🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟 بررسی علل عدم ذکر نام حضرت علی علیه السلام در قرآن🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: علی محمدی | پدیدآور: محمود خوران
با توجه به جایگاه ویژه قرآن کریم در بیان نیازهای هدایتی بشر از سویی و اهمیت به سزای امر امامت و ولایت در اسلام و خصوصاً در مذهب شیعه از دیگر سو، عدم ذکر نام ائمه خصوصاً امام علی علیه السلام – به عنوان خلیفه بلا فصل پیامبر اکرم- در قرآن کریم می تواند برای بسیاری سوءال بر انگیز بوده و بعضاً دستاویز اغراض تبلیغاتی مخالفان شیعه واقع شود. در این تحقیق به منظور یافتن و بررسی علل عدم ذکر نام حضرت در قرآن، ، مقدمتاً چند علت سلبی ذکر شده است . پس از آن در فصل اول از منظر سبک ویژه قرآن در ارائه مطالب و روش فهم آن، به بررسی سه ویژگی بیان کلی، بسط از درون و بسط از برون پرداخته و علت اکتفا به معرفی واجدان امر ولایت باخصوصیات و عدم تصریح به مصداق آن، معلوم گشته و از مساله شبهه زدایی شده است. در فصل دوم، از منظر سنت عام و قطعی آزمون الهی به عنوان ترجیحی ضروری، وقایع سیاسی اجتماعی مقارن رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله بررسی شده و با تحلیل عملکرد و انگیزه گروههای دخیل در آزمون خلافت، نقش بی بدیل عدم ذکر صریح مصداق امر خلافت نخستین در شکل گیری آزمون الهی مشخص شده و از سوی دیگر با بررسی احتمالات ممکنه در صورت ذکر نام، ضرورت عدم ذکر نام، برای احتراز از خطرات جدی و قابل ملاحظه، تایید شده است. در فصل آخر نیز به بررسی نظرات مخالف و شبهات سه گروه اخباریون (شیعه)، اهل تسنن و مستشرقان، در این قضیه پرداخته شده، اشکالات پاسخ داده شده و شبهات رد شده است.
#علیبن ابیطالب (ع) ، امام اول
#قرآن
#خلافت
#ولایت
#آیات قرآنی
#تحریف
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/557054
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟تبیین آسیبها و انحرافات اجتماعی از منظر قرآن ( عوامل ، پیامدها و راهکارها )🌟
پایاننامه . دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده الهیات . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) - دانشکده الهیات . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدمحمدمهدی ابوترابی | پدیدآور: سحر آبفر
جامعه ی انسانی سال ها قبل از پیدایش ما وجود داشته است و البته پس از ما نیز باقی خواهد ماند . جامعه به وسیله ی خود انسان ها و در جهت رفع پاره ای از نیازها و بدست آوردن منافع و البته آسایش و آرامش به وجود آمده است . در هر جامعه ای دسته ایی از هنجارها و باید ها و نباید ها جریان دارد که همه ی افراد موظف به انجام آنها هستند و در این میان بیشتر مردم این هنجارها را رعایت می کنند و به ارزش های موجود در جامعه عمل می کنند . اما اگر خوب دقت کنیم در می یابیم که گروهی نیز هستند که در پی تخلف از این هنجار ها هستند و در خلاف جهت آب شنا می کنند . قرآن کریم نیز بارها از اجتماع انسان ها سخن به میان آورده است و به آسیب شناسی اجتماعی جوامع انسانی پرداخته و راه های فلاح و سعادت را برای انسان بیان نموده است . قرآن کریم ، با نگاه به شخصیت انسانی و عوامل موثر در ایجاد شخصیت ، به نحوه ی اجتماعی شدن انسان می پردازد تا از این طریق عوامل اصلی و سازنده ی انحراف در فرد را تشخیص داده و راهکارهایی بنیادین برای از بین بردن و مقابله با آنها ارائه دهد . در واقع قرآن کریم ناهنجاری ها و ضد ارزش ها را از یک سو و ارزش ها و فضایل را از سوی دیگر تشریح فرموده است ، تا از این طریق انسان خودش برای خودش تصمیم بگیرد که از اهل سعادت باشد و یا از اهل شقاوت . این نوشتار کوشش در جهت تبیین انحرافات اجتماعی عصر حاضر با مطالعه آیات قرآن است . نگارنده در پی تطبیق آیه های قرآن با آسیب های جوامع بشری است ، تا بتواند راهکارهایی قرآنی که مناسب و کارآمد هستند را مطرح کند .
#سعادت
#انسان
#شخصیت
#قرآن
#آیات قرآنی
#انحراف اجتماعی
#آسیب اجتماعی
#جامعه
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/557375
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی مبانی تناسب آیات در سورهها🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: عبدالهادی فقهیزاده | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: محمد برزگر
برای فهم جامع سوره های قرآن، به مانند هر کلام منسجم دیگر باید اجزاء آن(آیات) را شناخت و ارتباط و انسجام بین این اجزاء را درک کرد. فهم آیات سوره ها امری مرسوم است و در علم تفسیر تا حد زیادی به آن پرداخته شده است. اما برای ورود صحیح به بحث ارتباط و انسجام آیات درون سوره ها چه باید کرد؟ بنا به دیدگاه این تحقیق پاسخ صحیح به 3 سوال کلیدی، مبانی محکمی برای ورود به بحث تناسب آیات در سوره ها و فهم جامع سوره ها خواهد بود. این سوالها و پاسخ آن به شرح ذیل است: 1. نظم آیات در سوره ها بشری است یا الهی؟ چینش آیات در سوره ها به دست تدبیر الهی صورت گرفته است.(مبنای اول) 2. آیا چیدن آیاتی خاص با ترتیبی ویژه درون هر سوره از سوره های قرآن حکمتی دارد؟ سوره های قرآن یک کلام منسجم است و همه آیات آن، در ارتباطی لایه لایه و هماهنگ با یکدیگر مستمع را به سوی غرض الهی از بیان سوره، رهنمون می کنند.(مبنای دوم) 3. نظم در قرآن به خصوص نظم آیات درون سورهها از چه سنخی است؟ نظم در قرآن از نوع نظم هدایتی است.(مبنای سوم)
#آیات قرآنی
#اعجاز قرآن
#تناسب
#هماهنگی
#سورهها
#نظم
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/562491
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟قیام حسینی و انتظار مهدوی🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: فاطمهسادات آقابراری
قیام امام حسین (ع) در طول تاریخ، اسوه و الگوی تمام قیام ها و فریادهای حق طلبانه و عدالت خواهانه بودن است. این قیام، تبلور حس خداپرستی، خداخواهی و پیاده کردن اوامر و تکالیف الهی و مبارزه با منکرات می باشد. هر چند در این راه امام حسین (ع) مأموریت یافته بود و برای رسالت خویش آماده سفر شد ولی حضور یاران خاص و خانواده اش قیام ایشان را جاودانه تر کرد. قیام حضرت مهدی (عج) جلوه ی دیگری از قیام امام حسین (ع) است و با همان انگیزه و اهداف می باشد. در همین راستا منتظران واقعی امام زمان (عج) باید با بررسی ابعاد قیام امام حسین (ع) و الگوپذیری از راه و روش یارا و خانواده ی امام (ع)، زمینه ی ظهور منجی موعود را مهیا سازند و در راه این رسالت بزرگ ائمه اطهار (ع) ثمر بخش باشند. منتظران با شناخت و معرفت امام از طریق پیراستگی از بدی ها و یا آراستگی به خوبی ها، پیوند با مقام ولایت، کسب آمادگی برای ظهور حجت حق، ارتباط با فقها و مراجع تقلید، دعا برای تعجیل فرج، بزرگداشت یاد امام و غیره، می کوشند تا نقش سعادت آفرین انتظار را همراه با پایداری و شکیبایی بارز کنند.
#انتظار منجی
#قیام عاشورا
#قیام
#عدل
#منجی موعود
#مهدویت
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/567113
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟روششناسی مدح و مذمت شخصیتها در نهج البلاغه🌟
پایاننامه . سایر - دانشکده علوم حدیث . 1391 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: عبدالهادی فقهیزاده | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: فهیمه طاوسی
وقتی امام علی (علیه السلام) زمام حکومت و هدایت امت را به عهده گرفتند، پیوسته بر اعمال و رفتار کارگزاران نظارت میکردند و چنین نبود که بعد از بهدست گرفتن امور، مورد مواخذه و باز خواست قرار نگیرند. چنانچه خطا یا کوتاهی و کاستی از طرف کارگزاران مشاهده میشد یا به اطلاع امام علی (علیه السلام) میرسید؛ آنان را مورد توبیخ و سرزنش قرار میدادند؛ چنانکه از اشخاصی که وظائفشان را به درستی انجام میدادند و در گفتار و کردار خود همواره بر اساس حق و حقیقت، قدم بر میداشتند، ستایش و قدردانی میکردند و آنها را به عنوان الگو به همگان معرفی مینمودند. با این همه، افراد مورد مدح یا مذمت امام علی (علیه السلام) همواره از کارگزاران نبودند؛ بلکه گاهی شخص مذمت شده جزء مخالفان و معاندان به شمار میرفت، یا جزء یاوران و دوست داران شمرده میشد، گاهی مخاطب سخن، گروهی خاص از افراد بودند یا افرادی که در سالهای قبل می زیستند به عنوان عبرت گیری افراد، معرفی میشد. با مطالعه