eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
714 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
01- بررسی تحلیلی رساله های دکتری 12 دی 1398.mp3
8.16M
#برنامه_رادیویی #فایل_صوتی 💠 برنامه رادیویی #پژوهش_های_قرآنی 🔺موضوع رساله: زبان تصویرآفرینی یکی از رموز جاودانگی قرآن 🔹 نگارنده: خانم آزاده عباسی 🔻 تاریخ: 12 دی 1398 🆔 @ostadmaaref
02- بررسی تحلیلی رساله های دکتری 3 بهمن 1398.mp3
8.75M
#برنامه_رادیویی #فایل_صوتی 💠 برنامه رادیویی #پژوهش_های_قرآنی 🔺موضوع رساله: نقد و بررسی مبانی و روش‌های حدیث پژوهان غربی در تاریخ گذاری روایات بر اساس متن با تأکید بر آراء گلدزیهر و شاخت 🔹 نگارنده: آقای سعید شفیعی 🔻 تاریخ: 3 بهمن 1398 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 مهرورزی با فاطمه، پاداش رسالت ♦️ به استناد آیه: «... قل لا اسألکم علیه اجراً الّا المودة فی القربی» (شوری، 23) (بگو (در قبال رسالتم) پاداشی از شما نمی‌خواهم به جز دوست داشتن نزدیکانم) حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یکی از مصادیق «قربای» پیامبر است که مودت با او به عنوان پاداش رسالت پیامبر(صلی الله علیه وآله) امری واجب و الزامی است. ♦️ از طرفی قابل توجه است که طبق آیه: «قل ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الّا علی الله و هو علی کل شی شهید» (سبا، 47) نتیجه دوستی و مهرورزی با خویشان رسول خدا(ص) به خود انسان باز می‌گردد نه ضرورتاً رسول خدا(ص). ♦️اما مصداق «قربی» در آیه مودت چه کسانی هستند؟ دراین باره اقوالی در بین مفسران اهل سنت وجود دارد؛ از جمله آن که مراد از قربی مطلق خویشاوندان پیامبر(ص) خصوصاً طایفه قریش است (دمشقی، 1409ق: ج4، ص121)؛ ♦️در صورتی که هر کس به تاریخ اسلام آشنا باشد، متوجه خواهد شد که قریش با آن سابقه‌ای که در اذیت و آزار پیامبر(ص) داشته، نمی‌تواند مصداق مناسبی جهت جلب مودت مسلمانان به عنوان مزد رسالت پیامبر(ص) باشد. ♦️ابن کثیر به عنوان یک نظر «قربی» را مصدر گرفته و آیه را چنین معنا کرده است: «بگو ای پیامبر من در قبال رسالتم از شما مزدی نمی‌خواهم، لکن به سبب قرابتی که بین من و شما وجود دارد، مرا آزار نکنید» (همان). 🔺این تفسیر نیز علاوه بر آن که خلاف ظاهر است با روایاتی که در معرفی مصادیق «قربی» وارد شده در تعارض است. ♦️از معروف‌ترین روایات وارده در این خصوص حدیث «ابن عباس» است که می‌گوید: چون آیه: «قل لا اسالکم علیه اجراً الا المودة فی القربی» نازل شد، اصحاب گفتند: ای رسول خدا(ص) خویشان تو که خداوند محبت آنها را واجب فرموده چه کسانی هستند؟ پیامبر(ص) فرمود: «علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام». (ر.ک. منابع گوناگون اهل سنت از جمله: سیوطی، 1993م: ج7، ص348؛ زمخشری، 1407ق: ج4، ص220؛ فخررازی، 1413ق: ج27، ص167؛ حاکم حسکانی، 1393ق: ج2، ص130؛ بیضاوی، 1408ق: ج2، ص362؛ نسفی، 1416ق: ج4، ص154). ♦️زمخشری در ذیل آیه حدیث دیگری در لزوم دوستی آل محمد(ص) آورده که با این عبارت شروع می‌شود: «قال رسول الله (ص): من مات علی حب آل محمد مات شهیداً، الا من مات علی حبّ آل محمد مات مغفوراً له...» (زمخشری، 1407ق: ج4، ص220) و فخررازی پس از ذکر همین حدیث آورده است: «در عظمت آل محمد همین بس که اولاً: آنان- یعنی علی، فاطمه، حسن و حسین- محبوب رسول خدا(ص) بوده و لذا دوستی آنان بر امت واجب است. ثانیاً: آنان در تشهد نماز در کنار رسول خدا(ص) مخصوص به ذکر و دعا شده‌اند که: «اللّهم صل علی محمد و آل محمد» که این نیز بر وجوب حـب و دوستی آنان دلالت دارد (فخررازی، 1413ق: ج27، ص166). ♦️ نکته‌ی دیگر درباره حدیث ابن عباس در معرفی مصادیق «ذی‌القربی» آن که این حدیث در منابع حدیثی و تفسیری اهل سنت به طرق مختلفی وارد شده از جمله آن که حاکم حسکانی حدیث یاد شده را با هشت طریق ذیل آیه مودت آورده است (حاکم حسکانی، 1393ق: ج2، صص146-130). طبق برخی از پژوهش‌ها (بشوی، 1386: صص180-179) سند حدیث صحیح بوده و راویان آن موثقند؛ ♦️ ضمناً آیه مودت و حدیث پیامبر(ص) در معرفی «ذی‌القربی» از مشهورترین نصوصی است که امامان شیعه مانند امیرمؤمنان (ع)، امام حسن مجتبی(ع) و امام زین‌العابدین(ع) در دفاع از حقوق اهل بیت(ع) در مقابل مخالفان خود از بنی امیه و غیره، به آن احتجاج کرده‌اند (ر.ک. آلوسی، 1405ق: ج25، ص30؛ سیوطی، 1414ق: صص79-76 و نیز هاشمی، 1376: فصل یازدهم، فاطمة زهرا در آیه قربی) ✅ برگرفته از مقاله: سیمای حضرت زهرا سلام الله علیها در روایات اهل تسنن. 🔺 میلاد دخت نبی مکرم اسلام بر همه مسلمانان جهان مبارک باد. ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
✅ حضرت زهرا -سلام الله علیها- مدافع رسالت هستند و با تمام وجود پشت پیامبر -صلی الله علیه وآله- قرار می گیرند. وقتی هنوز طفلی کوچک هستند با دستان کوچک خود، غبار و خستگی را از روی پیامبر پاک می کنند و وقتی حضرت خدیجه وفات می کنند چنان به پیامبر مهر می ورزند که یک مادر در حق فرزند خود انجام می دهد و این افسانه نیست چون پیامبر اغراق نمی کند و اهل غلو نیست و پیامبر -صلی الله علیه وآله- بی جهت درباره حضرت فاطمه زهرا-سلام الله علیها- تعبیر "ام ابیها" را به کار نمی برند. فاطمه -سلام الله علیها- بنا به گفته پیامبر، مادر پدرش است آنچنان به پیامبر دلسوزی می کنند که یک مادر نسبت به فرزند خود، این نقش حضرت زهرا در دفاع از رسالت است. 🌺 لطفا جهت دسترسی به متن این گفتگو بر روی لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://shabestan.ir/detail/News/756466 ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از «بخش اول» گفتگوی خبرگزاری شبستان با دکتر معارف پیرامون جایگاه و شخصیت حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- ♦️30 دی ۱۳۹۷ ✅ حضرت زهرا -سلام الله علیها- فرزند رسالت است و دختر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، همسر امامت است و مادر ولایت. این در جای خود افتخار و موقعیتی را برای حضرت زهرا -سلام الله علیها- ایجاد می کند که می تواند بیانگر آثار تربیتی پیامبر در ایشان باشد و از مجموعه فضایل حضرت باشد که انتظار می رود. در حقیقت این که ما چنین توصیفی و نسبتی داشته باشیم، شأن حضرت را نشان داده ایم؛ اما جدای از این نسبت ها که درباره حضرت زهرا -سلام الله علیها- گفته شده و ممکن است برای برخی اذهان قانع کننده نباشد. ✅ آیه ای از قرآن درباره موضوع مورد بحث می خوانم. در آیات انتهایی سوره مبارکه تحریم خدای تبارک و تعالی از زنانی با ما سخن می گوید که این زنان می توانند الگو و مثل برای همه مومنان باشند. قرآن می فرماید: "و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امرات فرعون اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران اللتی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین". ✅ در این آیات دو بانو مطرح می شوند که خودشان منهای وابستگی به اطرافیان خود مَثَل و الگو واقع می شوند، آن هم نه مَثَل و الگو برای زنان مومنان، بلکه مَثَل و الگو برای همه مومنان اعم از مردان و زنان مومن. یکی از این دو، زن فرعون بود که در کاخ فرعون بود و به نوعی ملکه کاخ بود اما وقتی به حقیقت رسید و درک کرد که حضرت موسی فرستاده ای از جانب خاواند است به موسی ایمان آورد و به خاطر حمایت از موسی در برابر همسرش انواع آزارها و شکنجه ها را به جان خرید همچنان که در این آیات می فرماید خداوندا مرا خانه ای در بهشت قراره ده و مرا از قوم ظالمان قرار نده. آنچه در این باره می توان گفت این است که زن فرعون از حامیان حضرت موسی از همان دوره طفولیت حضرت بود و در راه عقیده خودش از همه آن موقعیت های اجتماعی و منصب ها و آسایش ها دست کشید و خداوند در این آیات می فرماید این خانم به خاطر این ویژگی برای همه مردان و زنان مؤمن الگو قرار داده شد. ✅ خانم دیگری که در ادامه همین آیات معرفی شده و به خاطر پاکدامنی و عبادت هایش ستوده می شود حضرت مریم -سلام الله علیها- است که قرآن درباره ایشان می فرماید: مریم ابنت عمران اللتی احصنت فرجها / مریم دختر عمران که پاکدامن بود. باز در سوره آل عمران درباره ویژگی حضرت مریم می خوانیم که مریم برگزیده شد و ملائکه با او حرف می زدند و همین زن زمینه ساز به وجود آمدن پیامبری بزرگ به نام حضرت عیسی -علیه السلام- شد. ✅ اما با همین نگرش وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- هم یک الگو و مثال برای مومنان است اعم از زن و مرد، حتی اگر نگاهی کوتاه به برخی از فرازهای زندگی حضرت داشته باشیم می توانیم این نکته را به روشنی در حیات حضرت ملاحظه کنیم. بنده توفیق داشتم و کتاب کوچکی از حیث کمیت به نام "شخصیت شناسی فاطمه زهرا بر پایه کتاب و سنت" نگاشتم و در این کتاب قدری درباره شخصیت و جایگاه حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- از منظر آیات و روایات بحث کردم و از این دریچه شخصیت حضرت را مورد واکای و تبیین قرار دادم. با مطالعه این کتاب که برگرفته از آیات و روایات است ثابت می شود که حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- موقعیت ممتازی در برخی از آیات قرآن دارند. ✅ فی المثل وقتی پیامبر به مباهله می روند آیه ای نازل می شود که مناسبت با این واقعه دارد. در بخشی از آیه 33 سوره احزاب که آیه تطهیر است و در این باره نازل شده می خوانیم: " انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا." در آیه تطهیر حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- در مرکزیت اهل بیت -علیهم السلام- قرار می گیرند چون پیامبر -صلی الله علیه وآله- در خانه فاطمه زهرا -سلام الله علیها- خیمه ای را برپا می کند و خود حضرت و فاطمه زهرا و حضرت علی و حسنین در زیر آن قرار می گیرند و حضرت می فرماید این ها اهل بیت من هستند، این ها را از هر پلشتی پاکیزه قرار ده. از آن سو می بینیم که سوره کوثر تطبیقی جز با شخصیت حضرت زهرا ندارد و این از جمله مقامات حضرت است که خداوند در آیات سوره کوثر به پیامبر -صلی الله علیه وآله- می فرماید: ما به تو کوثر که خیر کثیر است عطا کردیم و به پیامبر می فرماید که به این مناسبت قربانی کن.
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارشی از «بخش دوم» گفتگوی خبرگزاری شبستان با دکتر معارف پیرامون جایگاه و شخصیت حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- ♦️30 دی ۱۳۹۷ ✅ فاطمه زهرا -سلام الله علیها- در 9 سالگی همسر علی -علیه السلام- می شود و علی در آن روزگار گرفتارترین و پرمشغله ترین فرد است و شب و روز ندارد و دایم یا در ماموریت است یا در جنگ و عهده دار امور این زندگی و تربیت فرزندان این خانه که بعدها سلسله امامت با وجود آن ها تداوم می یابد و به منصه ظهور می رسد کسی جز فاطمه زهرا-سلام الله علیها-نیست. حضرت بنا به روایات مشهور چند ماه پس از رحلت پیامبر در 18 سالگی وفات می کنند و حاصل زندگی مشترک حضرت فاطمه و امیرالمومنین در آن روزها چهار بچه قد و نیم قد هستند. علی که مرد اول جبهه های جنگ است با کدام خاطر جمع می تواند این همه ماموریت را انجام دهد . غیر از این است که می داند بار اداره خانه و تربیت فرزندان بر دوش حضرت فاطمه است و در حقیقت خیالش از این بابت آسوده است؟ ✅ از آن سو می بینیم بعد از رحلت پیامبر-صلی الله علیه وآله- آن وقت که امر امامت و حکومت امیرالمومنین علی -علیه السلام- در جامعه اسلامی دچار چالش شد باز چهره درخشان حضرت زهرا -سلام الله علیها- را این بار در قامت مدافع ولایت و امامت می بینیم. حضرت در این برهه با زنان انصار ملاقات می کرد و روز غدیر را به آن ها یادآوری می کرد یا در مساله فدک احتجاجاتی با خلیفه وقت داشت تا جایی که در برخی منابع نوشته اند که توانست باغ فدک را که هدیه پیامبر بود بازپس بگیرد. همه این اتفاقات نشان می دهد که حضرت فاطمه -سلام الله علیها- انسان در صحنه و واقف به مسئولیت های اجتماعی و سیاسی است و از حق خود و همسرش دفاع می کند. ما از یک زن دیگر چه انتظاری داریم؟ ✅ آیا می توان گفت که این چنین انسانی یک انسان ناموفق است و نتوانسته از ظرفیت های خود بهره بگیرد؟ فاطمه زهرا -سلام الله علیها- همسر ناموفقی در برابر حضرت علی -علیه السلام- است؟ دختر ناموفقی در برابر پیامبر-صلی الله علیه وآله- است؟ مادر ناموفقی در برابر فرزندانش است؟ فاطمه زهرا -سلام الله علیها- را در هر صحنه ای که می بینیم او در قامت انسانی متعالی و موفق ظاهر می شود. ✅ ما در حقیقت با یک زنی روبرو هستیم که توانسته آن رشد و شکوفایی اخلاقی و معنوی را در درجه ای عالی به تحقق برساند. این است که وقتی به عبادت های ایشان نگاه می کنیم می بینیم ممتاز و در اعلی درجه است وقتی به انفاق و رسیدگی به همنوعان نگاه می کنیم ممتازی حضرت در این عرصه هم به چشم می آید. پسرش امام حسن -علیه السلام- می گوید من دیدم که مادر مشغول دعا و مناجات بود. اما در دعا دیدم که همسایه ها را دعا می کند و برای آن ها خیر و سعادت و هدایت می خواهد. گفتم مادر درباره ما دعایی نکردی اما دعایت درباره همسایه ها بود و مادر فرمودند الجار ثم الدار و این نگاه متعالی و شگفت حضرت فاطمه -سلام الله علیها- است که همسایه ها را در اولویت می بیند. ✅ در صورتی که ما امروز در جامعه خودمان می بینیم که این نگاه بسیار کم رنگ است و البته آغاز اغلب انحراف ها از همین نقطه است که منافع فردی به منافع دیگران ارجح شمرده می شود. ✅ حضرت می فرماید الجاز ثم الدار و اگر همین یک جمله کوتاه ملکه رفتاری ما می شد ما اول به همسایه توجه می کردیم در آن صورت کیفیت روابط ما بسیار متحول می شد و این گونه نبود. ما وقتی به سیمای حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- نگاه می کنیم می بینیم که حضرت در هر صفتی از صفات والای انسانی در جایگاه درخشان و ممتازی قرار دارند و این نه یک تعصب یا عرق مذهبی است. تاریخ به ما می گوید که حضرت چنین بوده اند. آیات و روایات اجازه چنین تلقی و برداشتی را به ما می دهند. این گونه هم نیست که حضرت را منحصر به یک حوزه خاص کنیم نه بلکه حضرت به مثابه نوری هستند که هر کجا پا می گذارند آنجا را روشن می کنند خواه آن جایی که حضرت ورود می کنند روابط اجتماعی باشد و خواه مربوط به موضوعات معنویت و آخرت گرایی در همه این زمینه ها حضرت درخشان هستند و پیشتاز. ✅ به خاطر این که متوجه آن مثال و الگو بودن ایشان نیستیم. وقتی انسانی به جایگاهی می رسد که الگو و مثل قرار می گیرد یعنی اگر کسی پشت چنین انسانی قرار بگیرد و جای پای خود را سعی کند در جای پای او بگذارد راه سعادت را رفته است. الگو یعنی این که شما دیگر آسوده هستی که راه را گم نخواهی کرد اما ما متاسفانه گاه این درخشش و پیشتازی و تلالو را به درستی نمی بینیم. فاطمه زهرا -سلام الله علیها- یک الگوی بسیار موفق برای انسان است چه این انسان زن باشد و چه مرد چون آن فضایل اخلاقی در حقیقت جنسیت ندارد و طبق همان الهامی که از آیات قرآن می گیریم همچنان که آسیه همسر فرعون یا مریم دختر عمران الگوهایی برای مومنان معرفی می شوند حضرت فاطمه هم الگویی برای همه مؤمنان است.
🌺 لطفا جهت دسترسی به متن این گفتگو بر روی لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://shabestan.ir/detail/News/756467 ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
گفتاری درباره فصل الخطاب.pdf
730.5K
💠 به مناسبت فرا رسیدن سالروز وفات میرزا محدث نوری (رحمة الله علیه) ♦️ گفتاری در باب کتاب «فصل الخطاب» محدث نوری؛ از کتاب تلألؤ نور 🔸 نوشته دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref
03- بررسی تحلیلی رساله های دکتری 24 بهمن 1398.mp3
8.78M
#برنامه_رادیویی #فایل_صوتی 💠 برنامه رادیویی #پژوهش_های_قرآنی 🔺موضوع رساله: تبیین نظام روایات امامیه در باب توحید 🔹 نگارنده: آقای مصطفی آذرخشی 🔻 تاریخ: 24 بهمن 1398 🆔 @ostadmaaref
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 اطلاق واژه «شیء» بر خداوند از کلام امام جواد -علیه السلام- ♦️ حسین بن سعید روایت کرده است: «سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانی-علیه السلام- یجُوزُ أَنْ یقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ شَیءٌ قَالَ نَعَمْ یخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّینِ حَدِّ التَّعْطِیلِ وَ حَدِّ التَّشْبِیه.» (کلینی، 4631ش،ج 4، ص82) چنانکه ملاحظه می‌کنیم، راوی در این حدیث از امام جواد -علیه السلام- دربارۀ اطلاق شیئیت به خداوند، پرسش کرده و امام-علیه السلام- بیان داشته‌اند که می‌توان بده خدا شیء گفت، زیرا در غیر این صورت دچار انكار خداوند می‌شویم. 🔺 در این باره توجه به چند نكته ضروری است: نخست اینكه در قرآن کریم نیز شیئیت به خداوند متعال اطلاق شده است؛ چنانکه در آیۀ 41 سورۀ انعام آمده است: «قُلْ أَی شَیءٍ أَکْبَرُ شَهادَةً قُلِ الله.» 🔻نكتۀ دیگر اینكه شیئیت غیر از جسمیّت است؛ در آموزه‌های اهل بیت -علیهم السلام- شیء بدون خداوند به این معناست که خداوند هست و نفی شیئیت خداوند، مساوی با انكار اوست. این نكته در حدیثی از امام رضا-علیه السلام- تبیین شده است:«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى بْنِ عُبَیدٍ قَالَ قَالَ لِی أَبُو الْحَسَنِ-علیه السلام- مَا تَقُولُ إِذَا قِیلَ لَکَ أَخْبِرْنِی عَنِ الله عَزَّ وَ جَلَّ شَیءٌ هُوَ أَمْ لَا قَالَ فَقُلْتُ لَهُ قَدْ أَثْبَتَ الله عَزَّ وَ جَلَّ نَفْسَهُ شَیئاً حَیثُ یقُولُ قُلْ أَی شَیءٍ أَکْبَرُ شَهادَةً قُلِ الله شَهِیدٌ بَینی وَ بَینكُمْ فَأَقُولُ إِنَّهُ شَیءٌ لَا کَالْأَشْیاءِ إِذْ فِی نَفْی الشَّیئِیةِ عَدْهُ إِبْطَالُهُ وَ نَفْیهُ قَالَ لِی صَدَقْتَ وَ أَصَبْتَ ثُمَّ قَالَ لِی الرِّضَا لِلناسِ فِی التَّوْحِیدِ ثَلَاثَةُ مَذَاهِبَ نَفْی وَ تَشْبِیهٌ وَ إِثْبَاتٌ بِغَیرِ تَشْبِیهٍ فَمَذْهَبُ النفْی لَا یجُدوزُ وَ مَذْهَبُ التَّشْبِیهِ لَا یجُوزُ لِأَنَّ الله تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَا یشْبِهُهُ شَیءٌ وَ السَّبِیلُ فِی الطَّرِیقَةِ الثَّالِثَةِ إِثْبَاتٌ بِلَا تَشْبِیه.» (صدوق، 4618ق، ص444) 🔻 در این حدیث، امام رضا-علیه السلام- با طرح پرسشی از یكی از اصحاب خود، سطح معرفتی او را دربارۀ ادلۀ توحیدی آزموده و با اینکار اهمیت نفی تعطیل و نفی تشبیه را خاطر نشان کرده‌اند. امام رضا -علیه السلام- این مطلب را تأیید کرده‌اند که نفی شیئیت از حق متعال، همان انكار خداوند است. در پایان این حدیث، امام رضا-علیه السلام- عقیدۀ صحیح توحیدی را «اثبات بلا تشبیه» که همان معرفت بین الحدّین است، بیان کرده‌اند؛ یعنی خدا هست اما شبیه هیچ چیز نیست. ♦️ افزون بر این، ملاحظه می‌شود که در برخی از نقل‌ها، راوی از امام جواد-علیه السلام- پرسیده است: «أَیجُوزُ أَنْ یقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ مَوْجُودٌ؟» (برقی، 4644ق، ج 4، ص 214) در این نقل به جای کلمۀ «شیء» که در نقل کلینی دیده می‌شود، کلمۀ «موجود» به کار رفته است و حاکی از این است که اصحاب امامان -علیهم السلام-، بنا بر تعالیم ایشان، اطلاق شیئیت به حق متعال را به معنای موجود دانستن خداوند به کار می‌بردند. ♦️ در حدیث امام جواد -علیه السلام-، به نكتۀ دیگری نیز اشاره شده و آن اینكه اطلاق کلمۀ شیء به خداوند متعال به صورت نكره، فی حدّ نفسه سبب نفی تعطیل و تشبیه است، زیرا با اطلاق شیئیت، از سویی، انكار خدا باطل شمرده می‌شود و با نكره آوردن «شیء» دربارۀ او، نفی تشبیه صورت می‌پذیرد، زیرا حق متعال شبیه هیچیک از اشیائی که میشناسیم نیست. ✅ برگرفته از مقاله: معرفت بین الحدّین در روایات اهل بیت -علیهم السلام-، صص 32-33. 🔺 میلاد نهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، امام جواد -علیه السلام- مبارک باد. ☘️ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘️ 🆔 @ostadmaaref 🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
04- بررسی تحلیلی رساله های دکتری 15 اسفند 1398.mp3
9.67M
#برنامه_رادیویی #فایل_صوتی 💠 برنامه رادیویی #پژوهش_های_قرآنی 🔺موضوع رساله: سنت در نظریه تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی 🔹 نگارنده: سرکار خانم دکتر زهرا مقیمی 🔻 تاریخ: 15 اسفند 1398 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: سیمای غیبت در روایات و آثار متقدمان شیعه 📖 چکیده: یکی از مسایل مهم در تاریخ سیاسی شیعه، مواجهه ی شیعیان با موضوع غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است. مطالعات در روایات و قرائن به جامانده نشان دهنده ی چاره جویی متنوع امامان شیعه علیهم السلام و نیز دانشمندان این مکتب است. این مقاله گزارش کوتاهی است از اهم اقداماتی که جهت توجیه و تثبیت اصل پدیده ی غیبت و نیز چگونگی مواجهه با این پدیده و اداره ی امور شیعه در شرایط و عصر غیبت انجام گرفته است. 📘 مجله: مجله ماه دین؛ شهريور و مهر 1383 - شماره 83 و 84 🆔 @ostadmaaref
سیمای_غیبت_در_روایات_و_آثار_متقدمان.pdf
223.4K
💠 سیمای غیبت در روایات و آثار متقدمان شیعه نویسنده: دکتر مجید معارف #غیبت #روایات_متقدمان #آثار_شیعه #عصر_غیبت #امام_زمان_عج 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه اول) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه دوم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه سوم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه چهارم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه پنجم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه ششم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه هفتم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه هشتم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه نهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه دهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه يازدهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه دوازدهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه سیزدهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه چهاردهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه پانزدهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه شانزدهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه هفدهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref