eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
731 دنبال‌کننده
254 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقش کعب الاحبار در تحولات سیاسی-فرهنگی صدر اسلام🌟 پایان‌نامه . 1381 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > تاریخ استاد راهنما: علی‌محمد ولوی | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: فریبا جعفری 30 صفحه اولیه ین پایان نامه را از لینک زیر می توانید دانلود کنید. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/59322 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی نقش خاندان یقطین در تاریخ شیعه🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه الزهرا (س) . 1382 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: علیمحمد ولوی | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: فاطمه جعفرنیا یقطین 30 صفحه اولیه ین پایان نامه را از لینک زیر می توانید دانلود کنید. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/64289 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد حدیث با تکیه بر قران (نقد قرآن محور حدیث)🌟 پایان‌نامه . 1385 . پایان نامه دکترا استاد راهنما: محمدعلی مهدوی; راد | استاد مشاور: مجید معارف . کامران ایزدی | دانشجو: مهدی احمدی چکیده به موجب برخی روایات و گزارش‌ها، نقد حدیث با قران به عنوان یک قاعده توسط پیامبر(ص)، ائمه(ع)، صحابیان و تابعان مطرح شده است. همچنین گزارش‌هایی ناظر به اعمال آن توسط برخی ائمه(ع) و صحابه دیده می‌شود. از سده دوم با آغاز دوره تدوین حدیث و دانش‌های پیرامون آن، این قاعده در دو مقام نظر و عمل، مورد توجه اندیشوران مسلمان قرار گرفت.در مقام نظر، دو دیدگاه ایجابی و انکاری پدید آمد. این دو دیدگاه با محوریت متون نامبردار به احادیث عرض شکل گرفت. امامیه و زیدیه، نگاه ایجابی و غالب اهل سنت نگاه انکاری را اختیار کردند. گویی در سده اخیر این مساله جایگاه یکی از شاخص‌های اندیشه اجتهادی در برابر سنت‌گرایی اخباری را پیدا کرده است. چه، محمد عبده، رشید رضا، احمد امین، ابوریه، سباعی و دهها عالم نقد حدیث اهل سنت به جانب اعتبارآن تمایل یافته‌اند. در مقام عمل از این قاعده چندان استقبال نشده است. این ادعا با تتبع در متون روایی و پیرامون آن معلوم می‌شود. چنان که گستره این انطباق، از سه حوزه دانش فقه، تفسیر و کلام فراتر نمی‌رود. این نحوه تعامل، ریشه در عوامل مختلف دارد که اختلاف در جایگاه سنت، زبان قران، گونه تناظر حدیث با قران در قاعده عرض و... از آن جمله است. تاخر جایگاه سنت نسبت به قران، زبان متعارف در نحوه تفهیم قران، تحریف ناپذیری قران، مخالفت قطعی در گونه تناظر قران، اثبات صدور و عدم صدور در برایند قاعده یاد شده چارچوب نظری قاعده قران محور را تشکیل می‌دهد. کلید واژه: حدیث، قرآن، نقد قرآن محور، اثبات صدور، اثبات حجیت. قرآن محور # اثبات صدور حجیت لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/64462 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟وظایف کارگزاران از دیدگاه امام علی (ع)🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1362 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: زهرا فهمیده وطن دوست لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/72189 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقش مردم در حکومت از دیدگاه امام علی علیه‌اسلام🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1382 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: ولی‌الله نقی‌پور | دانشجو: ملیحه خودکار لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/72399 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ذکر و غفلت از دیدگاه قرآن و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . 1381 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: منصور پهلوان | دانشجو: فرشته تقی زاده 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/72410 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟فطری بودن دین و مشترکات ادیان الهی در قرآن و حدیث🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1383 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > علوم قرآن و حدیث استاد راهنما: ولی‌الله نقی‌پورفر | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: سودابه آشوری 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/72411 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟موعظه و اندرز در نهج البلاغه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه قم . 1382 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: معصومه عباسی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/76103 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ترجمه و تحقیق مبحث نسخ و انساء در قرآن کریم از کتاب ((القرآن الکریم و روایات المدرستین)) 🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه قم . 1382 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: کاظم عسکری | دانشجو: ناهید ایزدی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/76114 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺سوال🌺🌺 روایت زیر نشر گسترده ای در میان مردم یافته است درحالیکه فاقد سند معتبر می باشد. لطفا درباره آن توضیح فرمایید. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺سوال🌺🌺 آیا اگر سند روایت در متون روایی نباشه، میشود به آن مجعول گفت؟ ☘☘پاسخ☘☘ جعل حدیث از قرن ۵ در شیعه وسنی متوقف شده است واز قرن ۶ هر حدیثی حتی احادیث مجعول باید در منبعی آدرس داده شود وگرنه مشکوک به جعل جدید میشود که البته جزء نوادر است چون همانطور که گفتم با ختم تدوین حدیث در قرن ۵ آن هم در شیعه وسنی کمترین ارزش علمی در نقل حدیث ارجاع ان به یک منبع میشود اگر فرض جعل جدید را منتفی بدانیم ومنبعی هم برای حدیث منسوب به امام پیدا نکنیم حتما در نقل این جمله از امام ( ع) سهو وخطایی رخ داده است. 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ باسلام اسلام در مسئله گناه وعدم اشاعه آن بسیار حساس است ومایل است به هیچ عنوان باب اقرار به گناه ونقل گناهان دیگر باب نشود وبه عکس حسن ظن به توبه باب شود وتبلیغ گردد لذا حدیث یاد شده با این مبنا نمی تواند غلط باشد ومشابه آن حدیثی داریم از امام هفتم که می فرماید اگر ۵۰ نفر در باره کسی شهادت به فسقی دادند وان کس تکذیب کرد تو ان ۵۰ نفر را تکذیب کن (سوره نور ذیل ایات اولیه از جمله مساله افک) اما در مورد جعل این حدیث قاعده کلی در جعلی دانستن یک حدیث حصول علم به جعل است نه گمانه زنی به صرف گمانه زنی حدیث ضعیف ونامعتبر خواهد شد نه لزوما مجعول علم به جعل هم زمانی حاصل میشود که جای هیچ احتمالی در توجیه حدیث باقی نماند از نظر مضمونی برای من علم به جعل حاصل نشده چون این مضمون در راستای اموزه های اسلام است اما تا مادام که منبع وسند معتبری برای آن پیدا نشود استناد به ان را جایز نمی دانم. 🆔 @ostadmaaref