نهج البلاغه موارد بسیار زیادی از مدح و ذم، توسط امام علی (علیه السلام) دیده میشود که با بررسی و دسته بندی آن ها، میتوان روشهای متنوعی را شناخت. از این رو در این پایان نامه به روش شناسی مدح و مذمت شخصیتها در نهج البلاغه میپردازیم و از مباحثی نظیر: مبانی مدح و مذمت شخصیتها در نهج البلاغه سخن گفته شدهاست؛ مبانیائی همچون: اعتقاد به تربیت پذیری انسان یا اعتقاد به کارائی امر به معروف و نهی از منکر در تنبه آفرینی. پس از آن در فصلی دیگر درباره عوامل و شاخصههای موثر در مدح و مذمت شخصیتها در نهج البلاغه، سخن رفتهاست. برخی از این عوامل موثر در مدح اشخاص عبارتند از: زهد و ساده زیستی، شجاعت، امانتداری، لیاقت و شایستگی. مهمترین عوامل اثر گذار در مذمت اشخاص نیز عبارتند از: گمراهی ، دنیا طلبی، خیانت، و ستم. آنگاه در فصلی دیگر درباره روشهائی که امام علی (علیه السلام) در ستایش یا نکوهش افراد، استفاده میکردند سخن گفتهایم؛ روشهائی همچون: استفاده از فنون بلاغت، دعا و طلب آمرزش از خداوند، در مدح اشخاص بکار میروند و استفهام، مجادله احسن، تهدید، تحقیر، ضرب المثل، نفرین، در مذمت اشخاص، استفاده میشوند. نگاهی به پیامدها و دستاوردهای مدح و مذمت اشخاص در نهج البلاغه نیز به عنوان آخرین فصل از فصول این پایان نامه، مورد بررسی قرار گرفتهاست، و در ضمن آن به نتایجی از قبیل: تنبه آفرینی، ترویج اعتدال و میانهروی، اشاره شدهاست.
نهجالبلاغه
روششناسی(فلسفی)
سرزنش
علیبن ابیطالب (ع) ، امام اول
مدحیات
مذمتکردن
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/578955
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت هجدهم:
💠 ادامه بررسی آیه 51 شوری در باب اقسام وحی:
✅ بیان نمونههایی از وحی به وسیله رؤیا بر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و ذکر آیات وارده در این موضوع
✅ نوع سوم وحی: نزول به وسیله فرشته وحی
✅ ذکر آیات مربوط به جبرئیل (علیه السلام) و توصیف خصوصیات او که در قرآن آمده است.
🆔 @ostadmaaref
roshana 018.mp3
7.79M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 18
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی تعدد طرق کتب اصحاب ائمه (علیهم السلام)، با تأکید بر تألیفات مربوط به امامت🌟
پایاننامه . سایر - دانشکده علوم حدیث . 1391 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدعلیرضا حسینی | پدیدآور: محمدمهدی کامیابی
از آنجا که حدیث شیعه از ابتدا با فرهنگ مکتوب همراه بوده است، روایاتی که امروزه به دست ما رسیده، ریشه در مکتوبات اولیهای دارد که اصحاب ائمه (علیهمالسلام) از فرمایشات ایشان مینگاشتند. این تألیفات در طی سالها، دست به دست منتقل شده تا به صاحبان کتب اربعه و محدّثین پس از آنها رسیده است. لذا کتب اصحاب ائمه (علیهمالسلام)، منبع اصلی حدیث شیعه است. امّا در این باره نظریهای وجود دارد، مبنی بر اینکه مؤلَّفات مذکور، بهجهت تقیّه و فشارهای حکومتی، با طریق واحد به طبقات بعدی و صاحبان کتب اربعه منتقل شده است و در آن شرایط، رسیدن روایات به مرز تواتر یا نزدیک به آن ممکن نیست. این مطلب، روایات شیعه را به کُنجِ انفراد برده و بهطور طبیعی از اعتبار احادیث شیعه میکاهد. همچنین عدّهای بهطور خاص، اصالت برخی روایات مربوط به امامت، را زیر سؤال برده و میپندارند که این احادیث در میراث نخستین حدیث شیعه ـ که همان کتب اصحاب ائمه اند ـ جای نداشته است. در این پژوهش با مراجعه به کتب فهرست اصلی شیعه، یعنی فهرستهای نجاشی و شیخطوسی، تعدّد طرق و شهرت کتب اصحاب ائمه (علیهمالسلام)، خصوصاً در حوزه تألیفات امامت بررسی گشته و با قرائن روشنی، تعدد طرق حدّاکثری کتب اصحاب در طبقات بعد استنتاج شده است. بهطوریکه نجاشی، درباره بیش از 250 اثر، با عبارات بسیار صریحی مثل: «روى عنه هذا الکتاب جماعات من أصحابنا»، «یرویه عنه عدّة من اصحابنا»، «یرویه عنه جماعات من الناس»، «روى هذا الکتاب خَلقٌ من أصحابنا» و ... به تعدّد و بلکه کثرت طرق آنها اشاره کرده است. به علاوه، با اینکه نجاشی به جهت اختصار فهرستش، قصد آنرا نداشته که بیش از یک طریق برای کتب ذکر کند، در بسیاری از موارد، چند طریق را معرّفی میکند و طرفه آنکه در مواضعی که نجاشی برای برخی کتب صرفاً یک طریق بیان کرده، شیخطوسی برای همان کتب، طرق متفاوتی را ذکر کرده است، یا بالعکس. پس از تطبیق طرق دسترسی نجاشی و طوسی به کتب اصحاب و بررسی نمونهی آماری از آنها، نتیجتاً تعدد طرق بیش از 50% کتب اصحاب ائمه، مشخص گشت. البته این به معنای طریق واحد برای کتب باقیمانده نیست، بلکه باید گفت، طرق متعدّد بیش از نیمی از کتب اصحاب، امروزه برای ما شناختهشده است و برای دیگر تألیفات نیز امکان تعدّد طریق وجود دارد. زیرا همچنانکه گذشت، در بسیاری از موارد به دلایل مختلفی از قبیل اختصار فهرست نجاشی و ... از بیان طرق چندگانهی کتب، بهدست ما نرسیده است. همچنین در فصلی مستقل با شناسایی تألیفات مربوط به امامت، مشخّص گشت که این کتب نیز از این قاعده مستثنا نبوده و اکثر آنها، همسنگ تألیفات حوزههای دیگر مثل فقه و ...