🌱_چرا_مرکز_ثقل_دعای_جوشن_کبیر_جمله.mp3
1.03M
🌱 چرا مرکز ثقل دعای جوشن کبیر جمله «سبحانک یا لااله الا انت الغوث...» است؟
☘ شبکه یک سیما
♦️ #فایل_صوتی
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/27
🆔 @ostadmaaref
🌱 نسبت دعای جوشن کبیر با قرآن.mp3
3.39M
🌱 نسبت دعای جوشن کبیر با قرآن
☘ شبکه یک سیما
♦️ #فایل_صوتی
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/27
🆔 @ostadmaaref
🌱_دعای_جوشن_کبیر_تجلی_«ادعونی_استجب.mp3
1.93M
🌱 دعای جوشن کبیر تجلی «ادعونی استجب لکم...»
☘ شبکه یک سیما
♦️ #فایل_صوتی
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/27
🆔 @ostadmaaref
🌱 مهم ترین آموزه دعای جوشن کبیر.mp3
1.95M
🌱 مهم ترین آموزه دعای جوشن کبیر
☘ شبکه یک سیما
♦️ #فایل_صوتی
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/27
🆔 @ostadmaaref
🌱 در شب قدر چه دعایی بکنیم؟.mp3
1.47M
🌱 در شب قدر چه دعایی بکنیم؟
☘ شبکه یک سیما
♦️ #فایل_صوتی
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/27
🆔 @ostadmaaref
🌱_آیا_در_شب_قدر_تنها_از_ما_توبه.mp3
2.96M
🌱 آیا در شب قدر تنها از ما توبه و انابه خواسته شده یا اینکه در پی آن کاری هم خواسته شده است؟
☘ شبکه یک سیما
♦️ #فایل_صوتی
🍀 برنامه #شهر_باران
📝 1396/03/27
🆔 @ostadmaaref
معرفی کتاب ارتباط نهج البلاغه با قرآن جمعه 26 خرداد 1396.mp3
7.72M
💠 مصاحبه #رادیو فرهنگ با استاد مجید معارف
✅ موضوع معرفی کتاب #ارتباط_نهج_البلاغه_با_قرآن
✅ برنامه #دریای_جان
📝 جمعه 26 خرداد 1396
⏱ 15:30
🆔 @ostadmaaref
بررسی معناشناسانه واژه تبیین در قرآن.pdf
247K
#مقاله
بررسی معناشناسانه واژه تبیین در قرآن
#قرآن
#تبیین
#تفسیر
#آیه_تبیین
#آشکارسازی
#فهم_پذیری
مجله
#پژوهش_های_قرآن_و_حدیث_دانشگاه_الزهراء
🆔 @ostadmaaref
معرفی دایرة المعارف قرآن - دکتر معارف 1.wma
6.94M
🌱 نشست معرفی و بررسی دایرة المعارف قرآن - دکتر معارف
♦️ #فایل_صوتی
🍀 بخش اول
📝 1396/03/31
🆔 @ostadmaaref
معرفی دایرة المعارف قرآن - دکتر معارف 2.wma
3.64M
🌱 نشست معرفی و بررسی دایرة المعارف قرآن - دکتر معارف
♦️ #فایل_صوتی
🍀 بخش دوم
📝 1396/03/31
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف-شب 23 رمضان-بخش اول.mp3
13.11M
🌱 سخنرانی دکتر معارف-شب 23 رمضان-بخش اول
♦️ #فایل_صوتی
🍀 بخش اول
📝 1396/03/27
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف-شب 23 رمضان-بخش دوم.mp3
3.96M
🌱 سخنرانی دکتر معارف-شب 23 رمضان-بخش دوم
♦️ #فایل_صوتی
🍀 بخش دوم
📝 1396/03/27
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف-شب 23 رمضان-بخش سوم.mp3
2.54M
🌱 سخنرانی دکتر معارف-شب 23 رمضان-بخش سوم
♦️ #فایل_صوتی
🍀 بخش سوم
📝 1396/03/27
🆔 @ostadmaaref
متن سخنان دکتر معارف در جلسه معرفی و نقد کتاب دایره المعارف قرآن
🆔 @ostadmaaref
http://iqna.ir/fa/news/3612059/%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D9%82%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A9%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86
#پرسش_پاسخ
🍀🍀سوال🍀🍀
سلام علیکم طاعات قبول
لطفا از استاد معارف سوال بفرمایید فرق لیل و لیله در استعمال قرآنی آن چیست ؟
@ostadmaaref
🌷پاسخ🌷
در زبان عربی لیل ونهار هر دو اسم جنس بوده و در مفهوم مفرد وجمع قابل استعمالند واز نظر صرفی مذکرند وطبعا جمع بسته نمی شوند
اما لیله به معنی یک شب معهود است وبه صورت مونث استعمال میشود مثل لیله القدر وجمع هم دارد مانند لیالی حتی اگر تعداد چند شب مشخص را هم در نظر بگیریم باز لیله به عنوان معدود مونث می اید چنانکه در قران می خوانیم : وواعدنا موسی ثلاثین لیله ..یا فتم میقات ربه اربعین لیله
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
🍀🍀سوال🍀🍀
سلام علیکم .دو سوال داشتم اگر امکان دارد استاد معارف راهنمایی کند .تشکر وسپاس .
