eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
713 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آئین ورودی نودانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث 🔻 با حضور دکتر مجید معارف 🗒 زمان: سه شنبه 30 مهر 1398 - ساعت 16 🏢 مکان: دانشکده الهیات دانشگاه تهران - ساختمان 3 - طبقه چهارم - سالن شهید مدنی 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از سخنرانی دکتر معارف در نشست نقد و بررسی کتاب استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن نوشته علیرضا قائمی‌نیا ♦️ ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ✅ امتیازات کتاب 🔺 از جمله امتیازهای کتاب ابتکاری بودن موضوع برای فارسی زبانان است. نویسنده استعاره را از صنعتی بلاغی به استعاره به عنوان یک مبنای شناختی، خلاقیت ذهنی و ساختاری تفکر انسان متحول کرده است. 🔺 دومین نکته میان‌رشته‌ای بودن موضوع و جمع بین دانش زبانشناسی و قرآن‌شناسی است. 🔺 نکته سوم فارسی نویسی روانِ نظریه های جدید و دشوار زبان شناختی است که مولف هنرمندانه این مباحث پیچیده ذهنی و زبان شناختی را به روان‌ترین فارسیِ ممکن نوشته‌. 🔺 چهارمین نکته داشتن مقدمه خوب در کتاب است که با ذکر تاریخچه و تحولات دانش زبانشناسی شناختی در غرب همراه است. 🔺 پنجمین امتیاز کتاب این است که در پایان هر فصل به عنوان خلاصه و مرور چکیده مباحث سنگین آن فصل آمده است. این نکته جنبه آموزشی کتاب را تقویت کرده است. استفاده از منابع تخصصی در سه زبان فارسی عربی و انگلیسی و نقل مستقیم از منابع اصلی است. این کار یک کار ماهیتاً پژوهشی بوده است. طرح‌نامه اولیه و خروجی با داوری همراه بوده است. نکته‌ای که بر استحکام کار افزوده است. 🔺 اگر قرار بر اصطلاح تولید علم باشد، رویکرد کتاب حاضر را با تولید علم متناسب می‌دانم، زیرا کتاب در صدد تعریف و بومی‌سازی نظریه های معاصر غربی و کاربرد آن در فهم قرآن مجید است. 🔺 همچنین کاربردی بودن کتاب مهم است. به دلیل کاربردی بودن استعارهٔ مفهومی، استعاره در فهم افعال الهی، علیت و درک بهتر زمان و مکان و مواردی از این قبیل به کار رفته است. 🔺 تطبیقی بودن مباحث با دیدگاه‌های موجود در سنت تفسیری مسلمانان است. در این قسمت مولف بیشترین بهره را از علامه طباطبایی بردند و به عنوان مثال در تحلیل آیه «الرحمان علی العرش استوی» نظریه اشاعره، معتزله و مفسران معاصر را آوردند. در پایان هم بیان می‌کند استعارهْ مفهومی از این نظر چه چیزی به ما می‌گوید. ✅ نقد ها 🔻 مقدمه از استعاره به معنای سنتی و تلفیقِ مفهوم یاد کرده است. قرار است بعد از مقدمه استعاره مفهومی معنا شود و در فصل دوم از تلفیق فضاها و مفاهیم شود. گاهی مجبور شدم مقدمه را رها کنم و فصل اول را زودتر بخوانم. این ترتیب به نظر باید اصلاح شود. 🔻 دومین نکته، نکته‌ای صوری است. برخلاف درونمایه فصل ها که با تیتر ندی باعث تنوع مطالب شده، کل ۲۳ صفحه مقدمه با یک تیتر واحد پیوسته است. در حالی که این مطلب استعداد تقطیع و تقسیم بندی دارد. 