، از تعدّد طرق برخوردارند؛ لذا میراث حدیثی امامت نیز، وامدار اصالت کلّی حدیث شیعه است و مانند دیگر موضوعات حدیثی شیعه مُتقن و مستحکم است.
#اصحاب ائمه
#نقد کتاب
#امامت
#متون احادیث
#احادیث شیعه
#سبکشناسی
#کثرت نوعی
#طوسی، محمدبن حسن
#نجاشی، احمدبنعلی
علم رجال (حدیث) #
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/604044
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟 مقام شناسی امامت در روایات تأویلی شیعه🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: هادی قندهاری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: احسان خامنوی خیابانی
امامت یکی از اصول اعتقادی شیعیان و از ارکان دین می باشد. قرآن کریم منبع مناسبی برای شناخت مقام امام بوده و ائمه اطهار(ع) در موارد بسیاری با استفاده از آیات قرآن به اثبات کمالات خویش پرداخته اند. در روایات تأویلی، آیات فراوانى بر مقامات ایشان تطبیق شده است .غالب فرازهایی از قرآن که بر اساس روایات تأویلی به مقام امام اشاره دارد حاوی کلماتی می باشند که با مفهوم هدایت ارتباط مستقیم دارند. هدایتی که منصب امام است راهنمائی محض نبوده و به معنای هدایت و ایصال به مطلوب به صورت ایصال تکوینی است. قرآن بر طریقیت امام در سیر و سلوک به سوی معبود تأکید داشته و صراط در اغلب آیات به ائمه و امیرالمومنین(ع) تعبیر شده است . امامت و ولایت، همان صراط مستقیمی است که خداوند برای بندگی خود گشوده است. سرنوشت انسان و خوشبختی یا بدبختی ابدی هرکس در گرو ارتباط با امامش می باشد که نشانگر اهمیت و تأثیر بىبدیل پیشوایان در زندگى و سرنوشت انسان در سراى جاودان آخرت مىباشد.
#شان انسانی
#امامت
#تأویل
#قرآن
#اصول دین
#شیعیان
#ولایت
#حدیث
#هدایت
#سرنوشت
#روایات تفسیری
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/659718
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی نظام پاداش و کیفر الهی در آیات قرآن کریم🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1391 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: نفیسه ابراهیمی
از آنجایی که انسان ذاتاَ همواره در فكر جلب لذّت و نعمت است و در انديشهی دفع الم و نقمت؛ وقتي به پاداش و کیفر الهي ايمان میآورد و به این باور میرسد که پاداش و کیفر الهی در تمام مراحل زندگی و پس از دنیا و به طور اتمّ و اکمل در آخرت وجود دارد، دیگر ممکن نیست بیتفاوت از كنار این مسائل بگذرد. زیرا که همان غرايز و نيروهايي كه آدمي را در مورد جلب منافع و دفع مضار دنيوي به فعاليت واميدارد، در زمينهی نعمت و نقمت آخرت نيز همان نيروها منشأ فعاليتاند. در این تحقیق سعی شده به سؤالها يا شبهاتي كه در ذهن بسياري از افراد در خصوص زمان، مكان، كيفيت و نوع پاداش و كيفر الهي مطرح است، پاسخي كه مبتني بر آيات قرآن كريم و روايات ائمه معصومين عليهم السلام باشد، داده شود و با نگاه قانونمند به مسئله پاداش و كيفر الهي و كشف نظام مطرح شده در قرآن كريم در اين زمينه به بررسی این مسئله پرداخته شده است. در این راه، نظام پاداش و کیفر الهی در دنیا به صورت همه جانبه و نظام پاداش و کیفر پس از دنیا مرحله به مرحله بررسی شده است. از آنجا که خدای رحمان به اقتضای حکمت و عدالتش انسان و جهان را بیهوده نیافریده و مؤمنان و ظالمان با هم برابر نیستند، پس پاداش و كيفر الهي هم در دنيا و هم پس از دنیا و در آخرت در جریان است و پاداش و کیفر در دنیا هم شامل امتها و هم شامل فرد فرد انسانهاست و از آنجا که جهان آخرت دو جنبهی روحانی و جسمانی دارد، پاداش و کیفر در جهان آخرت هم هر دو جنبه رادر بردارد، ولی در این نظام، رحمت الهی بر غضب او غلبه دارد و شفاعت نیز شامل حال افرادی که شایستگی آن را دارند، میشود.
#کیفر
#اسلام
#معاد
#دنیا
#مرگ
#پاداش الهی
#برزخ
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/659979
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟امام جواد (ع) و نشر حدیث شیعه🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1386 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: مرضیه اسدی خوانساری
عصر امام محمّدبن علی الجواد(ع) بخشی از دوران شکلگیری فقه و حدیث شیعه است؛ لذا پژوهش حاضر در پی آن بوده است تا نقش و جایگاه امام را در نشر حدیث شیعه تا حد امکان آشکار نماید. بدین منظور مطالعهای در زندگی، و اقدامات امام در امر پرورش راویان و برگزاری جلسات مناظره و احتجاج و نظام وکلا و... انجام گرفت و نتایج زیر حاصل شد:بشارت ولادت امام جواد(ع) را پدر بزرگوارش به عنوان مولودی پرخیر و برکت به شیعیان داده است. امامت ایشان در خردسالی، از بزرگترین اتفاقاتی بود که اسباب تحیّر شیعیان را فراهم نمود. اما ایشان از همان آغاز با شرکت در جلسات مناظره و احتجاجات با علما به دفاع از خویش و تثبیت جایگاه امامت اقدام نمود. نقش امام جواد در حدیث شیعه را باید در کارنامه روایت ایشان جستوجو نمود، تألیفات بسیار راویان ایشان، یکی از اساسیترین تأثیرات را در نشر فقه و حدیث شیعه و غنی ساختن دین و فرهنگ اسلامی داشته است، بهطوری که حجم وسیعی از اهداف امام از طریق این دانشمندان محقّق شده است. امام جواد(ع) با وجود کوتاهی دوران عمر و امامت خویش همواره با سیاستی روشن و صریح به مبارزه با بدعتها و انحرافات اعتقادی فرق مختلف کلامی پرداخته و با تقویت حوزههای درسی و نظام وکالت با شیعیان اقصی نقاط مملکت اسلامی ارتباط برقرار نمود و به وسیله مکاتبه و پاسخ به سوالات مختلف ایشان به اداره امور شیعه اقدام نمود و در حد توان و امکان دایره فقه و حدیث شیعه را خصوصاً در مسائل اعتقادی و فقهی گسترده گردانید. هرچند که احادیث بجاماانده از این امام بزرگوار از نظر کمیّت از درصد بالایی برخوردار نیست، اما یادآور استحکام و قوت کلام صادقین(ع) میباشد.
#محمدبن علی (ع)، امام پنجم
#احادیث شیعه
#احتجاج
#امامت
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/664751
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟آسیب شناسی فهم نهج البلاغه با تاکید بر تقطیع واختصار در 40 خطبه اوّل🌟
پایاننامه . سایر - دانشکده علوم حدیث - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | پدیدآور: زهرا ایمانی خوشخو
یکی از کتاب های حدیثی که رد پای تقطیع و اختصار در آن به چشم می خورد کتاب شریف نهج البلاغه است که با انگیزه ای متفاوت از سایر منابع حدیثی تقطیع در آن واقع شده است ، مطالعه پیدایش نهج البلاغه نشان می دهد که مهم ترین دلیل سید رضی رحمه الله علیه در تقطیع خطبه ها و نامه ها و حکمت ها ، انتخاب مواضع بلیغ سخنان امام علی علیه السلام بوده است که این انگیزه اصلی تقطیع را نشان می دهد. ممکن است علاوه بر آن بتوان از اختصار نگارش برخی از خطبه ها ، نامه ها ، حکمت ها به عنوان دلیل دیگر تقطیع نیز یاد نمود، اکثر تقطیع های واقع شده در نهج البلاغه به ویژه در قسمت خطبه ها و نامه ها ، مربوط به سبب صدور آن ها می باشد امّا در قسمت حکمت ها ، تقطیع بر پایه مشهور بودن حکمت علوی در بین مردم رخ داده است. برخی از تقطیع های یاد شده که به حوزه حذف سبب صدور خطبه ها ارتباط دارد تا اندازه ای مخلّ به فهم مقاصد آ ن ها شده است امّا در اکثر موارد تقطیع شده مطالب نهج البلاغه به وضوح ، قابل درک است و تقطیع آسیبی به فهم آن ها وارد نساخته است. در هر حال با مراجعه به مصادر نهج البلاغه و پیدا کردن صورت های کامل تر از خطبه ها ، نامه ها ، حکمت ها می توان به مواضع حذف شده دسترسی پیدا کرد و مطالب نهج البلاغه را با شفافیت معنایی قابل قبول ، مورد استفاده قرار داد.
#نهجالبلاغه
#علیبن ابیطالب (ع) ، امام اول
#اختصار
#روایت
#خطبه
#مفهوم
#حدیث
#تقطیع
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/670670
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی شفاعت ازدیدگاه قرآن باتوجه به مقایسه آراء تفسیری مذاهب اسلامی🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: حبیبالله محمدزاده
در بحث شفاعت، باید گفت یکی از واژههایی که زبانزد عام و خاص است وحتی ورد زبان غالب مردم جهان از ملت های مختلف و مذاهب و ادیان گوناگون با اشکال مختلف و گوناگونی است، واژه شفاعت، شفیع و شافع است ، مخصوصاً عقیده به شفاعت به اندازهای در میان مسلمانان خصوصاً شیعه رسوخ کرده که هر کجا برویم و از هر کسی بپرسیم این عقیده را از عقاید مسلم خویش به حساب میآورد. در این پایان نامه سعی شده است که بحث شفاعت به طور جامع بیان گردد، لذا ابتدا به مباحث لغوی شفاعت و محورهای وابسته به آن پرداخته و این که شفاعت از منظر گذشتگان و آیات و روایات قرآن کریم چگونه بیان شده است وهمچنین بحث در مورد این که آیات مربوط به شفاعت کدامند؟ و چه ارتباطی با آن دسته آیات دارند که مسأله شفاعت را نفی میکنند، بیان و تشریح فضای آیات مربوط به شفاعت، شرایط تأثیر شفاعت و شرایط شفاعت شونده و شفاعت کننده و بیان این که شفاعتکنندگان چه مواردی هستند؟ در این پایان نامه، مورد بحث، بررسی و تحقیق قرار گرفته است.
#شفاعت
#قرآن
#آیات
#حدیث
#تفسیر
#اسلام
#دین
#معتزله
#وهابیه
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/673737
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟عبادات و برکات شب در آیات و روایات 🌟
پایاننامه . سایر - دانشکده علوم حدیث - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: مریم حاجی عبدالباقی | پدیدآور: فرشته سمیعی
عبادت و راز و نیاز با خالق یکتا در قرآن و روایات از جایگاه ویژهای برخوردار است، به طوری که آیات فراوانی از قرآن کریم به بحث عبادت اشاره کرده است و بر اهمیت آن تأکید فرموده است. عبادت و پرستش خداوند یکتا و ترک پرستش هر موجود دیگر، یکی از اصول تعلیمات پیامبران الهی است، تعلیمات هیچ پیامبری از عبادت خالی نبوده است. چنانچه میدانیم در دین مقدس اسلام نیز عبادت سرلوحه همه تعلیمات است، چیزی که هست در اسلام عبادت به صورت یک سلسله تعلیمات جدا از زندگی که صرفاً به دنیای دیگر تعلق داشته باشد وجود ندارد، عبادات اسلامی با فلسفههای زندگی توأم است و در متن زندگی واقع است. گذشته از اینکه برخی عبادات اسلامی به صورت مشترک و همکاری دسته جمعی صورت میگیرد، اسلام به عبادتهای فردی نیز آنچنان شکل داده است که متضمن انجام پارهای از وظایف زندگی است، مثلاً نماز که مظهر کامل اظهار عبودیت است چنان در اسلام شکل خاص یافته که حتی فردی که میخواهد در گوشه خلوت به تنهایی نماز بخواند خود به خود به انجام پارهای از وظایف اخلاقی و اجتماعی از قبیل نظافت، احترام به حقوق دیگران، وقت شناسی، جهت شناسی، ضبط احساسات، اعلام صلح و سلم با بندگان شایسته خدا و غیره مقید میگردد و انسان نیاز به عبادت و پرستش دارد. امروز که در دنیا بیماریهای روانی زیاد شده است، در اثر این است که مردم از عبادت و پرستش روی گرداندهاند. خداوند در قرآن کریم میفرماید: ?وَ مَا خَلَقَتَ الجِنَّ و الاِنسَ إلاّ لِیعبُدون?؛ و جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا بندگی کنند. در این آیه هدف از آفرینش تمام موجودات را عبادت برای پروردگار جهانیان بیان میفرماید.البته عبادت در شب، به ویژه در سحرگاهان و نزدیک طلوع فجر، اثر فوق العادهای در صفای روح، تهذیب نفس، تربیت معنوی انسان، پاکی قلب و بیداری دل، تقویت ایمان و اراده، تحکیم پایه های تقوی در دل و جان انسان دارد که حتی با یک مرتبه آزمایش، انسان آثار آن را به روشنی در خود احساس میکند. به همین دلیل، علاوه بر آیات قرآن، در روایات اسلامی نیز تأکید فراوانی بر آن شده است. در روایتی از امام صادق? میخوانیم: «سه چیز از عنایات مخصوص الهی است: عبادت شبانه (نمازشب) و افطار دادن به روزهداران و ملاقات برادران مسلمان». در حدیث دیگری از همان حضرت نقل شده است که در تفسیر آیه 114 سوره هود فرموده است: ?وَ أَقِمِ الصَّلاهَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى لِلذَّاکِرینَ?؛ یعنی: در دو طرف روز و اوایل شب، نماز را برپادار؛ چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها) را از بین میبرد، این تذکری است بـرای کسانی که اهل تذکرند. پس نماز شب گناهان روز را از بین میبرد. و یا آیه 2 سوره مزمل میفرماید: ?قُم اللّیل اِلّا قلیلاً?. بحث عبادت در شب تأکید شده است و مفسران زیادی ذیل این آیات اقوال مختلفی را بیان کردهاند. با توجه به این تأکیدها و تأمل در این آیات و روایاتی که در پی اهمیت این موضوع به ما رسیده است، این سوال مطرح است که چرا خداوند متعال در آیات قرآن و ائمه معصومان? در روایات متعدد، شب را بهترین هنگام برای عبادت و نیایش با معبود یکتا دانسته و بر اهمیت آن تأکید فرمودهاند و چرا بیشترین اتفاقات مهم در شب رخ داده است مثل شب معراج پیامبر، شب قدر، شب عیدقربان، شب جمعه، شب نیمه شعبان و شب اول رجب... چرا در اهمیت و فضیلت دعا و نیایش در شب تأکید شده و اینکه چرا ساعاتی از شب از لحاظ فضیلت اهمیت بیشتری دارد؟ این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسشها است. همچنین در این پژوهش به معنای واژه «عبادت» و واژههایی که نقش کلیدی را مانند لیل ایفا میکنند پرداخته میشود، تا با معناشناسی این کلمات کلیدی، نویسنده بهتر بتواند به طور دقیق به موضوع انتخابی خود بپردازد. پس از مراحل ذکر شده به نتیجه گیری کلی پرداخته شده و براساس مراحل طی شده در تحقیق، نتیجهای که بدست آمده بیان میشود.
#عبادت
#روایی
#قرآن
#برکت
#نماز شب
#گذشت
لینک خبر:
http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/794201
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟 معناشناسی واژه شهید در قرآن و روایات🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مریم حاجی عبدالباقی | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: املیلا داوری دولتآبادی
دسترسی به فایل تماممتن پیشینههایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست.
معناشناسی واژه شهید در قرآن وو روایات،تحقیقی است تحلیلی و توصیفی که به بیان حقیقت معنایی واژه شهید و جایگاه آن در قرآن پرداخته است. واژه شهید در آیات متعددی از قرآن کریم استفاده شده که تمامی آن ها به یک معنا نمی باشد. حضور و گواه دو شاخه ی اصلی در حوزه معنایی این واژه هم در معنای لغوی و هم در وجوه قرآنی آن می باشد. امّا آنچه که در عرف فرهنگ اسلامی از این لغت به ذهن می رسد،کسی است که در راه خدا کشته شده، و به نظر اکثر مفسرین واژه شهید به این معنا در قرآن به کار نرفته و از آن با تعبیر قتیل فی سبیل الله یاد شده است . شهید معرفی شده در قرآن(گواه اعمال) معنایی هم ردیف نبی ،صدّیق و صالح دارد و در زمره ی منعمین و مصداق صراط مستقیم است . با بررسی هم نشین ها و جانشین های شهید، حوزه معنایی این واژه و شاخصه های آن در قرآن روشن تر شده و مشخص می شود که این مقام قابل دست یافتن بوده و دارای مراتبی بوده که بالاترین آن به شخص رسول اکرم(ص)تعلق دارد .
#معنا شناسی
#شهادت(گواهی)
#مفهوم معنایی
#شهید
#قرآن
#ادبیات دینی
#شاهد
#رابطه جانشینی
#روابط هم نشینی
لینک پایان نامهhttp://ganj.irandoc.ac.ir/articles/799400:
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟 مشورت، آداب و شرایط آن از منظر قرآن و سنت🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | پدیدآور: کمال بابایی
دسترسی به فایل تماممتن پیشینههایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست.
یکی از موضوعات اخلاقی که در دین مبین اسلام حائز اهمیّت شمرده شده موضوع مشورت است. هدف این پایان نامه بررسی دقیق جایگاه مشورت در زندگی مسلمانان و شناخت مسائل پیرامون آن، با استفاده از قرآن و سنّت پیامبر گرامی اسلام (صلی اللّه علیه و آله وسلم) و ائمه طاهرین (علیهم السّلام) میباشد. قرآن کریم در چهار آیه مختلف پیرامون مشورت با مومنین سخن گفته و عموم مسلمین حتی رهبر جامعه اسلامی را به آن دعوت نموده است. همچنین اهل بیت پیامبر (علیهم السّلام) ضمن تشویق مسلمین به این امر خود نیز در این زمینه پیشتاز بودهاند. ایشان هم از نظرات مشورتیِ امّت خویش بهره میبردند و هم نظرات هدایت گونه خود را از آنها دریغ نمیکردند. بهطور کلی برای مشورت سه رکن اساسی وجود دارد. که عبارتاند از: موضوع مشورت، مشاور و مشورت گیرنده. برای هر یک از ارکان شرایط و آدابی نقل شده است. از جمله شرایط اینکه جزء یقینیات انسان همچنین از مصادیق احکام عملی نباشد. مشاور نیز موظف است آدابی را هنگام مشورت رعایت نماید. اظهار نظر سنجیده، مخاطب شناسی و توجه به گفتههای مستشیر از جمله آنهاست. همچنین مشورت گیرنده برای رسیدن به هدف باید از نتیجه مشورت تبعیّت نموده، در انتخاب مشاور دقت و جایگاه مشورت را رعایت نماید. اگر مشاوره ای طبق ضوابط و شرایط صحیح صورت پذیرد نتایجی را در بر خواهد داشت که منجر به تقویت اراده و در نهایت رسیدن به نُجح و پیروزی خواهد شد.
#مشاوره
#شوراهای اسلامی
#اسلام
#قرآن
#سنت
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/799679
🆔 @ostadmaaref
جایگاه حدیث «قرب نوافل» در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن.pdf
1.15M
#مقاله
جایگاه حدیث «قرب نوافل» در منابع فریقین و بررسی تطبیقی رویکرد عرفا و محدثان نسبت به آن
#روایات
#قرب_نوافل
#محدثان
#عارفان
#فقه_الحدیث
مجله
#پژوهش_نامه_قرآن_و_حدیث
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت نوزدهم:
💠 بحث درباره ماهیت و منشاء وحی:
✅ بیان انواع منشاء وحی در قالب احتمال
✅ توضیح منشاء وحی به عنوان منشاء قدسی و الهی.
✅ بیان شواهدی از قرآن که منشاء وحی را الهی و غیرنفسانی معرفی میکند.
✅ بیان شواهدی از عهدین در باب این موضوع.
🆔 @ostadmaaref
roshana 019.mp3
6.72M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 19
🆔 @ostadmaaref
اهل بیت «علیهم السلام » در قرآن.pdf
423.5K
#مقاله
اهل بیت «علیهم السلام » در قرآن
#قرآن
#اهل_بیت
#عقائد
#کلام
مجله
#گلستان_قرآن
🆔 @ostadmaaref
سخنرانی استاد احمد عابدی در منزل استاد معارف به مناسبت شهادت امام صادق در سال 95.mp3
15.68M
🍀سخنرانی دکتر احمد عابدی 🍀
🍀به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام🍀
در محضر اساتید
مکان: منزل دکتر مجید معارف
تاریخ8/5/1395
موضوع: معرفی چهار تن از یاران امام صادق علیه السلام
اختلاف بین بشر و روش حل ان در پرتو کتاب وسنت.wma
13.95M
سخنرانی آقای دکتر محمد کاظم شاکر در مراسم سالگرد شهادت امام صادق (ع) با موضوع اختلاف بین بشر و روش حل ان در پرتو کتاب وسنت
🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘
سلام علیکم .دو سوال داشتم اگر امکان دارد استاد معارف راهنمایی کند .تشکر وسپاس .
1. حدیث شاذ ،کدام دسته ازنقد حدیث(سند ،متن )قرار می گیرد ؟
2.روابط میان حدیث ،منظور (حقیقت و مجاز ،ناسخ و منسوخ ) جزء نقد متن حدیث است یا فهم متن حدیث است؟
🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘
اگر به تعریف حدیث شاذ دقت کنیم که : مارواه الثقه خلاف المشهور مساله حدیث شاذ متنی است نه سندی مثلا یک شیعه عادل متنی روایت کند همسو با نظرات وفتاوای اهل سنت چنانکه ویژگی روایات تقیه ای چنین است یا در منابع حدیثی اهل سنت متنی باشد همسو با دیدگاههای شیعه که ازنظر اهل سنت شاذ است.
🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘
درک روابط میان روایات مثل ناسخ ومنسوخ یا عام وخاص و۰۰۰قطعا یک کوشش فقه الحدیثی است اما کاربرد نقد الحدیثی هم دارد.
🆔 @ostadmaaref