آذر ۱۳۹۹
۱۶ آذر ۱۳۹۹
۱۶ آذر ۱۳۹۹
#در_محضر_استاد
🌺 تفاوت «اَمسِ» و «الاَمس»
1⃣ الاَمس: مطلقِ گذشته است.(چه دیروز و چه قبل از دیروز)
2⃣ اَمسِ(مبنی بر کسر است.): خصوصِ دیروزی که قبل از امروز بوده است را میگویند و بنابراین معرفه بالعلمیّة است.
✍ استاد فتوحی
(اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۵۷، دقیقه ۲۹:۱۰)
🆔 @ostadfotouhi
۱۸ آذر ۱۳۹۹
▪️إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
🏴 #آیت_الله_محمد_یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری درگذشت.
فقدان این عالم بصیر و وارسته را خدمت امام زمان، رهبر معظم انقلاب و مردم ایران، تسلیت میگوییم.
جهت شادی روحشان صلوات و فاتحهای بفرستید.
@Farsna
🆔 @ostadfotouhi
۱۹ آذر ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب:
نبودن آیت الله مصباح و آیت الله یزدی برای مجلس خبرگان #خسارت است.
🆔 @ostadfotouhi
۱۹ آذر ۱۳۹۹
#در_محضر_استاد
🌺 معنای لفظ «مستکین»: الخاضع الذلیل
🌺 مادهی لفظ «مستکین»:
در مادهی لفظ «مستکین» ۳ احتمال وجود دارد:
1⃣ از ماده «کون» به معنای «بودن» و اسم فاعل از باب «استفعال» است.
2⃣ از ماده «کین» به معنای «ذلت و خضوع» و اسم فاعل از باب «استفعال» است. این قول از جهت معنا مناسب تر است.
3⃣ از ماده «سکون» و اسم فاعل از باب افتعال است(اِستَکَنَ، یَستَکِنُ، مُستَکِن). فتحهی کافِ در «اِستَکَنَ» اشباع میشود و تبدیل به «الف» میشود و میشود «اِستَکانَ، یَستَکِینُ، مُستَکِین»
✍ استاد فتوحی
🆔 @ostadfotouhi
۲۱ آذر ۱۳۹۹
#در_محضر_استاد
🌺 تفاوت #بدل_غلط و #بدل_نسیان
«جاء زیدٌ عمرٌو.»
*«عمرو» هم میتواند بدل غلط باشد و هم میتواند بدل نسیان باشد.
1⃣ #بدل_غلط
درواقع عمرو آمده است و زید نیامده است و متکلم هم این را میدانسته اما در وقت تکلم به جای «جاء عمرو.»، #غیر_عمدی و #اشتباهاً به زبانش «جاء زید.» آمده است. پس در بدل غلط المبدل منه غلط است؛ پس در واقع «بدل غلط» یعنی «بدل من الغلط».
2⃣ #بدل_نسیان
در واقع عمرو آمده است و زید نیامده است اما متکلم خیال میکند که زید آمده است(نه عمرو)؛ و «جاء زید.» را #عمدا گفته است؛ نه اینکه #اشتباها به زبانش بیاید؛ اما بعد از گفتنِ «جاء زید.»، متوجه شده است که عمرو در واقع آمده و بلافاصله عمرو را به عنوان بدل میآورد.
✍ استاد فتوحی
(اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۰، دقیقه ۰۶:۲۵)
🆔 @ostadfotouhi
۲۳ آذر ۱۳۹۹
استاد فتوحی
#در_محضر_استاد 🌺 تفاوت #بدل_غلط و #بدل_نسیان «جاء زیدٌ عمرٌو.» *«عمرو» هم میتواند بدل غلط باشد
#در_محضر_استاد
❓چرا از #بدل_غلط و #بدل_نسیان در علم بلاغت بحث نمیشود؟
🌺 چون شخص بلیغ بدل نسیان و بدل غلط به کار نمیبرد؛ نه اینکه بلیغ اشتباه نمیکند؛ شخص بلیغ هم اشتباه میکند اما اشتباهش را با بدل غلط و بدل نسیان رفع نمیکند بلکه با عطف به «بل» رفع میکند و به جای «جاء زیدٌ عمرٌو.»، میگوید: «جاء زیدٌ بل عمرٌو.»
✍ استاد فتوحی
(اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۰، دقیقه ۰۹:۴۰)
🆔 @ostadfotouhi
۲۵ آذر ۱۳۹۹
#در_محضر_استاد
🌺اسناد فعل به زمانِفعل به صورت مجازِعقلی
«و مَوتُه خِزیُه لا یَومُه الدَّانِي»
🔸بیان نکتهای در «یَومُه الدَّانِي»
«دَنِیَ ، یَدنَیٰ» یعنی «صار ضعیفا و ساقطا». مراد از «سقوط»، «مردنِ انسان» است. در این مصرع، «الدَّانِي» در واقع صفت برای خودِ آن شخص است اما مجازاً به «یوم»(روز مرگ انسان) نسبت داده شده است؛ چون گاهی اوقات به صورت مجاز عقلی، فعل اسناد داده میشود به زمانِ فعل؛ نه به فاعلِ واقعیِ آن فعل.
🔹معنای مصرع:
روزِ مرگِ ظاهریِ انسان، روزِ سقوطِ انسان نیست؛ بلکه مرگ حقیقی و روزِ سقوطِ انسان، همان خواری و ذلت در دنیا است.
✍ استاد فتوحی
(اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۹، دقیقه ۳۰:۰۰)
🆔 @ostadfotouhi
۲۸ آذر ۱۳۹۹
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی
9⃣ امیرالمؤمنین عليه السلام:
«بِئسَ القِلادَةُ قِلادَةُ الآثامِ»
(غرر الحکم، ج۱، ص۳۰۹)
🔹 تعداد جلسات: ۲ جلسه
🔸 حجم کل جلسات: 55 Mb
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
https://drive.google.com/folderview?id=1ML3gbo8sN-i-QgLDD6UKTx6zECqxmqu6
‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است.
#نکات_بلاغی_روایات #استاد_فتوحی #ادبیات_تطبیقی #تجزیه_و_ترکیب
🆔 @ostadfotouhi
👇👇👇
۴ دی ۱۳۹۹
۴ دی ۱۳۹۹
۴ دی ۱۳۹۹
علت قرائت ضمیر «ه» به ضمه در دو آیه.mp3
5.49M
#در_محضر_استاد
❇️ سؤال: چرا در دو آیه زیر ضمیر «ه» مضموم قرائت شده است؟
1⃣ إِنَّ ٱلَّذِینَ یُبَایِعُونَكَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ ٱللَّهَ یَدُ ٱللَّهِ فَوۡقَ أَیۡدِیهِمۡۚ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا یَنكُثُ عَلَىٰ نَفۡسِهِۦۖ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِمَا عَـٰهَدَ #عَلَیۡهُ ٱللَّهَ فَسَیُؤۡتِیهِ أَجۡرًا عَظِیمࣰا
[سوره الفتح 10]
2⃣ قَالَ أَرَءَیۡتَ إِذۡ أَوَیۡنَاۤ إِلَى ٱلصَّخۡرَةِ فَإِنِّی نَسِیتُ ٱلۡحُوتَ وَمَاۤ #أَنسَىٰنِیهُ إِلَّا ٱلشَّیۡطَـٰنُ أَنۡ أَذۡكُرَهُۥۚ وَٱتَّخَذَ سَبِیلَهُۥ فِی ٱلۡبَحۡرِ عَجَبࣰا
[سوره الكهف 63]
جواب #ابوالبقاء و #مرحوم_رضی را با بیان استاد فتوحی در این صوت بشنوید.
‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است.
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
https://drive.google.com/file/d/1hOPK-p217oKXHumninuEh7AoFROkG1Yq/view?usp=drivesdk
🆔 @ostadfotouhi
۶ دی ۱۳۹۹