🔻 سوم اینکه می‌شود در مقدمه به بیان رگه های نظریه در مطالعات پیشین پرداخت. مثلاً در علوم بلاغت در معنای سنتی ما صنعتی به نام تشخیص داریم که اتفاقاً یک فصل مجزای این کتاب هم صنعت شخصیت‌بخشی است. دومین رگه آرای مرحوم علامه طباطبایی در کتاب قرآن در اسلام و سومین رگه نظریه تصویرسازی هنری سید قطب در کتاب التصویر الفنی فی قرآن است. 🔻 در بلاغت قدیم تکلیف ما روشن است که مجاز در برابر حقیقت است. سوال من این است که استعاره مفهوی در مقابلش چیست؟ مخالفان این نظریه آیا آن را در برابر حقیقت گرفته‌اند یا چیز دیگر؟ 🔻 سومین مطلب این است: فصلی از کتاب به بررسی فضاهای ذهنی اختصاص یافته و از فضا به عنوان جای ورودی اطلاعات در ذهن سخن به میان آمده است. این فضا همان تصورات ذهنی یا قدرت تجسم و تصور است یا ماورای تصورات است؟ اگر این گونه است جایگاه تصورات در استعاره مفهومی در کجاست؟ 🔻 در فصل ششم ابهامی در زمینه معنای نظام مندی وجود دارد. در ادامه این فصل با اصطلاح دومی به نام انسجام‌بخشی مواجه می‌شویم. مقصود از نظام‌مندی را به درستی متوجه نشدم. به رغم اینکه تلاش کردم و چند بار آن را خواندم. 🔻 همچنین شخصا معتقدم جهت ساده‌سازی بیشتر مطالب باید تلاش دوباره‌ای صورت پذیرد و مثلاً کارگاه‌هایی توسط مؤلف برگزار شود. البته این نافی تلاش‌هایی که نویسنده محترم به هنرمندی برای ساده‌نویسی بحث‌ها انجام داده، نیست. 🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید. ➡️ www.irna.ir/news/83506327/ ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
#قاب_تصویر 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: بررسی کاربرد عقل در نقد روایات 📖 چکیده: عقل زیربنای تمام معیارهای نقد حدیث بوده و درنهایت این عقل است که با اعمال معیارهای دیگر بر سند و متن روایت، به صحت یا جعلی بودن آن حکم می کند. علاوه بر مبنا بودن عقل برای سایر معیار های نقد، یافته های خود عقل نیز به تنهایی می تواند در تشخیص صحت حدیث نقش داشته و حکم نهایی درباره صحت آن با بررسی و تطبیق محتوای روایت بر مبانی عقلی صادر شود. به عبارت دیگر، عقل از یک طرف، ابزاری برای فهم صحت حدیث به کار می رود و از طرف دیگر، خود عقل به تنهایی می تواند منبعی برای درک صحت محتوای حدیث و تطابق آن با بدیهیات و استدلال های عقلی باشد. باتوجه به کارایی نخست عقل، از آن به عنوان عقل آلی و براساس کارایی دوم، از آن به عنوان عقل مستقل یاد می شود. 📘 مجله: حدیث پژوهی، سال نهم، پاییز و زمستان 1396، شماره 18. 🆔 @ostadmaaref
بررسی کاربرد عقل در نقد روایات.pdf
621.5K
بررسی کاربرد عقل در نقد روایات #عقل #نقد_روایات #عقل_آلی #عقل_مستقل 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین 📖 چکیده: از رساترین وصایای پیامبر -صلی الله علیه وآله- حدیث صحیح ثقلین است که با عبارت «کتاب الله و عترتی، أهل بیتی» بیان شده است. این روایت که عمداً یا سهواً با عبارت «کتاب الله و سنتی یا سنه نبیه» در منابع معدودی از اهل سنت آمده و عدم صحت آن از سوی بزرگان ایشان مطرح گردیده، در اثر حدیثی شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه نیز نقل شده است. از آنجا که صدوق حدیث شناس و آگاه به رجال است، نقل این روایت از سوی ایشان سؤال برانگیز بوده و نویسنده را بر آن داشت تا علت، مورد بررسی قرار گیرد. با بررسی اسناد و محتوای این روایات، پذیرش آن غیرممکن و با بررسی آثار صدوق، علل نقل این روایت واضح و به یکی از سبک های وی در فهم حدیث دست یافتیم، بدین صورت که صدوق با گزینش متناسب روایات و عنایت در ساختار هندسی آن، در فهم و دستیابی به معنای مقصود روایات، مجدّانه کوشیده است. 