eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
713 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی اعجاز ریاضی قرآن با تأکید بر اعجاز عددی.pdf
314.1K
[ فایل : بررسی_اعجاز_ریاضی_قرآن_با_تأکید.pdf ] #مقاله بررسی اعجاز ریاضی قرآن با تأکید بر اعجاز عددی #قرآن #علوم_قرآن #معجزه #اعجاز_علمی #اعجاز_عددی #ریاضیات #اعداد مجله #قرآن_و_علم 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و ششم: 💠 مفاد وحی قرآنی (6): ♦️ بیان تعابیر موجود در قرآن که ناظر و شاهد بر وحیانی بودن الفاظ قرآن هستند و توضیح آن: ✅ سوره ✅ کتاب ✅ حروف مقطعه ✅ معربات 🆔 @ostadmaaref
roshana 026.mp3
7.12M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 26 🆔 @ostadmaaref
بررسی تطبیقی ارزش های اخلاق اجتماعی در قرآن و عهدین.pdf
362.8K
#مقاله بررسی تطبیقی ارزش های اخلاق اجتماعی در قرآن و عهدین #قرآن #اخلاق #اخلاق_اجتماعی #عهد_قدیم #عهد_جدید #بررسی_تطبیقی مجله #بصیرت_و_تربیت_اسلامی 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟تحلیل تاریخی روایی نامگذاری سوره های قرآن🌟 پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1390 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > علوم قرآنی استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: زهره اخوان مقدم | دانشجو: حامد مرادی چکیده: مبحث« أسماء السور» یکی از زیر مجموعه‌های علوم قرآنی است که مورد توجه مفسران و اندیشمندان علوم قرآنی بوده و احادیث فراوانی در این زمینه در کتب حدیثی شیعه و اهل سنت نقل شده است. این موضوع با مباحث علوم قرآنی دیگری چون مکی و مدنی بودن سوره‌ها، فضایل سوره‌ها و اسباب نزول سوره‌ها ارتباط نزدیکی دارد. با گذری بر صدو چهارده سوره قرآن در می‌‌یابیم که هر یک از این سوره‌ها با نام خود از دیگر سوره‌ها متمایز شده‌اند و برخی از سوره‌ها علاوه بر نام اصلی، به چند نام فرعی دیگر نیز شناخته شده‌اند. به نظر می‌رسد که نامگذاری سوره‌ها از همان ابتدای نزول سوره‌ها در دوره‌ی مکی وجود داشته است. حال پرسش‌هایی در این زمینه وجود دارد که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن است، پرسش‌هایی از قبیل اینکه نامگذاری سوره‌ها توقیفی است یا اجتهادی؟ دلایل قائلان به توقیفی یا اجتهادی بودن نام سوره‌ها چیست؟ نظر قائلان به تفصیل در این باره چیست؟ آیا این نام‌ها در مصاحف عثمانی مکتوب شدند؟ و آیا رابطه‌ای میان نام سوره‌ها با غرض آن‌ها وجود دارد؟ به نظر می‌رسد نامگذاری سوره‌ها به طور نسبی اجتهادی باشد، بدین معنا که علاوه بر وجود نام‌های توقیفی سوره‌ها، نام‌هایی دیگری از سوی صحابه و اندیشمندان مسلمان ذکر شده است. از نظر خاستگاه وحیانی، نام سوره‌ها تابع نص قرآن کریم می‌باشد و پیامبر(ص) بنیانگذار نامگذاری سوره‌ها است. احتمالاً سبب اختلاف نظر علما در مقوله‌ی توقیف یا اجتهاد نام سوره‌ها، وجود مبانی مختلف در پذیرش آن‌ها و روایات متنوع در این باره است. قائلان به توقیفی بودن أسماء السور اهتمام پیامبر(ص) به تسمیه‌ی سوره‌ها، اهمیت نامگذاری آن‌ها، وجود روایات متنوع در این باره و... را از دلایل خود برشمرده‌اند. در مقابل، قائلان به اجتهادکثرت استعمال نام سوره‌ها، تصادفی بودن انتخاب نام برخی از سوره‌ها و روایت‌های حاکی از عدم تسمیه را برای اثبات نظر خود بیان کرده‌اند. قائلان به تفصیل در این باره دو نظر متفاوت را ارائه داده‌اند، نظر اول بر این است که تعداد مشخصی از سوره‌ها توسط پیامبر(ص) نامگذاری شده و مابقی توسط صحابه و تابعان صورت گرفته است. نظر دوم که این پژوهش درصدد اثبات آنست بر این باور است که برای هر یک از سوره‌ها حداقل یک نام توقیفی از سوی معصوم صادر شده، و نام‌های دیگر حاصل از استنباط صحابه، تابعان و علمای اسلامی است. احتمال می‌رود که در هنگام توحید مصاحف، صحابه نام سوره‌ها را در ابتدای