1. حدیث شاذ ،کدام دسته ازنقد حدیث(سند ،متن )قرار می گیرد ؟
2.روابط میان حدیث ،منظور (حقیقت و مجاز ،ناسخ و منسوخ ) جزء نقد متن حدیث است یا فهم متن حدیث است؟
🆔 @ostadmaaref
🌷پاسخ🌷
اگر به تعریف حدیث شاذ دقت کنیم که ما رواه خلاف المشهور طبعا شاذ بودن دامن متن را میگیرد ونه سند ودر مقام نقد متنی یک حدیث ممکن است حدیث به شاذ بودن منتسب گردد چنانکه اهل سنت یکی از شرایط حدیث صحیح را دور بودن ان از شذوذ اعلام کرده اند
درک روابط میان روایات که پس از تشکیل خانواده حدیث رخ می دهد در درجه اول یک کار فقه الحدیثی است گر چه در شرایطی ممکن است در مسیر نقد حدیث هم بتوان از معارض ها ومخصص ها سخن به میان آورد در این زمینه خوب است به کتاب شناخت حدیث دفتر اول فصل خانواده حدیث مراجعه شود
🆔 @ostadmaaref
مقدمه ای بر تاریخ اختلاف قرائت قرآن.pdf
1.03M
#مقاله
مقدمه ای بر تاریخ اختلاف قرائت قرآن
#قرآن
#قرائات
#احرف_سبعه
#اقراء
#ابن_مجاهد
#مصاحف_عثمانی
مجله
#مقالات_و_بررسیها
🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ
🍀🍀سوال🍀🍀
سلام خدمت استاد گرامی لطفا بفرمایید واقفیه جریانی در حدیث بود که از زمان امام رضا به وجود آمدن؟؟ و این فرقه از اون زمان تا عصر غیبت حضرت حجت و حتی عصر معاصر بر حدیث تاثیر گذاشته؟؟؟ لطفا فقط به پی ام من خصوصی ارسال شود
🆔 @ostadmaaref
🌷پاسخ🌷
باسلام واقفیه به معنی عام جریانهای مختلف مذهبی هستند که پس از رحلت هرامامی امامت امام بر حق بعدی را منکر شده اند مثلا زیدیه هم به این معنی جزءواقفیه هستند چون در امامت امام چهارم توقف کردند وقائل به امامت زیدبن علی شدند
اما واقفیه به معنی خاص کسانی هستند که در امامت موسی بن جعفر توقف کردند این عده اولا وفات امام هفتم را منکر شده وقائل به غیبت ان حضرت شدند وثانیا با همین بهانه امامت امام رضا را هم منکر شدند
این جریان در راستای اثبات مشروعیت خود احادیثی جعل کردند که شیخ طوسی در کتاب الغیبه به اجمال از آن خبر داده است البته در بین واقفه محدثان موثق وخوشنام هم کم نبوده مثل حمید بن زیاد کوفی از اساتید کلینی
امروز واقفیه مساله ای در حدیث شیعه نیست وبیشتر انها یک بحث تاریخی رجالی هستند تا یک جریان اثر گذار بر حدیث شیعه
🆔 @ostadmaaref
مصاحبه با دکتر مجید معارف :
یکی از آفت های فضای مجازی نشر اکاذیب منسوب به دین است / انتشار احادیث جعلی یا بی سند مضرراتی چون ایجاد انحراف و بی اعتمادی در پی دارد / دکتر معارف : باید باور کنیم علوم دینی و دانش حدیث , یک دانش تخصصی است و ساز و کار خودش را دارد
پیامبر اسلام , خود تشویق می کردند که مومنین , عامل انتشار احادیث باشند حتی یک آیه و حدیث ؛ اما از طرفی هم فرموده اند که مراقب باشید از مرز حق و حقیقت خارج نشوید و پناه بر خدا از این که عالمانه و عامدانه بر معصومین دروغ ببندند که دیگر فرموده اند , جایش در جهنم است .نقل و انتشار حدیث یک کار سهل ممتنع است ؛ یعنی نسبت به روایاتی که مفاد صریح و روانی دارند و در یک منبع خوبی هم استوار اند ؛ اگر مومنین انتشار دهند به عنوان یک کار سهل بسیار هم پسندیده است و ثواب دارد . اما از آن طرف نسبت به روایاتی که مقداری پیچیدگی دارند و یا مورد خاصی دارند , منبعی ندارد؛ انتشارش , آن هم در فضای مجازی یک کار ممتنع است یعنی حقیقتا مسئولیت های شرعی خطیری ممکن است به دنبال داشته باشد .
گروه معارف - رجانیوز : فضای مجازی همانند چاقو استفاده ی دو گانه دارد یعنی هم می تواند نقش بسیار مثبتی در رشد فرهنگ جامعه ایفا نماید و هم می تواند نقش مخربی در آن داشته باشد . یکی از آفت های فضای مجازی که نقش مخربی هم دارد , انتشار اکاذیب و یا مسائل مخدوش و دارای اشکال است .
متاسفانه معارف الهی و علوم دینی هم در بستر همین آفت , جان سالمی به در نبرده است . در بزنگاه هایی چون مناسبت ها , اعیاد , شهادت ها با نشر گسترده ی احادیث و یا دستوراتی برای اعمال دینی مواجه می شویم که بسیار مناسب , زیبنده و سازنده است اما گاه در لا به لای این احادیث و معارف صحیح با مسائل و یا احادیثی مواجه می شویم که یا از اساس صحت ندارد و جعلی محسوب می شود و یا به طور صحیح و تخصصی فهم نشده است لکن به صورت وارونه و مخدوش به دست مومنین می رسد . اگر در صحت و سقم احادیث و معارف و مسائل دینی اطمینان پیدا نکنیم , نشر مطالب غیر دینی که به غلط منسوب به دین و یا ائمه هدی (ع) می شود , حقیقتا می تواند ضرر های جدی به اعتقادات و دیانت مردم وارد کند چه بسا هدف آن کسانی که این اکاذیب را وارد دین می نمایند و به دنبال آن به نشر گسترده می پردازند هم همین باشد .
متاسفانه ترکش این آفت ها حتی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم اصابت نمود . به عنوان مثال جمله ای معروف که در فضای مجازی بسیار دست به دست می گشت و در حجم گسترده ای منتشر می شد , جمله ای بود که در عین صحت مضمون به غلط به امیرالمومنین (ع) منسوب شده بود در حالیکه این جمله در هیچ یک از منابع حدیثی اسلامی وجود ندارد . جمله ی : ای مالک اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی , فردا به آن چشم نگاه مکن شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی . همان جمله ای است که در عین صحت مضمون به غلط منسوب به امیرالمومنین (ع) می شد تا جایی که حدود دو هفته در ابتدای سریال رمضانی زیر پای مادر از صدا و سیما هم به عنوان حدیث نمایش داده می شد . صدا و سیما و سایر نهاد ها باید نظارت های خود را گسترده تر و جامع تر نمایند تا از بروز چنین اشکالاتی ولو سهوی جلوگیری شود .
در همین راستا مصاحبه ای پیرامون موضوع فوق با دکتر مجید معارف , ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران و استاد تمام رشته ی علوم قرآن و حدیث داشته ایم :
اگر بخواهیم در ابتدا مطلبی را به طور کلی بگوییم این است که ؛ باید باور کنیم که علم الحدیث و دانش حدیث یک دانش تخصصی هست و ساز و کار خودش را دارد . بالاخره حدیث آن طور که علمای حدیث برای ما گفته اند و این حاصل قرن ها تجربه است ؛ فرموده اند که حدیث دارای دو رکن است : سند و متن .
سند خود دارای سلسله ی راویان است , سند ممکن است منقطع باشد ؛ مرسل باشد و یا مسائل دیگر تخصصی که هر کدام دارای درجه ای از اعتبار می باشد ضمنا یک سند چون سلسله ای از راویان و ناقلان حدیث است این راویان ممکن است از نظر وثاقت , از نظر ضعف وضعیت های مختلفی داشته باشند که ما باید به کتب رجالی مراجعه نماییم در واقع بررسی سند تخصصی است و با انواع مهارت ها درآمیخته شده است .
از طرف دیگر متن حدیث در طول تاریخ و یا در قرون اولیه احیانا با ویژگی هایی همراه می باشد و یا سبب صدوری داشته است ؛ ممکن است دچار نقل به معنا شده باشد و یا تقطیعی در آن رخ داده شده باشد , تقدیم و تاخیری بر آن پیش آمده باشد , مجاز و استعاره در آن وجود داشته باشد . این ها همه مسائل تخصصی مربوط به متن حدیث است که در دانش فقه الحدیث بحث می شود . این مسائلی را که عرض کردم برای این است که از یک طرف باور کنیم مسئله ی حدیث یک دانش تخخصی است و علوم و شئون گوناگونش تعریف شده است و در کتاب ها و کلاس های تخصصی در حال بحث است . و از طرف دیگر نباید از یک مسئله غافل شد و آن این است که