📘 مجله: حدیث پژوهی، سال دهم، بهار و تابستان 1397، شماره 19. 🆔 @ostadmaaref
بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین.pdf
437.4K
بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین #شیخ_صدوق #فقه_الحدیث #چینش_روایات #حدیث_ثقلین #کتاب_الله_و_سنتی #اخبار_منتقله #تقریب_مذاهب 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: اقدامات سید رضی در نهج‌البلاغه 📖 چکیده: کتاب نهج‌البلاغه یکی از کتاب های مهم حدیثی است و نویسنده آن محمد بن حسین ملقب بهرضی می‌باشد. نهج البلاغه دربردارنده احادیث منقول امیرمؤمنان علیه‌السلام در موضوعات گوناگون در سه محور خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها است. تفکر رایج پیرامون اقدام مولف آن در مورد این کتاب، صرفاً جمع‌آوری احادیث و تبویب آن بوده، اما با رجوع به خود کتاب نهج‌البلاغه در می‌یابیم که سید رضی علاوه بر جمع‌آوری احادیث در این اثر، اقدامات دیگری نیز انجام داده که این اقدامات عبارت‌اند از: نگارش خطبه جامع (مقدمه)؛ ذکر مصادر روایات در برخی مواقع؛ ارجاع به برخی آثار خود؛ ذکر محاسن ادبی کلام امیرمؤمنانعلیه السلام؛ ذکر سبب صدور برای روایات؛ اشاره به مخاطب نامه‌ها، حکمت‌ها و خطبه‌ها؛ اشاره به منشأ دیگری از روایت؛ ذکر شواهد قرآنی و روایی و ادبی جهت اعتبار کلام امام؛ تفسیر غرائب کلام امام؛ توضیحات فقه الحدیثی؛ ذکر موضوع برخی روایات؛ معرفی برخی اعلام و اشاره به مخاطب کلام امام؛ ذکر اختتامیه کتاب و تاریخ تألیف آن. 📘 مجله: پژوهش نامه علوی، دوره 9، شماره 17، بهار و تابستان 1397، صفحه 61-86. 🆔 @ostadmaaref
اقدامات سید رضی در نهج‌البلاغه.pdf
259.1K
اقدامات سید رضی در نهج‌البلاغه #حدیث #سخنان_امیرمؤمنان #نهج‌البلاغه #سید_رضی 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: آثار به کارگیری عقل در نهج البلاغه 📖 چکیده: واژه «عقل» و مشتقات آن در نهج البلاغه در موارد متعدد به کار رفته است. امام علی(ع) بسیار به بهره­گیری از عقل و تعقل در امور مختلف توصیه می­کند. هرچند امام در صدد ارائه آثار به کار گیری عقل نبوده است، اما از بررسی موارد استعمال این واژه و مشتقاتش، می­توان به آثار آن از دیدگاه امام علی(ع) پی برد. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی، به استخراج آثار مثبت به کار گیری عقل می­پردازد و این آثار را در چهار دسته ارائه می‌نماید: 1) در ارتباط انسان با خدا؛ یعنی موهبتهای الهی، و ثمراتی که به واسطه تعقل درباره خداوند و دستوراتش نصیب انسان می­شود. 2) در ارتباط انسان با خود؛ یعنی مواردی که باعث بهره‌مندی از زندگی دنیا و آماده شدن برای آخرت می­شود. 3) در ارتباط انسان با دیگران؛ یعنی مواردی که باعث تعامل بهتر در زندگی اجتماعی می­شود. 4) در ارتباط انسان با طبیعت و جهان؛ یعنی مواردی که باعث تعامل بهتر با طبیعت و جهان می­شود. برخی از این آثار، به صورت مستقیم در نهج البلاغه بیان و برخی دیگر به صورت غیرمستقیم و از فحوای کلام امام استخراج شده‌اند. 📘 مجله: پژوهش نامه علوی، دوره 10، شماره 19، بهار و تابستان 1398، صفحه 21-49. 🔻 فایل کامل مقاله پیش رو به زودی در همین کانال در دسترس قرار خواهد گرفت... 🆔 @ostadmaaref
امام صادق (علیه السلام) تبیین کننده مرزهای اعتقادی شیعه.pdf
290.8K
به مناسبت ولادت امام صادق (علیه السلام) 💠موضوع: امام صادق (علیه السلام) تبیین کننده مرزهای اعتقادی شیعه 🔺خبرگزاری قدس آنلاین 🗒 تاریخ: 1392.10.26 🆔 @ostadmaaref
تأملی بر فیلم محمد رسول الله -صلی الله علیه وآله-.pdf
272.6K
به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) 💠موضوع: تأملی بر فیلم محمد رسول الله (صلی الله علیه وآله) 🔺خبرگزاری ایکنا 🗒 تاریخ: 1392.06.15 🆔 @ostadmaaref
قرآن در نواندیشی دینی امام موسی صدر.mp3
16.85M
💠 نشست تخصصی «قرآن در نواندیشی دینی امام موسی صدر (ره)» 🔺 سخنران: دکتر مجید معارف 🔻 تاریخ: دوشنبه 18 مرداد 1395 🔹 مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: تحلیل‌ و نقد نظریه شوشتری درباره آراء رجالی ابن غضائری 📖 چکیده: یکی از رجالیان مهم، ابن غضائری است که به تضعیف بسیار و سریع راویان مشهور است. او در کتاب موسوم به الضعفاء ، بسیاری از راویان ثقه را تضعیف کرده است. رجالی معاصر، شیخ محمد تقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال، از او دفاع و بسیار به تضعیفات او اعتماد کرده و در اغلب موارد، آراء او را بر دیگر رجالیان، مقدم دانسته است. این مقاله درصدد تحلیل و نقد دیدگاه شوشتری درباره میزان اعتبار تضعیفات ابن غضائری و در پی آن، توثیقات اوست. نخست خاستگاه تضعیف راویان را واکاویده، سپس به شناساندن روش رجالی ابن غضائری پرداخته و از این دریچه، روش رجالی او را در تضعیفات و توثیقات به نقد کشیده است و در پایان، دیدگاه شوشتری را در خصوص آراء رجالی او به تفصیل ارزیابی کرده است. از دستاوردهای این مقاله، نخست شناخت میزان اعتبار روش رجالی ابن غضائری و آراء او در جرح وتعدیل راویان، به ویژه، در تعارض آراء او و دیگر رجالیان متقدم است؛ دوم نشان دادن این امر که نسبت غلو و کذب به راویان، برگرفته از متن­شناسی روایات آن ها بوده که محل تامل است و متقدمان، دیدگاه یکسانی در این خصوص نداشته اند و این امر، پذیرش مطلق آن را زیر سوال می برد؛ سوم نشان دادن به کارگیری گسترده روش متن­شناسی روایات راویان از سوی ابن غضائری و ارائه نمونه هایی از مخالفت نتایج آن با واقع. 📘 مجله: دوفصلنامه کتاب قیم، دوره: 8، شماره: 19 🆔 @ostadmaaref
تحلیل‌ و نقد نظریه شوشتری درباره آراء رجالی ابن غضائری.pdf
761.5K
تحلیل‌ و نقد نظریه شوشتری درباره آراء رجالی ابن غضائری #ابن_غضائری #غضائری #تضعیف #شوشتری #رجال #غلو 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 عیسی مسیح (علیه السلام)، مظهر راستی و درستی... ♦️ نکتۀ مهم وقابل توجه این که یوحنّا، عیسی مسیح (علیه السلام) را «مظهر راستی و درستی» دانسته و حضرت عیسی نیز خود را وقف کسانی می دانست که در «راستی و پاکی» رشد یافته اند. (یوحنّا، 2: 2و17:19) ♦️ از تعالیم عهد جدید چنین به دست می آید که باید بدون توجه به توهین و بدگویی به مردم، آنچه را که راست و درست است، انجام داد و بی احترامی های مردم را به خاطر راستی و درستی تحمل کرد (اول پطرس، 3:16). ✅ برگرفته از مقاله: بررسی تطبیقی ارزش‌های اخلاق اجتماعی در قرآن و عهدین، ص6. 🔺 میلاد پیام آور صلح و دوستی بر پیروان واقعی آن حضرت مبارک باد. ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
💠 مقاله: عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) 📖 چکیده: امروزه، یکی از آسیب‌های جدی فراروی جامعه ناپایداری و تزلزل در خانواده‌ها و فقدان آرامش و روابط مستحکم است که در صورت غفلت، ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره‌ی جامعه‌ی اسلامی وارد خواهد کرد. حال آنکه تأسی به نمونه‌های خانواده‌ی تراز اسلامی به ویژه زندگی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) می‌تواند بسیاری از معضلات موجود در خانواده‌ها را مرتفع سازد. در این نوشتار، ابتدا با مروری اجمالی به چیستی «آرامش خانواده» از منظر قرآن کریم، با نگاهی اجتماعی و تکیه بر روش داده‌کاوی متون و تحلیل اسناد موجود در خصوص سبک زندگی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، مؤلفه‌های آرامش خانوادگی احصاء و تبیین می‌شود. از نگاه قرآن دو مؤلفه‌ی کلان «آرامش» و «مودت و رحمت» ارکان اساسی یک خانواده مستحکم هستند و بر همین مبنا مصادیق و زیرمؤلفه‌های مربوط به آرامش در زندگی خانوادگی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) استخراج و تشریح شده است. 📘 مجله: مجله مطالعات راهبردی زنان، دوره 19، 74، زمستان 1395؛ صفحه 93-124 🆔 @ostadmaaref
عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی.pdf
595.6K
💠 عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نویسندگان: دکتر مجید معارف - احمد قماشچی 🆔 @ostadmaaref
💠 تصویری از دکتر معارف در ایام جوانی... 🆔 @ostadmaaref
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 پخش برنامه رادیویی «پژوهش‌های قرآنی» با موضوع «بررسی تحلیلی رساله‌های دکتری» در رادیو قرآن آغاز گردید. 💠 دکتر معارف بعنوان معرف و تحلیل‌گر در اکثر برنامه‌های مجموعه‌ی مذکور حضور خواهد داشت. 🔺این برنامه روزهای پنجشنبه، ساعت 15 از رادیو قرآن پخش خواهد شد. 🆔 @ostadmaaref
01- بررسی تحلیلی رساله های دکتری 12 دی 1398.mp3
8.16M
#برنامه_رادیویی #فایل_صوتی 💠 برنامه رادیویی #پژوهش_های_قرآنی 🔺موضوع رساله: زبان تصویرآفرینی یکی از رموز جاودانگی قرآن 🔹 نگارنده: خانم آزاده عباسی 🔻 تاریخ: 12 دی 1398 🆔 @ostadmaaref
02- بررسی تحلیلی رساله های دکتری 3 بهمن 1398.mp3
8.75M
#برنامه_رادیویی #فایل_صوتی 💠 برنامه رادیویی #پژوهش_های_قرآنی 🔺موضوع رساله: نقد و بررسی مبانی و روش‌های حدیث پژوهان غربی در تاریخ گذاری روایات بر اساس متن با تأکید بر آراء گلدزیهر و شاخت 🔹 نگارنده: آقای سعید شفیعی 🔻 تاریخ: 3 بهمن 1398 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 مهرورزی با فاطمه، پاداش رسالت ♦️ به استناد آیه: «... قل لا اسألکم علیه اجراً الّا المودة فی القربی» (شوری، 23) (بگو (در قبال رسالتم) پاداشی از شما نمی‌خواهم به جز دوست داشتن نزدیکانم) حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یکی از مصادیق «قربای» پیامبر است که مودت با او به عنوان پاداش رسالت پیامبر(صلی الله علیه وآله) امری واجب و الزامی است. ♦️ از طرفی قابل توجه است که طبق آیه: «قل ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الّا علی الله و هو علی کل شی شهید» (سبا، 47) نتیجه دوستی و مهرورزی با خویشان رسول خدا(ص) به خود انسان باز می‌گردد نه ضرورتاً رسول خدا(ص). ♦️اما مصداق «قربی» در آیه مودت چه کسانی هستند؟ دراین باره اقوالی در بین مفسران اهل سنت وجود دارد؛ از جمله آن که مراد از قربی مطلق خویشاوندان پیامبر(ص) خصوصاً طایفه قریش است (دمشقی، 1409ق: ج4، ص121)؛ ♦️در صورتی که هر کس به تاریخ اسلام آشنا باشد، متوجه خواهد شد که قریش با آن سابقه‌ای که در اذیت و آزار پیامبر(ص) داشته، نمی‌تواند مصداق مناسبی جهت جلب مودت مسلمانان به عنوان مزد رسالت پیامبر(ص) باشد. ♦️ابن کثیر به عنوان یک نظر «قربی» را مصدر گرفته و آیه را چنین معنا کرده است: «بگو ای پیامبر من در قبال رسالتم از شما مزدی نمی‌خواهم، لکن به سبب قرابتی که بین من و شما وجود دارد، مرا آزار نکنید» (همان). 🔺این تفسیر نیز علاوه بر آن که خلاف ظاهر است با روایاتی که در معرفی مصادیق «قربی» وارد شده در تعارض است. ♦️از معروف‌ترین روایات وارده در این خصوص حدیث «ابن عباس» است که می‌گوید: چون آیه: «قل لا اسالکم علیه اجراً الا المودة فی القربی» نازل شد، اصحاب گفتند: ای رسول خدا(ص) خویشان تو که خداوند محبت آنها را واجب فرموده چه کسانی هستند؟ پیامبر(ص) فرمود: «علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام». (ر.ک. منابع گوناگون اهل سنت از جمله: سیوطی، 1993م: ج7، ص348؛ زمخشری، 1407ق: ج4، ص220؛ فخررازی، 1413ق: ج27، ص167؛ حاکم حسکانی، 1393ق: ج2، ص130؛ بیضاوی، 1408ق: ج2، ص362؛ نسفی، 1416ق: ج4، ص154). ♦️زمخشری در ذیل آیه حدیث دیگری در لزوم دوستی آل محمد(ص) آورده که با این عبارت شروع می‌شود: «قال رسول الله (ص): من مات علی حب آل محمد مات شهیداً، الا من مات علی حبّ آل محمد مات مغفوراً له...» (زمخشری، 1407ق: ج4، ص220) و فخررازی پس از ذکر همین حدیث آورده است: «در عظمت آل محمد همین بس که اولاً: آنان- یعنی علی، فاطمه، حسن و حسین- محبوب رسول خدا(ص) بوده و لذا دوستی آنان بر امت واجب است. ثانیاً: آنان در تشهد نماز در کنار رسول خدا(ص) مخصوص به ذکر و دعا شده‌اند که: «اللّهم صل علی محمد و آل محمد» که این نیز بر وجوب حـب و دوستی آنان دلالت دارد (فخررازی، 1413ق: ج27، ص166). ♦️ نکته‌ی دیگر درباره حدیث ابن عباس در معرفی مصادیق «ذی‌القربی» آن که این حدیث در منابع حدیثی و تفسیری اهل سنت به طرق مختلفی وارد شده از جمله آن که حاکم حسکانی حدیث یاد شده را با هشت طریق ذیل آیه مودت آورده است (حاکم حسکانی، 1393ق: ج2، صص146-130). طبق برخی از پژوهش‌ها (بشوی، 1386: صص180-179) سند حدیث صحیح بوده و راویان آن موثقند؛ ♦️ ضمناً آیه مودت و حدیث پیامبر(ص) در معرفی «ذی‌القربی» از مشهورترین نصوصی است که امامان شیعه مانند امیرمؤمنان (ع)، امام حسن مجتبی(ع) و امام زین‌العابدین(ع) در دفاع از حقوق اهل بیت(ع) در مقابل مخالفان خود از بنی امیه و غیره، به آن احتجاج کرده‌اند (ر.ک. آلوسی، 1405ق: ج25، ص30؛ سیوطی، 1414ق: صص79-76 و نیز هاشمی، 1376: فصل یازدهم، فاطمة زهرا در آیه قربی) ✅ برگرفته از مقاله: سیمای حضرت زهرا سلام الله علیها در روایات اهل تسنن. 🔺 میلاد دخت نبی مکرم اسلام بر همه مسلمانان جهان مبارک باد. ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
✅ حضرت زهرا -سلام الله علیها- مدافع رسالت هستند و با تمام وجود پشت پیامبر -صلی الله علیه وآله- قرار می گیرند. وقتی هنوز طفلی کوچک هستند با دستان کوچک خود، غبار و خستگی را از روی پیامبر پاک می کنند و وقتی حضرت خدیجه وفات می کنند چنان به پیامبر مهر می ورزند که یک مادر در حق فرزند خود انجام می دهد و این افسانه نیست چون پیامبر اغراق نمی کند و اهل غلو نیست و پیامبر -صلی الله علیه وآله- بی جهت درباره حضرت فاطمه زهرا-سلام الله علیها- تعبیر "ام ابیها" را به کار نمی برند. فاطمه -سلام الله علیها- بنا به گفته پیامبر، مادر پدرش است آنچنان به پیامبر دلسوزی می کنند که یک مادر نسبت به فرزند خود، این نقش حضرت زهرا در دفاع از رسالت است. 🌺 لطفا جهت دسترسی به متن این گفتگو بر روی لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://shabestan.ir/detail/News/756466 ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از «بخش اول» گفتگوی خبرگزاری شبستان با دکتر معارف پیرامون جایگاه و شخصیت حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- ♦️30 دی ۱۳۹۷ ✅ حضرت زهرا -سلام الله علیها- فرزند رسالت است و دختر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، همسر امامت است و مادر ولایت. این در جای خود افتخار و موقعیتی را برای حضرت زهرا -سلام الله علیها- ایجاد می کند که می تواند بیانگر آثار تربیتی پیامبر در ایشان باشد و از مجموعه فضایل حضرت باشد که انتظار می رود. در حقیقت این که ما چنین توصیفی و نسبتی داشته باشیم، شأن حضرت را نشان داده ایم؛ اما جدای از این نسبت ها که درباره حضرت زهرا -سلام الله علیها- گفته شده و ممکن است برای برخی اذهان قانع کننده نباشد. ✅ آیه ای از قرآن درباره موضوع مورد بحث می خوانم. در آیات انتهایی سوره مبارکه تحریم خدای تبارک و تعالی از زنانی با ما سخن می گوید که این زنان می توانند الگو و مثل برای همه مومنان باشند. قرآن می فرماید: "و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امرات فرعون اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران اللتی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین". ✅ در این آیات دو بانو مطرح می شوند که خودشان منهای وابستگی به اطرافیان خود مَثَل و الگو واقع می شوند، آن هم نه مَثَل و الگو برای زنان مومنان، بلکه مَثَل و الگو برای همه مومنان اعم از مردان و زنان مومن. یکی از این دو، زن فرعون بود که در کاخ فرعون بود و به نوعی ملکه کاخ بود اما وقتی به حقیقت رسید و درک کرد که حضرت موسی فرستاده ای از جانب خاواند است به موسی ایمان آورد و به خاطر حمایت از موسی در برابر همسرش انواع آزارها و شکنجه ها را به جان خرید همچنان که در این آیات می فرماید خداوندا مرا خانه ای در بهشت قراره ده و مرا از قوم ظالمان قرار نده. آنچه در این باره می توان گفت این است که زن فرعون از حامیان حضرت موسی از همان دوره طفولیت حضرت بود و در راه عقیده خودش از همه آن موقعیت های اجتماعی و منصب ها و آسایش ها دست کشید و خداوند در این آیات می فرماید این خانم به خاطر این ویژگی برای همه مردان و زنان مؤمن الگو قرار داده شد. ✅ خانم دیگری که در ادامه همین آیات معرفی شده و به خاطر پاکدامنی و عبادت هایش ستوده می شود حضرت مریم -سلام الله علیها- است که قرآن درباره ایشان می فرماید: مریم ابنت عمران اللتی احصنت فرجها / مریم دختر عمران که پاکدامن بود. باز در سوره آل عمران درباره ویژگی حضرت مریم می خوانیم که مریم برگزیده شد و ملائکه با او حرف می زدند و همین زن زمینه ساز به وجود آمدن پیامبری بزرگ به نام حضرت عیسی -علیه السلام- شد. ✅ اما با همین نگرش وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- هم یک الگو و مثال برای مومنان است اعم از زن و مرد، حتی اگر نگاهی کوتاه به برخی از فرازهای زندگی حضرت داشته باشیم می توانیم این نکته را به روشنی در حیات حضرت ملاحظه کنیم. بنده توفیق داشتم و کتاب کوچکی از حیث کمیت به نام "شخصیت شناسی فاطمه زهرا بر پایه کتاب و سنت" نگاشتم و در این کتاب قدری درباره شخصیت و جایگاه حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- از منظر آیات و روایات بحث کردم و از این دریچه شخصیت حضرت را مورد واکای و تبیین قرار دادم. با مطالعه این کتاب که برگرفته از آیات و روایات است ثابت می شود که حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- موقعیت ممتازی در برخی از آیات قرآن دارند. ✅ فی المثل وقتی پیامبر به مباهله می روند آیه ای نازل می شود که مناسبت با این واقعه دارد. در بخشی از آیه 33 سوره احزاب که آیه تطهیر است و در این باره نازل شده می خوانیم: " انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا." در آیه تطهیر حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- در مرکزیت اهل بیت -علیهم السلام- قرار می گیرند چون پیامبر -صلی الله علیه وآله- در خانه فاطمه زهرا -سلام الله علیها- خیمه ای را برپا می کند و خود حضرت و فاطمه زهرا و حضرت علی و حسنین در زیر آن قرار می گیرند و حضرت می فرماید این ها اهل بیت من هستند، این ها را از هر پلشتی پاکیزه قرار ده. از آن سو می بینیم که سوره کوثر تطبیقی جز با شخصیت حضرت زهرا ندارد و این از جمله مقامات حضرت است که خداوند در آیات سوره کوثر به پیامبر -صلی الله علیه وآله- می فرماید: ما به تو کوثر که خیر کثیر است عطا کردیم و به پیامبر می فرماید که به این مناسبت قربانی کن.