آن‌ها کتابت نکرده باشند و این عمل را بر اساس روایات موجود مکروه می‌دانستند. گاهی برای برخی از سوره‌ها در کلام معصومین(علیهم السلام) ، صحابه و تابعان اوصافی ذکر شده که عظمت و اهمیت آن‌ها را می‌رساند. در این پژوهش تسامحاً روایات وارده از معصومین(علیهم السلام) را که به بیان ویژگی‌هایی سوره‌ها می‌پردازد به عنوان نام توقیفی سوره قلمداد کرده‌ایم. در مورد ارتباط میان نام سوره‌ها با غرض آن‌ها به نظر می‌رسد رابطه ظریفی میان نام توقیفی و مشهور سوره با غرض اصلی آن وجود داشته باشد؛ زیرا روشمندی و گزینش نامی که با محور اصلی سوره هماهنگ باشد مورد توجه شارع بوده است. برای یافتن این ارتباط، ابتدا باید به غرض اصلی سوره پی برد تا بتوان رابطه‌ی میان نام سوره با غرض آن را کشف نمود. کلید واژه: قرآن، سوره، توقیفی، اجتهادی، نامگذاری، اغراض، اهداف لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/529668 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی تطبیقی عوامل سقوط و انحطاط انسان در قرآن و نهج البلاغه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده علوم حدیث . 1390 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > بررسی تطبیقی عوامل سقوط وانحطاط انسان در قرآن ونهج البلاغه استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: عبدالهادی فقهی زاده | دانشجو: رقیه عظیمی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. سقوط و انحطاط، تنزل از مرتبه بالای انسانیت، به پست ترین مراتب (مرتبه حیوانیت حتی پایین تر ازآن) می باشد. همواره عوامل مختلفی در ظهور و زوال هر پدیده موثرند. بی‌شک انسان نیز از این اصل مستثنی نیست و ظهور و سقوط آن تابع عواملی است. در این راستا کتاب قرآن که متکفل امر هدایت است و علی × به عنوان مربی بزرگ بشریت به عوامل سقوط و انحطاط انسان به نحو جامعی پرداخته‌اند. از بررسی دقیق آیات و روایات به دست می‌آید که از نظر این دو منبع دینی عوامل سقوط و انحطاط انسان در دو گروه فردی و اجتماعی قابل تقسیم است به طوری که عواملی چون دنیاگرایی، شهوت‌پرستی، ترک نماز، ترک زکات و ... به عنوان عوامل فردی سقوط و انحطاط انسان و عواملی چون ظلم و ستم، تفرقه، ترک جهاد، ترک امر به معروف و نهی از منکر و ... به عنوان عوامل اجتماعی سقوط و انحطاط انسان قلمداد می‌شود. ضمناً از مطالع? دقیق این عوامل و بررسی تطبیقی آن‌ها در قرآن و نهج البلاغه به دست می‌آید که رویکرد قرآنی بیش‌ترمعطوف به کلیات و رویکرد نهج البلاغه معطوف به ذکر مسائل به شکل مبسوط همراه با معرفی نمونه‌ها بوده است. البلاغه سقوط و انحطاط تطبیقی. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/542711 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی تطبیقی معیارهای شناخت حق و باطل در قرآن و نهج البلاغه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده علوم حدیث . 1390 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: محدثه توحیدی نسب انسان برای زندگی سعادتمندانه نیازمند تشخیص خوب و بد، درست و نادرست، صلاح و فساد و به طور کلی حقّ و باطل است و برای رسیدن به این تشخیص نیاز به معیارهایی دارد، تا بتواند با استفاده از آنها و سنجیدن افکار و عقاید و عملکرد خود، نسبت به آن معیارها، به حقّ یا باطل بودن آنها پی ببرد. قرآن کریم، کلام حقّ و منشوری کامل و جامع برای زندگی سعادتمندانه انسان است، که معیارهای تمییز حقّ و باطل را به روشنی برای انسان معرفی نموده است. در نهج البلاغه نیز، همچون قرآن کریم، موضوع شناخت حقّ و باطل، از جایگاه مهمی برخوردار بوده، معیارهای شناخت حقّ و باطل معرفی، و نقش و جایگاه این معیارها تبیین شده است. معیارهای شناخت حقّ و باطل، هم از نظر قرآن و هم از دیدگاه نهج البلاغه، شامل دو دسته معیارهای درونی و بیرونی است که در روایات هم از آن دو حجّت با عناوین رسول باطنی و رسول ظاهری یاد شده است. عقل، یکی از معیارهای شناخت حقّ و باطل است که انسان را در تشخیص میان حقّ و باطل، یاری می‌کند. عقل، همواره پیرو حقّ بوده و همچون منبع نور، مسیر زندگی را برای انسان روشن می‌کند. لذا، انسان با استفاده از قوّه خرد و خردورزی می‌تواند از افتادن در خطا و اشتباه مصون بماند. دومین معیاری که قرآن کریم و همچنین نهج البلاغه، به عنوان معیار شناخت، معرفی می‌کنند، وحی به انبیاء است. کتب آسمانی، به ویژه قرآن کریم، چون از سوی حقّ تعالی و سخن خدا هستند، جز حقیقت محض نمی‌توانند باشند. از این رو، قرآن کریم و کتب آسمانی پیامبران پیشین، معیار شناخت حقّ و تمییز آن از باطل هستند. سومین معیار شناخت حقّ و باطل، که در قرآن و نهج البلاغه، معرفی شده است، سنّت پیامبر اکرم(ص) و سیره ائمه اطهار(ع) است که در عصر حاضر، تنها از طریق احادیث قطعی الصدور، قابل دسترسی است. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/543369 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی محدوده حجیت خبر واحد 🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی . 1388 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: عباس همامی | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: زهرا طهماسبی موضوع بررسی محدوده حجیت خبر واحد است؛ خبر واحد خبری است که تعداد راویان آن به حد تواتر نمی رسد. اختلاف از آنجا ناشی می شود که عده ای اینگونه اخبار را مفید یقین نمی دانند و می گویند این گونه اخبار تنها افاده ظن می کنند و با دلایلی اثبات می کنند که حجیتی براینگونه روایات نیست. اجمالا منکرین حجیت خبر واحد- به سه دلیل استناد کرده اند: الف- آیات: آیاتی که از عمل به غیر علم نهی فرموده اند. ب- روایات: روایاتی که دلالت دارند بر رد نمودن آنچه معلوم نیست قول معصوم باشد یا شاهدی از قرآن برآن وجود نداشته باشد. ج- اجماع: اجماعی که از سیدمرتضی حکایت شده که ایشان عمل به خبر واحد را از نظر علمای امامیه مثل عمل به قیاس دانسته اند. در مقابل گروه دیگر بنابر ادله ای از کتاب و سنت قائل به حجیت اخبار آحاد هستند و خبر واحد را از باب ظن خاص حجت می دانند. ایشان به5 آیه شریفه استدلال کرده اند: 1- آیه نبا 2- آیه نفر 3- آیه کتمان 4- آیه سوال 5- آیه اذن مساله‌ی دیگری که در مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که آیا درباب اعتقادات نیز خبر واحد حجت خواهد بود و یا حجیت آن منوط به فقه و احکام عملی است؟ لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/553449 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی زیارت اهل قبوردرروایات فریقین🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1390 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: محمدهادی قندهاری | دانشجو: طاهره مولایی زیارت اهل قبور یکی از سنّتهای اسلامی رایج از زمان پیامبراسلام (ص) تا کنون در میان مسلمین بوده و هست و این مطلب با بررسی روایات اسلامی فریقین(تشیّع و تسنّن)،که درآن از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته شده به دست می آید.مبانی قرآنی،عقلی و روایی زیارت اهل قبور،سیره مسلمین در زیارت اهل قبور، و اقوال دانشمندان اسلامی در این باب نشان دهنده مشروعیّت زیارت اهل قبور در اسلام است.با بررسی روایات اسلامی در موضوع زیارت اهل قبور،آثار و فوائد ارزشمندی در این باب دریافت می شود که مشروعیّت زیارت اهل قبور را قوی تر می کند.شبهات وارده بر زیارت قبور،که بر ویژگی برداشت سطحی و غیرعلمی از مفاهیم دینی و روایی اسلام قرارگرفته است، با براهین مستدلّ قرآنی و روایی رد می شود. از محورهای مهمّ زیارت اهل قبور،زیارت قبر نبیّ مکرّم اسلام(ص)و أئمّه معصومین علیهم السّلام است که بر مبانی قرآن، عقل،روایات اسلامی(سنّت و سیره اسلامی)و نیز آراء دانشمندان اسلامی در باب مشروعیّت زیارت قبر پیامبر اسلام(ص)قرار می گیرد. این روایات در کتب روایی شیعی، شامل زیارت قبور أئمّه معصومین‌ علیهم السّلام نیز می شود. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/604035 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی عوامل آسیب رسان به رفتار اجتماعی مطلوب از دیدگاه نهج البلاغه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده علوم حدیث . 1392 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: مصطفی دلشاد تهرانی | دانشجو: معصومه علیخانی چکیده از مهم ترین هدف های بعثت انبیاء برطرف ساختن چهر? اجتماعات انسانی از انواع آسیب ها و انحرافات بوده است. اما بعد از وفات پیامبر اکرم | جامع? اسلامی به سمت آسیب های اجتماعی بیشتر و هرچه عمیق تر حرکت کرد. تمام زدودن این آسیب ها از چهر? اجتماع بوده است. × تلاشهای ائمه ^ و در قدم اول حضرت امیرالمومنین علی حضرت چه زمانی که بعد از رحلت پیامبر | خانه نشین شدند و چه زمانی که حکومت را قبول کردند تمامی در زمین? شناساندن این آسیب ها و معرفی آنان × تلاش خود را در این زمینه بکار بستند. تلاش حضرت علی برای مردم بود تا هر چه بیشتر جامعه به سمت صلح پیش رود. این آسیب ها در زمان پیامبر | به حداقل رسیده بود زیرا حضور پیامبر | در جامعه خود تأثیر بسزایی داشت اما بعد از رحلت پیامبر | جامع? اسلامی به سمت انحرافات پیش رفت و حضور بعضی از افراد و تلاش های ایشان در دامن زدن به گسترش این آسیب ها بی تأثیر نبود. اتفاقات بعد از پیامبر | نیز هرچه بیشتر بر این آسیب ها دامن زد تا جایی که جامع? پس از پیامبر | بعد از × گذشت مدتی کوتاه حوادثی همچون مدینه و حوادث مشابه دیگر را شاهد گشت. امّا جایگاه امیرالمومنان علی جایگاهی بی بدیل و سخنان و کلام ایشان به عنوان فصل الخطاب مطرح می باشد به همین دلیل برای بررسی آسیب های اجتماعی، کلام گهربار ایشان راهنمای تمام نمایی می باشد که برای جامع? امروز بی بدیل محسوب می شود. با تکیه بر جامع? آن روز، آسیب های مطروحه را به صورت کلّی مورد انتقاد قرار داده است. × حضرت در سه × در این پایان نامه عوامل آسیب رسان به رفتار اجتماعی مطلوب را با کمک کلام گهربار حضرت علی زمین? عوامل زمینه ساز آسیب اجتماعی، عوامل ایجادکنند? آسیب اجتماعی و در آخر عوامل مصداق آسیب اجتماعی مورد بررسی قرار داده ایم. در انتها و در فصل چهارم این پایان نامه عوامل پیش گیری کننده و درمان کنند? آسیب های اجتماعی را مورد بررسی قرار داده ایم و تلاش بر این بوده که صرف بیان آسیب ها نباشد و راه کار درمان برای اصلاح این آسیب ها ارائه شده باشد. اجتماعی مطلوب آسیب رسان نهج البلاغه. لینک پایان نامه: https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/610638 🆔 @ostadmaaref
جلسه دفاع از رساله دکتری خانم طاهره ناجی با حضور دکتر معارف بعد از ظهر 25 شهریور 1396👇👇👇👇👇
آشنایی با کتاب المختار من کلمات الامام المهدی علیه السلام.pdf
441.9K
#مقاله آشنایی با کتاب المختار من کلمات الامام المهدی علیه السلام #روایات #امام_مهدی #المختار_من_کلمات_الامام_المهدی #محمد_غروی مجله #سفینه 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و هفتم: 💠 مفاد وحی قرآنی (7): ♦️ آخرین قسمت از دلایل وحیانی بودن الفاظ قرآن: ✅ وجود دو لفظ « قرائت» و « تلاوت» در قرآن و بررسی تعابیر مربوط به این دو لفظ در آیات. ✅ وجود الفاظی که بیانگر خطاب به پیامبر هستند. 🆔 @ostadmaaref
roshana 027.mp3
7.22M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 27 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی تطبیقی تفاسیر تبیان ومفاتیح الغیب در موضوع آیات امامت🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: مهدی صمدی چکیده در قرآن کریم آیات بسیاری پیرامون امامت نازل شده است که بسیاری از صحابه گرانقدر و علما و مفسرین فریقین براین مطلب تصریح کرده‌اند، در تحقیق حاضر ضمن بررسی این آیات سعی بر این است که در قدم نخست تعریفی واضح از امام و اوصاف او ارائه ، ودر کنار آن آیاتی که به تصریح صحابه در شأن و منزلت امامت امام علی(ع)نازل شده اندرا بصورت تطبیقی در دوتفسیر تبیان و مفاتیح الغیب (که هردو از جایگاه والائی در بین اصحاب خود برخوردارند) بررسی نمائیم ،درضمن آنکه دیدگاه کلی هردو مفسر بیان می شود نقدی برنظریات آنها ارائه می گردد که شامل ایرادات ومناقشات بوجود آمده در این زمینه می باشد وبا ارائه مستندات کافی از فریقین سعی در دفاع از نظر صحیح به عمل خواهد آمد. تطبیقی تبیان ومفاتیح الغیب لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/655798 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی تفاوت نحوه مواجهه حضرت ابراهیم و حضرت موسی (علیهما السلام) با ابتلائات در قرآن🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده علوم حدیث - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1392 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: محمد (کاوس) روحی برندق | دانشجو: فاطمه میرزائی یزنی پایان نامه حاضر با محور قرار دادن موفقیت‌ حضرت ابراهیم و حضرت موسی (علیهما السلام)‌ در تمامی ابتلائات، به دنبال بررسی‌ تفاوت نحوه‌ مواجهه ایشان با ابتلائات الهی‌ در قرآن و آثار مترتب بر آن می‌‌باشد. بدین منظور تحقیق حاضر شامل مقدمه و پتج فصل است که در فصل اول دورنمایی‌ از موضوع تحقیق، تحت عنوان کلیات با تبیین مواردی چون اهداف تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، فرضیات و روش تحقیق، و در نهایت مفهوم‌‌شناسی‌ آغاز می‌‌شود. در فصل دوم که به لحاظ نظری‌، مقدمه‌ای برای بحث اصلی تحقیق با موضوعیت ابزارهای‌ ابتلا شامل «مال، فرزند، انتخاب انبیایی‌ از جنس مردم، تفاوت و اختلاف میان انسان‌ها، شرکت در جهاد، دشواری‌ها و سختی‌ها در راه دین» و فلسفه آن از منظر قرآن شامل «بروز شخصیت حقیقی افراد، تربیت و تکامل انسان و رسیدن به مراتب عالی، بازشناسی مومن از منافق، پاکیزگی جسم و روح و تصفیه قلوب، معیاری برای ثواب و عقاب، تشخیص عمل نیکوتر، ظهور افعال، مقیاس داوری، توبه و بازگشت به سوی حق، افزایش ایمان و پیدایش یقین، افزایش روحیه صبر» بیان می‌‌شود. در فصل سوم، به جهت لزوم آشنایی کامل با ابتلائات حضرت ابراهیم (علیه السلام) شامل «ایستادگى در برابر انبوه عظیم مشرکان به تنهایى و تحمل تهدیدها، مبارزه با بت‌پرستی‌ و افتادن در آتش، هجرت از زادگاه به سرزمینی‌ دور برای‌ پیگیری‌ مسئولیت رسالت، جدایی‌ از زن و فرزند و اسکان آنان در بیابان بى‌آب و علف مکّه و قیام به فرمان خداوند و اقدام به قربانى کردن فرزند» و ابتلائات حضرت موسی‌ (علیه السلام) شامل«رشد در خانه فرعون، قتل قِبطی، دوره شبانی، دشمنى‌ها و پیمان‌شکنى‌هاى پیوسته فرعونیان با وی‌ در دوره رسالتش و تهدید او، هجرت به سرزمینى دور براى پیگیرى مسئولیت رسالت، گرفتار شدن در میان قومى سرکش، خودخواه و بهانه‌جو و زیادتخواه، و انحراف قوم» تمامی موارد مذکور با توجه به آنچه که در قرآن بدان اشاره گردیده است تبیین می‌‌شود. در فصل چهارم، و در گام آخر برای رسیدن به هدف اصلی تحقیق پنچ بخش ارائه می‌شود؛ در بخش اول، به راهکارهای حضرت ابراهیم (علیه السلام) در مواجهه با ابتلائات الهی شامل «بهره‌گیری‌ از راه‌کارهای‌ صبر، تقوا، تسلیم و فرمانبرداری‌، بهره‌مندی از نیروی ایمان و الطاف الهی و استفاده از شیوه‌های‌ درست و منطقی‌ در دعوت از جمله؛ بیان شجاعانه عقاید توحیدى، بهره‌گیری‌ از دعا، بهره‌گیری از جدال نیکو در مناظره و مجادله، رحمت و شفقت به مخاطبان، تربیت و تعیین نقیبان و کادر اصلی دعوت» و در بخش دوم به راهکارهای حضرت موسی (علیه السلام) با ابتلائات الهی شامل «همان راهکارهای‌ حضرت ابراهیم به همراه برخی‌ راهکارهای‌ اختصاصی‌ از جمله بهره‌گیری‌ از تعلیم در محضر استاد و یاری‌ گرفتن از مشاور» و در بخش سوم به مشترکات این راهکارها از جمله «صبر، اطاعت و تسلیم، تقوا و خویشتن‌‌داری، استمداد از نیروی ایمان و الطاف الهی، بهره‌گیری‌ از هجرت و استفاده از شیوه‌های‌ درست و منطقی‌ در دعوت و تبلیغ به دین الهی» و در بخش چهارم به مختصات راهکارها حاوی‌ «برگزاری ضیافت و مهمان‌نوازی، تأسیس و تطهیر بیت الله و مرکز عبادت و تأکید بر نماز، پیشتازى در نیکىها و بهره‌گیری‌ از استاد و مشاور» اشاره می‌‌شود. و در بخش پنجم به آثار و مراتب بدست آمده برای این دو نبی الهی در مواجهه با ابتلائات که در قرآن بر آنها تاکید شده پرداخته خواهد شد. در فصل آخر نیز علاوه بر پاسخگویی‌ به سوالات و قبول فرضیه‌های‌ طرح شده، به منظور کاربردی‌ کردن هر چه بیشتر مطالب، راهکارها و پیشنهادهایی‌ ارائه می‌‌شود. ابراهیم لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/664919 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟راه کارهای جذب و تربیت دینی جوانان در کتاب و سنت🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: یداله حبیبی | دانشجو: سیدمسعود قریشی نگرش اسلام به جوان و دوران جوانی، نگرشی مبتنی بر واقعیت است. این نگاه واقع بینانه تصویری کامل از ابعاد و زوایای وجودی انسان در دوره جوانی به تصویر می کشد، به گونه ای که نقاط مثبت و منفی ویژگی هایی انگاشته شده است؛ بدین معنا که اسلام برخی ویژگی هایی را که ما نسبت به آن ها ارزش داوری منفی داریم، مقتضای دوره جوانی و حتی لازم? آن می داند که البته باید هدایت و تربیت شود؛ این ویژگی ها مقطعی و عرضی است و چنان نیست که همیشگی و تا آخر عمر با جوان همراه باشد. از منظر آیات و روایات ویژگی های دوران جوان که عبارتند از: 1.ضمیری بسیار پذیرا و مستعد 2.تنش های روانی شدید 3. گرایش به دین و معنویت 4. جوانی سرشار از نیروهای جسمی 5.جوان، بر خوردار از استعدادها و توانایی های عقلی و ادراکی زیاد 6.جوان و علم و دانش اندک 7.حساسیت و زودرنجی جوان 8. زیبا خواهی و زیبایی جویی جوان 9 و10. استقلال خواهی و مشارکت جویی جوان 11.نرم دلی و انعطاف پذیری جوان 12.آرزومندی جوان تبیین شده است و سعی بر آن بوده شناخت و معرفت نسب به جوانی و دوران جوانی ایجاد شود تا بتوان برنامه ریزی صحیحی انجام شود. در بیان موانع رشد و تربیت دینی در دوران جوانی به دو حوزه بسیار مهم اشاره شده است. الف:عوامل محیطی (شامل: خانواده، دوست، اجتماع، سیاست، اقتصاد و محتوای آموزش اعتقادی و روند بستر اخلاقی پیرامون جوان) ب:عوامل فردی (شامل: سعی و کوشش، تقوا، انجام واجبات و تکالیف الهی، دوری از دام های شیطان، دوری از رزائل اخلاقی همچون غفلت، آرزهای دراز، غرور، لجاجت، حب دنیا، تکبر، سوئ ظن، عجله، تعصب بی اساس). با فرض موضوعات مطروحه و آشنایی کامل و وافی مربی نسبت به متربی می توان از ابزارهایی همچون.1- الگوپذیری و محبت خدا و رسول و اهلبیت بهترین روش جذب و تربیت جوان 2- خیرخواهی، محبت به جوان در دعوت و تربیت جوان 3- محیط تربیتی نشاط آور، جذاب و سالم باید باشد 4- ایجاد گروه های دوستی سالم 5- نقش تربیتی قرآن و عبادات 6- تکریم شخصیت 7-ایجاد قوای تعادلی. در جذب و تربیتی جوانان بهره جست. اهل بیت های جوان لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/673203 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقش قرآن در تحول فرهنگ عصر نزول با تأکید بر نقد نظر خاورشناسان🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی . 1390 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: نصرت نیل ساز | دانشجو: حسن زرنوشه فراهانی قرآن کریم در جامعه ای نازل شد که گرچه فرهنگ هایی مطابق با ارزش های انسانی در آن یافت می شد، امّا بسیاری از آداب و رسوم و فرهنگ های حاکم بر آن جامعه، منحط و بی ارزش و یا تحریف شده از اصل خود بودند. لذا از آن جا که قرآن کریم در اندیشه تصحیح زندگی انسان و رساندن او به کمال بود، به طور طبیعی به فرهنگ های حاکم بر جامعه نیز نظر داشت و به چهار طریق فرهنگ ستیزی، اصلاح فرهنگی، فرهنگ پذیری و جایگزینی فرهنگی به مواجهه با آن ها پرداخت. امّا همین توجه قرآن به فرهنگ های زمانه نزول، باعث شد تا گروهی از خاورشناسان و نیز برخی پژوهشگران مسلمان، قرآن را متأثّر از فرهنگ عصر جاهلیت و تورات و انجیل بدانند تا از این طریق الهی بودن قرآن را مخدوش کنند و قرآن کریم را ساخته دست پیامبر(ص) معرفی نمایند. مهم ترین دلیل آن ها بر این مدّعا وجود تشابهات و همخوانی هایی میان قرآن و کتاب مقدّس است؛ غافل از این که اگر هم تشابهی میان قرآن و کتاب مقدّس باشد، به دلیل وجود منشأیی واحد برای هر دوی آن هاست. به علاوه این که قرآن کریم در بسیاری از مسائل عقیدتی و تاریخی با کتاب مقدّس تفاوت دارد و این تفاوت، خود دلیلی است بر عدم تأثیرپذیری قرآن از کتاب مقدّس. دلیل این پندار خاورشناسان نیز اتّکا بر پیش فرض هایی اثبات نشده است. پیش فرض های آن ها عبارتند از: با سواد بودن پیامبر اسلام(ص)، وجود ترجمه عربی کتاب مقدّس در زمان بعثت، آموختن مضامین کتاب مقدّس از طریق سماع و آموختن مضامین کتاب مقدّس از طریق معلّم که در این تحقیق، به نقد تفصیلی این چهار پیش فرض پرداخته و به نادرستی آن ها پی بردیم. فرهنگی قرآن جاهلیت لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/677201 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟سبب شناسی چشم زخم در آیات و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدمحسن میرباقری | دانشجو: ایمان الله دادی کندی در این پایان نامه به بررسی چشم زخم و چگونگی و آثار و پیامدهای آن از دید آیات و روایات و کلام بزرگان آمده است.در مورد چشم زخم در قرآن مبحث مفصلی نیامده است بلکه چیزی که نظر مفسران را به خود جلب می کند در ابتدا شأن نزول آیه 51 سوره قلم می باشد که مفسران بر این اساس به تفسیر این آیه کریمه پرداخته اند.از این آیه برخی معنای چشم زخم را برداشت کرده اند. اما عده ای دیگر آن را معنایی کنایی و در حدشدت خشم تعبیر کرده اند. حتی معتقدند که این آیه دلالت بر تضاد رفتاری کفار دارد، یعنی از طرفی آنها با چشمهای خود به اعجاز نگاه می کنندو وقتی که قرآن برای آنها خوانده می شود مجذوب می شوند و پشت سر پیامبر می گویند که پیامبر مجنون است. و از طرف دیگر همچنین به نظر می رسد آیه ای که در سوره یوسف می باشد، وآیه 51 سوره قلم و آیه حسد (در معوذتین) نیز از جمله آیاتی است که برخی از آن به عنوان مصداق چشم زخم استفاده کرده اند. برخی مفسران از برخی آیات اجمالا به این نتیجه رسیده اند که به مسئله چشم زخم اشاره شده است.غیر از از قرآن منبع دیگری به عنوان روایات و احادیث در اختیار ما قرار دارد و برخی روایات مسئله چشم زخم را مورد اشاره قرار داده اند . بسیاری از دانشمندان امروزی هم معتقدند که برخی چشمها از یک نیروی مغناطیسی خاصی برخوردارند که می تواند مثل اشعه لیزر عمل کند. این مسئله هم از نظر علم و هم از نظر عقل قابل قبول است که نیروهای فوق العاده ای در برخی اعضای بدن هست که تأثیراتی اعمال می کند.از نگاه روایی نیز نه تنها منعی در این رابطه وجود ندارد، بلکه روایاتی وجود دارد که براساس آن می توان گفت مسئله چشم زخم تا حدی قابل قبول است، برای مثال واژه هایی مثل رقیه به معنای تعویذ و نوشتن دعاهایی برای چشم زخم وجود دارد. زخم لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/690219 🆔 @ostadmaaref
اعجاز و بلاغت قرآن.pdf
5.83M
#مقاله اعجاز و بلاغت قرآن #قرآن #علوم_قرآن #معجزه #اعجاز #بلاغت #بلاغت_قرآن مجله #کیهان_فرهنگی 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ باتوجه به اینکه روایت زیر در چندین کتاب روایی ذکر شده نظر شما راجع به سند و متن روایت چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
🔴 «حَدَّثَنَا عَلِيُّ- بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الْآدَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيَّ (ع)» يَقُولُ: ☘ عاشَ نُوحٌ (ع) أَلْفَيْنِ وَ خَمْسَمِائَةِ سَنَةٍ وَ كَانَ يَوْماً فِي السَّفِينَةِ نَائِماً فَهَبَّتْ رِيحٌ فَكَشَفَتْ عَنْ عَوْرَتِهِ فَضَحِكَ حَامٌ وَ يَافِثُ فَزَجَرَهُمَا سَامٌ (ع) وَ نَهَاهُمَا عَنِ الضَّحِكِ وَ كَانَ كُلَّمَا غَطَّى سَامٌ شَيْئاً تَكْشِفُهُ الرِّيحُ كَشَفَهُ حَامٌ وَ يَافِثُ فَانْتَبَهَ نُوحٌ (ع) فَرَآهُمْ وَ هُمْ يَضْحَكُونَ فَقَالَ مَا هَذَا فَأَخْبَرَهُ سَامٌ بِمَا كَانَ فَرَفَعَ نُوحٌ (ع) يَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ يَدْعُو وَ يَقُولُ اللَّهُمَّ غَيِّرْ مَاءَ صُلْبِ حَامٍ حَتَّى لَا يُولَدَ لَهُ إِلَّا سُودَانٌ اللَّهُمَّ غَيِّرْ مَاءَ صُلْبِ يَافِثَ فَغَيَّرَ اللَّهُ مَاءَ صُلْبِهِمَا فَجَمِيعُ السُّودَانِ حَيْثُ كَانُوا مِنْ حَامٍ وَ جَمِيعُ التُّرْكِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ وَ الصِّينِ مِنْ يَافِثَ حَيْثُ كَانُوا وَ جَمِيعُ الْبِيضِ سِوَاهُمْ مِنْ سَامٍ وَ قَالَ نُوحٌ (ع) لِحَامٍ وَ يَافِثَ جَعَلَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَكُمَا خَوَلًا لِذُرِّيَةِ سَامٍ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لِأَنَّهُ بَرَّ بِي وَ عَقَقْتُمَانِي فَلَا زَالَتْ سِمَةُ عُقُوقِكُمَا لِي فِي ذُرِّيَّتِكُمَا ظَاهِرَةً وَ سِمَةُ الْبِرِّ بِي فِي ذُرِّيَّةِ سَامٍ ظَاهِرَةً مَا بَقِيَتِ الدُّنْيَا» (علل الشرائع، ج1، ص32) ♦️ ترجمه: 🌴 «حضرت نوح دو هزار و پانصد سال عمر كرد. روزى در كشتى به خواب رفته بود که بادى وزيد و (دامن لباسش را بالا زد و) عورتش نمايان شد، حام و يافث (از ديدن عورت پدر) خنديدند، و سام ايشان را نهی كرد و ملامت و منع نمود از خنديدن، و هر چه عورت پدر را می پوشانيد، حام و يافث آن را می گشودند كه (در آن هنگام) حضرت نوح بيدار گرديد و مشاهده كرد كه آنها می خندند، سبب خنده ی آنها را پرسيد. سام قضيه را بيان داشت، حضرت نوح(ع) دست به طرف آسمان بلند كرد و گفت: خدايا تغيير بده آب صلب حام و يافث را، و خداوند آب صلب حام و يافث را تغيير داد، بدين جهت تمامى سياه پوستان هر كجا باشند از اولاد حامند و تمامى ترک(مغولها) و سقالبه و يأجوج و مأجوج و اهل چين (زردپوستان) از اولاد يافثاند، و تمامى سفيد پوستان از نسل سام می باشند. سپس حضرت نوح به حام و يافث فرمود: خداوند قرار دهد فرزندان شما را برده فرزندان سام تا روز قيامت! زيرا سام با من نيكى كرد و شما عملى را مرتكب شديد كه سبب عاق من گرديديد؛ و پيوسته علامت عاقّ من به شما در فرزندانتان، و علامت نيكى سام به من در فرزندانش ظاهر و هويدا باشد تا قيامت.» 🔹 منبع: (صدوق، علل الشرایع، ج1 ص 31-32؛ کاشانی، ج2، ص 542؛ مجلسی، بحارالانوار، ج6 ص314؛ جزائری، ص 69؛ عروسی حویزی، ج2، ص 362؛ قمی ‌مشهدی، ج6، ص 167- 168) 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ در باره حدیث یادشده ذکر سه نکته ضروری است: ✅ حدیث یادشده تک منبعی است چون ملاک منبع، منابع متقدمان است که فقط علل الشرایع است وبقیه منابع از منابع متاخران هستند که از شیخ صدوق گرفته ودر کتابهای خود اورده اند لذا حدیث تک منبعی است. ✅ حدیث یادشده یک خبر واحد از نوع ضعیف است چون در سند ان افراد مجهول و غیرموثق مانند سهل بن زیاد قرار دارد لذا حدیث نامعتبر است و چیزی با آن اثبات نمی شود. ✅ از عقلی و موازین قرانی معنا ندارد کسی خطایی بکند اما نسل او تا روز قیامت چوب آن را بخورند لذا احتمال جعل حدیث بر صدور آن از معصوم قوت دارد. 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آیا زیات عاشورا دارای سند صحیح می باشد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref